Olen useasti miettinyt sitä, elikkä minkä tyyppinen ihminen narsisti valitsee?
Jouduin itse narsistin kynsiin, pääsin kylläkin irti, mutta en ymmärrä miksi juuri minä. Olen hyvännäköinen, sosiaalinen, tasapainoinen, hyvässä työssä oleva, hyvin toimeentuleva, hyvä lapsuus takana, sanoisin, että minulla on hyvä itsetunto. Kuinka järkevä nainen, jolla on molemmat jalat tukevasti maassa, voi retkahtaa kylläkin tosi hyvännäköiseen narsistimieheen? En tiedä itse vieläkään vastauksen, olen vain tyytyväinen, että se aika elämästäni on takanapäin.
Puolustukseksi, täytyy sanoa, etten ollut tavannut aikaisemmin tämäntyyppistä ihmistä, en tunnistanut merkit, nyt kuvittelen tunnistavani.
Se siis minua vaivaa enemmän, miksi hän iski karsimaattista, läpitunkevaa katsettaan juuri minuun?
Minkä tyyppinen ihminen narsisti valitsee?
25
2581
Vastaukset
- hellu99
Luulisin ttä melkein minkä tyyppisen vaan. Ehkä tunteellisen, empaattisen (voi paremmin "täydentää" omia sekavia tunteitaan, tunteettomuuttaan? ja empatiakyvyttömyyttään koska narsistilla on tapana pitää koukkuunsa saamaansa ihmistä oman itsensä jatkeena).
Narsistia ei ole helppo tunnistaa koska hän "naamioituu" suhteen alussa taitavasti niin ettei voi tietää hänen olevan narsisti varsinkaan jos ei tunne asiaa paremmin ja on esim. älyltään normaali yleensä ja narsisti pystyy imitoimaan normaaleja tunteita ja normaalia ihmistä taitavasti.
Jotkut ovat sitä mieltä että narsistin uhri on läheisriippuvainen. Mutta tiedän molnta tasapainoista ja vahvaa ihmistä jotka ovat ajautuneet narsistin uhreiksi. Sanotaan myös että narsisti ei "arvosta" uhrinaan kovin "helppoa" ihmistä, ei "panosta" häneen niin paljon, koska mitä tasapainoisemman ja vahvemman ihmisen narsisti saa rikottua ja mitätöityä, sitä suuremman voiton narsisti kokee saavansa kun se onnistuu. En tiedä tarvitseeko ihmisen olla ennen narsistia läheisriippuvainen vai tekeekö narsisti ihmisestä suhteen pidempään jatkuessa taitavalla manipuloinnillaan (jota ei helposti edes huomaa niin taitava hän on siinä) läheisriippuvaisen.Läheisriippuvainen ihminen on kumppanina kaikkea muuta kuin helppo tai pelkästään alistuva. Hän on sietokyvyltään huippuluokkaan hiottu timantti.
Hehän usein ovat nimenomaan "sairastuneet vahvuuteen".
Tuosta voittoaspektista en ole varma ainakaan aina. Kun alistuu liikaa, alkaa halveksunta. Kun pistää vastaan - aletaan "kisaamaan" ja katotaan.
Narsisti ei halua edessään matelevaa ihmistä vaan kiusaantuu, ärsyyntyy ja raivostuu tällaisesta. Siksi moni kaltoinkohtelija esim lyö toista kun hän alkaa itkemään tai "matelemaan"...koska ei kestä nähdä sitä itsensä vuoksi.
Sen voi helposti kokeillakin. Kun riitatilanne tulee ja toinen alkaa aina tai lopulta itkemään ja "matelemaan"....voit olla varma että raivo vain kasvaa. Tavallaan tuntuu siltä, että tällainen ihminen tarvitsee jollain tavalla sitä että saa nähdä "sijaiskärsijässään" ne tunteet joita ei itse kykene kohtaamaan (esim ns heikkous) mutta näin käydessä tilanne kuitenkin vain pahenee.
Narsistinen ihminen suhtautuu eri tavoin vastaanpanevaan (joka ei lopulta "murru" esim itkemään tai anelemaan mitään), ensin vastaanpanevaan ja sitten alistuvaan ja pelkästään alistuvaan ihmiseen.
Jos uhri heti aina murtuu...se on käyttökelvoton pitkän päälle.
