Eikö vanhempi saa sanoa, ettei yleisesti pidä lapsista?

arghjaärrinmurrin

Mulla on yksi lapsi, aivan ihana pieni tyttö jota rakastan eniten koko maailmassa. Olen aina halunnut lapsia. Mutta, yleisesti en pidä lapsista. En kestä lasten meteliä enkä halua, että tahmatassut käpälöivät minua. Toki oma(t) viedään muumimaailmaan yms lasten paikkoihin, koska haluan että saa(vat) paljon elämyksiä ja kokemuksia.
Oikeastaan tämä kritiikki kohdistuu lasten vanhempiin. Lapset ovat siis kivoja jos osaavat käyttäytyä ja ovat hiljaa jos niin vaaditaan. En kestä sitä että koska meillä on pieni vauva niin lapsiperheet, jotka meille tulevat kylään, kuvittelevat että kaikki meidän tavaramme ovat tarkoitettu lapsille leluiksi??!! ja eräskin äiti jätti lapsensa meidän lastenhuoneeseen (jossa vauva ei siis vielä "asu") ja laittoi oven kiinni. En halua että kukaan vieras on meillä suljetun oven takana, olkoonkin vajaa 1.5-vuotias! Ja meidät on kutsuttu 2-vuotissynttäreille, ja kun sanoin kaverilleni että luultavasti vain käymme siellä koska en jaksa pieniä tiloja, joissa on paljon lapsia (etenkin kun osa näistä on huonosti kasvatettuja), tämä kaverini katsoi minua pöyristyneenä että miten mä voin sanoa noin kun itsellänikin on lapsi??!! En myöskään ymmärrä sitä että jos on kaveri-illanistujaisia, lapsi täytyy aina ottaa mukaan! Ei ole lapsellekaan hyvä nähdä kun aikuiset ottavat olutta, vaikka eivät humalassa olisikaan! Meidän lapsi tulee välillä mukaan, välillä vain toinen menee ja toinen on vauvan kanssa kotona, välillä ei mennä lainkaan ja välillä lapsi menee hoitoon jos molemmat haluamme ottaa. Ennen vauvan syntymää yksi äiti-kaverini totesi että sitten kun vauva syntyy, ei sohvilla tai muilla ole väliä, pilalle ne menevät joka tapauksessa kun vauva puklii ja pissaa. WTF??? meillä ainakin on suoja sohvan päällä, jossa vauvan on kiva olla, suoja on pehmeämpikin kuin kova sohvan kangas. Tulevaisuudessa lapsen synttärit järjestetään aina jossain muualla kuin kotona koska en halua kotiini kasaa metelöiviä sotkevia lapsia!! yök.

82

586

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuleva äiti

Olen samoilla linjoilla! Itse olen raskaana, la elokuussa. Lapsi on ehdottomasti toivottu ja ollaan miehen kanssa innoissaan tulevasta. Mutta en pidä lapsista noin muuten.. En ikinä ole lääppimässä ja juttelemassa pikkulapsille jos kylään menen, inhoan juurikin nuita ahtaita paikkoja jossa paljon huutavia lapsia.. Kaupassa inhottaa katsella pieniä huonosti käyttäytyviä lapsia, jotka ei tippaakaan kunnioita vanhempiaan tai mikäli vanhemmat edes välittää käyttäytymisestä.
      Meillä on kaksi koiraa, inhoan hiekkaa sisällä ja karvoja vaatteissa huonekaluissa, päälle hyppimistä ja vouhkaamista pitkin asuntoa niin että matot rutussa.. Nämä ratkaistaan sillä, että koirillamme ei ole asiaa sänkyyn tai sohvalle, jalat pestään lähes jokaisen pitkän lenkin jälkeen sisälle tullessa, minulla on tarrarullia kaapissa, eikä meillä saa vouhottaa sisällä. Silti rakastan koiriani, minulla on ollut koiria kymmenen vuoden ajan enkä voisi kuvitella elämääni ilman niitä.
      En tiedä saanko pointtiani tässä selville, en siis vertaa koiran pitoa lapsen kasvattamiseen! Mutta se että omistan koiran, ei tarkoita sitä että minun täytyy sietää sotkua ja karvoja.. Se että minulla on pieni lapsi, ei tarkoita että minun täytyy sietää muiden lapsia ja antaa lapsen "hallita" elämääni.

• jo isojen äiti

Älä vaan harkitse päiväkotiuraa...

• ap

Ihanaa, että joku muukin :) pointti tuli selville ;) meilläkin on kissoja ja paikat koitetaan kyllä pitää puhtaana. Ja kun mennään miehen kanssa naimisiin, häät ovat mitä todennäköisimmin k18, loukkaantukoon joku tai ei. oman lapsen kanssa lähdetään sitten vaikka reissuun juhlimaan kun ei häihin pääse. en halua että huutavat kakarat pilaavat hääni huutamalla kirkossa tai tulemalla ympärille pyörimään kesken häävalssin. Ja tuskin vanhemmat kieltäisivät kun "se on niin söpöä kun meidän piti maijapetteri tanssii tuolla hääparin kanssa" . vähän aikaa sitten yksi kaveri oli 5-vuotiaan poikansa kanssa meillä kylässä. Kyllä äiti ja mäkin saatiin vääntää pojan kanssa, meneekö pesemään kädet pissan jälkeen vai ei??? ihme touhua.

• LinssiLude..

Joo on niin naurettavaa, että kaikkien pitäis tykätä muiden lapsista, tai olla jotenkin ylisuvaitsevaisia kohtaan.

En ymmärrä itsekkäiden äitien pointtia, miten he vaativat erityiskohtelua/oikeuksia ja nokka pystyssä kulkevat pentujensa kanssa, kuvitellakseen olevansa maailmanvalloittaja.

Ketään ei niiden kakarat kiinnosta, vaikka omia on, ni omat on aina omat, eikä se tarkota että yleisesti olis lapsirakas muitten lapsia kohtaan. Ne on normaaleja tunteita, eihän eläimissä, mummoissa ja nuorissa, ihan samallatavalla persoonakysymyksiä. Jotkut miellyttävät enemmän, jotkut ei ollenkaan.

Aika paljo lapsenkin luonne sen määrittelee, onko hän ihana vai rasittava.Huomionhakuset, pilalle hemmotellut ja periksi saaneet kakarat on raivostuttavia, ja ne joilla ei ole minkäälaisia käytöstapoja. Häirilöi jokapaikassa rääkymällä, kun on opetettu siihen, että se on sallittua, siis huono käytös. vanhempia ei kiinnosta ku kuvittelee olevansa maailman napa oman pentunsa kanssa. Säälittävää!

• mun mielipide

Varokaa ettei teistä tule sellaisia kärttyisiä vanhoja mummeleita,jotka huitoo muita kävelykepillä ja yrittää ajaa rollaattorilla kumoon.Kun toisia on niin vaikea sietää.

• toinen näkemys.

Tuota... ehkä olisi ollut parempi jättää lapsi hankkimatta.
      Tulet järkyttymään, kun lapsesi lähtee liikkeelle, opettelee syömään itse, on flunssassa, saa oksennustaudin...

Ja tämä ihan kaikella ystävyydellä. Odota vauvasi kasvavan taaperoksi, jolla on omakin tahto ja tule sitten kertomaan, miten "hyvin kasvatettu" kaksi vuotias käyttäytyy. Kaksi vuotiaat ovat hankalia, se kuuluu asiaan ja on niiden tehtävä - opetella miten maailma toimii, saada siinä sivussa vanhempiensa hermot riekaleiksi ja sotkea paikkoja kaikkea tätä tehdessään, eikä se tee niistä huonosti kasvatettuja he vain opiskelevat itseään ja ympäristöään.
      Uhma-asiasta en edes viitsi aloittaa...

Siitä olen samaa mieltä, että kaveri-illanistuijaisiin lapset eivät kuuluu eikä heitä tarvitse joka paikkaan mukana raahata. Esimerkiksi valkoisten liinojen ravintolat, niihin en pienen lapsen kanssa lähde pilaamaan muiden tunnelmaa ja kiristämään omaa hermoani.

• ....................

"Tuota... ehkä olisi ollut parempi jättää lapsi hankkimatta."

Tuota ettekö te jotkut osaa muuta sanoa kuin tuon lauseen? Onko tuo jälkiviisaus (helpoin viisaus) teidän ratkaisunne joka asiaan ja ongelmaan? Soveltakaa itseenne tuota aatettanne ja jättäkää lapset hankkimatta jos se on teidän elämänohjeenne...

• lapset parasta mitä

Miksi sitten ootte perhepalstalla? Täällä puhutaan lapsista.

• ap

Joo mut ei se 2-vuotiaskaa meillä joka paikkaan pääse. ja flunssa hällä on kerran jo ollut, onneksi ei muuta, ikää 7kk. Enkä tosiaan halua että se kaverin 2-vuotias kulkee meillä joka huoneeseen ja käpälöi kaikkia tavaroita, sen verran täytyy kaverinkin tajuta että kieltää lastaan ja hakee tämän pois jos on toisessa huoneessa. Tulevaisuudessa meidän lapsella on kylässä omat lelut mukana ja jos saa luvan, leikkii perheen lasten leluilla. Ja jos on lapseton ihminen kenen luona ollaan kylässä ni sitä suuremmalla syyllä on omat viihdykkeet mukana ettei tarvi nuohota kaikkia paikkoja.
      Tuollahan palstan etusivulla todetaan että äidit saavat tänne tulla avautumaan jos on avauduttavaa, täällä saa myös avautua lapsista! sen takia laitoin tämän keskustelun otsikon "äitien jutut" alle enkä esim. "0-12kk".
      Ja siellä valkoliina-raflassakin voi käydä jos pitää lapsen tarpeista huolta. Pienellä esim vaunut ja ruokaa mukana, isommalla leluja tai piirustuspaperia. meidän vauva oli raflassa mukana ja itki sen aikaa kun oli nälkä, kun sai ruokaa, rauhoittui.

• ap

ja mainittakoon vielä että syö kyllä soseita, mutta sen jälkeen putsataan kädet ja suu. sohvalle on kerran tullut pukli, sen saa siivottua. sohvalle on myös tullut pissa mutta sen takia siinä on se suoja! argh. ihankun mun pitäis luopua mun kauniista huonekaluista sen takia, että mulla on lapsi?? näin jotkut tuntuvat ajattelevan. ettei maailmassa ole sen lapsen myötä enää mitään muuta kun se lapsi. Toki lapsi on rakkain maailmassa mulle mutta haluan että mulla on elämässä muutakin sisältöä eikä mun tarvitse tykätä muiden ihmisten räkänokista.

• wait and see
        ap kirjoitti:

ja mainittakoon vielä että syö kyllä soseita, mutta sen jälkeen putsataan kädet ja suu. sohvalle on kerran tullut pukli, sen saa siivottua. sohvalle on myös tullut pissa mutta sen takia siinä on se suoja! argh. ihankun mun pitäis luopua mun kauniista huonekaluista sen takia, että mulla on lapsi?? näin jotkut tuntuvat ajattelevan. ettei maailmassa ole sen lapsen myötä enää mitään muuta kun se lapsi. Toki lapsi on rakkain maailmassa mulle mutta haluan että mulla on elämässä muutakin sisältöä eikä mun tarvitse tykätä muiden ihmisten räkänokista.

Onneksi sinun lapsesi on puhdasrotuinen, ei tule ikinä sotkemaan mitään eikä koskaan käyttäydy tottelemattomasti. No joo, sori sarkasmi, mutta ihan vähän "kerjäsit" sitä.

Olen monessa asiassa kanssasi samaa mieltä; lapsen käytöstä pitää (kyläsilläkin) vahtia ja ohjata, mutta oikeasti. 7kk vanhan lapsen kasvatuskokemuksella näkemyksesi on vielä varsin ahdas ja etten sanoisi kirkasotsainen. Tartu hetkeen ja nauti menemisistä lapsesi kanssa (joka ei ilmeisesti vielä kävele) ja tallenna nämä kirjoituksesti lukeaksesi ne sitten, kun uhmalapsen kanssa palaat kauppareissulta, joka ei mennyt ihan niin putkeen vaikka äiti kuinka olisi niin toivonut ja yrittää lapsesta hyvin käyttäytyvää kansalaista kasvattaa. Saattaa olla, että kassajonossa tuolloin on takanasi seissyt 7kk:n vanhan lapsen äiti ja pyörittelee silmiään sinun "räkänokallesi"

• werdfzxc
        ap kirjoitti:

joo vähän saman tyylistä itsekin ajattelin, kun esikoinen oli vasta 7kk. Nyt hoidettavana on kotona esikoinen 2v3kk ja kuopus 7,5kk ja on kyllä täytynyt "kasvaa" ja muuttaa asenteita moneen kertaan :-). Toisekseen, lapset ovat erilaisia: meillä esikoinen puklasi ja pissasi jatkuvasti kaikki paikat, kun taas kuopus on "siistimpi tapaus", esikoisella vaativa temperamentti ja kuopuksella tosi helppo. Nykyään saa siivota jatkuvasti (molemmat syö itse ja sotkua tulee), tavaroita/leluja on joka paikassa yms. Minusta alle 1-vuotias on vielä todella helppohoitoinen yöheräilyjä lukuunottamatta, mutta esim. 2-vuotiaan kanssa sitä joutuu todella venymään ja kasvamaan kun on uhmaikä ja vielä jos on vauva lisäksi niin kuin meillä. Meillä koko perhe oli myös yrjötaudissa ja kuumeessa ja se se vasta hurjaa olikin, kun lapset oksentelivat ja ripuloivat ties menne, koska eivät osanneet itse kertoa etukäteen ja meillä mm. meni kallis matto aivan käyttökelvottomaksi lähes. Minusta on itsestään selvää, että jos ollaan kylässä tai meillä on lapsi kylässä, niin kaikki voivat leikkiä kaikkien leluilla!

