Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa vastaavasta? Olen selannut koko netin läpi, mutta tuntuu kuin painisin tämän ongelman kanssa yksin, sillä en löytänyt ainuttakaan aihetta vastaavaa juttua. Kerronpa tarinani.
Reagoin siis suolellani muutoksiin, olen aina reagoinut. Pienenä taaperona en kakannut viikkoon, kun muutimme uuteen asuntoon. Ongelma hoidettiin peräruiskeella. Siitä asti kun muistan, en ole pystynyt kakkaamaan kenenkään läsnäollessa (edes mieheni läsnäollessa kotona, tunnettu puolivuosikymmentä), tai muissakaan vieraissa paikoissa. Odotan siihen asti, kunnes saan olla asunnossa yksin, ja tiedän, ettei ketään ole tulossa. Joskus olen ollut kakkaamatta jopa kaksi viikkoa. Pitkien taukojen jälkeen on todella hankala ulostaa, ja vuodan verta suolesta monta päivää. Mutta ei, minua ei pelota tuo kipu ulostaessa, vaan yksinkertaisesti suoli jännittää niin, että uloste ei pääse tulemaan ulos, vaikka miten ponnistan. Yksin ollessa ei ole mitään ongelmaa. Voin kakata vaikka joka päivä, ja uloste on muutenkin normaalia. Ummetusta tämä siis ei ole, vaan enemmänkin psykologinen ongelma.
Olisin ikikiitollinen jos joku osaisi sanoa jotakin tähän ongelmaan. Tämä ongelma vaivaa minua todella paljon, ja sen takia joudun jättämään pidemmät reissut väliin.
Ulostamisen pelko ja mahalla jännittäminen
13
6062
Vastaukset
- kaageli
Olisiko kuitenkin joku rohto, joka edesauttaisi suolen toimintaa, jolloin olisi pakko käydä siellä vessassa. Eli tällaisia sokeriliuoksia (Loraga tms). Ihan varmasti tavara on kuivaa eli sitä on vähän jos käyt vaikka joka kolmas päivä vessassa. Mulla on aika hidas suoli kanssa. Jostain syystä viimeisen vuoden parin aikana olen alkanut käydä lähes päivittäin kaagelilla. Ehkä johtuu siitä, että olen alkanut syömään enempi.... Mutta koita tosiaan jotain nesteyttäjää, ei mitään ruisketta vaan sellaista jota otat joka päivä säännöllisesti. Kun saat homman toimimaan, niin selviät varmaan ilmankin.
Jos se loiskinta vessassa nolottaa, laita sinne veden pinnalle paperi. Se hiljentää ääntä kummasti. - Sinde vm-82
Siis olet ilmeisesti suutahtanut lääkäri: Kuka minä olen? Ollakko vai eikö olla?
Suoli voi kuroutua kiinni pahoin esimerkiksi suunliikeratojen ja huonon yleiskunnon vääristämän trilleri-eleen takia. Onko tämä onnistumisen elämyksesi?
Pitäisikö se äänen takia jännittää se maha eritavoin munasarjoista kiinni. Nytkö ei onnistu sälekaihdin-kapitaali, onko sinulle vielä ongelmia tällaisessakin yksityisyydessä? Eli joudun toteamaan, että turvallisuutesi on pahoin vaarantunut. Alistamista ja ahdistelua, sillä voi olla hyvinkin kohtalokkaat seuraukset, kuten huoneessa oli pimeää. "Olit siis ilman Jumalkokemusta."
Ja näin: "Murot alkoivat jutella sinulle, jokin soraääni tulevaisuudesta." Ehkä sukurutsaus, naisen jatkuva käyttö ihmiskäsityksen korjauksen perusteella siittäjänä. Mitä ihmettä koskettelet ja kerjäät vielä ajatuksella: sukupuolineutraali, väkivalta ja väkivallattomuus asiaankuulumattomia. - pimpulapampula.la
hmm...miksi olet kaksi viikkoa kakkaamatta,etkö ole puhunut miehellesi tästä,oisko vähä helpompaa,jos puhuisit miehellesi ja miehesi kävisi joka ilta jossain esim lenkillä jonku aikaa ni saisit yksin rauhassa kakata.........
ni ei tulis niitä pitkiä taukoja,minulla oli kans sama juttu kun muutimme mieheni kanssa yhteen,mut kolmen vuoden jälkeen jo uskalsin kakata vaikka mieheni oli kotona,ni muistan kyllä kuin tiukassa kakka oli viikon pidättämisen jälkeen,niin me aloitimme tuolla että mies lähti lenkille,mutta yhtäkkiä mieheni alkoi tulla kotiin jo just ku olin aloittanu kakkaamisen,muutaman kerran jäi kesken vessa reissu,mut sit alkoi sujumaan,eli mieheni teki tahallaan niin että tulikin samantien kotiin,en tiedä sit toimiiko kaikilla ja tuleeko kakka sit jos jännität sitä että mitä jos se mies tuleekin samantien takaisin,mut ainaki helpottais se jos saisit joka päivä kakata. - Luistovoide
Moi Ujo:Kakka!
