Oikea kaste?

galle

KASTE

Kasteesta on mielenkiintoinen tulkinta Etelä-
pohjalaasten katekismuksessa (Harri Harju ja
Kirjapaja oy). Kirjan esipuheen kirjoittaa
Lapuan piispa Jorma Laulaja, joten kirjan
teksteille on tehty ”piispallinen” tarkistus.
Laulaja kirjoittaa: ”Funteeratahan näitäki
asioota ja luetahan koko kirija.”

Alla lainaus kirjasta.


KASTEEN LAHJA

Jumalan nimes kastaminen ei oo sitä, notta
saataas kaste ihmiseltä, vaan se on itte Jumalan
aikahansaannos. Kaste ei oo ihmisten keksimä,
vaan se on Jumalan asettama. Se, minkä Jumala on
asettanu ja käskeny, ei oo koskaan turhaa.

Kasteelle menevä ihminen teköö vaan Jumalan
taharon mukahan. Raamatun mukahan Jumalan
käskyjen, niinkun kastekäskynkin nourattaminen
seuraa siunaukset. Se on jumallinen laki.

Kaste on yksinkertaasesti osootus siitä, notta
haluaa totella Jumalaa. Samalla se on merkki
Ristuksen seuraamisesta ja kuuliaasuuresta sen
sanoja ja esimerkkiä kohtahan.

Ainuastansa uskon kautta me voirahan ottaa
vastahan ja ymmärtää, notta minkälaanen etuoikeus
ja lahaja kasteesehen sisältyy.

Paavali kirjoitti aikoonansa kalattalaasille,
notta ne, jokka uskoo Jeesuksehen Ristuksehen, ne
on Jumalan kakaroota, notta jokahinen, joka on
Ristuksehen kastettu, on pukenu päällensä
Ristuksen. Siinä onkin sellaanen juhulapuku,
notta ei paremmasta väliä!

KASTEEN MERKITYS

Jumala liittää meirät kastees Ristuksen
kualemahan ja ylähänousemisehen. Kun meirät on
kastettu, meirä on samalla haurattu, yhyres
Jeesuksen kans kualemahan. Se tarkoottaa sitä,
notta kun Ristus herätettihin kualleista Jumalan
kirkkauren voimalla, samoon pitää meiränkin elää
täs uures elämäs, joka on saatu uurestisyntymisen
kautta.

Kaste velevoottaa meitä luattamahan Ristuksehen
ja elämään sen antaman esimerkin mukahan. Kun
meirät on kastees puettu Jeesuksehen Ristuksehen,
niin sen uuren juhulapuvun pitääs näkyäkkin joka
päivääses elämäs. Ei se riitä, notta se näkyy
vaan kerran tai kaks viikos! Sen pitää näkyä joka
hetki kaikes, mitä me teherähän.
Kaste velevoottaa meitä parannuksehenkin ja
katumuksen niin, notta Pyhä Henki saa karsia
meistä jatkuvasti sellaasia asioota, jokka ei oo
Jumalan taharon mukaasia. Niinkun kateus,
itsekkyys ja epäusko. Sillä lailla se meirän
sisällä elävä ”minä itte” hauratahan joka päivä
ja Jumalan synnyttämä uus ihiminen elää
jatkuvasti Jeesuksen yhteyres.

13

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eivoiluottaa

      Ja tää Harri Harju sai sit pedarituomion.

      • Anonyymi

        Muistan lukeneeni Harjusta joskus reilut 10 vuotta sitten, että hänellä oli ollut nuoruudessaan vastoinkäymisiä, jotka melkein ajoivat hänet tekemään itsemurhan. Ajattelin, että hyvä että asiat ovat nyt hyvin ja on hengissä. Mutta sittenpä olikin tällaista tapahtunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan lukeneeni Harjusta joskus reilut 10 vuotta sitten, että hänellä oli ollut nuoruudessaan vastoinkäymisiä, jotka melkein ajoivat hänet tekemään itsemurhan. Ajattelin, että hyvä että asiat ovat nyt hyvin ja on hengissä. Mutta sittenpä olikin tällaista tapahtunut.

        Minä en itse kuista lukeneeni sellaista tästä henkilstä, ja jotenkinepäilen, että olet kekesinyt koko jutun, koska ajattelet että uskovaiset ovat tyhmiä ja sinä olet viisas.Niink?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en itse kuista lukeneeni sellaista tästä henkilstä, ja jotenkinepäilen, että olet kekesinyt koko jutun, koska ajattelet että uskovaiset ovat tyhmiä ja sinä olet viisas.Niink?

