Kortti kannattaa tehdä Espanjassa englanniksi!!

¡Finlandesa!

On se niin hauskaa lukea miten paljon ihmiset tuhlaavat rahaa suomessa ajokortin hankintaan. Varsinkin kun kyse on B-luokan kortista!

Espanjassa maksat 315€ johon sisältyy:
• verot
• teoriatunnit
• tunnukset nettikokeisiin
• kirja
• trafico maksu, eli tieliikennehallinnolle maksettava maksu teoriakokeeseen sekä inssiin osallistumisesta

Parasta sen lisäksi on..
• teoriakokeen ja inssin yritys kertoja on yhteensä 3!!
• virheitä saa olla saman verran teoriakokeessa kuin mitä suomessakin eli max 3
• teoriakoe koostuu VAIN kuvakysymyksistä joita on 30 ja aikaa on 30min yhteensä, eli keskimäärin 1min/kysymys
• inssi kestää 15-30min jossa saa olla huomautuksia, ei kylläkään virheitä
• ajotuntien lakisääteinen minimi määrä on 0-2
• inssin voi suorittaa (jos haluaa) seuraavana pvnä teoriakokeesta jos pääsee läpi
• yksi ajotunti (60min) maksaa 30-35€
• inssi ajetaan pvllä
• erillistä pimeä/liukas/maantieajoa ei ole
• kakkos vaihetta ei ole
• ajokortin saa seuraavana pvnä inssistä

ja mikä parhainta..
• ajokortti on kelpaava suomeen ja jos sen muuttaa max 3kk päästä suomeen tullessa, suomalaiseksi ajokortiksi, ei tarvitse kuin tehdä 2.vaihe

Yhteishinnaksi mun ajokortille tuli n.500€

36

3937

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä ajan avaimella

      Välimeren maissa ihmiset tietävät, miten kiristäjien kanssa toimitaan. He tekisivät tosiaan hieman jotain muuta kuin alkaisivat kaivella lompakkoaan ja katkoa sormia lautaselle hiljaa muristen, mikäli heiltä pumpattaisiin vuodesta toiseen idioottiverona aina vain enemmän tuhatlappusia!

    • 646426246246

      Ootko vähän tyhmä? Matka ja majoituskuluthan tulevat reilusti kalliimmaksi kun mitä koko kortti maksaa Suomessa. Mutta eihän tuota tuu ajatelleeksi kun iskä maksaa kaiken...

      • hahah hahah

        AP on tyhmä. Kuinka yllättävää.


      • ¡Finlandesa!

        Kuule iskä ei maksa mitään ja äiskä myöskään! Ihan kuule omasta palkasta tulee rahat. Espanjaan kannattaakin tulla töihin, esim. kesäksi.


    • Kapozt

      Niin, minkähän takia espanjassa ei harjoitella liukkaalla ajamista.....=D voi helvetti taas

      • ¡Finlandesa!

        Voi sen ajaa jos haluaa. Täällä ei ole liukasta kuin sadekeleillä jotka on 2kk aikana.


    • ?

      Oliki siis kaikki englanniksi, teoria tunnit ja kokeet?

      • 5+15

        No miks vaan osa olis... Järki hoi


    • Varmasti!!
    • m1956-mopoilija1971

      USA:ssa on ollut paljon halvempi ja kokeet ihan läpihuutojuttu.
      Kuulin että siellä suoritettuja kortteja ei enää hyväksyttäisi Suomessa.
      Voi olla, että oli lisäehto, jos ei ollut USA:ssa töissä, niin ajokortti ei kelpaa tms.
      Kortti oli niin helppo saada, että sen voisi ilmeisesti tehdä vaikka viikon turistilomallakin. Ottakaapa tarkemmin selvää, sillä minulla alkaa muisti heiketä.

    • Turvallisuus lienee

      Nyt alan ymmärtää, miksi espanjassa sattuu liikenneonnettomuuksia, vääriä pysäköintejä, huolimatonta ajoa muista piittaamatta, äänimerkin väärinkäyttöä, juopuneena ajamista, turvavöittä ajamista, ja muutenkin epäsosiaalista ajoa. Olen muuan kerran käynyt siellä ja ihmetellyt sikäläistä liikennekulttuuria. Siellä ei oteta huomioon muita tielläliikkujia. Omaan napaan vain tuijotetaan.

