Tahallinen synti?

avoliisa

Mulla on vähän kinkkinen tilanne.

Olen ollut aiemmin uskossa, sitten maailma vei mukanaan. Löysin miehen jota rakastan äärettömän paljon ja joka myös rakastaa mua niin paljon ja tuntuu niin hyvältä olla hänen kanssaan vielä näin monen vuodenkin jälkeen.

Nyt sitten ihan tässä lähiaikoina musta on alkanut tuntua että haluaisin takaisin Jumalan läsnäoloon. Jos luen Raamattua tai kuuntelen hengellisiä lauluja niin mua alkaa ihan hirveesti itkettää ja tiedän että Jeesus on totuus ja haluan niin kovin tulla uskoon.

Mieheni tietää että hengellisestä taustani ja kai se silloinkin elämästäni jotenkin heijastuu. Esimerkiksi en mene kaiken maailman rientoihin mukaan...en vain ole ikinä halunnut ja kokenut sellaisi asioita oikeiksi.

Nyt siis asumme miehen kanssa yhdessä ja ollaan jo asuttu avoliitossa monta vuotta. Ensi keväänä olemme menossa naimisiin.

Musta tuntuu jotenkin niin syntiseltä että asumme avoliitossa ja haluaisin tulla uskoon mutta tuntuu että en voi koska asumme avoliitossa. Mutta en halua hyljätä miestänikään, mielestäni hylkääminen olisi myös syntiä ja en koe mitään syytä miksi hänet hylkäisin kun häntä rakastan. Mieheni ei ole uskontokielteinen ja jos vaikka joskus rukoilen ääneenkin niin hänen mielestä ihan ok ja joskus kun hänellä on vaikeaa niin hän jopa pyytää että voisimmeko rukoilla ja pyytää uskovia tuttujani rukoilemaan. Mutta silti hän ei ole ikinä ollut uskossa ja häntä vähän kai jotenkin pelottaa esim. hellarit kun on sellainen kuva heistä että ovat ihan lahkolaisia...
en halua miestäni pakottaa uskoon mutta rukoilen aina että hänkin tulisi uskoon. en kyl nyt ole varma olenko minäkään uskossa, haluaisin niin kovin mutta pelottaa mennä kirkkoon ja sanoa se koska sitten uskon että minulle sanottaisiin että pitää erota miehestä ja en halua hänestä erota missään tapauksessa. ja tuntuu että ei se varmaan edes ole mahdollista tulla uskoon jos olen avoliitossa?
mieheni kanssa kyllä menemme avioliittoon mutta siihen on kuitenkin yli puolivuotta aikaa ja kaikki on jo suunniteltu tuolle keväälle eikä mieheni halua mitään ennenaikaisia siviilivihkimisä vaan sitten oikeasti naimisiin huhtikuussa. Mitä jos Jeesus tulee tuona aikana kun olemme vielä avoliitossa? joudunko kadotukseen?
Tuntuu niin kamalalta tehdä tällaista tahallista syntiä mutta ennen tämä ei edes synniltä tuntunut. Nyt en voi muuta ajtellakaan ja jatkuvasti ahdistaa...

onko kellään mitään viisasta sanottavaa minulle?

18

1102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avoliisa

      ja myös lisäyksenä:

      jos joku ehdottaa sitä että muutaisimme nyt erilleen niin sekään ei kyllä olisi kovin mahdollista taloudellisista syistä, ellen sitten muuttaisi takaisin vanhempieni luokse ja kävisi töissä joka päivä 600 km matkan...

    • avoliisa

      Kirjoitinkohan nyt aivan vääränlaiselle palstalle kun kukaan ei edes vastaa ja tuntuu että ihan turhaa keskustelua riidankylväijistä jaksetaan jauhaa...

    • Tulin koneelle ja huomasin sinun kysymyksen. Minun on suorastaan pakko vastata kysymykseesi sillä minä koen että olet ihan vilpittömällä mielellä kirjoittanut kysymyksesi.

      Kyllä oli kinkkinen kysymys jos tästä sinun ongelmastasi tehdään kinkkinen. Jumalalle ongelmasi ei kuitenkaan ole kinkkinen. Me ihmiset panemme sääntöjä ja luemme lakia joskus itsellemme ja joskus toisillemme ja teemme asioista kinkkisiä. Tämä tietenkin perustuu meidän omaan vääristyneeseen käsitykseemme Jumalasta.

