Tuon tuosta kuullaan kuinka jokaisessa seurakunnassa voidaan pahoin. Itsekkäistä syistä etsitään omaa oikeutta/oikeaa ortodoksista uskoa. Hän oli paha kirkkoherra, he olivat vääriä ja pahoja luottamushenkilöitä. Hän oli homo, hän oli vihan vallassa oleva hetero. Hän oli Moskova mieleinen, hän kallistui Konstantinopoliin. Hän eli tässä ajassa, hän noudatti vanhaa kalenteria e.t.c
Seurakunnissa jakaudutaan vähintään kahteen ryhmittymään. Vierasta ryhmittymää karsastetaan/vihataan.
Yksilötasolla kytätään ja synneistä syyllistetään. Itsessä ei nähdä mitään vikaa.
Jk. Ei ole kaukana se, että haen mustan viittani viimeisen kerran kirkosta.
Ortodoksisuus-teatteriako?
11
120
Vastaukset
- agnostikko, kyllä
Eihän tuo ole mikään ihme. Kaikki uskonnothan perustuvat illuusioon, ei niitä huuhaa-juttuja ole mitenkään tieteellisesti todistettu. Ja ihminen on aina ihminen eli itsekäs, ahne, paha jne. jos on sitä ollakseen, ei yhteisöllä ole merkitystä. Ja uskonnollisissa yhteisöissä on ihan sikana hyväksikäyttöä, kiusaamista, sortoa ja vaikka mitä ikävää. Miksi uskovat olisivatkaan "parempia" kuin muut? He ehkä kuvittelevat olevansa, ja tämä sitten johtaa kyttäämiseen ja panetteluun.
Ihmisillä on omituinen käsitys papeistakin, ihan kuin yhden ammatin edustajat olisivat jotain yli-ihmisiä! Ja jos pappi mokaa tai tekee jotain "paheellista" niin johan koko seurakunta kiehuu ja päivittelee! Ja nämä samat ihmiset uskovat Jeesukseen, joka ei ainakaan raamatun mukaan ikinä käyttäytynyt noin! Jesse ymmärsi heikkoja, huoria, rikollisia jne.
Uskomisesta harvoin mitään hyvää seuraa...- ???????
Sinulle agnestikko. Taidat olla ainoa järkevä palstalla minun lisäkseni. Ihan hyvin kirjoitit. En ota kantaa kirjoittamaasi, vaan kerron omasta uskostani. Minulle ortodoksisuus ei ole mikään erillinen uskonto. Se on elämäntapa, osa minuuttani. Siinä missä tarvitsen vettä ja ruokaa, siinä sivussa uskoani. En rukoile tarkoitushakuisesti jollain aikamäärällä. Rukous on sisäistyneenä minuuteeni. Tulee jos on tullakseen. En usko sattumaan, vaan johdatukseen. Parin päivän aikana olen erityisesti tarkkasillut noita "sattumia". Lähes kymmenen kertaa olen kohdannut ihmisiä, joille olisin jotain kertonut/antanut. Minuutti myöhemmin tai aiemmin, en heitä olisi tavannut. Sattumaako?
- 2 Nobelistia
??????? kirjoitti:
Sinulle agnestikko. Taidat olla ainoa järkevä palstalla minun lisäkseni. Ihan hyvin kirjoitit. En ota kantaa kirjoittamaasi, vaan kerron omasta uskostani. Minulle ortodoksisuus ei ole mikään erillinen uskonto. Se on elämäntapa, osa minuuttani. Siinä missä tarvitsen vettä ja ruokaa, siinä sivussa uskoani. En rukoile tarkoitushakuisesti jollain aikamäärällä. Rukous on sisäistyneenä minuuteeni. Tulee jos on tullakseen. En usko sattumaan, vaan johdatukseen. Parin päivän aikana olen erityisesti tarkkasillut noita "sattumia". Lähes kymmenen kertaa olen kohdannut ihmisiä, joille olisin jotain kertonut/antanut. Minuutti myöhemmin tai aiemmin, en heitä olisi tavannut. Sattumaako?