• vuoroin vieraissa

Eikö kukaan siis ehtinyt vielä kauhistella,kun lapsi on häiriöksi?Jos toisten lapset häiritsevät sinun rauhaasi,niin kai joku muu voi myös häiriintyä sinun lapsesi itkusta.

• 18+5

"Tulevaisuudessa meidän lapsella on kylässä omat lelut mukana ja jos saa luvan, leikkii perheen lasten leluilla. Ja jos on lapseton ihminen kenen luona ollaan kylässä ni sitä suuremmalla syyllä on omat viihdykkeet mukana ettei tarvi nuohota kaikkia paikkoja."

Lapset on vaan siitä jänniä otuksia, ettei niitä kiinnosta pätkääkään edes ne kaikkein rakkaimmat omat lelut silloin, kun ollaan uudessa paikassa jossa on uusia, mielenkiintoisia tavaroita. Ei meidänkään muksu (1v.) silti saa kylässä kaikkia paikkoja nuohota, mutta aika skarppina saa vanhemmat olla, että lapsi pysyy "seurustelualueella" ja irti kielletyistä tavaroista. Onneksi meidän tuttavapiirissä on itsestään selvää, että vieraat saavat leikkiä talon lasten tavaroilla ja lapsettomat kaveritkin usein keksivät antaa lapselle jonkin turvallisen ja särkymättömän tavaran, jota lapsi voi tutkia aikuisten seurustellessa.

Olisi muuten kiva tietää, minkäikäisestä asti sinun mielestäsi lapsen tulisi osata ns. käyttäytyä ja olla hiljaa jos niin vaaditaan?

• ap
        werdfzxc kirjoitti:

joo vähän saman tyylistä itsekin ajattelin, kun esikoinen oli vasta 7kk. Nyt hoidettavana on kotona esikoinen 2v3kk ja kuopus 7,5kk ja on kyllä täytynyt "kasvaa" ja muuttaa asenteita moneen kertaan :-). Toisekseen, lapset ovat erilaisia: meillä esikoinen puklasi ja pissasi jatkuvasti kaikki paikat, kun taas kuopus on "siistimpi tapaus", esikoisella vaativa temperamentti ja kuopuksella tosi helppo. Nykyään saa siivota jatkuvasti (molemmat syö itse ja sotkua tulee), tavaroita/leluja on joka paikassa yms. Minusta alle 1-vuotias on vielä todella helppohoitoinen yöheräilyjä lukuunottamatta, mutta esim. 2-vuotiaan kanssa sitä joutuu todella venymään ja kasvamaan kun on uhmaikä ja vielä jos on vauva lisäksi niin kuin meillä. Meillä koko perhe oli myös yrjötaudissa ja kuumeessa ja se se vasta hurjaa olikin, kun lapset oksentelivat ja ripuloivat ties menne, koska eivät osanneet itse kertoa etukäteen ja meillä mm. meni kallis matto aivan käyttökelvottomaksi lähes. Minusta on itsestään selvää, että jos ollaan kylässä tai meillä on lapsi kylässä, niin kaikki voivat leikkiä kaikkien leluilla!

Toisten leluilla voi leikkiä jos kysytään lupa mutta kun meillä ainakin vieraitten kakarat leikkivät sellaisillakin jutuilla jotka eivät ole leluja!! Ovat siis periaatteessa leluja, olleet leluja joskus 70-luvulla, tällä hetkellä pidetään koriste-esineinä ja koska ovat vanhoja, voivat mennä rikki.

Ja joku tuolla kyseli että koska mun mielestä lapsen täytyy osata käyttäytyä. Kaverin lapsi oli 1.5-vuotias kun olivat kylässä ja olin niin kauniskäytöksinen lapsi! On vaan kaveripiirissä sellaisiakin kun ajattelevat että heidän lapset saa kiipeillä meillä sohvalla jne koska meilläkin on lapsi. No, meidän sohvalla ei tulevaisuudessa meidänkään lapsi kiipeile niin ei varmasti kiipeile kukaan muukaan lapsi!

• 5+8
        ap kirjoitti:

Toisten leluilla voi leikkiä jos kysytään lupa mutta kun meillä ainakin vieraitten kakarat leikkivät sellaisillakin jutuilla jotka eivät ole leluja!! Ovat siis periaatteessa leluja, olleet leluja joskus 70-luvulla, tällä hetkellä pidetään koriste-esineinä ja koska ovat vanhoja, voivat mennä rikki.

Ja joku tuolla kyseli että koska mun mielestä lapsen täytyy osata käyttäytyä. Kaverin lapsi oli 1.5-vuotias kun olivat kylässä ja olin niin kauniskäytöksinen lapsi! On vaan kaveripiirissä sellaisiakin kun ajattelevat että heidän lapset saa kiipeillä meillä sohvalla jne koska meilläkin on lapsi. No, meidän sohvalla ei tulevaisuudessa meidänkään lapsi kiipeile niin ei varmasti kiipeile kukaan muukaan lapsi!

1) Miten olit ajatellut estää lastasi kiipeilemästä sohvalla?
        2) Saako lapsi joskus istua sohvalla ja jos saa, miten ajattelit että lapsi pääsee sinne?
        3) Mikä erityisesti oli kaverisi 1,5-vuotiaan lapsen käytöksessä mielestäsi kaunista?

• ap
        5+8 kirjoitti:

1) Miten olit ajatellut estää lastasi kiipeilemästä sohvalla?
        2) Saako lapsi joskus istua sohvalla ja jos saa, miten ajattelit että lapsi pääsee sinne?
        3) Mikä erityisesti oli kaverisi 1,5-vuotiaan lapsen käytöksessä mielestäsi kaunista?

1) kiellän. jos kiipeilee/hyppii/kävelee sohvalla, kiellän tai nostan hänet pois siitä
        2) saa istua, tietysti lattialta kiipeää sohvan istuinosalle tai nostetaan, jos ei vielä ole niin pitkä että pääsee itse helposti. Ei kävele sohvalla, ei seiso sohvalla, ei kiipeile selkänojalla
        3) leikki omilla leluillaan, oli aikuisten seurassa hiljaa eikä huutanut, jos oli asiaa, pyysi omalla tavallaan puheenvuoron ja sanoi sitten kun ensin puhunut oli sanonut asiansa loppuun, tuli ruokapöytään samaan aikaan kuin muutkin, käyttäytyi kaikenkaikkiaan kauniisti. Kun toiset jotka ovat täällä olleet, kävelevät sohvalla, menevät kaikkiin huoneisiin vaikka ovet ovat kiinni, työntävät syöttötuolin valmiiksi pöydän ääreen, kiipeävät itse sinne vaikka kahvi on vasta tippumassa jnejne...

• ...
        ap kirjoitti:

1) kiellän. jos kiipeilee/hyppii/kävelee sohvalla, kiellän tai nostan hänet pois siitä
        2) saa istua, tietysti lattialta kiipeää sohvan istuinosalle tai nostetaan, jos ei vielä ole niin pitkä että pääsee itse helposti. Ei kävele sohvalla, ei seiso sohvalla, ei kiipeile selkänojalla
        3) leikki omilla leluillaan, oli aikuisten seurassa hiljaa eikä huutanut, jos oli asiaa, pyysi omalla tavallaan puheenvuoron ja sanoi sitten kun ensin puhunut oli sanonut asiansa loppuun, tuli ruokapöytään samaan aikaan kuin muutkin, käyttäytyi kaikenkaikkiaan kauniisti. Kun toiset jotka ovat täällä olleet, kävelevät sohvalla, menevät kaikkiin huoneisiin vaikka ovet ovat kiinni, työntävät syöttötuolin valmiiksi pöydän ääreen, kiipeävät itse sinne vaikka kahvi on vasta tippumassa jnejne...

Siis minkä ikäinen lapsesi olikaan nyt? Jos olet jo aiemmin maininnut; anteeksi, meni ohi...

kuulostaa hasuulta ajatus, ettei teillä lapsi tule kävelmään sovalla, vaan istuu vain sohvalla... Vai oliko teillä jo kävelevä lapsi, joka ei ole koskaan kävellyt sohvalla, vaan vain istunut? Ajatus siis tuntuu hassulta, kun itsellä lapsi vuosi ja kaksi kuukautta, eikä tulisi mielennkään, että tuon ikäisellä resurssit mitenkään riittäisivät siihen, että sohvalla vain istutaan...

Mukava, että sinulla on nyt vertailukohta ja tavoite, kun teet lapsestasi samanlaisen kuin ystäväsi puolitoista vuotias. Sinulla on nyt se siunaus, että sinulla on elävä esimerkki, joten tiedät paremmin kuin me monet muut, että puolitoista vuotiaan kognitiiviset kyvyt voisivat riittää käytöstapojen hallitsemiseen. Monien muiden lasten kohdalla harjoittelussa on tuossa iässä vielä monet muut asiat kuin käytöstavat... Meilläkin lapsi on ehkä vähän tyhmä ja hidas, mutta harjoitelee vasta oman kehonsa käyttöä pystyasennossa ja vuorovaikutuksestakin pikkuhiljaa alkaa ymmärtämään, että kielellisellä kommunikaatioilla voi ilmaista asioita, odotan innolla minäkin sitä päivää, että kielellinenvuorovaikutus on niin hyvin hallinnassa, että osaa odottaa vuoroaan itseilmaisuun, olen uskonut sen siintävän vasta vuosien päässä, mutta ilmeisesti toivoa voisi olla jo varhaisemmastakin...

Olisiko ystäväsi kasvatusvinkit "julkaisukelpoista tavaraa"? olisi ilo perehtyä niihin, olisihan se kiva jos olisi hyvin kasvatettu puolitoista vuotias meidänkin huushollissa...

• 5+8
        ap kirjoitti:

Eli todennäköisesti teidänkin lapsi tulee kiipeilemään/hyppimään/kävelemään sohvalla, kunnes oppii, että se on kiellettyä. Saattaa olla, että oppii kahdesta kerrasta, saattaa olla että saat kieltää ja nostella pois pari tuhatta kertaa, ehkäpä jopa yhden kyläilyreissun aikana. Lapset on niin erilaisia... Mutta joo, ymmärrän kyllä, mitä ajoit takaa: Kun kyläillään, opetetaan lapset kunnioittamaan toisten omaisuutta ja kotia sekä noudattamaan käytöstapoja, ja se on vanhempien tehtävä.

Toisaalta, on aika kohtuutonta odottaa, että alle parivuotiaat ja sitä vähän vanhemmatkin osaisivat jo erottaa millä tavaralla on sallittua leikkiä/mihin saa koskea, pyytää puheenvuoroa, odottaa omaa vuoroaan, olla hiljaa kun aikuiset puhuvat, olla kiipeilemättä, ymmärtää missä saa kulkea/leikkiä jne. Ne ovat asioita, joita harjoitellaan pitkin lapsuutta ja yleensä vanhemmat saavat toistaa asioita moneen kertaan, ennen kuin ne jäävät lapselle selkäytimeen. Ymmärrän, että pahastut ja ihmettelet, jos vanhemmat eivät mitenkään puutu lapsen tekemisiin ja käytökseen, mutta se, että taapero tekee kyläillessä "etikettivirheitä" ei mielestäni ole vielä merkki siitä, että hän olisi huonosti kasvatettu - kunhan vanhemmat sitten siinä tilanteessa ohjaavat ja opastavat lasta.

• ei liian kilttiä
        ap kirjoitti:

Muista sitten kun se kauniisti käyttäytyvä lapsesi on murrosiässä,että silloin kuuluu nuoren vastustaa vanhempiaan.Jos ei mitään kärhämää synny,on se huono asia lapsen kehitykselle.Vähän sama on uhmaiän kanssa,se voi kiristää vanhempien hermoja ,mutta on tarpeellinen.Aina ei ole lapselle hyväksi,jos on kuin ihmisen mieli,ei koskaan kiukkua eikä ole omaa mieltään mistään.Kokemuksella,jo viisi murkkuikääkin takana.

• äidii

Voin kertoa sinulle tähän, että yleisesti ottaen kun lapsi pääsee vieraaseen paikkaan, jossa on paljon uutta ja ihmeellisä, ne omat lelut useammin ei kiinnosta. Se on vaan kylmä fakta. Vaikka ottaisit kaikki ne ihanat lempilelut, 99% varmuudella voin sanoa, että kaikki se uutuus viehättää, ei omat lelut, ainakaan kovin pitkään :D Kokemusta on!

Mutta itselläni oli paljon samanlaisia ajatuksia raskausaikana/lapsen ollessa pieni. Mutta kyllä niistä joutuu joustamaan. Tosin en itsekään paljon vieraista perusta, pienessä asunnossa kun joudumme asumaan. Jos lapsen vanhemmat eivät lasta ojenna niin minä kyllä kodissani sanon, että ei saa koskea. Mielummin tapaan heitä sitten esim. puistossa.

