Ateistien epäjohdonmukainen logiikka

Ateistit sanovat, että sellaista ei tarvitse todistaa, jota ei ole olemassa.
Ei tarvitsekaa aina, mutta silloin tarvitsee, jos joku väittää, että Jumalaa ei ole olemassa.

Jumala on kokonaan eri asia kuin joulupukki tai lentävä spagettihirviö tai muu satuolento, joka ei kenenkään järkevän ihmisen mielestä ole olemassa.
Tietoisuus Jumalan olemassaolosta kuuluu itsestään selvyytenä ja luonnollisena asiana ihmisen olemukseen tiettävästi kaikissa kulttuureissa ja kansoissa ja siksi Jumalan olemassaoloa ei tarvitse todistaa, mutta päinvastainen väite vaatii kyllä vahvat todisteet.

Ihmisen maailmankatsomus ja moraaliset arvot ja käsitys elämän tarkotuksesta ovat riippuvaisia siitä, onko Jumala olemassa vai ei.
Siksi sellaista väitettä, että Jumalaa ei ole olemassa, ei kenenkään pidä hyväksyä ilman vakuuttavia todisteita.

Se, että joku sanoo, että hän ei usko mihinkään jumalien olemassaoloon, ei ole mikään todiste.
On ristiriitaista ja epäjohdonmukaista, että ateistit painottavat jatkuvasti tieteellisten todisteiden välttämättömyyttä, mutta eivät kykene antamaan ainuttakaan tieteellistä todistetta oman maailmankatsomuksensa tueksi.

34

278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Ei tarvitsekaa aina, mutta silloin tarvitsee, jos joku väittää, että Jumalaa ei ole olemassa."

      Ei tarvitse.

      "Jumala on kokonaan eri asia kuin joulupukki tai lentävä spagettihirviö tai muu satuolento"

      Ei ole.

      "Tietoisuus Jumalan olemassaolosta kuuluu itsestään selvyytenä ja luonnollisena asiana ihmisen olemukseen tiettävästi kaikissa kulttuureissa ja kansoissa"

      Ei kuulu.

      "siksi Jumalan olemassaoloa ei tarvitse todistaa"

      Kokemus ei ole todiste kokemisen kohteesta.

      "Ihmisen maailmankatsomus ja moraaliset arvot ja käsitys elämän tarkotuksesta ovat riippuvaisia siitä, onko Jumala olemassa vai ei."

      Ei minun ainakaan.

      "On ristiriitaista ja epäjohdonmukaista, että ateistit painottavat jatkuvasti tieteellisten todisteiden välttämättömyyttä, mutta eivät kykene antamaan ainuttakaan tieteellistä todistetta oman maailmankatsomuksensa tueksi."

      Jumalastasi ei edelleenkään ole mitään näyttöä, joten olisi ristiriitaista ja epäjohdonmukaista uskoa sen olemassaoloon.

      • juupaeipäjuupaeipäjuupaeipäjuupaeipä...

        Jaakob.
        Näytä todisteet jumalastasi ja ei. Se että olen olemassa ei ole todiste mistään muusta kuin siitä että olen olemassa.
        Se että maapallo on olemassa ei ole todiste että maapallon olisi luonut mikään persoona. Maapallon olemassaolo on vain todiste maapallon olemassaolosta eli asiasta itsekään.

        Se että väittäisit miljoona kertaa vastaan ei muuta sitä että sinun jutuissasi ei ole järjen hiventäkään.
        Sen sijaan että väittelisit asioista joista et ymmärrä, voisit yhtä hyvin opiskella aihetta mistä väittelet ja etsiä todisteita joilla olisi jotain arvoa minunlaiselleni suhteellisen rationaaliselle ateistille.

        Toistan vielä kerran:

        Jonkin asian olemassaolo ei ole todiste siitä että sille asialle on olemassa persoonallinen olento joka on luonut sen, se on vain todiste siitä että asia on olemassa. Se ei ota missään muodossa kantaa siihen miten se on olemassa.