Näin siis läheisriippuvuuden määritelmät täyttävä ihminen on ideaaliuhri.
- neljännesosahullu
Samaa pohdin itse aikoinani, koin itsekin myös olevani vahva, sosiaalinen jne. Mutta niin vain oli narskun mentävä aukko jossakin. Nyt en koe olevani muuta kuin ihmisraunio, mutta kovasti tutkiskelen itseäni ja varmasti löydän vielä sen ihmisen, joka oikeasti olen.
Mutta kuten hellu kirjoitti, sitä suurempi voitto narskulle, mitä vahvemman ihmisen hän kykenee nujertamaan, ihan kuin hän itse saisi tämän voiman itselleen."sitä suurempi voitto narskulle, mitä vahvemman ihmisen hän kykenee nujertamaan, ihan kuin hän itse saisi tämän voiman itselleen. "
Mitä enemmän vastapuoli kestää, sitä enempi tällainen ihminen hyötyy hänestä. Narsistinen kumppani ei ole vinkujia varten. He ne jättävät lopulta tai nopeastikin.
Se ei ole voitonhakua ja sen miettimistä kuinka nyt saan tuon sellaiseksi ja tällaiseksi vaan vastus jota vasten voi "purkautua" eikä toinen siitä heti hätkähdä.
Ei ole vahvan ihmisen merkki kestää sitä. Vahva ihminen katsoo sellaista sekoilua kieroon ja kävelee ulos.
- unelmavävykö
Kuka joutuukaan narsistin uhriksi ja kenet hän valitsee. Olen lukenut paljon siitä, että meissä kaikissa on jonkinlainen tutka, joka vetää puoleensa niitä ihmisiä, joihin olemme valmiita ja jotka tuovat tuttua ja turvallista tunnetta. Itsellä ei ollut myöskään kokemusta narsistista, muuten kuin teoriassa, ennenkuin tapasin ja jouduin suhteeseen hänenlaisensa kanssa. Tosin en oikein usko, että kukaan vahva tai heikko, läheisriippuvainen tai riippumaton olisi voinut vastustaa hänen charmiaan. Niinkuin kaikki, siis näin jälkeenpäin sanottuna, narsistit koukuttavat uhrinsa ja kietovat seittiinsä, niin myös tämä. Hän oli oikea naisen unelma, hyväkäytöksinen, huomaava, karismaattinen, älykäs, todella epäilyttävä ollakseen suomalainen mies. Ja juuri siksi tuntuikin uskomattomalle, että se mies, joka osasi olla mitä ihmeellisin ja ihanin, saattoi muuttua kylmäksi kuin kivi ja tunteettomaksi kuin muumio. Miksi hän valitsi minut, en tiedä, kumpi meistä valitsi, luulen, että tarvitsin tuolloin juuri tuollaista upeaa urosta, ja tiesin jo alusta lähtien, ettei hänenlaistaan voi olla olemassa ja siivet siinä tulee palamaan. Ja paloihan ne, mutta liian myöhään sen huomasin. Olin tavallaan kuin huumeaddiktiossa, tein mitä tahansa, että olisin saanut sen saman huomion ja hyvänolon tunteen mikä oli suhteen alussa, mutta sitähän ei enää narsistin kanssa tule.
Tuolla ylhäällä kirjoitin, kuinka koin hänet älykkäänä, karismaattisena jne.. Nyt näen hänet raukkana, säälittävänä ja täysin hukassa olevana ihmisenä. Hänellä ei ole mitään työkaluja normaaliin tunnetason keskusteluun. Sanoin hänelle loppukeskustelussamme (= minä keskustelin), että se olin loppujen lopuksi minä, joka hyödyin suhteestamme, koska kasvoin ihmisenä paljon vaikkakin kivulla. Hänen kommenttinsa oli painokelvotonta tekstiä, koska hän ei kyennyt muuhun.- samaasanoisin
Mutta naisesta.
Ihanin ihminen johonka koskaan tutustuin.
Muutaman päivän ennen häitä hänen käytöksensä muuttui.
Muutos on pysynyt vuosikymmeniä.
Noin kymmenisen vuotta sitten erään tapahtuman yhteydessä.
Löysin tälle palstalle ja paljon aukeni asioita.
Välillä hän saa oikein narsismi kohtauksia ja silloin
on elämä hyvin vaikeaa.
Tämä palsta on ollut suureksi hyödyksi elämässä.
