Miten on, oletko sinä alle 40v tai tunnetko jonkun alle nelkyt vuotiaan jolla on tekarit?
Onko nykysuomessa alle 40 vuotiaita joilla ei ole omia hampaita?
52
5845
Vastaukset
- ei hampaaton
En tunne ketään, mutta kai niitä on... itse olen 46-vuotias ja yksi hammas vedetty pahan lohkeamisen takia pois jo 20-vuotta sitten. Kiinnostaisi tietää mikä on tilanne muilla? Monta hammasta poissa ja ikä? Ja miten olette korvanneet puuttuvat hampaat?
- Osaproteesi
Ikä 47mies ja puolet ylä ja alahampaista poissa. Yläproteesi metallirankainen ollu 23vuotta.Lapsena nuorena en tajunnut hampaiden harjauksen tärkeyttä eikä kotona neuvottu.Ja tykkään mussuttaa aina jotain.
Nyt olen pessyt hampaat 2x-päivä niin ei tule uusia reikiä. - Hiiop
Olen 44 vuotias nainen ja vain viisurit on poistettu
- Huonohampainen
Olen 35v nainen ja sain viime syksynä kokoproteesin yläleukaan. Ennen sitä yläleuassa oli 6-hampaan rankaosaproteesi. Alhaalla taas on edelleen 4-hampaan rankaosaproteesi. Voi hyvinkin olla että vielä alle 40v on alhaallakin kokoproteesi, mistä sen tietää...
- 3+5
Miten hampaasi ovat vaikuttaneet ihmissuhteisiin, siis seurusteletko?
Entä tietääkö moni että sinulla on tekarit?
- vp
täällä nainen 39-vuotta ja kokoproteesit
- the_road
Tunnen yhden alle 30 vuotiaan jolle laitetaan proteesit sekä ylös, että alas. Pelko on pitänyt poissa hammaslääkäristä, vaikka hampaita särkenyt pitkään ja kovasti. Enää ei ole muuta tehtävissä. :(
- Mrs Tuleva-Proteesi
Olen 41 ja syksyksi varattu jo ajat proteesien laittoon. Hammaslääkärin mielestä se ei ollut yhtään "epänormaalia" kun hän kertoi mitä tuleman pitää. Itse ainakin luotan siihen että nykyajan proteesit ovat sopivampia kuin ennen vanhaan. Ja jos ei selviydy niiden kanssa niin sitten kai vaan iso pankkilaina ja implanttileikkaukseen!
- Miespotilas vm. 1970
En ole alle 40 vuotias, mutta tekarit on tulossa tänä vuonna.
Aika hammaslääkäriin on jo varattu, kaikki lähtee ja kokoproteesit tulee.
laiminlöin suuhygieniani ja tässä on tulos - suu täynnä tuhoutuneita hampaita. - noloilija pupu
Nainen vm -70 alhaalta on takahampaita poistettu 4 molemmilta puolilta kaksi.Tänään menisi ylhäältä yksi ja kovasti pelottaa on kuulemma hankala poistaa.Lisäksi olen ollut mrsa kantaja ja huuliherpekseni on joskus levinnyt suun limakalvoille ja nieluun ja kieleen.Takuu on jos vanhat merkit pitävät paikkaansa että ongelmia tulee.
Äidilleni laitettiin tekarit joskus 20 vuotiaana.
Itse häpeän kovasti kaluston kuntoa mutta tuli aikoinaan mässytttyä karkkia yms. eikä pesu paljoa kiinnostanut.Kyllä tekarit olisi kivat mutta mietityttää jos mrsa uusii tai on jo uusinut..entäs sitten pesiikö tekareihin.Ja seurustelussa kyllä tekarit nolottaisi kun jo nolottaa nämäkin puuttuvat hampaat.- Miespotilas vm. 1970
Kyllähän tekarit jotka saan tulevat olemaan varmaan seurusteluasioissa jonkinlainen kulmakysymys, eli hyväksyykö kumppani tekohampaita käyttävän.
Minä ainakin haluaisin saada loppuelämän kestävän parisuhteen, mutta köytyykö naista se onkin sitten toinen juttu. - poikjuhg
Miespotilas vm. 1970 kirjoitti:
Kyllähän tekarit jotka saan tulevat olemaan varmaan seurusteluasioissa jonkinlainen kulmakysymys, eli hyväksyykö kumppani tekohampaita käyttävän.
Minä ainakin haluaisin saada loppuelämän kestävän parisuhteen, mutta köytyykö naista se onkin sitten toinen juttu.Tekohampaita ei välttämättä edes huomaa tekohampaiksi. Siltä varalta ettet ole tullut huomanneeksi: jo 1970-luvulla tuli käytännöksi se, että hyvin sopivia kokoproteeseja pidetään yötä päivää, pari kolme kertaa päivässä pestään, saippualla tai vielä mieluummin tiskiaineella.