Ja tuhon käytös asiaan; minä olen pitänyt kovaa kuria, mutta silti meidän 3,5 vuotias uhmaikäinen on välillä aivan KAMALA. Hän on hyväkäytöksinen ja kiltti/empaattinen, mutta halutessaan todella todella pahakäytöksinen. Oltiin sitten kaupassa/kylässä/puistossa, missä vain, minä en anna lapsen tehdä mitä haluaa, mutta välillä saa todella paljon komentaa. Ja tästä tulikin mieleeni, että kun kaikki meuhkaavat siitä kuinka kamalaa on kun jotkut antavat lastensa tehdä mitä vain, eivät välitä. Voin kertoa, että minä huomaan ne pahat katseet kun ojennan lastani esim. kaupassa. Mutta en voisi antaa hänen toimia oman mielensä mukaan. Ei se minusta hauskaa ole. Olen yrittänyt huomioida muut esim. kaupassa, annan tilaa, huomioin muitakin kaupassa olijoita. Lapsemme on todella sosiaalinen ja juttelee 99% kaikille kaupassa vastaantulijoille. Välillä se on raskasta, koska tiedän että kaikki eivät pidä lapsista/eivät ole niin sosiaalisia. Sen kyllä onneksi näkee aika lailla heti ihmisestä. Ja silloin pahoittelen, joku on onneks joskus sanonutkin, että ei se haittaa, hyvähän se on että on reipas ja sosiaalinen. Mutta aina sitä on varuillaan :D

• -lapset 2 ja 3

itsekin yritän kasvattaa lapsiani "kurissa ja nuhteessa" ja kohteliaiksi lapsiksi. Mutta jotenkin pidän kevyen epätodennäköisenä että sitä kaksivuotiasta mainittavasti omat lelut kiinnostaa kun mennään muualle kylään. tietenkin jos se on ujoa sorttia, niin sitten se ehkä kiltisti istuu äiskän sylissä kun ei muuta uskalla. varoppa vaan ;)
        itse ainakin jouduin luopumaan periaatteistani kun lapseni ovat tulleet surullisen kuuluisaan kahden vuoden uhmaan. ainoa keino olla aheuttamatta kaaosta kyläilypaikkaan on olla jättämättä kyläilemättä.

• -lapset 2 ja 3
        -lapset 2 ja 3 kirjoitti:

itsekin yritän kasvattaa lapsiani "kurissa ja nuhteessa" ja kohteliaiksi lapsiksi. Mutta jotenkin pidän kevyen epätodennäköisenä että sitä kaksivuotiasta mainittavasti omat lelut kiinnostaa kun mennään muualle kylään. tietenkin jos se on ujoa sorttia, niin sitten se ehkä kiltisti istuu äiskän sylissä kun ei muuta uskalla. varoppa vaan ;)
        itse ainakin jouduin luopumaan periaatteistani kun lapseni ovat tulleet surullisen kuuluisaan kahden vuoden uhmaan. ainoa keino olla aheuttamatta kaaosta kyläilypaikkaan on olla jättämättä kyläilemättä.

siis jättää kyläilemättä... vai mitenköhän se pitää muotoilla... hyvä soomi mulla.

• ap

Miten tämä keskustelu tähän meni?? En pidä lapsista nyt enkä tule pitämään. Aivan sama miten paljon oma sotkee tms mutta en jaksa muiden huutavia lapsia enkä tule koskaan jaksamaan. piste.

• siis?

Siis, että muiden pitää sietää sinun lapsesi, mutta sinun ei tarvitse katsella mitään?
        Toivottavasti et tarkoittanut sitä. Tuskin kenenkään aikuisen ihmisen maailmankatsomus ihan noin itsekeskeinen ja itsekäs on...

• ajhgkadjbka

Ei lapset ole mikään massa. En minä mitenkään erityisesti pidä aikuisita, miehistä, naisista, vanhuksista, insinööreistä, maaseudulla asuvista, teini-ikäisistä, suomalaisista... eikä minulla lähtökohtaisesti ole mitään edellä mainittuja ihmisryhmiä vastaan. Huonosti käyttäytyviä yksilöitä löytyy kaikista.

• Cloetta...

Kai saa sanoa sen, mitä ajattelee. Tosin, et kai pidä kaikista aikuisistakaan, ainakaan niistä örveltävistä ja sivistymättömistä miesmoukista tai aina toissia arvostelvista nirppanokkanaisista. Eivät lapset ole samanlaisia niin kuin me aikuisetkaan emme ole; siis yli päätään ihmiset ovat erilaisia.

Ei ole mitään uutta, etttä toisesta tykkää toisesta ei. Uutta minulle on tämä tyyli, jolla kerrotaan miten lapsista ei pidetä mutta kuitenkin niitä on. Miltä kuullostaa "en voi sietää miehiä mutta olen kuitenkin naimisissa" tai "naiset ovat todella tyhmiä vaikka naimisissa naisen kanssa olenkin" eli ei ole olemassa ryhmää "lapset".

Itselläni on kolme fiksua, ihanaa ja hurmaavaa lasta ja rakastan heitä yli kaiken. Yleensä lapset ovat ihastuttavia ja suloisia, ellei sitten joku aikuinen ole kasvattanut heitä ihan kieroon. Sellainen lapsi, millaiset vanhemmat!

• saa mitä tilaa....

Itsekäs inhottava vanhempi saa sanoa just mitä ajattelee, välittämättä siitä kuka kuulee, kuka loukkaantuu tai millaisen esmierkin antaa lapselleen.

On hyvin tärkeää, että tuot esille tuon mielipiteesi, sillä olisihan hirveää, että joku kuvittelisi sinun olevan fiksu ja omaavan tunneälyä; pois se sinusta!

Muista myös ilmoittaa hyvissa ajoin kaikki muutkin inhokohteesi, jottei vain kenellekään jää epäselväksi. Sinulla on erikoinen elämänasenne ja katse suuntautunut sinne omaan napaan - ihan kiva esimerkki tyttärellesi.

• ergqe

hohhoijaa taas..eli paras tapa kasvattaa lapsia, on olla kasvattamatta niitä ja unohtaa oma elämä ja olemassaolo..

taitaa taas pehmopäiset äidit olla asialla, kun pitää alkaa vittuilemaan ihmiselle joka vaatii lapselta/lapsilta käytöstapoja jo varhaisessa vaiheessa elämää.

ei lapsi opi koskaan mitään, jos häntä ei jotain kielletä tekemästä,saatika ohjata käytöstä oikeaan päin. kyllä lapsikin oppii käyttäytymään, kun hänelle tarpeeksi monta kertaa asioista sanotaan.

ja miksi äidillä ei saisi olla omaa elämää?eikös se helpota jo äidinkin psyykettä kun saa tehdä välillä jotain muutakin kuin olla vain lapsen kanssa.

ja varmaan sen takia jotkut äidit tykkäävät omista lapsistaan muttei muitten lapsista, koska tämä pieni ihminen on syntynyt hänestä ja äiti on voinut vaikuttaa lapsensa käytökseen, ja on ohjannut ja opettanut tätä pienestä pitäen ja tietää näin miten lapsensa kanssa kannattaa toimia.
      silkkaa psykologiaa.
      osasyy voi myös olla se, että jotkut vanhemmat eivät vaivaudu kasvattamaan lapsiaan, saatika puuttumaan tilanteisiin joissa lapset jo tappelevat..tyypillinen vastaus on vain;"pojat on poikia","se mikä ei tapa, vahvistaa"..pitääkö ensin verta lentää ennenkuin vanhemmat välittävät?

• oehfiqahfiq

Öh. Ei kai kukaan täällä ole puolustellut huonoa kasvatusta tai huonosti käyttäytyviä lapsia (vai onko, en ihan koko ketjua lukenut yhtä tarkasti?), mutta ei tuo aloittaja ole tarjonnut auttavaa kättään ja opastanut lapsia oikealle polulle, vaan päättänyt julistaa pitävänsä lapsia yleisesti ottaen epämiellyttävinä. Ei sillä, että muiden lasten kasvatus olisikaan hänen tehtävänsä, mutta kun vähän erikoiselta kuulostaa jos KAIKKI muut maailman lapset on niin pirun tahmatassuisia ja äänekkäitä ja huonokäytöksisiä paitsi aloittajan? Really?

Unohtaa oma elämänsä ja olla kasvattamatta lapsiaan...? Sie olet kyllä lukenut ihan eri viestiketjua kuin minä :)

• ap

Pointti oli se, että miksi ihmiset luulevat että haluan olla lapsimetelissä jos mulla on oma lapsi? eli miksi minun pitäisi viihtyä kauan lapsisynttäreillä, kuten kaverini pöyristyneenä ihmetteli kun sanoin että todennäköisesti vain käydään siellä 2v synttäreillä. miksi mun kodin pitäisi olla kavereiden lasten leikkikenttä vain siksi, että mulla on lapsi? miksi ihmiset kuvittelevat, että koska mulla on lapsi, kaikki meidän tavarat on tarkoitettu lapsille? Miksi en saa haluta lähteä miehen kanssa kahdestaan laivalle tai viikoksi etelään? hyvät hoitajat on lähipiirissä. Lapsi on ihana ja toivottu ja tietenkin oma tahmatassu, mutta mun ei tarvitse kaikilta lapsilta kaikkea sietää vain siksi, että mulla on oma lapsi. Joo, ne hyväkäytöksiset lapset on kivoja :) toisen ystävän kaksivuotias on erittäin hyvinkasvatettu ja osaa käyttäytyä, olkoonkin vain 2v, toisen 2v ei oo kasvatettu ja on ihan hirveä. eli niinkuin jo alussa totesin, kritiikki kohdistuu enemmänkin vanhempiin kuin lapsiin.

• näitä

juttuja lukiessa voi vain miettiä että voi luoja paratkoon onko tämä totta..Voiko tälläisiä ihmisiä olla ja voiko niillä vielä lapsiakin olla..

• syntymätäti

En mäkään hirveesti tykkää lapsista, mutta en sitä hirveesti toitottele, koska sit kattottas kieroon. oma on ihana ja sille tässä joskuus sisarusta aloitellaan, mutta yleisesti ottaen, en pidä lapsista. en kans jaksa sitä meteliä. isoa perhettä en halua siks kun en tykkää kotitöistäkään niin paljoo että monen lapsen sotkuja jaksaisin vuosikymmeniä siivota, ja muutenkaan vetää jaksanmista ihan tappiin. vaikka iso perhe sit joskus 60-vnä ois kiva olla.

• äippyli...

Hei!

Minulla on 5 -vuotias tytär ja ajattelen täysin samalla tavalla kuin sinä ja olen aina ajatellut. Oma tyttäreni on tärkeintä ja mahtavinta maailmassa, mutta toisten lapset ovat lähinnä ärsyttäviä (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta). Täällä toiset naureskelevat, että odotahan vain, kun omasi kasvaa, mutta anna naureskella. Ei kaikista lapsista tule huonotapaisia kiukuttelijoita ja sotkijoita.
      Meillä on valkoiset, kankaiset keittiön tuolit ja kaikkiaan hyvin vaalea sisustus. Hyvin on kaikki puhtaana pysynyt, kun on lapselle alusta asti opetettu, että kun kädet likaantuvat, ne pyyhitään/pestään. Koskaan ei ole meillä ruokaa heitetty - ruokailu on loppunut tasan siihen, jos on kränää meinannut tulla. Lapsella on omat lelut, joilla saa leikkiä ja tiettyjä "äidin" tavaroita, joihin saa koskea ja ne viedään käytön jälkeen paikoilleen (tämä ollut alusta asti selvää). Meillä saa sisällä juosta, hyppiä ja peuhata, kunhan sotkut siivotaan eikä mitään rikota - eikä ole vielä rikottu, koska lapsi on opetettu huolelliseksi. Yhdessä liikutaan paljon - uidaan, pyöräillään, tehdään metsäretkiä, marjastetaan yms... ohjataan lapsen energiaa järkevään tekemiseen. Jos meno yltyy liikaa, rauhotutaan kirjan parissa tai piirretään tms. Kotitöitä tehdään yhdessä (lapsi auttaa siinä, missä osaa ja pystyy). Lapsella on ollut uhmakautensa ja hän on saanut uhmata - kaupassa ei ole uhmakohtauksia koskaan tullut. Kylässä on tullut joskus huutoa ja aina on siirrytty syrjempään huudot huutamaan ja lapsi on ymmärtänyt, ettei kylässä kiukutella. Kotona on joskus kiukuteltu kovastikin ja jäähyäkin on muutama kerta käytetty (tyttö yritti pienenä lyödä, mutta parin jäähyn jälkeen tajusi, että huono homma, kun joutuu jäähylle funtsimaan ja sitten vielä pitäisi jutella ja pyytää anteeksi). Mutta uhma siis kuuluu kehitykseen ja se pitää käydä läpi - ei sen silti pidä antaa häiritä perheen ulkopuolisten ihmisten elämää!!!!!