      Käsittääkseni kortin saajalle on tärkeintä, että hän osaa yksin liikkua turvallisesti ja muut huomioon ottaen.

      Ja tuosta hinnasta vielä... Ilmankos ko. maa on taloudellisissa vaikeuksissa, kun autokoulut eivät maksa - niinkuin ei muutkaan yrittäjät - veroja yhteiskunnalle.
      Kreikka on hyvä esimerkki. Kukaan oman yrityksen omaava ei tee kuittia, josta selviää valtiolle maksetut maksut. Sitten inistään, kun valtion on pakko laittaa kaikkien kansalaisten vyöt tosi tiukalle...
      ÄLY HOI...

      • Liikenteessä

        törttöilijöiltä voidaan ottaa ajokortti pois ilman että heitä pakotetaan maksamaan autokouluille törkeän suuria maksuja.

        Ja mitä väliä jos ei käytä turvavöitä? Jos joku vaarantaa oman turvallisuutensa, niin se on vain hänen oma ongelmansa.


      • Turvallisus lienee
        Liikenteessä kirjoitti:

        törttöilijöiltä voidaan ottaa ajokortti pois ilman että heitä pakotetaan maksamaan autokouluille törkeän suuria maksuja.

        Ja mitä väliä jos ei käytä turvavöitä? Jos joku vaarantaa oman turvallisuutensa, niin se on vain hänen oma ongelmansa.

        Niin, mutta se liikennekuolema on kallis yhteiskunnalle. Ja tuskimpa tällainen kuski osaa katsoa, että takapenkkiläisilläkin on vyöt ja niskatuet oikein säädettynä.
        Ei ajokortin poisotto lisää liikenneturvallisuutta.


      • Se on sitten
        Turvallisus lienee kirjoitti:

        Niin, mutta se liikennekuolema on kallis yhteiskunnalle. Ja tuskimpa tällainen kuski osaa katsoa, että takapenkkiläisilläkin on vyöt ja niskatuet oikein säädettynä.
        Ei ajokortin poisotto lisää liikenneturvallisuutta.

        hänen oma asiansa.

        Ei autokouluille maksaminen lisää liikenneturvallisuutta.


    • ei kaikki käy

      Ainoa vaan,että suomen ei tarvitse hyväksyä ulkomailla ajettua ajokorttia ollenkaan kun vessapasperiksi.Eu ei sano tuossa asiassa yhtään mitään.Ainoa jos asut maassa eli olet kirjoilla ja suoritat kortin voidaan katsoa takaisin muuttaessa,jotta on ajooikeus mutta silti voidaan vaatia ibssi ja kirjalliset tarvittaessa.Pitää muistaa,jotta muuttokirjat pitää olla kunnossa:=)

      • ffurkerör

        Eu nyt kyllä sanoo asiasta hyvinkin selvästi. Eu-maassa myönnetty kortti kelpaa. Piste.
        Voi olla hankala edes vaihtaa suomalaiseen korttiin. Kortinmyöntäjä vaan sanoo että sullahan on jo kortti, aja sillä.


      • matsonation
        ffurkerör kirjoitti:

        Eu nyt kyllä sanoo asiasta hyvinkin selvästi. Eu-maassa myönnetty kortti kelpaa. Piste.
        Voi olla hankala edes vaihtaa suomalaiseen korttiin. Kortinmyöntäjä vaan sanoo että sullahan on jo kortti, aja sillä.

        Tuossa voimassaolevaa säädöspohjaa. Siis EU-kortti kelpaa ja tarvittaessa vaihdetaan suomalaiseen.
        1 mom. Euroopan unionin jäsenvaltiossa tai ETA-valtiossa myönnetty ajokortti oikeuttaa kelpoisuutensa rajoissa kuljettamaan Suomessa sellaista moottorikäyttöistä ajoneuvoa, jonka luokkaa vastaava tunnus sisältyy ajokorttiin.