- ozokka
Täytyy valita toinen proteesin käyttäjä, jos ei muuten tärppää. Itselläni oli noloja tilanteita miehen kanssa, joka pisti hampaansa vesilasiin illaksi ja yöksi. Tulee insestinen olo, kuin olisi petissä ukin kanssa. Tosin istuva kunnossa oleva proteesi liene voi olla yönkin suussa.
Itselläni on ollut kuluneet hampaat jo teini-iästä, joten enemmän häpeän niitä, ja toisinaan haluaisin proteesin jo esteettisistä syistä. Kyllähän näillä syö, jos välttelee vihlontaa ja sietämätöntä aristusta aiheuttavia happamia ruokia. Hymyillä en viitsi kuin monalisaa vain.
Olen seurannut muitakin köyhiä. Moni nainen saattaa olla hyväkroppainen, herttainen ja viehättävä, vaikka hampaita puuttuu näkyvältä paikaltakin. Eli ei se vetovoima ole aina hampaistosta kiinni, vaikka mainonta ehkä muuta haluaa osoittaa. Mummoni aikaan moni sai proteesin jo rippilahjaksi. Silti vietettiin aviossa puoli vuosisataa ja tehtiin lapsia iso liuta.
Onneksi olkoon sinulle uusista hampaistasi, toivottavasti "liittonne" tulee olemaan pitkä ja kivuton!!! - Iitu*
Luoja antaa kahdet hampaat ja kolmannet on kustannettava itse. Näin se vain joillakin menee.
- Naikkonen38
Minä olen 38 ja hammaslääkäri on sitä mieltä että haluaisi laittaa minulle ylös proteesin! Itseäni hirvittää ajatus vaikka omista hampaista onkin pelkkiä ongelmia... En tiedä mitä tekisin ja pitäisi päättää piakkoin!
- hamm
Naikkonen38 kirjoitti:
Minä olen 38 ja hammaslääkäri on sitä mieltä että haluaisi laittaa minulle ylös proteesin! Itseäni hirvittää ajatus vaikka omista hampaista onkin pelkkiä ongelmia... En tiedä mitä tekisin ja pitäisi päättää piakkoin!
Ite otin kokoyläproteesin ja alas osittain. Menee vähän aikaa n.3kk et tottuu siihen ylä hommaan? Oikeesti menee kauemmin maksaa ne laskut :)
- hamm
hamm kirjoitti:
Ite otin kokoyläproteesin ja alas osittain. Menee vähän aikaa n.3kk et tottuu siihen ylä hommaan? Oikeesti menee kauemmin maksaa ne laskut :)
Aikuistenoikeesti vaikka sanotaan et kielessä on makuhermot ,ni kyl se yläproteesi tekee ruuasta mauttomamman.
- tekohymy...
hamm kirjoitti:
Aikuistenoikeesti vaikka sanotaan et kielessä on makuhermot ,ni kyl se yläproteesi tekee ruuasta mauttomamman.
Näin on kamalinta on toi kova kitalaki. Kun syön kotona pehmeetä otan hampaat pois ja nautiskelen eli maistan kunnolla. Mulle sanoi joktut joilla oli proteesi (yläleuassa)että voi, voi nehän on kun omat muutaman kuukauden jälkeen. 2 vuotta tli täyteen ennen juhannusta ja ei todellakaan ole omat. Jos olisi ollut varaa laittaa implantit olisin laittanut. Tosin hammaslääkärini sanoi että kaikille ei voi edes laittaa implantteja, varsinkin meillä naisilla on luukato niin kova ettei leukaluu välttämättä riitä. En ole seurustellut kenekään kanssa enkä aiokkaan nolata itseäni, onneksi on tota ikää jo senverran ja pitkä avoliitto takana joten enköhän sitä kaksin pärjätä minä, proteesi ja koira.
- hamm2
tekohymy... kirjoitti:
Näin on kamalinta on toi kova kitalaki. Kun syön kotona pehmeetä otan hampaat pois ja nautiskelen eli maistan kunnolla. Mulle sanoi joktut joilla oli proteesi (yläleuassa)että voi, voi nehän on kun omat muutaman kuukauden jälkeen. 2 vuotta tli täyteen ennen juhannusta ja ei todellakaan ole omat. Jos olisi ollut varaa laittaa implantit olisin laittanut. Tosin hammaslääkärini sanoi että kaikille ei voi edes laittaa implantteja, varsinkin meillä naisilla on luukato niin kova ettei leukaluu välttämättä riitä. En ole seurustellut kenekään kanssa enkä aiokkaan nolata itseäni, onneksi on tota ikää jo senverran ja pitkä avoliitto takana joten enköhän sitä kaksin pärjätä minä, proteesi ja koira.
