Alentunut tarkkaavaisuus/havaintokyky?

zoominit

Sairastin joitakin vuosia sitten keskivaikean masennuksen ja paniikkihäiriön, lisäksi oli ja edelleen on pakkotarkistelua ja ahdistusoireita, mutta ei niin vaikeita kuin tuolloin, kun masennusta oli.

En käytä nykyään enää mitään lääkitystä, en ole käyttänyt varmaan kolmeen vuoteen.

Olen 30v, nykyään ravintoni on erittäin terveellistä ja pyrin harrastamaan liikuntaa 1-5 kertaa viikossa. En ole käyttänyt päihteitä tai tupakkaa koskaan. Ravintoni oli heikkolaatuista masennus ja paniikkihäiriöiden aikaan ja sitä ennenkin.

Olen kuitenkin havainnut, että en ole tarpeeksi tarkkaavainen.

Esimerkiksi polkupyörällä ajaessa pelottaa, kun en huomioi tarpeeksi liikennettä ja ajoalustaa. Periaatteessa olen "tarkkaavainen", pyrin seuraamaan liikennettä ja alustaa, mutta käytännössä en ole oikeasti tarkkaavainen. Minulta jää huomioimatta asioita. Katson eteeni, mutta en välttämättä huomioi vastaan, sivusta tulevaa, tai maassa olevaa kuoppaa. Olen ikäänkuin jonkinlaisessa usvassa, mukavassa sellaisessa. On hyvä olo, en jostain syystä pelkää tarpeeksi onnettomuuksia/vaaratilanteita, vaikka tietoisesti pelkäänkin niitä.

Tässä tuli kerran kaaduttuakin tänä kesänä jo polkupyörällä. Itsestä tilanne tuntui pääasiassa huvittavalta, vaikka tavallaan myös jälkipelottaakin, että olisi voinut käydä vakavastikin.

Tilanteessa yritin ohittaa suojatien päälle pysähtynyttä autoa, en "tajunnut", että jalkakäytävä päättyy risteyksessä pieneen pudotukseen, vaikka oikeasti tiesinkin sen. Kaaduin kyljelleni, mutta aivan kuin juovuksissa, ihan rennosti. Ei tullut kuin pientä pintanaarmua iholle. Ja jäin tilanteessa polkemisasentoon pyörän "päälle", vaikka olin kyljelläni. Eli en ottanut jalalla tai kädellä vastaan edes kaatumistani. Huvitti koko tilanne, vaikka hieman sattuikin. Taisin naurahtaakin.

Tuo on vakavinta mitä sattunut tälläisellä olotilalla. Tarkkaavaisuus, valppaus on alhainen, ei aina, mutta viime aikoina pelottavan useinkin. Lyön itseäni turhankin usein kulmiin, pökkään pöydällä olevan juomalasin kumoon (tapahtunut ärsyttävän usein), ruokalautasen haarukan/lusikan singautan lentoon ruoan kanssa... asuntoni sotkeutuu kuin "itsestään", en saa pidettyä järjestystä millään yllä, siivoaminen unohtuu, kunnes jotain päivänä "herään" ja huomioin, että "täällähän on ihan hlvetin p**kaista!" yms

En myöskään huomaa yhtä helposti pieniä muutoksia, kuin muut tuntuvat huomaavan. Joku käynyt parturissa, hankkinut uudet silmälasit tms, saattaa mennä täysin ohi, jos ei ole tarpeeksi iso huomiota herättävä muutos.

Muistikin pätkii, varsinkin lähimuisti usein. Tarkoituksena tehdä jotain, mutta mieleen tulee jokin asia ja sen jälkeen en enää muista ensimmäistä asiaa...tapahtuu usein, ehkä päivittäin. Tutut nimet ja sanat saattaa myös tipahdella pois mielestä.

Hassua tässä tosiaan on, että kuitenkin joudun pakkotarkistelemaan hellanlevyjä, ulko-ovea, sähkölaitteita, ja samalla on kuitenkin jännä hyvänolontunne, vaikka ahdistaa tarkistella. Kuitenkin jossain määrin on pelkoitiloja, koska pakkotarkastelen, pelkään, että talo palaa yms. Kuitenkin esimerkiksi hellan levyjä tarkastelen ns. puolilla valoilla. En jostain syystä saa siihen täyttä valppautta päälle. Leijuva hyvänolon tunne, mieleen saattaa tulla aivan muita asioita, enkä kiinnitä niin huomiota tarkastettavaan asiaan.

Olen ollut ennen tarkkaavaisempi asioissa, mutta samalla myös huolestuneempi asioista. Ennen pelkäsin muun muassa kuolemaa ihan paniikissa, nykyään kuoleminen "pelottaa", toisaalta edelleen en uskalla käyttää lentokonetta, koska pelkään kuolla.

