Liikunta

Lievänen

Olen muutaman vuoden sairastanut lieväoireista nivelreumaa. Särkyjä ja jäykkyyttä on, kipulääkettä otan tarvittaessa. Tykkään liikunnasta mutta monet mielilajini/puuhani aiheuttavat niveliin turvotusta ja kipua aina parin päivän ajan liian kuormittavan liikunnan jälkeen. Voin ainoastaan kävellä, pyöräillä, luistella, hiihtää (juoksu kipeyttää), mutta nämä eivät riitä minulle, haluaisin jotain rajumpaa lihaskuntoharjoittelua, kuten kuntosali. Kuntosalilla kävin säännöllisesti vuoden, mutta polveni ja kyynärpääni eivät sitä kestä, ei edes omalla painolla tehtäviä liikkeitä tai polvillaan oloa. Olen kokeillut venyttely- ja pilatestunteja, ovat minun makuuni liian rauhallisia, venyttelen kyllä kotona suht säännöllisesti muun liikunnan lisäksi. Uimisesta tai vesijuoksusta en pidä. Onko vinkkejä, miten te muut liikutte niin että todella tuntee tekevänsä jotain hiki pinnassa?

4

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ikä auttaa sopeutuma

      Heh, olet ilmeisesti nuoremman puoleinen, joka ei ole vielä sinut onglemansa kanssa?

      Ei siinä sitten mikään muu auta, kuin revitellä vaan siellä kuntosalilla hiki hatussa ja kärsiä ne kivut. Miten muuten meinasit sen tempun onnistuvan jonkun muun neuvostako?

      Eiköhän olisi aika sopeutua tilanteeseen, ja ratkaista, kärsiikö kipeytyneistä nivelistä, ja vetää niin että hiki tulee, tai hyväksyy kehonsa kuuntelun, ja toimii sen ehtojen mukaan?

      • Lievänen

        Olen 46 vuotias, olen vain tottunut kovaan liikuntaan, joten ihan tässä vaan kyselen jos jolla kulla olisi liikuntavinkkejä joita itse en vaan ole keksinyt kuntosalini tilalle. Luepa viestini tarkemmin, lopetin kuntosalilla käynnit siitä syystä että niveleni kipeytyivät, joten enkö juuri kuunnellut kehoani! Mutta en halua jäädä kuuntelemaan kehoani aivan paikalleni ja löhöämään sohvalle, haluan pitää lihakseni kunnossa jotta ne jaksaisivat kantaa sairaat niveleni, tätä lääkärikin suositteli. Kivut ovat mielestäni niin lievät etten viitsi ottaa joka päivä särkylääkettä, siksi tuntuisi omituiselta jämähtää aivan paikoilleen, lähinnä kiinnostaa tekeekö liikunnan jälkeinen kovempi kipu ja turvotus enemmän tuhoa, kivun kyllä saan peittoon särkylääkkeellä. Sori nyt jos en halua tuntea lieväoireisen reumani kanssa itseäni kuolemansairaaksi. Täytynee etsiä joku kehittyneempi keskustelufoorumi.


    • Jokueräs

      Minulle teki fysioterapeutti kuntosaliohjelman, joka on nivelystävällinen. Valtaosa harjoitteista on kyllä minulle tuttuja perusliikkeitä, mutta niiden löytäminen kaikkien harjoitteiden joukosta oli tosi vaikeaa. Teen salilla lyhyitä treenejä (maks. 40 min loppuvenyttelyineen, alkulämmöt saan kävelemällä salille). Tämä on toiminut minulle - mutta ei varmasti toimi kaikille.

      Sanot, ettet tykkää uimisesta tai vesijuoksusta - inhottaako sinua vesi vai lajien tylsyys? Jos vesi ei inhota, niin suosittelen ehdottomasti kokeilemaan vesijumppaa. Vähän järjestäjästä riippuen löytyy melko eri tasoisia jumppia. Minun niveleni tykkäävät syvänvedenjumpasta, jossa jalat eivät yletä lainkaan pohjaan vaan liikeet tehdään juoksuvyön tai muun kellukkeen avulla. Vesijumpassa on se kiva puoli, että kun veden vastusta oppii käyttämään hyväkseen saa hyvinkin rankan lihaskuntotreenin siinä, missä nivelrikkoiset mummot vähän huljuttelevat raajojaan. Eli sopii monen kuntoiselle. Jos et ole kokeillut, niin suosittelen ehdottomasti kokeilemaan (tosin monessa paikassa taitavat nyt olla kesätauolla).

      Kaiken kaikkiaan olen kaikessa liikunnassa huomannut, että reumaan sairastumisen jälkeen etenkään alkuveryttelyn tärkeyttä ei voi korostaa liikaa. Jopa kävelylenkin alussa kävelen tietoisesti 10-15 minuuttia rauhallisempaan tahtiin. Kävelysauvat tuovat kävelyyn lisää tehoa, tosin minulle ne eivät sovi, jos käsissä on tulehdusoireita. Oireet vaan pahenevat.

      Kaiken kaikkiaan tää tauti tuntuu olevan tasapainoilua liian rasituksen ja liian vähän rasituksen välillä. Välillä oikean rasitustason osaa arvata, välillä mennään ihan metsään, mutta kokeilemalla oppii tuntemaan tautinsa.

    • Vaihtuva elämä

      Minä hankin kotiin oman kuntosalin. Voin tehdä oman keskokykyni rajoissa silloin kun on sopivin aika. Mulla on kuntokeskuslaitteisto, juksumatto, tramboliini ja sitten kaikenlaisia pienempiä välineitä.

      Olen ollut kova kuntoliikkuja, mutta kyllä vaan kehon kuuntelu on paikallaan. Olit vähän ärtynyt tuosta kehon kuunteluehdotuksesta. Ymmärsit aivan varmasti, ettei se kehon kuuntelu tarkoita paikoillaan löhöämistä. Mutta niin se vaan tämän taudin kanssa on, että kaikkea ei voi säilyttää, jostain on tingittävä. "Huipulla ei voi olla koko ikäänsä". Huippu-urheilijankin on luovuttava siitä saavuttamastaan tasosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      61
      6094
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      68
      3512
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      58
      2648
    4. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      42
      1293
    5. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1183
    6. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1114
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      13
      968
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      853
    9. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      813
    10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      811
    Aihe