        Suomessa vakinaisesti asuvan tai täällä vähintään kuusi kuukautta opiskelleen 1 momentissa tarkoitetun muun kuin väliaikaisen ajokortin haltijan ajokortti vaihdetaan vastaavaan suomalaiseen ajokorttiin uutta kuljettajantutkintoa vaatimatta.


    • rita casanueva

      Itse asiassa sina varmaan vasta suunnittelet tata kortin Espanjassa ajamista, sanon nain silla perusteella etta unohdit tasta nyt asioita pois.
      1. Laakarintarkastus ja siita saatava todistus maksaa myos erikseen.
      2. Joka kerran kun uudestaan yritat inssiajoa maksetaan siita erikseen eika sita myoskaan voi suorittaa heti seuraavana paivana.
      3. Ensin on pakko saa kirjallinen koe lapi ennen ei edes paase autolla ajamaan ja minimi tuntimaara on 2. Joka tunti kestaa 45 min.
      4.Etta voit ajaa kortin taalla tarvitset N.I.E. ja vakituisen osoitteen.
      5. Espanjassa on hyvin harvassa niita autokouluja joissa on muulla kielella opetus kuin Espanjaksi.
      6. Suomi voi vaatia talviajokokeeen samalla tavalla kuin niilta jotka ajavat Suomessa kesalla kortin.
      7. Unohdit myos kertoa etta Espanjan ajokortti on pistekortti.

      Nama on vahan sellaisia kalamiesten juttuja.

      • ABCDE+

        6. talviajokoe: Jos espanjalainen kortti vaihdetaan suomalaiseen niin se vaihdetaan. Liukkaankelin koulutus kuuluu autokouluun, ei korttiin

        7. pistekortti: Suomessa ei pisteitä jaeta. Saako espanjooli korttiinsa pisteitä jos töpeksii Ranskan tai Portugalin puolella?

        Ylimalkaan EU:ssa ei taideta enää kortteja vaihtaa. Jos on jonkun EU-maan kortti niiin se kelpaa kaikissa maissa. Tosin en ole varma ovatko kaikki liittovaltiot saksassa
        muuttaneet systeeminsä. Aiemmin siellä oli pakko vaihtaa paikalliseen korttiin.
        Kortin kelpaaminen koko EU:n alueella on tietysti sikäli harmillista että enää ei voi kerätä nippua eri maiden ajokortteja ja kun yhden menettää ajaminen jatkuu seuraavalla


      • fadsdd

        Niin tuo kielitaito kysymys taitaa kaataa tämänkin halvemman huvin. Kirjalliseen vaaditaan vähintään jonkintason englannin kielen taitoa. Joten kortin hommaaminen espanjassa tuskin monellekaan suomalaiselle tulee kyseeseen, koska se vaatii laajemman sana varaston opiskelua, joko espanjaksi tai englanniksi.

        Alunperinhän aloittaja naureskeli, miksei suomalaiset juokse espanjasta korttiaan, kun on niin halpaakin.
        Asuminen, kielitaito ja oleskelu vaatiikin sitten niitä lantteja ja AIKAA liikaa, jotta voisi heittää työn tai opiskelupaikan hetkeksi nurkkaan ja säästää pari sataa jossain ajokortti asiassa.
        Ehkäpä he jotka menevät töihin tai ovat muista syistä maassa pidempään voivat espanjasta kortin hakea.
        Mutta muissa tapauksessa aloittajan naureskelu on täysin turhaa.


      • rita casanueva
        ABCDE+ kirjoitti:

        6. talviajokoe: Jos espanjalainen kortti vaihdetaan suomalaiseen niin se vaihdetaan. Liukkaankelin koulutus kuuluu autokouluun, ei korttiin

        7. pistekortti: Suomessa ei pisteitä jaeta. Saako espanjooli korttiinsa pisteitä jos töpeksii Ranskan tai Portugalin puolella?

