PYHITYS, mitä se on?

Palstalla esiintyy käsitteet "pyhitys" ja "pyhä". Monelle voi olla vaikeaa ymmärtää mitä nämä tarkoittavat. Raamatun mukaan Jeesukseen uskova ihminen on pyhä. Tällä ei kuitenkaan tarkoiteta pyhimyskehää ihmisen päällä. Mitä sitten pyhityksellä ja pyhällä tarkoitetaan? Seuraavassa yritän selittää asiaa.

Pyhitys on jostakin pois erottamista/ erottautumista ja toiseen liittämistä/ liittymistä. Tätä syystä pyhitys on kaksiosainen.

1. JUMALAN SUORITTAMA PYHITYS USKOVASSA

Tässä on kysymys puhtaasti Jumalan teosta. Ihmisellä ei ole siinä mitään osuutta. Tämä pyhitys tapahtui Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla. Jumala pyhitti ihmisen. Hän siis erotti ihmisen pois synnistä ja siirsi ihmisen yhteyteensä Jumalan valtakuntaan Jeesuksessa Kristuksessa. Tällainen pyhitetty ihminen on pyhä
(1 Kor 1:2).

Heb 10:10 "Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan."

1 Kor 6:11 "Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä."

Heb 13:12 "Sentähden myös Jeesus, pyhittääkseen omalla verellänsä kansan, kärsi portin ulkopuolella."

2. USKOVAN OSUUS PYHITYKSESSÄ

Tässä tullaan ihmisen tekoihin.
Huomaa että tämä ihmisen osuus perustuu Jeesuksen ristillä suorittamaan pyhitykseemme (Heb 13:12). Ihmisen suorittama pyhityselämä ponnistaa siis Kristuksen hänessä suorittamasta pyhityksestä ja vanhurskauttamisesta. Perusta oikealle pyityselämälle on siis Herra Jeesus Kristus. Siksi tämä edellä mainitsemani Heb 13:12 Sana jatkuu seuraavassa jakeessa; "Niin menkäämme siis hänen tykönsä "ulkopuolelle leirin", hänen pilkkaansa kantaen;"

Koska Jeesus puhdisti uskovan verellään, Hän puhdisti ja pyhitti/erotti hänet itselleen verellään. Tästä syystä uskovan tulee pyrkiä elämään siinä Jumalan yhteydessä ja puhtaudessa/pyhityksessä johon hänet on puhdistettu ja erotettu ja tarkoitettu elämään. Jos uskova ei pyri tähän pyhitykseen, hän ei tule näkemään Herraa. Onnistuminen pyhityksessä ei ole vaatimus pelastukseen koska kukaan ei onnistu pyhityksessään tarpeeksi hyvin että sen tähden pelastuisi. Pyrkimys pyhitykseen ts. pois synnistä ja Jumalalle antautuminen on pelastuksen edelltys ja vaatimus.

Uskovan suorittama pyhitys perustuu Jeesuksen hänessä suorittamaan pyhitykseen ja vanhurskautukseen. Ihminen pyhitetään ja vanhurskautetaan Jumalan yhteyteen uskon kautta Jeesukseen. Siksi ilman uskoa Jeesukseen Kristukseen on mahdotonta olla otollinen Jumalalle. Mutta jokainen uskoon tullut ihminen on pyhitetty ja siksi myös pyhä. Hän on otollinen Jumalalle. Siksi hän elää Jumalalle otollisena pyhityselämää.

Uskova ei siis elä pyhityselämää tullakseen Jumalalle kelpaavaksi hyväksi ihmiseksi. Uskova elää pyhityselämää koska hän on pyhä ja Jumalalle kelvollinen Jeesuksen ansion ja oman uskonsa perusteella.

42

329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikä näistä sopii sinuun jaikal?
      Oletko; VÄÄRYYDEN TEKIJÄ
      SAASTAINEN
      VANHURSKAS
      VAI PYHÄ

      11. Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on saastainen, saastukoon edelleen, ja joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen.

      Olemmeko me todella kaikki uskovat PYHIÄ, mieti sitä valheen opettaja!

      • Ihminen voi pyhittyä vain hyväksymällä Jeesuksen Herrakseen ja tekemällä parannuksen.
        Pyhittyminen tarkoittaa, että ihminen täysisydämisesti etsii Jumalan tahtoa ja kasvaa tuntemaan ja toteuttamaa Jeesuksen Rakkautta ja armoa


    • >>>Olemmeko me todella kaikki uskovat PYHIÄ, mieti sitä valheen opettaja!

      • Jos sinä jaikal olisit Pyhä, niin sinä et tekisi syntiä ja sinun ajatus maailmassasi ei olisi syntiä.
        Taivaan kodissa, Isä Jumalan ja Jeesuksen luona ei ole syntiä, silloin me
        uskovat olemme Pyhiä.

        Tee sinä jaikal valehtelusta ja Jumalan sanan kieroon vääntämisestä
        parannus.


      • lappalainenjukka kirjoitti:

        Jos sinä jaikal olisit Pyhä, niin sinä et tekisi syntiä ja sinun ajatus maailmassasi ei olisi syntiä.
        Taivaan kodissa, Isä Jumalan ja Jeesuksen luona ei ole syntiä, silloin me
        uskovat olemme Pyhiä.

