Pakanallinen kolminaisuus.

Kirkot viettävät tänään kolminaisuuden päivää, joka on ihmisten nimittämä kirkollinen tapakristillisyyteen kuuluva rituaalinen muistopäivä. Kannattaa tutustua tähän lainaamaani tekstiin.
Kolminaisuuden kannattajat tietysti sanovat heti, että sehän on ihmisen tekemää tekstiä, mutta. Tämä kannattaa kuitenkin tutkia, se on raamatullista pohdintaa siitä, millaisia taruja ihmiskunnalle on aja saatossa syötetty.

http://www.netikka.net/mpeltonen/kolminaisuudesta.htm

29

180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ummarra enaa

sinä se lappix jaksat...

miksi täällä helluntalaisten foorumilla jatkuvasti pilkkaat ja arvostelet jos kerta olet niin katkera helluntaiseurakuntalaisile...?!?!

• Minun on oikaistava heti sinua, sillä minä en ole katkea kenellekkään. Se on hyvin yleinen käytössä oleva tapa/luulo, jolla joku yrittää leimata lähimmäistään.
      Koska en ole uskonnollisten järjestöjen enkä kirkkojen orja, olen vapaa ilmaisemaan niitä käsityksiä, jotka olen todennut.
      Minä tuon esille keskusteltavaksi sellaisia raamatullisia asioita, jotka osoittavat lahkojen ja kirkkojen oppien mädännäisyyden. Minä en ole tekopyhä, koska minun ei tarvitse olla fariseus, enkä korota itseäni toisen yläpuolelle. Minä olen oma itseni ja ilmaisen asioita tarvittaessa.

Mutta jotta keskustelu pysyy itse aloituksessa, niin lainaan Athanasiuksen uskontunnustuksen loppuosaa, jossa on selvä uhkaus. Jollei ihminen toimi ja tee tuon mukaan, mitä kirkko on tässä päättänyt, niin hän ei pelastu.
      Joukko ihmisiä päättänyt, miten sinun pitää uskoa, jotta hän pelastuu. Lukekaa siis kokonaisuudessaan tuo uskontunnustus, jonka loppuosa on tässä.

***Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas HELVETTIIN, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.
      Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka EI USKO sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua! ****

Siinäpä se on todettu. Jollei ihminen usko katolisen kirkon johtajien tekemään uskontunnustukseen, niin hän ei pelastu. Siitä ovat päättäneet ihmiset. Jumalalle ei ole jätetty valtaa päättää kuka pelastuu. Sen roolin ovat ottaneet itselleen epäuskoiset ihmiset.

• pakanauskova

>>> Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu EPÄILEMÄTTÄ iankaikkiseen kadotukseen.> Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas HELVETTIIN, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.

Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua!

• Mielenkiintoista on myös lukea tämän "kristinuskon" levittämisessä käytetyt keinot. Eli joka ei tunnustanut tuota "kristilistä uskoa", niin se tapettiin, ja alulle panija lahtauksissa ja sodissa oli paavi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ristiretket

• Sinun kolminaisuusoppisi on egyptiläisestä, sumerilaisesta ja mesopotamialaistesta jumalatarustosta napattua satua. Se hyväksyttiin Nikaiassa, jossa tehtiin paavin toimesta pakkouskonto. JOka ei uskonut, se tapettiin tai poltettiin roviolla.
      Sellainen se sinun pakanakolminaisuus on, mutta tokihan saat olla ja pysyä pakanana. Minulle se kyllä kelpaa, muttei Jumalalle.

• Miksi ihmeessä

sinä lappix oleilet tällä palstalla, jos kerran et usko että Isä Jumala, Poika Jeesus ja Pyhän Henki ovat yhtä ?
      Turhaan kulutat energiaasi sen todistamiseen, ettei niin ole.
      Meillä - Jeesukseen uskovilla - on täysi oikeus uskoa siten,
      kuin olemme uskovina tulleet asian ymmärtämään - vai onko
      sinulla mielestäsi jokin oikeus kieltää meitä uskomasta näin ?

• ml213.

"Miksi ihmeessä sinä lappix oleilet tällä palstalla, jos kerran et usko että Isä Jumala, Poika Jeesus ja Pyhän Henki ovat yhtä ?"

