Uskovien kaste

tuulenhyminä

Raamattua kun lukee, ei voi tulla muuhun tulokseen kuin uskoontulon jälkeiseen kasteeseen.

Sanotaan, että kasteen hauta, se termi löytyy Raamatusta, on vanhan elämän upottamista ja uuden elämän alku.

Se on Kristukseen tunnustautumista, hänen jalanjälkiinsä asettautumista, todistuksena maailmalle.

Jos kipuilet kasteelle menon kanssa, kehoitan, älä aikaile vaan mene ja astu kasteen hautaan mahd. pian.

Jumala omiaan siunatkoon runsaudellaan, runsaana asukoon teissä kristuksen sana.

40

348

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mathetes

Kiitos nimim, tuulenhyminä!

Asian on juuri noin kun kirjoitit!
      Kerronpa erään tositapauksen asian tiimoilta!
      Uskoni alkutaipaleella (n, 30 v, sitten) sain vedettäväkseni erään tutun nyt jo edesmenneen kirkon rovastin ns, "miesten piirin"! Siihen kokoontui muutamia
      ev,lut, kirkon uskovia ja myös jotka etsivät vastausta uskoontuloon. Kaikilla heillä oli ollut ns,"kova entinen elämä"! Heitä taisi olla noin 6 henkilöä sillä hetkellä koolla!

He kaikki tiesivät minun jo hieman aiemmin tulleen uskoon = (n, 1 vuosi)!
      He tiesivät myöskin, että olin käynyt Raamatullisella uskovien kasteella ja he tiesivät senkin jotta tämä kyseinen rovasti oli juuri se henkilö jonka kautta olin ennen kastettani eronnut luterilaisesta kirkosta! Muuten - (Hänen oma poikansa on vapaansuunnan uskova)!

Eräänkerran nämä miehet sitten kuin yhteistuumin ryhtyivät kyselemään minulta uskovien kasteesta! Sanoin heille, että en halua "vedättää" nyt ketään puheellani, vaan tehdään niin, että seuraavaan kokoukseen laadin A4 kokoisen kirjoituksen suoraan Raamatun lehdiltä kasteesta ja he itse saavat tykönään lukea asian Raamatusta ja miettiä mitä seuraavaksi tulee tehdä ja toimia asian suhteen! Meni viikko kun he olivat saaneet tuon paperin kun kokoonnuimme yhteen, niin viisi henkilöä ilmoitti minulle oitis että he haluavat mennä Raamatulliselle upotuskasteelle heti kun se on mahdollista! Vain yksi jota itse todella vakaana uskovana kieltäytyi asiasta koska hän ei nähnyt asiaa niinkuin nämä toiset piirin uskovat kasteasian näkivät!

Moni kertoi minulle, että he ovat jostain toiselta paikkakunnnalta kotoisin ja he haluavat mennä omaisilleen kertomaan uudesta uskonelämästään ja myös näkemyksestään kasteesta! Tiedän muutaman tapauksen näistä hyvin miten elämä lähti heillä kulkemaan! Eräs heistä meni eräälle paikkakunnalle itärajan tuntumaan ja niin hän sitten kertoi äidilleen ja isälleen miten hän nyt kokee tuon Raamatullisen uskon ja kasteen asian ja kuinka ollakaan he tulivat uskoon ja siinä sivussa myös sisar ja veli hieman myöhemmin ja kaikki he ottivat itselleen Raamatullisen upotuskasteen, erosivat ev,lut kirkosta ja liittyivät helluntaiseurakuntaan! Ja tietojeni mukaan heillä kaikilla on mennyt hyvin!

Tämä yksi mies piiristä, joka ei halunnut mennä uskovien kasteelle oli naimisissa oleva ihminen ja hänellä oli myös nuori vaimo ja aivan pieni lapsi ja toinen syntymätön tulossa ja tämä nuori vaimokin oli uskova ihminen!

Sitten meni vain muutamia kuukausia senjälkeen kun olin lopettanut tuon piirin vetämisen paikkakunnan muutoksen vuoksi, niin tämä mies oli siis tavannut jonkun vieraan naisen ja mennyt hänen kanssaan yhteen ja jättänyt oman vihityn raskaana olevan vaimonsa yksi pienen lapsen kanssa, vain hetkellisen intohimon vuoksi! Olen sitä mieltä, että "sielunvihollinen" näki heti että tuossa miehessä on nyt vapaata riistaa vielä kun hän ei ole sydämen uskon kautta halunnut ottaa itselleen kasteenhautaa, yhdessä Kristuksen kanssa!

Raamatun sana sanoo jotta saatana on tuhanten juonten mestari, joka on vain tullut tuhoamaan ja tappamaan ja se kyllä pitää totisesti paikkansa!

