Anne Graham
Billy Grahamin tytär, on sanonut aiheesta:
"Uskon, että Jumala on vilpittömän pahoillaan tapahtuneesta, aivan kuten mekin olemme.
Mutta vuosikausiahan olemme sanoneet Jumalalle, että:
Hänen pitäisi pysytellä poissa:
Kouluistamme,
poissa
maiden hallituksista
ja
poissa
omasta elämästämme.
Ja koska Hän on herrasmies, kuten uskon, Hän on varmastikin asettunut ja hiljaa vetäytynyt syrjään.
Kuinka me voimme odottaa Jumalan antavan meille siunauksensa ja varjeluksensa, kun me käskemme Hänen antaa meidän olla omissa oloissamme?"
Niin onko sitten ihme, että näille jotka näin sanovat tapahtuu "heidän uskonsa " mukaan !?
Miksi pahaa tapahtuu..
85
341
Vastaukset
- niin totta
Näin on !
- mieti tätä
Haluatko alkaa keskustelun kärsimyksen ongelmasta? Siinä on niin monta eri puolta ettei se yhdellä lausahduksella selviä...kuten tiedämme kaikki maailman historiasta ja omasta elämästämme.
Ei hyvää ilman pahaa.
Niin, Jumalan läsnäolo meidän elämässämme ja maailman todellisuudessa on uskon asia. Ajattelen, että Jumala on meidän ajatuksistamme ja pyynnöistämme riippumatta läsnä maailmassa. Ihmisen kovat kohtalot tai surut eivät riipu uskonnosta tai uskonnottomuudesta, vaan kipu ja kovuus kuuluvat itse elämään ja ihmisluontoonkin. Tämä ei oikeuta pahan tapahtumista ja toisen ihmisen kaltoinkohtelua, vaan sitä vastaan meidän jokaisen pitää taistella olemme sitten uskovia tai emme. Elämänkohtaloiden kautta ehkä voimme oppia jotain elämästä, itsestämme ja toisista.
Jatketaan keskustelua!
Meri-Anna
teologi- Jatketaanhan toki
"Niin, Jumalan läsnäolo meidän elämässämme ja maailman todellisuudessa on uskon asia."
Tosiasia se on. Raamatun profetiat ja lukuisat todistajien todistukset todistavat siitä ja Jumala itse todistaa itsestään.
- PSARI
Kirkon opetuksen mukaan Jumala henki on jokaisessa ihmisessä ja kaikkialla läsnä joka hetki elikkä Jumala itse on mukana siinä henkilössä, joka tekee syntiä ja pahaa.
- ap.
Raamatun opetuksen mukan Jumalan henki on mukana vain hänessä, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan poika!
Synnintekijälle kuuluu parannuksen teko !
Mikäli pahaa ei olisi emme tietäisi hyvästäkään. Ihmisenä meidän tulee oppia erottamaan hyvä pahasta aj valita oikein. Tosin aina ei meidän oikea valintamme auta mitään ihmisen näkökulmasta mutta Jumala kyllä huomaa sen. Lesken ropo ei todellakaan auttanut monia mutta Jumala näki lesken hyvyyden ja auttamishalun. Josksu tuntuu tässä maailmassa kaikki niin toivottomalta kun näytää että se oma panos maailman hädäsä on niin häviävän pieni. Ainakin kun maksan humiliarian apuirahastoomme tiedän, että penniäkään ei mene avun organisointiin tai muihin palkkakuluihin, vaan kaikki menee suoraan itse avustustoimintaan. Vapaaehtoistoimintamme on todelal kattavaa.
Tämän keskusteluketjun alkupuheenvuorossa — kiitos siitä! — viitataan jonkun pyytävän sitä, että Jumala pysyisi poissa luotamme.
Näin teki aikoinaan vanha Aatami lymytessään syntiinlankeemuksen jälkeen. Tätä touhuani Herra ei saisi nähdä (1. Moos. 3). Tuhlaajapoika olisi tahtonut jäädä piiloon holtittoman elämänsä kanssa, mutta palatessaan kotiin isä jo kaukaa näki hänet ja heltyi (Luuk. 15:20).
Lain alla huokaillessaan elämän vastoinkäymisissä ihminen on sen jälkeen huokaillen pyytänyt: käännä kasvosi meidän puoleemme (vrt. 4. Moos. 6:26). Kärsimysten helteessä joudutaan huomaamaan (Job 34:29): "Mutta jos Jumala pysyy vaiti, kuka voi häntä syyttää? Jos hän peittää kasvonsa, kuka hänet näkee?" — Jumalan läsnäolon kokemus siis ei ole otettavissa, sitä ei voi itse aikaansaada. Kristityn paikka on rukous ja toivo. Hellittämätön usko tarttuu Sanaan, vaikka kaikki tuntuisikin mielettömältä (katso Ps. 73: 22-26).
Temppelin paikka on perimätiedon mukaan Moria, 'Herra näkee', Aabrahamin uhrin paikka (1. Moos. 22, vrt. 2. Aik. 3:1). Tämä paikka on Timo Veijolan mukaan "valistuneen jumalakuvan loppu".
Runnellusta Jeesuksesta Pilatus tokaisi (Joh. 19:5): Katso: ihminen! Jeesuksen kärsivä katse kohtasi Pietarin katsetta, niin että tämä heltyi itkemään (Luuk. 22:61-62). Ristillä Jumalan poissaoloa huutaen (Matt. 27:46) Herra Jeesus koki Jumalan kuitenkin samalla lähempänä kuin koskaan aikaisemmin: Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni (Luuk. 23:46).
Apostoli Paavali kaikissa vastoinkäymisistäänkin huolimatta (katso 2. Kor. 11:23-29) näki Jumalan työtä (Apt. 17:27-28): "Jumala ei kylläkään ole kaukana yhdestäkään meistä: hänessä me elämme, liikumme ja olemme."
Riitinteologia opettaa, että Jumala ja hänen toimintansa ei ole suoraan ihmisjärjellä havaittavissa, vaan hän maailmassa toimii ja on kätketysti läsnä piiloutuneena vastakohtaansa. Siksi Paavali voi päättyä toteamaan ristiriitaisesti (2. Kor. 12:7-10): "olen saanut pistävän piikin ruumiiseeni, Saatanan enkelin kurittamaan itseäni, etten ylpistyisi. Olen kolme kertaa pyytänyt Herralta, että pääsisin siitä. Mutta hän on vastannut minulle: "Minun armoni riittää sinulle. Voima tulee täydelliseksi heikkoudessa." Sen tähden ylpeilen mieluimmin heikkoudestani, jotta minuun asettuisi Kristuksen voima. Siksi iloitsen heikkoudesta, loukkauksista, vaikeuksista, vainoista ja ahdingoista, joihin joudun Kristuksen tähden. Juuri heikkona olen voimakas."
Se on käsittämätöntä, mutta uskossa totta.
rovasti Taneli-pappi- ap.
Kiitos palautteista.
Niin, kun tällä palstalla ihmetellään ,,kun Jumala ei tee sitä eikä tätä,mitä kukakin sillä hetkellä haluaisi hänen tekevän..
Ja jos Jumala taas tekee jotain.. On se väärin tai väärään aikaan jne...!
Ja aloitukseeni palaten, Jumala kyllä haluaisi olla meidän kansamme .. Hän vain tarvitsee siihen meidän lupamme..
Kouluista uskonnon opetus on minimissä, aamunvauksia ei ole..
Koska maamme presidentti on pyytänyt kansallemme Jumalan varjelusta /siunausta ? Kuten amerikassa tehdään..
" Hellittämätön usko tarttuu Sanaan, vaikka kaikki tuntuisikin mielettömältä (katso Ps. 73: 22-26)."
Itse olen tuon kokenut toisinpäin, sana antaa sen uskon, mihin luottaa niin hädässä kuin hyvänäkin päivänä.
" Riitinteologia opettaa, että Jumala ja hänen toimintansa ei ole suoraan ihmisjärjellä havaittavissa "
Tunnetasolla Jumalan voi kokea, usko on järjen vastakohta useinkin...
"Usko on luja luottamus ojentautuminen sen mukaan"...Mutta ei ne silti tarvitse sulkea pois toisiaan.
Jumala kyllä huomioi sen pienenkin uskon.. Ja kuulee heikoimmankin huokauksen. Ristinteologia: pyhästä rististä!
Viimeisen täyden kappaleen ensimmäisen sanan pitää tietenkin olla Ristinteologia eikä riitinteologia.
Anteeksi kirjoitustvirhe!
rovasti Taneli-pappi- jateim
ap. kirjoitti:
Kiitos palautteista.
Niin, kun tällä palstalla ihmetellään ,,kun Jumala ei tee sitä eikä tätä,mitä kukakin sillä hetkellä haluaisi hänen tekevän..
Ja jos Jumala taas tekee jotain.. On se väärin tai väärään aikaan jne...!
Ja aloitukseeni palaten, Jumala kyllä haluaisi olla meidän kansamme .. Hän vain tarvitsee siihen meidän lupamme..
Kouluista uskonnon opetus on minimissä, aamunvauksia ei ole..
Koska maamme presidentti on pyytänyt kansallemme Jumalan varjelusta /siunausta ? Kuten amerikassa tehdään..
" Hellittämätön usko tarttuu Sanaan, vaikka kaikki tuntuisikin mielettömältä (katso Ps. 73: 22-26)."
Itse olen tuon kokenut toisinpäin, sana antaa sen uskon, mihin luottaa niin hädässä kuin hyvänäkin päivänä.
" Riitinteologia opettaa, että Jumala ja hänen toimintansa ei ole suoraan ihmisjärjellä havaittavissa "
Tunnetasolla Jumalan voi kokea, usko on järjen vastakohta useinkin...
"Usko on luja luottamus ojentautuminen sen mukaan"...Mutta ei ne silti tarvitse sulkea pois toisiaan.
Jumala kyllä huomioi sen pienenkin uskon.. Ja kuulee heikoimmankin huokauksen.hei kaikille ihmisille,kyllä jumala meitä kuuntelee,kun vain puhumme hänelle,kaikille teille rauhallista yötä,t.tuula
- juutas.
"Se on käsittämätöntä, mutta uskossa totta. "
- Älä muuta viserrä.
- Hän antoi Rauhansa
Kuinka me voimme odottaa Jumalan antavan meille siunauksensa ja varjeluksensa, kun me käskemme Hänen antaa meidän olla omissa oloissamme?"
Meitä on monia, jotka elämme Raamattua lukien ja Herraa ihaillen ja Hänen läheisyydestään nauttien.
Herra on luvannut siunata omiaan, kun he elävät kuuliaisuudessa, nöyryydessä, uskollisina Sanalle, ja lähellä Jeesusta! Mitä lähempänä elää Herraansa, niin se näkyy elämässään ja myöskin kuuluu ja tuntuu, Ja haluankin tällä rohkaista juuri sinua pyrkimään yhä Lähemmäksi Herraasi ja hänen tuntemistaan ja tottelemaan Sanaa! Minä Rakastan Jeesustani ja tahdon palvella häntä ja palvoa puhtaalla sydämellä.
5. Moos. 28:2
Ja kaikki nämä siunaukset tulevat sinun osaksesi ja saavuttavat sinut, jos kuulet Herran, sinun Jumalasi, ääntä.
On meillä ystävät suuri ja ihmeellinen Jumala, joka siunaa omiaan ja siunaa, kun emme horju vaikeuksienkaan edessä, koetusten ja ... edessä, vaan pysymme Uskollisna ja KuuliaIsina! Meitä koetellaan eri tavoin, mutta Jumalan armo, rakkaus, siunaus ei poistu elämästämme, jos vain pysymme siinä minkä koemme ja ymmärrämme Jumalan tahdoksi! Minä ainakin tahdon seurata Herraa, vaikka kuka ja mitkä kottaisivatkin minut nujertaa, kun en taivu vääränlaiseen elämään uskovana! Seison muurinaukossa, johon minut on asetettu! Pysyn Jumalan Sanassa ja Totuudessa ja sanon synnin synniksi ja että siitä on tehtävä parannus...Se joka ei sitä kestä, niin eihän ole pakko uskoa minua, tai kuunnella.
Uskovien tulee avata enemmän suutaan oikeuden puolesta. Liiaksi vaietaan ja kuunnellaan muiden mölinää. Uskovan suusta tuleva puhe kun on usein pysähdyttävää ja maailman vauhkoonnuttama ihmisraunio voi saada rauhan uskovan muutamasta lauseesta.- dikduk
5.Moos.28:ssa on itämaisten sopimusten kaava:aloitetaan palkinnoilla jotka saa jos pitää sopimuksen eikä riko sitä ja lopetaan kirouksilla jotka kohtaavat sopimuksen rikkojaa. " 58 Jos et tarkoin noudata kaikkia tämän lain sanoja, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan, niin että pelkäät tätä kunniallista ja peljättävää nimeä, Herraa, sinun Jumalaasi, ;
59 niin Herra panee sinun ja sinun jälkeläistesi kärsittäväksi erinomaisia vaivoja, suuria ja pitkällisiä vaivoja, pahoja ja pitkällisiä sairauksia ..."
Tämä kaava oli olemassa jo tuhat vuotta ennen Israelia, Sumerissa, Egyptissä, Babyloniassa, Assyyriassa... - ap.
" Meitä on monia, jotka elämme Raamattua lukien ja Herraa ihaillen ja Hänen läheisyydestään nauttien."
Hyvä niin, että meitä on jotka rakastamme Jumalan sanaa !
Mutta puhuin yleisemmällä tasolla... Suomen hallitus, eduskunta tarvitsee esirukoustamme tänäpäivänä enemmän kuin koskaan !
Tarvitsemme moraalin omaavia edustajia eduskuntaan ! He ovat kuitenkin esikuvia kansalle. "Vanhurskaus kansan korottaa, mutta synti on kansakunnan häpeä...!