        Tee sinä jaikal valehtelusta ja Jumalan sanan kieroon vääntämisestä
        parannus.

        jatkoa: Paavali kirjoitti että kaikki on luvallista mutta kaikki ei rakenna.

        kuulostaa paavalin kirjoitus vähän siltä, että varastaakin voi mutta se ei rakenna.
        että se siitä ja sen paavalin kirjoituksien totuudesta.


      • body
        lappalainenjukka kirjoitti:

        Jos sinä jaikal olisit Pyhä, niin sinä et tekisi syntiä ja sinun ajatus maailmassasi ei olisi syntiä.
        Taivaan kodissa, Isä Jumalan ja Jeesuksen luona ei ole syntiä, silloin me
        uskovat olemme Pyhiä.

        Tee sinä jaikal valehtelusta ja Jumalan sanan kieroon vääntämisestä
        parannus.

        Täällä ei muuten pyhiä ole, sillä me elämme ajassa sekä lihassa.

        Joka kuvittelee olevansa pyhä, voi katsoa peiliin, sillä siellä on vastassa lihallinen ihminen.


      • 379
        lappalainenjukka kirjoitti:

        jatkoa: Paavali kirjoitti että kaikki on luvallista mutta kaikki ei rakenna.

        kuulostaa paavalin kirjoitus vähän siltä, että varastaakin voi mutta se ei rakenna.
        että se siitä ja sen paavalin kirjoituksien totuudesta.

        >>>jatkoa: Paavali kirjoitti että kaikki on luvallista mutta kaikki ei rakenna.

        kuulostaa paavalin kirjoitus vähän siltä, että varastaakin voi mutta se ei rakenna.
        että se siitä ja sen paavalin kirjoituksien totuudesta.


      • 121220
        379 kirjoitti:

        >>>jatkoa: Paavali kirjoitti että kaikki on luvallista mutta kaikki ei rakenna.

        kuulostaa paavalin kirjoitus vähän siltä, että varastaakin voi mutta se ei rakenna.
        että se siitä ja sen paavalin kirjoituksien totuudesta.

        On se kumma kun kaikki mitä raamatussa on, pitää kermavaahdota jumalisuudella.
        Paavalin kirjeet on Paavalin ja hänen apurinsa kirjoittamia ja turha niitä on muuksi kuvitella.

        Tai sitten se mitä me täällä kirjoittelemme on kierrätettävä jumaluuden kautta.


      • Anonyymi
        body kirjoitti:

        Täällä ei muuten pyhiä ole, sillä me elämme ajassa sekä lihassa.

        Joka kuvittelee olevansa pyhä, voi katsoa peiliin, sillä siellä on vastassa lihallinen ihminen.

        Mutta jos katsoo Jeesukseen, Jeesuksessa on pyhä.


    • maa pahennuksineen

      Pyhitystä (Herralle erottamista) ei suoriteta, vaan se on Jumalan lahja.
      Yksin armosta
      yksin uskosta
      yksin Kristuksen tähden.

      Pyhityselämä on puolestaan elämänsä erottamista HERRAN KÄYTTÖÖN.

      Herran käyttöön me emme voi erottautua omasta voimastamme, vaan Jumalan rakkaus Jeesuksessa Kristuksessa jonka olemme osaksemme saaneet, antaa siihen voiman ja viisauden.

      Meidän tulee vähetä, ja Kristuksen sisällisen tuntemisen meissä tulee lisääntyä.

      Omassa voimassaan pyhien asioiden parissa kukkoilevat henkilöt ovat säälittäviä, heille ei ole totuus omasta syntisyydestään vielä kirkastunut,
      ja sitä kautta ei ole armon tarvettakaan.

      Ja omavanhurskaus antaa heille voimaa "kilvoitteluun" elävien Jeesuksen todistajin (sanassa pysyvät kristityt) tuomitsemisessa ja lyttäämisessä.

      Kerran se kirpaisee kun henki lähtee, silloin vasta monille kirkastuu mitä tulikaan seurattua. Jeesusta hänen verisissä askelissaan, vai maailmaa sen himoissa uskovaisuudeksi naamioituneena. Sitähän menestyksen teologia on.

      MIksi Jumala olisi kärsinyt ja kuollut puolestamme, tehdäkseen ihmisistä ylpeitä oman voiton pyytäjiä, vaikkapa nyt sitten uskonnollisuudeksi naamioituna
      (viihdettä rakastavat savukone jee jee kristityt).

      On kovin häpeällistä itkeä syntejään, ja TEHDÄ NIISTÄ PARANNUSTA.
      on hjäpeällistä kohdata oma vajavuus erehtyväisyys ja puutokset, ja asettua toistenkin heikkojen rinnalle, tukemaan heitä vaikeuksissaan.

      Helpompaa on panna savukone käyntii mennä lavalle tassimaan ja elää huumaavassa rytmimusiikissa lihaansa hetkutellen. Lopussa tulee karmea yllätys. Missä sinä silloin olit hauskaa pitämässä kun minä huusin apua synnin hädässä? Kysyy Jeesus.

    • "2. USKOVAN OSUUS PYHITYKSESSÄ" ?????