Kirjoituksesi oli aiheellinen ja raitis ja Jumalan sanan mukainen!
      Kiitos Herralle!

Siun,terv, nimim, mathetes

• Brita Kajsa

Mathetes!

Katsopa peiliin. Uskovan kasteella käyneitä on paljon - valitettavasti myös uudestikastetut lankeavat. Tulee avioeroja ja paljon muuta syntiä. On niitäkin ev.lut. uskovia, jotka ovat uskollisena pysyneet avioliitossaan vuosikymmeniä. Ehkäpä se ei olekaan se kaste, joka pelastaa näistä näkyvistä synneistä. Ja jokaiselle langenneellekin kuuluu Jumalan armo.

• Jumalan armo
        Brita Kajsa kirjoitti:

Mathetes!

Katsopa peiliin. Uskovan kasteella käyneitä on paljon - valitettavasti myös uudestikastetut lankeavat. Tulee avioeroja ja paljon muuta syntiä. On niitäkin ev.lut. uskovia, jotka ovat uskollisena pysyneet avioliitossaan vuosikymmeniä. Ehkäpä se ei olekaan se kaste, joka pelastaa näistä näkyvistä synneistä. Ja jokaiselle langenneellekin kuuluu Jumalan armo.

kasvattaa meitä tekemään Jumalan tahdon mukaan myös kasteasiassa sen koko merkityksessä.

• Jos kasteen jälkee puuttu opetus,ei se hyödytä mitään on oltava opetuskin.Matt.28:19-20

• näin on

Totta!

Sehän on nähty Suomessa että kun vauvakastettuja ei aleta heti opettamaan, vaan odotetaan, että he kasvavat ymmärtävään ikään, niin tulokset
        ovat yhtä nollan kanssa.

• näin on kirjoitti:

Totta!

Sehän on nähty Suomessa että kun vauvakastettuja ei aleta heti opettamaan, vaan odotetaan, että he kasvavat ymmärtävään ikään, niin tulokset
        ovat yhtä nollan kanssa.

Sillä ajalla ei ole merkitystä,lapsi ymmätää kiellon jo kolmivuotiaana yleisesti ottaen, mitä saatehdä ja mitä ei saatehdä.
        Silloin ketomme mitä jeesuteki, lasten jeesuksesta,lasten näkökulmalta, on tärkeää vanhemmilla tässä kohtaa,ja seurakunnalla.
        Täyttyy san opettaka pitämään kaikki mitä olen käskenyt teidän pitää.

• näin on
        kuulija1 kirjoitti:

Sillä ajalla ei ole merkitystä,lapsi ymmätää kiellon jo kolmivuotiaana yleisesti ottaen, mitä saatehdä ja mitä ei saatehdä.
        Silloin ketomme mitä jeesuteki, lasten jeesuksesta,lasten näkökulmalta, on tärkeää vanhemmilla tässä kohtaa,ja seurakunnalla.
        Täyttyy san opettaka pitämään kaikki mitä olen käskenyt teidän pitää.

Hetkinen.
        Sanotaanko Raamatussa, että pitää odottaa kolme vuotta, ennenkuin kastettua voi opettaa???

Raamatussa kastettuja kyllä opetettiin välittömästi kasteen jälkeen!

PS. pitäisiköhän sinuakin opettaa hieman oikeinkirjoittamisessa?

• näin on kirjoitti:

Hetkinen.
        Sanotaanko Raamatussa, että pitää odottaa kolme vuotta, ennenkuin kastettua voi opettaa???

Raamatussa kastettuja kyllä opetettiin välittömästi kasteen jälkeen!

PS. pitäisiköhän sinuakin opettaa hieman oikeinkirjoittamisessa?

Kaikki olemme yksilöitä,minä kirjoitan sillä kirjoitustaidolla joka on en ole täydellinen.
        Ei kaikki lapse opi saman aikaisesti,kun on täyttänyt kolmevuotta,raamattu, mutta Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta. Luuk.18:6
        Viisikymmen luvulla koulu opetus on toisenlaista kun tänäpäivänä,et eden tiedä millainen opetus silloin oli,äidin kielessä.

• Mittä ihmettä?
        kuulija1 kirjoitti:

Kaikki olemme yksilöitä,minä kirjoitan sillä kirjoitustaidolla joka on en ole täydellinen.
        Ei kaikki lapse opi saman aikaisesti,kun on täyttänyt kolmevuotta,raamattu, mutta Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta. Luuk.18:6
        Viisikymmen luvulla koulu opetus on toisenlaista kun tänäpäivänä,et eden tiedä millainen opetus silloin oli,äidin kielessä.