Uskovina haluamme siunata tätä maata/hallitusta ja eduskuntaa, me haluamme tämän maan parasta.
- body
Kyllä meidän on myös katseltava ja ihailtava kaikkea kaunista, onnellista, tervettä sekä sopusuhtaisaa elämää, se vain niin usein unohdetaan tai siitä ei muisteta mekastaa.
- LumiValkoinen omenap
Pahuus ja hyvyys on ihmisen luomia käsitteitä/normeja, joilla se käsittelee suhdettaan niin ympäristöön kuin toisiin ihmisiin (yhteisö). ihmisyhteisöillä on aina ollut säännöt joilla jokainen löytää niin oman paikkasa ja yhteisö pysyy yhdessä, hengissä, toimivana. Ilman sääntöjä ihmisyhteisö ei vain toimi.
Jokaisella kansalla on omat sääntönsä, perustana säännöille on yhteisön toimivuus ja yhteisön etu. Säännöt vat kaikissa kulttuureissa hyvin samankaltaisia, mutta liian suurta yleistystä ei kannata tehdä.
Maanjäristys tai tulva ei ole "paha", se on luonnonilmiö.- 1+1
" Maanjäristys tai tulva ei ole "paha", se on luonnonilmiö."
Entä jos se vie kaiken mitä omistat ? Sukulaisesi.. Ei se hyväkään ole. - #
1+1 kirjoitti:
Entä jos se vie kaiken mitä omistat ? Sukulaisesi.. Ei se hyväkään ole.Ei luonnonilmiöllä ole tietoisuutta, siksi se ei voi olla hyvä eikä paha.
Luonnonilmiön seuraukset kyllä voivat olla ihmisten kannalta pahoja. - LumiValkoinen omenap
1+1 kirjoitti:
Entä jos se vie kaiken mitä omistat ? Sukulaisesi.. Ei se hyväkään ole.Hyvyys tai pahuus edellyttää tietoisuutta ja valintaa. Esim eläimet eivät ole "hyviä" tai "pahoja", niillä ei ole siihen tarvittavaa tietoisuutta.
Älykkäimmistä ihmisapinoista en menisi vielä sanomaan, miten pahuuden käsite näillä olennoilla ymmärretään. - ap.
# kirjoitti:
Ei luonnonilmiöllä ole tietoisuutta, siksi se ei voi olla hyvä eikä paha.
Luonnonilmiön seuraukset kyllä voivat olla ihmisten kannalta pahoja.Ajatuksesi on mulle vieras.. !?
Luonnonilmiötkin ovat Jumalan vallan alla... Jumala ei ole vain Rakkauden Jumala vaan myös tuomion Jumala !
Jos luet vanhantestamentin puolta.. Joka kirjoitettiin Juutalaisille. Siellä näkee Jumalan inhimillisen puolen varsin selvästi.. Jumala vihastui.. Armahti (Niinive, Joona ).
Toisaalla Jeesus puhui siilosta joka kaatui.. " Olivatko he syntisempiä kuin te ? Eivät olleet "!
Jumala tietää silti kaiken syyn ja tarkoituksen, minä en !
Mutta omassa elämässäni olen havainnut, että se paha..kin, mitä mulle tai läheisilleni tapahtuu, on Jumalan valvonnassa.
Ei Jumala säästä omiaan murheelta, mutta hän antaa voiman kestää sen.
Se rauha minkä hän antaa on jotain mitä en pois vaihtaisi.
En sano, että uskossa olo olisi helppoa, ei ole. Mutta itse valitsen ketä palvelen, joka päivä ja hän on Jeesus !.. Hän kutsuu sinuakin " Tule ja seuraa minua..! - kysyn vaan
ap. kirjoitti:
Ajatuksesi on mulle vieras.. !?
Luonnonilmiötkin ovat Jumalan vallan alla... Jumala ei ole vain Rakkauden Jumala vaan myös tuomion Jumala !
Jos luet vanhantestamentin puolta.. Joka kirjoitettiin Juutalaisille. Siellä näkee Jumalan inhimillisen puolen varsin selvästi.. Jumala vihastui.. Armahti (Niinive, Joona ).
Toisaalla Jeesus puhui siilosta joka kaatui.. " Olivatko he syntisempiä kuin te ? Eivät olleet "!
Jumala tietää silti kaiken syyn ja tarkoituksen, minä en !
Mutta omassa elämässäni olen havainnut, että se paha..kin, mitä mulle tai läheisilleni tapahtuu, on Jumalan valvonnassa.
Ei Jumala säästä omiaan murheelta, mutta hän antaa voiman kestää sen.
Se rauha minkä hän antaa on jotain mitä en pois vaihtaisi.
En sano, että uskossa olo olisi helppoa, ei ole. Mutta itse valitsen ketä palvelen, joka päivä ja hän on Jeesus !.. Hän kutsuu sinuakin " Tule ja seuraa minua..!Jos Jumala mielestäsi antaa voiman kestää murheen, niin miksi hän ei anna kaikille voimaa kestää pahuutta tai murhetta, joka sortuvaa ihmistä kohtaa? Lukemattomat ovat ne ihmiset, jotka ovat sortuneet liian raskaan taakkansa alla, kuka mistäkin syystä. Eikö Jumala kerinnyt kuunnella heidän voimanpyyntöjään vai eikö välittänyt heistä?
- ed.
kysyn vaan kirjoitti:
Jos Jumala mielestäsi antaa voiman kestää murheen, niin miksi hän ei anna kaikille voimaa kestää pahuutta tai murhetta, joka sortuvaa ihmistä kohtaa? Lukemattomat ovat ne ihmiset, jotka ovat sortuneet liian raskaan taakkansa alla, kuka mistäkin syystä. Eikö Jumala kerinnyt kuunnella heidän voimanpyyntöjään vai eikö välittänyt heistä?
Vai eivätkö pyytäneet apua häneltä ? Omilleen hän vastaa.
ed. kirjoitti:
Vai eivätkö pyytäneet apua häneltä ? Omilleen hän vastaa.
Valitettavasti noin kuusi miljoonaa juutalaista pyysivät Jlalta apua vajaat 70 vuotta sitten. Hän ei vastannut.
Eräs katolinen wanna-be -taiteilija vastasi Zyklon-B:llä.
Olen juuri lukenut Raamatussa Jobin kirjaan uudelleen. Se on mielestäni juuri siksi niin tärkeä, koska siinä kyseenalaistetaan sitä automaatiota, että kun elät hurskaasti ja oikein, niin saat Jumalan siunauksen.
Tämä näkemys pitkälti leimasi Vanhan Testamentin sisällä havaittavaa kansanomaista historiantulkintaa, jonka mukaan vihollisten, sodan, kulkutaudin, katovuosien yms. vastoinkäymisten johtuvan suorana seurauksena kansan luopumisista, lain heikosta noudattamisesta, uhritoiminnan vähenemisestä, sapatin rikkomisesta jne. Kun luultiin voivansa hyvällä vaelluksellaan ansaita siunausta, oltiin aina hyvin lähellä tekovanhurskautta.
Jobin kirja pysähtyy Jumalan kaikkivaltiuteen. Hän on suvereeni Herra, joka päättää itse mitä tekee. Ihminen ei ymmärrä sitä. Siihen myös Jeesus viittaa, kun hän katkaisee onnettomuuden tai sairauden ja syyllisyyden välisen syy- ja seuraussuhteen (esim. Luuk. 13:4; Joh. 9:2-3).
Luuk. 22:31-32 Jeesus ottaa Jobin kirjan lähtötilanteen ja korostaa varjeluksen esirukouksensa ja vastoinkäymisissä voimassa pysyvän ihmisen uskon merkitystä: "Simon, Simon! Saatana on saanut luvan seuloa teitä niin kuin viljaa. Mutta minä olen rukoillut puolestasi, ettei uskosi sammuisi. Ja kun olet palannut takaisin, vahvista veljiäsi."
Usko luottaa myös siihen, että Jumalan kaikkivoipaisuus ei lopu kärsimyksiin. Kärsimyksen mielettömyys saa uskossa, toivossa ja rakkaudessa sellaisen tarkoituksen ja tähtäyspisteen, jonka olen voinut tuoda esille monien sairas- ja kuolinvuoteiden äärellä: Murheesta iloon Joh. 16:20-22 "Totisesti, totisesti: te saatte itkeä ja valittaa, mutta maailma iloitsee. Te joudutte murehtimaan, mutta tuskanne muuttuu iloksi. Nainen, joka synnyttää, tuntee tuskaa, kun hänen hetkensä koittaa. Mutta kun lapsi on syntynyt, äiti ei enää muista kipujaan vaan iloitsee siitä, että ihminen on syntynyt maailmaan. Tekin tunnette nyt tuskaa, mutta minä näen teidät vielä uudelleen, ja silloin teidän sydämenne täyttää ilo, jota ei kukaan voi teiltä riistää." Tämä kohtaa viittaa myös uskossa tapahtuvaan kuolemaan, jonka kautta ihminen saa "syntyä" toiseen todellisuuteen. Se auttaa kestämään kuoleman tuskat ja näkemään toivoa kuolemankin läpi.
Joh. 16:33 Jeesus korostaa sanan voimaa, joka vastoinkäymisten läpi antaa osallisuuden Jeesuksen rauhaan ja voittoon: "Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minussa rauha. Maailmassa te olette ahtaalla, mutta pysykää rohkeina: minä olen voittanut maailman."
Ryöväri ristillä sai apua, mutta ei sillä tavoin kuin toinen olisi toivonut eli pääsemään pois kärsimyksestä ja kuolemasta, vaan kuoleman läpi toiseen todellisuuteen, joka on uskossa jo läsnä kärsimyksissä Luuk. 23:42-43: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi." 43 Jeesus vastasi: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa."
rovasti Taneli-pappi- mieti tätä
Minullle kärsimyksen ongelmasta tulee mieheen natsien suorittama ihmisten tuhoaminen.
Nyt jälkeenpäin olemme rakentaneet suuria muistopaikkoja jotta jokainen sukupolvi voisi miettiä mitä joskun joillekin on tapahtunut.
Olen kuullut monenlisia selityksiä joilla koetetaan saada järkeä tuhoon. Kun selityksiä koetttaa sanoa uhreille, niin näkee, ettei selityksillä ole mitään merkitystä. Joskus pahuus on niin suurta että jopa JHWH tuntuu olevan pelkkä
valhe. Jos Hän on kaikkivoipa niin miksi Hän salli ...
Toisaalta tekijöinä, tappajina ja hyväksyjinä oli ihmiset.
Joku on sanonut, että jos tuhoaminen on voitu tehdä kerran, niin se voidaan tehdä toisenkin kerran. Senvuoksi minusta pitäisi olla hyvin tarkkoja siitä, ettei viharyhmiä ja vihapuhetta sallita missään. Nämä meidän kapeakalloiset uusnatsit ja aitoa suomalaista puhdasta rotua kannattavat ihmiset pitäisi saada ruotuun ennenkuin muotina alkaneesta nuorison liikkeestä tule ihmisen todellista asennetta.
Sama asia on niissä jotka kuvittelevat olevansa enemmän oikeassa kuin muut ja koettavat kuka mistäkin syystä asettua kukoiksi tunkioille. Joillakin on selvästi jokin sairaus joka näkyy ihmisvihana/ megalomaniana. Se voidaan verhota Raamatun lehtiin ja peittää hurskauteen ja estää muita näkemästä vihaajan kuvitelmia omasta ylemyydestä muihin nähden.- ap.
Niin kärsimys on asia jota on vaikea ihmisjärjellä tajuta.
Itse olen tuota miettinyt myös paljon.. Myös uskossa oloaikanani.
Mutta silti, kun luet Raamatun kokonaisuutena.. Vanhassa testamentissa hallitsi LAKI ! Jumala antoi yksityiskohtaiset ohjeet Juutalaisille omalle kansalleen, miten heidän piti elää ja toimia.
Kuten Eevalle älä syö..!? Ja jos syöt saat rangaistuksen.
Myös näillä sodilla on oma tarkoituksena, ennen ihmettelin miksi niitä on niin paljon.. Miksi niitä on ylipäänsä ?!
Uudessa testamentissa puhutaan.." meillä on taistelu pimeydenvaltoja,/olentoja vastaan taivaan avaruuksissa " ! Eli henkivallat hyvä ja paha on sodassa keskenään !
Meille uskoville, on annettu mahdollisuus vaikuttaa tähän sodankäyntiin RUKOILEMALLA !
Että Jumalan hyvä tahto (ei tuomio !) saisi tapahtua maanpäällä ja suomessa !
Pahaa tapahtuu, koska liian monet hyvät ihmiset ovat hiljaa.
- trskele
Väität että koska me emme pidä jumalajatusta lähellämme kouluissa, hallituksissa ja elämissämme niin sen takia Jumala on alkanut hiljentyä kaikelle pahalle maailmassa. Onko maailmassa ennen ollut sitten parempaa? Onko nykymaailma pahempi kuin ennen?
Teodikean ongelmasta. Kristittyjen mukaan Jumala on kaikkivoipa, kaikkitietävä, ajaton ja täysin hyvä. Raamatun mukaan Jumala loi kaiken. Hän tiesi mitä tulee käymään luomukselleen. Hänen täytyy haluta kaikkea hyvää luomisestaan. Hänen täytyi tietää että Aatami ja Eeva vahvistaisi pahuutta maailmassa syömällä hyvän ja pahan tiedon puusta. Hän ei estänyt tätä tapahtumaa vaikka hän pystyi. Jumala antoi pahan vahvistua. Voisi jopa sanoa että hän loi sen pahuuden tapahtuman koska hänhän tiesi että kun hän luo asiat miten hän Raamatun mukaan loi se toisi tuon tapahtuman.
