Kuuntelin tässä taannoin, varmaan puoli vuotta sitten radiossa haastateltiin Vesa Puuronen nimistä miestä joka puolusti saamelaisuutta ja haukkui suomalaisten rasistista kohtelua saamelaisia kohtaan.
Piti tehdä ohjelmasta aloitus jo silloin kun se herätti niin paljon ajatuksia, mutta kun Mover poistaa kaiken kirjoittamani ties mistä syystä niin on vähän vaikea innostua kirjoittamaan pitkiä ajatuksia kun Mover kuitenkin poistaa ties mistä syystä. Mover hyvä, ”ymmärrätkö että se onkin syy miksei täällä kukaan puhu asiaa vaan kiusaa, koska järkevät asiat poistat jollain verukkeella.”
Nyt en enää muista ohjelmasta paljookaan ja pätkittäin muistelin eilen, kun täällä on ollut joitain kommentteja saamelaisuudesta. Ja anteeksi jos muistini ei ole tarkka ja sanavalintani eivät ole oikeita, mutta sain ohjelmasta käsityksen että Vesa Puuronen syytti suomalaisia saamelaisuuden ”tuhoajaksi”.
Jos joku sen taustapeilin linkin löytää, niin panee tulemaan tänne, kiitos.
Se oli super-toimittaja Kati Lahtisen tekemä.
1. ) Minä taas olen saanut käsityksen että saamelaisnuoret itse eivät ole siitä kiinnostuneet vaan tahtovat Helsinkiin ja helsinkiläisiksi.
2.) Olen myös ihmetellyt ääneen miksei saamelaiset hae omaa valtiota? Vastaukseksi olen saanut, ettei ne pärjäsi ilman Suomen valtion rahoja.
3.) Ja olen sillä kannalla ettei kukaan Puuronen voi pakottaa nuoria ylläpitämään kulttuuria, joka ei heitä kiinnosta.
4.) Sitä vastoin, me olemme erittäin kiinnostuneita pitämään kiinni suomalaisesta kulttuurista ja tavoista, mutta surutta meitä kutsutaan rasisteiksi, ainakin kaikki mamuttajat, musuttajat, muka-eliitti sekä poliitikot (paitsi persut).
Onhan se vähän erikoista miksei suomalaisuutta saa puolustaa?
Miksi suomalaisuutta puolustajat herjataan rasisteiksi?
Toisaalta miksei saamelaiset itse puolusta / puolustaneet omaa kulttuuriaan aktiivisemmin?
Anteeksi tuo yleistys, pitäisikö se taas sanoa: Ja miksei ERÄÄT saamelaiset itse puolusta omaa kulttuuriaan?
Kyllä te olette kans..? Mieti Mover nyt itsekin, että kyllä viisaan ihmisen pitää ymmärtää mitä tuollainen yleistävä lause tarkoittaa.
No mutta takas saamelaisuuteen :
Olisiko kyse kenties samasta ilmiöstä, että kun eliitti vihaa jotain niin kukaan ei kehtaa sanoa että minusta siihen olisi kiva tutustua. No minä en ainakaan inhoo / vihaa saamelaisia ja toivon heidän kulttuurille kaikkea mahdollista hyvää, mutta älkää nyt herranjumala puolustajat tulko nyky-suomalaisia haukkumaan, jos vaikka entiset poliitikot olisivatkin tehneet saamelaisia syrjiviä lakeja, mikä olikin melko kamalaa kuunneltavaa, että sellasta on ollu. Ja kyllä se on oikeeta syrjimistä, mutta syyttömiä me siihen olemme.
Joten mikä mies se Vesa Puuronen on kun kehtaa ruveta syyttää suomalaisia saamelaisuuden tukahduttamisesta tms?
Hoitakaa itse ne hommanne. Ja fennis tukee kyllä. Kaikki pienet ihanat kulttuurit on säilytettävä. Varsinkin suomalainen;)
Saamen puurot ja vellit sekaisin
9
295
Vastaukset
Ja se vielä että siinä ohjelmassa hän puhui siitä PPP ja Aaken nunnuka nukkuka –vitseistä, että se on huono juttu.
Jos saan sanoa, niin minä sain tietoa saamelaisuudesta paljon enempi kuin ilman vitsejä, että mielestäni PPP ja Aaken nunnuka nukkuka –vitsit edesauttoivat saamelaisuuden tietoutta.