      Jaikal.
      Uskovalla ei ole mitään osuutta pyhityksessä. Pyhitys on alusta loppuun pelkästään ja ainoastaan Jumalan teko.

      • jaikali

        Eivätkö nämä Jumalan Sanat puhu uskovan osuudesta pyhityksessä?

        1.Tess 4:3
        Sillä tämä on Jumalan tahto, teidän pyhityksenne, että kartatte haureutta, 7 Sillä ei Jumala ole kutsunut meitä saastaisuuteen, vaan pyhitykseen.

        Heb 12:14
        Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;

        Room 6:19
        Minä puhun ihmisten tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden palvelijoiksi laittomuuteen, niin antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.


      • jaikali kirjoitti:

        Eivätkö nämä Jumalan Sanat puhu uskovan osuudesta pyhityksessä?

        1.Tess 4:3
        Sillä tämä on Jumalan tahto, teidän pyhityksenne, että kartatte haureutta, 7 Sillä ei Jumala ole kutsunut meitä saastaisuuteen, vaan pyhitykseen.

        Heb 12:14
        Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;

        Room 6:19
        Minä puhun ihmisten tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden palvelijoiksi laittomuuteen, niin antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.

        1. Kor. 1:30

        Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,

        Hepr. 2:11

        Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi,


      • jari-pek-ka kirjoitti:

        1. Kor. 1:30

        Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,

        Hepr. 2:11

        Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi,

        Onkohan tässä nyt väärinymmärrys?
        Luitko aloituskirjoituksen alusta asti?

        Pyhitys on kaksiosainen. Kumpaakin osaa tarvitaan jotta ihminen pelastuu. Se on sama asia niin kuin uskoon tulonkin kanssa.
        Jumala on sovittanut ja pelastanut Jokaisen ihmisen Kristuksessa. Pelastus on Jumalan teko Kristuksessa ja se on täydellinen ja valmis vastaanotettavaksi Kristuksessa.

        Mutta ihmisen osuus on uskoa evankeliumi kohdalleen ja ottaa pelastus vastaan Jeesuksessa Kristuksessa. Näin ihminen antaa sovittaa itsensä Jumalan kanssa ja tulee sovitetuksi ja pelastetuksi. Silloin ihminen tulee osalliseksi Jumalan meille valmistamasta pelastuksesta. Jumalan puolelta kaikki on siis valmista. Mutta jos tämä ihmisen oma osuus pelastuksessa puuttuu, ihminen ei pelastu.

        Nyt mennään pyhitykseen josta kirjoitin aloituksessa.

        Jumala on puhdistanut, vanhurskauttanut ja pyhittänyt, ts. erottanut itselleen jokaisen ihmisen kaikesta synnistä Jeesuksen Kristuksen Jumalan Pojan verellä, ruumiin uhrilla ja Pyhällä Hengellä. Näin jokaisella ihmisellä on mahdollisuus tulla puhdistetuksi, vanhurskautetuksi ja pyhitetyksi ja elämään Jumalan yhteydessä.
        Jumalan puolelta tämä kaikki on valmista.

        Mutta....

        Uskoon tulleen tulee pyrkiä elämään synnistä puhdistettuna puhdasta pyhityselämää Jumalansa seurassa.
        Jos uskoon tullut ihminen ei pyrikään elämään Jumalalle erottautunutta pyhityselämää, hän ei hyödy siitä puhdistuksesta, vanhurskautuksesta ja pyhityksestä jonka Jumala on suorittanut hänelle ja hänessä. Hän ei ilman pyrkiymystään pyhitykseen tule näkemään Herraa. Ilman kuuliaisuutta Jeesukselle ei kukaan pelastu (Joh 3:36). Kuuliaisuus on juuri sitä pyhitystä johon tulee jokaisen uskovan pyrkiä.

        Onnistumien pyhityksessä ei ole pelastuksen ehto.
        Pyrkimys pyhitykseen on pelastuksen ehto.


    • benedi

      Syntiinlankeemus..Käärme , saatana puhui sekä totta, että
      valhetta.
      Valhe oli: " Ette suinkaan kuole"
      Totta oli: " ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan" 1 Moos 3: 4, 5

      Ihmispari tuli tuntemaan, mitä paha on, kun lankesivat syntiin.
      Myös paikka missä Herra on , on pyhä, kts. 2 Moos 3: 5 ja
      Joosua 5: 15
      Myöskin päivä voi olla pyhä Herran sanan mukaan: "2 Moos 16: 23
      " Herralle pyhitetty sapatti"

      Israelin kansa oli " pyhä kansa" 2 Moos 19: 6..." Pappisvaltakunta"
      Samoin me kristityt olemme: " valittu suku" kuninkaallinen papisto, PYHÄ HEIMO, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja"..1 Piet 5: 9

      Kuka uskaltaa julistaa kristittyjen, " kuninkaallisen papiston" nykyisiä
      jaloja tekoja...jätän teot luettelematta.

      Raamatun mukaan sunnuntai ei ole pyhä, vaan
      " Siis pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä...2 Moos 31: 14

      " Viiniä ja väkijuomaa älkää juoko... tehdäksenne
      erotuksen pyhän ja epäpyhän, saastaisen ja puhtaan välillä
      3 Moos 10: 9, 10

      Ja tottahan tuo on, humalassa hoippuva uskova , onko hän Kristuksen elävä kirje???