Haluaisin kuulla teiltä niin vankasti uskovilta mikä tässä on pielessä?- mieti tätä
En kuulu toivimiisi vankasti uskoviin, mutta sanon kuitenkin:
Emme koskaan voi saada selville Jumalan suunnitelmien motiiveita, mutta voimme tarkastella ihmisiä. Miksi ihmiset toimii niinkuin toimii ja mitä seurauksilla toimilla on.
Luonnonmullistuksia lukuun ottamatta ihminen voi vaikuttaa kaikkeen ja hänellä on sitä kautta vastuuta. Aloitetaan siis ihmisen pahuudesta ja saamme paljon aikaan...ehkä se kuuluisa 80%-20% suhdeluku täyttyisi tässäkin.
Olen sanonut tuossa yllä:
"Senvuoksi minusta pitäisi olla hyvin tarkkoja siitä, ettei viharyhmiä ja vihapuhetta sallita missään"
ja
"Sama asia on niissä jotka kuvittelevat olevansa enemmän oikeassa kuin muut ja koettavat kuka mistäkin syystä asettua kukoiksi tunkioille." - ap.
Jumala antoi Aadamille ja Eevalle, kuten meillekkin valinnan mahdollisuuden.
Mutta, kun suunnitelma A meni, Tuli suunnitelma B käytäntöön.
Mutta minusta on niin totta se mitä aloituksessani sanottiin.. Pois aamuhartaudet, pois Jumalan nimi julkisesti, pois hallitusta siunaamasta..
Raamattu kuitenkin kehoittaa," siunatkaa älkää kirotko " !
Vanhassa testamentissa Jumala halusi siunata kansaansa, mutta he tekivät vasikan.. Vain hetki siitä, kun Mooses oli poissa..(vuorella Jumalan neuvottelussa..! )
Kysyt:
" Onko maailmassa ennen ollut sitten parempaa? Onko nykymaailma pahempi kuin ennen? "
On ja on ! Jos luet lehtiä, katsot tv:tä, otsikot huutavat karmeaa tekstiä ! Pahuus tappaa jumalattoman. Sanoo Raamattu.. Ja se on nähtävissä joka päivä. ap. kirjoitti:
Mutta minusta on niin totta se mitä aloituksessani sanottiin.. Pois aamuhartaudet, pois Jumalan nimi julkisesti, pois hallitusta siunaamasta..
Vanhassa testamentissa Jumala halusi siunata kansaansa, mutta he tekivät vasikan.. Vain hetki siitä, kun Mooses oli poissa..(vuorella Jumalan neuvottelussa..! )
Kysyt:
" Onko maailmassa ennen ollut sitten parempaa? Onko nykymaailma pahempi kuin ennen? "
On ja on ! Jos luet lehtiä, katsot tv:tä, otsikot huutavat karmeaa tekstiä ! Pahuus tappaa jumalattoman. Sanoo Raamattu.. Ja se on nähtävissä joka päivä.ap. aloittaja. Et sitten oo Raamattua lukenut, kun sanot ennen olleen parempaa. Jo Raamatun 6. luvussa ihmisten kaikki ajatukset olivat pahoja ja maa täynnä väkivaltaa. En näe nyt ihan sellaista, ja ihmisten surmaaminen noitina on jo taaksejäänyttä. Moni asia on jo paremmin kuin ennen, kuten orjia ei enää pidetä ainakaan paljon. Ihmiskunta on järkiintynyt.
Pidän Jumalaa syyllisenä luonnonmullistuksiin, sillä Jumalan sanotaan tehneen tämän maailman. Miksi ei osannut tehdä täydellistä? Jumalahan katui myös tehneensä ihmisen, ja aikoi aluksi antaa miehelle kumppaniksi eläimen, eli ei ihan täydellistä työtä Jumalalta. Olisiko maan voinut tehdä ilman mannerlaattoja, jos Jumala loi vain täydellistä? Jumala siis teki maailman, jossa saa surmansa läjämäärin ihmisiä ja inhimillistä tragediaa. Oliko se ihan tarpeen? No, ei se Jumala itse vastaa mihinkään.- trskele
mieti tätä kirjoitti:
En kuulu toivimiisi vankasti uskoviin, mutta sanon kuitenkin:
Emme koskaan voi saada selville Jumalan suunnitelmien motiiveita, mutta voimme tarkastella ihmisiä. Miksi ihmiset toimii niinkuin toimii ja mitä seurauksilla toimilla on.
Luonnonmullistuksia lukuun ottamatta ihminen voi vaikuttaa kaikkeen ja hänellä on sitä kautta vastuuta. Aloitetaan siis ihmisen pahuudesta ja saamme paljon aikaan...ehkä se kuuluisa 80%-20% suhdeluku täyttyisi tässäkin.
Olen sanonut tuossa yllä:
"Senvuoksi minusta pitäisi olla hyvin tarkkoja siitä, ettei viharyhmiä ja vihapuhetta sallita missään"
ja
"Sama asia on niissä jotka kuvittelevat olevansa enemmän oikeassa kuin muut ja koettavat kuka mistäkin syystä asettua kukoiksi tunkioille."Puhe on teodikean ongelmassa Jumalasta itsestään. Kristittyjen mukaan Jumala on niitä asioita mitä luettelin jo. Jos hän olisi niitä kaikkia, hän olisi tehnyt maailman jossa ei ole pahaa koskaan.
- trskele
ap. kirjoitti:
Kysyt:
On ja on ! Jos luet lehtiä, katsot tv:tä, otsikot huutavat karmeaa tekstiä ! Pahuus tappaa jumalattoman. Sanoo Raamattu.. Ja se on nähtävissä joka päivä.Olet aika selvä median vanki pakko myöntää.
En itse kutsuisi tätä aikaa pahimmaksi ajaksi. Kutsuisin keskiaikaa pahaksi ajaksi. Silloin tapettiin ihmisiä paljon sodissa ja rovioilla. Silloin oli rutto ja paljon murhetta. Mutta silloin myös palvottiin Jumalaa paljon. - mieti tätä
trskele kirjoitti:
Olet aika selvä median vanki pakko myöntää.
En itse kutsuisi tätä aikaa pahimmaksi ajaksi. Kutsuisin keskiaikaa pahaksi ajaksi. Silloin tapettiin ihmisiä paljon sodissa ja rovioilla. Silloin oli rutto ja paljon murhetta. Mutta silloin myös palvottiin Jumalaa paljon.Aina ei ole tiedetty kaikesta pahuudesta mitä maailmassa on. Siksi on vaikeaa mitata milloin on pahinta...yksitäisistä asioista tietysti voi sanoa, että jokin pahuuden muoto sinänsä on lajissaan suurin ( kuten nyt holokousti).
Onko Jumala hyvä vai paha riippuu uskonnon käsityksistä. Krirstityt pitävä Jumalaa hyvänä ja kaikkivoipana. Juutalaisuudessa Jlassa on sekä hyvä että paha koska hänessä on kaikki.
Jos Jla on kaikki niin miksi maailma on sitten tälläinen? Minun vastaukseni on, että maailma on tälläinen koska se on syntynyt massasta joka tiivistyi ja kuumeni ja samalla jäähtyi pinnalta. Päällä on mannerlaattoja, jotka kelluu..
Ihmiset taas ovat vapaita päättämään mitä tekevät ja ...kuten jo alussa kerroin.
Emme siis tiedä Jlan motiiveja ( tietävätkö kristitytkään?) joten meidän pitää vain elää annetuissa olosuhteissa. - ap.
helsinkijokkeri kirjoitti:
ap. aloittaja. Et sitten oo Raamattua lukenut, kun sanot ennen olleen parempaa. Jo Raamatun 6. luvussa ihmisten kaikki ajatukset olivat pahoja ja maa täynnä väkivaltaa. En näe nyt ihan sellaista, ja ihmisten surmaaminen noitina on jo taaksejäänyttä. Moni asia on jo paremmin kuin ennen, kuten orjia ei enää pidetä ainakaan paljon. Ihmiskunta on järkiintynyt.
Pidän Jumalaa syyllisenä luonnonmullistuksiin, sillä Jumalan sanotaan tehneen tämän maailman. Miksi ei osannut tehdä täydellistä? Jumalahan katui myös tehneensä ihmisen, ja aikoi aluksi antaa miehelle kumppaniksi eläimen, eli ei ihan täydellistä työtä Jumalalta. Olisiko maan voinut tehdä ilman mannerlaattoja, jos Jumala loi vain täydellistä? Jumala siis teki maailman, jossa saa surmansa läjämäärin ihmisiä ja inhimillistä tragediaa. Oliko se ihan tarpeen? No, ei se Jumala itse vastaa mihinkään.En ihan niin pitkälle mennyt ed. vastauksessani..
On totta, että pahuutta on maailmassa aina ollut.. Ajattelin omaa elinaikaani ja ja lähinnä suomen elinoloja !
Älä unohda Jumalaa mollatessasi, että myös saatana toimii !
Sinä syytät Jumalaa minä saatanaa ! Jumala antoi vapaan tahdon myös enkeleilleen.. Ei vain meille !
Jumalalla oli syynsä miksi teki niin kuin teki !Minä en sitä tiedä,ja mulle riittää se, että tiedän hänen hallitsevan kuitenkin edelleen, ja olevan tilanteen tasalla.
Sille että olet katkeroitunut Jumalaa kohtaan.. Lienee syynsä..
Elämä ei aina ole helppoa, ei minullekkaan, meillä on oikeus kysellä meillä on oikeus pyytää vastauksia, kunhan teemme sen vilpittömällä mielellä. - trskele
mieti tätä kirjoitti:
Aina ei ole tiedetty kaikesta pahuudesta mitä maailmassa on. Siksi on vaikeaa mitata milloin on pahinta...yksitäisistä asioista tietysti voi sanoa, että jokin pahuuden muoto sinänsä on lajissaan suurin ( kuten nyt holokousti).
Onko Jumala hyvä vai paha riippuu uskonnon käsityksistä. Krirstityt pitävä Jumalaa hyvänä ja kaikkivoipana. Juutalaisuudessa Jlassa on sekä hyvä että paha koska hänessä on kaikki.
Jos Jla on kaikki niin miksi maailma on sitten tälläinen? Minun vastaukseni on, että maailma on tälläinen koska se on syntynyt massasta joka tiivistyi ja kuumeni ja samalla jäähtyi pinnalta. Päällä on mannerlaattoja, jotka kelluu..
Ihmiset taas ovat vapaita päättämään mitä tekevät ja ...kuten jo alussa kerroin.
Emme siis tiedä Jlan motiiveja ( tietävätkö kristitytkään?) joten meidän pitää vain elää annetuissa olosuhteissa.Jos Jumala on kaikkivoipa, kaikkitietävä ja täysin hyvä, niin hänen motiiveista ei paljoa tarvitse puhua.
Hyvä on kristittyjen mukaan Jumalan sanan mukainen eli toisinsanottuna 10 käskyä. Paha kaikki sitä vastaan. Jos kristityt kutsuvat Jumalaa täysin hyväksi, he myös allekirjoittavat sen, että Jumala itse elää 10 käskyn mukaisesti. Kymmenessä käskyssä on periaatteessa vain yksi käsky jonka Jumala voi rikkoa. 5. Älä tapa. Koska Jumala on kaikkivoipa, kaikkitietävä, ajaton ja täysin hyvä ja hän on luonut maailman, niin silloinhan mitään siinä ei pitäisi kuolla. Mutta koska maailmassa on kuolemaa Jumala itse rikkoo viidettä käskyä. ap. kirjoitti:
En ihan niin pitkälle mennyt ed. vastauksessani..
On totta, että pahuutta on maailmassa aina ollut.. Ajattelin omaa elinaikaani ja ja lähinnä suomen elinoloja !
Älä unohda Jumalaa mollatessasi, että myös saatana toimii !
Sinä syytät Jumalaa minä saatanaa ! Jumala antoi vapaan tahdon myös enkeleilleen.. Ei vain meille !
Jumalalla oli syynsä miksi teki niin kuin teki !Minä en sitä tiedä,ja mulle riittää se, että tiedän hänen hallitsevan kuitenkin edelleen, ja olevan tilanteen tasalla.
Sille että olet katkeroitunut Jumalaa kohtaan.. Lienee syynsä..
Elämä ei aina ole helppoa, ei minullekkaan, meillä on oikeus kysellä meillä on oikeus pyytää vastauksia, kunhan teemme sen vilpittömällä mielellä.aloittajalle. Saatan vaikuttaa siltä että olen katkeroitunut Jumalalle. Paljon on muuttunut, kun ollessani nuori, eräs pappi totesi, että hän näkee minusta tulevan jotakin suurta uskonnollisissa piireissä. Nykyinen tilanteeni on, että kun en itse kokenut Jumalan rakkautta enkä muutenkaan olemassaoloaan, niin aloin seurata muita uskovia ja tarkemmin Raamattua ja lopputulos oli se, että jouduin myöntämään, ettei Jumalaa ole, ja sen takia uskovat eivät tee mitään mitä Raamatun mukaan pitäisi. Tiedän kyllä, että ihmiset uskovat, mutta minulle se merkitsee vain että uskovat olemattomaan.
Vaikka kirjoitan paljon Raamatusta, se on vain sen takia, että tunnen sen kirjan niin hyvin, ja tällä palstalla perustellaan asioita paljon Raamatulla. Mutta en usko enää sen juttuihin jumallisina. Jos Jumala on sellainen kuin Raamatussa sanotaan, niin se jo yksistään riittää mulle osoittamaan, ettei mikään Júmala voi olla niin hullu ja mielisairas kuin Jumalan sanotaan olevan. Vaikea mun on ajatella, että oikeasti Jumala on hyvä, mutta ihminen paha. Minun elämässäni on ollut paljon hyviä ihmisiä. Se todistaa mulle, että puhe ihmisen pahuudesta on peräisin Raamatusta.