        Ylimalkaan EU:ssa ei taideta enää kortteja vaihtaa. Jos on jonkun EU-maan kortti niiin se kelpaa kaikissa maissa. Tosin en ole varma ovatko kaikki liittovaltiot saksassa
        muuttaneet systeeminsä. Aiemmin siellä oli pakko vaihtaa paikalliseen korttiin.
        Kortin kelpaaminen koko EU:n alueella on tietysti sikäli harmillista että enää ei voi kerätä nippua eri maiden ajokortteja ja kun yhden menettää ajaminen jatkuu seuraavalla

        Olet nyt vahan tietamaton naista "pisteista" elikka sinulla ei ole Espanjassa ajettua korttia.
        Jos olisi niin osaisit selittaa taman "pistekortin" oikein.

        Jos ajat Espanjassa kortin niin silla voit ajaa Suomessa vain niin kauan kun se pitaa uusia jos ei suomen poliisi siihen puutu.
        Ja siina tapauksessa kayt sen uusimassa Espanjassa tai vaihdat sen Suomalaiseen.

        Kun vaihdat sen suomalaiseen tai espanjassa suomalaisen kortin espanjalaiseksi tulee sinun esittaa siita erillinen , virallinen todistus ei siina riita pelkka ajokortti.

        Ja tama todistus tarkastetaan lahtomaasta.
        Espanjassa ajokortti uusitaan joka (A) 10 vuosi niin kauan kuin tayttaa 45v sen jalkeen joka 5 vuosi.
        Ei taalla mitaan pisteita jaeta vaan otetaan pois.
        Ja kun pisteet menee loppuun lahtee kortti pois.

        Et voi Espanjassa myoskaan loputtomiin ajaa ulkolaisella kortilla, kun katsotaan maassa asuvaksi niin kortti on pakko vaihtaa jos ei joka kerran kun poliisi pysayttaa halua siita sakkoja.

        Kaikkien maassa asuvien ajokortti taytyy olla rekisteroity takalaiseen liikennelaitokseen.

        Ottaen myos huomioon etta Espanjan liikennekulttuuri on ihan toisenlainen kuin Suomen niin nuo inssiajon ekat yritykset eivat riita vieraalle ajajalle , plus kieliongelma, plus paikkakunna tuntemattomuus.

        Ota myos huomioon etta taalla on paljon tiukempi liikennelainsaadanto kuin Suomessa.

        Keskimaarainen hinta vuonna 2011 jos saa kortin eka yrityksella on noin 828€.

        En España sacárselo a la primera vale 828 euros.


      • ABCDE+
        rita casanueva kirjoitti:

        Olet nyt vahan tietamaton naista "pisteista" elikka sinulla ei ole Espanjassa ajettua korttia.
        Jos olisi niin osaisit selittaa taman "pistekortin" oikein.

        Jos ajat Espanjassa kortin niin silla voit ajaa Suomessa vain niin kauan kun se pitaa uusia jos ei suomen poliisi siihen puutu.
        Ja siina tapauksessa kayt sen uusimassa Espanjassa tai vaihdat sen Suomalaiseen.

        Kun vaihdat sen suomalaiseen tai espanjassa suomalaisen kortin espanjalaiseksi tulee sinun esittaa siita erillinen , virallinen todistus ei siina riita pelkka ajokortti.

        Ja tama todistus tarkastetaan lahtomaasta.
        Espanjassa ajokortti uusitaan joka (A) 10 vuosi niin kauan kuin tayttaa 45v sen jalkeen joka 5 vuosi.
        Ei taalla mitaan pisteita jaeta vaan otetaan pois.
        Ja kun pisteet menee loppuun lahtee kortti pois.

        Et voi Espanjassa myoskaan loputtomiin ajaa ulkolaisella kortilla, kun katsotaan maassa asuvaksi niin kortti on pakko vaihtaa jos ei joka kerran kun poliisi pysayttaa halua siita sakkoja.

        Kaikkien maassa asuvien ajokortti taytyy olla rekisteroity takalaiseen liikennelaitokseen.