Hyvänolontunne jotenkin samentanut tarkkaavaisuuden, valppauden ja pelkotilat. Vai voiko johtua hyvänolon tunteesta? Ainakin itsestäni tuntuu siltä, että en saa itseäni tarpeeksi skarppiin, valppaaseen tilaan. Tunnen ajattelevani myös hitaasti, ja aika tuntuu kiitävän ohitse, enkä ehdi tekemään vuorokaudessa riittävästi asioita. Asiat tuntuvat ihan ok, vaikka ei täydellisiltä, mutta en näe tarvetta yrittää enempää, kun käytännössä riittää juuri ja juuri.

Tuli varmaan sekava sepustus, mutta sekavalta tätä oloa tuntuu kuvaillakin. Osaako kukaan veikkailla mistä tässä voi olla kyse? Tai mitä voisin tehdä asialle? Pitäisikö alkaa juomaan jotain energiajuomia, että heräisin?

PS. ainiin, aivot magneettikuvattiin aikoinaan ennen kuin masennus ja muut oireilut loppuivat. Mitään ihmeempää ei kuulemma kuvissa näkynyt.

5

217

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Overbinf:Sinde v-82

Mulla on tällainen vain pelkästään tämän mindmap-harjoitteen kohdalla. Ollut ainakin viime aikoina. Näitä on eritasoisia ja erilaisiin käyttötarkoituksiin, mm. erityishoivaan ja huolenpitoon ja näin myös turvallisuuteen.
      Haluan syyttää läheltä liipaten taas paranoidista skitsofreniasta. En hyväksy sitä vakaumukselliselta näkökannalta.

Vastaus ilmaan heitettyyn kysymykseen: Ilmeisesti. Entä yritätkö kilpailla empatiattomilla asioilla tai sanoilla? Äänirauta ja siitä tuleva mielen tyhjyys ei taida olla tuttu asia tällöin Jumalkäsityksistä tai ihmiskäsityksistä. Esim. hieman pienemmällä tai suuremmalla ajalla, verrattavissa on ihan almanakka ja kello.

• Ju.A;Ju/Sinde vm-82

Miksi yrität pitää skitsofreenikko lääkäriä tahallisesti yllä? Joo-o, nestehukka on tarkkaavaisuushäiriö, jossa yrität näin mindmapilla-verkostoituen jatkuvasti ahdistella ja alistaa.

"Johon on lakisääteisiä huuhaa-ajatuksia."
        "Miksi opiskelit väärän ammatin ja yrität osoittaa ja omistaa?"¨
        Ihmisiä ei saa kokea ahdistelemalla ja alistamalla, en kelpaa mihinkään hypnoosiin juuri nyt. Seurakunnat eivät saa tehdä ja vedellä mitään overbinf-tiloja.

Ihan kaikki uskonnolliset turvallisuusrakenteet ovat overbinf-tiloja.
        "Uskovaisista ei pidä kukaan, he eivät saa liikkua missään."
        Miksi paavi saa muuttua jatkuvasti erääseen Suomen kuntaan? Overbinf-tiloja puretaan ääniraudalla ja siitä tulevalla mielentyhjyydellä. Mitä siitä ja sitten?

• neuronit

Oireesi vaikuttavat neurologisilta. Neuropsykologiset testit olisivat paikallaan.

Samoin kohtauksesi polkupyörän kanssa muistuttaa enemmän epilepsiaa (neurologinen) kuin paniikkihäiriötä (psykiatrinen).

"Muisti pätkii", mainitsit. Oletko varma, ettei se ole käyttämäsi lääkkeen sivuvaikutus?

"Hyvänolontunne samentanut mm. tarkkaavaisuuden". Onko noradrenaliinia liikaa lopetetun lääkityksen seurauksena?

Olisi syytä ottaa aivojen MRI uudestaan nyt, kun lääkitys on lopetettu.

• samma här

Mulla on samaa vikaa. Siihen "sumumaailmaan" vaan ajautuu itsestään ja välillä esimerkiksi ihmisten kanssa jutellessakin osa keskustelusta menee täysin ohi kun vaipuu siihen "sumuun". Ja olin kanssa aiemmin masentunut mutta mulla kyllä ollut mitään lääkitystä ettei ole niistä johtuvaa mulla ainakaan.

• sumussaVielä

Moikka!
      Onko aloittajalla ja "samm här" tilanne muuttunut?
      Mulla on aika pikälle samanlainen tausta ja oireet nyt.
      Mietin, että mitä mä teen tämän kanssa..

Kiitos, jos jaksat vastata!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      234
      4002
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      123
      2307
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1471
    5. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      929
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      927
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      920
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      330
      849
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      847
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      770
    Aihe