No, kerroppa miksi sinä tietoisesti valehtelet lappiksesta. Itsekkin varmasti tiedät, miten lapix uskoo heidän yhtä olevan. Näin sivullisena ihmetyttää tuo valehtelu.

• Niinpä, kunhan selostat minulle ensin, mitä sinä tarkoitat sanalla YHTÄ? Minä kysyn sinulta, mitä Jeesus tarkoittaa sanoessaan, että ne ihmiset , jotka julistetun sanan kautta uskovat Häneen, he ovat YHTÄ Isän. Pojan ja Pyhän Hengen kanssa.
        Kysyn tarkoitiko Jeesus, että kaikki nämä ihmiset ovat Jumalia ?

Toivon että annat raamatullisen ja Jeesuksen SANALLA perustellun vastauksen. Jollei tätä ratkaista ensin, turha syyttely, kina ja tora jatkuu. Pysytään siis Jeesuksen SANASSA !!

• Miksi ihmeessä sinä, "Miksi ihmeessä", olet täällä, vaikka et usko että mekin, nykyiset Jeesuksen opetuslapset, olemme yhtä Isässä ja pojassa? Meidän yhtä olemisemme kolminaisuusoppi kieltää jyrkästi, ja tunnustaa vain kolmiyhteyteen rajoitetun jumalayhteyden ja väittää luomakunnan olevan erillään Jumalasta, "joka on kaikki kaikissa" ja "jossa me kaikki elämme, liikumme ja olemme."
        [Joh.17:21-23; Ef. 1:10; 4:6; Ap.t.17:28]

• Miten kummassa

Jeesus voi olla yhtä PYHÄN JUMALAN kanssa ellei Hän
      ole Jumala ? Eivät enkelitkään ole yhtä Jumalan kanssa
      - miten sitten ihminen voisi siltä olla ?

Jeesus on Jumalan Poika ja Jumalasta - ollut aina, niinkuin
      Jumalakin - ei Häntä ole luotu. Ihmisenä Hän ei voisi olla
      yhtä Jumalan kanssa.

Vaikuttaa siltä, ettet ymmärrä alkuunkaan kuka Jumala on.

• Miten kummassa... Olenhan minäkin YHTÄ Ekivaarin kanssa, koska meissä asuu Isä ja Poika, koska meissä vaikuttaa sama Jumalan Pyhä Henki, lähtöisin Isältä.
        En minä enkä Ekivaari ole silti Jumala, vaikka Jumalan Henki asuu meissä.
        Teidän pitää oppia ymmärtämään, että Jumala on näkymätön Henki, joka vaikuttaa kaikissa ja kaikkiin Henkensä kautta: Tämä sama Henki vaikuttaa myös Pojassa. Ne, joilla on Jumalan Henki, ovat YHTÄ Isän, Pojan ja kaikkien niiden kanssa, joilla on Pyhä Henki.

• ajattelex
        lappix kirjoitti:

Miten kummassa... Olenhan minäkin YHTÄ Ekivaarin kanssa, koska meissä asuu Isä ja Poika, koska meissä vaikuttaa sama Jumalan Pyhä Henki, lähtöisin Isältä.
        En minä enkä Ekivaari ole silti Jumala, vaikka Jumalan Henki asuu meissä.
        Teidän pitää oppia ymmärtämään, että Jumala on näkymätön Henki, joka vaikuttaa kaikissa ja kaikkiin Henkensä kautta: Tämä sama Henki vaikuttaa myös Pojassa. Ne, joilla on Jumalan Henki, ovat YHTÄ Isän, Pojan ja kaikkien niiden kanssa, joilla on Pyhä Henki.

Sanoppas lappix kuka mielestäsi Jeesus on?

1. Onko hän tavallinen mies joka syntyi miehen ja vaimon siittämänä?

2. Vai tuliko neitsyt raskaaksi Pyhästä Hengestä ja synnytti Jeesuksen?

Jos mielestäsi Jeesus syntyi siten kuin numero 2 kertoo, eikö se merkitse sitä että itse Jumala on Jeesuksen Isä myös Hänen lihalliselta puoleltaan. Hän on siten ainutlaatuinen henkilö. Asuiko siten Jumaluuden koko täyteys Hänessä ruumiillisesti? Yhdessä Jumaluudessa on siten eroitettavissa kolme eri persoonaa Isä, Poika ja Pyhä Henki. Ne kolme ovat yhtä, ykseys.