      Sinä puhuttelet avopuolisoasi mieheksesi. Hän todellakin on miehesi Jumalankin mielestä. En tiedä teidän taustoja ja voi olla että jos tietäisin kaiken, minä sanoisin toisella tavalla. Mutta lähtökohtana se mitä olet kertonut, minä sanoisin sinulle seuraavaa:

      Tiedätkö sinä mikä on se suurin ja ratkaisevin ja vakavin synti jonka tähden ihmiset menevät kadotukseen? Onko se avoliitto? Ei, se ei ole avolitto eikä mikään muukaan ihmisen tekosynti. Se on se että ihminen elää erossa Jumalasta ja Jeesuksesta Kristuksesta eikä usko Häneen. Tämä on kadottava ja se kaikkein vakavin synti. Tästä synnistä sinun tulisi tehdä parannus. Sinun tulisi kaikkein ensimmäiseksi tulla uskoon.

      Sinun tulisi tulla sellaisenaan Jeesuksen Kristuksen luokse ja kertoa Hänelle rehellisesti omin sanoin elämäntilanteesi. Sitten pyydä Jeesukselta pelastusta ja anteeksiantamusta. Tunnusta Hänelle että olet tehnyt syntiä Häntä vastaan ennen kaikkea siinä että sinä olet elänyt erossa Hänestä etkä ole välittänyt seurata Hänen tahtoaan elämässäsi. Sano Jeesukselle että sinä teet nyt parannuksen tästä synnistä. Sano että sinä tahdot nyt alkaa uuden elämän Jeesuksen kanssa. Pyydä Herra Jeesus Kristus sydämeesi asumaan ja auttamaan sinua panemaan elämäsi sellaiseen kuntoon mikä miellyttää Jumalaa. Pelastus on armosta uskon kautta Jeesukseen.

      Sitten minun mielestäni sinun ei missään tapauksessa tule hyljätä miestäsi. Kun sinä olet uskossa ja olet saanut rauhan Jumalan kanssa, miehesi näkee sen. Tämä antaa hänelle lisää polttoainetta hänen kaipuuseensa tulla uskoon. Hänellä on jo suuri kaipuu tulla uskoon. Sinun kertomuksestasi on selvästi luettavissa että olette molemman Jumalan kutsun alla. Jumala vetää teitä molempia Jeesuksen syliin. Siksi ja vain siksi uskon asiat kiinnostaat teitä. Älkää panko vastaan. Älä sinä pane vastaan. Sinä olet avainasemassa miehesi uskoontulossa. Saatte tulla yhdessä tai erikseen mutta Herra Jeesus Kristus ottaa teidät vastaan heti kun tulette. Saatte kaiken entisen anteeksi.

      Tietenkin sinun tulee mennä naimisiin miehesi kanssa.
      Mutta ensin sinä kihlaudut Jeesuksen kanssa. Se on se tärkein ja ensimmäinen asia. Uskon että sinä ymmärrät mitä kihlautua Jeesuksen kanssa merkitsee. Se on tulla Hänen omakseen, Hänelle kuuliaiseksi ja uskoa Häneen sekä ottaa Hänet vastaan.

      Siunausta teidän yhteiselle uskon taipaleellenne ja avioliitollenne
      toivoo jaikal.

    • avoliisa

      Kiitos jaikal paljon rohkaisevasta viestistäsi.

      Olen miettinyt että jos voisin jutella jonkin uskovan ihmisen kanssa näistä asioista mutta minua jotenkin hävettää mennä seurakuntaan ja kertoa omasta elämästä...oma syntisyys ja se että olen elänyt jumalatonta elämää monta monta vuotta vaikka sitä ennen olin uskossa! Se että hylkäsin Jumalan kerran tuntuu ihan kamalalle synnille :(

      Ehkä mä nyt kuitenkin voisin rohkeentua ja mennä vaan kirkkoon ja tulla uskoon. En oikeastaan ole ikinä tullut uskoon. Olin koko lapsuuteni uskossa ja sitten menin väärälle polulle mutta nyt on kaipuu takaisin....itseasiassa tosi iso kaipuu.

      • Niko.

        Tarinasi on kuin minun tarinani.
        Kävin saman polun läpi nuorempana kuin sinä!