Lihapullat on pehmosta. Otko käyny ns. pohjaamas niit koskaan? Ite sain vast alku vuodest. Hyvin teki teknikko ne , mut eihän se sille makuaistin puutumiselle mitään voi. Kerro sille tekijälle et mikä on ongelma ni eiköhän se siitä. :) Hyvää loppu kesää!
- hamm
tekohymy... kirjoitti:
en o itekkä seurustellu just hampaitten takia. vähän menee sössöks. mut leuka pystyssä ja henkselit paukkuen.
- hamm
tekohymy... kirjoitti:
joo ikää on. jouduin tos tyrä leikkaukseen ja homma meni hyvin. ne kysy et onko hanpaat kunnossa ni sanoin vaingos et on implantit kun en tienny miten niit sanotaa. mut kyl sekin asia selvis. etten o elvis.proteesit vaan.
- Hampaat pois
Olen 46 ja haluaisin poistaa neljä samanpuolen alahammasta, yhteen tehty juurihoito, kahdessa paikkaa paikan päällä ja viimeisestä hampaasta irtosi koko kruunu. Lisäksi tämän puolen hampaat lokeilevat koko ajan. Mitenköhän lääkäri suhtautuisi poisto haluuni. Olen ajatellut osaproteesia, koska siltaa ei ilmeisesti pysty tähän kohtaan laittamaan?
- nipsun
mä oon vasta 32 ja suu ihan ympäri rempattu: omia hampaita poistettu 4 ylhäältä ja siellä osaproteesi, alhaalta 2 ja ei vielä mitään tilalla. sen lisäksi melkolailla kaikki vähintään paikattu ja suurin osa juurihoidettu. on kruunuja yms myös. jatkuvasti kaikkea joudutaan korjailemaan aina eli saattaa lähteä piankin lisää hampaita ja tulla uutta proteesia lisää. en oo jaksanu asiaa sen enempää stressailla kun kai tää on yks osa vanhenemista ja tapahtuu ennemmin tai myöhemmin. mulla ilmeisesti lähinnä ennemmin? mut mutsi sai täysproteesit jo kaksvitosena eli oon jo sikäli paljon paremmalla puolella! :)
Olen tehnyt kokoproteesit 26v naiselle. Sairauden takia menettänyt hampaansa.
- mikko8686
suussa 4 ehjää hammasta, 10 melkein ien rajaan olevaa hammasta ja proteeseja en saa kunnallisen ja muutaman yksityisen hammaslekurin kautta.
- hamm
tere mikko. saat varmasti hammashoidon kunnalta tai jos oot varakkaampi ni yksityiseltä saa jotain perusmaksuja takasin???
- hamm
joskus aikoinaan sanottiin.viuttaa kuin pientä oravaa, jolla on pussillinen pähkinöitä, mut ei yhtään hammasta :)
Suomessa ei proteettisesta hoidosta saa Kela-korvausta kuin sotaveteraanit.
- poikjuhg
Olemassa olevien proteesien korjaukseen tai vaihtoon voi kuitenkin saada toimeentulotukea.
- Mintzula
Täällä on kolmikymppinen nainen joka haluaisi kokoproteesit. Hampaat on läpikotaisin hoidettu mutta silti hajoaa suuhun. Mutta kokoproteeseja ei kukaan hammaslääkäri laita kun olen tämänikäinen. Olen pariakin eri hammaslääkäriä jo kokeillut. Hampaita koitetaan vaan uudestaan korjata ja korjata. Osaproteesit toinen lupasi mutta koitan vieläkin saada kokoproteeseja. Osaproteesit on vaan varmaan ensin pakko ottaa. Sitten perään vähän myöhemmin jos saattaisi saada kokoproteesit helpommin. En ymmärrä miksei niitä laiteta jos potilas itse haluaa?
- leeEgos
viisikymppinen nainen, vain yläviisurit poistettu. Harjaus vähintään 2xpäivässä, hammaslankaa ja -väliharjaa tarpeen mukaan, eli päivittäin.
- aatteet - lääkkeet..
Pidä edes pääsi kiinni jos suusi ei pysy!! Moni joutuu syömään lääkkeitä nuoresta saakka ja ne vähentävät syljen eritystä, jolloin hampaat reikiintyy, hoiti sitten KUINKA hyvin tahansa, ääliö!
Näin on mulla ja kai monella muulla.
- kyllä löytyy
olen 18 vuotias ja tällä hetkellä irto proteesi suussa ja ensi vuonna tehdään hammas implantti. Ongelma ei ollut harjauksessa vaan tapaturmassa. Kaikki hampaan pelastamiseksi on tehty kuluneen 10 vuoden aikana.
