Uusi liikenne"kulttuuri"

Järkevä auitoilija!

Onko se nyt se kuuluisa liikennekulttuuri??
Ennen autoilijat varoitti toisiaan jos oli tutka tai muu valvonta.
Nyt kun joiku uskaltaakin ajaa edes 0,1 km ylinopeutta, niin alkaa kyllä torvet soida, tehdään kiusaa ettei toinen vaan voisi ohittaa kyseiselleä ylinopeudella.

Mitä hyvä te perseennuolijat saatte tuosta??
Kultaisen istuimen taivaassa? Tai ??

Mitä se on teiltä pois jos minä tai muu ajan ylinopeutta tms??
Olkaa tosi tyytyväisiä että, minä monta työtä tekevä saan isot sakot, vähennän teidänkin verojanne.

22

269

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • järki käteen

Itse en ymmärrä myöskään tätä nykyään vallitsevaa "minäminä"-ajokulttuuria. Jotkut itsekkäät itsetuntovammaiset tuolla teiden tukkeena ja kun yrität ohittaa, ihan vaikka motarillakin, niin sitten kyllä kiihdytetään ja mahdollisesti näytetään käsimerkkejä, töötätään ym. Ja jos näkee että motarille liityttäessä liittymisramppi on täynnä autoja ja ohituskaistalla olisi tilaa niin silti nyhrätään siinä oikealla kaistalla ihan vain siitä ilosta kun MINULLA on oikeus ajaa tässä ja te väistätte. Eli ei edes haluta vähän avittaa toisia ja parantaa liikenteen sujuvuutta, myös toisten osalta.

Tälläkin palstalla joitakin ihme jeesustelijoita jotka aina tietävät jokaisen liikennesäännön pilkulleen, eivät aja ylinopeutta koskaan ja saarnaavat muille pienimmistäkin virheistä.

Ketä oikeasti luulette huijaavanne? Onhan se joo todella uskottavaa että kaikki suomen parhaat ja lainkuuliaisimmat kuskit ovat pesiytyneet nimenomaan suoli24:n liikenne-palstalle...

..tai sitten ei.

• ukkopukko

"Ja jos näkee että motarille liityttäessä liittymisramppi on täynnä autoja ja ohituskaistalla olisi tilaa niin silti nyhrätään siinä oikealla kaistalla ihan vain siitä ilosta kun MINULLA on oikeus ajaa tässä ja te väistätte."

Jos jotain pitää auttaa liittymästä ulos, se on vähän sama kuin sitä pitäis auttaa kääntämään rattia ja painamaan kaasua. Liittymä on sitä varten että siinä voi kiihdyttää nopeuden samaksi kuin muulla liikenteellä että pääsee sekaan. Jos liittymässä on yksi torspo, niin jätä siihen riittävästi riittävästi väliä ettei itse tarvi jäädä liittymään seisoskelemaan.

Kohteliaisuus on tietysti mukavaa, mutta paha sitä on kiukutella tuollaisesta. Itse en muista että olisi ikinä ollu mitään vaikeuksia tulla liittymästä, enkä ole kokenut että olisi helpompaa jos mulle nyt annettais tietä ... kummallisia ongelmia.

• ..Auto-Antero

Juuri sen takia, että sieltä liittymästä kuitenkin tulee joku kaltaisesi kusipäinen kokovartalokyrpä, joka kiittää siitä väistämisestä ja tilan antamisesta sillä, että kiihdyttää sen romukasansa rinnalla samaan vauhtiin niin, että takaisin ei enää pääse kuin joko jarruttamalla tai kiihdyttämällä. Ja yleensä ajatte sitten sen välimatkan edessä olevaan mahdollisimman nopeasti umpeen, ettei se teille tilaa tehnyt varmasti mahdu ainakaan siihen eteenne. Kumma ettei siihen helvetin paskaiseen mutteriläjään saada vauhtia millään niin paljoa, että liikenteseen liittyminen onnistuisi ihan omin neuvoin. Muutoinkin vaikutat olevan sen verran harvapäinen, että sun kannattaisi alkaa liikkua jollakin ihan muulla kuin omalla autolla, ja jos liikutkin niin mieluummin takapenkillä ja annat jonkun etevämmän ajaa.

