Hei!
Ihan aluksi sanon, että toivoisin asiallisia vastauksia enkä mitään "itseppä olet velkasi hankkinut".tyylistä piikittelyä.
Olen 24v työtön nuori nainen, saan asumistukea ja olen tällä hetkellä täysin työkyvytön syvän masennuksen vuoksi.
Elän toimeentulo tuella joka on siis tosi pieni.Suurinpiirtein se on 490e kuukaudessa,josta menee pankkilainaan 100e ja vuokraan 313 euroa (asumistuki 230e).
Huoleenani on laskut.Olen todellinen ostomaanikko...Olen saanut itseni velkoihin tilaamalla osamaksuilla joka paikoista vaatteita,huonekaluja yms. Kaikki käyty läpi: ellokset,anttilat,hm,hobby hallit ja halensit.En ole enää tilannut mitään sitten joulun, laitoin itselleni sellaisen eston etten saa kuin postiennakolla.
Joka kerta kun toimeentulo pamahtaa tilille niin alan maksamaan laskupinoa.Osamaksujen, puhelinlaskujen,nettiliittymien yms jälkeen koko kuukaudeksi minulle jää joka ainut kuukausi käyttörahaa(ruokaan yms) noin 50-80e riippuen laskujen summasta.
Olen tämänkin kuukauden syönyt vanhempieni luona, tämä on hirveää!
Valvoin koko viime yön ja pohdin olisiko mahdollisuutta pankkilainaan.
Minulla on siis jo yksi pankkilaina jonka jouduin ottamaan parisen vuotta sitten kun olin pahassa pikavippi kierteessä.Laina oli ainoa keino päästä laskuista eroon ilman että luottotiedot kärsi.Vanhempani olivat tuolloin takaamassa.
Joten mitkään pikavipit ei tässä tapauksessa tule mieleenikään, ei enää ikinä.
Näinkö tämä tulee jatkumaan niin kauan kun olen velkaa noihin hitsin vaatefirmoihin? Ei kukaan voi elää kuukautta muutamalla kympillä :(
Ja tämä ei ole mikään vitsi, vaikka nyt luettuani tekstini kuullostaa aika säälittävältä tarinalta. Mutta tämä on elämää... :(
Näinkö tämä jatkuu?
5
220
Vastaukset
- 8+6
Laita kaikki mahdolliset ei-välttämättömät tavarat huutonettiin tai kirpparille ja käytä tulot sellaisenaan velkojen lyhentämiseen.
- rgwrgwrgwrg
Soita seurakuntasi diakonille. Saat EU-ruokaa, mahdollisesti maksusitoumuksen ruokakauppaan 10 e/vko, ja ehkä jonkin verran tukea niiden asiallisempien laskujen (sähkö tms.) maksuun. Kaikki keinot pitää käyttää ja ei tarvitse hävetä.
- Ulosottoon vaan
Ehkä olisi vain hyvä, että ne luottotiedot menevät? Olet jo saanut toisen mahdollisuuden kun vanhempasi takasivat sinulle pankkilainan, mutta et ottanut siitä vielä opiksesi. Jos luottotiedot menisivät, et yksinkertaisesti enää pystyisi ottamaan lisää lainaa ja ostelemaan laskulle. Se voisi siis olla ihan hyvä keino "suojella sinua itseltäsi". Ja vanhat lainat tosiaan maksuun niin, että myyt kaiken irtoavan ja käytät rahat velkoihin. Kyllähän sitä tavaraa pitäisi olla, kun olet niin reilusti ostellutkin? Loppu menköön ulosottoon - se on toki kallista sekin, mutta silloin elämiseen jää suojaosuus eikä ole niin kitkuttamista.
- Vempake
Niin se tulee jatkumaan, mutta velka vähenee joka kuukausi. Ei kai niitä maksuja loputtomiin riitä, kun et ole enää puoleen vuoteen tehnyt lisää velkaa.
Viisainta olisi tietysti myydä pois ylimääräistä kamaa ja maksaa rahoilla kerralla joku osamaksutili nollille. Vaatteista ja kalusteista ei kuitenkaan kovin paljon saa, joten ehkä on parempi vaan yrittää kestää. Miksi muuten et saa sairaspäivärahaa? - käy toimeen
Ota heti yhteys kuntasi velkaneuvontaan. Hän voi neuvoa velanhoidon lisäksi myös sellaisissa asioissa, joita et itse tiedä, esim. voitko saada asumistukea. Sinun pitäisi ottaa yhteys myös kuntasi sosiaalitoimistoon ja kysy voitko saada toimeentuloavustusta. Ei kukaan elä noin vähällä rahalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni1096676Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.
UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M884311L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?
Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa453629TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a133030Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu6261630- 661048
Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja551023Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?1991004- 9999
Osaako kukaan sanoa?
Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j47969