        Täsmälleen sanoin, lapsesta asti olen uskonut Jumalaan, nuoruus vuodet kuitenkin vei mennessään, kunnes lopulta Jumalan kutsu sai minusta suuren otteen. Huomasin rukouksen avulla löytäneeni rinnalleni vaimon, tiesin Jumalan hänet luokseni johdattaneen!

        En kuitenkaan elänyt täysin Kristukselle, en antanut elämääni kokonansa Hänelle. Herra oli kuitenkin armollinen ja pitkämielinen!

        Sydämeni kaipuu Herraan kasvoi suureksi, aloin janota Häntä.
        Rukoilin johdatusta ja "Hengellistä" kasvupaikkaa, sillä olin uudessa kaupungissa.

        Löysin sen ja löysin paljon enemmän mitä osasin kuvitella.

        Herra on suunnattoman Hyvä ja armossaan loputon, Hän pitkämielisyydessään jaksaa ohjata ja odottaa tuhlaajapoikien ja tyttöjen kotiin paluuta!

        Kasvoin enemmän ja enemmän Häneen. Seurakunnassa ollessani ymmärsin kuitenkin tekeväni väärin ollessani avoliitossa.

        Koin samaa tuskaa kuin sinä!

        En tiennyt mitä tehdä. Hääpäivä oli jo asetettu, olin kurja syntinen ja synti kalvoi sisimpääni...

        Kerroin tästä ystävälleni joka oli pastori, hän rohkaisi minua viisailla sanoillaan tunnustamaan Herralle syntini, kuten Daavid tehtyään syntiä Batseban kanssa tunnusti Natanille! Välittömästi Herra armahti!

        Tein väärin ollessani avoliitossa, mutta tiesin, että hän on tuleva vaimoni, olihan Herra hänet minulle ohjannut.

        Käänny siis rohkeasti Herran puoleen ja pyydä Häneltä syntisi anteeksi, Hän kuulee sinua ja antaa syntisi anteeksi!
        Sen minkä Herra antaa anteeksi, sen Hän myös unohtaa.

        Pidä katseesi kiinni tulevissa häissäsi, ja ole turvallisin mielin Herraan turvaten!
        Tuhlaajapoikana tai tyttönä, armahdettuna syntisenä kotiin pääseminen, Herran armoon takaisin tuleminen on suunnattoman mahtava asia!

        Siunausta sinulle!


      • >>>oma syntisyys ja se että olen elänyt jumalatonta elämää monta monta vuotta vaikka sitä ennen olin uskossa! Se että hylkäsin Jumalan kerran tuntuu ihan kamalalle synnille :(


    • Jaikal vastasi

      sinulle ihan oikein ja minäkin kehoittaisin sinua, että kääntyisit
      Jumalan puoleen ja tavallaan olet jo sydämessäsi kääntynytkin
      koska tahdot jutella jonkun uskovan kanssa. Minäkin huomaan
      että olette Jumalan kutsussa. Mikä ihaninta, kun molemmat
      puolisot saavat kokea Jumalan kutsun samaan aikaan !

      Rohkaisen sinua juttelemaan uskovan kanssa ja mieluusti
      kauemmin uskossa olleen kanssa, esim. seurakunnan
      paimenen tai jonkin vanhimmistoveljen kanssa.

      Toivotan sinulle ja kumppanillesi Jumalan siunausta ja
      johdatusta elämäänne ! T. eräs palstaa lukeva.

    • jaikali
    • avoliisa

      Kiitos kovasti kaikista viesteistä. Rukoilin eilen illalla että Jumala johdattaisi minut tulevana viikonloppuna oikeanlaiseen seurakuntaan jossa olisi hyvä olla ja johdattaisi oikeanlaisia uskovia ihmisä elämääni. Tämän rukouksen jälkeen mulle tuli todella rauhallinen mieli tai siis sellainen olo että olen varma että pian tapahtuu mukavia asioita :) Yritin myös lukea Raamattua mutta en tiedä oikein mistä aloittaisi...ehkä mun pitäisi tähänkin asiaan rukoilla apua Jumalalta?

      Katselin netistä eri seurakuntia paikkakunnallani ja kyllähän niitä jonkin verran löytyikin, millaiseen kokoukseen minun olisi parasta mennä jos olen 23-vuotias? Oli niin monenlaista tapahtumaa, nuorteniltaa ja sunnuntain päiväkokousta. Onko sillä väliä mihin kokoukseen minä menen vai onko mentävä oman ikähaarukan mukaan? vai mietiskelenkö nyt aivan naurettavan mitättömiä asioita.

