Käksalmi Suomalainen kaupunki

edrtfhjukl

Yksi kaupunkin asukkaista kertoi minulle soman muinelman sen synnystä, jonka hän oli kuullut yheksänkymmenen, vuotiselta ukolta.

Wenäläisten ja Ruotsalaisten vastukseksi, Suomalaiset ennenvanhaan rupesivat rakentamaan linnaa Vuoksen virralle, Tiurin saarelle (jolla toen perään näkyyvät muurien jäännökset); vaan työllä ei ollut menestystä: rakennetut muurit monesti hajoelivat, ja

viimein ääni taivaasta ilmoitti rakentajoille, ettei tekonsa ole jumaloille kelvollinen, ja ettää heiän pitää, valmistaen veneen, soutaa siinä Vuoksen virtaa myöten siihen asti, kunnes kuuleevat käen kukkuvan: samalle paikalle heiän pitää aseutuman.

He täyttivät jumalojen käskyn, ja salmi, jossa he seisattuivat ilmoitetun merkin juohatuksesta, nimitettiin Käkisalmeksi.

2

180

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korela se oli

alkujaan nimeltään eli ikivanha kauppaikka Nimi on vääntynyt Karjalaksi la yleistynyt koko vanhan maakunnan nimeksi.

Ruotsalaiset ja venäläiset taistelivat paikan omistuksesta. Ruotsi voitti ja he antoivat pikku linnakkeelle nimen Kexholm. Siitä on väännetty Käkisalmi.

• Äimän käkenä

Olen kuullut toisenlaisen tarinan.
      Ennen ruotsalaisten Kexholmia paikalla oli jo karjalankielinen nimi Käkisalmi. Käki tarkoittaa linnun lisäksi myös kapeaa paikkaa, kuten sanonnassa "äimän käkenä" tulee ilmi. Paikka oli siis "Kapea salmi".
      Venäläisilläkin oli oma nimi paikalle Korela. Ilmeisesti siitä tulee Karjala.

(Äimä on iso neula, jossa on reikä lankaa varten. Äimän käki oli sii se reikä, ahdas ja kapea paikka.)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7034
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3367
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2163
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2117
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2068
    Aihe