    • Kersantti Ärjylä

      "kuuluu itsestään selvyytenä ja luonnollisena asiana "

      Itsestään selvyyksinä ja luonnollisina pidetään ja on pidetty monenlaisia asioita, kuten mm. orjien ottamista ja mustien ihmisten pitämistä valkoista alempana rotuna. Mustilla kuitenkin on asiasta hieman erilainen näkemys. Orjatkin pitivät omaa alemmuuttaan jonkin aikaa luonnollisena järjestyksenä, koska heidät kasvatettiin orjuuteen pienestä pitäen. Sama tilanne on nyttemmin ollut naisten aseman kehityksellä. Nuo mukamas luonnolliset asiat ovat tietenkin täysin kulttuurista ja yhteiskunnallista alkuperää, ihminen luo jumalat ja keksii lait. Toiset pystyy kyllä kyseenalaistamaan näitä "luonnollisia" asioita, mutta ehkä sulla ei tuo kompetenssi tahdo riittää, raja tulee vastaan siinä paikassa, missä ne on olleet 5000 v sitten jollain lähi-idän junttiheimolla.

      Asioiden oikeutusta, hierarkoita tai totuudellisuutta ei voida perustella sillä, että näin on ollut aina ja kaikkialla.

    • +++++++++++++

      "Ateistit sanovat, että sellaista ei tarvitse todistaa, jota ei ole olemassa.
      Ei tarvitsekaa aina, mutta silloin tarvitsee, jos joku väittää, että Jumalaa ei ole olemassa."

      Ei tarvitse. Se, joka väittää jonkin olevan olemassa pitää tämä pystyä todistamaan eikö se joka ei usko tämän asian olemassaoloon.

      Sellaista josta ei ole mitään todisteita ei voi todistaa olemattomaksi jos väittäjällä on todisteet olemassaolon puolesta se olisi ne antanut eikä olisi siirtänyt todistustaakkaa epäuskovalle.

      "Tietoisuus Jumalan olemassaolosta kuuluu itsestään selvyytenä ja luonnollisena asiana ihmisen olemukseen tiettävästi kaikissa kulttuureissa ja kansoissa ja siksi Jumalan olemassaoloa ei tarvitse todistaa, mutta päinvastainen väite vaatii kyllä vahvat todisteet."

      Jumala ei ole kenenkään tietoisuudessa vaan pelkästään uskoa.

      "Ihmisen maailmankatsomus ja moraaliset arvot ja käsitys elämän tarkotuksesta ovat riippuvaisia siitä, onko Jumala olemassa vai ei."

      Ei ole.

      "On ristiriitaista ja epäjohdonmukaista, että ateistit painottavat jatkuvasti tieteellisten todisteiden välttämättömyyttä, mutta eivät kykene antamaan ainuttakaan tieteellistä todistetta oman maailmankatsomuksensa tueksi."

      Anna kun arvaan. Tulet seuraavaksi heittämään haasteet että "Ateistit todistakaa, että ateismi on totta ja tarkkaa" kuten eräs aivovammainen on jo tehnyt.

      • "Itsestäänselvää asiaa ei tarvitse todistaa, vaan todistustaakka on päinvastaisen väitteen esittäjällä eli tässä tapauksessa ateisteilla."

        Ainoastaan se in itsestäänselvää ettei jumalistasi ole mitään todisteita olemassa.

        Jumalolentosi asustavat mielikuvituksessasi.


      • +++++++++++++

        "Itsestäänselvää asiaa ei tarvitse todistaa, vaan todistustaakka on päinvastaisen väitteen esittäjällä eli tässä tapauksessa ateisteilla."

        Jumala tai jumalat eivät ole itsestään selviä ja vaikka ne olisivat niin silti niihin uskovan pitää pystyä ne todistamaan. Tosiasiat todistetaan aina tosiksi eikä epätosiksi.

        "Ateisti ei pysty todistamaan Jumalaa olemattomaksi siksi, koska Jumala on olemassa."

        Ateismi ei yritä todistaa yhtään mitään.

        "Usko voidaan kuitenkin elää todeksi, jolloin siitä tulee tietoisuutta."

        Epätosi asia ei muutu todeksi vaikka siihen kuinka uskoisi.

        "Kyllä on riippuvainen mitä suuremmassa määrin. Juuri siinähän kristillisen maailmankatsomuksen ja ateismin suurin ero on."

        Niin totta: Kristityt uskovat tarinoihin joissa käärmeet puhuvat, kaikkivoimainen jolento ei pärjää rautavaunuille tai vanha mies rakentaa suuren aluksen ilman rautarakenteita, joka pysyy koossa ja pystyy kuljettamaan ja pitämään elossa kaikki maailman eläimet seitsemän parin ryhminä tai pareina.