Täällä kohtalotoverit ovat osanneet kertoa narsismin
todellisesta luonteesta.
Eräs vuosikymmenien uhri eräässä kirjoituksessa sanoi,
että narsisti tekee aina rikoksen.
Aloin systemaattisesti seurata esim. pankkitilejä.
Löydöt ovat karua kerrottavaa. - Olit_
"Sanoin hänelle loppukeskustelussamme (= minä keskustelin), että se olin loppujen lopuksi minä, joka hyödyin suhteestamme, koska kasvoin ihmisenä paljon vaikkakin kivulla."
Olit kiltti kun annoit narsistille positiivista palautetta. Jotain tuollaista minunkin narsistini minulta varmaan odottaa, että antaisin tunnustusta hänen opetuksistaan, jotaka tietenkin edustavat jotain totuutta pohjimmiltaan tässä maailmassa muka. En ollut alunalkaen hänen kanssaan samaa mieltä, enkä ole edelleenkään.
Myönnän tietenkin, että narsistikokemus voi muodostua hyvin opettavaiseksi kokemukseksi, jos siitä on valmis oppimaan. Ansio ei kuitenkaan lankea narsistille.
Minun narsisti-pyskopaatillani paljon sellaista suhtautumista minun kokemaani kriisiin hänen temppujensa jälkeen, että hän ikäänkuin odotti minun tokenevan ja tajuavan asiat jotenkin siten kuin hän odottaa... Että minun olisi pitänyt tajuta miten asiat oikeasti ovat ja että niin tapahtuu hänen naisilleen yleensä, jotekin säännönmukaisesti kaavamaisella tavalla...
Sinun narsistisi ei kuitenkaan ilmeisesti ilahtunut saamastaan palautteesta.
- Uhriuu
Tätä minä odotan itse, kasvan tässä suhteessa ja sitten lähden.
Sanoin hänelle loppukeskustelussamme (= minä keskustelin), että se olin loppujen lopuksi minä, joka hyödyin suhteestamme, koska kasvoin ihmisenä paljon vaikkakin kivulla.- tytär-1
Narsisti valitsee kiltin ihmisen, jota on helppo muokata omia tarpeita varten.
Ja kyseisestä suhteesta irtipääsy ei ole ollenkaan niin helppoa. Erosta huolimatta narsisti *lipuu* takaisin uhrinsa elämään mennen tullen.
Ikään kuin, narsisti ei kykenisi päästämään irti uhristaan. Vaikka hänellä olisi uusi kiusattava, hän palaa aina takaisin rikospaikalle.
Itse olin narsistivanhempien nuorin lapsi, joten minulla ei ole kokemusta parisuhteesta narsistin kanssa. Mutta narsistin käytöshän on hyvin kaavamaista kautta linjan. Eikä muutosta tapahdu koskaan. - Kyseenal
tytär-1 kirjoitti:
Narsisti valitsee kiltin ihmisen, jota on helppo muokata omia tarpeita varten.
Ja kyseisestä suhteesta irtipääsy ei ole ollenkaan niin helppoa. Erosta huolimatta narsisti *lipuu* takaisin uhrinsa elämään mennen tullen.
Ikään kuin, narsisti ei kykenisi päästämään irti uhristaan. Vaikka hänellä olisi uusi kiusattava, hän palaa aina takaisin rikospaikalle.
Itse olin narsistivanhempien nuorin lapsi, joten minulla ei ole kokemusta parisuhteesta narsistin kanssa. Mutta narsistin käytöshän on hyvin kaavamaista kautta linjan. Eikä muutosta tapahdu koskaan."Narsisti valitsee kiltin ihmisen, jota on helppo muokata omia tarpeita varten. "
Kyseenalaistan. Lähellä normaalia riittää. Voi olla vahvaluonteinenkin, riippuu, mitä sillä tarkoitetaan.
Mielestäni on pääasia, että jossain on narsistin mentävä aukko. Nykyään epäilen, että narsistin mentävä aukko voi olla sekin, että ei ole tuntenut ennen ketään narsistia eikä siksi osaa suojautua.
- Tarkkavalinta
Narsisti on hyvin tarkka valinnassaan.
Yleensä hän valitsee käytökseltään fiksun, luotettavan ,turvallisen
ja empaattisen ihmisen. -Ihmisen, jolla on ns. elämänarvot
kunnossa.