Juu, Jeesus kutsui lapset luokseen, mutta jos siis puolustelet lapsi kastetta niin missään raamatussa ei sanota ''kastakaa kahden kuukauden ikäinen lapsi vaikka hän ei itse henk. koht. ole uskon ratkaisua tehnytkään ja antakaa toki samassa lapselle nimikin''. Raamatussa sanotaan, että ''joka uskoo ja kastetaan, pelastuu ja saa ian kaikkisen elämän'' ja myös siittä, että kaste on pyhän hengen kaste.
        Voiko 2kk ikäinen lapsi tehdä tietoisesti uskon ratkaisun? Minkä takia edes lapsi pitäisi kastaa kahden kuukauden iässä? Tietenkin vaikka 3v lapsi voi tehdä uskon ratkaisun ja tällöin kaste on tietenkin ymmärrettävä.

• Mittä ihmettä? kirjoitti:

Juu, Jeesus kutsui lapset luokseen, mutta jos siis puolustelet lapsi kastetta niin missään raamatussa ei sanota ''kastakaa kahden kuukauden ikäinen lapsi vaikka hän ei itse henk. koht. ole uskon ratkaisua tehnytkään ja antakaa toki samassa lapselle nimikin''. Raamatussa sanotaan, että ''joka uskoo ja kastetaan, pelastuu ja saa ian kaikkisen elämän'' ja myös siittä, että kaste on pyhän hengen kaste.
        Voiko 2kk ikäinen lapsi tehdä tietoisesti uskon ratkaisun? Minkä takia edes lapsi pitäisi kastaa kahden kuukauden iässä? Tietenkin vaikka 3v lapsi voi tehdä uskon ratkaisun ja tällöin kaste on tietenkin ymmärrettävä.

mutta sen huomatessaan Jeesus närkästyi ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta. Mark 10:14
        Vanhemmilla on vastuu lapsista,lapsi kasteessa yhdistetään seurakuntaan siinä myös hänelle nimi luterilaisissa seurakunnissa.

Uskonratkaisu kun ymmärtää hyvä ja pahan,milloin lapsi ymmärtää mikä on pahaa ?
        Raamatun sana pitää paikkansa,ei kaksivuotia tee mitään ratkaisuja,vanhemat ovat kaikessa esimerkkinä lapselle.
        Tulkaa lopultakin järkiinne, älkää tehkö syntiä! On näet eräitä, jotka eivät Jumalasta mitään tiedä -- tämän sanon teidän häpeäksenne 1.Kor 15:34

• luterilainen:

"me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen, olemme h ä n e n
      k u o l ema a n s a k a s t e t u t . Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan
      h a u d a t u t k a s t e e n k a u t t a k u o l ema a n ..." Room. 6:3,4.
      Tämä ei kuvaa kasteen muotoa, vaan kasteen merkitystä.
      Meidän syntisessä luonnossamme on hyvin sitkeään juuttuneena
      sellainen paha taipumus, että ennakkokäsitykset ja päähänpinttymät
      estävät meitä näkemästä asian ydintä ja ajaudumme umpikujaan johtavalle
      sivuraiteelle. Pääasia esillä olevassa asiassamme on Kristuksen
      sijaiskuolema ja hänen ylösnousemuksensa sekä tästä osalliseksi
      tuleminen. Se tapahtuu "kasteen kautta". Tässä kasteen muoto ja
      veden määrä ovat sivuasioita.

mathetes, jutut on juttuja. Tiedän helluntailaisen murhaajan, joka puhui kielillä.

• mathetes

luterilaiselle vastausta!

Kirjoitit:
        >>"me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen, olemme h ä n e n
        h a u d a t u t k a s t e e n k a u t t a k u o l ema a n ..." Room. 6:3,4

• LKS
        mathetes kirjoitti:

luterilaiselle vastausta!

Kirjoitit:
        >>"me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen, olemme h ä n e n
        h a u d a t u t k a s t e e n k a u t t a k u o l ema a n ..." Room. 6:3,4

mathetes:
        "Siis vielä kerran! Kysehän siinä on jo uskoontulleista ihmisistä jotka ovat kastetut Kristukseen, ymmärsithän nyt!? "

Aivan oikein, juuri näin, siksi esim Room10:10 ei ole opetus miten ei-uskova tulee uskovaksi. Tuo kirje on kirjoitettu jo uskoville.

mathetes:
        "Kaste on siis vain ulkoinen tunnustus jo Jumalan sanan kautta syntyneestä sisäisestä sydämen uskosta Jeesukseen Kristukseen ja jonka kanssa ollaan uskoontulleina upottamassa entisen syntielämän syyllisyys kasteen hautaan..."

Tässä kohtaan en tajua sinun opetusta. Siis opetatko että se aika kun on "tehnyt ratkaisun" (on jeesukseen uskova) ja siihen asti kun menee kasteelle, niin ihmisellä on vielä syntielämän syyllisyys. Korjaa jos ymmärsin väärin.

mathetes:
        "Ne jotka uskossa ottivat evankeliumin Jeesuksesta vastaan, ne kastettiin, ei muita! Lue - (Apt 2:40-42 / Apt 8:12 / Apt 18:8)!"