        Ottaen myos huomioon etta Espanjan liikennekulttuuri on ihan toisenlainen kuin Suomen niin nuo inssiajon ekat yritykset eivat riita vieraalle ajajalle , plus kieliongelma, plus paikkakunna tuntemattomuus.

        Ota myos huomioon etta taalla on paljon tiukempi liikennelainsaadanto kuin Suomessa.

        Keskimaarainen hinta vuonna 2011 jos saa kortin eka yrityksella on noin 828€.

        En España sacárselo a la primera vale 828 euros.

        No joo, pisteet joko lisääntyy tai vähenee. Molempia systeemejä käytetään. Pointti on kuitenkin siinä että jos espanjalaisella tai muulla pistekortilla tekee Suomessa lievän rikkeen, esim ylinopus, niin tieto ei mene kortinmyöntäjälle ja pistesaldo ei muutu. Kuitenkin jos teko on niin törkeä että kortti otetaan pois niin se yleensä lähetetään kortin myöntäjälle eli silloin tieto kulkee.
        Joka maalla on oma käytäntönsä siitä pitääkö kortti vaihtaa ja jos pitää niin milloin. Joskus riippuu jopa korttiluokasta eli kirjainten määrästä. Suomen käytäntö nykyään onettä EU-maista ( Norja & Sveitsi ainakin) korttia ei tarvitse vaihtaa. Myös kuljettaja- eli digikortti ja varsinainen ajokortti saavat olla eri maista. Jos Espanjan kortti menee täällä asuvalla vanhaksi niin se vaihdetaan ilman erillistä todistusta meikäläiseen. Tosin suomalaisen systeemin mukaan eli iän karttuessa optikolta todistus näkökyvystä tai lääkärintodistus. Lisäksi se että poliisilaitos ei erillistä todistusta vaihtajalta vaadi ei tarkoita etteikö poliisi kysyisi Espanjasta onko ko kortti edelleen voimassa eli ajo-oikeutta ei ole menetetty
        Maiden eroista esimerkki: Sukulaiseni täytti 70v tänä vuonna. Suomessa lääkäri olisi arvioinut riittääkä terveys yleensä ajamiseen ja erikseen sen otetaanko E lopusta pois. Hänpä hoiti asian Eestissä ja siellä isosta E:stä ei kysytty mitään, se jäi uuteen eestiläiseen korttiin automaattisesti.
        Parin vuoden kuluttua tilanne on luultavasti muuttunut koska tulossa oleva direktiivi sisältää rahastusautomaatin eli kortin uusimisen määrävälein ja muutenkin pyrkimyksen yhtenäistää käytäntöjä EU:n alueella


      • rita casanueva
        ABCDE+ kirjoitti:

        No joo, pisteet joko lisääntyy tai vähenee. Molempia systeemejä käytetään. Pointti on kuitenkin siinä että jos espanjalaisella tai muulla pistekortilla tekee Suomessa lievän rikkeen, esim ylinopus, niin tieto ei mene kortinmyöntäjälle ja pistesaldo ei muutu. Kuitenkin jos teko on niin törkeä että kortti otetaan pois niin se yleensä lähetetään kortin myöntäjälle eli silloin tieto kulkee.
        Joka maalla on oma käytäntönsä siitä pitääkö kortti vaihtaa ja jos pitää niin milloin. Joskus riippuu jopa korttiluokasta eli kirjainten määrästä. Suomen käytäntö nykyään onettä EU-maista ( Norja & Sveitsi ainakin) korttia ei tarvitse vaihtaa. Myös kuljettaja- eli digikortti ja varsinainen ajokortti saavat olla eri maista. Jos Espanjan kortti menee täällä asuvalla vanhaksi niin se vaihdetaan ilman erillistä todistusta meikäläiseen. Tosin suomalaisen systeemin mukaan eli iän karttuessa optikolta todistus näkökyvystä tai lääkärintodistus. Lisäksi se että poliisilaitos ei erillistä todistusta vaihtajalta vaadi ei tarkoita etteikö poliisi kysyisi Espanjasta onko ko kortti edelleen voimassa eli ajo-oikeutta ei ole menetetty
        Maiden eroista esimerkki: Sukulaiseni täytti 70v tänä vuonna. Suomessa lääkäri olisi arvioinut riittääkä terveys yleensä ajamiseen ja erikseen sen otetaanko E lopusta pois. Hänpä hoiti asian Eestissä ja siellä isosta E:stä ei kysytty mitään, se jäi uuteen eestiläiseen korttiin automaattisesti.
        Parin vuoden kuluttua tilanne on luultavasti muuttunut koska tulossa oleva direktiivi sisältää rahastusautomaatin eli kortin uusimisen määrävälein ja muutenkin pyrkimyksen yhtenäistää käytäntöjä EU:n alueella