- hamppihoitaja
Työn kautta olen hoitanut potilasta, jolla oli kokoproteesi ylhäällä ja osaproteesi alhaalla. Yhtä alahammasta paikatttii ja yritettiin säilyttää vielä elossa. Neitosella oli ikää 21 vuotta.
- Toinen hammashoitsu
Itse olen työskennellyt hammashoitajana lähes 15 vuotta. Muistan useampiakin tapauksia nuorille potilaille laitetuista proteeseista, mieleen tulee esimerkiksi 24-vuotias nuori nainen jolle laitettiin kokoproteesit peräti molempiin leukoihin syömishäiriön oksentelun pilattua hampaat, taka-alueen osaproteeseja on vastaavissa tapauksissa laitettu muillekin ihan parikymppisistä lähtien. Ihan hiljattain oli kolmikymppinen nainen jolla oli ennestään osaproteesi yläleuassa ja sen tilalle laitettiin kokoproteesi ja alaleukaan lisäksi osaproteesi, sekä useita osaproteesien ja kokorpteesien laittoja neljänkympin molemmin puolin, jolloin potilaatkin alkavat jo olla siinä iässä että proteesit eivät enää ole maailmanloppu kuitenkaan.
Tulevana syksynä tiedän jo että tulossa on esimerkiksi vajaa nelikymppinen naispotilas, jolla tulemme laittamaan kokoproteesin yläleukaan, sekä toinen jolle laitetaan osaproteesit sekä ylä- että alaleukaan.- huonohammas
Nämä nuoret tai ainakin nuorehkot tekarien saajat eivät ilmeisestikään ole mitään alkoholisteja tai muuta rappioväkeä, vaan tavallisempaa väkeä joka on laiminlyönyt suuhygienian, vai olenko väärässä?
- hamppihoitaja
huonohammas kirjoitti:
Nämä nuoret tai ainakin nuorehkot tekarien saajat eivät ilmeisestikään ole mitään alkoholisteja tai muuta rappioväkeä, vaan tavallisempaa väkeä joka on laiminlyönyt suuhygienian, vai olenko väärässä?
Oikeassa olet, ainakin minun potilaan kohdalla. Suuri pelko mikä estänyt lääkärissä käynnin. Viimein kun särky ja kipu oli ajanut tytön lääkäriin oli hammaslääkäri todennut ettei juuri mitään hampaita saada pelastettua joten suoraan revitty pois, juurena suurin osa oli ollu.
Nämä siis tehty muualla, tyttö tuli meille yksityiselle muutaman alahampaan vuoksi. Yhden anto paikata eikä toista aikaa enää halunnut. Noh, jossain vaiheesa loputkin ovat juurena.
Tällä potilaalla ei ollut kyse traumasta tai bulimiasta vaan silkasta laiskuudesta ja pelosta. - Toinen hammashoitsu
hamppihoitaja kirjoitti:
Oikeassa olet, ainakin minun potilaan kohdalla. Suuri pelko mikä estänyt lääkärissä käynnin. Viimein kun särky ja kipu oli ajanut tytön lääkäriin oli hammaslääkäri todennut ettei juuri mitään hampaita saada pelastettua joten suoraan revitty pois, juurena suurin osa oli ollu.
Nämä siis tehty muualla, tyttö tuli meille yksityiselle muutaman alahampaan vuoksi. Yhden anto paikata eikä toista aikaa enää halunnut. Noh, jossain vaiheesa loputkin ovat juurena.
Tällä potilaalla ei ollut kyse traumasta tai bulimiasta vaan silkasta laiskuudesta ja pelosta.Useimmilla on ollut syynä varmastikin pelko ja siitä johtuva hoitoontulon liiallinen venyttäminen. Lisäksi on tosiaan ollut myös useita bulimiapotilaita, mutta myös ientulehduksen aiheuttamia ja ihan hammashoidollisesti loppuun asti paikkailtuja ja juurihoidettuja hampaita joita ei enää ole ollut järkevää säilyttää. Jollain potilaalla esimerkiksi jatkuvat juurihoidot ovat aiheuttaneet kierteen jossa on lopulta päädytty radikaaleihinkin poistoihin. Myös bruksismi on aiheuttanut hampaiden halkeamisia ja sitä kautta poistoja.
Traumapotilaat ovat sitten tosiaan oma lukunsa, eli nyt puhun muista tapauksista.
Siis kyllä potilaat ovat olleet pääasiassa "ihan tavallisia" nuoria aikuisia, ei ainoastaan sosiaalisesti syrjäytyneitä vaan suurempi osa aivan normaaleita työssäkäyviä ja käsittääkseni ihan kaikista tuloluokistakin.