• opi ajamaan

>Ja jos näkee että motarille liityttäessä liittymisramppi on täynnä autoja ja ohituskaistalla olisi tilaa niin silti nyhrätään siinä oikealla kaistalla ihan vain siitä ilosta kun MINULLA on oikeus ajaa tässä ja te väistätte
        ===============
        Mitä v****N avitusta?????
        Oletko ihan toope? Noinhan se juuri menee, että OIKEANPUOLISELTA KAISTALTA EI VÄISTETÄ eli "aviteta" rampilta tulijoita, vaan rampilta tulijat SOPEUTTAVAT NOPEUTENSA sen tien liikenteeseen, jolle tulevat, eli etsivät sen sopivan välin, ja menevät siihen. Katsos, kun sinunkin autossasi on kaasu, ja jarru, ja niitä sopii käyttää aina tarpeen mukaan, voit kiihdyttää jonkun auton eteen, tai hidastaa jonkun auton taakse.

Kun kaikki menee samojen pelisääntöjen mukaan, ei tarvi arvailla mitään.

• uijokla

Hassua, että toisilla on tällaisia ohitusestokokemuksia niin paljon, että väittävät ihan kulttuuriksi. Itsellä korkeintaan kerran vuodessa tulee tuollainen tilanne näillä Etelä-Suomen asfalttiteillä, 70 tkm viimeiset 12 kk. Olisiko peiliin katsomisen paikka?

En minäkään väistä väistämisvelvollisia, kun sen seurauksena liikenne menee ihan arpomiseksi siten, että väistämistä aletaan pitää velvollisuutena. Sitten jonain räntäsohjopäivänä rysähtää oikein kunnolla ja ihmetellään, kuinka tässä näin pääsi käymään.

Edellä kulkevaan jätän kyllä ihan reilun turvavälin, jotta siihen voi tulla ja tasaista nopeutta pidän, jotta liittyjän arviointi tilanteesta on helppoa. Isoille & hitaille poikkeuksille (kuormurit ja vast.) annan tietä koska sitä tarvitsevat, samalla lailla kuin kaupassa lastenvaunuja työntävälle / pyörätuolia käyttävälle pidän ovea auki.

Tässä eräänäkin päivänä olin motarilla ohittamassa matkailuautoa 130 mittarissa, kun se eläkeläistorvelo alkoi antaa tilaa kiihdytyskaistan pakulle. Piennar vaan pölisi, kun jouduin väistämään melkein keskikaiteeseen. Onneksi oli leveyttä väylässä (ja kapeutta autossani). No, saattoihan olla vikaa pakussakin.

• järki käteen

Puhuinkin tuossa siitä, että jos se liittymisramppi on täynnä autoja ja ohituskaistalla on tilaa, niin miksi helvetissä et voisi tehdä sitä pientä elettä ja väistää? Juuri tuollaisten itsekkäät "minäminät" vituttavat liikenteessä kun koko ajan tuijotetaan omaa napaa eikä KOSKAAN voida helpottaa myös muiden ajamista.

Jos näen, että rampilta on tulossa monen auton letka JA ohituskaistalla on tilaa niin minä kyllä väistän. Ei tarvitse minun ruveta arpomaan ja pelkäämään että mihinköhän väliin nuo nyt tuolta änkeävät..

• järki käteen
        järki käteen kirjoitti:

Puhuinkin tuossa siitä, että jos se liittymisramppi on täynnä autoja ja ohituskaistalla on tilaa, niin miksi helvetissä et voisi tehdä sitä pientä elettä ja väistää? Juuri tuollaisten itsekkäät "minäminät" vituttavat liikenteessä kun koko ajan tuijotetaan omaa napaa eikä KOSKAAN voida helpottaa myös muiden ajamista.