Ja sitten se saatana. Yhtä todellinen varmaan kuin lohikäärme, puhuva käärme, velhonoita, enkelit, jumala, jeesus, riivajat, paha henki, metsän peikko ja jättiläiset? Itse en voi uskoa kaikkea mitä sanotaan. Nuo eivät kuulosta todellisilta eikä järkeviltä. Ihme että jotkut aikuisetkin uskovat sellaisiin, kun Raamatussa sanotaan niin.- ed.
helsinkijokkeri kirjoitti:
aloittajalle. Saatan vaikuttaa siltä että olen katkeroitunut Jumalalle. Paljon on muuttunut, kun ollessani nuori, eräs pappi totesi, että hän näkee minusta tulevan jotakin suurta uskonnollisissa piireissä. Nykyinen tilanteeni on, että kun en itse kokenut Jumalan rakkautta enkä muutenkaan olemassaoloaan, niin aloin seurata muita uskovia ja tarkemmin Raamattua ja lopputulos oli se, että jouduin myöntämään, ettei Jumalaa ole, ja sen takia uskovat eivät tee mitään mitä Raamatun mukaan pitäisi. Tiedän kyllä, että ihmiset uskovat, mutta minulle se merkitsee vain että uskovat olemattomaan.
Vaikka kirjoitan paljon Raamatusta, se on vain sen takia, että tunnen sen kirjan niin hyvin, ja tällä palstalla perustellaan asioita paljon Raamatulla. Mutta en usko enää sen juttuihin jumallisina. Jos Jumala on sellainen kuin Raamatussa sanotaan, niin se jo yksistään riittää mulle osoittamaan, ettei mikään Júmala voi olla niin hullu ja mielisairas kuin Jumalan sanotaan olevan. Vaikea mun on ajatella, että oikeasti Jumala on hyvä, mutta ihminen paha. Minun elämässäni on ollut paljon hyviä ihmisiä. Se todistaa mulle, että puhe ihmisen pahuudesta on peräisin Raamatusta.
Ja sitten se saatana. Yhtä todellinen varmaan kuin lohikäärme, puhuva käärme, velhonoita, enkelit, jumala, jeesus, riivajat, paha henki, metsän peikko ja jättiläiset? Itse en voi uskoa kaikkea mitä sanotaan. Nuo eivät kuulosta todellisilta eikä järkeviltä. Ihme että jotkut aikuisetkin uskovat sellaisiin, kun Raamatussa sanotaan niin.Niin... Uskovat eivät ole täydellisiä. Et sinäkään, ainut täydellinen on Jeesus !
Varmasti vikoja löytyy, itsekkin voisin listata heti pitkän listan.. Mutta mitä hyödyttää !
Armo on sitä, että tällaisena epätäydellisenä kelpaa Jumalalle. Ja se riittää minulle.
Se kelpaanko jollekkin ihmiselle sinä mikä olen, on hänen ongelmansa ei minun.
En usko mihinkään puupökkelöön vaan elävään Jumalaan, hän on läsnä elämässäni joka päivä.
Miksi et kokenut Jumalan rakkautta ? Tulitko uskoon ? Vai hengailitko vain kirkossa tms.?
- mieti tätä
Niin, jos hän on täysin hyvä ja harrastaa vain hyvyyttä, niin paha on ulkoistettu Saatanalle. Hän tekee kaiken pahan...ja tuo tietysti johtuu siitä että Jeesus on pahan voittaja jne
jos ei olisi Jeesusta, niin ei olisi tarvetta persoonalliselle Pahalle, luulen. Koska juutalaisuudessa ei ole pahaa, niin ei Jeesuskaan ole syntien ja pahuuden ratkasuksi. Juutalaiselle häntä kaupataan Messiaaksi.
Kymmenen käskyä kuului siihen lakiin jnoka juutalaiset sai tehdessään liiton Jlan kanssa. Nämä käskyt on lainattu/ siirretty kristityille ja he noudattavat niitä niinkuin he noudattavat.
Käskyjen sisältö on sitte4n kolmas asia: krsityt ymmärtävät ne eri tavalla kuin juutalaiset..ja kuten näet, kaksi uskontoa on liitetty krisittyjen toimesta yhteen ja tulos on ...keskustelua herättävä.- trskele
Raamatun ja kristittyjen mukaan alussa oli vain Jumala. Saatana itse on Jumalan luoma. Jos Jumala ei olisi luonut Saatanaa, Saatana olisi Jumalan veroinen.
Lähes joka ikinen kristitty jonka olen tavannut on pitänyt kymmentä käskyä erittäin tärkeänä ja heidän suustaan on myös tullut se että hyvyys on Jumalan sanan noudattamista johon kuuluu kymmenen käskyä. - 1+1
trskele kirjoitti:
Raamatun ja kristittyjen mukaan alussa oli vain Jumala. Saatana itse on Jumalan luoma. Jos Jumala ei olisi luonut Saatanaa, Saatana olisi Jumalan veroinen.
Lähes joka ikinen kristitty jonka olen tavannut on pitänyt kymmentä käskyä erittäin tärkeänä ja heidän suustaan on myös tullut se että hyvyys on Jumalan sanan noudattamista johon kuuluu kymmenen käskyä." Jos Jumala ei olisi luonut Saatanaa, Saatana olisi Jumalan veroinen." Jumala ei luonut satanaa saatanaksi, vaan hän oli enkeliruhtinas. hän ylpistyi ja halusi olla Jumala. Jumala ajoi hänet pois taivaasta,silloin hänestä tuli saatana .
Itse pidän Raamatun tärkeimpänä viestinä, Jeesuksen uhria, se on täydellinen ! - trskele
1+1 kirjoitti:
" Jos Jumala ei olisi luonut Saatanaa, Saatana olisi Jumalan veroinen." Jumala ei luonut satanaa saatanaksi, vaan hän oli enkeliruhtinas. hän ylpistyi ja halusi olla Jumala. Jumala ajoi hänet pois taivaasta,silloin hänestä tuli saatana .
Itse pidän Raamatun tärkeimpänä viestinä, Jeesuksen uhria, se on täydellinen !Älä sekoita pudonnutta enkeliä ja Saatanaa. Ilmestyskirjan tapahtumat ei ole vielä tapahtuneita. Saatanalla on monta hahmoa. Pudonnut enkeli olisi yksi Saatanan hahmoista mutta ei yksinään Saatana.
Mutta oli Saatana mikä hyvänsä jos on pahuutta tai tulee olemaan pahuutta niin Jumala on siihen syyllinen. - ap.
trskele kirjoitti:
Älä sekoita pudonnutta enkeliä ja Saatanaa. Ilmestyskirjan tapahtumat ei ole vielä tapahtuneita. Saatanalla on monta hahmoa. Pudonnut enkeli olisi yksi Saatanan hahmoista mutta ei yksinään Saatana.
Mutta oli Saatana mikä hyvänsä jos on pahuutta tai tulee olemaan pahuutta niin Jumala on siihen syyllinen.Johanneksen ilmestys 20
1. Ja minä näin tulevan taivaasta alas enkelin, jolla oli syvyyden avain ja suuret kahleet kädessään.
2. Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi
3. ja heitti hänet syvyyteen ja sulki ja lukitsi sen sinetillä hänen jälkeensä, ettei hän enää kansoja villitsisi, siihen asti kuin ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet; sen jälkeen hänet pitää päästettämän irti vähäksi aikaa.
4. Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta;
ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden
ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet
sen merkkiä otsaansa eikä käteensä;
ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.
5. Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet.
Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.
6. Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa;
heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.
7. Ja kun ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, päästetään saatana vankeudestaan..
Lucifer = saatana = pimeydenruhtinas ! Ja totta se kyllä osa muuttaa muotoaan, mutta kyse on samasta tyypistä.
Ilmestyskirjan tapahtumat ovat lähempänä kuin luuletkaan... Meillä on jo yhteinen raha, euroalueella ! Pankkitunnukset on kansainväliset.
paljon vielä puuttuu ilmestyskirjan tapahtumista, mutta vääjäämättä menemme sitä kohti !
Kun evankeliumi on julistettu kaikille kansoille/kielille... Ja viimeinen pakana tullut uskovaksi..
(siis viimeinen, eivät kaikki pelastu, ei Jumala tee väkivaltaa ! "Niille jotka uskoivat hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi..!" )
Jeesus tulee noutamaan OMANSA ! Pois täältä maan päältä Karitsan juhliin !
Me odotamme uutta taivasta ja maata missä vanhurskaus asuu..! - trskele
ap. kirjoitti:
Johanneksen ilmestys 20
1. Ja minä näin tulevan taivaasta alas enkelin, jolla oli syvyyden avain ja suuret kahleet kädessään.
2. Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi
3. ja heitti hänet syvyyteen ja sulki ja lukitsi sen sinetillä hänen jälkeensä, ettei hän enää kansoja villitsisi, siihen asti kuin ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet; sen jälkeen hänet pitää päästettämän irti vähäksi aikaa.
4. Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta;
ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden
ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet
sen merkkiä otsaansa eikä käteensä;
ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.
5. Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet.
Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.
6. Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa;
heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.
7. Ja kun ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, päästetään saatana vankeudestaan..
Lucifer = saatana = pimeydenruhtinas ! Ja totta se kyllä osa muuttaa muotoaan, mutta kyse on samasta tyypistä.
Ilmestyskirjan tapahtumat ovat lähempänä kuin luuletkaan... Meillä on jo yhteinen raha, euroalueella ! Pankkitunnukset on kansainväliset.
paljon vielä puuttuu ilmestyskirjan tapahtumista, mutta vääjäämättä menemme sitä kohti !
Kun evankeliumi on julistettu kaikille kansoille/kielille... Ja viimeinen pakana tullut uskovaksi..
(siis viimeinen, eivät kaikki pelastu, ei Jumala tee väkivaltaa ! "Niille jotka uskoivat hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi..!" )
Jeesus tulee noutamaan OMANSA ! Pois täältä maan päältä Karitsan juhliin !
Me odotamme uutta taivasta ja maata missä vanhurskaus asuu..!Lucifer nimitys pudonneelle enkelille tuli Raamattuun vasta Kuningas Jaakon aikoihin 1611. Sitä ennen sitä ollaan kutsuttu suurimmaksi osaksi vain pudonneeksi enkeliksi. Kysyin kerran yhdeltä papilta kysymyksen Luciferista ja hän sanoi ettei Lucifer nimi kuulu Raamattuun ollenkaan vaan Ilmestyskirjassa puhutaan vain pudonneesta enkelistä.
Mutta tuo on nyt suurimmaksi osaksi sivuseikka. Ainoa väitös jonka huomasin sinun kommentissasi korrelloivan asiaa oli ettei Jumala tee väkivaltaa. Kuten olen sen jo moneen kertaan sanonut te olette kutsuneet Jumalaa kaikkitietäväksi, kaikkivoivaksi, ajattomaksi ja täysin hyväksi. Te olette sanoneet että Jumala oli ainoa ennen kaiken luomista. Te olette sanoneet että Jumala loi kaiken. Jos hän loi kaiken, hän pystyi luomaan kaiken sillä tavalla ettei pahaa ole, koska hän on kaikkivoipa ja kaikkitietävä ja ajaton. Mutta hän ei tehnyt niin, koska pahaa on.
Miksei Jumala tehnyt luomuksestaan sellaista että siinä ei ikinä tule olemaan pahaa? Eikö hän ollut kykeneväinen? Mutta silloin hän ei olisi kaikkivoipa. Eikö hän tiennyt että maailmassa tulisi olemaan pahaa? Mutta silloin hän ei olisi kaikkitietävä ja ajaton. Eikö hänellä ollut muuta kuin hyvä mielessä? Mutta silloin hän ei olisi täysin hyvä.
Ihminen on luotu vapaaksi. Jumala on luonut ihmisen "lähes kaltaisensa olennoksi" (Ps. 8:6). Kun tämä luotu tekee pahaa, hän aina syyttää jotakuta muuta, mikä näkyy jo syntiinlankeemuskertomuksessa (1. Moos. 3:11-). Ihminen on kautta aikojen omista pahoista teoistaan aina syyttänyt myös Jumalaa. Mm. pahuudessaan ihminen ei ole Jumalan kaltainen, sillä Jumala on hyvä. Mutta myös pahaa tehdessään ihmiseen luomisessa laitettu Jumalan hyvä kuva ei häviä eikä säry, sillä omassatunnossaan paatuneinkin kuulee ihmisyyden äänen. Ihmisen olemus ja elämä ovat aina ristiriitaisia keskenään (Room. 7:14-25)
Stalinin vainoista selviytynyt suomalainen kysyi minulta ikään kuin koko elämäänsä tiivistäen: Voiko Jumala tehdä pahaa? Annoin hänen itse löytää vastauksen lukemalla kertomukset Joosefista (1. Moos. 37-50). Kyseinen pahan runtelema paluumuuttaja itse vastasi minulle pahan ongelmaan, että ihminen voi tehdä pahaa, mutta Jumala käyttää maailmassa myös pahaa, jotta sen kautta monet pelastuisivat (1. Moos. 50:20). Vasta jälkikäteen ihminen saa sen aavistaa. Paluumuuttaja sai rauhan ja pääsi hyvyyden näkökannasta käsin hakemaan etäisyyttä kokemaansa pahaan. Pahaa maailmassa on se pimeä puoli, jossa Jumalan kunnia ja hyvyys säteilee entistä kirkkaammin, vaikka maailmassa läsnä oleva paha viimein palveleekin hyvyyttä ja hyvää, toteaa kirkkoisä Augustinus (De ord. I, 7, 18).
Suurimpia "pahoja" tapahtui Jeesuksen ristillä. Vain ristin pimeydestä ja sen Jumalan kaukaisuudesta käsin ja vain sen läpi päästään näkemään Jumalan hyvyyttä. Se on täysin hullua, mieletöntä, mutta totta (1. Kor. 1:18-23). Yrittäessään luoda järkeä tähän kysymykseen, paraskin kokee olevana mieletön, "järjetön eläin", mutta Jumalan edessä, joka "kuitenkin", kaikesta huolimatta tarttuu Sanassa olevaan Jumalan käteen ja pysyy Jumalansa lähellä (Ps. 73:21-28).