    • Kerran vielä

      Jumala on suurta luuloa. Jumala ei auta ikinä, mikä todistaa, ettei sellaista ole. Pahaa saa pyytämättä, hyvää ei rukoilemallakaan. Kuole Jaakob syöpään.

    • "Ateismia on puolustettu esittämällä, että ateismin mukaan usko jumalaan ei ole perusteltu. Tätä on nimitetty negatiiviseksi ateismiksi. Väitettä, että on perusteltua olla uskomatta jumalaan, on nimitetty positiiviseksi ateismiksi. Merkkiteos ateismin perusteiden esityksessä on filosofi Michael Martinin teos Atheism: A Philosophical Justification (1990). Teoksessa Martin käy läpi perinteisiä perusteluja jumalan olemassaolosta. Ensiksi Martin esittää perustelut sille, että usko jumalaan on vailla perusteita. Jumalatodistukset Martin arvioi kestämättömiksi. Martin katsoo osoittaneensa, että negatiivinen ateismi on tosi. Toiseksi Martin pyrkii osoittamaan, että on perustellumpaa olla uskomatta jumalaan kuin uskoa. Martinin mukaan sekä negatiivinen että positiivinen ateismi ovat älyllisesti kestäviä näkökantoja. Ateismin puolustajien mukaan edes positiivinen ateismi ei vaadi täydellistä tietoa eivätkä ateistit ole väittäneetkään omistaneensa sellaista. Heidän mukaansa ateismissa esitetään ainoastaan, että perustelut sille, ettei jumalaa ole olemassa, ovat vahvemmat kuin perustelut sille, että jumala on olemassa. Heidän mukaansa positiivinen ateismi on vain kanta, että todisteet jumalan olemassaoloa vastaan ovat riittävät sille, että on oikeutettua olla uskomatta jumalaan." - Wikipedia

      Eli onko Lochnessin hirviö siis totta koska et voi todistaa sitä olemattomaksi?

      "Jumala on kokonaan eri asia kuin joulupukki tai lentävä spagettihirviö tai muu satuolento, joka ei kenenkään järkevän ihmisen mielestä ole olemassa.
      Tietoisuus Jumalan olemassaolosta kuuluu itsestään selvyytenä ja luonnollisena asiana ihmisen olemukseen tiettävästi kaikissa kulttuureissa ja kansoissa ja siksi Jumalan olemassaoloa ei tarvitse todistaa, mutta päinvastainen väite vaatii kyllä vahvat todisteet."

      Ja taas. Jos joku uskoo Odiniin tai Shivan ja tuntee sen sydämmessään ja nähnyt miten hänen nimissään parannetaan ihmisiä. Niin kyllä se minun silmissäni silloin on yhtä todnäköinen kuin sinun jumalasi. Tosin onko totta onkin taas eri juttu.

    • ""Jumala on kokonaan eri asia kuin joulupukki tai lentävä spagettihirviö tai muu satuolento.""

      Äh.. Tietenkin se on sinulle eri asia, sinähän uskot jumalaan kuin vuoreen.
      Mutta koeta nyt ymmärtää että minulle se ei ole eri asia, vaan jumalasi on samanlainen satuolento kuin kaikki muutkin.
      Se että sinä väität jumalan olevan jotain suurenpaa kuin joulupukki, ei vakuuta ketään muuta kuin toista uskovaista.

      • "Jumalan olemassaoloon uskoo noin 97 % maapallon väestöstä,"

        Ei usko...


      • >> Jumalan olemassaoloon uskoo noin 97 % maapallon väestöstä


      • jep jep
        Whitewash kirjoitti:

        >> Jumalan olemassaoloon uskoo noin 97 % maapallon väestöstä

        En ymmärrä miksi "ahtiests" ja "no religion" ovat kaksi eri asiaa.

        "no religion" saattaa olla ryhmä, joka uskoo että on olemassa jumala, mutta tämä ei ole minkään uskonnon jumala?


    • Vielä.
      ""Se, että joku sanoo, että hän ei usko mihinkään jumalien olemassaoloon, ei ole mikään todiste.""

      Milloin olen väittänyt tuon lauseen olevan todiste jostain?
      Se todistaa vain sen etten usko jumalaan. Jos sinä haluat minun uskovan jumalaan, sinun täytyy todistaa hänen olemassaolonsa minulle.
      Minun ei tarvitse todistaa sinulle hänen olemassa olemattomuuttaan, koska minun puolestani sinä saat uskoa vaikka mihin jos haluat.
      Minä en käy uskovaisten palstoilla todistelemassa heidän uskonsa typeryyttä. Minä pysyttäydyn tällä ateisti palstalla ja yritän korjailla teidän uskovaisten tälle palstalle postaamia typeryyksiä.