- lähimenneisyydestä
entinen naisystävä vajaa nelikymppinen ja oli proteesi. eipä se nyt elämää juuri haitannut vaikka ensin vähän yllätti kun kertoi.
- missu+
täällä pelkopotilas nainen 43v. vajaa 10v sitten tehtiin tosi iso hammasremontti, jossa poistettiin hampaita ja laitettiin osaproteesit ylös ja alas. ihan hyvin niitten kanssa on pärjäilty ja paremmat ne on kun aina särkevät ja rikkinäiset omat! nyt varmaan lähitulevaisuudessa suunnitelmissa ns totaalisaneeraus nukutuksessa, eli kaikki loput omat pois ja kokoproteesit tilalle. olisi taas niin paljon korjailtavaa mutta tuo tuntuisi helpolta ja lopullisen hyvältä vaihtoehdolta.
- Ei ongelmaa enää
Miksi nukutuksessa? Poraaminen minua ainakin eniten hammaslääkärissä pelotti. Kun puudutuspiikit laitetaan ja kokenut hammaslääkäri poistotyön tekee, niin kuuluu vain rutinaa, ja hampaat irtoavat yksi kerrallaan kivutta, eikä mitään kirurgeja tarvita. Nuorille tyttösille älä hommaa anna. Ne eivät hampaita irti saa.
- 15+1
Ei ongelmaa enää kirjoitti:
Miksi nukutuksessa? Poraaminen minua ainakin eniten hammaslääkärissä pelotti. Kun puudutuspiikit laitetaan ja kokenut hammaslääkäri poistotyön tekee, niin kuuluu vain rutinaa, ja hampaat irtoavat yksi kerrallaan kivutta, eikä mitään kirurgeja tarvita. Nuorille tyttösille älä hommaa anna. Ne eivät hampaita irti saa.
Juuri niin , kipua ei tunnu kun puudutetaan ja hammaslääkäriksi pitäisi saada vanhempi hammaslääkäri tai venäläistästä syntypyrää oleva.
Minulta poistettiin kunnallisessa hammashoitolassa muutama vuosi sitten 9 hammasta alaleuasta ja ne lähtivät 2:lla poistokerralla-poistot teki venäläistä syntyperää oleva noin 40 vuotias mieshammaslääkäri. - vp
15+1 kirjoitti:
Juuri niin , kipua ei tunnu kun puudutetaan ja hammaslääkäriksi pitäisi saada vanhempi hammaslääkäri tai venäläistästä syntypyrää oleva.
Minulta poistettiin kunnallisessa hammashoitolassa muutama vuosi sitten 9 hammasta alaleuasta ja ne lähtivät 2:lla poistokerralla-poistot teki venäläistä syntyperää oleva noin 40 vuotias mieshammaslääkäri.vastasin jo kesäkuussa listalle, eli edelleen 39-vuotias ja kokoproteesit. :)
mulle kun laitettiin kokoproteeseja niin ylhäältä poistettiin kerralla 11 hammasta! puudutettiin vaan koko leuka ja odoteltiin kunnolla vaikutusta jne. kesti kyllä yli 2h mutta kokoproteesi suussa lähdin siitä kotiin heti. ei ollut niin paha mitä pelkäsin ja miltä kuulostaa. hammaslääkäri oli keski-ikäinen nainen.
alas kun laitettiin niin poistettiin kolmella eri kerralla. ensin toinen sivu 3 hammasta, sitten toinen sivu 3 hammasta ja viimeisellä kertaa etu ja kulmahampaat 6 hammasta. kaksi ekaa kertaa kesti varmaan 1.5h ja viimeinen 2.5h. hammaslääkäri oli nuori naishammaslääkäri.
alapuoli oli pahempi kokonaisuutena kuin yläpuoli. enkä ole kovin kipuherkkä vaikka olenkin pieni ja hento. :) mutta varmasti vanhemmat hammaslääkärit osaavat poistot paremmin kun niitä ennen tehtiin varmasti enemmän? erikoishammasteknikkoni on taas sitten nuori nainen joka on hyvin taitava. sillä puolen taas nuoremmilla on varmaan uudet tekniikat jne paremmin hallussa?
- Fiona-75
Nainen vuosimallia 1975/36v kertoo oman hammastarinansa:
* Aina erittäin hyvin hoidetut hampaat, mutta astmalääkitys.
* Yläaste- ja lukioaikainen hammaslääkäri "pilasi" hampaat poraamalla "liikaa pois" ja paikkasi huonosti. Sen takia alkoi mieletön vuosikausien uudelleenpaikkaus ja juurihoitokierre ja lähes kaikki hampaat juurihoidettiin ja laitettiin nastoja yms.