Emme voi asettaa Jumalaa syytettyjen penkkiin. Hän on suuri ja suvereeni majesteetti, jonka teitä emme ymmärrä (Jes. 55:6-9). Ei Jumalan tarvitse hakea oikeutusta ihmiseltä, vaan ihmisen on haettava oikeutusta Jumalalta. Uskon vanhurskaus suostuu Jumalan arviotavaksi ja tuomittavaksi. Se pistää nöyräksi ja estää pahuuden. Vaikka emme ymmärräkään, Jumala on ja pysyy kaiken mittapuuna. Se nähdään vasta perillä hänen luonaan.
Virsi 600!
rovasti Taneli-pappi"Emme voi asettaa Jumalaa syytettyjen penkkiin. Hän on suuri ja suvereeni majesteetti, jonka teitä emme ymmärrä (Jes. 55:6-9). Ei Jumalan tarvitse hakea oikeutusta ihmiseltä, vaan ihmisen on haettava oikeutusta Jumalalta. Uskon vanhurskaus suostuu Jumalan arviotavaksi ja tuomittavaksi. Se pistää nöyräksi ja estää pahuuden. Vaikka emme ymmärräkään, Jumala on ja pysyy kaiken mittapuuna. Se nähdään vasta perillä hänen luonaan."
Kristityt on laittanut Jumalan syytettyjen penkille. Kristityt syyttävät Jumalaa, että tämä teki mahdottoman lain noudatettavaksi, vaikka Jeesuskin puhui tämän lain perustuvan Jumalan ja lähimmäisen rakastamiseksi. Jumala antoi tässä laissa käskyn, että pitää homot kivittää. Tämä ei ole kristittyjen mielestä Jumalalta oikein, mutta kuten Jesajan kohdassa sanotaan, niin Jumalan ei tarvitse hakea oikeutusta ihmiseltä, vaan ihmisen on haettava sitä oikeutusta Jumalata.
Tätä minä en ole koskaan ymmärtänyt luterilaisissa, että he hihkuvat suureen ääneen Jumalan kaikkivaltiutta, viisautta, rakkautta , armoa jne... ja silti he sanoo, että Jumala on väärässä ja ne lain kohdat koskivat vain silloisia henkilöitä. Mikäli Jumalan tarkoitus oli saattaa ihmiset elämään Jumalan tahtomalla tavalla, niin miksi olisi sitten tehty porrastettua lakia, joka olisi koskenut aina uutta sukupolvea, kun kuitenkin vanhempien kautta lapset oppivat oikean ja väärän...ja oltais päädytty Mooseksen lain kautta nykyiseen luterilaiseen käytäntöön...Ei ole oikein uskottavaa, että Raamattua pitäisi lukea aikakauteen sidottuna..- trskele
Kai sinä ymmärrät mitä kaikkivoipuus tarkoittaa? Kaikkivoipuus on sitä että saa minkä tahansa mahdolliseksi millä tahansa ehdoilla. Te olette nimittäneet Jumalan kaikkivoivaksi. Se tarkoittaa sitä että jos hän on täysin hyvä, hänen luomuksissaan ei olisi muuta kuin hyvää. Jos luomuksistaan löytyy edes jotain pahaa, se on Jumalan oma vika, koska teidän mukaan hän on kaikkivoipa, kaikkitietävä ja ajaton. Täysi hyvyys ei sovi näiden muiden väitösten kanssa yhteen.
- ap.
Kiitos Taneli -Pappi ! Olen kanssasi samaa mieltä tuosta mitä kirjoitit..
Siunausta tärkeään työhösi.
" Saarnauttamansa hullutuksen kautta" .. Sanotaan Paavalin kirjeissä.
" Ja kaikki on mahdollista sille , joka uskoo" .. Uskoo mitä ?
Että vesi muuttuu viiniksi ? Joskus niinkin.. Jos se kirkastaa Jumalan suuruutta, kuten silloin kun Jeesus ihmeensä teki.
Jeesus nuhteli opetuslapsiaan uskon puutteesta... Jos sinä olisit ollut paikalla.. Kun joku tarvitsi parantamista, mutta opetuslapset eivät saaneet häntä parannettua.
Tuomasta.. Älä ole epäuskoinen vaan uskovainen !
Mutta nämä käskyt Jeesus antoi omilleen ! Ei maailman ihmisille. - 1+1
trskele kirjoitti:
Kai sinä ymmärrät mitä kaikkivoipuus tarkoittaa? Kaikkivoipuus on sitä että saa minkä tahansa mahdolliseksi millä tahansa ehdoilla. Te olette nimittäneet Jumalan kaikkivoivaksi. Se tarkoittaa sitä että jos hän on täysin hyvä, hänen luomuksissaan ei olisi muuta kuin hyvää. Jos luomuksistaan löytyy edes jotain pahaa, se on Jumalan oma vika, koska teidän mukaan hän on kaikkivoipa, kaikkitietävä ja ajaton. Täysi hyvyys ei sovi näiden muiden väitösten kanssa yhteen.
Jos Jumala olisi tehnyt ihmisestä robotin, olisi tuo sinun unelmasi toteutunut.
Mutta Jumala ei tehnyt ihmisestä robottia, kuten saatana tekee omilleen, ohjelmoi heidät niin etteivät edes tajua olevansa häneen talutusnuorassa.
Ilta illan jälkeen kävelet kapakkaan.. Vaikka tiedät, että se mitä sieltä saat, ei rauhoita sieluasi.
Yöllä, kun et unta saa mietit onko taivas olemassa ? Onko minunkin elämällä tarkoitus ?
Tosi hyvyys antaa tilaa, antaa mahdollisuuden valita. Taivas vai ... - trskele
1+1 kirjoitti:
Jos Jumala olisi tehnyt ihmisestä robotin, olisi tuo sinun unelmasi toteutunut.
Mutta Jumala ei tehnyt ihmisestä robottia, kuten saatana tekee omilleen, ohjelmoi heidät niin etteivät edes tajua olevansa häneen talutusnuorassa.
Ilta illan jälkeen kävelet kapakkaan.. Vaikka tiedät, että se mitä sieltä saat, ei rauhoita sieluasi.
Yöllä, kun et unta saa mietit onko taivas olemassa ? Onko minunkin elämällä tarkoitus ?
Tosi hyvyys antaa tilaa, antaa mahdollisuuden valita. Taivas vai ...Jos Jumala on luonut universumin ja on ajaton ja kaikkitietävä, hän on luonut meidät niin että teemme asiat tietyllä tavalla. Niin kuin hän on meidät luonut. Toisinsanottuna olemme robotteja.
mave kirjoitti:
"Emme voi asettaa Jumalaa syytettyjen penkkiin. Hän on suuri ja suvereeni majesteetti, jonka teitä emme ymmärrä (Jes. 55:6-9). Ei Jumalan tarvitse hakea oikeutusta ihmiseltä, vaan ihmisen on haettava oikeutusta Jumalalta. Uskon vanhurskaus suostuu Jumalan arviotavaksi ja tuomittavaksi. Se pistää nöyräksi ja estää pahuuden. Vaikka emme ymmärräkään, Jumala on ja pysyy kaiken mittapuuna. Se nähdään vasta perillä hänen luonaan."
Kristityt on laittanut Jumalan syytettyjen penkille. Kristityt syyttävät Jumalaa, että tämä teki mahdottoman lain noudatettavaksi, vaikka Jeesuskin puhui tämän lain perustuvan Jumalan ja lähimmäisen rakastamiseksi. Jumala antoi tässä laissa käskyn, että pitää homot kivittää. Tämä ei ole kristittyjen mielestä Jumalalta oikein, mutta kuten Jesajan kohdassa sanotaan, niin Jumalan ei tarvitse hakea oikeutusta ihmiseltä, vaan ihmisen on haettava sitä oikeutusta Jumalata.
Tätä minä en ole koskaan ymmärtänyt luterilaisissa, että he hihkuvat suureen ääneen Jumalan kaikkivaltiutta, viisautta, rakkautta , armoa jne... ja silti he sanoo, että Jumala on väärässä ja ne lain kohdat koskivat vain silloisia henkilöitä. Mikäli Jumalan tarkoitus oli saattaa ihmiset elämään Jumalan tahtomalla tavalla, niin miksi olisi sitten tehty porrastettua lakia, joka olisi koskenut aina uutta sukupolvea, kun kuitenkin vanhempien kautta lapset oppivat oikean ja väärän...ja oltais päädytty Mooseksen lain kautta nykyiseen luterilaiseen käytäntöön...Ei ole oikein uskottavaa, että Raamattua pitäisi lukea aikakauteen sidottuna.."Kristityt on laittanut Jumalan syytettyjen penkille. Kristityt syyttävät Jumalaa, että tämä teki mahdottoman lain noudatettavaksi, vaikka Jeesuskin puhui tämän lain perustuvan Jumalan ja lähimmäisen rakastamiseksi."
-Totta. Juutalaiset eivät pitäneet Lakia mahdottomana noudattaa. Antiikin ajalla monet diasporassa eläneet juutalaiset olivat vegetaristeja, koska eivät voineet syödä muille jumalille uhrattua tai väärin teurastettua lihaa. Tämäkään ei ollut mahdotonta juutalaisille. Sen sijaan kristityille oli mahdoton ajatus, että heidät olisi kääntyessään ympärileikkattu.- 1+1
trskele kirjoitti:
Jos Jumala on luonut universumin ja on ajaton ja kaikkitietävä, hän on luonut meidät niin että teemme asiat tietyllä tavalla. Niin kuin hän on meidät luonut. Toisinsanottuna olemme robotteja.
" hän on luonut meidät niin että teemme asiat tietyllä tavalla."
No empä sanoisi noinkaan, jos ihminen jumalaton sellainen pilaa elämänsä himojaan seuraten... Juoden ja eläen "irstaasti",ja sen seurauksena hän sanotaan vaikka..Saa aidsin, maksa poksahtaa hajalle jne.
Ei se ole Jumalan tahto hänen elämäänsä nähden. Kyllä ihminen itse valitsee hyvän tai pahan, elämäntien tai kuolemantien. - trskele
1+1 kirjoitti:
" hän on luonut meidät niin että teemme asiat tietyllä tavalla."
No empä sanoisi noinkaan, jos ihminen jumalaton sellainen pilaa elämänsä himojaan seuraten... Juoden ja eläen "irstaasti",ja sen seurauksena hän sanotaan vaikka..Saa aidsin, maksa poksahtaa hajalle jne.
Ei se ole Jumalan tahto hänen elämäänsä nähden. Kyllä ihminen itse valitsee hyvän tai pahan, elämäntien tai kuolemantien.Koska Jumala on ajaton, kaikkitietävä ja kaikkivoipa hän tiesi alusta asti mitä tulee tapahtumaan missäkin vaiheessa mille tahansa ja hän loi sen kaiken tietyllä tavalla niin se johtaa siihen että teemme asiat tietyllä tavalla.
- Cèst la vie
trskele kirjoitti:
Koska Jumala on ajaton, kaikkitietävä ja kaikkivoipa hän tiesi alusta asti mitä tulee tapahtumaan missäkin vaiheessa mille tahansa ja hän loi sen kaiken tietyllä tavalla niin se johtaa siihen että teemme asiat tietyllä tavalla.
Kierrät samaa kehää.. Onko ajatusmaailmasi rajoittunut ? Vai onko sinulla vain yksi pieni totuutesi, omasi.
Vaikka se on totta Jumala tiesi kyllä jo aikojen alussa miten tulisi käymään.. Jumala on alku ja loppu.
Mutta silti saat vielä valita, missä vietät iäisyytesi. Väkisin sinua ei taivaaseen viedä. - Elämä on
Cèst la vie kirjoitti:
Kierrät samaa kehää.. Onko ajatusmaailmasi rajoittunut ? Vai onko sinulla vain yksi pieni totuutesi, omasi.
Vaikka se on totta Jumala tiesi kyllä jo aikojen alussa miten tulisi käymään.. Jumala on alku ja loppu.
Mutta silti saat vielä valita, missä vietät iäisyytesi. Väkisin sinua ei taivaaseen viedä.Ehei, toisinpäin. Kehää kiertävät ne, jotka väittävät, että Jumala on kaikkivoipa ja kaikkitietävä ja samaan aikaan väittävät, että ihmisillä on "vapaa tahto".
Jos Jumala on kaikkitietävä, hän tiesi etukäteen, että jotkut ihmiset eivät häneen kykene uskomaan. Noiden ihmisten elämä ja tuomio "h-ttiin" on siis Jumalan valintaa ja etukäteen määrättyä. Muussa tapauksessa ihmisillä olisi valta tehdä jotain, mikä ei olisi Jumalan tahdon mukaista, koska hän ei kaiketi ole halunnut kenenkään joutuvan "h-ttiin"? Siispä, joko Jumala on kaikkivoipa ja sellaisena halunnut, että osa tulee päätymään "h-ttiin" tai sitten hän ei ole kaikkivoipa, eikä kykene estämään ihmisen "omia valintoja".
Mutta, on totta, että kun noita kahta asiaa yrittää sovittaa samaan ajatusrakennelmaan kuten jotkut tekevät, siitä todella tulee epätoivoinen sillisalaatti, jossa ihmisellä on "vapaa valinta" ainoastaan siitä, joutuuko "h-ttiin", koska syntymäänsä tai montaa muutakaan asiaa hän ei ole kyennyt valitsemaan. - 1+1
Elämä on kirjoitti:
Ehei, toisinpäin. Kehää kiertävät ne, jotka väittävät, että Jumala on kaikkivoipa ja kaikkitietävä ja samaan aikaan väittävät, että ihmisillä on "vapaa tahto".
