Olisko mitään järkisyytä?

skeptikko 67

Olen pitänyt uskontojen ja uskomusten omaksuntaa lähinnä eräänlaisena sairautena. On täysin fysiikkaan kuuluvia ilmiöitä kuten vaikka salamointi ja ukkosen jyrinä.

Eräille ihmisille on muodostunut jopa elämänkestoinen tapa selitellä moista joidenkin henkimaalmasta ja tuntemattomuudesta tulleen näkymättömän pahan aikaansaantoa. Niihin pitää uhrata vaikkapa joku lammas tai muu arvokas.

Tästä tehtään uskontotiedettä jota nykyisin luetaan ja kerrataan kuinka salama iskikään juuri siihen mäentynkään.

Yliopistossa on tiedekunta joissa tutkitaan salaman vaikutusta ihmismieleen ja jälkeläisiin. Jälkeläiset ovat jotenkin perisyntisiä tai muuten vain keksittyjen riivaajien vallassa joihin täytyy vaikuttaa synninpäästöllä.

Huh hu.. eli tuttua kai on ja seuraavat 2000 vuotta menee ja vieläkö juhlitaan mäen juurella mennytta salaman iskua.

7

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä olen

Mainitsen tässä vain, että jokainen ihminen on täynnä erilaisia uskomuksia.

Uskonnot sisältävät omansa mutta ei kaikkia maailmasta löytyviä uskomuksia.

Ihmisen todellisuus luodaan uskomusten kautta. Ajatukset pohjautuvat uskomuksiin. Sinäkin olet niitä täynnä...ajatuksia että uskomuksia.

Onko se sitten sairasta vai ei niin siihen en ota kantaa.

• ei ole hankalaa

Usko ei ole ihmisessä synnyinlahjana, vaan se tulee lahjana Jumalalta, siinä sinulle syy miksi kaikki eivät usko. Uskosta osattomien on viisainta vaikka laittaa rukousryhmät rukoilemaan että saisit uskon, ethän voi mitään hävitäkkään!

http://www.rukousystavat.fi/RukPyynto.html

• skePtikko 67

Olisko tuo vastaavanlainen puolustus uskovaisille kun se tulee suoraan ihmisten keksimiltä jumalalta tai jumalilta. Olkoon lahja tai ei mutta jotenkin harhainen käsitys yliluonnollisille jota et itse tajua muuksi kuin ihmeeksi.

Tältä samalta rukoilette että aseenne tappaisi mahdollisimman monta vihollista. Sanotte lahjana saatua vastausta joka ei voi olla kieltävä kun se tulee kaikkivaltiaalta keksimältänne satujen hahmolta.

Onko se rikkautta kuten eräille ruotsin kielen osaaminen.

Eräille oli varmaan onnellisinta aikaa joskus 10000 vuotta sitten kun ei tietääkseni ollut hajuakaan ristityistä.

• ISaB78

Ihmisssä usko voi ilmetä monella tavalla, ateistilla usein vasta kuolemanhetkellä. Itsetuntemus ja yhteys ylempään antaa monelle ihmiselle rauhan.RAKKAUTTA JA VALOA KAIKILLE.

• sKeptikko 67

Niin kun selitellään mitä kukin ja usko tai älä niin matojen ja muiden lahottajien ruokana oma ruumiisi olisi ellemme sivullisina kerää raatoja tarvittaessa pois näkyviltä.

Eläessään sai kai rakkautta jos sai tai ei. Samoin kuin pölyttävä mehiläinen ruusun nupussa. Rakasti tai ei niin siinäkin luonto ja evoluutio toimi normaalisti ilman halleluja loitsuja.

• uskoa vaan oli

Joillekkin riittää vain puoli tietoa, minulle ei ikinä riittänyt, nyt olen kristinuskossa ja matka jatkuu, uskon tiellä!

• Ateistinen totuus

Mitä enemmän ihmisten tietoisuus maailmasta kasvaa, sitä epätodennäköisemmäksi jumalan/jumalten olemassolo käy. Uskontojen edustajat ovat edellisten 200 vuoden aikana joutuneet luopumaan useista opeistaan. Harva edes uskovista uskoo, että maailma luotiin 7 päivässä 6000 vuotta sitten. Uskonnolliset järjestöt joutuvat nykyään luopumaan opeistaan pysyäkseen hengissä. Ei juuri kukaan usko enää jumalaan sellaisena kun se raamatussa määritellään taikka luomiskertomukseen.

Mitä kehittyneempi ja vauraampi jokin maa on, sitä pienempi rooli uskonnolla on. Vaikuttaa siltä, että hyvissä oloissa ihminen ei tarvitse uskontoa. Monille uskonto on asia johon tukeudutaan silloin kun asiat ovat huonosti. On totta, että tällöin uskonto on lohduttava asia, mutta se ei tee siitä totta. Valitettavasti, olisihan se kiva, jos joku partaukko aina korjasi tekemäsi virheet ja antaisi anteeksi. Se on vain toive, ei totuus.

Jumalan olemassaolon puolesta esitetyt argumentit ovat heikkoja ja perusteettomia. Ainoat perusteet mitkä heillä on, ovat tuntemukset ja usko joihinkin ns. "ihmeisiin" ja tuhansia vuosia vanhoihin kirjoituksiin. Nämä kirjoitukset ja myytit ovat tietenki ihmisten keksimiä kuten kansantarinat ja sadut. Ateismi on yksinkertaisesti uskoa järkeen ja myyttisen maailmankuvan hylkäämistä. Ja uskonto on sodassa järjen kanssa, sillä sitä ei voi perustella järjellisillä tai tietoon perustuvilla argumenteilla.

Ihmisen usko jumaliin johtuu tarpeesta selittää tuntemattomia asioita. Se mitä enemmän ihmisten tieto kehittyy, sitä tarpeettomammaksi uskonto käy. Joskus tulee vaihe, missä ihmiskunta hylkää jumaluskon kokonaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      122
      4592
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      102
      3908
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3549
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3300
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      43
      3002
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2549
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2482
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2216
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      18
      1850
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      35
      1745
    Aihe