* Jo vuonna 1998/23v akryylinen levyosaproteesi yläleukaan
* Vuonna 1999/24v akryyliosaproteesi alaleukaan
* Ylä- ja alaproteeseja uusittiin lähes noin vuoden välein tai niihin laitettiinlisää hampaita useamminkin ja hampaita hoidettiin viikottain
* Vuonna 2000/25v metallirankaosaproteesi yläleukaan
* Vuonna 2002/27v metallirankaosaproteesi alaleukaan
* Proteesien jatkuvaa korjailua edelleen ja hammashoitoa ihan jatkuvasti
* Vuonna 2004/29v lopulta kokoproteesi yläleukaan ja uusi rankaosaproteesi alaleukaan
* Vuonna 2006/31v kokoproteesi myös alaleukaan
* Vuonna 2010/35v neljä implanttia alaleukaan ja niihin metallikisko johon alakokoproteesi napsautetaan kiinni
* Vuosi 2011/36v tyytyväinen! Kaikin puolin hyvät ja toimivat proteesit suussa!- Tuleva tekarimies 40
Eli sinulla on ns. neppariproteesi alaleuassa ja tavallinen irtoproteesi yläleassa, vai ymmärsinkö väärin?
Paljonko tuo alaleuan implanttijuttu maksoi ja paljonko sinulla on kaikenkaikiaan mennyt hampaisiin rahaa?
Miten hampaasi/proteesit ovat vaikuttaneet ihmissuhteisiin, siis seurustelusuhteisiin? - Vanha kääkkä
Tuleva tekarimies 40 kirjoitti:
Eli sinulla on ns. neppariproteesi alaleuassa ja tavallinen irtoproteesi yläleassa, vai ymmärsinkö väärin?
Paljonko tuo alaleuan implanttijuttu maksoi ja paljonko sinulla on kaikenkaikiaan mennyt hampaisiin rahaa?
Miten hampaasi/proteesit ovat vaikuttaneet ihmissuhteisiin, siis seurustelusuhteisiin?Kysyy. Miksi te nuoret, jotka tuskailette tekohampaiden vaikutusta seurustelusuhteisiin, miksi ette rohkeasti vain ota yhteyttä toisiinne tämän palstan kautta? Avatkaa ilmainen sähköposti jostain (esim yahoo, luukku tms), laittakaa sellainen nimimerkki osoitteeseen, ettei kukaan tunnista, ja ilmoittakaa se tällä palstalla.
Ei tuommoisen pikkujutun kuin tekareiden pitäisi mitenkään vaikuttaa seurustelusuhteisiin. Tärkeintähän on kultainen sydän, Mutta näkyypähän vain nykyinen elämänmalli suosivan tuollaista pintakiiltoa, jossa ei ole sijaa ulkoisille pikkuvirheille, joita kuitenkin jokaisella jonkinlaisia on. - Fiona-75
Tuleva tekarimies 40 kirjoitti:
Miten hampaasi/proteesit ovat vaikuttaneet ihmissuhteisiin, siis seurustelusuhteisiin?Kyllä. Yläleuassa normaali kokoproteesi. Alaleuassa viime syksystä lähtien kokoproteesi joka laitetaan implanttikiskoon kiinni.
Eli alaleukaan leikattiin neljä implanttia. Niihin tuli 8kk jälkeen toisessa leikkauksessa jatkopalat. Jatkopalojen päälle ruuvattiin sen jälkeen metallikisko. Alakokoproteesi tehtiin uusiksi ja siihen tuli kiinnikkeet kiskoon. Eli alaproteesi napsautetaan kiinni kiskoon, ja pysyy siinä. Vähän vastaava kuin ns. neppariproteesit, mutta neppareita on vain kaksi. Tämä on paljon tukevampi.
Alaleuan implanttiproteesin laitto leikkauksineen tuli maksamaan n. 8800 e. Mutta on joka euron arvoinen. Tavallisen alakokoproteesin kanssa oli hankalaa alusta asti. Ei pysynyt paikallaan, haittasi syömistä ja puhumistakin. Ei ollut kivaa että kolmikymppisenä kaikki huomasivat proteesini. Yläkokoproteesi tosin ollut ihan suhtkoht ok.
Kaikenkaikkiaan hammashoitoihin, hampaisiin ja proteeseihin on mennyt niin paljon rahaa ettei kannata edes laskea. Iso osa on tehty YTHS:llä ja kunnallisissa hammashoitoloissa vähän yksityistä edullisemmin, mutta silti.