paska sulla ole mitään uskoa olet ortodoksisuutta kulttuuri ja syntymäihanteena pitävä maallistunu jolla ei ole muuta kuin tyhjä avaruus päässä ja mustat likaiset kalsarit.
http://www.youtube.com/watch?v=wNnWpeV--4Q
Niin varmasti auliisti jakanut mutta kun ...
http://www.youtube.com/watch?v=Hei6xjHbiKU - Jezze Jamez
??????? kirjoitti:
Sellaisia jotka eivät tarkoituksenhakuisesti rukoile sanotaan sekulääreiksi = maallistuneiksi.
Rukous joka ei tule tarkotitusenhakuisesti ei voi olla sisäistynyt.Vaan maallisuus on sisäistynyt.
Jotain asiaa mitä ei tee tai harjoita ei voi olla sisäistynt vaan sen harjoittamattomuus on sisäistynyt.
Olet maallistunut ja se maallisuus on sinuun sisäistynyt.Maallisuus on täysin vastakohta uskonnollisuudelle.
Pahoittelen tilaasi.Ehkä se siitä kohentuu kun alat miettiä mikä on tärkeää usko vaiko maalliset asiat.
Yleisesti uskonnollisuutta ei maallisilla mittareilla mitata mutta tämä ei päästä meitä Jumalan velvoitteista.Rukouksen määrällä ei ole silloin myöskään merkitystä jos se on pelkkää suorittamista ja tekoja ilman todellista tarkoitusta palvoa Jumalaa ja vain Hänen tähtensä..ei siis itsensä.. poikaystävänsä tai kunnian tähden.Rukoilipa sitten 0-100 kertaa vuorokaudessa.
- MaiaM
Niinpä
Miten pitkämielinen ja kärsivällinen Jumala onkaan. Kuinka paljon Hän meitä rakastaakaan. Jos Hän olisi kuin ihminen, Hän olisi jo aikoja sitten hajoittanut Kirkon ja unohtanut seurakuntansa. Mutta Hän tuntee meidät ja langenneen historiamme. Hän tietää mitä tällaisina tarvitsemme Kirkkoa ja seurakuntaa.
Ortodoksisuudessa minua "kiehtoo" juuri kokemus yhteisestä syntisyytemme kokemuksesta - tekee nöyräksi. Ja yhteisestä armahduksen kokemuksesta - tekee tilaa anteeksiantamiselle. Sekä yhteinen kilvoitus - mahdollista vain rakkauden voimalla .Ilman nöyrtymistä ja ilman armahtavaa anteeksiantavaa rakkautta syntinen nainenkaan ei olisi jaksanut kilvoitella. Jeesuksen sanat:"mene äläkä enää syntiä tee" eivät varmaan naisesta kuulostaneet käskyltä ja ankaruudelta vaan rakkaudelta ja huolenpidolta. Kaiken yhteenlaskettu tulos - yhteinen ilo. Se tärkein - YHTEISYYS. Se "kiehtoo" - ollaan sitten jokainen erikseen mitä ollaankin.
JK: Taisi tulla vähän sekavaa tekstiä. Mutta ajatus on kirkas ; )- tiedät kyllä kuka
Kiitos todella hyvästä palautteestasi. Ihmettelen sitä, kuinka noinkin vähän aikaa uskonnollisessa yhteisössämme olleena ymmärrät ortodoksisuuden aidoimmat ja syvimmät salaisuudet. Onnittelen sinua vilpittömästi.
- Therapeutti
tiedät kyllä kuka kirjoitti:
Kiitos todella hyvästä palautteestasi. Ihmettelen sitä, kuinka noinkin vähän aikaa uskonnollisessa yhteisössämme olleena ymmärrät ortodoksisuuden aidoimmat ja syvimmät salaisuudet. Onnittelen sinua vilpittömästi.
Sinähän se sellaista yhteisön sekavuutta juuri takaa ajatkin.Sinä vain nautit kun kaikki on sekaisin näin huomi kiinnittyy sinun epätäydellisyydestäsi jonnekkin muualle.
