Liikunta

Lievänen

Olen muutaman vuoden sairastanut lieväoireista nivelreumaa. Särkyjä ja jäykkyyttä on, kipulääkettä otan tarvittaessa. Tykkään liikunnasta mutta monet mielilajini/puuhani aiheuttavat niveliin turvotusta ja kipua aina parin päivän ajan liian kuormittavan liikunnan jälkeen. Voin ainoastaan kävellä, pyöräillä, luistella, hiihtää (juoksu kipeyttää), mutta nämä eivät riitä minulle, haluaisin jotain rajumpaa lihaskuntoharjoittelua, kuten kuntosali. Kuntosalilla kävin säännöllisesti vuoden, mutta polveni ja kyynärpääni eivät sitä kestä, ei edes omalla painolla tehtäviä liikkeitä tai polvillaan oloa. Olen kokeillut venyttely- ja pilatestunteja, ovat minun makuuni liian rauhallisia, venyttelen kyllä kotona suht säännöllisesti muun liikunnan lisäksi. Uimisesta tai vesijuoksusta en pidä. Onko vinkkejä, miten te muut liikutte niin että todella tuntee tekevänsä jotain hiki pinnassa?

4

127

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ikä auttaa sopeutuma

Heh, olet ilmeisesti nuoremman puoleinen, joka ei ole vielä sinut onglemansa kanssa?

Ei siinä sitten mikään muu auta, kuin revitellä vaan siellä kuntosalilla hiki hatussa ja kärsiä ne kivut. Miten muuten meinasit sen tempun onnistuvan jonkun muun neuvostako?

Eiköhän olisi aika sopeutua tilanteeseen, ja ratkaista, kärsiikö kipeytyneistä nivelistä, ja vetää niin että hiki tulee, tai hyväksyy kehonsa kuuntelun, ja toimii sen ehtojen mukaan?

• Lievänen

Olen 46 vuotias, olen vain tottunut kovaan liikuntaan, joten ihan tässä vaan kyselen jos jolla kulla olisi liikuntavinkkejä joita itse en vaan ole keksinyt kuntosalini tilalle. Luepa viestini tarkemmin, lopetin kuntosalilla käynnit siitä syystä että niveleni kipeytyivät, joten enkö juuri kuunnellut kehoani! Mutta en halua jäädä kuuntelemaan kehoani aivan paikalleni ja löhöämään sohvalle, haluan pitää lihakseni kunnossa jotta ne jaksaisivat kantaa sairaat niveleni, tätä lääkärikin suositteli. Kivut ovat mielestäni niin lievät etten viitsi ottaa joka päivä särkylääkettä, siksi tuntuisi omituiselta jämähtää aivan paikoilleen, lähinnä kiinnostaa tekeekö liikunnan jälkeinen kovempi kipu ja turvotus enemmän tuhoa, kivun kyllä saan peittoon särkylääkkeellä. Sori nyt jos en halua tuntea lieväoireisen reumani kanssa itseäni kuolemansairaaksi. Täytynee etsiä joku kehittyneempi keskustelufoorumi.

• Jokueräs

Minulle teki fysioterapeutti kuntosaliohjelman, joka on nivelystävällinen. Valtaosa harjoitteista on kyllä minulle tuttuja perusliikkeitä, mutta niiden löytäminen kaikkien harjoitteiden joukosta oli tosi vaikeaa. Teen salilla lyhyitä treenejä (maks. 40 min loppuvenyttelyineen, alkulämmöt saan kävelemällä salille). Tämä on toiminut minulle - mutta ei varmasti toimi kaikille.

Sanot, ettet tykkää uimisesta tai vesijuoksusta - inhottaako sinua vesi vai lajien tylsyys? Jos vesi ei inhota, niin suosittelen ehdottomasti kokeilemaan vesijumppaa. Vähän järjestäjästä riippuen löytyy melko eri tasoisia jumppia. Minun niveleni tykkäävät syvänvedenjumpasta, jossa jalat eivät yletä lainkaan pohjaan vaan liikeet tehdään juoksuvyön tai muun kellukkeen avulla. Vesijumpassa on se kiva puoli, että kun veden vastusta oppii käyttämään hyväkseen saa hyvinkin rankan lihaskuntotreenin siinä, missä nivelrikkoiset mummot vähän huljuttelevat raajojaan. Eli sopii monen kuntoiselle. Jos et ole kokeillut, niin suosittelen ehdottomasti kokeilemaan (tosin monessa paikassa taitavat nyt olla kesätauolla).

Kaiken kaikkiaan olen kaikessa liikunnassa huomannut, että reumaan sairastumisen jälkeen etenkään alkuveryttelyn tärkeyttä ei voi korostaa liikaa. Jopa kävelylenkin alussa kävelen tietoisesti 10-15 minuuttia rauhallisempaan tahtiin. Kävelysauvat tuovat kävelyyn lisää tehoa, tosin minulle ne eivät sovi, jos käsissä on tulehdusoireita. Oireet vaan pahenevat.