Kolminaisuus on aivan selvästi nähtävissä raamatussa vaikkei sanaa kolminaisuus olekaan kertaakaan mainittu. Esim Jeesuksen kasteessa näemme Pojan, Isän ja Hengen esiintymisen.

Oletan, että tuskin kukaan voi tätä mysteeriä täysin älyllisesti ymmärtää, mutta voimme vain uskoa siihen eikä antaa järkeilymme tehdä tepposia meille.

Olemmehan me ihmisetkin, Jumalan kuvat, kolminaisia; ruumis, sielu ja henki. Ehkä myös perhe voisi kuvata kolminaisuutta, sanoohan sana, että Jumala loi ihmisen kuvakseen mieheksi ja naiseksi Hän hänet loi. Perhekolminaisuudessa on mies, vaimo ja lapsi. Yhdessä on kolme!

• ajattelex kirjoitti:

Jos mielestäsi Jeesus syntyi siten kuin numero 2 kertoo, eikö se merkitse sitä että itse Jumala on Jeesuksen Isä myös Hänen lihalliselta puoleltaan. Hän on siten ainutlaatuinen henkilö. Asuiko siten Jumaluuden koko täyteys Hänessä ruumiillisesti? Yhdessä Jumaluudessa on siten eroitettavissa kolme eri persoonaa Isä, Poika ja Pyhä Henki. Ne kolme ovat yhtä, ykseys.

Kolminaisuus on aivan selvästi nähtävissä raamatussa vaikkei sanaa kolminaisuus olekaan kertaakaan mainittu. Esim Jeesuksen kasteessa näemme Pojan, Isän ja Hengen esiintymisen.

Oletan, että tuskin kukaan voi tätä mysteeriä täysin älyllisesti ymmärtää, mutta voimme vain uskoa siihen eikä antaa järkeilymme tehdä tepposia meille.

Olemmehan me ihmisetkin, Jumalan kuvat, kolminaisia; ruumis, sielu ja henki. Ehkä myös perhe voisi kuvata kolminaisuutta, sanoohan sana, että Jumala loi ihmisen kuvakseen mieheksi ja naiseksi Hän hänet loi. Perhekolminaisuudessa on mies, vaimo ja lapsi. Yhdessä on kolme!

"ajattelex" oletko luterilainen?
        Luterilaiset vastaavat juuri noin kun he selittävät kolminaisuutta;
        "Olemmehan me ihmisetkin, Jumalan kuvat, kolminaisia; ruumis, sielu ja henki."

• ajattelex kirjoitti:

Voi hyvät syssykät sentään.. sanoppas ja sanoppas lappix. No, minä en sano, mutta Raamattu sanoo näin:

Luuk.1.
        34 Niin Maria sanoi enkelille: "Kuinka tämä voi tapahtua, kun minä en miehestä mitään tiedä?"
        35 Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: "Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi.

Lue se, siinä on vastaus kaikkin kysymyksiin. Jollet siihen usko, niin älä tenttaa niitä, jotka siihen uskovat.

• ajattelex
        lappalainenjukka kirjoitti:

"ajattelex" oletko luterilainen?
        Luterilaiset vastaavat juuri noin kun he selittävät kolminaisuutta;
        "Olemmehan me ihmisetkin, Jumalan kuvat, kolminaisia; ruumis, sielu ja henki."

ihan ehta helluntailainen olen, itseasiassa en edes tiedä miten mun muka pitäis helluntailaisittain uskoa tämä asia. Kertooko se siitä, ettei meillä hellareilla ole mitään uskontunnustuskirjoja jonka mukaisesti meidän pitäisi uskoa kuten kirkossa on. Tai sitten en vain tiedä sellaisen olemassaolosta.

tämä taas osoittaa, että me hellarit saamme ajatella omilla aivoillamme ja uskoa raamatun mukaisesti sen valon mukaan mitä on suotu

• Voi sentään !

Tuossahan kolminaisuus tulee jälleen esille, jos ymmärrät ?!

