Äidiltäni leikattiin viime kesänä syöpä (pahalaatuinen), jonka jälkeen hän on alkanut pakko-oireilla entistä enemmän. Esim. epäily, pikkutarkkuus, huolellisuus, itsepäisyys ja avoimuuden puute. Nämä oireet löysin pakko-oireisesta persoonallisuushäiriöstä. Äitini myös väittää, että syövän saa muovimukeista, coca-colasta ja kuukautisten siirtämisestä e-pillereiden avulla. En löytänyt näitäkään syöpää aiheuttavien aineiden listalta.. Äidilläni on kauhea tarve kontrolloida elämääni, vaikka olenkin melkein aikuinen. Äitini ei luota minuun, vaikka en ole mielestäni tehnyt mitään luottamusta rikkovaa. Äitini asettaa minulle rajoituksia, joita ei kellään kaverillani ole (tiedän, jokaisella on omat kasvatusmetodinsa, mutta nämä menevät joskus liiallisuuksiin) Naurakaa vain, sain muutama kuukausi sitten kotiarestia siitä, kun en pyyhkinyt leivänmuruja pöydältä.. Se ei ole mielestäni ihan tervettä enää.. Ja nyt en saa siirtää omia kuukautisiani ilman, että kysyn lupaa äidiltäni. Minusta tämä menee jo hieman naurettavaksi. Äitini on myös selittänyt jotain ihme asioita kavereilleni, että syövän saa siitä ja siitä älä tee noin siitä tulee syöpä.. Äitini voitti syövän urheasti, mutta sen jälkeen oma mielenterveyteni on ollut vaakalaudalla äitini temppujen takia..
Apua, kohtalotovereita, ihan mitä vaan!
ps. ei ole provo vaikka se siltä saattaakin kuulostaa..
Äidin syövän jälkeiset pakko-oireet, apua?
13
224
Vastaukset
- jk27
voi sinua
- mmystery
no ei paljoa auttanut..
- pakko-oireinen äiti
Minulla on pakko-oireinen häiriö mutta en ole koskaan kuullut pakko-oireisesta persoonallisuushäiriöstä.
Pakko-oireiseen häiriöön kuuluu juuri liiallinen huoli ja pelko tulevista onnettomuuksista, sairauksista jne.
Koska äitisi on pakko-oireinen ja sairastunut vakavaan syöpään, on hänen käytöksensä tältä osin ihan ymmärrettävää.
Mutta se ei suinkaan tarkoita että sinun pitäisi "alistua" siihen, riittää että ymmärrät tämän johtuvan äitisi sairaudesta.
Sinun kannattaisi ehkä näissä tilanteissa ja asioissa sanoa äidillesi suoraan, että hänen pelkonsa johtuu pakko-oireisesta häiriöstä ja todellista vaaraa ei ole.
Toista tätä hänelle aina kun näitä vastaavia tilanteita tulee.
Ja yritä elää mahdollisimman normaalisti omaa elämääsi.
Voisit myös ehdottaa äidillesi että hän hakisi keskusteluapua näihin pelkoihinsa.
Onko hänellä lääkitys pakko-oireiseen häiriöön ?
- mmystery
Löysin pakko-oireisen persoonallisuushäiriön wikipediasta OCD:n kautta.
Liika huoli erittäin huomattavissa arjessaki ja esim ulkomailla ollessamme en saa liikkua hetkeäkään yksin edes päivällä, koska minut aivan varmasti raiskataan keskellä katua keskellä päivää.. En voi lähteä kaverini kanssa edes Hesaan päiväksi, koska siellä voi sattua mitä tahansa (olen erittäin itsenäinen ja käynyt monissa paikoissa ilman vanhempia, mutta syövän jälkeen alkoi vielä pahempi ylisuojelu)
Äiti, isänäiti, isänäidinäiti yms ovat sairastaneet samaa syöpää ja äiti on yrittänyt saada minua mammagrafiaan, vaikka olen vasta 16-vuotta. Äidin syöpä ei ole periytyvää, joten en usko että huolta on vielä, koska olen näin nuori.