Jos näen, että rampilta on tulossa monen auton letka JA ohituskaistalla on tilaa niin minä kyllä väistän. Ei tarvitse minun ruveta arpomaan ja pelkäämään että mihinköhän väliin nuo nyt tuolta änkeävät..

etkä tajunnut vielä? Monilla ei ajotaito ja huomiokyky riitä seuraamaan ramppia ja ohituskaistaa ;D Meitä on liikenteessä moneksi. Vielä useampi ei osaa sovittaa rampilla nopeuttaan niin että pääsisi liikenteen sekaan kunnolla. Ja suurin osa ei osaa tunnistaa torspoa joka ei pääse rampilta liikenteeseen, ja jää jumiin taakse. Auto vaikka seis siksi aikaa että se on liittymän päässä parkissa, ja sit lähtee. Poliisi-setä selittää ehkä sitten joskus kun näkee sun tulevan rampista ;)

• ap järki käteen
        järki käteen kirjoitti:

etkä tajunnut vielä? Monilla ei ajotaito ja huomiokyky riitä seuraamaan ramppia ja ohituskaistaa ;D Meitä on liikenteessä moneksi. Vielä useampi ei osaa sovittaa rampilla nopeuttaan niin että pääsisi liikenteen sekaan kunnolla. Ja suurin osa ei osaa tunnistaa torspoa joka ei pääse rampilta liikenteeseen, ja jää jumiin taakse. Auto vaikka seis siksi aikaa että se on liittymän päässä parkissa, ja sit lähtee. Poliisi-setä selittää ehkä sitten joskus kun näkee sun tulevan rampista ;)

Älä käytä samaa nimimerkkiä apina :). Ja vaikea varmaan sellaisen 10 auton letkan on sovittaa se liittymisnopeutensa, varsinkin kun sinunlaisesi ääliöt jäävät tientukkeeksi köröttelemään alinopeutta siihen varsinaiselle kaistalle vaikka olisi ohituskaistallakin tilaa.

En vain tajua miksi joidenkin itsekkäiden paksupäiden on niin vaikeaa tajuta sitä, että jos sieltä rampista on ruuhka-aikaan tulossa vähintään se 10 autoa ja ohituskaistalla on tyhjää niin miksi pitää olla itsekäs eikä voi tehdä tilaa? Jos on kauhea letka niin eivät he mitenkään saa vauhtia sovitettua kunnolla joten silloin voisi vähän avittaa heitä mutta ei...MINÄMINÄMINÄ, mä olen pikkusieluinen suomalainen ja kerrankin MULLA on oikeus johonkin asiaan, siitä pidän sitten kiinni kynsin ja hampain...

Naurettavaa..

• hehe...
        ap järki käteen kirjoitti:

Älä käytä samaa nimimerkkiä apina :). Ja vaikea varmaan sellaisen 10 auton letkan on sovittaa se liittymisnopeutensa, varsinkin kun sinunlaisesi ääliöt jäävät tientukkeeksi köröttelemään alinopeutta siihen varsinaiselle kaistalle vaikka olisi ohituskaistallakin tilaa.

En vain tajua miksi joidenkin itsekkäiden paksupäiden on niin vaikeaa tajuta sitä, että jos sieltä rampista on ruuhka-aikaan tulossa vähintään se 10 autoa ja ohituskaistalla on tyhjää niin miksi pitää olla itsekäs eikä voi tehdä tilaa? Jos on kauhea letka niin eivät he mitenkään saa vauhtia sovitettua kunnolla joten silloin voisi vähän avittaa heitä mutta ei...MINÄMINÄMINÄ, mä olen pikkusieluinen suomalainen ja kerrankin MULLA on oikeus johonkin asiaan, siitä pidän sitten kiinni kynsin ja hampain...