Hyvässä suhteessa tälläinen asia ei vaikuta, pinnallisessa vaikuttaa. Kaikenlaisia tilanteita näiden kanssa on tullut, sitä ei voi kieltää. Ovathan ne vähän harvinaiset tässä iässä. Itse niin tottunut erilaisiin hammasproteeseihin, kun niitä ollut jo 13v. Ja ennen niitä hammasrautoja ja irtokojeita vuosikausia. Melkeinpä aina "jotain irrallista" suussa. Kaikkeen tottuu, itse ja muut. - Nainen -73
Fiona-75 kirjoitti:
Kyllä. Yläleuassa normaali kokoproteesi. Alaleuassa viime syksystä lähtien kokoproteesi joka laitetaan implanttikiskoon kiinni.
Eli alaleukaan leikattiin neljä implanttia. Niihin tuli 8kk jälkeen toisessa leikkauksessa jatkopalat. Jatkopalojen päälle ruuvattiin sen jälkeen metallikisko. Alakokoproteesi tehtiin uusiksi ja siihen tuli kiinnikkeet kiskoon. Eli alaproteesi napsautetaan kiinni kiskoon, ja pysyy siinä. Vähän vastaava kuin ns. neppariproteesit, mutta neppareita on vain kaksi. Tämä on paljon tukevampi.
Alaleuan implanttiproteesin laitto leikkauksineen tuli maksamaan n. 8800 e. Mutta on joka euron arvoinen. Tavallisen alakokoproteesin kanssa oli hankalaa alusta asti. Ei pysynyt paikallaan, haittasi syömistä ja puhumistakin. Ei ollut kivaa että kolmikymppisenä kaikki huomasivat proteesini. Yläkokoproteesi tosin ollut ihan suhtkoht ok.
Kaikenkaikkiaan hammashoitoihin, hampaisiin ja proteeseihin on mennyt niin paljon rahaa ettei kannata edes laskea. Iso osa on tehty YTHS:llä ja kunnallisissa hammashoitoloissa vähän yksityistä edullisemmin, mutta silti.
Hyvässä suhteessa tälläinen asia ei vaikuta, pinnallisessa vaikuttaa. Kaikenlaisia tilanteita näiden kanssa on tullut, sitä ei voi kieltää. Ovathan ne vähän harvinaiset tässä iässä. Itse niin tottunut erilaisiin hammasproteeseihin, kun niitä ollut jo 13v. Ja ennen niitä hammasrautoja ja irtokojeita vuosikausia. Melkeinpä aina "jotain irrallista" suussa. Kaikkeen tottuu, itse ja muut.Multa on poistettu terveyskeskuksessa (osa päivystyksessä) särkeviä tai hajonneita hampaita jo yhteensä 6 mutta niitä ei oo korvattu mitenkään aikasemmin. Nyt sitte kun itse aloin kysellä miksei niitä ole korvattu niin sain jatkohoitoajan lokakuulle sitä varten että katotaan mitä tehtäs tilalle. Sain selville et ainoa vaihtoehto mitä kunnallisessa tehään on kuulemma osaproteesit tai kokoproteesit. Jos muuta haluaa niin pitää mennä yksityiselle.
Se tie on siis mullakin edessä että proteesit on varmaan nyt sitten tulossa pikku hiljaa. :( Eikä kuulostanut kovin kivalta ku ajanvarauksen hammashoitaja sano että mulla näyttää olevan muutamilla hampailla varmaan aika huono ennuste ja että on parempi kattoa joudutaanko multa poistamaan vielä lisää hampaita ennekun kannattaa ruveta tekemäänkään mitään osaproteeseja. Olipahan kiva uutinen sekin eli pitääkö tässä kohta ruveta pelkäämään jo sitä että ne laittaaki kokoproteesit kerralla niin säästyy siinäkin rahaa?
Onko nyt sitte kellä minkälaisia kokemuksia noista osaproteeseista eli pärjäänkö mä niiden kanssa? Näkyykö ne vähemmän ku aukot tai huomaako niitä siis jotenki? Vai annanko olla vaan ja oon näin ilman niinku tähänki asti? Pelottaa vaan et koko purenta menee jotenki sekasin ku viereiset aukkojen viereiset hampaat on jo liikkunu selvästi. Ja sitte ei enää voi kohta hoitaa ollenkaa? Eikä se nyt kovin kivalta näytäkään ku leveesti hymyillessä näkyy aukkoja...
Täällä siis yks tuleva alle nelikymppinen proteesipotilas lisää mitä suurimmalla todennäkösyydellä. Ja omista hampaita varmaan kaikki jo paikattu ja suurin osa juurihoidettuki, joten jossain vaiheessa näitten juttujen perusteella saan varmaan oikeesti ruveta pelkäämään kokoproteesien laittoa! Mut jos nyt ensin ne osaprorteesit jännitettäs ja sit vasta myöhemmin seuraavat...