      • Noita jumalajuttuja on aikojen saatossa ollut tuhansia ja aina on kyseessä ollut Se Ainoa ja Oikea. Aina.
        Tätä ei jaskat käsitä.
        Aurinkojumalan ja muiden palvojat olivat omasta mielestään tasan yhtä oikeassa vakaumuksensa kanssa kuin jaskat, päkät, samit ja muut omansa kanssa. Ja kaikilla oli eri usko.
        Yhteistä ei ole kuin tarve tehdä epärationaalinen, intuitiivinen ja oikealta tuntuva yhteenveto elämästä ja saavuttaa mielenrauha, joskin epätoteen perustuva, mutta mielenrauha kuitenkin.
        Niin ne hindutkin on aivan tosissaan sen Gangesinsa pyhän veden kanssa.


      • ikiateisti kirjoitti:

        Noita jumalajuttuja on aikojen saatossa ollut tuhansia ja aina on kyseessä ollut Se Ainoa ja Oikea. Aina.
        Tätä ei jaskat käsitä.
        Aurinkojumalan ja muiden palvojat olivat omasta mielestään tasan yhtä oikeassa vakaumuksensa kanssa kuin jaskat, päkät, samit ja muut omansa kanssa. Ja kaikilla oli eri usko.
        Yhteistä ei ole kuin tarve tehdä epärationaalinen, intuitiivinen ja oikealta tuntuva yhteenveto elämästä ja saavuttaa mielenrauha, joskin epätoteen perustuva, mutta mielenrauha kuitenkin.
        Niin ne hindutkin on aivan tosissaan sen Gangesinsa pyhän veden kanssa.

        Juuri näin..


    • "Ateistit sanovat, että sellaista ei tarvitse todistaa, jota ei ole olemassa."

      Väärin. Sellaista ei pysty todistamaan olemattomaksi, jos ei ole mitään metodia sen testaamiseksi.

      "Ei tarvitsekaa aina, mutta silloin tarvitsee, jos joku väittää, että Jumalaa ei ole olemassa."

      Ei ole olemassa mitään metodia, jolla sen voisi testata, koska kaltaisesi hihut voivat laittaa olemattoman Jumalan aina sellaiseen paikkaan, mistä sitä on mahdotonta tutkia.

      "Jumala on kokonaan eri asia kuin joulupukki tai lentävä spagettihirviö tai muu satuolento, joka ei kenenkään järkevän ihmisen mielestä ole olemassa."

      Ei ole ja yhtäläisyys löytyy edeltä.

      "Tietoisuus Jumalan olemassaolosta kuuluu itsestään selvyytenä ja luonnollisena asiana ihmisen olemukseen tiettävästi kaikissa kulttuureissa ja kansoissa ja siksi Jumalan olemassaoloa ei tarvitse todistaa, mutta päinvastainen väite vaatii kyllä vahvat todisteet."

      Nuo jumalat ovat kaikki samanlaisia olioita kuin edellmä mainitut spagettihirviö ja joulupukki. Vaikka kaikki maapallon ihmiset uskoisivat, että kuu on juustoa, ei se tarkoita, että kuu on juustoa.

      "Ihmisen maailmankatsomus ja moraaliset arvot ja käsitys elämän tarkotuksesta ovat riippuvaisia siitä, onko Jumala olemassa vai ei."

      Eivät ole vaan ne ovat riippuvaisia ihmisestä.

      "Se, että joku sanoo, että hän ei usko mihinkään jumalien olemassaoloon, ei ole mikään todiste."

      kukaan ei ole sellaista väittänytkään vaan kaltaisesi hihut ovat ainoastaan niin typeriä, että väittävät uskon olevan todiste. Se on puhdasta kehäpäättelyä.

      "On ristiriitaista ja epäjohdonmukaista, että ateistit painottavat jatkuvasti tieteellisten todisteiden välttämättömyyttä, mutta eivät kykene antamaan ainuttakaan tieteellistä todistetta oman maailmankatsomuksensa tueksi. "

      Siinä ei ole mitään epäjohdonmukaista, mutta sinä et vain vieläkään ole ymmärtänyt miksi ja olet juuttunut oman pienen mielesi typeryyden silmukkaan.

