Korkein oikeus on kumonnut ehdollisen vankeustuomion, jonka Itä-Suomen hovioikeus langetti kaksi vuotta sitten savolaiselle poliisimiehelle seksuaalirikoksista. Mies vapautettiin kokonaan myös vahingonkorvauksista sekä muusta korvausvelvollisuudesta.
Jutun asiakirjat ovat salaisia, joten korkeimman oikeuden perusteluja ei tiedetä.
Vuonna 1954 syntynyttä miestä syytettiin raiskauksesta ja lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä, joiden väitettiin tapahtuneen kesällä 1999. Väitetty uhri oli tuolloin 15-vuotias.
Kuopion käräjäoikeus tuomitsi miehen 2,5 vuodeksi vankeuteen syksyllä 2008. Myöhemmin hovioikeus lievensi tuomion vuodeksi ja kymmeneksi kuukaudeksi ehdollista vankeutta. Mies määrättiin myös 70 tunniksi yhdyskuntapalveluun.
Hovioikeus perusteli ratkaisuaan sillä, että käytetty väkivalta oli verrattain lievää ja että teko tapahtui lähellä suojaikärajaa. Hovioikeus alensi myös tytölle määrätyt 8 000 euron kärsimyskorvaukset 5 000 euroon.
Mies kiisti syytteet koko prosessin ajan. Hän kertoi olleensa kerran yhdynnässä tytön kanssa, mutta ilman pakottamista. Miehen mukaan se tapahtui kesällä 2000, jolloin tyttö oli jo 16-vuotias.
Poliisi erosi itse virastaan
Ylikonstaapelina toiminut mies irtisanoutui virastaan hovioikeuden ratkaisun jälkeen. Hän ehti olla pidätettynä virantoimituksesta noin puolentoista vuoden ajan. Puolet hänen palkastaan myös pidätettiin tältä ajalta.
Pohjois-Savon poliisipäällikön Kari Heimosen mukaan esteitä paluulle ei ole korkeimman oikeuden vapauttavan päätöksen jälkeen.
- Jos hän haluaa hakeutua uudelleen poliisin palvelukseen, on kysymys tavallisesta rekrytointitilanteesta, jossa valinta tehdään tavanomaisin perustein, kertoo Heimonen.
Savon Sanomien mukaan mies ei usko hakeutuvansa enää poliisin virkaan, vaan suunnitelmissa on jäädä eläkkeelle 58-vuotiaana.
-Tämä on ollut henkisesti raskasta sekä minulle itselleni että perheelle, kertoo mies lehden verkkosivuilla.
(MTV3 - STT) 9.6.2011
Noin sitä ollaan lain yläpuolella taas ja mitenkäs se viime vuotinen vantaalais poliisin jota epäiltiin vaimonsa hukuttamisesta niin sekin vältti tuomion?!?!
Ihmeellistä että poliisit pääsevät kummallisesti syytteistä kun tavalliset ihmiset lentävät heti pyttyyn vastaavanlaisten rikosten edessä?!?!
JA POLIISIN VOIT AINA LUOTTAA?!HAHAHAHAAA JUST JOO SAATANA
pedoepäilty poliisi vältti tuomion
5
<50
Vastaukset
- Ihminen = 0,00 ?
Nou Hätä, taas samaa kantasuomalaisen polkemista, jotta kansallisvaltio voidaan lakkauttaa pikimmiten, ja kansallisvarat "kotiuttaa" pienelle piirille??
http://www.samassaveneessa.info/lyhyet-katsaukset/439-20110607-katsaus- 18
Ja sitten hymyillään telkkarissa kun valtio menee konkkaan.
- Pohjois-DDR=suomi
Voit luottaa poliisiin siinä että se ei joudu vankilaan vaikka murhaa tai raiskaa alaikäisen sekä suomen poliisilla on oikeus myöntää itse itselleen lupa kuunella puhelinta,tehdä kotietsintä jne.
Usassa vastaavanlaiset oikeudet ovat jyrkästi kielettyjä mutta suomi onkin DDR tapainen paskakommari paikka jossa ihmisillä ei ole oikeuksia. - rape copper
Huom!toi poliisi ei ollut pedoepäilty vaan sehän itse myönsi että on pedofiili kun harrasti seksiä alle 16vuotiaan kanssa.
Hienoja rehellisiä suomalaisia poliiseja taas. - Mitä hittoa taas
On kadonnut luottamus poliisiin kokonaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2725380- 704856
Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1234355Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest483976- 513800
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363697- 413348
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo843073Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv612920Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu222666