Ja vaikka muistan katsoneeni ko ohjelman kohtaa vähän niin kuin se H. Moilanen, niin en ikinä sekuntiakaan uskonut saamelaisten olevan sellaisia heinähattuja mustanaamaisia nokisia ukkoja. Se kuva lienee tullut jostain, ties mistä. Ehkä hesalaiset turistit kävi siellä ja jotain vähän sinnepäin nähny ja siitä asia väännetty liioitellen vitsiksi. Mutta olenko sitten jotenkin tavallista viisaampi huumorintajuisempi kun ymmärrän vitsien perustan ja etten usko vitsien olevan todellisuutta kuin heikosti. Esim Aku Ankka on totta vain koska se on vitsitotta, eikä siinä ole oikeaa ankaa vaan se mustetta.
Jotenkin aina tuntuu kuin menisi kaikki puurot ja vellit sekaisin, kun joku kulttuuri on kuolemaisillaan niin syytetään toisia, vaikka kovin harvat ovat näemmä itse halukaita puolustamaan omaan saamelaisuuttaan.
No me super-suomalaiset nyt yritämme puolustaa omaa kulttuuriamme, mutta eliitti tahtoo vain antaa rahamme afrikkalaisille ja mustille ja mamuille ja mihin vaan paitsi suomalaisuudelle, jotta musta erilainen kulttuuri valtaisi Suomen.
Joten kun tämä selkeästi näyttää suomalaisuudenkin tappamiselta niin miten ois saamelaiset, lyödäänkö hynttyyt yhteen ja tullaan sinne? Ruokitteko ja elätättekö meidät? Saammeko asunnot ja autot ja koulutuksen ja kieliopinnot ja duunit myös? Ei muuten sitten kiinnosta se poronhoito ja -erottelu. Jotain muuta tarttis teherä. PS pieni kaino toive, ne hyttyset ja mäkäräiset voisitteko hävittää ne ensin, pyydän.
Näyttää olevan että suomalaisuus on seuraavana kulttuurien tappolistalla, koska kukaan eliitistä, raha-rikkaista, fiksuista suomalaista, eikä edes Presidenttimme kehtaa puolustaa suomalaisuutta. Vaan eliitti syyttää meitä rasisteiksi. Sen rasistisuuden paukutti suomalaisten päähän edellinen eduskunta Stubbi ja varsinkin Stubbi ja Asteriksi ja kaikki k.edustajat.
Miten on tuleeko kaupat?- z.o
torstaina 16. 6. 2011 olen puolenpäivän aikoihin Lahdessa. Tehdään tärskyt. Ei siinä pikapanossa pitkään mene valkoihoisilta. Saadaan vähän purettua näitä paineta mitä tulee täällä Moverin palstalla vähän joka suunnasta.
Kerro jo viimein... Ootko tumma vai vaalee. Ja eihän sen niin väliä. Saahan ne karvat värjättyä.
Zorro-Kulta, vastasin sinulle s-postiisi, tahdon puhua saamelaisten syrjimisestä täällä, pliis
Syrjitäänkö mielestäsi saamelaisia ja miten se ilmenee?
Nuoruudessani en ihan tarkkaan tiennyt heistä mitään, mutta sitten tuli TV vitsejä saamelaisista ja asia tuli edes vähän tietoisuuteeni. On vähän väärin että syytetään suomalaisia saamelaisten asioiden polkemisesta, kun kyse on kuitenkin luultavasti vain wanhoista poliitikoista. Ennenwanhaan oli niin paljon syrjimistä. Sinä menikin äkkiä puurot ja vellit pesuveden mukana.
Kuitenkin yks tärkeä asia syrjimisessäkin on se ettei kivaa kulttuuria kukaan tahdo syrjiä.
F.ex. amerikkalainen kulttuuri tunkee joka paikkaan, vaikken itse ihan kaikesta niin välittäisi.
Miksei kukaan ahmi saamelaista kulttuuria kuten amerikk kulttuuria?
Kannattaisiko katsoa peiliin?
Itse en ole edes tietoinen saamelaisesta kulttuurista, enkä sen syrjimisestä.
Olen halukas juttelee siitä, jollain muulla kuin V. Puurosen suomalaisten syyttämis-tyylillä.