Naurettavaa..

jätä väliä :D Ei tarvitse edes paljon, että voit rykäistä sopivassa välissä kaasua ja mennä väliin. Väistän usein vasemmalle, mutta minulla ei myöskään ole samanlaisia ongelmia tulla rampista kuin sinulla. Valitat ettei väistetä vasemmalle, mutta olet vissiin niitä sakotettavia jotka kiilaa rampilta väkisin kaistalle kun EivätVaanVittuOsaaAjaa. Olis meinaan korkea aika opetella tämäkin asia kun on ajokorttikin, ja liikennesäännöt on näin satuttu laatimaan. Niistä voi valittaa kansanedustajille. Piti sanoa voimakkaasti, koska asia on vaan näin, vaikka epäilemättä hyvä kuski oletkin :D

• jebjeb...

Naurettavaa..

"Naurettavaa.."

Niin, ja mietis tämä nyt vielä kahteen kertaan.

• harjotusteköömestari

Naurettavaa..

MINÄ tulen rampista alas MINUA pitää väistää... Etkös sinä juuri sitä samaa itsekkyyttä toista.

Jätä väliä rampilla ja jätä väliä moottoritiellä. Siihen väliin mahtuu auto, johon on helppo mennä. Motarilla kulkijat näkevät rampin ja reagoivat sen mukaan missä kohtaa itse kulkevat ja mikä on rampin vauhti. Tilaa annetaan joko metri pari eteen tai taa, joka riittää. Sitä perkelettä kutsutaan vetoketju liittymiseksi jonka aika moni osaa, koska näitä motarikolareita on suomessa aikas vähän.

• uijokla
        järki käteen kirjoitti:

"Puhuinkin tuossa siitä, että jos se liittymisramppi on täynnä autoja ja ohituskaistalla on tilaa, niin miksi helvetissä et voisi tehdä sitä pientä elettä ja väistää?"

(Vastaan nyt vielä, kun vaikutti minulle suunnatulta kysymykseltä.)

Siksi, että en katso tarpeelliseksi alkaa korjaamaan muiden liikenteessä tekemiä virheitä. (Siinähän sitä työsarkaa olisikin loputtomiin.) Liittymisrampilla pitää toimia samoin kuin muutoinkin liikenteessä, eli jätetään riittävästi välimatkaa edellä ajavaan, sitä enemmän mitä kovempaa ajetaan. Niin kauan kun varsinaisen virheen tekijät eivät korjaa käytöstään, esiintyy liittymisessä ongelmia.

On tietenkin ikävää, että joidenkin pitää opetella oikeat toimintatavat ns. kantapään kautta, mutta parempi sekin kuin ettei opita lainkaan. Toivottavasti näillä keskusteluilla edes jollakin välähtää, huomaa tehneensä virheen itse ja korjaa toimintaansa. Rampille lähtiessään ei voi tietää, onko motaria ajavalla edes mahdollisuutta väistää, joten on aina varauduttava siihen, ettei väistömahdollisuutta ole.

Eräs muu jo mainitsi vetoketjuperiaatteen, jolla liittyminen saadaan sujumaan. Ei siis yritetä "painostaa" edellä kulkevaa ajamalla liian lähellä rampilla & kiihdytyskaistalle tullessa, vaan annetaan välin kasvaa nopeuden noustessa. Tällä tavalla kiihdytyskaistalle tullessa välimatkaa muodostuu riittävästi, jotta ei tarvitse varoa edellä ajavaan törmäämistä, vaan huomion voi keskittää liikennevirtaan liittymiseen. Toki myös motarilla kulkevien tulisi (nykyistä paremmin) huomioida turvaväli erityisesti liittymää lähestyttäessä.

• Kamerat päällä

Ei muutamasta sakosta paljon verot vähene. Sen sijaan virkamiehet pistävät tieosuudelle entistä alemman rajoituksen, kun siellä on niin "korkea liikenteen keskinopeus". Että kiitos vaan sinulle ja kaltaisillesi.

• haiset peffalle

"Mitä se on teiltä pois jos minä tai muu ajan ylinopeutta tms??"