- Proteesi
Olen 38-vuotias nainen, jolla on kokoproteesi yläleuassa. Se minulle laitettiin kun olin 32-vuotias. En ole koskaan pitänyt siitä sen suurempaa meteliä tai pitänyt itseäni sen poikkeavampana. Myöskään hammaslääkärissä sitä ei ole mitenkään ihmetelty sen enempää. Tänään viimeksi olin alahampaan juurihoidossa ja hmmaslääkäri suhtautui mielestäni proteesiini ihan normaalisti. Moni jolle proteesia on ehdotettu tai jo tulossa, ja on nuorempi iältään, suhtautuu varmaan kaikkein kriittisimmin ja epäileväisimmin proteeseihin itse. Moni kuvittelee että kaikki huomaavat proteesin heti ja sitä melkein menettää ihmisarvonsa jos ei ole kaikkia omia hampaita, mutta oikeasti se on ihan yleistä. Ja moni ei edes huomaa toisten proteeseja,kun nykyään saadaan tehtyä niin tyylikkäitä kokorptoeesejakin. Itse olen ainakin ihan tyytyväinen omaani, eikä se minua mitenkään häiritse tai vaivaa.
- tekarit tulossa
Olethan nuorena saanut yläproteesin. Miksi sinulla on proteesi, jätitkö nuoruudessasi hampaat hoitamatta?
Miten tekarit ovat vaikuttaneet esim. seurusteluasioihin?
- Proteesi
En jättänyt, hoidin kyllä hyvin, mutta erittäin vaikea ientulehdus vei hampaat yläleuasta. Ikeniä leikattiinkin useampaan otteeseen jne mutta ei lopulta hammaslääkäri sanoi vaan yhdellä kertaa että mitäs jos poistettaisiin kaikki ylhäältä. Ja minä sanoin että jos se on hyvä ratkaisu ja hän suosittelee sitä, niin siitä vaan. Hampaani olivat myös kauttaaltaan paikatut ja paljon hoidetut joka tavalla. En alkanut sitä mitenkään kyseenalaistamaan onko se siinä iässä harvinaista tai outoa, vaan uskoin hammaslääkärin mielipidettä ja ajattelin että se on paras ratkaisu kun hän asiantuntijana niin ehdotti. Enkä tosiaan ole yhtään katunut.
Olin silloinkin hoidossa terveyskeskuksen hammashoitolassa, ja hammaslääkäri lähetti minut yliopiston erikoishammashoitoklinikalle proteesin tekoa varten. Siellä oli erikoishammaslääkrit mukana ja sinne kuulemma haluttiin kipeästi mahdollisimman monia nuoria proteesipotilaita opetuspotilaiksi, niin suostuin tietysti siihen. Hoito oli siellä myös edullisempi mutta hoitokäynnit olivat paljon normaalia pidempiä kun opiskelijat tekivät hoitoa varsin hitaasti. Samalla hoidettiin myös alahampaani kuntoon ja niihin tehtiin juurihoitoja ja kruunuja yms. Kaikenlaisten suunnittelukäyntien, mittausten ja erilaisten muottien jälkeen proteesi tehtiin valmiiksi odottamaan. Sitten ylähampaat poistettiin kerralla kaikki leikkaussalissa ja uusi proteesi laitettiin samalla kertaa tilalle.
Alaleuan tilanne on aina ollut vähän parempi, mutta senkin olen jo valmiiksi miettinyt että kun jonain päivänä tulevaisuudessa hammaslääkäri ehdottaa sinne proteesia, niin senkin aion laitattaa sitten samallalailla. Ei tälläiset aisiat liikaa miettimällä ja vääntelemällä parane, vaan ne ovat ihan normaalia ihmiselämää.
Olen seurustellut ja treffaillut tänä aikana mielestäni ihan normaalisti, enkä ole proteesini huomannut mitenkään erityisesti vaikuttavan siihen. Sopivassa tilanteessa olen siitä kertonut, enkä mitenkään salaillut liikaa loputtomasti. On se aiheuttanut mielipiteitä molempiin suuntiin, mutta järkevät ihmiset eivät anna niin pinnallisten asioiden vaikuttaa. Tosirakkaus ei varmasti katso sitä onko omat hampaat vai proteesit. Ja jos loppuikä m einataan yhdessä toisen kanssa olla, niin useimmilla varmasti siellä loppupäässä ne proteesit on joka tapauksessa. - piikaplikka
Heippa Sinulle ,joka olet 40v ja ilman omia hampaitasi,olen jo toki 58 vuotias,mutta minulta vietiin alahampaat 15-16v ikäisenä ( ne vain kiskottiin irti ) ja ylähampaat n20- 25v ei kukaan koskaan osannut ajatella ,ettei minulla olisi omia hampaita,joten Hymyile vain kauniisti. En ole koskaan tuntenut hampaiden olevan este mihinkään
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 996084
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804792Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv983055Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p282863Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262125Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191516Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351067Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?861039Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚126981- 48774