Kannatan kaikkien kulttuurien säilyttämistä varsinkin mini-kulttuurien, jota varmasti saamelaisuuskin edustaa.Puuronen, Vesa: Rasistinen Suomi, Gaudeamus 2011
http://www.gaudeamus.fi/ajankohtaista/puuronen-rasistinen-suomi/
Esille tulevat muun muassa venäläisvihan ilmenemismuodot Suomessa 1900-luvun alusta nykypäivään, saamelaisten syrjimisen eri muodot sekä Suomen oikeuslaitoksen suhtautuminen rasistisiin rikoksiin ja rasismin uhreihin.
”Poliisi on yleensä ensimmäinen viranomainen, jonka kanssa rasismin uhrit joutuvat tekemisiin. Tämä kohtaaminen on tärkeä, sillä väkivallan tai muun rikoksen uhriksi joutuminen järkyttää ihmisen perusturvallisuuden tunnetta. Viranomaisten tulisi pystyä toimimaan niin, etteivät he ainakaan pahenna uhrien saamia henkisiä ja fyysisiä vammoja. Näin ei kuitenkaan aina käy.”
---------------------- lainaus loppuu -----------------------
Tässähän sitä on. Ja lukekaa lisää sieltä.
En jaksanut enempää tällä kertaa, sillä oikeesti rupee sattuu.
Eilenhän kirjoitin siitä kun kundi potki oveani niin että koko talo tärisi ja poliisi sanoi : ”no mene avaa ovi.”
Juuri tämä on sitä että kun kukaan ei puolusta eikä välitä suomalaisista, mutta mamuja auttaa kaikki.
Minunkin henkeä uhattiin turvauduin tyhmyyttäni mieheen, joka raiskasi minut siinä rytäkässä ja poliisi sanoi mikset antanut vapaaehtoisesti, kun hän oli niin komeakin. Onko mun pakko jakaa per*ettäni kaikille komeille miehille?
Näemmä, ainakin Suomen poliisin mielestä.
Miettikää naiset!! Itsekin nyt vanhempana satoja kertoja paneskeltuani vieraitakin ukkoja (ja saman vuorokauden puolella 18v ja 80 v ei paljoo haittaa, mut nuori oli parempi). Siltikin paljon naineena ei moni asia haittaa, mutta jos minun henkeä uhkaisi joku, niin ei tulisi mieleenkään ruveta paneskelemaan kenenkään, eikä varsinkaan kenenkään komean miehen kaa. Minä vihaan komeita miehiä, niillä on joku poliisin lupa raiskata. Tappouhka niskassa en panisi edes omaa miestäni. Taivas että kytillä on logiikkaa ja otsaa pilata nuoren tytön elämä.
Ja kaikki tämä omassa maassani.
Olen syrjitty ja potkittu omassa maassa minäkin. Miksei suomalaisia kukaan suojele, kaikista vähiten joku poliisi.
Kyttä on natsi-sika = totta ja enemmänkin.
On asunnottomuutta suomalaiset miehet ovat myös hyväksikäytettyjä; naiset ottaa miehen tekee lapsen ja saa ison asunnon ja potkaisee miehen pellolle. Mies asunnottomana menettää jopa duuninkin joten elämä jatkuu sillan alla, mutta mamuille annetaan asunnot ja duunit ja sitten virkamiehet käy potkimassa ojassa rypeviä ukkoja lisää, te saamattomat nuljakkeet.
Siksi sanoinkin tässä kerran, että tervetuloa Suomeen mamut täällä on kaikenlaista pa*kaa tarjolla, teillekin.
Kyllä minä en tänne tulisi jos olisin syntynyt muualla.
Tänään sitten tällä päällä.Tässä yks kerta menin poliisi laitokselle, viereisellä tiskillä palveltiin ystävällisesti mamua, mutta minulle sanottiin, juu ei mene murhatutkimusten edelle. Olis tehny mieli huutaa ettei Suomessa saa suomalainen enää edes palvelua.
Kuten terveyskeskuksessakin, minulla oli paha ongelma, niin ei mitään apua, olin just valmis huutaa, että onko ihonvärini väärä? Mustia tässä yhteiskunnassa vaan palvellaan! Ja hammaslääkärinkään on ihan turha edes soittaa, jos nimi on suomalainen niin ei varmasti saa palvelua eikä varsinkaan aikaa.