Tuota ihmistä hän alkaa kadehtimaan ja projisoi kaiken oman
pahansa ja heikkoutensa tuohon ihmiseen.
Narsisti ei valitse sellaista, joka heti ensimmäisen kerran
jälkeen lähtee omille teilleen. Narsisti hakee jatkuvuutta.
Jos jatkuvuutta ei ole alkaa raivoisa seulonta.
Ei ole ollenkaan ihme, että se ensimmäinen kunnon
ihminen on jatkuvasti narsistin kohteena.- valinnasta
Narsisti valitsee uhrinsa itseään ylempää.
Tätä hän alkaa painamaan ja nostamaan itseään
ohi uhrista.
Ihmettelin kerran , miksi erästä suvun jäsentä
moitittiin alituiseen vaikka hän oli hyvin fiksu.
Hän sattui olemaan ainut suvun jäsen, joka
oli opiskellut yliopistossa. - Tuon_
valinnasta kirjoitti:
Narsisti valitsee uhrinsa itseään ylempää.
Tätä hän alkaa painamaan ja nostamaan itseään
ohi uhrista.
Ihmettelin kerran , miksi erästä suvun jäsentä
moitittiin alituiseen vaikka hän oli hyvin fiksu.
Hän sattui olemaan ainut suvun jäsen, joka
oli opiskellut yliopistossa.Tuon allekirjoitan. Narsisti ilman muuta käyttää hyväosaista uhria hyväkseen.
Narsisti ei jätä kipuamatta säärtä pitkin, jos ikinä on mahdollista. Jättää kipuamatta, jos on sääriä kivuttavaksi niin paljon, että ei pysty tarttumaan sen takia kiinni.
Koulua käymättömälle narsistille on herkkupala yliopistosivistyksen omaava henkilö, johon jostain syystä pääsee tarrautumaan. Itse hyvän koulutuksen omaavalle narsistille sellainen ei ole ollenkaan samalla tavoin tärkeää. - molemminpuolinlöytyy
Tuon_ kirjoitti:
Tuon allekirjoitan. Narsisti ilman muuta käyttää hyväosaista uhria hyväkseen.
Narsisti ei jätä kipuamatta säärtä pitkin, jos ikinä on mahdollista. Jättää kipuamatta, jos on sääriä kivuttavaksi niin paljon, että ei pysty tarttumaan sen takia kiinni.
Koulua käymättömälle narsistille on herkkupala yliopistosivistyksen omaava henkilö, johon jostain syystä pääsee tarrautumaan. Itse hyvän koulutuksen omaavalle narsistille sellainen ei ole ollenkaan samalla tavoin tärkeää.Olen nähnyt myös reittäpitkin kipuamisen, että ei aina tarvitse olla sääri.
- Kieltäm
molemminpuolinlöytyy kirjoitti:
Olen nähnyt myös reittäpitkin kipuamisen, että ei aina tarvitse olla sääri.
😄Kieltämättä ällöttävä tapa ilmaista asia, oli reisi tai sääri, mutta en malttanut olla käyttämättä ilmausta kun on kyse ällöttävistä narsisteista...
Muut ihmisethän rakastuvat ja ihastuvat vilpittömästi ja jos siinä mukana tulee jotain ylimääräistä säihkettä niin se on vain mukava lisä, ei välttämätön asia. - Reittä
Reittä pitkin mennään... Sääri on kovin pitkä kappale ja sisältää pohkeenkin jolloin voi jäädä kiertämään polvilumpiota...
Voi hyvät hyssykät kun sanonnat tahtovat unohtua kun ei tule käytettyä. - sattumoisintunnen
Useamman uhrin, sen vuoksi, että osa heistä on samasta
suvusta. Vain kaksi on ulkopuolelta.
Kaikkiin heihin pätee tuo edellä oleva.
- dadaada
Parisuhteeseen tai muutoin avustajakseen narsisti valitsee "käytökseltään fiksun, luotettavan, turvallisen ja empaattisen ihmisen. -Ihmisen, jolla on ns. elämänarvot kunnossa". Sellaista ihmistä kelpaa esitellä käsipuolessa, mutta voi myös eniten hyödyntää, koska kohde on tunnollinen sekä tod.näk. tienaa/omistaa jotain ja hän vaikuttaa fiksulle myös muiden silmissä. Hänen kauttaan pääsee tarvittaessa vaikuttamaan ihmisiin ja asioihin. Siis kaikinpuolin arvokas pelimerkki.