Mitä tarkoitat "uskossa ottivat"?

• Raamatullinenkaste!

Nim. Mathetes on aivan oikeassa, sinä väärässä. Opettele Raamattua ja puhu vasta sitten.

Kuinka paljon ns. luterilaisia murhaajia on, tieädtkös sen?

• Raamatullinenkaste! kirjoitti:

Nim. Mathetes on aivan oikeassa, sinä väärässä. Opettele Raamattua ja puhu vasta sitten.

>>mathetes, jutut on juttuja. Tiedän helluntailaisen murhaajan, joka puhui kielillä.>>

>>Nim. Mathetes on aivan oikeassa, sinä väärässä. Opettele Raamattua ja puhu vasta sitten. Kuinka paljon ns. luterilaisia murhaajia on, tieädtkös sen?>>

Kiitos Herralle, luterilainen ei ole omaksunut "uskovien kaste" -oppia! Kun näin sanon, se ei tarkoita, että olisin itse esimerkiksi luterilaisen kirkon kastekäytännössä. On olemassa kolmaskin pääkäsitys kaste-uskoontulo asiassa.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9673733

• Nonniin, gröhöm...
        JEV238 kirjoitti:

>>mathetes, jutut on juttuja. Tiedän helluntailaisen murhaajan, joka puhui kielillä.>>

>>Nim. Mathetes on aivan oikeassa, sinä väärässä. Opettele Raamattua ja puhu vasta sitten. Kuinka paljon ns. luterilaisia murhaajia on, tieädtkös sen?>>

Kiitos Herralle, luterilainen ei ole omaksunut "uskovien kaste" -oppia! Kun näin sanon, se ei tarkoita, että olisin itse esimerkiksi luterilaisen kirkon kastekäytännössä. On olemassa kolmaskin pääkäsitys kaste-uskoontulo asiassa.

''Kiitos Herralle, luterilailainen ei ole omaksunut ''uskovien kaste''-oppia!''
        Miksi näin?

Öhöm... Lueppa raamattua ja mieti asiaa uudemman kerran. Monet ihmiset sanovat seuraavansa Jeesusta no lähdetäämpä vaikka ihan tätä puimaan.

Jeesusta EI lapsi kastettu.

Jeesus kastettiin hänen ollessa noin. 30v . Tämä kaste oli upotus kaste jonka johannes kastaja toimitti. Jeesuksen noustessa vedestä kuului taivaasta ääni: tässä on poikani johon olen mielistynyt. Samassa taivaasta laskeutui pyhä henki Jeesuksen päälle ikään kuin kyyhkyisen muodossa.

Jeesus EI tehnyt ihme tekoja ennen kuin hänet oltiin kastettu. Tästä siis voi hyvin päätellä, että Jeesus teki ihme tekonsa pyhän hengen voimalla.

Sitten tuohon kielillä puhumiseen. Lueppas viellä kerran sitä raamattua. Raamatusta nimittäin löytyy myös kohta, että (Jeesus puhuu) ''teille on hyväksi, että minämenen pois. Sillä, kun minä menen pois lähetän mitä teille puolustajan (Pyhän hengen)''.

Sitten selaat sitä raamattua viellä vähän eteen päin kunnes tulee sellainen kohta kuin apostolien teot. Sieltä luet sitten (oliko sen nyt sitten) apostolien teot toinen luku. Siellä siis opetus lapset saivat Pyhän hengen ja huomaatkos he menivät kadulle ja olivat ikään kuin humalassa vaikka oli vasta kolmannes päivästä ja puhuivat vierailla kielillä.

Miksi siis pitäisi lukea raamatusta vain muutamia jakeita ja uskoa niihin, kun raamatuhan pitäisi ottaa kokonaisuutena eikä vain muutamana jakeena. Niinhän saataisiin luotua vaikka mitä lahkoja ja uusia ''uskontoja''.

Uskonto on uskonto, mutta usko on usko ja ne ovat kaksi täysin eri asiaa, mutta siinäpä on sinulle tekimistä ottaa selvää miten ne eroavat toisistaan.

• Raamatullinenkaste! kirjoitti:

Missä mielessä murhaajia? siinäkö kun vauvana kastetaan jeesusen kuolemaan,perisynti naulitaan ristille jeesusen kuolemaan.
        Oletan että suomi on kristittymaa sen vuoksi lapset kastetaan jo nuorena eikä aikuisena. Pakana maissa missä evankeljumia ei ole julistettu,kun kääntyy kristikyksi on luonollista aikuis kaste.
        He tunnustivat syntinsä, ja Johannes kastoi heidät Jordanissa Matt 3:6 tämä esimerkki on synnistä pois kääntymien.