Ai ketä syrjitään?
Jos saamelaisiaKIN syrjitään ja on aina syrjitty, niin en voi muuta todeta kuin että swedut ovat aina tahtoneet ” tappaa ” = toimillaan tuhota meidät suomalaiset, että voisitte kohdistaa vihanne heihin, me suomalaiset olemme ihan samoin sorron alla olleet aina kuin ilmeisesti sitten saamelaisetkin, josta en aiemmin kyllä tiennyt. Ehkä juuri se kuoliaaksi vaientaminen on yksi keino. Kuten nyt tehdään suomalaisuuden kuoliaaksi vaientamisella, kuten minuunkin kohdistama syrjintä täällä : ” Älkää edes lukeko fenno.maani -nimimerkkiä ”
Ajattelen vaan että siitähän se tyhmyys juuri lähtee kun ei tahdota tietääkään.
Itse sanoisin että tyhmimmät tässä maassa istuu Arkadianmäjellä, siellä on se rasismin, sorron, diktatuurin pesä. Mutta kun pöljät äänestäjät eivät edes ehdi tutustumaan asioihin ja äänestää päin mäntyä, väärin.
Niinkuin se mies josta kerroin jo parikin kertaa, kun sitä karkotettiin ja se yritti ettei sitä karkotettaisi, niin sitten kun se oli saanut jo luvan jäädä Suomeen ja näki salatut paperit itse, niin se järkyttyi kun se löysi sieltä allekirjoittaneiden joukosta nimen, jota se itse oli äänestänyt.
Että eikö nyt yhtään kannata seurata politiikkaa, ettei nyt itsensä karkottajaa tai omien ajatusten vastustajaa äänestäisi.
Voi teitä rassukoita. Sekin on puolue joka mukamas ajaa pieneten ja köyhien asioita,,,, jos SKDL sanoo jollekin jotain. Muistaakseni ko mies oli jopa opetusministeri, kun minäkin ajattelin sille kirjoittaa jotain koulun ongelmista.Kyllä meidän nyt pitää ruveta oikeesti miettimään millaista elämä me tahdotaan Suomessa.
Kyllä mamujenkin pitää ymmärtää ettei lehmää voi lypsää jos utareista = tisseistä tulee jo verta.
Suomi on jo kuolemaisillaan, no jos sitä tahdotte, mutta jos ette tahdo niin äänestäkää sitä ainutta suomalaisuutta puolustavaa puoluetta eli PeruSSuomalaisia. Pliis Fatbade Hetemaj, my woman ja Nazima Razima liittykää PS ja näytetään taivaan merkit noille emä-valehtelija-puolueille. Minä äänestän Fatbadea jos liityt PS.
Eka asia mitä Fatukasta kuulin pyöreessä pöydässä, oli niin omituinen kokemus, että mikä likka toi on kun ajattelee sanasta sanaan niin kuin minäkin. Muistaako Fatukka, niistä tisseistä kun höpisit, en tiedä oliko se ihan eka ohjelmasi?
Fatukka, my darling, sinulla on varmasti munaa tehdä se. Liity PS, mitä sinä siitä kokoomuksesta, suomalaisten ja saamelaisten sortajasta luulet saavasi, tahdotko sinäkin auttaa suomalaisten sortaja-puoluetta. Kokoomus auttaa vain super-rikkaita rikastumaan, unohda se sorto-puolue. ”Ei yhtäkään aloitetta tehnyt työläisten olojen parantamiseksi” oli joku juttu jonka täällä näin linkkeineen tutustuin aineistoon.
Ja Nazu Razu mieti että SDP oli mukana hallituksessa joka poisti multi-super-miljonääreiltä verot, kun ne ei muutenkaan juurikaan maksele veroja, niin nekin vähän ilot ottivat pois köyhiltä. Lähde sinäkin rakentamaan uutta Parempaa Suomea se on PS = parempi Suomi. Eikö sen jo sanakin sano.
Jos me kerta tahdotaan uudenlainen Suomi niin vahoilla emä-vale-puolueillako te sen luulette saavanne?
Nyt on uuden suunnan aika likat?
Vaihdetaanhan huoneissakin tapetit ja matotkin uusiin aina silloin tällöin.