Miksi älykäs ihminen ylipäätään lähtee narsistin piiriin pyörimään? Narsisti onnistuu kaivamaan esille jonkin avaintekijän, jolla pääsee kohteen sisimpään. Mitä traagisempi kokemus, sitä helpommin narsisti sen hyödyntää. Kuitenkin helpoin tie kohteen mieleen ja sydämeen on hänen tarpeensa saada kehuja. Sen keinon narsisti kokeileekin aina tavatessaan uusia ihmisiä.- Onko_kui
Onko kuitenkin niin, että narsisti ei siedä toisen loistetta.. vaan impulsioidensa riivaamana tuhoaa sen toisen ennenpitkää vastoin omaakin etuaan.
- valinnasta
Onko_kui kirjoitti:
Onko kuitenkin niin, että narsisti ei siedä toisen loistetta.. vaan impulsioidensa riivaamana tuhoaa sen toisen ennenpitkää vastoin omaakin etuaan.
Narsistin pitää itse loistaa ylimpänä.
Siksi polkee ja tuhoaa muita. - tytär-1
Onko_kui kirjoitti:
Narsisti ikään kuin kadehtii uhrinsa luonnollista kykyä saada ystäviä ympärilleen tekemättä juuri mitään.
Hän jopa moittii uhria siitä, kuinka tämä vie häneltä ystävät. Eikä suostu ymmärtämään sitä tosiasiaa. että hänen oma käytös on syynä siihen, että *ystävät* katoavat hänen ympäriltään. - valinnasta
"Narsisti onnistuu kaivamaan esille jonkin avaintekijän, jolla pääsee kohteen sisimpään. Mitä traagisempi kokemus, sitä helpommin narsisti sen hyödyntää."
Näillä kokemuksilla narsisti myöhemmin piinaa jopa kymmeniä vuosia. - näimpäse
tytär-1 kirjoitti:
Narsisti ikään kuin kadehtii uhrinsa luonnollista kykyä saada ystäviä ympärilleen tekemättä juuri mitään.
Hän jopa moittii uhria siitä, kuinka tämä vie häneltä ystävät. Eikä suostu ymmärtämään sitä tosiasiaa. että hänen oma käytös on syynä siihen, että *ystävät* katoavat hänen ympäriltään.On.
Työpaikastakin yritetään ulos.
- vaistoeitoimi
Olipa hyvä lukea. Taisin mennä halpaan ja melkein narsistiin ihastuin. Kehui kyllä, että häntä kiinnostaa aina fiksut naiset, ja kyllä niitä kehuja tuli ulkonäöstä ja kaikesta muustakin. Sanoin, että hei, et voi tuntea minua, ollaan vasta yksi ilta tunnettu ja nyt oli siis toinen tapaaminen. Huh huh. Onneksi se on nyt mennyttä ja loppui alkuunsa. Mutta oli inhottavaa, kun ensin luulin, että olin tavannut ihan oman ikäisen ja samoista asioista pitävän ja elämän arvotkin samansuuntaiset alkukeskustelun perusteella.
Sitten selvisisikin, että on tapaillut jotakin naista jo vuoden, mutta homma ei etene. En ihmettele, jos sitten "vikitellään" muita, niin taitaa olla nainen jotakin aavistellut - hyvä niin. Teki mieli sylkeä päin naamaa ihan sen naisystävän puolesta, mutta hieman sivitystä omaavana, kävelimme yhdessä tyylikäästi pois tilasta ja halasin lämpimästi lopussa ja hymyillen vilkuttelin.
Lyhyt kokemus, mutta aika karmivaa tavata näitä tunteettomia narsisteja ja ahdistavaa. Voimia teille irtautumiseen, jotka olette suhteessa. Itsellä aiemmin vain kerran elämässä ollut 8kk suhde tosi raastava ja poukkoileva narsistiin.
Toki voin olla värässäkin ja toisesta ihmisestä ei saisi tehdä diagnoosia noin vain. Toisessa voi myös nähdä asioita, jotka itsessä kieltää - se on pelottavaa. - PORRORPORRIDGEPENA
Voi että nuita narskuja. On ne semmosia omanlaisia kyl.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse864650Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093847Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1823660Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.692098Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751941Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.791298- 1301152
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1481099- 501010
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä30914