Jos Jumala on kaikkitietävä, hän tiesi etukäteen, että jotkut ihmiset eivät häneen kykene uskomaan. Noiden ihmisten elämä ja tuomio "h-ttiin" on siis Jumalan valintaa ja etukäteen määrättyä. Muussa tapauksessa ihmisillä olisi valta tehdä jotain, mikä ei olisi Jumalan tahdon mukaista, koska hän ei kaiketi ole halunnut kenenkään joutuvan "h-ttiin"? Siispä, joko Jumala on kaikkivoipa ja sellaisena halunnut, että osa tulee päätymään "h-ttiin" tai sitten hän ei ole kaikkivoipa, eikä kykene estämään ihmisen "omia valintoja".
Mutta, on totta, että kun noita kahta asiaa yrittää sovittaa samaan ajatusrakennelmaan kuten jotkut tekevät, siitä todella tulee epätoivoinen sillisalaatti, jossa ihmisellä on "vapaa valinta" ainoastaan siitä, joutuuko "h-ttiin", koska syntymäänsä tai montaa muutakaan asiaa hän ei ole kyennyt valitsemaan." Jumala on kaikkivoipa ja kaikkitietävä "
Niin näin Raamattu opettaa ja pienen osan olen itsekkin uskoontultuani saanut siitä kokea.
" Siispä, joko Jumala on kaikkivoipa ja sellaisena halunnut, että osa tulee päätymään "h-ttiin"
Jos sinä menet kapakkaan ja juot pääsi täyteen (vaikka sinua varoitettiin menemästä sinne !) ja änkyräkännissä putoat kuoppaan ja kuolet !
Kenen vika se on ? - dikduk
1+1 kirjoitti:
" Jumala on kaikkivoipa ja kaikkitietävä "
Niin näin Raamattu opettaa ja pienen osan olen itsekkin uskoontultuani saanut siitä kokea.
" Siispä, joko Jumala on kaikkivoipa ja sellaisena halunnut, että osa tulee päätymään "h-ttiin"
Jos sinä menet kapakkaan ja juot pääsi täyteen (vaikka sinua varoitettiin menemästä sinne !) ja änkyräkännissä putoat kuoppaan ja kuolet !
Kenen vika se on ?Kännin seuraukset, vaikka koituisivat kännääjän kuolemaksi, eivät ole verannolliset ikuiseen kidutukseen jonka kaikkivaltias on varannut yhden luomansa nisäkäslajin väärin valinneille edustajille .
Kenen vika? sen joka loi tämän sotkun TIETÄEN tuloksen etukäteen. - Elämä on
1+1 kirjoitti:
" Jumala on kaikkivoipa ja kaikkitietävä "
Kenen vika se on ?"Kenen vika se on ?"
Kysymyksesi perustuu siihen ajoittain epätoivoiselta tuntuvaan yritelmään, jolla monet yrittävät sovittaa yhteen raamatullisia näkemyksiä kristinuskon jumalhahmosta. Jotta yritelmä voisi toimia, täytyy kaikki hyvä laittaa Jumalan piikkiin ja kaikki paha ihmisen (yksilön) piikkiin. Muuten koko rakennelma kaatuu.
Mutta, jos mietitään tarkemmin, joudutaan kysymään, eikö Jumala tiennyt, että osa porukasta tulisi lankeamaan vaikkapa esimerkkisi mukaan viinan kiroihin? Jos ei tiennyt, hän ei ole kaikkitietävä. Jos taas tiesi, hän valitsi niin, että osalle käy ohraisesti. Ja jos hän tiesi, että osa tulee lankeamaan, mutta sallii näiden langeta, hän ei ole ainakaan kaikkihyvä (koska on etukäteen sallinut osalle käydä ohraisesti), vaikka olisikin kaikkivoipa (eli pystyisi halutessaan pelastamaan lankeajatkin viinan kiroista, muttei ilmeisesti halua).
Huomaa, että jos joku varoittaa sinua menemästä kapakkaan ja juomasta pääsi täyteen, varoittaja on vain kaltaisesi ihminen, joka ei pysty estämään menemistäsi, vaikka haluaisikin. Mutta Jumala pystyisi ajatusrakennelman mukaan estämään. Hän vain ei "ihmisen vapaan tahdon" nimissä halua, joten tiesikö hän, että lankeat (ja sallii sen) vai eikö tiennytkään? - ed.
Elämä on kirjoitti:
"Kenen vika se on ?"
Kysymyksesi perustuu siihen ajoittain epätoivoiselta tuntuvaan yritelmään, jolla monet yrittävät sovittaa yhteen raamatullisia näkemyksiä kristinuskon jumalhahmosta. Jotta yritelmä voisi toimia, täytyy kaikki hyvä laittaa Jumalan piikkiin ja kaikki paha ihmisen (yksilön) piikkiin. Muuten koko rakennelma kaatuu.
Mutta, jos mietitään tarkemmin, joudutaan kysymään, eikö Jumala tiennyt, että osa porukasta tulisi lankeamaan vaikkapa esimerkkisi mukaan viinan kiroihin? Jos ei tiennyt, hän ei ole kaikkitietävä. Jos taas tiesi, hän valitsi niin, että osalle käy ohraisesti. Ja jos hän tiesi, että osa tulee lankeamaan, mutta sallii näiden langeta, hän ei ole ainakaan kaikkihyvä (koska on etukäteen sallinut osalle käydä ohraisesti), vaikka olisikin kaikkivoipa (eli pystyisi halutessaan pelastamaan lankeajatkin viinan kiroista, muttei ilmeisesti halua).
Huomaa, että jos joku varoittaa sinua menemästä kapakkaan ja juomasta pääsi täyteen, varoittaja on vain kaltaisesi ihminen, joka ei pysty estämään menemistäsi, vaikka haluaisikin. Mutta Jumala pystyisi ajatusrakennelman mukaan estämään. Hän vain ei "ihmisen vapaan tahdon" nimissä halua, joten tiesikö hän, että lankeat (ja sallii sen) vai eikö tiennytkään?Oletko itse vastuussa mistään mitä teet ? Onko sinulla aivot ?
- trskele
ed. kirjoitti:
Oletko itse vastuussa mistään mitä teet ? Onko sinulla aivot ?
Nämä ovat loogisia päätelmiä kristittyjen sanomisista. Toisinsanottuna sanoisin ettei kysymyksesi kuulu aiheeseen.
- Elämä on
ed. kirjoitti:
Oletko itse vastuussa mistään mitä teet ? Onko sinulla aivot ?
Mistä noin päättelit, että jouduit kysymään olenko vastuussa mistään? Olen mielestäni vastuussa kaikesta, minkä teen. Ihan samoin on kaikki muutkin ihmiset vastuussa tekemisistään, jos eivät ole holhouksenalaisia (eli lapset ja itsestään huolehtimaan kyvyttömät eivät ole samalla tavalla täydessä vastuussa). Siinähän se vitsi just onkin, ihminen on vastuussa kaikista tekemisistään, ja se jokaisen olisi hyvä tunnustaa itselleen eikä aina syytellä jotakuta muuta, jos menee pieleen. Mutta tietyn kristillisen näkemyksen mukaan ihminen on vastuussa vain kaikesta tekemästään pahasta, ja on samalla joidenkin mielestä jopa kyvytön hyvään, koska vain Jumala on hyvä. Paitsi, ettei se sama näkemys osaa perustella, miksi oletetun kaikkihyvä Jumala sallii pahuuden.
Ja kyllä, tietääkseni minulla on aivot. Ne käsittääkseni on sinun- ja minunkaltaisilleni eliöille kehittynyt evoluution tuloksena vuosimiljoonien aikana kun taas toisenlaisille eliöille (esim. kasvit) niitä ei ole kehittynyt. Mitä aivokysymyksesi liittyi käsiteltävään asiaan?
Mutta siihen asiaan palataksemme, mistä sinä olet vastuussa ja mistä Jumala sinun määritelmäsi mukaan on vastuussa? Entä mistä te itse kumpainenkin ette ole vastuussa? - 1+1
Elämä on kirjoitti:
Mistä noin päättelit, että jouduit kysymään olenko vastuussa mistään? Olen mielestäni vastuussa kaikesta, minkä teen. Ihan samoin on kaikki muutkin ihmiset vastuussa tekemisistään, jos eivät ole holhouksenalaisia (eli lapset ja itsestään huolehtimaan kyvyttömät eivät ole samalla tavalla täydessä vastuussa). Siinähän se vitsi just onkin, ihminen on vastuussa kaikista tekemisistään, ja se jokaisen olisi hyvä tunnustaa itselleen eikä aina syytellä jotakuta muuta, jos menee pieleen. Mutta tietyn kristillisen näkemyksen mukaan ihminen on vastuussa vain kaikesta tekemästään pahasta, ja on samalla joidenkin mielestä jopa kyvytön hyvään, koska vain Jumala on hyvä. Paitsi, ettei se sama näkemys osaa perustella, miksi oletetun kaikkihyvä Jumala sallii pahuuden.
Ja kyllä, tietääkseni minulla on aivot. Ne käsittääkseni on sinun- ja minunkaltaisilleni eliöille kehittynyt evoluution tuloksena vuosimiljoonien aikana kun taas toisenlaisille eliöille (esim. kasvit) niitä ei ole kehittynyt. Mitä aivokysymyksesi liittyi käsiteltävään asiaan?
Mutta siihen asiaan palataksemme, mistä sinä olet vastuussa ja mistä Jumala sinun määritelmäsi mukaan on vastuussa? Entä mistä te itse kumpainenkin ette ole vastuussa?se pani minut kysymään moista, koska esim. mennäkseni, jos ihminen juo itsensä känniin ja tippuu kuoppaa ja kuolee...Se on mielestäsi, yllätys yllätys, Jumalan vika !
Kun minun mielestäni se on ihmisen oma vika ! Eli jos ja kun ihmisellä on aivot, ne on tarkoitettu käytettäviksi.
Minä olen vastuussa kaikesta siitä mitä teen tai en tee, niin itselleni Jumalalle, kuin läheisilleni.
Jumala on vastuussa siitä, että tää systeemi pelaa (maailmankaikkeus, ihmiset, luonto yms.) Hän on se pomo joka pitää langat käsissään loppupeleissä.
ja toisin kuin sinä, minä en usko evoluutioon ! Jumala loi taivaan ja maan siihen minä uskon. - ed.
1+1 kirjoitti:
se pani minut kysymään moista, koska esim. mennäkseni, jos ihminen juo itsensä känniin ja tippuu kuoppaa ja kuolee...Se on mielestäsi, yllätys yllätys, Jumalan vika !
Kun minun mielestäni se on ihmisen oma vika ! Eli jos ja kun ihmisellä on aivot, ne on tarkoitettu käytettäviksi.
Minä olen vastuussa kaikesta siitä mitä teen tai en tee, niin itselleni Jumalalle, kuin läheisilleni.
Jumala on vastuussa siitä, että tää systeemi pelaa (maailmankaikkeus, ihmiset, luonto yms.) Hän on se pomo joka pitää langat käsissään loppupeleissä.
ja toisin kuin sinä, minä en usko evoluutioon ! Jumala loi taivaan ja maan siihen minä uskon.jtk. " Mutta tietyn kristillisen näkemyksen mukaan ihminen on vastuussa vain kaikesta tekemästään pahasta, ja on samalla joidenkin mielestä jopa kyvytön hyvään,"
Mistä moisen olet saanut päähäsi ? Itse nimenomaan uskoontultuani ymmärrän rakkauden merkityksen ihan eritavoin.Siksi, että minua rakastetaan .. Olen hyväksytty tällaisenaan ilman ponnisteluja tms.
Minusta tuntuu, että teikäläisillä on enemmänkin tätä rakkauden vajetta...? - Elämä on
1+1 kirjoitti:
se pani minut kysymään moista, koska esim. mennäkseni, jos ihminen juo itsensä känniin ja tippuu kuoppaa ja kuolee...Se on mielestäsi, yllätys yllätys, Jumalan vika !
ja toisin kuin sinä, minä en usko evoluutioon ! Jumala loi taivaan ja maan siihen minä uskon."Se on mielestäsi, yllätys yllätys, Jumalan vika"
Vain jos oletetaan, että Jumala on kaikkivoipa ja kaikkitietävä. Silloin hän sekä tietää ja myös sallii sen, että jotkut kännäävät liikaa. Ilmeisesti hän ei siis ole kaikkihyvä? Mutta, jos ei oletetakaan, että Jumala olisi kaikkivoipa, ei hän tietysti ole ihmisen tekemisistä vastuussa. Tai jos hän ei ole kaikkitietävä, ei hän ehkä tiedä, että just kyseinen henkilö kännää liikaa.
"Eli jos ja kun ihmisellä on aivot, ne on tarkoitettu käytettäviksi"
Ehdottomasti tästä samaa mieltä. Kyse tässä onkin nyt vaan ollut siitä, onko Jumala oletetusti kaikkivoipa/-tietävä/-hyvä. Ei sotketa siihen ihmisen tunnetusti rajallisia mahdollisuuksia.
"Jumala on vastuussa siitä, että tää systeemi pelaa"
Eli sinun määritelmäsi mukaan Jumala ei edes yritä puuttua meidän ihmisten elämään sen jälkeen, kun on systeemin kerran luonut, vai ymmärsinkö väärin? Siis jos Jumala on vastuussa vain systeemistä makrotasolla, niin hän ei siis ilmeisesti ole sellainen, jota ihmisten kohtalo sinänsä kiinnostaisi muuta kuin lajina?
"ja toisin kuin sinä, minä en usko evoluutioon"
En minä tiedä, "uskonko" evoluutioon, mutta en ehkä myöskään siihen, että ihminen olisi tänne tällaisenaan jostain tupsahtanut. Sekään ei kuitenkaan liity aiheeseen eli Jumalan oletettuihin ominaisuuksiin. - Elämä on
ed. kirjoitti:
jtk. " Mutta tietyn kristillisen näkemyksen mukaan ihminen on vastuussa vain kaikesta tekemästään pahasta, ja on samalla joidenkin mielestä jopa kyvytön hyvään,"
Mistä moisen olet saanut päähäsi ? Itse nimenomaan uskoontultuani ymmärrän rakkauden merkityksen ihan eritavoin.Siksi, että minua rakastetaan .. Olen hyväksytty tällaisenaan ilman ponnisteluja tms.