      Viime talvena kävin kerran seurakunnassa ja miehenikin halusi mukaan, mutta menimme ehkä vähän "vääränlaiseen" seurakuntaan. Tunsimme molemmat olomme todella ulkopuolisiksi ja meille molemmille jäi todella kylmä ja tyhjä olo tuosta illasta vaikka minä jo silloin aika innolla odotin jos nyt tulisi kaikki muuttumaan. Kerroin asiasta myöhemmin uskovalle sukulaiselleni ja hän sanoi että ei omanlaista seurakuntaa aina ensimmäisellä kerralla löydä että kannattaa vain vierailla muuallakin ja vaikka vähän eri ikäryhmille suunnatuissa kokouksissa.

      Anteeksi jos vähän tyhmiä kysymyksiä mutta toivon todella että saisin antaa elämäni Jeesukselle muidenkin nähden, kun täällä yksin kotona rukoilee niin kyllä sekin on varmasti hyvä mutta haluaisin seurakuntaan jossa voisin "julkisestikin" vielä antaa elämäni Jeesukselle ja olis niin kiva löytää seurakunta jossa voisi käydä sännöllisesti, vaikeaahan uskovana on olla ihan yksin?

      • Rukouksesi jälkeen sait rauhan asian yli. Se on merkki siitä että Jumala kuuli rukouksesi ja johtattaa sinut oikeaan seurakuntaan ja antaa sinulle uskovia ystäviä joiden kanssa voit rukoilla yhdessä ja lukea Raamattua. Tämä on erikoisen tärkeää vasta uskoon tulleelle.

        Sinä olet siinä mielessä onnollisessa asemassa että kirjoituksestasi päätellen sinulla on useita seurakuntia mistä valita. Kaikilla ei ole valinnanvaraa. Valitse se seurakunta missä sinut otetaan avosylin vastaan ja jonka toiminnan ja julistuksen sinä koet terveeksi. Jumala on sinulle osoittava seurakunnan ja sanoo selvästi sinulle kun olet löytänyt sen oikean seurakunnan.

        Raamatun luku kannattaa aloittaan Johanneksen evankeliumista.
        Sitten voit lukea jonkun toisen evankeliumin. Minä esittäisin Markuksen evankeliumia. Sen jälken Apostolien teot. Sitten lue Paavalain kirjeet.
        Lue sen jälkeen koko Uusi Testamentti järjestyksessä. Sen jälkeen koko Raamattu järjestyksessä alkaen aivan alusta Mooseksen kirjoista. Kannattaa lukea Psalmeja usein. Varsinkin vaikeina hetkinä. Sillä vaikeita päiviä tulee jokaiselle uskovalle. Silloin Psalmeista saa lohdutusta ja voimaa.

        Jumala elää Sanassaan. Sanassaan Hän on siunaunnut sinua kaikella Taivaan hengellisellä siunauksella. Kaikki on Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa. Kun luet Raamattua, sinä katselet Herran Jeesuksen Kristuksen Jumalan lihaan tulleen Sanan kasvoja. Sana muuttaa sinua Jeesuksen kaltaisuuteen kun uskot ja otat Sanan vastaan ja pyrit toteuttamaan sitä elämässäsi.
        Jumalan Sana erottaa sinua palvelemaan Jumalaa. Se on pyhitystä. Siksi Sana on tärkeä elämässäsi.

        Yhden tärkeän neuvon antaisin tähän loppuun.
        Älä katso ihmisiin, ihmisiin tulet pettymään. Älä anna ihmisten tulla sinun ja Jeesuksen väliin. Katso Jeesukseen Kristukseen aina. Jeesukseen katsot Raamatun Sanassa ja ajattelemalla Häntä arjen askareiden keskellä. Silloin saat myös kokea että Jumala puhuu sinulle henkilökohtaisesti ja vaikuttaa elämässäsi. Sinä saat kokea Jumalan johdatusta kun tottelet Jumalaa heti alkumetreistä alkaen. Jumala panee jokaisen lapsensa valintojen paikalle joissa uskovalla on mahdollisuus näyttää kuuliaisuutta Herralle.Kun tottelet, kasvat uskossa. Jos et tottele, "jäät luokalle" ja joudut opiskelemaan samaa asiaa uudelleen. Jähmetyt siis hengellisesti paikallesi. Mutta sinä tietenkin tottelet Jumalaa. Näin olen ymmärtänyt sinun vilpittömän mielesi. Silloin kasvat ja tulet siunauksien välikappaleeksi uskovien joukossa.