        Missä se palikkatesti pitäisi julkisesti tehdä, että näyttäisit, miten olet viisaampi kuin kaikki joilla on uskoa johonkin? olisi mielenkiintoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en itse kuista lukeneeni sellaista tästä henkilstä, ja jotenkinepäilen, että olet kekesinyt koko jutun, koska ajattelet että uskovaiset ovat tyhmiä ja sinä olet viisas.Niink?

        Jos et muista niin ei se tarkoita sitä ettei sellaista ole voinut olla.


      • Anonyymi

    • 12___13

      Hmmm... ...Jeesuksen mukaan kasteen tarkoitus oli tehdä henkilöstä Jeesuksen opetuslapsi.

      Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
      Mat.28:19-20

      Itse suosittelen pitäytymään tuossa Jeesuksen versiossa.

      • alkuperäisteksti

        Suomalainen käännös on alkuperäistekstin vastainen ja harhaanjohtava, koska suomalaisessa käännöksessä puhutaan kokonaisista kansoista, ei yksittäisistä oppilaista. Englanninkielinen käännös on erilainen:

        Matthew 28:19

        Therefore go and make disciples of all nations, baptizing them in the name of the Father and of the Son and of the Holy Spirit,

        "Menkää ja tehkää oppilaita kaikista kansoista, kastaen heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen,"

        Biblehubin kommentaarissa selitetään alkuperäistekstin kielellisen analyysin perusteella, että on mahdotonta, että olisi tarkoitettu kokonaisia kansoja:

        http://biblehub.com/commentaries/matthew/28-19.htm

        baptizing them; not all nations, for the antecedent to the relative "them", cannot be "all nations"; since , the words for "all nations", are of the neuter gender, whereas "them", is of the masculine:

        kastamalla heidät/heitä; ei kaikki kansat, koska "kaikki kansat" on neutri, kun "he" on maskuliini:

        nor can it be thought that it should be the mind of Christ, that all the individuals of all nations should be baptized, as Heathens, Turks, and Jews; but "disciples",

        ei myöskään voida ajatella, että Kristuksen mielessä olisi ollut, että kaikki yksilöt kaikista kansoista, kuten pakanoista, turkkilaisista ja juutalaisista tulisi kastaa; vaan "oppilaat",


      • 12___13

        Täällä on mielestäni hyvin käsitelty asiaa, mitä kansalla tarkoitetaan:

        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?lex=Thayer&ref=Matthew 28:19&ent=1484

        Mielestäni pointti on mennä tekemään monia ihmisiä Jeesuksen opetuslapsiksi, kastamalla heitä ja opettamalla. Raamatun perusteella kasteen merkitys on se, että ihminen siten "merkitään" Jeesuksen opetuslapseksi. Mutta tärkeämpää on sitten myös opettaa mitä Jeesus opetti.

        Mielestäni kasteelle ei ole muuta merkitystä, se ei pelasta ketään itsessään. Jeesuksen sanat on se, mikä voi pelastaa.

        "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".
        Joh. 8:31-32

        "Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä."
        Joh. 6:63


      • Anonyymi
        12___13 kirjoitti:

        Täällä on mielestäni hyvin käsitelty asiaa, mitä kansalla tarkoitetaan:

        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?lex=Thayer&ref=Matthew 28:19&ent=1484

        Mielestäni pointti on mennä tekemään monia ihmisiä Jeesuksen opetuslapsiksi, kastamalla heitä ja opettamalla. Raamatun perusteella kasteen merkitys on se, että ihminen siten "merkitään" Jeesuksen opetuslapseksi. Mutta tärkeämpää on sitten myös opettaa mitä Jeesus opetti.

        Mielestäni kasteelle ei ole muuta merkitystä, se ei pelasta ketään itsessään. Jeesuksen sanat on se, mikä voi pelastaa.

        "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".
        Joh. 8:31-32

        "Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä."
        Joh. 6:63

        niin, näinhän se menee...!


    • OnkoKiinnostusta

      Kaste herättää näillä palstoilla ja muuallakin keskusteluissa kiinnostusta. Joku viisaus sanoo, että vastakohdat täydentävät toisiaan. Kasteen vastakohta liene kuive. Kiinnostaako kuive ketään?

      • Anonyymi

        että kuive? sellaistako sinä tarjoat uskon paikalle, mitä se on??


    • Anonyymi

      Itse tykkään enemmän siitä mitä Jeesus sanoi:

      "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
      Mat.28:19-20

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10646
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3023
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1646
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1458
    Aihe