      " Jos joku kääntyy vainaja-ja tai tietäjähenkien puoleen, hän on epäpyhä 3 Moos 20: 6, 7

      Samoin se, joka tekee aviorikoksen toisen miehen vaimon kanssa,..hän ei ole pyhä!
      Vaan saastainen.

      Mooseksen aikaan kävi kuumana keskustelu siitä, että
      onko koko seurakunta pyhä? 4 Moos. 16: 3

      Koorah kavereineen nousi kapinaan ja väitti että koko seurakunta on pyhä, ja Herra on koko seurakunnan keskellä.
      Jakeessa 5, Mooses kertoi että huomenna Herra ilmoittaa kuka on pyhä ja kuka ei!

      Mutta kukaan ei ole niin pyhä kuin Herra, kertoi Hanna Samuelin äiti. 1 Sam 2: 2
      Suunemilainen vaimo hoksasi myös että Elia oli pyhä Jumalan mies.
      ...ja niin he tekivät hänelle huoneen talon katolle.

      Jumalan taivas on myöskin pyhä!! Ps 20: 7

      Jumala on tietenkin Pyhä Ps 22: 3, 4

      Jumalan temppeli , Kaikkeinpyhin, jossa Jeesus tekee Ylimmäisen papin palvelutehtävää on myös Pyhä paikka. Ps
      28: 2
      Pyhä ja vanhurskas ihminen on sellainen, että
      hän huutaa Jumalaa avukseen totuudessa Ps 145: 18

      Päästäkseen tuntemaan totuuden, on tutkittava Raamattua, Jumalan Hengessä!

      Herra Sebaot, on myös Pyhä, pyhä, pyhäJes 6: 3
      Ja hänen nimensä on " väkevä Jumala, --Jeesus lapsi ,joka meille syntyi Beetlehemissä.
      2 Kuning. 4: 9

    • "Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat." Joh.15:6

      Pyhitys merkitsee uudestisyntyneelle uskovalle kahta asiaa:
      - hän rakastaa yli kaiken Jumalan tahdon tekemistä ja
      - ottaa joka päivä oman ristinsä ja pysyy Jeesuksessa.

      Jeesus on tie.

      Kukaan ei voi pyhittyä ilman, että kulkee Mestarinsa Jeesuksen viitoittamaa tietä kohti päämäärää, sielunsa pelastusta.

      Jaikalin 'opetus' pyhityksestä on sattumanvaraista ihmisoppia, joka EI perustu Raamattuun, vaan inhimilliseen päättelyyn.

      Jotta voisimme tulla yhä kokonaisvaltaisemmin ja yhä ehyemmin pyhitetyiksi Jumalalle, meidän tulee kieltää oma itsekäs tahtomme, joka sotii Jumalan tahtoa vastaan. Ei ole kysymys teoista tai suorituksista, vaan siitä, että suostumme olemaan Hänen tekonsa ja palvelemme Hänen tahtoaan. Ef.2:10.

      • Jeesus on tie

        Oppisi on lihanpyhityoppia. Kirjoituksestasi näkee heti että sinä et tunne lainkaan todellsta itseäsi.

        Voi teitä te hengellisesti sokeat reppanat jotka etsitte yksin Jumalalle kuuluvaa kunniaa ja kiitosta, ettekä millään luovu ylpeydestänne kunnioittamaan ja kiittämään yksi Jumalaa, - hänen armoteoistaan

        Päin vastoin kun sinä kirjoitat, ihminen tulee vanhetessaan aina vain raihnaisemmaksi, eikä nuorellakaan ole autuutta siinä, että hän kovasti juoksee omassa mielessään ja luuloissaan eteenpäin, pettäen itseään.

        Ärsyttävää tuollainen naivi itsekeskeisyys ja omavoimaisuus joka rakentaa autuutensa lihan käsivarren varaan ja luopuu sydämessään Jumalasta

        Room. 9:14 Mitä siis sanomme?
        Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä? Pois se!

        Room. 9:15 Sillä Moosekselle hän sanoo:
        "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan."

        xxxxxx
        ***) Room. 9:16 Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
        xxxxxx

        Room. 9:17 Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin,

        1. että näyttäisin sinussa voimani
        2. ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä."

        Room. 9:18 Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.


      • body

        " ottaa joka päivä oman ristinsä ja pysyy Jeesuksessa..."

        tuo on sitä paavalilaista idealismia ja vailla mitään todellisuuspohjaa.

        Ihmisen kuvitteelista sanahelinää.

        Jumala ei vaadi ihmiseltä mitään, se on ihminen joka on aina jotain vaatimassa, syyttämässä ja jopa tuhoamassa.

        Paavali aloitti sen vaatimusopin ja se jatkuu vieläkin.


      • Jeesus on tie kirjoitti:

        Oppisi on lihanpyhityoppia. Kirjoituksestasi näkee heti että sinä et tunne lainkaan todellsta itseäsi.