Ja näin on ollut alusta asti. Meillä ei todellakaan ole ollut rauhallinen lapsi vaan hyvin liikkuvainen. Alkoi kävellä 6kk:n iässä ja tuetta käveli 7kk ikäisenä - kuukausi siitä juoksi päätä pahkaa - mitään ei koskaan rikkonut eikä tuhonnut. Alle kaksivuotiaana sai lasten sakset ja piirteli tusseilla eikä koskaan ole piirtänyt muuhun kuin paperiin. Erittäin iloinen ja touhuuvainen lapsi, mutta opetettu siistiksi ja tavoille. Aina kiitetään ja väistetään ja huomioidaan muut. Anteeksi on myös opeteltu pienestä pitäen pyytämään ja aikuisten puhuessa odottamaan omaa vuoroa (vuoro on kyllä annettu, mutta ei kesken aikuisen lauseen). Ja meillä myös aikuiset osaavat kiittää lasta hyvin toimimisesta ja pyytämään anteeksi tarpeen tullen.

Eli summa summarum: Älä usko noita, jotka väittävät, että kunhan lapsesi kasvaa, niin samallainen sotkupetteri siitä tulee kuin muistakin lapsista. Jos olet kärsivällinen kasvattaja ja tarjoat lapselle muita tapoja purkaa energiaa kuin silmitön tuhoaminen ja sotkeminen ja kiität johdonmukaisesti hyvästä käytöksestä ja kannustat siihen, pystyt pitämään siistin kotisi, puhtaat huonekalut ja saa hyväkäytöksisen ja tasapainoisen lapsen. Tsemppiä kasvatustyöhön - se vaatii aikaa ja vaivaa, mutta lopussa kiitos seisoo!!!!

• ap

Juuri näin. Kiitos sinulle :) Jotenkin tuntuu, että ihmiset eivät tajua, että lapsia voi kasvattaa?? Jos lapsella on uhma niin sitten on, mutta lapsenkin täytyy käsittää se, ettei joka paikassa voi huutaa ja raivota!
        Ja jos lapsi on vauva ja ollaan paikassa jossa kuuluu olla hiljaa, esim kirkossa häissä/hautajaisissa tai raflassa, niin sen vauvan kanssa voi lähteä ulos jos huutaa. Tai ottaa mukaan jotain millä vauvan saa pidettyä tyytyväisenä. Miten se voikaan olla joidenkin mielestä niin kamalan vaikeaa??

• wait and see.
        ap kirjoitti:

Juuri näin. Kiitos sinulle :) Jotenkin tuntuu, että ihmiset eivät tajua, että lapsia voi kasvattaa?? Jos lapsella on uhma niin sitten on, mutta lapsenkin täytyy käsittää se, ettei joka paikassa voi huutaa ja raivota!
        Ja jos lapsi on vauva ja ollaan paikassa jossa kuuluu olla hiljaa, esim kirkossa häissä/hautajaisissa tai raflassa, niin sen vauvan kanssa voi lähteä ulos jos huutaa. Tai ottaa mukaan jotain millä vauvan saa pidettyä tyytyväisenä. Miten se voikaan olla joidenkin mielestä niin kamalan vaikeaa??

Ei ei - sinun alkuperäisessä kirjoituksessasi ei ollut kyse tästä.
        Tai sitten olet sitä mieltä, että olet valtakunnassa ainoa (äippyli...n lisäksi), joka kasvattaa lapsiaan.
        Sinä kategorisesti leimasit kaikki muut lapset kuin omasi huonosti käyttäytyviksi räkänokiksi, siihen täällä ovat useimmat kommentoijat tarttuneet, ja syystäkin.

Kasvattaa voi ja pitää - sitä minäkin täällä tällä hetkellä täysipäiväisesti teen. Mutta ennenkuin lapsi on jonkin asian oppinut ja lakannut haastamasta siitä, että onko se mutsi nyt varmasti tosissaan, joudutaan käymään monta vääntöä. Ja sinä aikana käytös ei lapsella ole ihan kiiltokuvan kaunista ja sotkuakin syntyy. Niin se vain on, väistämättä.

• 6
        ap kirjoitti:

Oletko miettinyt että aina se kasvatus ei vain tehoa. Vai miksi perheissä, joissa on useampi lapsi toiset saattavat olla oikein kuuliaisia ja toiset suorastaan riiviöirä vaikka on käytetty samoja kasvatusmetodeja ja säännöt on olleet samat?!? Toivon todella että lapsellasi on "helppo" luonne ja matala temperamentti... muuten olet ongelmissa..

• mutta silti

onnea valitsemallanne tiellä :) Lapset on lapsia,klisee,mutta pitää paikkansa.Meillä todistettiin se kerran tyttäremme 7v synttäreillä-Hän halusi kutsua koko luokan tytöt,pieni luokka ja tuttuja lapsia ,yksiä kaksostyttöjä lukuunottamatta.Olin kuitenkin seurannut näitä tyttöjä esim lasten koulumatkoilla ja olivat hyvin tunnollisia ja varovaisia etteivät esim vaatteet likaannu matkalla kotiin ettei äiti suotta suuttuisi yms joten ajattelin että tottahan niin kiltit tytöt menevät huomaamaatta muiden joukossa:) mutta kun kutsut koittivat ja tytöt jotenkin vapautivat niin meno olikin melkoista,ainakin toisen tytön osalta,hyppi sohvalla ja touhusi omiaan ihan muissa huoneissa missä oli tarkoitus yms,eli et sitten välttämättä tiedä miten se hyvin kasvatettu lapsesi päästää patoutumat irti muualla:)minua tuo ei häirinnyt,vaikka omanikin ihmetteli jälkeenpäin että miten se kerttu kylässä teki noin :)mutta kun vanhin lapseni on jo 18 niin olen oppinut että älä koskaan sano ei koskaan kun on kyse lasten kasvatuksesta:)

• edellinen....

On lapsia, jotka ovat oppineet, että tuhmuuksia saa tehdä, kunhan kukaan ei näe eli ei tule rangaistusta. Eli on kasvatettu pelolla. Ja sitten on niitä, jotka ihan oikeasti osaavat käyttäytyä fiksusti. Tunnen molempia tapauksia.

Ja riehuminen ei ole välttämättä huonoa käytöstä, ellei sitä ole kielletty. Lapselle on luontaista liikkua - hyvinkasvatettu lapsi vaan tajuaa riehumisen lopettaa, jos aikuinen kieltää. Ja yhä edelleen väitän, että lapsi, joka on opetettu noudattamaan sääntöjä ja olemaan siisti ja siivosti, osaa sellainen olla. Ja hyvä käytös ja sääntöjen noudattaminen, tavaroiden ehjänä pitäminen yms.. ei poissulje riehumista ja lapselle luontaista uteliaisuutta ja liikkumista. On niitä, jotka tutkiessaan rikkoo samalla kaiken ja niitä, jotka tutkivat, mutta osaavat olla särkemättä ja sotkematta paikkoja.

• ökadsfads

Järkyttävää lukea, että suurin osa äideistä tässä ketjussa on sitä mieltä, että kaikki lapset sotkevat ja rikkovat paikkoja ja vielä järkyttävämpää on, että he tuntuvat olevan sitä mieltä, että se on oikein ja kuuluu asiaan. Ja sitten ihan oikeasti ollaan sitä mieltä, että kun lapsella nyt on tuo uhma, niin annetaan sen pilata kaverin vihkiminen kirkossa - eihän sille uhmalle mitään voi... Uhma kuuluukin olla, mutta kyllä vanhempien pitäisi ymmärtää, että ei muiden ihmisten tarvitse kärsiä oman liisaarmaksen uhmaiästä ja kiukutteluista. Kiukutteleva lapsi pois sellaisesta tilanteesta, jossa hän aiheuttaa harmia muille!!!! Vanhemmat vaan on niin mukavuudenhaluisia, että eivät itse viitsi lähteä ja kanavoida lapsensa energiaa muuhun, että antavat lapsen pilata toisille tärkeitä juttuja.

Minä en esimerkiksi viitsi enää kutsua meille kylään erästä tuttavaperhettä, koska heidän jäljiltään oman lapseni leluista on aina osa rikki ja lapset sottaavat ja rikkovat paikkoja, minkä kerkeävät ja vanhemmat vaan istuvat sohvalla kieltämättä tai katsomatta perään. Mun mielestä esim.2 -vuotiaan ei kuulu antaa hakata nyrkillä televisiota tai lyödä muovieläimellä lasiovea. Tai se, että 3-vuotias leikkaa verhoihin viiltoja ja äiti vaan sanoo, että meidän kaisakerttu ei vielä tiennyt, ettei verhoja saa leikellä!!!!! Tai 3 -vuotias menee lastenhuoneeseen ja vetää määrätietoisesti kaikki tavarat alas hyllyiltä eikä edes aio leikkiä niiden kanssa. Eikä mitään reaktiota vanhemmilta.

Symppaan täysillä aloittajaa ja sanon vielä, että pidä linjasi ja pyri kasvattamaan hyvätapainen ja siisti lapsi - älä usko noita kirjoittajia, jotka tuomitsevat yrityksesi jo etukäteen!!! He ovat epäonnistuneet. Sinä voit hyvinkin onnistua, jos olet johdonmukainen, ahkera ja muistat kolme K:ta - KIITÄ, KEHU ja KANNUSTA hyvistä teoista ja kiellä pahat!

• ...

Luimmekohan sama ketjua?

Tämä ketju jota minä olen lukenut on sisältänyt kovaa äimistelyä siitä, että puolitoista vuotias osaa odottaa vuoroaan kun hänellä on asiaa ja istuu vain sohvalla. Ei ole utelias ja omaa käytöstavat...

Samoin jotkut kaksivuotiaat aloittajan tuttavalapset on jo hyvin kasvatettuja, eli joku kaksi vuotiaskin käyttäytyy yhtä hyuvin kuin tuo puolitoistavuotias. Aloittajalla on ilmeisesti vauva, josta on tulossa myös ehkä jo aiemmin käytöstavat osaava taapero.

Käsittääkseni tässä ketjussa on enimmäkseen ihmetelty sitä, että miten ihmeessä tuollaiset käytöstavat on saatu uppoamaan sen ikäisen lapsen päähän, joka ei varmasti osa edes sanoa sanaa käytöstapa? Ainoastaan mieleen tulee,e ttä on käytetty lapsen kasvua ja kehitystä vaurioittavia keinoja opettamiseen, eikä ole tuettu juurikaan lapsen luotaista taipumusta olla utelias ja tutusta esimerkiksi omaan äänen käyttöönsä, ei ole annettu lapsen kasvattaa itselleen sitä niin tuiki tarpeellista omaa tahtoa...

Yleensä puolitosita vuotiaalta odotetaan joitain tatoja, kuten esimerkiksi oman tasapainon pitämistä pystyasennossa erilaisilla alustoilla, ei suinkaan odoteta, että hän osaisi kävellä käsillään. Yleensä puolitoista vuotiaan odotetaan pikkuhiljaa oppivan, että pyytämällä saa asioita ja erilaisilla asioilla on erilaisia nimiä, joiden ääntämistä voi harjoitella. Yleensä puolityoista vuotiaan ei odoteta siis hallitsevan latinan kieltä täydellisesti.

Aloittajan viestiin siis kohdistuu ihmettelyä siltä osin, että millä ihmeen kognitiivisilla taidoilla aloittaja voisi väittää alle kaksi vuotiaan lapsen käytöstä hallittavan, kun lapsi ei itsekään sitä osaa hallita, alpsella itsellään kun ei varmasti ole siihen riittäviä kognitiivisia taitoja. Se ei ole lainkaan ihme,e ttä aloitaja ei siedä pieniä lapsia jotka eivät kykene hallitsemaan käyttätymistään. Ei niitä siedä varmasti suurinosa ei-sukulaisihmisistä muutenkaan, siinä ei ole mitään ihmeellsitä. Ihmeellsitä on siis vain siinä odotuksessa mikä aloitajalla on lapsia (niiden käytöstä) kohtaan ja kieltämättä sekin mietityttää,e ttä kuinka aloitajlle käy oman lapsen kanssa, jos odotukset lapsen oppimiskyvystä ovat noin suuret.

Mitenkään aloittajaan kohdistamatta, haluan siis vain yleisesti todeta, että kun lapsiin kohdistuvaa perheväkivaltaa on tutkittu, on todettu, että suurin lapsia pahoinpitelyille altistava tekijä on, että lapsi ei kykene täyttämään vanhemman liian korkeita (epärealistiisia, kuten tässä) odotuksia. Entä kun lapsi puolitosita vuotiaana ei vain kykene tajuamaan, että sohvalla ei saa kävellä, vaan kehittää sillä hetkellä itselleen tärkeämpää kehitysvaihetta, eli tutustuu omaan kehoonsa, sen tasapainoaistiin ja oman ulottuuvuutensa rajoihin? Entä jos lapsi keksii jonkun uuden äänteen ja alkaa harjoitamaan sen kielellistä kehitystä, vaikka aikuisella on sillä hetkellä tarina toisen aikuisen kanssa kesken?

• äimänä tää

Kamalaa, miten materia on jollekin tärkeämpi kuin oma lapsi! Ja lapsia ei tartte viedä minnekään Muumimaailmoihin yms. Paras kokemus on oma perhe ja ympäristö.
      Siitä samaa mieltä, että vanhemmat katsovat lastensa perään kylässä ja komentavat, jos esim. kaappeja penkovat, tai lastenhuoneeseen yksin.
      Eikä tartte mennä 2-vuotissynttäreille...
      Otatko suojan mukaan kylään, niinkuin lelutkin? Miten lapsi oppii, jos ei saa kokeilla rajoja, kiivetä, syödä itse -> lapselle syömään oppiminen on motoriikan harjoitusta, kaikessa mitä tekee. Ulkona tietysti ei saa sotkea vaatteita... Tervetuloa to the real world!