• Nonniin, gröhöm... kirjoitti:

''Kiitos Herralle, luterilailainen ei ole omaksunut ''uskovien kaste''-oppia!''
        Miksi näin?

Öhöm... Lueppa raamattua ja mieti asiaa uudemman kerran. Monet ihmiset sanovat seuraavansa Jeesusta no lähdetäämpä vaikka ihan tätä puimaan.

Jeesusta EI lapsi kastettu.

Jeesus kastettiin hänen ollessa noin. 30v . Tämä kaste oli upotus kaste jonka johannes kastaja toimitti. Jeesuksen noustessa vedestä kuului taivaasta ääni: tässä on poikani johon olen mielistynyt. Samassa taivaasta laskeutui pyhä henki Jeesuksen päälle ikään kuin kyyhkyisen muodossa.

Jeesus EI tehnyt ihme tekoja ennen kuin hänet oltiin kastettu. Tästä siis voi hyvin päätellä, että Jeesus teki ihme tekonsa pyhän hengen voimalla.

Sitten tuohon kielillä puhumiseen. Lueppas viellä kerran sitä raamattua. Raamatusta nimittäin löytyy myös kohta, että (Jeesus puhuu) ''teille on hyväksi, että minämenen pois. Sillä, kun minä menen pois lähetän mitä teille puolustajan (Pyhän hengen)''.

Sitten selaat sitä raamattua viellä vähän eteen päin kunnes tulee sellainen kohta kuin apostolien teot. Sieltä luet sitten (oliko sen nyt sitten) apostolien teot toinen luku. Siellä siis opetus lapset saivat Pyhän hengen ja huomaatkos he menivät kadulle ja olivat ikään kuin humalassa vaikka oli vasta kolmannes päivästä ja puhuivat vierailla kielillä.

Miksi siis pitäisi lukea raamatusta vain muutamia jakeita ja uskoa niihin, kun raamatuhan pitäisi ottaa kokonaisuutena eikä vain muutamana jakeena. Niinhän saataisiin luotua vaikka mitä lahkoja ja uusia ''uskontoja''.

Uskonto on uskonto, mutta usko on usko ja ne ovat kaksi täysin eri asiaa, mutta siinäpä on sinulle tekimistä ottaa selvää miten ne eroavat toisistaan.

>>Monet ihmiset sanovat seuraavansa Jeesusta no lähdetäämpä vaikka ihan tätä puimaan. Jeesusta EI lapsi kastettu.>>

Ei meidän tarvitse keskenämme puida tuota vastasyntynyt asiaa. Miksei? Koska minä en ole "uskovien kaste" -opissa, mutta en myöskään luterilaisessa kasteopissa vastasyntyneisiin nähden.

Kuten edellisessä viestissäni toin esiin, on olemassa kolmaskin pääkäsitys (yksi käsitys on siis luterilaisten ym. kasteoppi vastasyntyneisiin nähden ja toinen on "uskovien kaste" -oppi). Tuohon kolmanteen pääkäsitykseen on sinunkin syytä tutustua. Miksi? Koska se on apostolien opetuksen mukainen opetus:

http://www.opetuksia.net/index.php/uskoontulo/voit-tulla-uskoon

>>Sitten tuohon kielillä puhumiseen.>>

Miten kielillä puhuminen liittyy keskustelun otsikkoon?

Totean lyhyesti, että en vastusta kielillä puhumista ja lisäksi totean jokaiselle sen, että jos olet Herran nimeen kastettu, todella uskossa Jeesukseen Kristukseen oleva ihminen, mutta et ole vielä saanut Pyhää Henkeä, pyydä Isältä!

"Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!" (Luuk. 11:13)

• Voi harmi
        JEV238 kirjoitti:

>>Monet ihmiset sanovat seuraavansa Jeesusta no lähdetäämpä vaikka ihan tätä puimaan. Jeesusta EI lapsi kastettu.>>

Ei meidän tarvitse keskenämme puida tuota vastasyntynyt asiaa. Miksei? Koska minä en ole "uskovien kaste" -opissa, mutta en myöskään luterilaisessa kasteopissa vastasyntyneisiin nähden.

Kuten edellisessä viestissäni toin esiin, on olemassa kolmaskin pääkäsitys (yksi käsitys on siis luterilaisten ym. kasteoppi vastasyntyneisiin nähden ja toinen on "uskovien kaste" -oppi). Tuohon kolmanteen pääkäsitykseen on sinunkin syytä tutustua. Miksi? Koska se on apostolien opetuksen mukainen opetus:

http://www.opetuksia.net/index.php/uskoontulo/voit-tulla-uskoon

>>Sitten tuohon kielillä puhumiseen.>>

Miten kielillä puhuminen liittyy keskustelun otsikkoon?