Ei mitään 1900 luvun alusta asti jaksa katsella?Älää viitti, pliis.
Ajattele nyt jos saamelaisia on vain ties miten vähän.
Mumi on meidän suomalaisten rikkaus että meillä on tuollainen nunnuka-lailaa lailaa rotu.
Meidän oma nunnuka rotumme. Me kohtelemme heitä hyvin jookos, tytöt?
Harmi ettemme tiedä siitä mitään…vielä. Täytyy ruveta ottaa selvää.
Saamelaiset on niin pieni ryhmä että minä ainakin tahdon niitä puolustaa ja suojella sitä kulttuuria,
Eikä ne ole koskaan tehneet mitään pahaakaan, kenellekään.
Kai saamet saa juoda ja ryypätä siinä missä me muutkin, vai onko saamelaisilta ryyppääminen laissa kielletty?
Tuskin ne ryyppää sen enempää kun Helsingin pennutkaan.Tiedättekö, rakkaat viholliseni ja vielä rakkaammat ystäväni, miten paljon kaduttaa tämäkin kirjoitukseni?
Enstekski kukaan järkevänä itseään pitävä ei ole ikinä keksutellut mistään järki-aloituksestani eikä mistään kukaan juttele, eikä tästä asiasta järkevästi ja kaduttaa että tallasta puurostakin vielä yritin ymmärtää ja kannustaa meitä kaikkia puolustamaan saamelaisuutta.
Ehkä se olisikin vielä hyvä, mutta nyt just ton Puurosen ym islamistien takia ei saamelaisuuskaan enää kiinnosta puupennin vertaa. Puuronen panee kaiken piloille!
Toi Vesa Puuronen on minulle tätä nykyä niin punainen vaate ja sitä haastatellaan kokoajan
ja hänen suuruudeltaan kysytään mitä on rasismia
Häntä kuunnellaan kuin jotain Jumalaa.
Hän yksin päättää mikä on rasismia.
Veikkaan ettei toi ole saanut piparia ikinä kun väittää vitsejäkin rasismiksi.
Se oli siinä yhdessä taustapeilissä jota en jaksa enää edes kaivaa teille.
No jaksoin
Arkielämän rasismiksi Vesa Puuronen mainitsee mm. nimittelyn ja etniset vitsit.
Minä sanoisin että sille on toinenkin nimi, mutta kai toi tyhmä-viisas tietää paremmin niin uskokaa häntä kun ette usko minua kuitenkaan.
http://yle.fi/radiosuomi/taustapeili/2011/03/rasismi_nakyy_verta_useammin_kyyneleina_2461684.html
Arvatkaapa miten paljon vihaan jo tuota sanaa Vesa Puuronen?
kyllä ja paljon…
Seuraavan kerran kun joku sitä haastattelee minun Radio Suomellani 94.0 niin te ette näe lentävää lautasta vaan fenniksen lentävän radion !
No minä olisin halunnut keskustella tuosta ohjelmasta ja rasismista, mutta kun ei teidän kaa voi jutella kun joku islamisti-hullu poistaa kaikki minun kirjoitukseni.
Mover pane ne minun kirjoitukseni kaikki takaisin ja nuppineuloilla kiinni, niin sitten voidaan jatkaa juttelua, muuten tästä ei tule mitään; en rupee kirjoittaa kaikkea kahteen kertaan ja varsinkaan ei tee mieli kirjoittaa mitään kun se islamisti-hullu (=ei-moevr) poistaa sen kuitenkin .Joo se viihdykettä rasismipalstalle on tämä linkki
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9710780
Viesti on poistettu.
Kyllä minulla nämä kaikki on tallessa kun vaan löytyy aikas hitaasti.
Sori.
Missä te olette? Puskissa vihapuheita huutelemassa?
Huono vitsi mutta se oli paperilla parempi :
Mies istuu netissä, kuva teksti : netissä vihapuheita ja puskista huutelua.
Seuraava kuva vaimonsa huutaa puskasta : " Siellä vaan netissä vaikka puskat ovat täynnä marjoja"
Sori en saa sitä väännetyksi sopivaksi vitsiksi tänne.
KOSKA VITSIT OVAT RASISMIA.
aivan sairaksi on tämä maailma mennyt
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse754537Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1063781Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1423473Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.371970Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575691921Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891229- 1201050
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.131963- 57933
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25837