• tuli kesäja hyttyset

ja toisaalta kuinka moni vanhempi itse ehkä tajuamattaan sotkevat lapsen kun kotona "uskaltavat","ilkeävät" komentaa ja neuvoa sääntöjä ehkä napakastikin mutta sitten muiden ihmisten läsnäollessa esim kaupassa tai kylässä vieraammassa paikassa ei sitten rohjeta korottaa ääntä tai vaihtaa äänensävyä jos se olisi tarpeen..minulla on tuttavaperheessäni tälläisiä kokemuksia..lapsi oppii kyllä kasvaessaan huomaamaan tämän ja käyttänee tilaisuuden hyväkseen,toisaalta jos kotona sitten rankaistaan tästä kylkässä käyttäytymisestä niin tointaako se enää mitään?
        Minusta taas lapsi ei opi kuin matkustelemalla ja kyläilemällä yms,kuinka sinä kotona opetat että jossain muissa paikoissa kuitenkin tehdään jotkut asiat eri tavalla,vaikka siellä kotona olisi minkälaiset ohjesäännöt käytössä?
        Mutta olisi vaan rohjettava tehdä ne pelisäännöt selviksi vaikka se töistä tullut väsynyt rouva siinä kassajonossa mulkoileekin :)
        Lämmintä kesää ja mukavia reissuja ja kyläilyjä kuitenkin kaikille..kesällä ei niujoteta turhista...

• ap

Ihmiset haluavat ymmärtää väärin! Mutta onneks osa täällä ymmärsi mitä ajan takaa. Siis en pidä lapsista, olivat he hyväkäytöksisiä tai ei, en sanonut, että kaikki lapset ovat hyväkäytöksisiä. Sillä, etten pidä lapsista, tarkoitan etten väkisin hakeudu lasten seuraan, vaan pysyttelen poissa paikoista, joissa saattaa olla paljon lapsia. Esim en hakeudu päiväkotiin töihin koska en ole lapsirakas. Mutta aloituksessani pointtini oli se, että koska mulla on oma lapsi, ihmiset automaattisesti kuvittelevat, että rakastan kaikkia lapsia ja haluan lasten kanssa viettää aikaa. En halua.

Ei, suojaa en ota mukaan kylään. Kun lapsi on isompi, saa istua sohvalla meidän kanssa, tällä hetkellä viettää aikansa sylissä, sitterissä tai lattialla, oltiin kotona tai kylässä. Lapsi saa kylässäkin leikkiä kyläpaikan LELUILLA (ei kaukosäätimillä yms) jos pyytää emännältä/isännältä luvan tai heidän lapseltaan.

Aloituksessani en kuitenkaan halunnut kertoa, että kaikki lapset ovat huonokäytöksisiä koska niin ei ole, vaan pointtini oli se, että osaan toimia aikuisten kanssa paremmin kuin lasten, alan helposti lässyttämään lapselle, vaikka yritän puhua kuin "ihmiselle", ahdistun jos ympärilläni on kasa kovaäänisiä pieniä ihmisiä. En pidä lapsista. Mutta koska mulla on lapsi, osa "lapsellisista" ihmisistä tuntuu kuvittelevan että nyt rakastan kaikkia lapsia ja haluan viettää aikaani muidenkin lasten kanssa?? yök. Esim kun mennään miehen kanssa ulkomaille kahdestaan niin tokihan valitsemme sellaisen hotellin, johon ei lapsiperheitä tule, koska en pidä lapsista. Jos lapsi tulee mukaan, menemme paikkaan, jossa hänelle riittää kivaa tekemistä ohjatusti tai meidän kanssamme. Viime kesänä olimme miehen kanssa kahdestaan ulkomailla (olin raskaana, lapsi siis ei ollut hoidossa), jouduimme koneessa etuosaan, jossa oli lapsiperheet. Huokaisimme molemmat syvään kun näimme lapsiperheet. Toki lapset itkevät koska korvat sattuvat nousun ja laskun aikana ja pitkän lennon aikana on tylsää, mutta ei se tarkoita sitä että pitkän lennon aikana haluaisin kuunnella lasten kitinää tai haluaisin että joku lapsi koko ajan kulkee koneen käytävällä ja touhuaa jotain. Haluan olla rauhassa.

• Vaigea pulma

Huomaatko joudut tavallaan väistämään ihmisseuraa joilla on lapsia
      samassa seurueessa.
      Eikö tällainen esteellisyys jota koet myös ahdista kun joudut jatkuvasti
      välttelemään lapsia ?
      Oletko ajatellut tämän sinun ahdistus- käyttäytymisesi haittaavan oman lapsesi
      suhdetta aikuisiin joilla on lapsia luulisin hänenkin reagoivan välttelevästi
      nähdessään sinun reagoivan näin voimallisesti aikuisiin joilla on
      lapsia seurassaan.

• ap

Pah, tässä taas väkisin väännetään. en mä nyt sairaalloisesti välttele, työssänikin olen lasten kanssa hieman tekemisissä, mutta en väkisin kutsu kotiini useaa lapsiperhettä samaan aikaan, etenkin kun tiedän että osa kavereistani antaa lastensa tehdä mitä vain. enkä vkoloppuisin änge lelukauppaan vaan teen tarvittavat leluostokset viikolla, jolloin lasten määrä on minimoitu.

• ap

Ja siitä kasvatuksesta vielä... ehkä lähipiirissä vaan on huonostikasvatettuja lapsia mutta ykskin sanoi että heidän lapsi menee hoitoon koska saa siellä käytöstapoja, eivät jaksa kotona miehen kanssa lasta kasvattaa. Tämä kyseinen lapsi oli kerran meillä ja itse sain koko ajan vahtia ettei esim riko meidän vauvan kaukaloa koska äitinsä antoi hänen tehdä mitä vain. eivät tule meille toiste lapsen kanssa.

• Vaigea pulma

En halunnut mitenkään loukata sinua olen pahoillani jos näin väärin asian ilmaisin.
      Tarkoitan lähinnä sitä kun välttelet lasten kovaäänisyyttä onko lapsesi
      myös koväänisessä lapsiporukassa" ahdistunut "(näkee äitinsä
      tavan reagoivan ).
      Eteesi tulee vielä pohdittavaa kun lapsesi kasvaa hän saattaa
      tuoda tahtomattasi äänekkäitä murrosikäisiä nuoria kotiisi ?
      Mitä teet ?
      Ajattelisin ettei lapsesi kasvaessaan hyväksy sinun laatimia
      "huonokäytöksisten lasten "poistoja omilta syntymäpäiviltään
      vaan lapset haluavat kutsua omia ystäviään juhliinsa.
      Jos kovasti valikoit lapsiseuran niin lapsesi myös
      poistetaan kukaties ystäviensä toimesta heidän syntymäpäiviltään
      koska eivät pääse "huonotapaisina" (huonosti kasvatet lapset)
      lapsesi seuraan.
      Koska et pidä äänekkäistä lapsilaumasta ja tämän lisäksi
      sinun mukaasi huonosti kasvatettujen lasten vanhemmista
      joutuvat lapset ns "poistolistalle" lapsesi seurassa.

• ap

En mä nyt AHDISTU, käytin väärää sanaa. pystyn siis olemaan lasten seurassa ja aion käydä lapsen päiväkodin joulu- ja kevätjuhlat mutta en nauti siitä että ympärillä pyörii paljon lapsia, jotka voivat myös olla arvaamattomia. En aio mitenkään blokata lapsen kaveripiiriä, tarvittaessa synttärit järjestetään teemasynttäreinä jossain paikassa x (ei hampurilaispaikassa). Murrosikäiset nuoret ovat nuoria, eivät lapsia ;) heidän kanssaan osaan keskustella paremmin, lasten kanssa en tiedä, mitä heille sanoisin.
      jos lapselleni tulee huonostikäyttäytyviä kavereita meille kylään, aion heitä komentaa niin kuin omaa lastani, koska olemme meillä. En aio sietää tavaroiden hajottelua, sitä, että täällä käydään joka huoneessa penkomassa yms. Toivon että lapselleni tulee laaja kaveripiiri. Ja toki hyvä ja luja kasvatus (ei pelossa kasvaminen vaan turvallinen) on muutenkin hyvä, koska lapsi oppii jo pienestä mitä saa tehdä ja mitä ei, esim autotielle ei mennä leikkimään, rantaan ei mennä yksin jne. Jos lapsi saa tehdä mitä vain, voi myös sattua mitä vain. Kuka silloin ottaa vastuun?

• Vaigea pulma

No siinä tapauksessa pulmaa ei ole .
      Hyvänä asiana näen kun jaksat "huolehtia "kometosarjalla
      muidenkin lasten käyttätymistä siinä asissa olen samalla
      "tulilinjalla" .
      Hyvää jatkoa

• ap

Ja tässä heti pontta sanoilleni. Katsokaapa 4min eteenpäin, eilisestä uutislähetyksestä. Kyllä pisti vihaksi kakarat, jotka alkavat pelleilemään! Eikä kiitos mitään "pojat on poikia", kyllä tuon ikäisten pitäisi osata käyttäytyä!

http://areena.yle.fi/video/1307979457708

• mietinpä vaan

Justiin tuollanen käytös oikeen ällöttää.. varmaan vanhemmat tosi ylpeitä.

Ja mikä on vialla lapsessa, joka kaupassa ollessaan täysin ilman syytä, LYÖ kassajonossa olevaa naista nyrkillä.. eikä äiti välitä. Jaa-a.

• LTO laukoo

Ymmärrän pointtisi. Työskentelen itse päiväkodissa ja minulla on yksi oma lapsi. Voisin tältä pohjalta kuvailla itseäni lapsirakkaaksi, mutta lasten vanhemmat käyvät joskus hermoilleni. Lähinnä sellaiset vanhemmat, jotka laiminlyövät kasvatustehtävänsä, odottavat että muut hoitavat sen heidän puolestaan tai (pahin tapaus) eivät itse kasvata eivätkä suvaitse, että muutkaan (esim. päiväkodin tai koulun hlökunta, kyläillessä isäntäväki jne...) tekevät niin.

Noin yleisesti ottaen minua ei häiritse lasten ns. normaali metelöinti ja touhuaminen, itku tai uhma/raivokohtauksetkaan (työni ansiosta minulla on tietysti toleranssi kasvanut ja kuulo heikentynyt...), kunhan vanhemmat huolehtivat lapsen/lasten tarpeista parhaansa mukaan siinä tilanteessa tai asettavat rajat, kun tullaan siihen pisteeseen. Silti en työni ja oman lapsen kanssa touhuamisen lisäksi minäkään viihdy kovin kauaa vaikkapa mainitsemillasi lastenkutsuilla, jossa on pienessä tilassa paljon sokerihumalaisia lapsia meno päällä ;) Loppujen lopuksi vastaavat tilaisuudet ovat varmasti aika harvan aikuisen suosikkimenopaikkojen listaykkösenä. Tottakai joudun tällaisia kemuja itsekin järjestämään, kunhan oma lapseni kasvaa, mutta siihen asti voin rajoittaa osallistumiseni siedettävään aikaan. Eihän pieni lapsikaan kovin kauaa jaksa väsähtämättä kovaa hulinaa ja hyörinää, vaikka hauskaa olisikin.

• taas itsekeskeisyytt

Pointti varmaan monella oli se, että muiden mielestä ei ole kiva olla parivuotiaan uhmakakaran seurassa. Ne on ärsyttäviä, sen tietää moni ihminen. ja varsinki sellaset kakarat, joihin ei ole minkäälaista tunnesidettä. Ystävien lapset, lapset, joihin on jonkilainen tunneside, heitä ymmärtää luonnollisesti paremmin. Eikä siinä mitään ihmeellistä ole, jos nyt kauppareissulla rääkyvästä huonokäytöksisestä petteristä nyt muut satu pitämään kuin oma äiti. Luulis, että se ei ole niiltä äideiltä pois, että muiden mielestä se heidän petteri tai irmeli ole niin ihana ja valloittava, kun ehkä oman äidin mielestä.
      Oma lapsi on aina oma lapsi, enkä itsekkään aijo mitenkää vaatia muita huomioimaan lastani, sillä ei se eroa ihmisenä muista ja muille ihmisille.

Naurettavaa että heti leimataan lapsirasistiksi, jos ei tykkää tuntemattomien kitisevistä paskakäytöksisistä kakaroista, uhmaikä on huonokäytöksistä, ei se mitää hyväkäytöksistäkää ole, sen tietää jokainen. teki sen lapsi tietoisesti tai ei tietoisesti, ärsyttävä ja inhottava ja etova se silti on. ja sellaisen lähellä ei moni halua olla pilaamassa tunnelmaa.