Mitään neuvoa en osaa sulle antaa, mutta tulipa hyvä (?) mieli, kun totesin, että joku muukin kärsii samasta vaivasta. Eli vatsa toimii ihan hyvin ja normaalisti, jos vain saan hoitaa toimitukset yksin. Jopa se, että joku sanoo odottavansa pihalla, estää "tavaran toimituksen". Vaikka olisi kuinka kova hätä, suoli sanoo stop, jos on häiriötekijöitä!
Olen luullut, että olen ihan ainoa, jolla on tämä ongelma. Se haittaa jokapäiväistä elämää, kun täytyy miettiä, missä kohtaa päivää on sellainen väli, että pääsee vessaan niin, ettei koko talossa ole muita paikalla. Harrastuksiin meno jää joskus väliin, kun totean, että olis niinkun pakko päästä vessaan, eikä yleisissä vessoissa tai kiireellä onnistu! Pidempien matkojen suunnittelu on kanssa tosi hankalaa.
Olen kateellinen niille, joiden jäljiltä vessassa haisee kakka, koska heillä ei tällaisia paineita ole.
Ainoa hoitokeino, joka mulle on tullut mieleen, olisi hypnoosi. Mutta ensinnäkin se on mulle aivan liian kallista ja toisekseen, kehtaisinkohan mennä sanomaan, että tarvin apua kakka-ongelmassa. - Apuja kakkimisong.
Suikuta vettä sinne ja kakka tulee hyvin ; ) musiikki isolle.
- Pröööt
Kuvittele mitä miehillä on armeijassa. Joskus 90-luvulla ei ollut kuin pönttöjö vieri vieressä. -02 kun itse olin, niin vessoissa oli puoli metriä maasta alkavat sermit ja ovi ilman lukkoa sellaisella pallolla meni vaan kiinni. Ovi aukes koko ajan jos joku käveli oven ohi ja muutenkin sinne lappas kokoajan porukkaa epähuomiossa.
- Luistovoide
Ajattelinkin, että onkohan tämä vain naisten vaiva, vai onko tätä miehilläkin. Ajatella, että olisit jossain metsässä leirillä, eikä edes vessaa, jonnekin puskan juureen pitäisi vaan mennä...
Tämä on ensimmäinen kerta, kun pystyn missään tästä asiasta puhumaan, kiitos sulle Ujo:Kakka!
Yks paikka, missä tästä on aiheutunut hankaluuksia on se, kun mennään syömään jonnekin ravintolaan. Siellä kun istutaan kauan ja syödään paljon, niin hätähän siinä väistämättä tulee. Kaverit kun on sitten lähdössä jatkoille, niin itsellä on jo niin tuskainen olo, että on pakko lähteä kotiin. Harmittaa. Tai lähde nyt miehen luokse yöksi, kun jo etukäteen panikoit, että mitä jos tulee hätä. - Kakkelberg
Kyllä näitä oireita ja tilanteita meillä miespuolisillakin esiintyy. Kotona homma luonnistuu, mutta vieraisilla ja julkisissa toimitus saattaa ollakin vaikeampi ja jännittää. Varsinkin kun omaa jännitysmahan... Mutta luonnollinen ja järkeilevä suhtautuminen on auttanut asiaa. Pakko tehdä mitä täytyy, eli sinne vaan sotkemaan kaakelia. Niin tekee jokaikinen muukin ihminen maailmassa. Kyllä kuninkaatkin ne ripulinsa räjäyttää. Mutta jo terveytensä kannalta aloittajan kannattaisi opetella ensiaskeleesta, eli siitä miten homma hoituu kotona myös muiden läsnäollessa. Apuna voit käyttää vessapaperin laittamista pöntön veden pinnalle, avata vesihanan lorottamaan, hommata vessaradion, laittaa tv:tä kovemmalle etukäteen tms, tai laittamaan hieman ennen toimitusta vaikka pyykit pesuun. Linkousvaiheen aikana voikin sitten livahtaa asioille hurinamuurin taa. Ja ota vaikka mieleistä luettavaa mukaan, niin ajatukset ei keskity niin paljon jännittämiseen.
- 1854
Kokeileppa Vi-siblin nimistä tuotetta apteekista, pitää käyttää useampi viikko että saa pysyviä vaikutuksia. tuote sisältää kuitua eli kakka luistaa ulos paremmin. Suosittelen.