        Voi teitä te hengellisesti sokeat reppanat jotka etsitte yksin Jumalalle kuuluvaa kunniaa ja kiitosta, ettekä millään luovu ylpeydestänne kunnioittamaan ja kiittämään yksi Jumalaa, - hänen armoteoistaan

        Päin vastoin kun sinä kirjoitat, ihminen tulee vanhetessaan aina vain raihnaisemmaksi, eikä nuorellakaan ole autuutta siinä, että hän kovasti juoksee omassa mielessään ja luuloissaan eteenpäin, pettäen itseään.

        Ärsyttävää tuollainen naivi itsekeskeisyys ja omavoimaisuus joka rakentaa autuutensa lihan käsivarren varaan ja luopuu sydämessään Jumalasta

        Room. 9:14 Mitä siis sanomme?
        Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä? Pois se!

        Room. 9:15 Sillä Moosekselle hän sanoo:
        "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan."

        xxxxxx
        ***) Room. 9:16 Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
        xxxxxx

        Room. 9:17 Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin,

        1. että näyttäisin sinussa voimani
        2. ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä."

        Room. 9:18 Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.

        >>Päin vastoin kun sinä kirjoitat, ihminen tulee vanhetessaan aina vain raihnaisemmaksi, eikä nuorellakaan ole autuutta siinä, että hän kovasti juoksee omassa mielessään ja luuloissaan eteenpäin, pettäen itseään.>Oppisi on lihanpyhityoppia


      • body kirjoitti:

        " ottaa joka päivä oman ristinsä ja pysyy Jeesuksessa..."

        tuo on sitä paavalilaista idealismia ja vailla mitään todellisuuspohjaa.

        Ihmisen kuvitteelista sanahelinää.

        Jumala ei vaadi ihmiseltä mitään, se on ihminen joka on aina jotain vaatimassa, syyttämässä ja jopa tuhoamassa.

        Paavali aloitti sen vaatimusopin ja se jatkuu vieläkin.

        Oletko monessakin asiassa eri mieltä Paavalin kanssa?


      • meehä kottiis
        body kirjoitti:

        " ottaa joka päivä oman ristinsä ja pysyy Jeesuksessa..."

        tuo on sitä paavalilaista idealismia ja vailla mitään todellisuuspohjaa.

        Ihmisen kuvitteelista sanahelinää.

        Jumala ei vaadi ihmiseltä mitään, se on ihminen joka on aina jotain vaatimassa, syyttämässä ja jopa tuhoamassa.

        Paavali aloitti sen vaatimusopin ja se jatkuu vieläkin.

        Ateistiåpirukin täällä inisee kuin hyttynen, varo ettei lätkä läjähdä!

        Etkö tiennyt että tällä palstalla ei keskutella ateismista, umpihullujen uskonnosta.?


      • Olet Semper oivaltanut tämän ihan oikein ja sydämeni siitä riemuitsee:

        "Pyhitys merkitsee uudestisyntyneelle uskovalle kahta asiaa:
        - hän rakastaa yli kaiken Jumalan tahdon tekemistä ja
        - ottaa joka päivä oman ristinsä ja pysyy Jeesuksessa. "

        Joten uskon kuten sinäkin, eli että me voidaan vaikuttaa oman pyhitykseemme, koska mielestäni pyhitys on puhtaus, ja pyhittäytimen on erottautumista Jumalalle, Jeesuksessa Kristuksessa.


      • body
        Semper.Fidelis kirjoitti:

        Oletko monessakin asiassa eri mieltä Paavalin kanssa?

        Paavalin opit ovat ihmisen masokististia oppeja ja joutaisivat pois raamatusta, sillä Jeesuksen Vuorisaarna riittää.

        Paavalin opit kuin vuorille kiipeilijän oppeja ja siinä ihminen, ihmisen teot ovat kaiken a ja o.


    • Aloitus oli olevinaan olettaessaan maailmanhengen tahtoa siitä, mitä kristityn tulee tehdä tullakseen autuaaksi.

      Kuitenkin raamatussa on lauseita, että ihmisen aivoitukset ja Herran aivoitukset ovat kaksi eri asiaa. Voivat ehkä sivuta, mutta ovat erillään.

      Aloitus kysyy tekoja ja löytää teoksi uskon maailmanhenkeen sekä unohtaa tyystin ihmisen.
      Koska kerran maailmanhenki on ihmistajunnan ulottumattomissa, ei sen haluja tulisi arvailla.

      Mutta jos arvaillaan, voidaan arvailla logiikan säännöillä. Vaatiiko Jumala tai Jeesus elämään siten kuin ympäristö on esimerkiksi Venuksessa tai jossain muualla Linnunradalla. Ei vaadi. Raamattu ei sitä vaadi.

      Siis raamattu epäsuorasti vaatii ymmärtämään maapallon luonnonehtoja, elämään niiden ehdoilla, muuttamaan luontoa turmelematta sitä.
      Ainoa toinen älyllinen olento maapallolla on toinen ihminen. Voidakseen suorittaa rukous- ym. menoja, uskoon tulleenkin täytyy hankkia ruokaa, vaatteita, asunnon eli tehdä työtä. Kanssakäyminen luo ihmissuhteiden ehdot.
      Eikö nämä ehdot ole ensisijaisia sille, onko ihminen hyvä vai paha.

    • tode*

      otit ison riskin, kun kirjoitit kohdan 2 alussa ihmisen teoista. Mahdoton on taas tuo väärinymmärryksien määrä tuossa alla, vaikka niin monta kertaa annat ymmärtää, että kaiken pohjana on Jumalan armo ja ihmisen vajaamittaisuus.