Välillä toivois äideiltä sellaista tiettyä asiaa esim. lentokoneissa, junissa yms, että matkalla on muitaki ihmisiä kun heidän rauhaa säätelevä ja muiden ihmisten matkarauhasta päättävä yksi perhe, jonka heidän mielestään hyväkäytöksinen kakara vaa ettii rajoja, muiden ei tarvitse sellaista ketaletta sietää ja jokaiselle annettava matkarauha.
      Kun on kunnon kuri ja säännöt, niin ei se uhmaikänenkää loputtomiin jaksa uhmata, vanhempien tehtävä keksiä tekemistä, eikä keskittyä muiden ihmisten terrorisointiin!
      Muut ihmiset ei teidän huonokäytöksisestä kakarasta tykkää, jos se säätelee muiden ihmisten matkarauhaa, ja puhun oikeesti pitkistä matkoista kuten lennoista. Julkiset kulkuneuvot on ihan eriasia, sen nyt tietää että siellä päivittäin huonokäytöksisiä ja paskatapaisia penikoita on, joten siihen on tottunu ja niitä jokainen siellä inhoaa ni aivan sama. ei olis kiva olla inhottu, mutta se on pennun ihan oma vika ku kiukkuaa ja varsinki vanhempien, jotka eivät viihdytä. lapsi pompottelee kyllä aikuisia viimeiseen asti, jos se on vanhempien mielestä ok ja sallivat sen, mikäs siinä ku kiukutella ku sillä saa periksi.
      mutta pitemmillä matkoilla kaikilla oikeus matkarauhaan, ja jos penikka on nii urpo ja vanhemmat vielä urpompia ettei keinoja pysty keksimää ja tekemistä, milloin hirviökäytös ohjataan parempaan ja muualle, ni kyllä koko koneen viha kohdistuu tämän itsekeskeisyys maailmannapa vanhempiin ja heidän todella todella huonokäytöksisiin pentuihin! On vanhempien häpeä, ei muiden.

• Lentomatka

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että miten estät vuoden ikäistä huutamasta esim lentokoneessa kun korviin sattuu? Meidän lapsi ainakin on hyvin liikkuvaa sorttia, eikä malttaisi millään pysyä paikoillaan.. Tietenkin ne soivat lelut pitää hiljaisena pitkään, mutta en usko, että kanssa matkustajat haluavat niitäkään kuunella koko matkaa... :)

• tittelintuuuure
        Lentomatka kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että miten estät vuoden ikäistä huutamasta esim lentokoneessa kun korviin sattuu? Meidän lapsi ainakin on hyvin liikkuvaa sorttia, eikä malttaisi millään pysyä paikoillaan.. Tietenkin ne soivat lelut pitää hiljaisena pitkään, mutta en usko, että kanssa matkustajat haluavat niitäkään kuunella koko matkaa... :)

Lapsille on keksitty puuduttavia korvatippoja yms hoitokeinoja, eikai kukaan niin tyhmä ole, että ei osta mitää kipulääkettä, vaan antaa heidän "pikku enkelin(pirun)" terrorisoida muita ihmisiä.
        Ja ei se mua kiinnosta muuten, mut jos kovin kauhee terrorisointi alkaa siinä ihan vieressä että joutuu jonku ilkeän pennun lähelle ni sit alkaa kyl viini maistuu ja vois itse kavereiden kans vähä mölytä takas teidän iloksi ;)

Jos teidän penikka ei meinaa pysyä paikoillaan, ni muista että pidätte sen teidän reviirillä, sillä muiden velvollisuus ei ole hauskuuttaa teidän kakaraa, vaikka yrittäiski muilta huomiota hakea. muut keskittyy vaikkapa omaan kumppaniin mielummin kun sinun lapseesi, se ei ole maailman napa siellä lentokoneessa.usko jo.

• 12+5
        tittelintuuuure kirjoitti:

Lapsille on keksitty puuduttavia korvatippoja yms hoitokeinoja, eikai kukaan niin tyhmä ole, että ei osta mitää kipulääkettä, vaan antaa heidän "pikku enkelin(pirun)" terrorisoida muita ihmisiä.
        Ja ei se mua kiinnosta muuten, mut jos kovin kauhee terrorisointi alkaa siinä ihan vieressä että joutuu jonku ilkeän pennun lähelle ni sit alkaa kyl viini maistuu ja vois itse kavereiden kans vähä mölytä takas teidän iloksi ;)

Jos teidän penikka ei meinaa pysyä paikoillaan, ni muista että pidätte sen teidän reviirillä, sillä muiden velvollisuus ei ole hauskuuttaa teidän kakaraa, vaikka yrittäiski muilta huomiota hakea. muut keskittyy vaikkapa omaan kumppaniin mielummin kun sinun lapseesi, se ei ole maailman napa siellä lentokoneessa.usko jo.

Sinä se vasta järjen jättiläinen olet! Matkustat siis lentokoneessa "lapsipirun" lähettyvillä ja koet, että tämä lapsi itkullaan terrorisoi sinun lomalentoasi. Mitä sinä teet? Vedät kavereidesi kanssa kännit ja alatte tahallanne mölytä kostoksi. Mitä luulet, nauttivatko teidän lähellänne matkustavat ihmiset teidän, aikuisten lapsettomien ihmisten kännisestä möykästä yhtään sen enempää, kuin lapsen itkusta? Entäpä, jos lapsi rauhoittuisi ja nukahtaisi loppulennoksi ilman teidän metelöintiänne? Kumpikohan käy enemmän muiden matkustajien hermoille, lapsi vai sinun seurueesi? Mutta mitäs sinä siitä välität, SINUA on häiritty ja SINÄ haluat kostaa.

Mitäpä jos vetäisit pääsi ulos ahteristasi ja ymmärtäisit, että SINÄ et ole maailman napa siellä lentokoneessa (etkä missään muuallakaan). Usko jo.

• Juupas...
        tittelintuuuure kirjoitti:

Ensinnäkäåän, olenko väittänyt oman lapseni olevan maailman napa? Tietääkseni en.. Kyse oli HILJAA olemisesta yms.. Ei muusta.. Ja olenko sanonut, että antaisin lapseni juoksennella muiden ihmisten tiellä? En tietääksei sitäkään sanonut.. Enk tietääkseni viestissäni sanonutkaan, että muiden pitäisi viihdyttää saati edes katsoa lastani.. Vai sanoinko? Kyse ei nyt ollut mistään mihin vastasit.. Vastauksesi oli lähes täysin asian VIERESTÄ...

" jos kovin kauhee terrorisointi alkaa siinä ihan vieressä että joutuu jonku ilkeän pennun lähelle ni sit alkaa kyl viini maistuu ja vois itse kavereiden kans vähä mölytä takas teidän iloksi"

Ensinnäkään pienet lapset eivät TERRORISOI.. He eivät osaa PUHEELLA ilmaista itseään. Ja tuosta kommentista voi jo päätellä sinun henkisen iän.. Toivottavasti et saa omia lapsia vielä ainakaan 10vuoteen.. Entä kun oma lapsesi alkaisi itkemään.. Viiniä naamaan vaan ja huudetaan takasin?

Enkä aio lastani lääkitä turhaan.. Ota itse unitabletti, jos kovin lapsen TAHATON itku ärsyttää..

• kshgpiangb

Eihän sinun ole pakko tykätä kenenkään lapsista. En minäkään nauti vieraiden lasten seurasta missään määrin, vaikka omia onkin peräti viisi ja toki heistä tykkään. Ihan perus käytöstapoihin vedoten en kuitenkaan ymmärrä, miten ihmeessä sanot niiden lasten vanhemmille, että et tykkää heidän lapsistaan. Vaikka et sitä noilla sanoilla ilmaise, niin sitähän se tarkoittaa ja noin se on tulkittavissa, kun sanot vaikka että et viitsi olla 2-vuotiaan synttäreillä kun et tykkää lapsista. Sen 2-vuotiaan äiti varmaankin on oikein iloinen kun tajuaa, että et tykkää hänen lapsestaan. Eikö sinua yhtään haittaa, jos sinulle sanotaan päin naamaa, että ei tykätä sinun lapsestasi, miehestäsi, naamastasi tai mistä tahansa sinulle tärkeästä asiasta?

Uskon suuresti, että tulet pettymään odotuksiisi lapsestasi, koska ne eivät ole realistisia. Jos jonkun kaverisi puolivuotias ei satu yhden kyläilyn aikana kävelemään sohvalla, niin se johtuu joko siitä, että hän ei osaa kunnolla vielä kävellä tai siitä, että ujostelee liikaa. Jokainen lapsi tulee kävelemään sohvalla moneen kertaan. Jos se kielletään, niin sitten lapsia nostellaan siitä alas jatkuvasti.

Joka tapauksessa suosittelisin välttämään sitä, että loukkaat ystäviäsi päin naamaa haukkumalla heidän lapsiaan tai yleensä heitä. Pidän tuota myös huomattavasti tärkeämpänä käytöstapana kuin sohvilla kävelemättömyyttä, joten suosittelen opettaa sen lapsellesikin.

• ap

se oli 1.5-vuotias joka ei sohvalla kävellyt, ja olen kyllä muiden ystävien kautta kuullut että käyttäytyy joka kerta erittäin kauniisti.
      En mä sanonut etten juuri tästä kyseisestä 2-vuotiaasta lapsesta tykkää vaan yleisesti en pidä lapsista koska kaverini tuntuvat kuvittelevan, että mun täytyy rakastaa kaikkia lapsia koska mulla on oma. On mullekin moni sanonut, ettei pidä kissoista ja mun kissat on mulle lähestulkoon kuin omia lapsia.
      Lähipiirissä on ollut sen verran lapsia, että odotukseni ovat kyllä realistisia. Tiedän, miten lapsi opettelee syömään, millaista on kun on ripuli oksu ja samaan aikaan vielä kuumeinen räkätauti sekä hoitajalla että lapsella. Aion tehdä kaikkeni, että lapsestani tulee kauniskäytöksinen, se helpottaa häntä myös tulevaisuudessa itseäänkin. Mutta, edelleenkään, en pidä lapsista. Ihan lähipiirin lapset on kivoja, koska heidät tunnen tarpeeksi hyvin.
      Ja siitä illanvietosta. Musta on perseestä jos kaveriporukan illanistujainen menee lastenjuhlaksi koska osalla on lapsi mukana. Ne vauvat ja isommat vievät siellä kaiken huomion ja kuulumiset jäävät vähemmälle. Aikuisten juhlat on aikuisten juhlat ja lasten juhlat lasten. Kun lapsi on isompi, hänet voi ottaa mukaan, mutta ei mielestäni sellaista, josta täytyy koko ajan huolehtia. Joko jäädään kotiin tai hankitaan luotettava hoitaja.

• kaföds'ADFsjkoM

Symppaan sinua ja olen ymmärtänyt mielestäni pointtisi koko ketjun ajan - osa vanhemmista vaan ei näytä hyväksyvän sitä tosiasiaa, että kaikki äidit eivät pidä metelöivistä ja sotkevista lapsijoukoista ja tästä huolimatta rakastavat omaansa/omiaan yli kaiken. Eli ilmeisesti Suomessa ei saa sanoa ääneen, ettei pidä metelöivästä lapsiporukasta tai saa heti karmean äitiporukan kimppuunsa ja saa kuulla lapsirasisti -syytöksiä.

Teen töitä nuorten kanssa ja erehdyin kerran työpaikalla sanomaan, että minua harmittaa, jos olen ostanut kalliin teatteri-/konserttilipun tai olen syömässä ulkona ja maksan ateriasta ja sitten siinä vieressä huutaa koko ajan joku huomionkipeä lapsi eivätkä vanhemmat tee asialle mitään. Tähän eräs kollegani totesi, että minä olen niin lapsivihamielinen ihminen, että olen hakeutunut täysin väärälle alalle. Siihen vielä lisäsi, että odotahan kun saat omia lapsia.... No, nyt minulla on ja voin sanoa, että yhä edelleen inhoan em.tilanteita!!! Oma lapseni ei terrorisoi kenenkään teatteri-tai konserttinautintoa - takuulla lähden hänen kanssaan paikasta pois, jos edes viitteitä siitä ilmenee.

Mutta tsemppiä sulle kasvatustyöhön! Onnistut varmasti kasvattamaan tasapainoisen ja hyvätapaisen lapsen, vaikka kasvatustyössään epäonnistuneet täällä yrittävät sinulle nokitella...

• kuolen nauruun

Lopetin lukemisen puolesta välistä ja toetan, että palataan asiaan viiden vuoden kuluttua ja katsotaan millaisen enkelin olet saanut aikaan!

• ap

Hyvätapaisen enkelin ;)
      Joo, oon huomannut että tällä palstalla (ja koko suomi24) jotkut tahallaan ymmärtävät väärin ja koittavat lisätä vettä myllyyn. Arvasin, että tästä keskustelu syntyy, mutta en tajunnut miten mustavalkoinen asia tämä on! Jotkut eivät vaan ilmeisesti ymmärrä pointtiani. Ja juuri tuo mitä kaföds'ADFsjkoM totesi, että joidenkin mielestä sekään ei saisi harmittaa, että metelöivä lapsi pilaa elokuva/teatteri/ravintolanautinnon. Tai huutava lapsi pilaa häiden kirkko-osuuden. "sehän vaan on söpöä kun meidän maijapetteri ilmaisee itseään" ;) Jep, eiköhän tää keskustelu ollut tässä. Kiitos kaikille :D ja katsokaahan tuo mun lisäämä linkki eilisestä YLEn uutisista, siinä oikein isänmaan toivot. 4 minuutista eteenpäin kakarat pelleilevät kameran edessä kesken suoran lähetyksen. inhaa.

• kuolen nauruun

Kyllä ymmärsin pointin, mutta koomista asiassa on se, että se sinun lapsesi saattaa olla joskus se metelöivä lapsi, joka pilaa jonkin tilaisuuden metelöimisellään. Sitä sinä et nyt taida vielä pumpulisissa kasvatushaaveissasi ymmärtää.