Juuri noin tai jos siinä ajattekin viattoman lapsen päälle, niinkuin yksi audihomokin kerran munkkivuoressa stadissa teki.
      SINÄHÄN olet muiden yläpuolella(olevinasi).

Miksi sinua(oi suuruus) ei säännöt/rajoitukset kosketa?

• JaelleaL

Mikä tämä automerkki on?

http://kuvajako.net/images/56167945088928746738.png
      http://kuvajako.net/images/28360046813461643636.jpg

Kuvat ovat ruutukaappauksia videolta. Ensiksi ohitseni ajoi kullanhohtoinen Cadillac tai muu kallis auto erittäin kovalla nopeudella. Kaivoin nopeasti videokameran esille kuvatakseni, kun auto ohittaa kauempana suoralla näkyvän toisen auton. Haluasin tallentaan videokuvana, miten nopeasti ohitus tapahtuu. Juuri kun olin alkanut kuvata, ohitseni hujahti näissä kuvissa näkyvä musta auto yhtä kovalla nopeudella kuin edellinenkin auto. Se tuli niin nopeasti, että en ollut huomannut, kun se lähestyy takaa. Jälkimmäisessä kuvassa näkyvät kaikki kolme autoa. Ensimmäisen auton ohitusta, sikäli kun pystyin näkemään, ei koskaan tapahtunut, vaan sekin kiihdytti nopeutensa samaksi kuin mikä oli "Cadillacin" ja mustan auton nopeus. Kolmikko hävisi horisonttiin suuntana Suomen itäraja. Arvioin autojen matkavauhdiksi noin 180-190 kilometriä tunnissa.

Tunnistaako kukaan, minkä merkkinen kuvassa näkyvä musta auto on? Aivan uteliaisuudesta kiinnostaisi.

• itäautoilija

se on tän vuoden mallia oleva lada samara

• Räps räps

Varoittelusta..., ennen vanhaan kun maakunnassa oli se yksi ja ainoa "pönttötutka" ja sitä pidettiin paikoillaan tunti jossain maantiellä, niin tuo varoittelu toimi.
      Nykyään kun ne tutkat on melkein kaikissa partioautoissa ja moottoripyörissä, jotka yleensä liikkeessä, niin sillä "vilkuttelulla" ei oikein ole mitään merkitystä...

Nythän ei tarvitse ohittaa kuin joku nysvä, mikä ajaa 20 km/h alle rajoituksen ilman mitään "tilannetta", niin alkaa pitkät vilkkumaan perään...

• uijokla

Niin, miksi ohitetun pitkät vilkkuvat ohittajalle?

Ohititko turvallisesti, vai menitkö "nysvän" ohi mielenosoituksellisen läheltä, pyritkö viestimään toisen olevan tientukko?

Ovatko omat ajovalosi oikein säädetyt?

Ajatko sumuvaloilla joka päivä?

• oppikaa ajamaan
        uijokla kirjoitti:

Niin, miksi ohitetun pitkät vilkkuvat ohittajalle?

Ohititko turvallisesti, vai menitkö "nysvän" ohi mielenosoituksellisen läheltä, pyritkö viestimään toisen olevan tientukko?

Ovatko omat ajovalosi oikein säädetyt?

Ajatko sumuvaloilla joka päivä?

Nysvien ohi on syytä mennä läheltä, jotta tajuavat haittaavansa muuta liikennettä. Kunnon töötötykset ja vaikkapa käsimerkit eivät ole pahitteeksi. Kiittäkööt onneansa, että pääsevät näin vähällä, enkä aja tahallani päin.

• uijokla
        oppikaa ajamaan kirjoitti:

Nysvien ohi on syytä mennä läheltä, jotta tajuavat haittaavansa muuta liikennettä. Kunnon töötötykset ja vaikkapa käsimerkit eivät ole pahitteeksi. Kiittäkööt onneansa, että pääsevät näin vähällä, enkä aja tahallani päin.