Äidilleni en voi sanoa suoraan, että hänellä olisi jokin pakko-oireinen häiriö, koska äitini on uhannut viedä minut psykiatrille tms, koska en alistu hänen yli meneviin sääntöihin yms = hän ei "pärjää" kanssani, koska olen "ongelmanuori" hänen mielestään.
Hänellä ei ole lääkitystä mihinkään enää, koska syövästäkin on jo yli vuosi. Joskus hän saa tavattomia "raivokohtauksia", jolloin hän kiukuissaan peruu menojani tai poistaa vapauksiani aivan suotta. Vaikka tekisin kaikki kotityöt ja olisin hiljaa omassa huoneessa, niin yhtäkkiä hän tulee huutamaan ja syyttelee kaikesta. Isäni ei osaa puuttua asiaan, vaikka välillä puolustaakin minua, mutta saa itse kärsiä siitä. - pakko-oireinen äiti
Sinulla on todella vaikea tilanne.
Äitisi huolehtiminen menee selvästi liiallisuuksiin mikä johtuu hänen pakko-oireisesta sairaudestaan.
Mutta sinulle ei tee hyvää elää tuollaisessa tilanteessa.
Ehkäpä isäsi aikuisena ja isänäsi pitäisi nyt puuttua asiaan enemmän.
Äitisi tarvitsee keskusteluapua esim. terapiaa ja lääkityksen pakko-oireisiin pelkoihinsa.
Yritä puhua isällesi, josko hän voisi nyt tehdä kaikkensa avun saamiseksi vaimolleen.
Siinä samalla tulisi sitten helpotusta myös isällesi itselleen ja sinulle.
Voisivatko äitisi sukulaiset puhua hänelle ?
Voisitko esim. muuttaa joksikin aikaa jonkun sukulaisen tai ystävän luo ?
Sinun omalle terveydellesi ei tee hyvää elää tuollaisissa olosuhteissa. - mmystery
Isä ei aina jaksa puuttua asiaan, koska silloin hän saa kaikki haukut ja sen jälkeen ei kellään ole kivaa.. ( vanhempani eivät ole naimisissa)
Äidin sukulaiset eivät nää mitään, koska he ovat niin hellanlettas sentään kuinka mukavaa-kansaa, eikä äiti näytä mitään noista muiden kuullen..
En voi muuttaa paria päiväksi pidemmäksi aikaa minnekkään, koska vastuullani on kaksi koiraa ja niitä on vaikea ottaa mukaan..
uusi esimerkkitilanne: Eräs poika haukkui minua huonosta keskiarvostani, joka ei ole edes kovin huono ja siitä se jatkui siihen että olen luuseri koska en yllä siihen keskiarvoon ja on omaa syytäni etten ole hyvä koulussa yms. Tämä poika kiusasi minua koko yläasteen huonosta matikastani yms.. Ja nyt kun äiti pakotti kertomaan tästä, niin hän sanoi vaan etten saisi ottaa itseeni. Tämä vaikutti siltä että pojan käytös on hyväksyttävää äitini mielestä.
En enää osaa antaa noiden juttujen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, koska äitini sanat ovat tehneet minusta vuodessa yliherkän. Ennen äidin haukkumiset eivät tuntuneet missään, mutta nyt ne sattuvat liikaa ja itken joka välissä. Rupean itkemään jos näen vaikka uutisen jossa kerrotaan jonkun kuolleen..
Äidin takia olen sairastunut syömishäiriöön ja halunnut jopa tappaa itseni, koska en kestä häntä. Tällä hetkellä tilanne on aika neutraali, mutta ensi huomenna se on taas aivan toinen..- pakko-oireinen äiti
Tosi ikävää kuulla että sinulla on jo ongelmia oman terveytesi suhteen.
Minunkin tyttäreni sairasti syömishäiriön ja nuo kuolemantoiveetkin hänellä oli myös.
Onneksi hän parani ja samaa todella toivon sinullekin.
Kunpa vain osaisin auttaa jotenkin.
Hae itsellesi kaikki mahdollinen apu että itse parantuisit ja jaksaisit kaikesta huolimatta eteenpäin.