      • :-))))))

        Eihän ihminen ymmärrä Jumalan sanasta mitään, ellei hän ole uudestisyntynyt krtistitty, ja omaa asuvaista Pyhää Henkeä sisimmässään, JUmalan sanan selittäjänä.

        95% viesteistä täällä on pelkkää ateistien ja jehovantodistajien kiusantekoa, ilman aikomustakaan etsiä Herran teitä pelastukseen.

        Puhu siinä sitten väärinymmärryksistä. :-)

        Kunkaksi kristittyä keskustelee niin siinä ei tule väärinymmärryksiä, kun on sama paimen ja sama tie kuljettavana.


      • HEKO HEKO HEKO
        :-)))))) kirjoitti:

        Eihän ihminen ymmärrä Jumalan sanasta mitään, ellei hän ole uudestisyntynyt krtistitty, ja omaa asuvaista Pyhää Henkeä sisimmässään, JUmalan sanan selittäjänä.

        95% viesteistä täällä on pelkkää ateistien ja jehovantodistajien kiusantekoa, ilman aikomustakaan etsiä Herran teitä pelastukseen.

        Puhu siinä sitten väärinymmärryksistä. :-)

        Kunkaksi kristittyä keskustelee niin siinä ei tule väärinymmärryksiä, kun on sama paimen ja sama tie kuljettavana.

        Niin näkyy olevan että kun kaksi kristittyä keskustelee niin siinä ei tule väärinymmärryksiä. Ainakin tällä foorumilla ja tässäkin ketjussa. Heh heh heh hee!!


    • Kaikissa uskondogmeissa kuten aloituksessa, kysymys asettuu varsin yksinkertaisesti. Pitääkö ihmisen elää elämänsä niin hyvin kuin osaa vai elää kuolemaa varten ja jonka jälkeen alkaisi kuvitteellinen elämä.
      Todellinen elämä olisi harhaa ja kuoleman jälkeinen elämä olisi todellista.

      Seuraavaksi palstan ns. tosiuskovat peräävät sellaista tahtoa, josta kenelläkään ei voi edes raamatun mukaan olla mahdollista tietää.
      Ketkä riitelevät pyhityksestä, oletetusta tahdosta ja tuonpuoleisesta elämästä?

      Ateisteilla tuoli huojuu persuuksien alla lukiessa uskovien taukoamatonta riitaa tiedon ulkopuolella olevista dogmeista.

      Palstan uudestisyntyneiden helluntailaisten usko on roomalaskatolisesti suoritususko. Uskon sisältö vaatii tekoja tuonpuoleista varten, kun normaali ihminen elää elämäänsä parhain päin.

      • tode*

        eikösse ole kuitenkin niin, että ateisti niitä tekoja uskovaiselta vaatii? Pitää olla sellainen ja tällainen, pitää tehdä sitä ja tätä, muttei tuota, jotta täyttäisi toiveet. Ja kaikki tieto vaatimuksiin otetaan tietysti Raamatusta.


      • miten mahtaa olla
        tode* kirjoitti:

        eikösse ole kuitenkin niin, että ateisti niitä tekoja uskovaiselta vaatii? Pitää olla sellainen ja tällainen, pitää tehdä sitä ja tätä, muttei tuota, jotta täyttäisi toiveet. Ja kaikki tieto vaatimuksiin otetaan tietysti Raamatusta.

        Johtuisko ne ateistien vaatimukset siitä kun "uskovat" haluaisivat olla parempia kuin ei-uskovat mutta eivät kuitenkaan ole eivätkä siihen kykene.


    • jaikal, Väität SYNNITÖN JA SYNTINEN-ketjussa::

      "Minulle on sanottu monta kertaa näin: Eli olet samaan aikaan sekä synnitön, että syntinen" (jaikal).
      ( http://keskustelu.suomi24.fi/node/9911417 )

      Voisitko vihdoinkin osoittaa väitteesi todeksi, kuka on ja vieläpä monta kertaa, sanonut sinulle näin?

      Pelkkä vihjailu ei riitä.

    • ei nimmaria

      Pyhitystä ei tapahdu siellä, missä on syntiä. Ensin on parannuksen teko, jota Raamatussa kutsutaan lihan naulaamiseksi ristille ja joka on siihen suostunut on VAPAUTUNUT synnistä ja tullut pyhäksi.

      Sellaista oppia on, jossa väitetään ihmisen tulleen heti uskon saatuaan pyhäksi, mutta Raamattu sanoo jokaisen olevan kirkkautta vailla niin kauan, kuin tekee parannuksen ensimmäisen Aadamin teoista. Uskontie alkaa Jeesukseen tutustumalla, Jumalan Tahdon ymmärtämisellä, Itsensä tutkiskelulla, synnin löytämisellä itsestä, sen tunnustamisella ja sen ristiin naulaamisella. Sen jälkeen ihminen on saanut tulla Jumalan ainoan Pojan valtakuntaan ja on tullut PYHÄKSI. Pyhä-ksi ei tulla muuten kuin vain Jeesuksen kautta. Jeesus on Jumalan Pyhä Sana, joka ihmisen Pojan päivinä opetti tien Jumalan luokse ja antoi Uhrin, johon me saamme laittaa syymme uskomalla Jeesuksen lain mukaiset opetukset.