• epähäirikkö...
        kuolen nauruun kirjoitti:

Kyllä ymmärsin pointin, mutta koomista asiassa on se, että se sinun lapsesi saattaa olla joskus se metelöivä lapsi, joka pilaa jonkin tilaisuuden metelöimisellään. Sitä sinä et nyt taida vielä pumpulisissa kasvatushaaveissasi ymmärtää.

No voi hyvä ihminen! Tuskinpa ap:n lapsi pilaa kenenkään tilaisuuksia metelöinnillään - ap vaikuttaa sen verran fiksulta tyypiltä, että ymmärtää viedä lapsukaisensa pois tilaisuudesta, jos lapsi nostaa metelin. Aika moni muukin vanhempi muuten tuon tajuaa, mutta sitten on niitä omaan napaan tuijottajia, joiden mielestä oma lapsi saa möykätä muiden kiusaksi miten tahtoo, eivätkä vanhemmat tee mitään.

Ap:n lapsi alkaa 99.9%:n varmuudella känkätä jossain tilaisuudessa joskus, mutta hyvänä kasvattajana hän vie lapsensa känkkäämään johonkin muualle! Siitä tässä on kyse - vanhempien tehtävä on huolehtia, ettei heidän lapsensa ole muille harmiksi ja häiriöksi!!!! Lapsen omien vanhempien pitää ottaa kiukuttelut ja vänkäämiset vastaan, mutta muitten ihmisten ei tarvitse niistä kärsiä!

• xfdg fg d
        epähäirikkö... kirjoitti:

No voi hyvä ihminen! Tuskinpa ap:n lapsi pilaa kenenkään tilaisuuksia metelöinnillään - ap vaikuttaa sen verran fiksulta tyypiltä, että ymmärtää viedä lapsukaisensa pois tilaisuudesta, jos lapsi nostaa metelin. Aika moni muukin vanhempi muuten tuon tajuaa, mutta sitten on niitä omaan napaan tuijottajia, joiden mielestä oma lapsi saa möykätä muiden kiusaksi miten tahtoo, eivätkä vanhemmat tee mitään.

Ap:n lapsi alkaa 99.9%:n varmuudella känkätä jossain tilaisuudessa joskus, mutta hyvänä kasvattajana hän vie lapsensa känkkäämään johonkin muualle! Siitä tässä on kyse - vanhempien tehtävä on huolehtia, ettei heidän lapsensa ole muille harmiksi ja häiriöksi!!!! Lapsen omien vanhempien pitää ottaa kiukuttelut ja vänkäämiset vastaan, mutta muitten ihmisten ei tarvitse niistä kärsiä!

Näitä hyviä kasvattajia on paljon muitakin, jotka älyävät ihan itse viedä lapsensa ulos, jos alkavat häiriköidä. Ei ap tässä nyt mikään erikoistapaus ole.

• spoookyyy

Lapsi joka istuu hiljaa selkä suorassa sohvalla ja vain hymyilee ja tuijottaa.... pelottavaa!! Kauhuelokuvissa näkee näitä tällaisia lapsia. Itse en kotiini sellaista haluaisi.

• rpagjpaorgj

oikee ääripää ajattelija olet. Kyse ei ole siitä, vaan käytöstavoista ja millä tavalla lietsoo kylässä ja antaa lasten käyttäytyä.
        Sinä varmaa annat kengät jalassa hyppiä sohvalla, kiusata ystäväsi eläimiä yms, koska ajattelet vain sen olevan ihana sun lapsi. viis siitä vaikka muut viattomat kärsii. sairasta!

• spoookyyy
        rpagjpaorgj kirjoitti:

oikee ääripää ajattelija olet. Kyse ei ole siitä, vaan käytöstavoista ja millä tavalla lietsoo kylässä ja antaa lasten käyttäytyä.
        Sinä varmaa annat kengät jalassa hyppiä sohvalla, kiusata ystäväsi eläimiä yms, koska ajattelet vain sen olevan ihana sun lapsi. viis siitä vaikka muut viattomat kärsii. sairasta!

Sanotaan nyt näin, että yleisesti ottaen pidän lapsista, vaikka en ihan kaikesta mitä ne tekevät pidäkkään.

Kahden tempperamenttisen ja touhukkaan pikkupojan äitinä voin kertoa että lapset hyppivät sohvalla, vaikka se ei olekkaan luvallista. Mutta kun ei niitä viitseisi patteriin sitoakaan siksi aikaa kun käy vessassa yms. Lapset kokeilevat kaikkea kiellettyä, tekevät ja touhuavat. Ehkäpä ne perheet joissa on vain se yksi pieni herranterttunen saavat lapsensa käyttäytymään "paremmin" kun vanhemmilla on kaikki aika käytettävissä vain siihen yhteen lapseen, ja senhän nyt kaikki tietää millaisia aikuisia noista herranterttusista kasvaa...

Joo, silloin kun esikoinen oli tuollainen vauva ikäinen ajattelin kanssa että meillähän lapsi tottelee ja on niin kiltti jne. ja suorastaan järkytyin kun tuttava äiti karjaisi lapselleen ja kauhistuin miten eräs pikkupoika potki ovea vaikka kiellettiin... Nyt ne on elämän realiteetit valjenneet minullekkin, ei ne lapset aina käyttäydy niin kuin toivoisi vaikka miten olisi kasvattanut ja kasvattanut ja kieltänyt ja palkinnut hyvää käytöstä.

Ventovieraat lapset ei herätä minussa mitenkään erityisiä, voimakkaita tunne-elämyksiä. Jotkut lapset voi olla hivenen ärsyttäviä, jotkut lapset vaikuttaa ihan kivoilta.

Olisko ap:stä kovinkin kivaa kun kaikki ihmiset, tuttavat ja sukulaiset ilmoittaisivat hänelle, että eivät enää halua olla missään tekemisissä, koska hänellä on lapsi ja eivät noin yleisesti ottaen pidä lapsista. Sillähän ei ole mitään väliä kuinka kiltti ja hyväkäytöksinen ap:n lapsi olisi, koska yleisesti ottaen se on kuitenkin lapsi. Ei tulisi kukaan synttäreille järjestettiin ne sitten missä tahansa, tai sitten saisi ap yksin huolehtia lapsilaumasta, koska aikuisethan eivät viihdy missään lastenkutsuilla, koska yleisesti ottaen eivät pidä lapsista. Kukaan ei kutsu kylään eikä kukaan tule kylään ja yksin saa hiekkalaatikon reunalla istua.

• ap

Jos lapseni alkaa metelöidä tilaisuudessa, lähden pois. Esim kirkostakin voi kesken häiden poistua ulos lapsen kanssa jos lapsi metelöi. Ravintolasta voi poistua jne... Se on mielestäni vain kohteliasta muita kohtaan. Se on kato omasta tilannetajusta kiinni. Ja kyllä lapsi normaali leikkivä lapsi saa olla, mutta ei hyväkäytöksinen tarkoita sitä, että vaan istuu ja tuijottaa, en tiedä mitä se sinun mielestäsi tarkoittaa...

• ...

Hmmm... Muistathan mitä oli tarkoituksesi opettaa? Hyviä käytöstapoja. Noin ei silloin toimita.

Jos lapsi alkaa huutamaan kirkossa tai muussa tilaisuudessa ja viet lapsen ulos, opetat lasta vain aloittamaan seuraavan kerran huutamisen aikaisemmin, koska lapsi oppii helposti syy-seuraussuhteita.

Pois vieminen melutessa toimii kasvattavana tekijänä, vain jos lapsi meluaa ilosta ja riemusta, joka tuskin ketään häiritsee, vaan myös lapsettomat kirkossa ovat yleensä vain iloisia kun joukosta kuluu kirkasäänistä riemuitsemista.

• epähäirikkö
        ... kirjoitti:

Hmmm... Muistathan mitä oli tarkoituksesi opettaa? Hyviä käytöstapoja. Noin ei silloin toimita.

Jos lapsi alkaa huutamaan kirkossa tai muussa tilaisuudessa ja viet lapsen ulos, opetat lasta vain aloittamaan seuraavan kerran huutamisen aikaisemmin, koska lapsi oppii helposti syy-seuraussuhteita.

Pois vieminen melutessa toimii kasvattavana tekijänä, vain jos lapsi meluaa ilosta ja riemusta, joka tuskin ketään häiritsee, vaan myös lapsettomat kirkossa ovat yleensä vain iloisia kun joukosta kuluu kirkasäänistä riemuitsemista.

Kenenkään toisen ihmisen häät eivät ole sinun pentusi kasvatustilaisuus - voi hyvänen aika tuota ihmisen itsekkyyttä. Katsotko oikeudeksesi pilata toisen ihmisen häät tms. antamalla lapsesi riekkua, koska siinä mielestäsi kasvatat lastasi!!! Ei voi olla totta, että et osaa tuota enempää kunnioittaa muita ihmisiä.

Osaatkohan ajatella asioita yhtään muiden kannalta. Pitäisikö toisten ihmisten olla valmiita pilaamaan tärkeä päivänsä ihan vain siksi, että sinun huonotapainen lapsesi saa vähän kasvatusta. Ja sitten ihmetellään, miksi lapset kasvavat itsekkäiksi, kun vanhemmat eivät osaa yhtään ajatella muita!!!!

Onneksi meidän häissämme sen ainoan temppuilevan lapsen isä ymmärsi lähteä lapsen kanssa ulos vihkimisen ajaksi ja muut saivat nauttia kauniista ja meille niin ainutlaatuisesta seremoniasta ilman huutoa ja parkua.

• 16+9

Eli sinulla on oikeus viedä lapsesi kirkkoon ja häihin yms. mutta muilla ei? Eli lapsesi alkaa kesken vihkivalan itkemään ja ajattelit olla kohtelias ja nousta siinä vaiheessa kirkossa seisomaan, ottaa lapsi kainaloon ja huutavan lapsen kanssa kävellä käytävää pisin pois? Sinähän se sulavakäytöksinen olet :DD
        Hyvä homma kuitenkin, että olit ajatellut että sinun häihisi ei saa lapset tulla ollenkaan, mutta muiden häihin aiot muksusi kanssa mennä :DD aika trolli kyllä oot!

• Vaigea pulma

Tiiraan lapsukaisia.
      Yksi poika vaikuttaa kiltiltä on vähäsen arkaluontoinen,, tottelee naapuriäitiä
      kiltisti mukisematta leikit rauhallisia ,purkaa kiukkua kotona on vieraskorea.
      Toinen poika/tyttö kurillinen ja ehtii joka käänteessä saada äidin
      pään punaiseksi vetaistessa wc rullapaperia naapuritädin pönttöön.
      Toisessa nurkassa lapset leikkivät keskenänsä väliin toisen suupielet
      kääntyy ja iso BÄää katkaisee leikin apua haetaan kotinurkalta
      hetken kululuttu leikki jatkuu normaalisti kunnes taas iso BÄää
      paiskaa tavaraa lattialle toinen lapsista hakee apuun äitiä leikki jatkuu
      vuoroin sopuisasti kunnes iso Bäää äidin helmat rauhoittavat tilanteen.
      kunnes pikkuherra/neiti "pikku-minä" astuu paikalle lapset jännittyvät
      siirtyvät sivuun näin "pikku-aikuinen" käskyttää muut katselevat sivusta.

Kaikki kullanmurut ovat rakkailta omille vanhemmilleen vaikka
      katastrofimurut saavat kyläreissulla naapurisedän /tädin raivon partaalle.

Tarkoitus ei ole puoltaa pikku -tuholaisten" huonoja käytöstapoja".
      Vaikka lapset opetetaan kotona kodin käytöstapoihin tämä ei ole
      takuutodistus lapsen "hyvälle käyttäytymiselle "silloin kun vanhemmat
      ovat näköetäisyyden ulottumissa tilanne muuttuu lapsenkin kannalta
      hankalaiksi toteuttaako lapsi vanhemmilta opittuja käytöstapja vai seuraako
      lapsilauman arvelluttavien oppien mukaan.

Mielestäni lapsilla on yhä enemmälti tarvetta olla lapsiporukan mieleen
      kodin ulkopuoleisissa leikeissä ja" hyvin kasvatetut" lapset siirtyvät tekemään
      ei kiellettyjä asioita siinä missä muutkin lapset etteivät jäisi porukan
      ulkopuolelle.
      "Kilttinä lapsena" painelin toisten lasten perässä vaikka tiesin hyvin että
      nyt tulisi vanhemmilta sakkoja
      Tästäpä syystä olisi tähdellistä kasvattaa lapsia isommalla porukalla
      Jokainen vanhempi voisi kieltää toistenkin lapsilauman katrasta
      kun siihen on tarvetta.
      Lapsi kasvaa ja kotopiiri laajenee vanhempien" silmien ulottumattomiin".
      Kaikkea lapsen elämässä ei voi valvoa säntillisisti , piirun tarkkaan
      vaikka moni vanhempi haluaisi lapsen parasta tässäkin asiassa.
      Lapsi ei myöskään halua kovin helposti erottua joukon kantelupoliisiski.

• Samoilla linjoilla

Vähän samat fiilikset täällä.. Odotan esikoista ja tuntuu, että kun on raskaana, pitäisi olla ihan innoissaan kaikista lapsista. Kaverit, joilla on lapsia, yrittävät änkeä lapsiaan mun syliin, mutta mä en ole asiasta yhtään innoissani.