Ahaa, tavoitteenasi on opettaa hitaammille kuinka ajetaan. Odotan nyt kiinnostuneena kertomusta tilanteesta, jossa itse muutit liikennekäyttäytymistäsi sen seurauksena, että sinulle näytettiin käsimerkkejä (nyrkkiä, keskisormea?) ja töötättiin. Oletko ehkä töissä Puolustusvoimissa?

• Humaani suhtautumine
        uijokla kirjoitti:

Ahaa, tavoitteenasi on opettaa hitaammille kuinka ajetaan. Odotan nyt kiinnostuneena kertomusta tilanteesta, jossa itse muutit liikennekäyttäytymistäsi sen seurauksena, että sinulle näytettiin käsimerkkejä (nyrkkiä, keskisormea?) ja töötättiin. Oletko ehkä töissä Puolustusvoimissa?

Totta kai tyhmiä ja nysväreitä tarvitsee opettaa. Fiksut ihmiset eivät opetusta tarvitse, vaan he ajavat suurinta sallittua nopeutta, ja ylikin, jos se edesauttaa liikenteen sujumista. Tyhmien ja hitaampien opettaminen on itse asiassa hyvä teko, josta pitäisi kiittää.

Tyhmiä, ja nysväreitä on AINA tarvinut opettaa, ja näin se tulee aina olemaan. Ei ne koskaan muuten opi, ja kaikkein tyhmimmät eivät opi edes opettamalla. Toiseksi tyhmimmät oppivat oman kantapään kautta, kun joutuvat ikävään tilanteeseen oman tyhmyyden takia. Esim. liikenteessä kyykytetyksi, tavalla tai toisella. Kaikkein tyhmimmät eivät opi millään edellä kuvatulla tavalla, ei edes "kantapään kautta". Ne ovat niitä ns. toivottomia tapauksia, joista täytyy yhteiskunnan pitää tavalla tai toisella huolta, ja he ovat näin ollen tietynlainen taakka muille, fiksummille.

• uijokla
        Humaani suhtautumine kirjoitti:

Totta kai tyhmiä ja nysväreitä tarvitsee opettaa. Fiksut ihmiset eivät opetusta tarvitse, vaan he ajavat suurinta sallittua nopeutta, ja ylikin, jos se edesauttaa liikenteen sujumista. Tyhmien ja hitaampien opettaminen on itse asiassa hyvä teko, josta pitäisi kiittää.

Tyhmiä, ja nysväreitä on AINA tarvinut opettaa, ja näin se tulee aina olemaan. Ei ne koskaan muuten opi, ja kaikkein tyhmimmät eivät opi edes opettamalla. Toiseksi tyhmimmät oppivat oman kantapään kautta, kun joutuvat ikävään tilanteeseen oman tyhmyyden takia. Esim. liikenteessä kyykytetyksi, tavalla tai toisella. Kaikkein tyhmimmät eivät opi millään edellä kuvatulla tavalla, ei edes "kantapään kautta". Ne ovat niitä ns. toivottomia tapauksia, joista täytyy yhteiskunnan pitää tavalla tai toisella huolta, ja he ovat näin ollen tietynlainen taakka muille, fiksummille.

Niin, odotin kyllä jonkun kertovan tapauksesta, jossa yllä kuvatulla liikenneraivolla ollaan havaittu "opettamisen" kohteena olleen kuljettajan käytöksen muuttuneen liikenteen sujumisen kannalta parempaan suuntaan. Omakohtainen oppimiskertomus olisi parasta, mutta opettajankin kuvauksen luen.

Vai onko niin, että toisille vain tulee opettamisen tarve riippumatta siitä, saadaanko sillä mitään tulosta aikaan?

Toiseksi, tämä "kyykytetyksi" joutuminen on minulle ihan tuntematon tilanne. Mitä sillä tarkoitetaan? Mistäköhän päin Suomea tällainen sanonta on peräisin?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      85
      4614
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      110
      3830
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      175
      3620
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      58
      2052
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1259
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      129
      1114
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      140
      1050
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      963
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      27
      882
    Aihe