Minusta tuntuu, että teikäläisillä on enemmänkin tätä rakkauden vajetta...?"Mistä moisen olet saanut päähäsi"
Lukemalla s24-palstoja. Tälle ja varsinaisille uskontopalstoille (siis otsikon "yhteiskunta" alta löytyville) kirjoittelee jos jonkinmoista näppiksenkuluttajaa. Vakaumuksia tuntuu olevan monia, ja kysymäsi kohta on yhden kirjoittajan siellä ilmaisema ajatus, joskaan ei suora lainaus.
"Itse nimenomaan uskoontultuani ymmärrän rakkauden merkityksen ihan eritavoin"
Niinpä. Sehän se on Raamatun ongelma, kun tulkintoja on monia ja jokainen on ehdottomasti oikeassa ja toisintulkitseva kaveri väärässä. Ja sitten on tietysti se porukka, joka ei tulkitse vaan vain lukee.
"Minusta tuntuu, että teikäläisillä on enemmänkin tätä rakkauden vajetta"
Kenellä meikäläisillä? Kuten sanoin, kysymäsi kohta on uskontopalstoilla kirjoittelevan henkilön näkemys, hän tuntuu kirjoitustensa perusteella olevan vakaumuksellinen kristitty. Ei minun ajatukseni ollenkaan. Mutta minä en väitäkään tietäväni, kuinka Raamattua tulee tulkita tai mitä siinä ilmaistu Jumala kulloinkin haluaa, osaa tai tietää. - trskele
Elämä on kirjoitti:
"Mistä moisen olet saanut päähäsi"
Lukemalla s24-palstoja. Tälle ja varsinaisille uskontopalstoille (siis otsikon "yhteiskunta" alta löytyville) kirjoittelee jos jonkinmoista näppiksenkuluttajaa. Vakaumuksia tuntuu olevan monia, ja kysymäsi kohta on yhden kirjoittajan siellä ilmaisema ajatus, joskaan ei suora lainaus.
Niinpä. Sehän se on Raamatun ongelma, kun tulkintoja on monia ja jokainen on ehdottomasti oikeassa ja toisintulkitseva kaveri väärässä. Ja sitten on tietysti se porukka, joka ei tulkitse vaan vain lukee.
Kenellä meikäläisillä? Kuten sanoin, kysymäsi kohta on uskontopalstoilla kirjoittelevan henkilön näkemys, hän tuntuu kirjoitustensa perusteella olevan vakaumuksellinen kristitty. Ei minun ajatukseni ollenkaan. Mutta minä en väitäkään tietäväni, kuinka Raamattua tulee tulkita tai mitä siinä ilmaistu Jumala kulloinkin haluaa, osaa tai tietää."Kenellä meikäläisillä? Kuten sanoin, kysymäsi kohta on uskontopalstoilla kirjoittelevan henkilön näkemys, hän tuntuu kirjoitustensa perusteella olevan vakaumuksellinen kristitty. Ei minun ajatukseni ollenkaan. Mutta minä en väitäkään tietäväni, kuinka Raamattua tulee tulkita tai mitä siinä ilmaistu Jumala kulloinkin haluaa, osaa tai tietää."
Uskontopalstoilla kirjoittelevat henkilöt eivät ole ainoat jotka ovat sanoneet näitä näkemyksiä, vaan myös papeiksi nimetyt henkilöt. Ja kun joku jotain on sanonut, ketään vakaumuksellinen kristitty ei ole korjannut hänen sanojaan. Eli voi jopa tulkita että kaikki ne jotka eivät ole sanoneet mitään ovat joko olleet epätietoisia tai he eivät ole uskaltaneet sanoa mitään sitä vastaan jonka he ovat tulkinneet heidän oman uskomusideologian näkemykseksi. - ed.
Elämä on kirjoitti:
"Mistä moisen olet saanut päähäsi"
Kenellä meikäläisillä? Kuten sanoin, kysymäsi kohta on uskontopalstoilla kirjoittelevan henkilön näkemys, hän tuntuu kirjoitustensa perusteella olevan vakaumuksellinen kristitty. Ei minun ajatukseni ollenkaan. Mutta minä en väitäkään tietäväni, kuinka Raamattua tulee tulkita tai mitä siinä ilmaistu Jumala kulloinkin haluaa, osaa tai tietää.No täällä "" kristityiksi "" tuntuu nimittävän enemmän ne, ketä ei sitä ole.
Seurakunta on varsin sekalainen.
Mutta Jumalan oppii tuntemaan vain henkilökohtaisesti, silloin tiedät onko se oppi Jumalasta vai eikö.
" Kenellä meikäläisillä? " tällä tarkoitin uskomattomia ihmisiä. - ed.
Elämä on kirjoitti:
"Se on mielestäsi, yllätys yllätys, Jumalan vika"
Vain jos oletetaan, että Jumala on kaikkivoipa ja kaikkitietävä. Silloin hän sekä tietää ja myös sallii sen, että jotkut kännäävät liikaa. Ilmeisesti hän ei siis ole kaikkihyvä? Mutta, jos ei oletetakaan, että Jumala olisi kaikkivoipa, ei hän tietysti ole ihmisen tekemisistä vastuussa. Tai jos hän ei ole kaikkitietävä, ei hän ehkä tiedä, että just kyseinen henkilö kännää liikaa.
"Eli jos ja kun ihmisellä on aivot, ne on tarkoitettu käytettäviksi"
Ehdottomasti tästä samaa mieltä. Kyse tässä onkin nyt vaan ollut siitä, onko Jumala oletetusti kaikkivoipa/-tietävä/-hyvä. Ei sotketa siihen ihmisen tunnetusti rajallisia mahdollisuuksia.
"Jumala on vastuussa siitä, että tää systeemi pelaa"
Eli sinun määritelmäsi mukaan Jumala ei edes yritä puuttua meidän ihmisten elämään sen jälkeen, kun on systeemin kerran luonut, vai ymmärsinkö väärin? Siis jos Jumala on vastuussa vain systeemistä makrotasolla, niin hän ei siis ilmeisesti ole sellainen, jota ihmisten kohtalo sinänsä kiinnostaisi muuta kuin lajina?
"ja toisin kuin sinä, minä en usko evoluutioon"
En minä tiedä, "uskonko" evoluutioon, mutta en ehkä myöskään siihen, että ihminen olisi tänne tällaisenaan jostain tupsahtanut. Sekään ei kuitenkaan liity aiheeseen eli Jumalan oletettuihin ominaisuuksiin." Eli sinun määritelmäsi mukaan Jumala ei edes yritä puuttua meidän ihmisten elämään sen jälkeen, kun on systeemin kerran luonut, vai ymmärsinkö väärin? "
Ymmärsit täysin väärin ! Kyllä Jumala puuttuu yksittäisen ihmisen elämään ja tekemisiin, jos hänelle annetaan lupa !
Ennen uskoontuloani, itsekkin elin niin kuin halusin, vähät välitin Jumalan tahdosta tai muusta sen kaltaisesta. Minä en etsinyt Jumalaa, mutta Jumala etsi minut.
Sinuakin hän vetää puoleensa, jos vain annat hänelle luvan tulla elämääsi.
Mutta väkisin hän ei tule. - trskele
ed. kirjoitti:
" Eli sinun määritelmäsi mukaan Jumala ei edes yritä puuttua meidän ihmisten elämään sen jälkeen, kun on systeemin kerran luonut, vai ymmärsinkö väärin? "
Ymmärsit täysin väärin ! Kyllä Jumala puuttuu yksittäisen ihmisen elämään ja tekemisiin, jos hänelle annetaan lupa !
Ennen uskoontuloani, itsekkin elin niin kuin halusin, vähät välitin Jumalan tahdosta tai muusta sen kaltaisesta. Minä en etsinyt Jumalaa, mutta Jumala etsi minut.
Mutta väkisin hän ei tule.Tapahtuisiko minulle vain hyvää, jos antaisin Jumalan tulla elämääni? Olisiko asiat silloin paremmin? Miten se tulee muuttamaan elämääni? Mistä tiedät että se kaikki, mitä vastauksia sinulle tulee noista kysymyksistä, tulee olemaan hyvää? Mistä tiedät että se on Jumalan tekosia?
- ed.
trskele kirjoitti:
Tapahtuisiko minulle vain hyvää, jos antaisin Jumalan tulla elämääni? Olisiko asiat silloin paremmin? Miten se tulee muuttamaan elämääni? Mistä tiedät että se kaikki, mitä vastauksia sinulle tulee noista kysymyksistä, tulee olemaan hyvää? Mistä tiedät että se on Jumalan tekosia?
" Tapahtuisiko minulle vain hyvää, jos antaisin Jumalan tulla elämääni? "
Loppupeleissä kyllä !
Raamattu sanoo : "kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi jotka Jumala rakastavat".
Jeesus sanoi: " Rauhan, minun rauhani minä anna teille... En minä anna niinkuin maailma antaa." . Onko sinulla rauha sydämessäsi ?
Huomisen murehtijoille hän sanoo: " Älkää murehtiko.". Jokaiselle päivälle riittää oma vaivansa.
Jumalan teot tuntee siitä hengestä... kenen omia te olette, sen henki teissä on.
Jumalan omissa on Jumalan henki. Maailman ihmisissä maailman henki. - trskele
ed. kirjoitti:
" Tapahtuisiko minulle vain hyvää, jos antaisin Jumalan tulla elämääni? "
Loppupeleissä kyllä !
Raamattu sanoo : "kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi jotka Jumala rakastavat".
Jeesus sanoi: " Rauhan, minun rauhani minä anna teille... En minä anna niinkuin maailma antaa." . Onko sinulla rauha sydämessäsi ?
Huomisen murehtijoille hän sanoo: " Älkää murehtiko.". Jokaiselle päivälle riittää oma vaivansa.
Jumalan teot tuntee siitä hengestä... kenen omia te olette, sen henki teissä on.
Jumalan omissa on Jumalan henki. Maailman ihmisissä maailman henki.Vastaa toki loppuihinkin kysymyksiin. Mistä tiedät että loppupeleissä minulle tapahtuisi vain hyvää ja se olisi Jumalan yhteyden ansiota?
- Elämä on
ed. kirjoitti:
No täällä "" kristityiksi "" tuntuu nimittävän enemmän ne, ketä ei sitä ole.
Seurakunta on varsin sekalainen.
Mutta Jumalan oppii tuntemaan vain henkilökohtaisesti, silloin tiedät onko se oppi Jumalasta vai eikö.
" Kenellä meikäläisillä? " tällä tarkoitin uskomattomia ihmisiä."No täällä "" kristityiksi "" tuntuu nimittävän enemmän ne, ketä ei sitä ole. Seurakunta on varsin sekalainen"
Olet mitä suurimmin oikeassa. Ongelma vain on siinä, että voiko joku toinen sanella toisen puolesta, onko tämä "oikea" kristitty vai eikö ole? Jos se, jonka puolesta sanellaan, on mielestään vakaumuksellinen kristitty. Eli tässä törmätään taas siihen, kuka lukee Raamattuaan oikein, ja kuka sen oikeinluennan määrittelee. - Elämä on
ed. kirjoitti:
" Eli sinun määritelmäsi mukaan Jumala ei edes yritä puuttua meidän ihmisten elämään sen jälkeen, kun on systeemin kerran luonut, vai ymmärsinkö väärin? "
Mutta väkisin hän ei tule."Jumala puuttuu yksittäisen ihmisen elämään ja tekemisiin, jos hänelle annetaan lupa"
Ongelma tässä taas on, ainakin hirveän monien "väärinajattelijoiden" mielestä se, että kovasti tuntuu olevan niitä ehtoja. Jumala on olemassa ja näkyy heti jos, ja jos, ja sitten vielä jos... Ja kuitenkin samaan aikaan Jumalan väitetään olevan kaikkitietävä, eli eikö hän tosiaankaan tiennyt, että tulisi luomaan miljoonia ihmisiä, joille sanoma ei vaan tunnu aukeavan? Vai eikö hän piittaa niistä miljoonista?
"Ennen uskoontuloani, itsekkin elin niin kuin halusin, vähät välitin"
Joo, mutta entäs ne, jotka eivät elä niin välinpitämätöntä elämää kuin sinä ehkä aikanasi teit? Entä ne, jotka ehkä jopa etsivät? Mutteivät vaan löydä? Eikö Jumala löydä heitä vai eikö piittaa? Mitä "jos"-ehtoja vielä pitää täyttää, että kelpaisi? - ed.
Elämä on kirjoitti:
"No täällä "" kristityiksi "" tuntuu nimittävän enemmän ne, ketä ei sitä ole. Seurakunta on varsin sekalainen"
Olet mitä suurimmin oikeassa. Ongelma vain on siinä, että voiko joku toinen sanella toisen puolesta, onko tämä "oikea" kristitty vai eikö ole? Jos se, jonka puolesta sanellaan, on mielestään vakaumuksellinen kristitty. Eli tässä törmätään taas siihen, kuka lukee Raamattuaan oikein, ja kuka sen oikeinluennan määrittelee." Ongelma vain on siinä, että voiko joku toinen sanella toisen puolesta, onko tämä "oikea" kristitty vai eikö ole? "
Hedelmistä puu tunnetaan.. ! Jos minä uskovana , menisin kapakkaan (mitä en tee..) ja joisin itseni känniin... Ystäväni , jotka tuntevat minut ja näkisivät siinä tilassa ajattelisivat, että olen luopunut uskostani. tai jos muuten eläisin rietaasti, tai valehtelisin päin näköä tms. Ei se kerro siitä että uskoisin Jumalaan , nuo teot kieltäisivät sen.