Totean lyhyesti, että en vastusta kielillä puhumista ja lisäksi totean jokaiselle sen, että jos olet Herran nimeen kastettu, todella uskossa Jeesukseen Kristukseen oleva ihminen, mutta et ole vielä saanut Pyhää Henkeä, pyydä Isältä!

"Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!" (Luuk. 11:13)

Harmi, kun kuivassa erämaassa asuvat eivät voi saada syntejään anteeksi, koska eivät
        voi kastattaa itseään!

• Voi harmi kirjoitti:

Harmi, kun kuivassa erämaassa asuvat eivät voi saada syntejään anteeksi, koska eivät
        voi kastattaa itseään!

"Kasteen halveksuminen kadottaa", tämä on vanha sanonta.

Mutta entä jos joku pitää totena evankeliumin, pitää siis myös totena itselleen kuulemansa sanan, lupauksen

"Muuttakaa mielenne ja tulkaa kastetuiksi ... syntienne anteeksisaamiseksi ... " (ks. (Apt. 2:38))

ja haluaa todellakin tulla kastetuksi Herran nimeen, mutta hän ei ehdi elämänsä aikana ehdi todella tulla Herran nimeen kastetuksi (ehkä hän tosiaankin esimerkiksi on paikassa, jossa ei ole vettä ja kuolee siellä janoon)?

Voiko hän pelastua lopullisessa merkityksessä?

Jumala on Suvereeni Herra. *** Poikkeuksellisesti *** lupaukseen (Apt. 2:38) nähden Jumala voi ajalla alkaen helluntaista (Apt. 2) antaa joillekin synnit anteeksi jo ennen kuin tämä on tullut kastetuksi (ks. (Apt. 10))! Ihmeellistä!

• LKS
        Voi harmi kirjoitti:

voi kastattaa itseään!

Loistavaa ajattelua, otetaan joku yksi miljoonasta tapaus ja tehdään siitä oppi. Kuinka monta ihmistä tunnet jotka ovat tulleet uskoon erämaassa.

Suurin osa tapauksista on mahdollisuus kastaa joten miksi jättää tämä Herran asettama toimitus väliin. Joten kuten Pietari (Apt2:38) teki meidänkin pitäisi tehdä:

1 saarnata evankeliumia
        2 ne jotka siihen uskoo ne kastetaan
        3. sitten on saanut synnit anteeksi.

Lue Apt 2:41, tapahtui juuri näin.

• LKS
        Raamatullinenkaste! kirjoitti:

Raamatullinenkaste, en kysynyt sinulta mitään, sinulla ei taida olla mitään annettavaa tälle keskustelulle joten älä turhaan kirjoita, ainakaan mulle.

Mathetes, kysymys oli sinulle.

• ei, ei, ei

SUURI EI kaikille vesitoimitussekunneille!!!!

• ggggggg
        ei, ei, ei kirjoitti:

SUURI EI kaikille vesitoimitussekunneille!!!!

Vai on tänne nyt noita "kuivakasteiden" kauppajiakin tullut paikalle !

Siis opetat näin: "Kastamisessa ei tarvitse käyttää konkreetista vettä! Se on täysin kuiva toimitus!"

Siis sisältönsäkin puolesta täysin kuiva, olematon toimitus opetuksesi mukaan ?!

• ei, ei, ei
        ggggggg kirjoitti:

Vai on tänne nyt noita "kuivakasteiden" kauppajiakin tullut paikalle !

Siis opetat näin: "Kastamisessa ei tarvitse käyttää konkreetista vettä! Se on täysin kuiva toimitus!"

Siis sisältönsäkin puolesta täysin kuiva, olematon toimitus opetuksesi mukaan ?!

Siis käsitit taas väärin!

• -?-

Eikö tästä tule sellainen päätelmä, että kaste on maaginen asia, jossa ihmisessä tapahtuu muutos? Siis jos puhutaan vanhan elämän upottamisesta tai uuden elämän alusta. Ikään kuin tämä tapahtuisi siis kasteessa, vedessä. Siellä myös sanotaan, että kasteessa tapahtuu liittyminen Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen, ynnä jossain kirjoitetaan että kasteessa tapahtuu synneistä poispeseminenkin. Siis tapahtuuko kasteessa tuollaista ja eikö se ole maagista?

Siis jos tuollaista kasteeseen Raamatussa liitetään, niin se kertoo että kasteella on tärkeä rooli ihmisen pelastumisessa eikä vain pelkästään mikään vedellä upotuksessa tapahtuva kasteluna tunnustautuminen Kristuksen seuraajaksi. Eli tapahtuuko kasteessa jotain sellaista, siis siinä vedellä kastaessa upottaessa, siis tapahtuuko siinä jotain sellaista, joka muuttaa ihmisen jotenkin aivan toisenlaiseksi kuten Raamatun teksteistä saa siitä selvän kuvan? Vai tapahtuuko tämä kaikki jo uskoontultaessa, jolloin kaste on Kristuksen seuraajaksi tunnustautumisriitti ja omassa luokassaan aika tarpeeton toimikin?

