Maksoiko mansikat markka aikana

köyhyys alko eurosta

42 markka litra???? Eilen torilla oli mansikoita 7 e litra!!!! En ikinä maksanu mansikkalitrasta markka aikana edes 30 markkaa!!!

Nyt litra maksaa 42 markkaa eli 7 euroa.

Mitä maksaa 10 l ??? 10 litraa mansikoita 420 markkaa!!!!!

Voi hemmetti... kyllä meitä on huijattu tuon eruonmyöt oikein totaalisesti.

MINKÄÄN EI PITÄNYT NOUSTA, MUTTA HINNAT ON KYMMENKERATAISTUNEET!!!

13

600

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -

No eihän vielä ole varsinainen mansikka-aika, ensi kuussa vasta.

• n22w

Tottahan se on, että hinnat ovat nousseet euron myötä, mutta hei haloo, liikutaanko jo eteenpäin maailamssa? Myös palkat ovat jo korkeammat kuin markka-aikana. Jospa ne mummon markat unohdettaisiin jo. Joskus litra mansikoita saattoi maksaa vaikkapa kolme kiveä tai kahden oravan taljat, entä sitten? Nyt eletään euroaikaa, ei markka-aikaa!

Manssikka-aika ei todellakaan vielä ole. Nyt on ne varhaismansikat vasta alkaneet tulla. Viime vuonna keskikesällä mansikan hinta Helsingissä oli 4€ litralta ja loppukesästä löysin kotimaista mansikkaa torilta hintaan 2,5€ litralta. Alkukesästä aina mansikat on kalleimmillaan.

• kedon pienin kukka

Palkat ovat korkeammat, kuin markka-aikaan, mutta toimeentulotuki ei ole. Se on pysynyt samana 20 vuotta.

Eikö köyhä tarvitse vitamiineja?

• Järkimies75

Aha? Käännähän nykyinen toimeentulotuki markoiksi (kerro vaikka kuudella) ja sano minulle vakavalla naamalla että toimeentulotuki oli niin paljon vuonna 1991.

• Vitamiineja

saa metsästä.

Pomippa tänä kesänä pakastin täyteen mustikoita ja puolukoita.

Vattuja ja mansikoita myös, jos sattuu löytymään.

On muuten melkoinen vitamiini- ja hivenainepommi tuo mustikka.

Terveyttä saa ihan ilmaiseksi, ja sitten voit vielä tienata itse rahaa myymällä noita.

nami nami

• kedon pienin kukka

No en minä ihan vakavissani noita kalliita mansikoita himoitse, enkä niistä edes pidä. Halusin lähinnä kertoa, että vaikka palkat ovat markka-ajoista nousseet, sekä kaikki hinnat ruuasta asumiseen, niin toimeentulotuki jököttää 90-luvun tasolla.

Tottakai käytän kaikki mahdolliset luonnonantimet hyväkseni.

• No eipä sillä
        kedon pienin kukka kirjoitti:

No en minä ihan vakavissani noita kalliita mansikoita himoitse, enkä niistä edes pidä. Halusin lähinnä kertoa, että vaikka palkat ovat markka-ajoista nousseet, sekä kaikki hinnat ruuasta asumiseen, niin toimeentulotuki jököttää 90-luvun tasolla.

Tottakai käytän kaikki mahdolliset luonnonantimet hyväkseni.

toimeentulotuoella paljoa 90-luvullakaan saanut, ja puhun kokemuksesta, eli varsinaista muutosta siis ei ole tapahtunut; ihan yhtä paljon sillä saa nyt kuin silloinkin.

Ja bonuksena tänä päivänä meillä on leipäjonot. Ei vain tuolloin ollut, mitä nyt Hursti joskus silloin tällöin kaikista köyhimpiä avusti...

• kedon pienin kukka
        No eipä sillä kirjoitti:

toimeentulotuoella paljoa 90-luvullakaan saanut, ja puhun kokemuksesta, eli varsinaista muutosta siis ei ole tapahtunut; ihan yhtä paljon sillä saa nyt kuin silloinkin.

Ja bonuksena tänä päivänä meillä on leipäjonot. Ei vain tuolloin ollut, mitä nyt Hursti joskus silloin tällöin kaikista köyhimpiä avusti...

Ne leipäjonot valitettavasti ovat nykyisin joku kurjuuden mittari. Tarpeellisia ne ovat varmasti ja Hursti tekee arvokasta humanitääristä työtä auttaessaan ihmisiä. Hatun nosto hänelle ja vapaaehtoistyöntekijöille, jotka ovat hommassa mukana.
        Varmaan minäkin siellä leipäjonossa voisin joskus käydä sekä ruoka-avun saajana, että vapaaehtoishommissakin. Mutta sellaiseen ei ole mahdollisuutta täällä pohjois-karjalan maaseudulla.

Olen jo liian vanha muuttamaan stadiin paremman elämän toivossa ja olen liian kyyninenkin jo nousemaan barrikadeille ja meluamaan eduskuntatalon edessä.

Mutta 20%:lla kutistetun ttt-tukeni edestä kyllä aktivoidun päivittäin muilla tavoin.

• euroajassa..

"""Mitä maksaa 10 l ??? 10 litraa mansikoita 420 markkaa!!!!!""

Väärin. Se on vain 70 euroa ja halpenee kesän mittaan.
      Kyllä markka´aikanákin mansikat,uudet perunat etc. maksoivat maltaita sesongin alussa etten raaskinut ostaa vaikka töissä olin. Muutaman viikon odotus ja hinnat tippui 70-80%.

• maahanmuuttaja

Onko se mansikka niin tärkeä?? Kun on, niin parempi on asua maalla ja saa pomia itse ja ilmaiseksi. Minulla on vielä mansikat pakkastimeessa viimesta vuodesta kun sain pomia ilmaiseksi ja itse en syö niitä, kun en ole niin marjaystävä..
      Miksi työtön pitää asua kaupungissä, kun maalla on varsinkin kesällä mukavampaa ja asunto on halvempaa. Ei tarvitse asua kaupungissä. Minä olin olleessani Suomessa aina asunut maalla. Kuusamossa, Lapissa ja nyt Savossa. Ei ole mitään mielenkiintöa lähteä Helsinkiin ja maksaa kaksiöstä yli 1000 euroa vuokraa.

• no ei maksanut

Maksoiko kahvi (huoltiskalla) markka-aikaan 12 markkaa?

• Järkimies75

Tienasiko keskiverto duunari markka-aikana 15 000 markkaa kuussa?

• jk

niin on hinnat nousut

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      272
      5380
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      70
      4856
    3. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      123
      4355
    4. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      3976
    5. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3800
    6. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3697
    7. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      41
      3348
    8. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      84
      3073
    9. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      61
      2920
    10. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      22
      2666
    Aihe