- Ujokakka täälläkin
Mul on sama ongelma, inhoan kakkaamista muiden ihmisten kuullessa. Varsinkin uusien ihmisten kanssa. Olen seurustellut puolisen vuotta uusimman poikaystäväni kanssa ja rassaa kyllä tämä vaiva kun kauheesti suunnittelee päässään että missä välissä ehtis rauhassa hädälle ja kumppani menis muualle siksi aikaa.. En oo tästä ongelmasta myöskä kehdannu hänelle sanoa, naurais päin naamaa ja häpeäisin itseeni ihan julmetusti sen jälkeen. Lisäksi hänen asuntonsa vessa sijaitsee sillä tavalla, että hänen korvansa on suunnilleen vessan seinässä, näin oli myös entisen poikaystäväni asunnolla.. Hyvää tuuria mulla! Toivottavasti sinä ja muutkin pääsee tästä ongelmasta sit ajan kanssa, sit kun sen on selättäny niin voi taas keskittyä kaikkeen muuhun ja nauraa itsekseen tuolle ongelmalle "joka joskus oli"! Ehkä joskus pitkän ajan päästä voi heittää vitsillä sitten puolisollekin asiasta ja siten on sitten asia käsitelty hyvin ja unohdettu. Hyvää jatkoa ja antoisia paskantamishetkiä! Ihmisiähän tässä kaikki vaan ollaan :) Ja hajussa kasvaa!
- jeppss1
Tätä keskustelua on näköjään käyty viime vuoden puolella, mutta ehkäpä ei oo myöhäistä kommentoida vielä tänäänkin. :D Mua ainakin henkkoht helpottaa jo se, etten oo "outo", koska itsellä on vastaavaa ongelmaa. Luulin että oon tyyliin ainoa laatuani maailmassa, jolle kakkaaminen vieraiden kotona jne on melkeinpä mahdotonta. Tää on tosi jännä juttu, enkä oikein itsekään tiedä miten tollainen pelko on sit kehittynyt? Mikä siinä nyt on niin jännää? Ehkä se on sitten se vessarauha, jota on joskus häiritty ja siitä on jäänyt semmoinen pieni jännitys. Voidaan varmaan kaikki ongelmasta kärsivät muistuttaa itsellemme, että vessarauha on oikeasti tärkeä juttu ihan jokaiselle ihmiselle ja ihmisen kroppa toimii KAIKISSA tilanteissa parhaiten siten että sillä ei ole liikoja paineita.. (vertaa nyt vaikka koetilannestressiin tms... sitä paremmin kokeet menee mitä rennompi fiilis on). Jos jollekin on apua näistä vinkeistä niin itse oon käsitellyt asiaa siten, että tosiaan käyttänyt noita apukeinoja mitä jo yllämainittu eli paperia pönttöön, telkkari tai pesukone päälle tms... Muutamille läheisimmille ihmisille oon maininnut asiasta ihan rehellisesti, ja kaikki ovat ymmärtäneet. Luonteva suhtautuminen asiaan auttaa varmaan kaikkia ja luulen että on ihan mahdollista jutella asiasta avoimesti. Kumppanilleen voi vaikka mainita että mulla on "jännitysvatsaa" ja tarvitsen sen takia hyvän vessarauhan, jolloin mua ei häiritä. Täytyy olla aika dorka jos tuommoisen pyynnön jälkeen tulee vessanovee paukuttaa. Tsemppiä kaikille! Nää on luonnollisia juttuja, joita moni ihminen miettii, mut luulen et rehellisyys maan perii. Lisäksi uskon että asian "harjoittelu" voi tuottaa tulosta.. :)
- piereejapaskoo
Itse en luultavasti vieläkään pystyisi pieremään enkä käymään p*skalla tyttöystäväni seurassa ellei siitä olisi joskus tullut puhetta. Rupesin painostamaan tyttöystävääni pieremään minunkin seurassa että itsekin voisin hänen seurassaan, ja onneksi hänellä ei ollut isompaa ongelmaa tämän kanssa vaan ajan kanssa sen sitten aloittikin kun toin ongelmani tarpeeksi esille. Siitä saa sitä itsevarmuutta kun puoliso pieree ja paskoo ovi auki.. Ainakin näin omalla kohdalla, ei ehkä jokaisella auta.
- Mattimyöhäinen
Helpottaa huomata että en ole tämän asian kanssa yksin vaikka viimeisestä kirjoituksesta onkin 3 vuotta. Olen nyt jo yli 10 vuotta tapellut vessapelon kanssa. Muistaakseni en lapsena ujostellut yhtään mutta yläasteen jälkeen kavereiden luona en uskaltanut välttämättä käydä edes pissalla. Nykyään pitää tarkkaan valita se hetki kun pääsee vessaan ja asunto on tyhjä. Olen asunut melkein vuoden ystäväni kanssa kimppakämpässä ja en ole kuin ehkä kerran uskaltanut ulostaa hänen olessa viereisessä huoneessa. Vaikka tiedän että kakkaaminen on luonnollista silti se ei vaan tule jos on vieraita ihmisiä lähellä. En ole keinoa keksinyt miten päästä eroon tästä mutta toivottavasti se helpottuu ajan kuluessa niinkuin pissaamisen jännitys on kadonnut.
Tsemppii muille jotka tätä ketjua vielä lukevat!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse864660Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093847Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1873686Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.692098Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751941Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.791298- 1301172
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1491117- 511024
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä30914