        Jos Suomi ei tarkasta lahtomaan ajokortti tietoja ja mahdollisia rangaistuksia tai sakkoja niin usko sita.

        Espanjassa suomalaisen ajokortin vaihtaminen vaatii suomesta (saa englanniksi) ja pyydetaan AKElta, todistuksen jossa on kaikki ajokorttitiedot.
        Rattijuoppoudet , kortin menetys ym.

        Se viedaan taalla Liikennevirastoon joka viela Suomesta sen vahvistaa ennen kortin taalla myontamista.

        Pisteita ei saa takaisin automaattisesti.

        Etta voisit vaihtaa kortin taalla Espanjassa tuolla Eestin tyylilla pitaa sinulla olla espanjan myontama N.I.E. oleskeluoikeustodistus,vakituinen osoite ym.

        Talta sivulta voit katsoa kaikki asiaan liittyvat tiedot.

        http://www.dgt.es/portal/es/oficina_virtual/conductores/


      • ABCDE+
        rita casanueva kirjoitti:

        Jos Suomi ei tarkasta lahtomaan ajokortti tietoja ja mahdollisia rangaistuksia tai sakkoja niin usko sita.

        Espanjassa suomalaisen ajokortin vaihtaminen vaatii suomesta (saa englanniksi) ja pyydetaan AKElta, todistuksen jossa on kaikki ajokorttitiedot.
        Rattijuoppoudet , kortin menetys ym.

        Se viedaan taalla Liikennevirastoon joka viela Suomesta sen vahvistaa ennen kortin taalla myontamista.

        Pisteita ei saa takaisin automaattisesti.

        Etta voisit vaihtaa kortin taalla Espanjassa tuolla Eestin tyylilla pitaa sinulla olla espanjan myontama N.I.E. oleskeluoikeustodistus,vakituinen osoite ym.

        Talta sivulta voit katsoa kaikki asiaan liittyvat tiedot.

        http://www.dgt.es/portal/es/oficina_virtual/conductores/

        En sanonut että Suomi ei tarkasta. Kortinvaihtajan ei vaan tarvitse itse keräillä niitä tietoja eikä todistuksia kun poliisi kysyy ne omien yhteyksiensä kautta. Palvelua siis. Toisaalta mikään ei ole yksiselitteistä. Poliisi ei ääneen myönnä selvää faktaa eli erilaista suhtautumista esim ruotsalaiseen tai romanialaiseen korttiin.
        Eestissäkään korttia ei vaihdeta jokaiselle konttoriin sisäänkävelijälle. Sikäläisen sotun saaminen on kuitenkin varmasti lastenleikkiä verrattuna Espanjan byrokratiaan maassa asuvalle ulkomaalaiselle. Yksi EU:n perusoikeuksistahan pitäisi olla vapaa liikkuvuus. Miten siihen sopii oleskeluoikeustodistus?


      • rita casanueva
        ABCDE+ kirjoitti:

        En sanonut että Suomi ei tarkasta. Kortinvaihtajan ei vaan tarvitse itse keräillä niitä tietoja eikä todistuksia kun poliisi kysyy ne omien yhteyksiensä kautta. Palvelua siis. Toisaalta mikään ei ole yksiselitteistä. Poliisi ei ääneen myönnä selvää faktaa eli erilaista suhtautumista esim ruotsalaiseen tai romanialaiseen korttiin.
        Eestissäkään korttia ei vaihdeta jokaiselle konttoriin sisäänkävelijälle. Sikäläisen sotun saaminen on kuitenkin varmasti lastenleikkiä verrattuna Espanjan byrokratiaan maassa asuvalle ulkomaalaiselle. Yksi EU:n perusoikeuksistahan pitäisi olla vapaa liikkuvuus. Miten siihen sopii oleskeluoikeustodistus?