Mutta toki se, että jos itse pitää itseään uskovana ja on välit selvät Jumalan kanssa, ei silloin minusta muiden sanomisilla on väliä. Jumala näkee sydämen tilan, ihmiset vain ulkokuoren.
Mutta tuossa vielä Ramatun kuvaus kristityn elämästä.
Kristityn uusi elämä
1 Jos siis teidät on yhdessä Kristuksen kanssa herätetty kuolleista, niin tavoitelkaa sitä mikä on ylhäällä, missä Kristus istuu Jumalan oikealla puolella.
2 Ajatelkaa sitä mikä on ylhäällä, älkää sitä mikä on maan päällä.
3 Tehän olette kuolleet, ja teidän elämänne on Kristuksen kanssa kätketty Jumalaan.
4 Kun Kristus, teidän elämänne, ilmestyy, silloin tekin ilmestytte hänen kanssaan kirkkaudessa.
5 Haudatkaa siis se, mikä teissä on maallista: siveettömyys, saastaisuus, intohimot, pahat halut ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta.
6 Niiden vuoksi Jumalan viha kohtaa tottelemattomia ihmisiä.
7 Niiden mukaan tekin elitte, kun olitte niiden vallassa.
8 Luopukaa nyt tekin tästä kaikesta: vihasta, kiukusta, pahuudesta, herjauksista ja siivottomista puheista.
9 Älkää valehdelko toisillenne. Olettehan riisuneet yltänne vanhan minänne kaikkine tekoineen
10 ja pukeutuneet uuteen, joka jatkuvasti uudistuu oppiakseen yhä paremmin tuntemaan Luojansa ja tullakseen hänen kaltaisekseen.
11 Silloin ei ole enää kreikkalaista eikä juutalaista, ei ympärileikattua eikä ympärileikkaamatonta, ei barbaaria, skyyttalaista, orjaa eikä vapaata, vaan Kristus on kaikki, hän on kaikissa.
12 Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen.
13 Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin.
14 Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus, sillä se tekee kaiken täydelliseksi.
15 Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha, johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu. Olkaa myös kiitollisia.
16 Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne. Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja.
17 Mitä teettekin, sanoin tai teoin, tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme. - 1+1
Elämä on kirjoitti:
"Jumala puuttuu yksittäisen ihmisen elämään ja tekemisiin, jos hänelle annetaan lupa"
Ongelma tässä taas on, ainakin hirveän monien "väärinajattelijoiden" mielestä se, että kovasti tuntuu olevan niitä ehtoja. Jumala on olemassa ja näkyy heti jos, ja jos, ja sitten vielä jos... Ja kuitenkin samaan aikaan Jumalan väitetään olevan kaikkitietävä, eli eikö hän tosiaankaan tiennyt, että tulisi luomaan miljoonia ihmisiä, joille sanoma ei vaan tunnu aukeavan? Vai eikö hän piittaa niistä miljoonista?
"Ennen uskoontuloani, itsekkin elin niin kuin halusin, vähät välitin"
Joo, mutta entäs ne, jotka eivät elä niin välinpitämätöntä elämää kuin sinä ehkä aikanasi teit? Entä ne, jotka ehkä jopa etsivät? Mutteivät vaan löydä? Eikö Jumala löydä heitä vai eikö piittaa? Mitä "jos"-ehtoja vielä pitää täyttää, että kelpaisi?" Mitä "jos"-ehtoja vielä pitää täyttää, että kelpaisi? "
Ei mitään ! kelpaat ihan jus sellasena kuin nyt olet. Sano Jeesukselle : tule sydämeni asumaan nyt ja anna anteeksi kaikki syntini. Moni on tullut uskoon ihan omassa kodissaan ja ihan yksinkin.Rukoilen puolestasi, että Jeesus koskettaa sinua.
Jos et yksin sitä halua rukoilla, mene seurakuntaan, vaikka vapaisiin suuntiin tai kirkkoon jos siellä on uskova pappi, ja pyydä siellä, että puolestasi rukoillaan.
Jeesus sanoo: " Sitä, joka minun tyköni tulee minä en heitä pois" ! - 1+1
trskele kirjoitti:
Vastaa toki loppuihinkin kysymyksiin. Mistä tiedät että loppupeleissä minulle tapahtuisi vain hyvää ja se olisi Jumalan yhteyden ansiota?
Mitä ne loppukyssärit oli ? Ellei sitten se.. Koska Jumala on ajaton, kaikkitietävä ja kaikkivoipa ?
Mitä HÄN todellakin on ! - trskele
1+1 kirjoitti:
Mitä ne loppukyssärit oli ? Ellei sitten se.. Koska Jumala on ajaton, kaikkitietävä ja kaikkivoipa ?
Mitä HÄN todellakin on !Kai sitä pitää sitatoida suoraan niihin loppuihinkin kysymyksiin kun henkilö itse ei osaa löytää niitä eikä osaa lukea lyhennystä, pienellä lisäyksellä, niistä kysymyksistä.
"Miten se tulee muuttamaan elämääni? Mistä tiedät että se kaikki, mitä vastauksia sinulle tulee noista kysymyksistä, tulee olemaan hyvää? Mistä tiedät että se on Jumalan tekosia?"
Ja lyhennys oli: "Mistä tiedät että loppupeleissä minulle tapahtuisi vain hyvää ja se olisi Jumalan yhteyden ansiota?" - ed.
trskele kirjoitti:
Kai sitä pitää sitatoida suoraan niihin loppuihinkin kysymyksiin kun henkilö itse ei osaa löytää niitä eikä osaa lukea lyhennystä, pienellä lisäyksellä, niistä kysymyksistä.
"Miten se tulee muuttamaan elämääni? Mistä tiedät että se kaikki, mitä vastauksia sinulle tulee noista kysymyksistä, tulee olemaan hyvää? Mistä tiedät että se on Jumalan tekosia?"
Ja lyhennys oli: "Mistä tiedät että loppupeleissä minulle tapahtuisi vain hyvää ja se olisi Jumalan yhteyden ansiota?"Henkilö viettää aikaansa aika vähän nettipalstoilla, niin kaikkea ei tule huomanneeksi..
"Miten se tulee muuttamaan elämääni? Täysin ! Kuljet nyt vieraana Jumalalle, eli isäntäsi on toinen.
Kun tulet uskoon, Jeesus tulee asumaan sydämeesi, ja tekee täyden rempan siellä.
" Mistä tiedät että se kaikki, mitä vastauksia sinulle tulee noista kysymyksistä, tulee olemaan hyvää? "
Koska Jumala on hyvä. Tekeekö rakkaus sinulle pahaa, jos nyt kuvitellaan maallista aitoa rakkautta ?
Jumala rakastaa meitä enemmän, kuin kukaan ihminen voi toista rakastaa.
" Mistä tiedät että se on Jumalan tekosia?"
Siitä hengestä, joka sinussa asuu. Ja myös niistä "hedelmistä " mitä elämäsi kantaa aikanaan, itse niitä et aina näe eikä ole tarviskaan.
"Mistä tiedät että loppupeleissä minulle tapahtuisi vain hyvää ja se olisi Jumalan yhteyden ansiota?"
No ensinnäkin loppupeleissä.. Eli sitten. " kun tää vajaa lakkaa ja täydellisyys alkaa" .. Eli siirrymme ajanrajan tuolle puolen. Kotimme on taivas, jos olemme Jeesuksen omat.
Saatanan omille se se kuumempi paikka.
Itsessämme ihmisinä olemme parhaimillaakin aika itsekkäitä. Minä, minä ja minä.
Sen eron itsessäni huomasin niin selvästi, kun tulin uskoon. Tie minkä olen kulkenut ei ole ollut helppo (en sitä ole pyytänytkään. )
Tie ei ole myöskään ollut se minkä olisin kulkenut jos itse olisin sen valinnut.
Mutta tällä tiellä, olen oppinut tuntemaan sitä Jumalaa johon uskon.
Olen oppinut tuntemaan myös itseäni, ja olen se ihminen miksi Jumala minut on luonut. En tarvitse olla jotain muuta kuin olen.
Eli, jos uskoon haluat tulla niin Jumala pitää huolen sinusta niin hän sanassaan lupaa. "Katsokaa taivaan lintuja" ... Minä pidän niistä huolen.
Joka minun tyköni tulee, sitä minä en heitä pois"..Hän on kanssasi joka päivä.
Hänen pyhä henkensä kirkastaa Kristuksen,ohjaa, opastaa, avaa Raamatun, ja loppupeleissä saat elää Jumalan luona ikuisessa ilossa kaikkien pyhien kanssa.
Minusta on upeaa tavata vanhan testamentin pyhiä, Aabraham, Daavit, Joosef .. - trskele
ed. kirjoitti:
Henkilö viettää aikaansa aika vähän nettipalstoilla, niin kaikkea ei tule huomanneeksi..
"Miten se tulee muuttamaan elämääni? Täysin ! Kuljet nyt vieraana Jumalalle, eli isäntäsi on toinen.
Kun tulet uskoon, Jeesus tulee asumaan sydämeesi, ja tekee täyden rempan siellä.
" Mistä tiedät että se kaikki, mitä vastauksia sinulle tulee noista kysymyksistä, tulee olemaan hyvää? "
Koska Jumala on hyvä. Tekeekö rakkaus sinulle pahaa, jos nyt kuvitellaan maallista aitoa rakkautta ?
Jumala rakastaa meitä enemmän, kuin kukaan ihminen voi toista rakastaa.
" Mistä tiedät että se on Jumalan tekosia?"
Siitä hengestä, joka sinussa asuu. Ja myös niistä "hedelmistä " mitä elämäsi kantaa aikanaan, itse niitä et aina näe eikä ole tarviskaan.
"Mistä tiedät että loppupeleissä minulle tapahtuisi vain hyvää ja se olisi Jumalan yhteyden ansiota?"
No ensinnäkin loppupeleissä.. Eli sitten. " kun tää vajaa lakkaa ja täydellisyys alkaa" .. Eli siirrymme ajanrajan tuolle puolen. Kotimme on taivas, jos olemme Jeesuksen omat.
Saatanan omille se se kuumempi paikka.
Itsessämme ihmisinä olemme parhaimillaakin aika itsekkäitä. Minä, minä ja minä.
Sen eron itsessäni huomasin niin selvästi, kun tulin uskoon. Tie minkä olen kulkenut ei ole ollut helppo (en sitä ole pyytänytkään. )
Tie ei ole myöskään ollut se minkä olisin kulkenut jos itse olisin sen valinnut.
Mutta tällä tiellä, olen oppinut tuntemaan sitä Jumalaa johon uskon.
Olen oppinut tuntemaan myös itseäni, ja olen se ihminen miksi Jumala minut on luonut. En tarvitse olla jotain muuta kuin olen.
Eli, jos uskoon haluat tulla niin Jumala pitää huolen sinusta niin hän sanassaan lupaa. "Katsokaa taivaan lintuja" ... Minä pidän niistä huolen.
Joka minun tyköni tulee, sitä minä en heitä pois"..Hän on kanssasi joka päivä.
Hänen pyhä henkensä kirkastaa Kristuksen,ohjaa, opastaa, avaa Raamatun, ja loppupeleissä saat elää Jumalan luona ikuisessa ilossa kaikkien pyhien kanssa.
Minusta on upeaa tavata vanhan testamentin pyhiä, Aabraham, Daavit, Joosef .."Täysin ! Kuljet nyt vieraana Jumalalle, eli isäntäsi on toinen.
Kun tulet uskoon, Jeesus tulee asumaan sydämeesi, ja tekee täyden rempan siellä."
Kun muutin elämäni Jumalaan uskovasta kristitystä ateistiksi mikään ei muuttunut. Kaikki oli samaa paitsi se etten uskonut Jumalaan.
"Koska Jumala on hyvä."
Sitä te ette vielä ole selittäneet. Olemme monta kertaa huomauttaneet Jumalan täyden hyvän, kaikkivoipuuden ja kaikkitietävyyden ristiriidan.
"Siitä hengestä, joka sinussa asuu. Ja myös niistä "hedelmistä " mitä elämäsi kantaa aikanaan, itse niitä et aina näe eikä ole tarviskaan."
Sanotko että se on vain pääsi tuotetta?
"No ensinnäkin loppupeleissä.. Eli sitten. " kun tää vajaa lakkaa ja täydellisyys alkaa" .. Eli siirrymme ajanrajan tuolle puolen. Kotimme on taivas, jos olemme Jeesuksen omat.
Saatanan omille se se kuumempi paikka."
Ja mistä sinä tiedät että tämä kaikki on todellisuus?
Kiitos, MAVE!
Pieni oikaisu. En toki ole sanonut enkä tarkoittanut "että Jumala on väärässä". Pohdinta siitä löytyy Raamatusta mm. Job luvut 19 ja 34 sekä 38-41.
Siunausta sinulle!
rovasti Taneli-pappiEn minä väitäkkään sinun niin sanoneen, vaan puhuin kristityistä yleensä. Kohdistin vain sinulle, kun lainasin sieltä pätkän ja siitä sitten se idea lähti :)
Tämä Jumalan haukkuminen on yleinen virhe, mitä kristityt eivät ymmärrä ennen kuin heille vääntää sen asian rautalangasta. Siksipä tein siitä yhden aloituksenkin, mutta kukaan kirkko kuulolla- vastaaja ei ole ilmoittanut tekstin kirjoittajaksi.
- HihhulinLause
Tulee tästä mieleen jonkun ateistin lause jonka kuulin kaupassa ollessani: Ja niin Jumala antoi suuressa rakkaudessaan natsien tappaa 6 miljoonaa juutalaista.
Myöhemmin tuo lause pisti mietityttämään.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t887141- 353791
- 453360
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402532- 412262
- 2062259
- 1222192
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292119Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241868- 401749