Onko meidän syytä muuttaa tai luopua jo totutuista nimistä mitkä hebrean ja kreikan kielistä on sumennettu. Jos kirjoitus-ja lausuntatapa muutettaisiin niin Jeremiasta tulisi Jir-mejah´, Jesajasta Jesa-ja-´hu, ja Jeesuksesta hebreaksi Jeho-su-a´ tai kreikaksi I-e-sous´. myös suomen kielelle vakiintunut Jumalan nimi Jehova on tällä periaatteella johdonmukaista säilyttää paikallaan.
Jumala kyllä ymmärtää suomenkieliset Jeesus ja Jehova-nimien käytön.
Onko sinun mielestä syytä palata vaikkapa kreikannoksiin ja helpottaisiko vai vaikeuttaisiko se Raamatun ymmärtämistäsi. Minä kannatan edelleen suomennoksia.
Raamatun suomennokset
4
62
Vastaukset 4
- pois jehovat sivult
Jehova ei ole suomenkielinen nimi, eikä minkään muunkaan kielinen, eikö jehovantodistaja sitä tiedä.
- +-0
Jehova nimi on vakiintunut suomessa Jumalan nimeksi samoin kuin raamattussa suomen kielelle käännetty Jeesus. Ja itse en niitä muuttaisi.
Jeesuskaan ei ole suomenkielinen nimi alkujaan mutta molempien nimien suomenkielenkääntäjät ja tutkijat ovat ne hyväksyneet puhuttuun kirjakieleemme.
yeohwa-setä on alunperin tyrnävän murretta, ja se tarkoittaa : se, joka on taivaassa paras päästelemään Peräilmaa isolla äänellä. Ja joskus vähän pienemmälläkin.
- Anonyymi00003
Joskus käytäntönä oli mukauttaa vierasperäiset nimet suomalaisemmiksi. Jos kirjoituksia käännettäisiin vasta nyt, nimet pidettäisiin alkuperäisessä muodossa.
Mikään luettelemasi ei ole käännös. Ainoastaan Herra on käännös, mikäli kyse on krekan kyrioksesta tai heprean adonaista. Tertagrammin paikalla käytettynä Herra ei ole käännös eikä mukautus, vaan nimen korvava sana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921576
- 831062
Miksi kumppaniehdokkaan oma elämä on teille ongelma?
Täällä monesti kuulee vaatimuksia siitä, että kumppaniehdokkaalla ei saisi olla lemmikkejä, lapsia, kavereita, eksiä, su378977- 68975
Oikea nainen
On äärimmäisen naisellinen, pienikokoinen, kapeaharteinen, pienet kapeat kasvot, paksut huulet, kauniit hiukset, upeat t177924- 94851
- 64633
Olen pahoillani mies ihan kaikesta
Et sinä ole edes tehnyt mitään väärää. Eihän kenestäkään ole pakko tykätä. Pyydän anteeksi kaikkea häiriköintiä, joka on60622Minä olen käyttänyt mustan magian riittejä ja taikoja aiheuttaakseni epäonnea ja pahaa joillekin
Ne jutut on toimineet. Olen harjoittanut tätä parisenkymmentä vuotta169602- 37598