    • "Ihmisen maailmankatsomus ja moraaliset arvot ja käsitys elämän tarkotuksesta ovat riippuvaisia siitä, onko Jumala olemassa vai ei."

      Itseasiassa Jumalan olemassaololla ei varsinaisesti ole asian suhteen merkitystä vaan sillä että millainen kyseessä oleva Jumala on ja mitä tämä haluaa. Esim. juutalaisten tuntema Jumala on varsin erilainen ja on tehnyt monen asian varsin eritavalla kuin kristittyjen keksimä versio Jumalasta. Ja samoin myös muslimien käsitys Jumalasta eroaa kristittyjen versiosta.

      Ihmisen maailmankatsomus, moraaliset arvot ja käsitys elämän tarkoituksesta vaihtelee suuresti näiden kolmen ryhmän välillä vaikka kaikki uskovat Jumalan olemassaoloon.

      Siinä onkin sinulla työnsarkaa, todistaa että millainen Jumala oikeasti on.

    • Ei Jaakob.
      Epäonnistuit.

      Jos esimerkiksi lapselle ei kerrottaisi mitään uskonnoista tai jos perinteeseen ei kuuluisi se että uskontoja opetetaan sukupolvelta toiselle niin lapsi ei myöskään tiedostaisi minkäänlaisen jumalan olemassaoloa.
      Ei ole väliä vaikka 99% maailmasta uskoisi jumalan olemassaoloon, jos he eivät kykene todistamaan millään tavalla etäisestikään väitteensä todenmukaisuutta niin tämä 1% jotka eivät usko, ovat oikeassa.

      Joskus enimmistö uskoi että maapallo on lättänä, tuli muuta tietoa. Ryhdyttiin ymmärtämään että maapallo onkin pyöreä, aluksi tähän tietoon suhtauduttiin skeptisesti mutta kun asialle esitettiin hyvät todisteet niin tämä tieto muuttui faktaksi. Nyt siis tiedetään että maapallo on pyöreä.
      Useat ihmiset olivat väärässä mutta kun oli tarpeeksi näyttöä vastaan niin tämä vähemmistö kykeni muuttamaan yleisiä käsityksiä maailmasta.

      Uskontoa ei pitäisi asettaa yhtään sen erilaisempaan asemaan kuin muitakaan asioita. Jos uskontoon liittyvissä uskomuksissa ei ole mitään järkeä tai niitä ei pystytä todistamaan niin silloin vähemmistö jotka eivät pidä asiaa todenmukaisena ovat voitolla.
      Ja jälleen kerran toistat saman virheen. Argumentum ad populumin ja ennenkun alat selittämään järjettömyyksiä, niin minä sanon sinulle. Argumentum ad populum ei ole ateistien keksimä vaan se on yleinen argumentointivirhe aiheesta riippumatta.

      Sinulla tai muullakaan uskovaisella ei ole näyttöä jumalan/jumalien olemassaolosta joten vähemmistö on näillä tiedoilla oikeassa.
      Jos kuitenkin löydät jotain näyttöä jumalan olemassaolosta niin sinulla saattaa olla parempi pohja väittelyssä, nyt kuka tahansa voi kumota väitteesi koska se on kuin huojuva torni joka on jo viittä vaille kaatunut.

      • "Myöskään maailmankaikkeus ei ole voinut synnyttää itse itseään tyhjästä, vaan edellyttää Jumalan olemassaoloa."

        Ensinnäkin, miksei maailmankaikkeus ole voinut syntyä itsestään? Ja toiseksi, miksei maailmankaikkeus ole voinut olla olemassa aina jossain muodossa jos kerta se sinunkin Jumalasi on kyennyt olemaan aina olemassa?


      • R. Sitia

        Vain uskovaiset tarjoilevat valmista vastausta: "God did it!", kaikkeen jota he eivät ymmärrä. Rehelliset ihmiset taas myöntävät etteivät tiedä, eivätkä lähde arvailemaan, koska sellaisesta syntyy vain väärinkäsityksiä ja vääriä uskomuksia.