      Roomalaiskirje 6
      17 Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut,
      18 ja että te synnistä vapautettuina olette tulleet vanhurskauden palvelijoiksi!
      19 Minä puhun ihmisten tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden palvelijoiksi laittomuuteen, niin antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.
      20 Sillä kun olitte synnin palvelijoita, niin te olitte vapaat vanhurskaudesta.
      21 Minkä hedelmän te siitä silloin saitte? Sen, jota te nyt häpeätte. Sillä sen loppu on kuolema.

      22 Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä.

    • body

      Pyhitystouhu on samaa puppua kuin tyhjän päällä kävelyä, se on kuvitteellista fantasiaa sekä joutavaa taivastelua.

      Tietenkin sitä voi kuvitella, fantasioida, mutta sillä ei ole mitään tekemistä normaalin elämän kanssa.

      • ei nimmaria

        Miksi sinä halveksit lähimmäisiäsi? Jokainen lähimmäisesi on kulkenut tuon tien, jossa ei tunnusteta, eikä tunneta Jumalan ainoaa Poikaa, mutta muutamat ovat saaneet armon tulla tuntemaan Hänet. Joka on tullut tuntemaan Hänet nöyrtymisen ja parannuksen kautta, käsittää toki sinun epätietoutesi, mutta jokainen tien kulkenut toivoo, että sinä itse käsität jääneesi jälkeen heistä, tai tulleesi epäuskosi takia osattomaksi heidän saamastaan armosta. Ethän sinä mene väittämään maallisten yliopistojen ja ammattiin valmistavien koulujen ja opistojen käynneillekkään, että sinä tiedät enemmän kuin he, vaikka et ole noita koulutuksia saanutkaan.

        Sinun pitää nyt käsittää, että sinä et ole saanut Jumalan kasvatusta, etkä sen takia käsitä mitä Jumalan lapset puhuvat. Olet siis kaukana jäljessä, mutta toivottavasti et kokonaan harhautunut.

        Jumalan Sana KASVATTAA kuuliaiset ihmiset pelastukseen. Jeesus sanoo heidän eksyvän, jotka eivät tunne kirjoituksia.

        Ei yksikään uskonlahjan saanut ole heti valmis, vaan vie aikaa tulla Jeesuksen tuntemisen, eli Jumalan Sanan kautta valmiiksi.


      • tode*

        nyt en ymmärrä. Nostit aiemmin Vuorisaarnan sisällön esille kehuen sen olevan ainutta Jumalan sanaa koko Raamatussa, mutta nyt sitten teilaat pyhittymisen. katsos, kun "autuaita ovat puhdassydämiset" tarkoittaa justiinsa tätä pyhittymistä.


    • PYHITYS ON kaiken Jumalalle häpeällisen pois panemista

      5.Mooseksen kirja 23
      14 "Sillä Herra, sinun Jumalasi, vaeltaa leirissä auttaaksensa sinua ja antaakseen vihollisesi sinulle alttiiksi; sentähden olkoon sinun leirisi pyhä, ettei hän näkisi sinun keskuudessasi mitään häpeällistä ja kääntyisi pois sinusta."

      Kolossalaiskirje 3
      2 "Olkoon - m i e l e n n e - s i i h e n, - mikä - y l h ä ä l l ä - o n, - älköön siihen, mikä on maan päällä.
      5 Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta,
      8 Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki: viha, kiivastus, pahuus, herjaus ja häpeällinen puhe suustanne.
      9 "Ä l k ä ä - p u h u k o - v a l h e t t a - toinen toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa "

      On suorastaan surkuhupaista seurattavaa palstalla, kun samat henkilöt, jotka pyhästä elämästään kerskaavaat, valehtelevat vasten kasvoja ja keksivät omia olettamuksia lähimmäisistään ja sanovat toisten sanoneen sellaista, jota nämä eivät ole sanoneet.

    • Tode:
      "eikösse ole kuitenkin niin, että ateisti niitä tekoja uskovaiselta vaatii? Pitää olla sellainen ja tällainen, pitää tehdä sitä ja tätä, muttei tuota, jotta täyttäisi toiveet. Ja kaikki tieto vaatimuksiin otetaan tietysti Raamatusta. "

      Tottakai ateisti vaatii erilaisilta uskovilta hyvää käytöstä ja lainkuuliaisuutta.
      Se nyt olisi kumma, jos sanoisimme: "Mellastakaa kuten mielitte".

      Tottakai vetoamme myös raamattuun. Silloin kun siellä on järjellisiä käyttäytymisohjeita. Muistuttaaksemme uskovaisia omasta kirjastaan.

      Tuossa edellä on Kol. 3:2. Raamatun Jumala vaatii ihmisiltä tiettyjä asioita. Pelkästään uskoako?
      Jakeissa 5, 8 ja 9 on selviä loogisia, ymmärrettäviä ja kaikkia ihmisiä koskettavia
      hyviä yleisiä käyttäytymisohjeita.
      Haluatko Tode kiistää jakeet?