        Oleskeluoikeustodistus pyydetaan Espanjassa EU-kansalaiselle, jolla annetaan sotu tai vastaava numero ja rekisteroidaan poliisirekisteriin,
        Espanjassa se on N.I.E. Ulkolaisen henkilotunnus, samalla samoin kuin Suomi sen pyytaa. myos EU-kansalaisilta.

        Vapaa liikkuvuus muttei kontrolloimaton liikkuvuus.

        Suomi on tassa suhteessa viela kovempi kuin esim. Espanja.

        Suomi:
        http://www.migri.fi/netcomm/content.asp?path=8,2664,2668

        Espanja:

        http://extranjeros.mtin.es/es/InformacionInteres/InformacionProcedimientos/documentos2/102.pdf

        Hyvaa Joulua ja aja varovasti!

        Terveisin Rita de Las Palmas


      • Kielinazi
        fadsdd kirjoitti:

        Niin tuo kielitaito kysymys taitaa kaataa tämänkin halvemman huvin. Kirjalliseen vaaditaan vähintään jonkintason englannin kielen taitoa. Joten kortin hommaaminen espanjassa tuskin monellekaan suomalaiselle tulee kyseeseen, koska se vaatii laajemman sana varaston opiskelua, joko espanjaksi tai englanniksi.

        Alunperinhän aloittaja naureskeli, miksei suomalaiset juokse espanjasta korttiaan, kun on niin halpaakin.
        Asuminen, kielitaito ja oleskelu vaatiikin sitten niitä lantteja ja AIKAA liikaa, jotta voisi heittää työn tai opiskelupaikan hetkeksi nurkkaan ja säästää pari sataa jossain ajokortti asiassa.
        Ehkäpä he jotka menevät töihin tai ovat muista syistä maassa pidempään voivat espanjasta kortin hakea.
        Mutta muissa tapauksessa aloittajan naureskelu on täysin turhaa.

        No jotkuthan eivät edes osaa suomea kirjoittaa, saati sitten että ymmärtäisivät englantia. Kielioppi on ainakin sitä luokkaa, ettei näytä suomikaan taipuvan.


    • A BE

      Onpahan kallista, minä maksoin ajokortista A BE kaikkineen noin 160€. Ja suomessa.

    • auto kulkee kortitta

      Nii tai sitte ei vaan tee korttia ollenkaan. Se on kuule niin yksinkertaista. Kiinnijääminen on suht epätodennäköstä jos ajelee autolla jossa on asiat kunnossa asiallisesti, sakotkaan varmaan ei ole näillä tuloilla mitään verrattuna kortin hintaan, eli voi kerää useampiakin tuohon hintaan. Itseasiassa todella moni harrastaa tätä ja Suomen ulkopuolella vielä useampi.

    • lazarus90

      Pakko nostaa vanha aihe esii ja kysyy paljo maksaaa nykyään espnajas ajokortti?

      • Tietäjä

        Liian paljon


      • chico español

        150-350€


    • sippura1960

      pitääkö kyseisessä kortin hankinnassa hallita espanja kieli,vai kelpaako englanti?

      • chico español

        Riippuu missä päin espanjaa, mutta barcelonassa ei kukaan oikee puhu englantia, ite oon asunu tääl jonkin aikaa, ni tuun toimeen espanjallaki


    • asedtu

      LUIN JOSTAin että espanjassa pitää asua ensin 6kk, jotta voi suorittaa tuon ajokortin espanjassa.

    • miksi englanniksi ja ei espanjaksi? :D

    • Doniroi

      Mitenhän mahtanee mennä moottoripyöra ja kuormautokortissa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      88
      2871
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1666
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1381
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1364
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1069
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1027
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      864
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      845
    Aihe