Kaiken kaikkiaan tää tauti tuntuu olevan tasapainoilua liian rasituksen ja liian vähän rasituksen välillä. Välillä oikean rasitustason osaa arvata, välillä mennään ihan metsään, mutta kokeilemalla oppii tuntemaan tautinsa.

• Vaihtuva elämä

Minä hankin kotiin oman kuntosalin. Voin tehdä oman keskokykyni rajoissa silloin kun on sopivin aika. Mulla on kuntokeskuslaitteisto, juksumatto, tramboliini ja sitten kaikenlaisia pienempiä välineitä.

Olen ollut kova kuntoliikkuja, mutta kyllä vaan kehon kuuntelu on paikallaan. Olit vähän ärtynyt tuosta kehon kuunteluehdotuksesta. Ymmärsit aivan varmasti, ettei se kehon kuuntelu tarkoita paikoillaan löhöämistä. Mutta niin se vaan tämän taudin kanssa on, että kaikkea ei voi säilyttää, jostain on tingittävä. "Huipulla ei voi olla koko ikäänsä". Huippu-urheilijankin on luovuttava siitä saavuttamastaan tasosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on totta mikä ei?

Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?
      Kuhmo
      25
      1955
    2. Lopetetaanko tämä

Juttu ja mennään eteenpäin? Pystytkö?
      Ikävä
      128
      875
    3. Just saying

Mies joka antaa naiselle turvallisen olon, on seksikäs. Ei kieroja kikkoja ja haluaa olla vain sen yhden naisen mies.
      Ikävä
      127
      674
    4. Voisin antaa sulle nyt

Halin❤️
      Ikävä
      54
      616
    5. Löytyikö syy miksi Martina on Muhiksen kanssa

Saipa naurut Gekkosen kuvasta, missä ovat ravintola Hookissa Immu fight night ottelun jälkeen, Muhoksella pullottaa hirv
      Kotimaiset julkkisjuorut
      90
      575
    6. Tosi kiva on

Joo. Mitä olisit menettänyt jos olisit paljastanut itsesi?
      Ikävä
      65
      541
    7. Jos selviäisi että kaivattusi

Olisi savant asperger? Rakastaisitko vielä? Savant-lahjakkuus olisi kapea-alaista neroutta liittyen mekanisiin ja tilan
      Ikävä
      88
      540
    8. Tehdään yhdessä itsestämme

Parhaat versiot❤️ Se vaatii molemmilta hyvää itsetuntoa!
      Ikävä
      42
      525
    9. Päivän aivopieru Trumpilta

Trump julisti sodan hyttysiä vastaan. Myös punkit ovat Trumpin sodan kohteena. Eikö vieläkään USA:n kansa tajua tuon uko
      Maailman menoa
      65
      525
    10. Jokin ei täsmää

Joskus yksi vuosiluku saa katsomaan koko tarinaa uudestaan. Löysin gradun. Matematiikka ei oikein täsmää siihen, mitä mi
      Ikävä
      299
      522
    11. Janpen Thai lopettanut, miksiköhän

Hyvää apetta teki.
      Suomussalmi
      12
      517
    12. Jorma Uotinen läväytti härskin heiton - Paljastus uudesta TTK-romanssista?

Tuomari Jorma Uotisen linja on välillä hyvinkin rohkea TTK:ssa. Hän näpäytti Jaakko Parkkalille ja Kastanja Rauhalalle v
      Tanssii tähtien kanssa
      10
      502
    13. Toivotko vielä viestiä

Minulta? En rohkene enää ottaa yhteyttä, kun varmasti jo uusia naisia elämässä. Nolaisin vain itseni.
      Ikävä
      36
      482
    14. Oliko Jani Halmeen aika jo tippua TTK:sta?

Jani Halme ja Claudia Ketonen joutuivat jättämään TTK:n. Halme ja Ketonen saivat viimeiseksi jäänestä tanssista, sambas
      Tanssii tähtien kanssa
      26
      474
    15. Kuka kaipaa T m?

Kerro nainen kirjaimesi vaan... Haluan miettiä kuka tulee ekana mieleeni.. kuin kurkistus tunteiden meren pinnalle, jota
      Ikävä
      33
      457
    16. Miksi jotku naiset on niin tyhmiä

Että elättelevät turhaa toivoa toisen kustannuksella. Onko ne kaikki kaappilesboja vai mikä niitä vaivaa? Sitten itketä
      Ikävä
      51
      437
    17. Vaikea on tämän

Jälkeen suhtautua sinuun ilman ettei muista kirjoituksiasi.
      Ikävä
      58
      422
    18. Kerro muuten miksi

Estit somessa?
      Ikävä
      41
      416
    19. Olen ajellut Dieseleillä yli 50 vuotta.

Enkä ole koskaan kaivannut sähköautoa.
      Hybridi- ja sähköautot
      89
      409
    20. S-ryhmän vastuullisuuden kaksoisstandardi

Vastuullisuuspuhe on helppoa. Vaikeampaa on selittää, miksi S-ryhmän omien merkkien tuotteita ja raaka-aineita hankitaan
      Maailman menoa
      9
      407
    Aihe