Vanhusten huono hoito Espoossa

Olen voimaton

Miten voi olla mahdollista, että Espoo ei suostu antamaan kuntoutusta vanhukselle. Ei sitten missään määrin!
Keneltä voin saada tällaiseen epäkohtaan apua?

Vanhus on järjissään, mutta vhän kykenee huonosti liikkumaan. Hän jos kuka tarvitsee vähintäinkin kerran viikossa fysioterapiaa, jotta kykenisi itse edes jossain määrin toimimaan ilman jatkuvaa avustamista. Hän niin mielellään kuntouttaisi itseään, mutta sairaala Espoolainen sairaala ei suostu missään määrin auttamaan häntä.

Mikäli hän saisi asianmukaista hoitoa, edes kerran viikossa, kykenisi hän toimimaan paljon itsenäisemmin, sen sijaan, että hoitajat kiireissään häntä siirtelevät paikasta toiseen.

Ei sellainen hoito ole inhimillistä. Sairaalassa ei ole yhtään mitään virikkeitä, ei edes käsivoimistelua ryhmässä.

Onko kenelläkään ajatusta miten saisin tähän epäkohtaan parannusta? Ja mitä kautta asiat edes hieman hoituisivat, hoitajat ja lääkäri eivät tee asian eteen yhtään mitään. Kaikki on kaottista siellä sairaalassa.

5

238

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huonot on hommat

Ei sitä saa muuallakaan apua, kun ehkä kuolemiseen. Ei Helsingissä,Vantaalla,Vihdissä, Kirkonummella jne pk-seudulla-kehyskunnissa. Pitää muuttaa inhimillisempiin asuinpaikkoihin-tuppukyliin-ehtivät siellä vielä inhimillisesti ajatella vanhuksistakin.

• lithobius

kohta on tulossa kunnallisvaalit, silloin on mahdollisuus järjestää asia. ja se onkin ainoa.

• gg443

Espoossakin on päiväsairaala ja päivätoimintakeskuksia kai kaksi
        ainakin eli tapiolassa ja soukassa mutta. Mutta päivätoimintakeskukset nyt
        ei tietysti kuntoutusta tarjoa mutta päiväsairaala kyllä tarjoaa.

Päiväsairaaloita on vaina yksi ja se on 13 paikkainen ja jonne
        pääsee lääkärin lähetteellä, jonoa taitaa olla kun espoossa
        kyllä asiakkaita riittää.

Espoon sairaalassakaan ei kovin montaa fysioterapeuttia ja
        kuntohoitajaa ole potilas määrään nähden.

Sielläkin trendi on että nopeasti kotiutumiskuntoon eli
        sairaalassa ei pidetä yhtään pitempään kuin on tarve.

En halua loukata mutta miksi ei itse voi kuntouttaa
        itseään jos motivaatiota on? Ei jumpassa kukaan muu
        käsiä liikuta kuin itse. Sairaalassa fysioterapeuteilla menee
        aika paljon aikaa oikeasti hyvin huonoon kuntoon mennneihin
        hoitamiseen.

Päiväsairaala olisi sellainen kyllä minne menijöitä varmaan olisi
        paljon enemmän kuin mitä nyt resurssit antaa myöten.

Tässähän ne arvot näkee Espoossakin että rahaa on
        mutta se että minne ne jaetaan on eri asia.
        Vaikka monet asiat on hyvin pitkäkestoisia ja pysyviä niin
        silti niitä toteutetaan hyvin lyhytnäköisesti, kilpailutetaan,
        ulkoistetaan. Tälläinen saa aikaan sitäkin että kuka haluaa sen
        työn tulla tekemään kun kohta lennät pihalle kun taas joku
        muu tulee sitä työtä tekemään.

• Kyyk kä

Ei sairaaloissa mitään kuntoutusta saa, pitäis olla palvelukodissa tai päiväsairaalassa, niissä on jonkinasteista kuntoutusta myös saatavana. Oletko ollut yhteydessä Vammaispalveluun tai mikä sitten vanhuksille tarkoitettu vastaava Espoon kaupungin yksikkö lieneekään?

Jos on lähiomainen niin aina voi itse käydä jumppaamassa tai maksaa fysioterapeutin vaikka kerran viikossa venyttelemään paikkoja. Ei pidä odottaa että muut hoitaa kaiken eikä itse tarvitse sitten kuin päivitellä kuinka joku ei sitä ja joku ei tätä. Omakohtainen kokemus on että Espoon kaupunki hoitaa ainakin vammaispuolella hommansa minimimäärää paremmin. Ehkä ei tulevaisuudessa jos rahaa ei ole mutta toistaiseksi ainakin.

• Rapistuminen

"Ei jumpassa kukaan muu
      käsiä liikuta kuin itse. Sairaalassa fysioterapeuteilla menee
      aika paljon aikaa oikeasti hyvin huonoon kuntoon mennneihin
      hoitamiseen."

Jos on monivammainen, niin ei saa mitään fysioterapiaan kuuluvaa laitoksen puolelta.

Mainitsisin, vain. että jos minä tietämättömänä ryhdyn venyttelemään vanhuksen jäseniä, niin kyllä siinä taitaa mennä vanhus vielä huonommaksi, kyllä ne liikkeet täytyy terapeutin suorittaa.

Espoo jättää alusta alkaen fysioterapian hoidot, niihin kuulemma ei ole varaa. sitten jonkin ajan kuluttua ruvetaan seisottamaan vanhusta ja todetaan, ei se pysy jaloillaan. Ja jos lusikka pysyy huonosti kädessä, niin tuupataan ruoka nopeasti suuhun, sanan sanaa sanomatta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      315
      5585
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      74
      5119
    3. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      4186
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      52
      3861
    5. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      43
      3524
    6. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      106
      3187
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      79
      3051
    8. Mitä tapahtuu

Sitten keväällä ja kesällä
      Ikävä
      42
      2207
    9. Voitko sanoa jotain

Hellää?
      Ikävä
      49
      2148
    10. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      27
      2098
    Aihe