Luulisi tietyssä ikäluokassa hävettävän moinen keskenkasvuisuus.
No tätä palstaa et pääse hallitsemaan enää haukuillasi ja rätkyttämiselläsi.Siitä pidän minä huolen.Rätkyttämään pääset elävän elämän terapeutille.Täällä loppui sinun haukkumiskampanja puskasta.Sillä puskaa ei ole enää minne piiloutua.Kaikki selvitetään jos alkaa suu napsamaan liikaa.
Yksikin virhe ja se on menoa.Kannattaa miettiä miten näppärit savuaa eri paikoissa näpyteltynä.
En ole pappi joten minulla riittää pokkaa mennä oikeuteen asti.En menetä mitään siellä voidaan katsoa kumpi voittaa yltiöpäinen pöyhkys, röyhkeys ja vallanhalu vaiko oikeus ja rehellisyys ja hyvät tavat. - WeKnowToo
tiedät kyllä kuka kirjoitti:
Enpä tiedä mistä on syytä onnitella.Siitäkö että joku on vain saanut kannattajan vastakkaisesta sukupuolen edustajasta.
Naiset ovat kummallisia että tarvitsevat aivan mitä tahansa saadakseen kakanpuhumisen mestarin uskottelemaan itselleen mitä tahansa.
Onnea valitsemallesi tielle, toivottavasti joskus ymmärrät tehdä itsensä Kristuksen takia jotain eikä jonkun karvakinttuisen pussihousun.
- Zooooooooooooooooooo
Ja paskan marjat sinä et mikään pappi ole jk. erottaa kuka paska olet.. et mitään..ja päässä soi ei mikään...
Muu kuin rillumalaulu viitat on ihan toisaalla jkjkjk... ihme peilaaja itse nimenomaan on tuollainen mitä muista väittää et sinä ketään täällä hämää jkjkjk.. hahah- Kukas sinä olet?
Eipä silti persoonasi EVVK minua. Taidat olla erityisluokalta pois potkittu koulukiusaamisen tähden. Löysit siis uuden kodin netistä. Saatko karkkirahaa herjaajattareltani kun häntä komppaat?
- ..Kuitti..
Kukas sinä olet? kirjoitti:
Eipä silti persoonasi EVVK minua. Taidat olla erityisluokalta pois potkittu koulukiusaamisen tähden. Löysit siis uuden kodin netistä. Saatko karkkirahaa herjaajattareltani kun häntä komppaat?
Ärsyttääkö...eikö juna kulje oikein ..onko pyöriin iskenyt ruostetta?
Iskikö vanhetessa nettivillitys ja EVVK:oot JK:oot ja muut netti slangit mukautuivat vanhemmankin ikäpolven käyttösanastoksi.Kuulostaa naurettavalta.Johan siinä nuortuu kun kuvittelee olevansa edelleenkin se alle 20:nen.
Mutta todellisuus on vähemmän ruusuinen.Niinkuin on palstalta huomattu.On tainnut realiteetti iskeä pahimmin alitajuntaan kun itseään puolta nuoremmat eivät enää tartukkaan näiden ikinuorien setien kelkkaan.Varsinkaan naimisissa olevien.
Olenkin aina ihmetellyt mitä vanhat naimisissa olevat ukot etsivät erilaisilta nettipalstoilta.Niiltä kun epähuomiossa lipsahtelee kummallisia ehdotuksia ja hellittelysanoja ja vieläpä monille saman aikaisesti.Aika törkeää uskovaisilta ja naimisissaolevilta.Kaikkein huvittavin piirre on että sitten kun realiteetti iskee luulevat naisia mustasukkaisiksi.Heheh ei herrantähden sentään.. sillä kai vielä yrittävät sen viimeisenkin hallusinaation pitää kasassa omista jo aikaa sitten kuolleista avuistaan jos niitä edes on koskaan ollutkaan.
Hyi..hyi..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m3085544- 745109
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484176- 513850
- 433514
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo893143Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv743027- 422207
- 492148
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami272098