    • puuöljy

      "Tietoisuus Jumalan olemassaolosta kuuluu itsestään selvyytenä ja luonnollisena asiana ihmisen olemukseen tiettävästi kaikissa kulttuureissa ja kansoissa "

      Puhuisin mieluummin uskonnollisuudesta. Uskonnollisuus on osana kaikkia kulttuureja. Se ilmenee kuitenkin huomattavasti rikkaammin kuin vain "tietoisuutena jumalasta". Se ilmenee riitteinä ja rituaaleina, moraali- ja puhtaussääntöina, uhraamisena, ja taruina. Uskonnollisuus ilmenee hyvin harvoin vain "tietoisuutena Jumalasta", paljon useammin kyseessä on "tietoisuus yliluonnollisesta". Jumalan sijaan kansat ovat uskoneet lukemattomiin henkiin.

      Luonnonkansat ovat lähes poikkeuksetta animisteja, eli he personoivat luonnon: kaikki poikkeukselliset luonnonmuodostelmat, kuten isot vuoret, tai kivet ovat persoonallisia toimijoita ja niitä palvotaan. Myös elämet inhimillistettiin eli ne olivat kansantaruissa ihmismäisiä, ajattelevia toimijoita.

      Kaupunkikulttuurin myötä kansat alkoivat uskoa oman kansan jumaliin, ( esim israelilaisten Jehova ja juudealaisten Elohim ja naapurikansojen Baal)

      Jumaltarut ovat vain yksi osa uskonnollisuudesta. Muita uskonnollisuuden yleisiä piirteitä ovat mm rituaalit ja riitit, ja erilaiset säännöt. Moraalisäännöt ovat vain yksi sääntöjoukko. Puhtaussäännöt ovat myös lähes poikkeuksetta osa uskonnollisuutta. Esimerkiksi Raamatussa on hyvinkin tarkat säännöt miten pitää puhdistautua erilaisten ruumiinnesteiden vuodattamisen jälkeen tai miten talo pitää puhdistaa sairauksien jälkeen. Myös ruuan valmistukseen on tarkat puhtausohjeet.

      Uhrilahjat ovat myös uskonnollisuuden universaali piirre. Kaikki kansat uhraavat hengille tai jumalille. Kristinuskon jumala antoi uhrina oman poikansa, mutta ennen sitä hän halusi lammasuhreja säännöllisesti ja antoi tarkat ohjeet uhraamisesta.

      Uhraaminen, riitit ja rituaalit ja puhtaussäännöt ovat olennainen osa uskonnollisuutta. Miksi lähes kaikki kansat palvovat henkiä tai jumaliaan riitein ja rituaalein? Miksi puhtaus on niin tärkeä osa palvontamenoja? Miksi Jumalat haluavat heitä palvottavan rituaalisin menoin? Miksi kristinuskonkin Jumala antoi kovin tarkat ohjeet palvontamenojen suorittamisesta ja lehtimajan rakenteesta?

      Minusta on mielenkiintoista pohtia mistä nämä uskonnollisuuden universaalit piirteet, riitit, rituaalit, uhraaminen, puhtaussäännöt ja tarut, johtuvat. Johtuvatko ne mahdollisesti siitä, että Jumala on istuttanut tietoisuuteemme halun palvoa Jumalaa rituaalisin menoin, tietyn kaavan mukaan. Jumala haluaa meidän syövän tietynlaista ruokaa ja puhdistautuvan tietyn kaavan mukaan?

      • Minusta olisi aika loogista ajatella, että rituaalit tuottavat yhteenkuuluvuuden- ja turvallisuudentunnetta. Vähän niinkuin urheilujoukkueiden systeemit ennen matsia.
        Silloin joskus, on koko elämä ollut yhtä matsia henkiinjäämisestä: Tuleeko satoa, moniko kuolee metsästys- tai sotaretkellä, synnytykset jne. Varmasti on paljon mielekkäämpää jatkaa työskentelyä, kun oli joku "fiilispohjainen" vahvistus onnitumiselle. Niinkuin urheilussakin.

        Sairauksien syyt olivat tuntemattomia. Jo ennen kuin bakteerit taudinaiheuttajana löydettiin, jokin yhteys puhtauden ja sairastuvuuden välillä oli havaittu...tämä kenties ajateltiin maagisesti ihmisen toimintaa ohjaavaksi voimaksi.
        Ruuasta löytyy myös taudinaiheuttajia (vaikkapa nyt sianlihasta ihmiseen tarttuva mato), samoin varmasti syyt aikanaan hämärän peitossa....sukupuolitaudit......jälleen sairaudet täysin käsittämättöminä saivat maagisen yhteyden johonkin paineeseen ihmisenkäyttäytymistä kohtaan ja syntyi myös moraalisia sääntöjä.......mielenterveyshäiriöt... varmaan skisofrenia erityisesti hurjan pelottavana. Jne