• kysyn vaan

Kysyt:
      "Eikö tästä tule sellainen päätelmä, että kaste on maaginen asia, jossa ihmisessä tapahtuu muutos"????

Miksihän tämä "muutos" ei näy suomalaisten elämässä????

Mikähän muutos tapahtui Jeesukselle kasteessa????

• Kaste ei ole maaginen asia se on jeesusen kuolemaan kastaminen,jeesusen kaste oli aikoinaa uuden liiton kasten,henki laskeutui jeesus päälle taivaasta kuulin ääni tämä on minun poikani kuulkaa häntä.

• tuulenhyminä

Jeesuksen esimerkkiä:
      Hän men i kasteelle siinä 30-vuoden kieppeillä.

Olen satavarma, että jos lapsikaste olisi raamatullinen, olisi Jeesuskin kastettu vauvana ja otettu kummit hänelle, jotka olisivat olleet opettamisvelvolliset.

Mutta näin ei anna ymmärtää Raamattu.

• * USKOONTULEVIEN KASTE *

>>Raamattua kun lukee, ei voi tulla muuhun tulokseen kuin uskoontulon jälkeiseen kasteeseen.>>

En ole luterilaisen kirkon kastekäsityksessä, mutta se ei tietenkään tarkoita, että sitten uskoisin "uskovien kaste" -opin olevan apostolien opetuksen mukainen opetus. On kolmaskin vaihtoehto! En siis usko "uskovien kaste" -opin olevan Raamatun mukainen oppi.

Esimerkiksi Saulus tarsolainen ja helluntaina (Apt. 2) noin 3000 syntiä tehnyttä ihmistä astui uudestisyntymättömänä veteen ja heidät parannuksessa olevina evankeliumin totenapitäen kastettiin. Ennen kastamistaan he eivät olleet syntinsä anteeksisaaneita, siis todella uskovia. Sitten noustessaan vedestä he olivat todella Jeesukseen Kristukseen uskovia.

Jos jotain nimitystä noista kastamisista pitäisi käyttää, paras nimitys olisi:

* USKOONTULEVIEN KASTE *

>>Ajattele tilannetta kun tuo Jumalan antama lupaus (Apt. 2:38) on juuri toteutunut sinulle. Nouset vedestä Herran nimeen kastettuna. Silloin voit riemuita: "Sain juuri äsken tullessani kastetuksi syntini anteeksi, olen siis nyt Jumalan lapsi! Näin tulin uskoon, olen nyt Jeesukseen Kristukseen uskova!">> (http://www.opetuksia.net/index.php/uskoontulo/voit-tulla-uskoon)

• weha.

Uskovien kaste on pikemminkin uskoontulevien kaste. Uskovien kaste kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Ihminen voi olla vilpillinen, luulouskossa tai menee kasteelle kavereiden mukana.

• näin on

Taas väärin.

Raamattu ei tunne muita kuin uskovien kasteen!! Nuo "luulouskovaiset" ovat siellä ev. lut. kirkon puolella, jotka luulevat, että kun on vauvana
        kastettu, se riittää!!!!

"jos koko sydämestäsi uskot, se sinulle tapahtukoon." Ap 8:37

"Joka USKOO ja kastetaan, pelastuu."

Noita Simeonkin oli ehkä vilpillinen, mutta koska hän uskoi, hänet
        kastettiin, Ap 8:13
        "Ja Simeon itsekin uskoi ja hänet kastettiin..."

• Kasteella käynyt

Yhä se tämä Weha vain typerehtii saatanan valheessa/riivattuna, Jumalahan sen asian ratkaisee uskovan osalta, antamalla Pyhän Hengen Lahjan Voimaksi/Oppaaksi sellaiselle! Ei siinä silloin Wehan typeriä väittämiä enää tarvita!

"Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa."
        " ja - teissä pysyy se Voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä. "

Uskonmukaisella apt.2:38 -kasteella käynyt

• mathetes

wehalle hiukan taas vastausta!

Kirjoitit:
        >>Uskovien kaste on pikemminkin uskoontulevien kaste.>Uskovien kaste kaatuu omaan mahdottomuuteensa.>Ihminen voi olla vilpillinen, luulouskossa tai menee kasteelle kavereiden mukana.

• Oikein weha !

Helluntaina (Apt. 2) ei "uskovien kaste", vaan helluntaina (Apt. 2) todellakin *** "USKOONTULEVIEN KASTE" *** !