        Sitten vielä yksi tärkeä asia. Ei ole samantekevää mitä Raamattua sinä luet. Lue mahdollisimman tarkkaa käännöstä. Vältä -92 käännöstä. Se on käännetty vapaata tulkintaa noudattamalla. Silloin siihen on tullut ihmisten tulkintoja Jumalan Sanasta eikä se ole Jumalan Sanaa kaikilta puolilta. Siinä on tulkintavirheitä aivan liikaa. Osta Raamattu Kansalle käännös. Se on viimeisin ja paras suomenkielinen Raamatun käännös. RK käännös on alkukielille uskollinen käännös. Se on käännetty mahdollisimman sanatarkasti. Sitä aletaan myymään lähitulevaisuudessa jos se ei ole jo myynnissä. Se on varmin ja luotettavin käännös mitä suomeksi on tehty. Näin minun mielestäni ja luulen että minullakin on Jumalan Henki.

        Toinen vaihtoehto on vanha luotettava 33/38 käännös. Lue sitä kunnes saat RK käännöksen käteesi. Raamattu Kansalta on ilmestynyt jo valmis koko Uusi Testamentti. Voit hankkia sen ensialkuun jos sinulla ei ole sitä jo. Minä ostan RK käännöksen heti kun vain saan sen jostakin.

        Tsemppiä
        jaikal


      • >>>millaiseen kokoukseen minun olisi parasta mennä jos olen 23-vuotias? Oli niin monenlaista tapahtumaa, nuorteniltaa ja sunnuntain päiväkokousta. Onko sillä väliä mihin kokoukseen minä menen vai onko mentävä oman ikähaarukan mukaan? vai mietiskelenkö nyt aivan naurettavan mitättömiä asioita.>Anteeksi jos vähän tyhmiä kysymyksiä mutta toivon todella että saisin antaa elämäni Jeesukselle muidenkin nähden, kun täällä yksin kotona rukoilee niin kyllä sekin on varmasti hyvä mutta haluaisin seurakuntaan jossa voisin "julkisestikin" vielä antaa elämäni Jeesukselle ja olis niin kiva löytää seurakunta jossa voisi käydä sännöllisesti, vaikeaahan uskovana on olla ihan yksin?


    • hanna2

      Hebrealaiskirje:
      13:4 Avioliitto pidettäköön kunniassa kaikkien kesken, ja aviovuode saastuttamatonna; sillä haureelliset ja avionrikkojat Jumala tuomitsee.

    • 1+1=2

      Avioliitto/avoliitto/parisuhde on kahden ihmisen välinen liitto.
      Ei tee suhteelle hyvää tuoda sinne vieraita miehiä (Jeesus).

    • Toki on sanottavaa ja jos itse lukisit Raamattua ei tarvitsisi sanoa. Jeesuksen sanoin: mies joka sinulla on ei ole sinun miehesi.
      Eihän synnin hylkäämisestä ole mitään pahaa! Heivaa haureus ja tee parannus nyt tänään! Kukaan ei tiedä onko huomenna enää armon aikaa..
      Eikä tässä selvässä asiassa ole mitään "kinkkistä".

    • Moraalisissa asioissa minä olen viimeinen neuvomaan, mutta sanoisin, että menkää naimisiin ja pitäkää ihanat häät. Sitten on ainakin yksi asia pois painamasta mieltä.

    • miksi.ihmeessä.vanhaa

      Miksi ihmeessä kaivetaan 6 vuotta vanhoja ketjuja ???

      Päätökset on tehty jo 6 vuotta sitten, joten tuthaa spekulointia enää.

      • Niinpä. Joku uppasi eikä kaikkea jaksa huomata. Koita kestää tämä isku.


    • Anonyymi

      1.kor7, 1 ja lue loppuun saakka ku mies ja nainen ovat jo yhdessä he ovat yksi liha

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1500
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1257
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      120
      1227
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1156
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1024
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      82
      823
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      762
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      755
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      377
      731
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      686
    Aihe