        Minusta tuntuu, että uskonnon "rakenteet" ovat toimivia myös henkisen terveyden ylläpidossa, ja niitä on selkeästi kopioitu myös ihmisen psyyken hoitoon tarkoitetuissa menetelmissä. Tietenkin ilman tarustoa, mutta esim rukouksen rakenne (puhetta itsensä kanssa, olettaen, että itse on vanhempi ja viisaampi) voidaan toistaa muissa konteksteissa. Samoin vaikkapa jotakin rituaalia voidaan käyttää palauttamaan tunteita, tunteiden ulkoistaminen auttaa tarkastelemaan niitä... jne...


      • puuöljy
        iksu_tep kirjoitti:

        Minusta olisi aika loogista ajatella, että rituaalit tuottavat yhteenkuuluvuuden- ja turvallisuudentunnetta. Vähän niinkuin urheilujoukkueiden systeemit ennen matsia.
        Silloin joskus, on koko elämä ollut yhtä matsia henkiinjäämisestä: Tuleeko satoa, moniko kuolee metsästys- tai sotaretkellä, synnytykset jne. Varmasti on paljon mielekkäämpää jatkaa työskentelyä, kun oli joku "fiilispohjainen" vahvistus onnitumiselle. Niinkuin urheilussakin.

        Sairauksien syyt olivat tuntemattomia. Jo ennen kuin bakteerit taudinaiheuttajana löydettiin, jokin yhteys puhtauden ja sairastuvuuden välillä oli havaittu...tämä kenties ajateltiin maagisesti ihmisen toimintaa ohjaavaksi voimaksi.
        Ruuasta löytyy myös taudinaiheuttajia (vaikkapa nyt sianlihasta ihmiseen tarttuva mato), samoin varmasti syyt aikanaan hämärän peitossa....sukupuolitaudit......jälleen sairaudet täysin käsittämättöminä saivat maagisen yhteyden johonkin paineeseen ihmisenkäyttäytymistä kohtaan ja syntyi myös moraalisia sääntöjä.......mielenterveyshäiriöt... varmaan skisofrenia erityisesti hurjan pelottavana. Jne

        Minusta tuntuu, että uskonnon "rakenteet" ovat toimivia myös henkisen terveyden ylläpidossa, ja niitä on selkeästi kopioitu myös ihmisen psyyken hoitoon tarkoitetuissa menetelmissä. Tietenkin ilman tarustoa, mutta esim rukouksen rakenne (puhetta itsensä kanssa, olettaen, että itse on vanhempi ja viisaampi) voidaan toistaa muissa konteksteissa. Samoin vaikkapa jotakin rituaalia voidaan käyttää palauttamaan tunteita, tunteiden ulkoistaminen auttaa tarkastelemaan niitä... jne...

        "Sairauksien syyt olivat tuntemattomia. Jo ennen kuin bakteerit taudinaiheuttajana löydettiin, jokin yhteys puhtauden ja sairastuvuuden välillä oli havaittu"

        Rotatkin ovat havainneet yhteyden puhtauden ja sairastuvuuden välillä. Ne ovat maailman siisteimpiä eläimiä. Pesevät itseään lähes koko ajan. Luultavasti ihmisillä tuo "käsitys puhtauden ja sairastavuuden yhteydestä " oli samanlaatuista kuin rotilla eli alitajuista.

        Lika on saastaista ja inhottavaa. Puhtaus on pyhää ja tavoiteltavaa. Vaikka nykyisin olemme tietoisia miksi kannattaa pestä kätemme, halu puhtauteen on sisäänrakennettuna meihin samalla tavoin kuin se on sisäänrakennettuna rottiin. Puhdistaudumme monesti kaavamaisesti, aivan kuten eläimetkin. Joillakin nämä puhdistautumisrituaalit muuttuvat elämää hankaloittaviksi, koska ne vievät niin paljon aikaa. Puhutaan pakko-oireisuudesta. Uskontojen puhdistautumisseremoniat ovat monesti häkellyttävän samankaltaisia kuin pakko-oireisen ihmisen puhdistautumisrituaalit.

        Pakko-oireinen tekee rituaalejaan, koska hänellä on pakottava tarve rituaaliin. Miksi? Koska rituaalia tehdessään hän kokee rauhoittuvansa, tekevänsä mitä pitääkin. Ihan samalla tavalla rituaalit toimivat kaikilla ihmisillä: ne tuottavat mielihyvää. Samasta syystä rottakin pesee itseään tyydyttääkseen aivojensa puhtausmoduulin luomaa tarvetta.