Ehkäpä asiantuntijat voisivat antaa sinulle hyviä neuvoja myös siitä, miten selviäisit tuossa raskaassa tilanteessa kotona.
Asiantuntija-avun lisäksi myös ystävä/ ystävät joille voi purkautua, olisi kullanarvoinen asia. Ettei tarvitse kaikkea yksikseen kantaa.
Silloin kun minun tyttäreni sairasti, meillä oli psykologin kanssa perhetapaamisia.
Sellainen olisi hyvä sinun ja sinunkin perheesi tilanteessa, ehkäpä se avaisi äitisi silmät näkemään avuntarpeensa.
Pyydä itsellesi kaikki mahdollinen apu (lääkäri, psykologi, psykiatri) ja kerro ihan avoimesti kotitilanteestasi.
Ehkäpä asiat lähtisivät sitä kautta paranemaan.
- mmystery
Koulun kuraattorille olen puhunut asioista, mutta kun hän yritti auttaa niin asiat menivät vain pahemmaksi. Kun äitini sai kuulla kuraattorilla käynneistä, hän rankaisi minua esim. ei kk-rahaa, tietokonetta, kännykkää, kavereita yms..
Vaikka yritin vain hakea itse apua ongelmiin..
Kavereideni äidit ovat alkaneet itkemään, jos ovat kuulleet lapsiensa kuraattorikäynneistä yms ja korjanneet tilanteen.. Omani vain raivoaa, etten saisi levitellä meidän perheen asioita "koko kylälle"..
Kaverini ovat varmasti jo kurkkua myöten täynnä äitiäni ja kun kysyn että "Arvaa mitä?" he vastaavat aina "Mitä äitis on nyt tehnyt?"
Onneksi lomalla pääsen hieman pakoon arkea, kun voin mennä useammin jollekkin yöksi.. - pakko-oireinen äiti
Äitisi ei näytä ollenkaan tajuavan, mitä hän sinun mielenterveydellesi tekee.
Voisitko saada itsellesi esim. psykologille aikaa että saisit puhua omasta tilanteestasi. Puhuminenkin olisi hyväksi ja ehkäpä saisit neuvoja arkeenkin miten selviytyä raskaasta kotitilanteesta.
Kerroin, että tyttäreni sairasti syömishäiriötä. Aluksi vein hänet lääkäriin vastoin hänen omaa tahtoaan, kun tajusin että hän on sairastunut.
Vähän myöhemmin hän sitten itsekin halusi apua kun paha olo lisääntyi.
Tosi ikävä juttu että sinä et saa minkäänlaista tukea kotoasi.
Tietääkö isäsi syömishäiriöstäsi ?
Minun mielestäni hänen pitäisi kyllä isänäsi puuttua jotenkin tilanteeseen perherauhan uhallakin vaikka ymmärrän toki että hän on hankalassa välikädessä. - mmystery
Ainoastaan kaverini tietävät, että olen sairastanut. Vanhempani eivät ole huomanneet mitään, vaan huomauttaneet painostani.
Yritän saada isäni tekemään asialle jotain, vaikka tuskin siitä kamalasti apua tulee olemaan.- pakko-oireinen äiti
Kerro sairastumisestasi rohkeasti isällesi, ehkäpä se saa hänet havahtumaan.
Ymmärrän kyllä että kertominen ei ole helppoa.
Isäsi saattaisi antaa sinulle tukea ihan eri tavalla jos hän tietäisi myös sairastumisestasi.
- mmystery
En viitsi huolestuttaa vanhempiani enempää, koska olen päässyt siitä vaiheesta jo yli vuosi sitten.
Tänäänkin tuli esiin äidin oireita ihan roppakaupalla.. Toivottavasti huomenna olisi parempi päivä..- pakko-oireinen äiti
Toivon, että kotitilanteesi paranee.
Mikäli ei, niin pyydä apua ensiksi isältäsi.
Ja hae itsellesi keskusteluapua vaikka ammattiauttajilta.
Hyvä juttu, että olet selvinnyt syömishäiriöstäsi (jos ymmärsin oikein )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse864670Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1123870Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1903700Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.702113Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751941Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.791298- 1301182
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1541131- 511034
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä30924