Concordia-lehdestä opetusta:

"Raamatun mukaan kaste sen sijaan on pikemminkin 'uskoon tulevien kaste' (tuleva aikamuoto) kuin 'uskoon tulleiden kaste'." (luterilainen Concordia-lehti 3/2000, http://www.concordia.fi/lehti/2000/32000/7.htm)

Hyvä, että weha et ole langennut "uskovien kaste" -oppiin !

Tämä seuraava on helluntailaisten julkaisemasta kirjasta. Harvinaista, että heidän kustantamassaan kirjassa on näin oikeaan suuntaan opetettu! :

"Nämä ihmiset, joille Pietari antoi parannus- ja kastekehoituksensa, ottivat kasteensa hetkellä Jeesuksen Kristuksen Herranaan vastaan ... siinä hetkessä heille julistettiin synnit anteeksi." (Tapani Kärnä (helluntailainen): Miten opin uutta elämää, RV-kirjat)

Siis kasteensa hetkellä he todella, siis syvimmältään ottivat Jeesuksen Kristuksen vastaan! Halleluja!

Edelleen helluntailaisten kustantamassa kirjassaan "Kristukseen kastetut" Juhana Lehmuskoski (joka kirjan julkaistessaan kuului "helluntaiseurakuntaan", nyt kuuluu "helluntaikansaan") kirjoittaa:

" ... Pietari puhui kansanjoukolle: (Apt. 2:38,39). Pietari seurasi tarkasti Jeesuksen käskyä: Syntien anteeksisaamiseksi tuli tehdä parannus ja ottaa kaste."

• poikkeuksen poikkeus
        JEV238 kirjoitti:

Oikein weha !

Helluntaina (Apt. 2) ei "uskovien kaste", vaan helluntaina (Apt. 2) todellakin *** "USKOONTULEVIEN KASTE" *** !

"Raamatun mukaan kaste sen sijaan on pikemminkin 'uskoon tulevien kaste' (tuleva aikamuoto) kuin 'uskoon tulleiden kaste'." (luterilainen Concordia-lehti 3/2000, http://www.concordia.fi/lehti/2000/32000/7.htm)

Tämä seuraava on helluntailaisten julkaisemasta kirjasta. Harvinaista, että heidän kustantamassaan kirjassa on näin oikeaan suuntaan opetettu! :

"Nämä ihmiset, joille Pietari antoi parannus- ja kastekehoituksensa, ottivat kasteensa hetkellä Jeesuksen Kristuksen Herranaan vastaan ... siinä hetkessä heille julistettiin synnit anteeksi." (Tapani Kärnä (helluntailainen): Miten opin uutta elämää, RV-kirjat)

Siis kasteensa hetkellä he todella, siis syvimmältään ottivat Jeesuksen Kristuksen vastaan! Halleluja!

Edelleen helluntailaisten kustantamassa kirjassaan "Kristukseen kastetut" Juhana Lehmuskoski (joka kirjan julkaistessaan kuului "helluntaiseurakuntaan", nyt kuuluu "helluntaikansaan") kirjoittaa:

" ... Pietari puhui kansanjoukolle: (Apt. 2:38,39). Pietari seurasi tarkasti Jeesuksen käskyä: Syntien anteeksisaamiseksi tuli tehdä parannus ja ottaa kaste."

Harmi, kun Pietari ei tuntenut tuollaista "vesitoimitussekuntti-oppia"!!!

Korneliuksen perhekunta kastettiin VASTA USKOONTULONSA JÄLKEEN!!!
        Ap 10:47
        "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamsta näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen,
        niinkuin mekin."!!

Eli apostolitkin olivat tulleet uskoon ENNEN kastettaan."

Ai niin, mutta tässä taisikin olla JEV:n opista poikkeustapaus!! Halleluja!!!

• mathetes
        JEV238 kirjoitti:

Oikein weha !

Missä ymmärrys JEV?

Kirjoitit:
        >>Juhana Lehmuskoski (joka kirjan julkaistessaan kuului "helluntaiseurakuntaan", nyt kuuluu "helluntaikansaan") kirjoittaa:

• hienon yksinkertaist

ja tervettä sanaa Raamatusta saatuna Pyhän Hengen opettamana.

• kasteessa haudattu

Ensin usko,
      sitten kaste
      vanhan ihmisen hautaamiseksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      47
      5465
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      61
      2326
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      18
      1860
    4. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      145
      1761
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1585
    6. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      33
      1513
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      5
      1378
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1117
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1088
    10. Joutuuko Suomi24-palvelu taas oikeuteen ?

Nämä Purraa ja Perussuomalaista johtoa pedofiilian suojeliana pitävän kirjoittajan viestit eivät vain poistu täältä. Se
      Maailman menoa
      222
      1008
    Aihe