        Uskontojen puhdistautumisrituaalien syyksi paljastuukin näin ollen ihmisen aivojen puhdistautumismoduuli, joka vaatii tyydyttämistään. Ei suinkaan jumalien määräykset.

        Jaakob ja kumppanit: kertokaa te puolestanne absoluuttinen totuus siitä, miksi Jumalanne on antanut niin tarkat määräykset esimerkiksi puhtaista ja saastaisista eläimistä.
        http://www.evl.fi/raamattu/1992/3Moos.11.html#o14


    • >> Tietoisuus Jumalan olemassaolosta kuuluu itsestään selvyytenä ja luonnollisena asiana ihmisen olemukseen tiettävästi kaikissa kulttuureissa ja kansoissa ja siksi Jumalan olemassaoloa ei tarvitse todistaa, mutta päinvastainen väite vaatii kyllä vahvat todisteet.

    • Above us only sky

      Jos väitetään, että jumala on olemassa, eikö silloin teidän uskovien täytyisi esittää edes jotain todisteita asialle? En ole vielä tähän mennessä nähnyt yhtäkään todistetta jumalan olemassa olosta.

      Sen sijaan jatkuvasti ilmenee todisteita, jotka ovat jumaluskon vastaisia. On todennäköisempää, ettei mitään jumalaa ole olemassa.

      Olen ateisti/agnostikko, koska en yksinkertaisesti voi uskoa johonkin olemattomaan ja näkymättömään ukkoon, joka muka päättää kaikesta.

    • -tieto

      isku-

      Haluamme varmistaa ettet ole roskapostirobotti. Kirjoita kenttään numeroilla oheisen laskun tulos. Jos numerot vaikuttavat epäselviltä, saat kuvaa klikkaamalla näkyviin uuden laskutoimituksen.

    • näi o!
    • peikkotrolli

      "Tietoisuus Jumalan olemassaolosta kuuluu itsestään selvyytenä ja luonnollisena asiana ihmisen olemukseen tiettävästi kaikissa kulttuureissa ja kansoissa ja siksi Jumalan olemassaoloa ei tarvitse todistaa, mutta päinvastainen väite vaatii kyllä vahvat todisteet."
      Miljoonat lapset eri puolilla maailmaa uskovat joulupukin olemassaoloon. Tuo todistaa joulupukin olemassaolon. Sinulla jaakob ei taita olla todisteista siitä ettei joulupukkia ole olemassa.

    • Huomenta päivää mites täällä ollaan jakseltu?

      Ettäkö "sellaista ei tarvitse todistaa, jota ei ole olemassa.", eieieiei nyt oot käsittäny Jaakob ihan väärin. Jos jotain ei ole olemassa niin tämän olemassaolemattomuuttahan on mahdotonta todistaa mitenkään. Olkoon kyse näkymättömästä havaitsemattomasta kynästä tai ylimääräisestä kuusta maapallon kiertoradalla.

      "Ei tarvitsekaa aina, mutta silloin tarvitsee, jos joku väittää, että Jumalaa ei ole olemassa."
      Tätäkin on mahdotonta todistaa, mutta voidaan hyvin vetää arvioita jotka eivät tosin ole satavarmoja. Todennäköisyyskään ei auta koska emme voi laskea jumalan todennäköisyyttä koska meillä ei ole muuttujia.

      Voimme yhtähyvin laskea havaintojen perusteella jumalan todennäköisyyttä mutta Jumalan *öhöh* luonteeseen *öhöh* kuuluu olla havaitsematon. Jos Jumalan koko olemus on määrittelemätön niin hänhän on jo silloin todettu olemassaolemattomaksi! Jos mitään ei olla määritelty niin mitään ei tarvitse todistaakaan.


      "Se, että joku sanoo, että hän ei usko mihinkään jumalien olemassaoloon, ei ole mikään todiste."
      Ei uskomattomuus olekaan todiste. Kuten myöskään usko ei ole todiste Jumalan olemassa olosta, vaikka välillä tuntuvat monet uskovat niin väittävän.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4170
    2. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      103
      2343
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      31
      2258
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      96
      2074
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1877
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1850
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1557
    8. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1521
    9. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      188
      1340
    10. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      74
      1158
    Aihe