Lapsi on meille toivottu ja varmasti rakastan sitä ihan yli kaiken sitten, kun syntyy. Rakastan jo nyt. Mutta se on OMA lapsi. Vaikka kuinka yrittäisin, en valitettavasti osaa olla luontevasti toisten lasten kanssa. Viimeksi olen pitänyt vauvaa sylissä, kun kummilapseni oli pieni eli lähes 10 vuotta sitten. Uskon kuitenkin, että kun sen oman nyytin saa syliin, sitä osaa pidellä ihan luonnostaan.

Minuakin harmittaa, kun vanhemmat eivät välitä yhtään mitä lapsi tekee. Tottakai lapsi on kiinnostunut uusista asioista ja voi olla villi luonteeltaan, mutta vanhemman tehtävä on minusta opettaa lapselle, että joissain tilanteissa pitää olla nätisti ja ajatella muitakin ihmisiä. Se on ihan elämän perusasioita, koska aina ei voi tuijottaa vain omaa napaa.

En myöskään ottaisi lasta illanistujaisiin, koska ne on minusta aikuisten yhteisiä hetkiä. Pienen lapsen ei minusta tarvitse nähdä vanhempiaan naukkailemassa alkoholia, koska se vaikuttaa ihmiseen jo pieninä määrinä. Ja pitäähän aikuisella olla myös omaa aikaa ja lapsen pitää oppia välillä olemaan erossa vanhemmistaan.

• käsittämätöntähypokr

Samoilla linjoilla myös täällä! Mikä helvetti siinä on, että pitäisi tykätä lapsista? Käydäänhän sitä töissäkin, vaikkei välttämättä joka päivä tykätä siitä työpaikasta.

Vihaan lasten riehumista, sotkemista, huutamista ja huonoa käytöstä. Kuten tuolla ketjussa joku jo kuvaili, lapsesta pystyy kyllä kasvattamaan hyväkäytöksisen - ei kukaan sitä syntymästään asti ole, muttei opettamatta taatusti opi. Pointti koko alkuperäisen kirjoituksessahan ei ollut kritisoida lasten vanhempia ympäri maailman, vaan todeta että aikuiset ihmiset tarvitsevat aikaa ilman lapsia ja että lasten mukaan otto joka helvetin paikkaan on monen mielestä tosi rasittavaa!!! Myöskään ei voi olettaa että aikuinen viihtyy lastenkutsuilla, siis miksi pitäisi viihtyä??? Oman lapsen voi sinne viedä ja jeejee hänellä on hauskaa ja siitä tulee hyvä mieli mutta itse kyllä mielummin nauttisin viinilasillisen esim. keittiön rauhassa toisten äitien kanssa.

Olen raskaana ja esikoista odotan ja pidän taatusti huolen että mieheni kanssa vietetään jatkossakin kahdenkeskisiä lomia ja juhlia ja kun lähdetään toisten häihin, lapset jätetään mummolaan hyvään hoitoon jolloin loppujen lopuksi kaikilla perheenjäsenillä on hauskaa.

Ja tosissaan en myös itse menisi päiväkotiin töihin. Ja maailmaan mahtuu kyllä meitä molempia, lapsia rakastavia ja yleisesti vihaavia, ja molemmilla voi omia lapsia olla.

• ....................

Minäkin olen sellainen ihminen, joka ei yleisesti ottaen jaksa pitkään kovaa meteleliä ja rauhatonta ympäristöä. Rauhaa rakastava kun olen. Olen kuitenkin iän myötä opetellut sietämään melua. Sitäkin voi harjoitella. On itsestä kiinni miten asioihin ja tilanteisiin suhtautuu. Itse ainakin ajattelisin ensin lasta ja sitä kuinka mukavaa ja hauskaa hänellä esim. syntymäpäivillä ja lastenkutsuilla on. En voisi omalta lapseltani kieltää tätä hauskuutta ja kavereiden kanssa olemista sen tähden, koska itselläni on tässä asiassa ja sietokyvyssä kehittämisen varaa.

Jos asenteesi on jo valmiiksi sellainen että " ei minusta ole siihen enkä minä jaksa kuunnella ja yök" niin se vain pahentaa oloasi. Yritäppä muuttaa hieman asennettasi ja kasvattaa itseäsi. Elämä on koko ajan kasvua ja muuttumista. Olisi surullista jos ihminen jämähtäisi puutteineen samalla tasolle ja antaisi itselleen tähän luvan. Jokaisella meistä on omat vajaavaisuutemme, mutta niiden kanssa voi tehdä töitä. Pikkuhiljaa ja omien voimien mukaan. Itselleen pitää olla myös armollinen ja pienkin muutos voi olla hyväksi. Ei tarvitse muuttua joksikin ihan muuksi mitä on. Älä suinkaan ota tästä nokkiisi ja ajattele, että olettamus olisi se. Hyvää vanhemuutta on sekin, että kasvaa itsekkin lapsen mukana :).

• TaoPamaMa

Oikein naurattaa...en edes jaksanut lukea näitä kaikki kommentteja. Minä olen samoilla linjoilla alkuperäisen kirjoittajan kanssa. Ja tuossa välissä kun joku ihmetteli, että miten joku aikoo estää lasta kiipeilemästä sohvalla, niin voin kertoa että kyllä se on mahdollista ja onnistuu. Lapsi oppii kun kielletään. Ei tarvitse huutaa, torua tms. vaan yksinkertaisesti sanoa napakasti "ei kiipeä" tai selittää, että sohva ei ole kiipeilyä varten. Ihan sama onko lapsi 1 vai 2 tai vanhempi. Pienikin lapsi ymmärtää puhetta, kun äänensävy on oikea.
      Itse sanon vieraille lapsille keitä meillä kyläilee, että meillä ei tehdä näin. Ja he ymmärtävät sen. Tai ainakin ovat tekemättä(esim. hyppiminen sohvalla, sängyllä tms.) Joskus tullut käsienpesusta tai ruokapöydässä istumisesta sanomista vieraan lapsille. Ja silloinkin olen sanonut että meillä syödään ruokapöydässä. Kyllä lapset tottelee, kun siitä ei tee sen kummempaa numeroa. Itse inhoan juoksemista ja mekkalointia sisällä. Inhoan rasvaisia sormenjälkiä ym.
      Pääpointti on se, että ei tarvitse sietää kaikkea ja itsekin ihmettelen mm. sitä, että lasten annetaan kulkea räät poskella ja ruuat vaatteissa.
      Joskus käy vahinkoja ja meillä on aina ollut pestävät sohvan päälliset ja nyt kun lapset on isompia ostin valkoiset nahkasohvat. Ja lapsetkin tietävät, että sohvalle ei mennä kynien, saksien tms. kanssa mitkä voi ne pilata. Lapset myös tietävät, että olohuoneessa ei syödä ilman erityislupaa. Ei minua haittaa jos maitolasi kaatuu tms. sen voi siivota. Jos jokin hajoaa niin en nosta siitä meteliä. Vahinkoja sattuu ja ne voi yleensä korjata. Mutta jos lapsi tahalleen riekkuu ja remuaa eikä lasta kielletä niin siitä en pidä. Ulkona riehutaan ja meteliäkin saa pitää.

• elämä on laiffii

hieno homma, oletkin varmasti ensimmäinen äiti joka on kieltänyt lastaan hyppimästä sohvalla. Mutta noinhan se ihan normaalisti menee; lapsi kiipeää sohvalle hyppimään, lasta kielletään tarpeeksi monta kertaa ja lopulta lapsi oppii sen. Tai ei ainakaan tee sitä suoraan valvovien silmien alla :) AP nyt kuitenkin oli sitä mieltä että hänen lapsensa ei tule koskaan ikinä kiipeämään sohvalle hyppimään, kun hän jollain maagisella tavalla aikoo lapsensa opettaa sen ilman että lapsi koskaan sohvalle saakka ehtii. Tätähän tässä nyt ollaan ihmetelty. Mutta reality bites, samanlainen tahmatassu sohville kiipeilijä siitäkin nassukasta kasvaa kuten kaikista muistakin, toistaa saa sen sata kertaa että "istumaan siinä sohvalla!!" yms yms.

Kannattaa muistaa kuitenkin että se koti on myös lapsen koti eikä pelkästään aikuisten. Kodin pitäisi olla mukava ja viihtyisä kaikille perheenjäsenille. Lapsesta tuskin on kovin kivaa, jos ihan kaikkea pitää aina varoa. Elikkä kannattaa vältellä valkoista väriä sisustuksessa pikkulapsi aikana; särkyvät esineet kannattaa pakata kellariin jne. Ihan oman mielenterveydenkin kannalta. Itse en ainakaan tykkää koko ajan olla komentamassa ja kieltämässä lasta ja juoksemassa perässä. Kun kodissa on huomioitu lapset, voi vanhemmatkin elää rennommin. Suosittelen!

• NimenOmaan

Itselläni ei ole lasta, mutta olen hoitanut lapsia sekä seurannut vierestä läheisten kasvattavan omaa jälkikasvuaan. Lisäksi olen nähnyt (kuten monet) lapsia töissä vapaa-ajalla.

Lapsissa on eroja temperamentiltaan. Villejä lapsia voi yrittää rauhoittaa rajoittamalla sokerin ym. nopean verensokerin heilahtelun aiheuttavia ruoka-aineiden nauttimista. Se villitsee muutenkin ylivilkkaita lapsia (esim. limsat, karkit, sokeroidut mehut). Johonkin rajaan asti vilkkautta pitää oppia sietämään ja suvaitsemaan, jos se on tervettä. Se ei tee silti oikeutta dominoida tilannetta, hajottaa paikkoja tms. Vanhempien "Äläs Elmeri nyt viitsi" ei juurikaan tehoa 1-3 -vuotiaaseen lapseen. Se on "Ei" tai "Kyllä" useimpiin lapsen pyyntöihin.

Lasten kasvatuksessa on isoja eroja. Mieluummin katson omassa työympäristössä hieman liian tiukalla kurilla kasvatettuja lapsia kuin aivan pellossa kasvaneita. Nämä "rajattomat lapset" ovat häiriöksi niin syntymäpäiväjuhlissa, musiikkileikkikoulussa, sukulaisten luona kuin missä tahansa kauppareissulla jne. Nämä tietyllä tavalla kasvatetut lapset myös usein kiusaavat helposti muita lapsia.

Ymmärrän täysin äitejä, jotka eivät niin kutsutusti pidä toisten lapsista juuri siitä syystä että ne kiusaavat hiekkalaatikkoleikeissä omia muksuja. Ymmärrän myös hyvin oman pesueen suojelun.

Vanhempien täytyy myös ymmärtää, että kaikki eivät halua kasvattaa lapsia samalla tavalla. Kylässä ollaan isäntäperheen ehdoilla. Jos siellä käyttäydytään tietyllä tavalla, se on isäntäperheen toive. Silloin lapset sopeutukoon siihen ympäristöön.

Minua ei työssäni ärsytä lapset, koska pidän heistä. Lapset ovat suoria ja rehellisiä noin perusluonteeltaan. Eniten ärsyttää välinpitämättömät ja huolimattomat vanhemmat, joiden itsekeskeisistä periaatteista kärsii koko yhteiskunta. Ensimmäiseksi sitten syytetään opettajaa tai kerhotätiä, jos lapsella on jotain ongelmia...

• piiiiiipakka

Suomessa on Sananvapaus :) Voi kuule voitte olla mitä mieltä tahansa ja kenestä tahansa. Ei kaikki lapset ole ihania, se on vaan totuus. Ei kaikki lapset kaikkia voi miellyttää, ei edes normaalisti lapsista pitävää, eihän kaikkien lasten kemiat tai luonteet tai ulkonäkö ole kehumisen arvoista.
      Ihan sama koskee muitaki ihmisiä. Ei se lapsi erotu siitä millään tavalla, ei ole noloa tai erikoista vanhemapanaan olla pitämättä kaikista lapsista. Ei ketään voi pakottaa pitämään jostakin oli se lapsi, eläin tai mummeli.

• iwjrgfowg

Meillä on mieheni kanssa 5 ihanaa lasta ja rakastan heitä suunnattomasti. Silti en pidä joka tenavasta joka eteen tulee...onpa sellasiakin lapsia jotka käy hermoon ja ovat mielestäni rasittavia vinkujia. Muutaman perhetutun lapset käy oikeesti hermoon käytöksellään mut yritän sivuuttaa sen kun ollaan yhdes. En vaan koe että mun pitäisi joka tenavasta tykätä. Aikuisena osaan toki käyttäytyä fiksusti.
      Meilläkään ei saa hyppiä tai kiipeillä sohvilla. Meillä ei myöskään riehuta ja huudeta sisällä. No, joskus homma karkaa käsistä mut noin yleisesti ottaen. Lapsihan on terve kun hän kiipeilee,riehuu jne. mut sitä voi harrastaa ulkona,puistoissa tai vaikka HopLopissa. :)) Ja mitä tulee likaa,tahmasormiin jne. Kyllä ne muakin ärsyttää mut rättiä vaan käteen ja siivoamaan. Ja joka mukula oppii käsiänsä pesemään kun vaan opettaa....

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3898
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      352
      3015
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      13
      1937
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1655
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1109
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      964
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      811
    9. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      67
      779
    Aihe