Ulosoton kustannukset

velkaantunut88

Terve!

Olen töpännyt asiani vaimoni kanssa pahasti ja nyt ensimmäistä kertaa elämässäni on tilanne jossa nyt jo kahdesta laskusta on tullut viesti käräjäoikeudesta. Kuinka tilanne etenee ja missä vaiheessa tulee maksuhäiriö merkintä ja miten tuo takaisinmaksu yleensä määrätään?

Sinänsä ikävä tilanne sillä puolen vuoden työttömyys ajoi raha-asiat niin pahasti metsään ettei ole mitään tehtävissä. Sitten se että kun noita laskuja on vino pino ja vasta 2 laskusta on tullut tuo käräjäoikeuden kirje niin entäs muut laskut? Olisi helpompaa ajatella että kaikki laskut olisivat sitten ulosoton kautta kiinteässä summassa. Nyt jokainen lasku erääntyy eri aikaan niin tuleeko minun maksaa jokaisesta noita oikeudenkäynti kuluja sillä en saa palkallani millään kaikkea hoidettua.

Muutenkin tämä asia masentaa ja kysynkin kuinka teillä on ulosoton kanssa elämä edennyt. Tiedän sen että vastedes hoidan raha-asiani tunnollisesti enkä sorru epätoivoissani kaiken maailman pikavippeihin ja osamaksuihin. Pelkään vain sitä kun olen vasta 22 vuotias että kaatuuko koko tulevaisuuteni näiden hölmöyksien takia. Minun ja vaimoni kokonaisvelka yhteensä on hieman alle 20 000 euroa. Onko järkevää tässä vaiheessa ottaa vielä isompaa lainaa jolla saisi nuo maksettua pois vai voiko myös ulosoton kanssa sopia järkevän erän joka suoraveloitetaan palkasta?

Kiitoksia jo kaikille etukäteen!

4

337

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terve vaan ja onnea

No siinäpä se. Joka laskusta lasketaan korkoa, joten tuskin saat maksujasi ikinä maksettua. Jos on 50 E lasku et voi viedä viittäkymppiä sinne lyhennykseksi ko. laskusta kun ensin siitä otetaan koron osuus maksamattomalta ajalta ja vasta jos jotain jää se huomioidaan lyhennykseksi. Korko juoksee kaikissa laskuissa joka päivä, joten onnea vaan.

Olet todella töpännyt pahan kerran. Maksuhäiriömerkintä on tässä vaiheessa pienin ongelmasi. Sehän on hyväksi kun se estää sinua tekemästä lisää velkaa kun et itse näy sitä tajuavan.

• Toivoaon78

Heh melko huono rölli. Ei todellakaan ole noin vakava tilanne ja jos laskuistasi vasta 2 on ulosotossa niin tilanne on vielä melko iisi :) Nyt hoidat ne ensisijaisesti kuntoon ja muut laskut jotka ovat vielä maksettavissa sovit heidän kanssaan mahdollisesti pienemmistä eristä. Ja ei 20 000 euron ulosottoonkaan mahdottomia maksuaikoja tule jos lyhennätte sitä vähän reilummin. Vaikka ylläoleva vastaaja ilmeisesti täysi idiootti onkin niin ainoa mikä siellä oli hyvä asia on se että tosiaan lisää velkaa ei voi ottaa. Itsellä 40 000 euroa ulosotossa ja silti minulle jää rahaa ostaa jopa ihan omia kivoja juttujakin kunhan säästelee hieman :) Onnea ja jaksamista!

• samankokenut

Heips!
      Olin hieman vanhempi kuin sinä sairastuessani vakavasti. Olin elänyt en-niin-säästeliäästi,mutta en nyt mitenkään hurvitellenkaan. Kuitenkin se,että palkkatulot katkesi vaikutti niin,etten voinut hoitaa laskujani.

Itselläni pahinta oli se,että HÄPESIN tuota tilannetta niin,etten kysynyt keltään apua tai neuvoa. Niinpä mitättömät summat moninkertaistuivat koroista,perintäkuluista ja sitten lopulta oikeudenkäyntikuluista. Oikeudenkäyntikulujen jälkeen ulosotossa maksuthan ei sitten enää hirveästi kasva,koska siellä se korko on inhimillinen verrattuna perintäfirmoihin. (Muistaakseni ulosotossa olevien korko on ekp:n korko 7% ....????)

Maksuhäiriömerkintä tuli siinä vaiheessa,kun käräjäoikeus oli todennut minut varattomaksi ( ei ollut vielä kertynyt omaisuutta,kun olin tosiaan parikymppinen).

Jossain vaiheessa,kun sairauden akuuttivaihe alkoi olla ohi ja jaksoin miettiä noita velkoja,pohdin hakisinko Takuusäätiön takausta koko summalle (Googleta Takuusäätiö). Siellä tosin vaaditaan ihan kunnon tulot ymmärtääkseni,että he katsovat,että pystyt hoitamaan lainasi. Se jäi sitten hakematta ja makselin ulosottoa kuukausittain. Jokunen vuosi siinä meni ja olinkin sitten kaikki maksanut. Tuo aika ilman luottotietoja oli kyllä hyvin opettavaista!

Omat velkani oli pienemmät kuin tuo mitä mainitsit teillä olevan. Velan pääoma (se mitä reaalisesti olin velkaa) oli ekä karkeasti puolet siitä,mitä siten maksoin kaikenkeikkiaan. Perintätoimistot ovat varmasti kannattava bisnes :b.

Mitä tekisin,jos nyt olisin sinun tilanteessa?

-jos pystyt maksa pois ensin ne,joista tuli viesti käräjäoikeudesta (jos ne ilmoitukset olivat vasta asian käsittelystä,et ole vielä ulosotossa. Jos ne taas olivat jo käräjäoikeuden tuomiot asiasta,ovat summat siirtyneet ulosottoon ja todnäk tullut merkintä luottotietoihin.)

-tee lista veloista : velkojat ja summat

-tee lista tuloistasi ja menoistasi

-ota yhteyttä velkojiin ja ehdota maksusuunnitelmia (sen mukaan mitä pystyt maksamaan)

-jos tuntuu,ettet jaksa suunnitella yksin YRITÄ SAADA AIKA KUNNALLISEEN VELKANEUVONTAAN

Koko tulevaisuutesi ei todellakaan kaadu tuohon! Tsemppiä!

• Heti neuvontaan!

Varaa HETI aika kunnan velkaneuvontaan! Asiat mutkistuu kun ne pitkistyy!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      3998
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2881
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2302
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1311
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      899
    6. 131
      875
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      834
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      746
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      740
    Aihe