      Olkoon kristityille jakeiden noudattaminen pyhitystä. Muille ne ovat yhdessä elämisen tarpeista lähteviä hyviä ohjeita.
      Kristitty tarvitsee ohjeita kolmannen osapuolen (Jumala) kautta. Ateisti järkeilee hyvän käytöksen aapisen olemisesta itsestään lähtien.

    • Anonyymi

      2.Timoteuksen kirje:
      2:21 Jos nyt joku puhdistaa itsensä tämänkaltaisista, tulee hänestä astia jaloa käyttöä varten, pyhitetty, isännälleen hyödyllinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmis.

      1.Johanneksen kirje:
      1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

      1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

      Ei-helluntailainen kommentti:

      Tämä liittyy laajempaan problematiikkaan, että jos toisaalta Jumala on ainoa, joka mitään tekee (tai kuten Jeesus sanoi, mitään ette voi tehdä ilman minua, vrt. Joh 15), niin mikä sitten on ihmisen osuus kaikessa tekemisessä, tai missään. Esim. Psalmeissa on katumusta, jossa Daavid rukoilee kuin pyhitystä pyytäisi, tai puhdistusta.

      • Anonyymi

        Daavid oli profeetta. Vasta Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen uudesti syntyminen on ollut mahdollista.Kukaan vanhan liiton pyhistä ei ollut uudesti syntynyt.
        Daavid rukoili profetaalisesti uudesta liitosta: Peitä kasvosi näkemästä minun syntejäni, pyyhi pois kaikki minun pahat tekoni.
        Jumala, luo minuun puhdas sydän ja anna minulle uusi, vahva henki. Hesekielin sanoin: minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne.
        Puhdas sydän ei ole syntinen, vaan uusi ja puhdas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Daavid oli profeetta. Vasta Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen uudesti syntyminen on ollut mahdollista.Kukaan vanhan liiton pyhistä ei ollut uudesti syntynyt.
        Daavid rukoili profetaalisesti uudesta liitosta: Peitä kasvosi näkemästä minun syntejäni, pyyhi pois kaikki minun pahat tekoni.
        Jumala, luo minuun puhdas sydän ja anna minulle uusi, vahva henki. Hesekielin sanoin: minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne.
        Puhdas sydän ei ole syntinen, vaan uusi ja puhdas.

        Ei-helluntailainen:

        Selityksesi kuulostaa järkevältä sinällään, mutta en usko, etteikö VT:ssa olisi voitu olla uudestisyntyneitä. Mainitsemasi Hesekielin kohta ei väitä, että ainoastaan tämän ajankohdan mukaan mahdollista Jumalan uudestisynnyttää ihminen. Tässä kohdassa Jeesus puhui Vanhan liiton opettajalle, kuin olisi pitänyt tietää jo, miten uudestisynnytään:

        Johanneksen evankeliumi:
        3:1 Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.

        3:8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
        3:9 Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
        3:10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!


    • Anonyymi

      Syntiset uskovat on harhaoppi ja eksytys. Sana varoittaa: Lapsukaiset, älköön kukaan saako teitä eksyttää. Se, joka vanhurskauden tekee, on vanhurskas, niinkuin hän on vanhurskas.
      Suurin osa kristillisen genreen kuuluvasta opetuksesta lähtöisin maailman ihmisiltä, syntisiltä. Syntiset uskosta osattomat todistavat syntinet-opillaan oman sydämensä tilaa, sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu. Syntiset uskosta osattomien empiirin kuuluu synti ja synnin tunto ja huono omatunto, heillä ei ole tietoa ja kokemusta, kuinka Jumalan vanhurskauttaa ja Jeesuksen veri pesee puhtaaksi kaikesta synnistä.
      Sanasta löytyy profetaallinen Sana uudesta liitosta: eikö muutoin olisi lakattu niitä (eläinuhreja) tuhraamasta, koska näillä, jotka jumalanpalvelustaan toimittavat, kerran puhdistettuina, ei enää olisi ollut mitään tuntoa synneistä?
      Jeesuksen seuraajan uskonvaelluksen kaksi pilaria on usko ja hyvä omatunto: jotka pitävät uskon salaisuuden puhtaassa omassatunnossa. Ilman uskoa, ei ole hyvää omaatuntoa.
      Säilyttäen uskon ja hyvän omantunnon, jonka eräät ovat hyljänneet ja uskossaan haaksirikkoon joutuneet.
      Syntiset uskovat-opin päämäärä on aiheuttaa huonona omaatuntoa syntisyyttä ja syylisyttä, ja näin tuhota usko.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa olla aika

      laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      210
      3055
    2. Tiedäthän että

      Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      17
      2761
    3. Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!

      Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee
      Maailman menoa
      367
      1459
    4. Klaukkalan onnettomuus

      Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess
      Maailman menoa
      21
      1374
    5. Mikset ala

      Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      90
      1284
    6. Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat

      Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie
      Ikävä
      53
      1209
    7. Mitä muuttaisit

      Kaivatussasi?
      Ikävä
      98
      1190
    8. Martinan uudet tuulet

      Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      1051
    9. Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee

      Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO
      Maailman menoa
      162
      1035
    10. Sopisikohan hänelle ?

      Sopisikohan hänelle naiselle farkkuhame ?
      Ikävä
      131
      942
    Aihe