• Joo, tottakai se tulee joka paikassa, jossa ei uskota Raamattua eikä Jeesusta, vaan porttokirkkojen ja uskonnollisten lahkojen omia höpinöitä.

• ,.-.,

Kolminaisuusopin alkuperä on gnostilaisuudessa. Sen keksi Valentinos kreikkalaisen filosofian ja hermetismin pohjalta. Valentinos oli ensimmäinen joka keksi kolme hypostaasia Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Valentinos

• Voi hyvänen aika !

Ettekö te todellakaan huomaa miten tuossakin Luukkaan
      kohdassa kaikki kolme ovat yhtä ja toimivat yhdessä ?

• Usko sinä "voi hyvänen aika" porttokirkkojen satuja, niinkuin kaikki muutkin uskonnollisia mantrojaan hokevat pakanat. Siinä on Raamatun vastaus, eikä se miksikään muutu. Jeesusta pitää kutsua Jumalan Pojaksi, eikä miksikään muuksi, ja minä teen prikulleen niin.

Luuk.1.
      34 Niin Maria sanoi enkelille: "Kuinka tämä voi tapahtua, kun minä en miehestä mitään tiedä?"
      35 Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: "Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi.

• Kaikki Kolme

Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä ja tuossa hetkessä.

• Juu, ja kaikki on lähtöisin yhdestä ainoasta Jumalasta. Kas, kun niitä on vain yksi.

Poika Jeesus on Isän renki, ei edes apujumala ja Pyhä Henki on Isä Jumalan juoksupoika, vaikuttava voima. Kaikki täysin erillisiä, Jumalaa alempia, mutta lähtöisin Isästä, kuten me muutkin.

• Miten uskallat ?

Herjaat Jumalan Poikaa, kun kirjoitat, miten Hän on
        Jumalan renki !!!

Sinulla ei ole mitään käsitystä Jumalan Pyhyydestä !
        Parempi, kun poistut paltstalta, kuin että rienaat Jeesusta¨
        julkisesti !

• Kyllä Jeesus on Isän renki, sillä Hän suorittaa juuri niitä tehtäviä täsmällisesti, mitä Isä määrää. Eikös renkipojat totellut isäntäänsä ja tekivät sitä mitä käskettiin tehdä.
      Jotakin positiivista tuossa "Miten uskallat" viestissä kuitenkin on. Hän kutsuu Jeesusta Jumalan Pojaksi, ja samaa todistaa Raamattukin.

Luuk. 1:35
      Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: "Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi.

Kyllä aion jatkaa keskustelua palstalla - aina kun aihetta siihen löytyy.

• Ote Athanasioksen uskontunnustuksesta:
      >>"Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton. Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön. Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön. Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias. Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra"

• Ja saman tunnustuksen lopussa Jeesus menee helvettiin..!! Aikamoinen tunnustus, johon vielä pitäisi uskoakin.

*****Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas HELVETTIIN, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.
      Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka EI USKO sitä vakaasti ja vahvasti, EI VOI PELASTUA. ****

Tunnustuksen lopussa siis ihminen on päättänyt, että jollet usko tätä "kristillistä" oppia, et voi pelastua.
      Hmmmm.. eiköhän siitä pelastumisesta päätä Jumala eikä Athanasius ?

• Jatkat ainavaan

Lappix ja se osoittaa, ettei sinulla ole minkäänlaista
      Jumalan pelkoa, niinkuin ei ekivaarillakaan.

• Eipä sitä ole Athanasiuksellakaan eikä niillä, jotka uskovat tämän kolmonaisuusisän kirjoitukseen.
        Tässä Athanasiuksen uskontunnustuksen loppuosa, lainattu evl-kirkon sivulta

http://www.evl.fi/kappeli/athanasiuksen.html

*****Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas HELVETTIIN, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.
        Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka EI USKO sitä vakaasti ja vahvasti, EI VOI PELASTUA. ****

Athanasius toimitti Jeesuksen helvettiin, en minä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      56
      4234
    2. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      289
      4127
    3. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      163
      3645
    4. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      92
      3545
    5. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      84
      3101
    6. Korpelanvaara

Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit
      Suomussalmi
      31
      2467
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      36
      1875
    8. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      68
      1773
    9. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      16
      1763
    10. Osaatko arvata

Mitä ajattelin?
      Ikävä
      37
      1680
    Aihe