Miksi työttömät asuvat Helsingissä?

maahanmuuttaja

Kun mualla halvempaa asumista, ja kesällä on maalla mukavampaa.
Monet eläkeläisetkin muuttavat maalle asumaan kun halvempaa on, ja voi vaikka ostaa tai vuokrattaa kesämökki järven ranalla. Itsella on saaressa.
Itse maahanmuuttoon jälkeen olin aina asunut maalla jo 11 vuotta.
Kuusamossa, Lapissa ja Savossa. Töihin olin matkustanut Lappiin lomakeskuksiin,missä ulkomaalaiset turistit, siis pätkätyöt.
Vaikka talvisesonki. Kesät mökillä.
Kaupunkiin on 30km ja mökille samaa matkaa,mutta kun on auto, ei se haitta.
Kauppaan kerran viikossa, ja asioimaan kaupunkiin riittää, kun haluan yhteys maailmaan, niin netin kautta voi puhua kavereiten kanssa ymppäri Eurooppaa. Töitäkin voi tehdä netin kautta kotona kun osaa kieliä, vaikka ulkomaalaisille yrityksille. Vuokra kaksion on halvempaa kun Helsingissä, noin 40%..niin miksi työttömien on pakko asua Helsingissä, missä on kaikki kallein? Varsinkin kun asunto on omaa, voi myydä sen ja muutaa maalle asumaan halvempi on, ja samalla rahalla saa isompi asunto ja vaikka vielä mökki. Monet eläkeläiset tekevät noin. Siis, ne hyväkuntoiset, jotka pystyvät ajamaan autolla.

43

763

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maahanmuuttaja

Ja kun halua oikeasti vetayttyä yhteiskunnalta, niin onnistuu vaikka Kuusamon alueella, Inarin alueella, Utsjoella, Karigasniemella..
      Töihin voi ´mennä Norjan puolelle, sielläkin palkat paremmat. Vapaampi elämää, ja kun ei paljon sairastele, eikä tarvii kauppaan joka päivää ja haluaa elää vapaasti, ja tilaa, niin Lappi on hyvää paikkaa.
      On kokemusta. Saamelaiset elättävät itsensä kun omistavat porot, metsät, tai tekevät käsityöt. Inarissa on aika surri käsityö koulutus paikkaa, ja kun saa tutkintoa, voi vaikka avatta oman yrityksen tehdä käsityöt, vaikka puukkoja, koruja ja myydä turisteille. Talvella vaikka Saarisellalle töihin ravintolaan- ei pahaa.
      On olemassa vuokra yritykset, vaikka Kairest OY ja he antavat työt ravintola alalla.
      Kesäksi voi olla töissä vaikka Kaamasen Kievarissa, Inarista 30km, tai Norjaan. Lähin kaupunki-kylä Norjan puolella on Karasjok, siellä Saamelaiskeskus, ja aivan ihana hopea paja Juhls-Gallery, se on iso hopea paja, ja kauppa, joskus ottavat työntekijät, ja maksavat erittäin hyvin..
      Eli, mahdollisuudet on. Itse olin kulkenut Lapissa noin 8 vuotta.

• Kuuramaahan lähen..

niimpä ja jätettäs kaikki ulkomaan elävät, pakolaiset hesaan,HYVÄ IDEA. Joudutte töihinkin koska lähityöpaikat on siellä elätätte köyhät suomalaiset.Huuto on sitten toisin päin..

• maahanmuuttaja

En koskaan asunut Helsingissä, eikä etelä Suomessa, Lapissa ja Savossa.
      Miksi sanotte "teidät". Olin sanonut ettäolin työskennelyt Suomen tai Norjan Lapissa, en koskaan Helsingissä, enkä halua Helsingiin, maksamaan yli 1000 euroa vuokraa pienesta luukusta, kun Savossa samalla rahalla voi vuokratta omakotitalo ja mökki.
      Itse asun 57 nieliössä pienessä paikakunnassa. Ei ole pakko asua etelä Suomessa.

• maahanmuuttaja

Tietisty on köyhää kun maksaa yli 1000 vuokraa Helsingissä.
      Kun olin töissä Utsjoella, kesällä v 2003, minulla oli työsuhdeasunto ja se oli aivan pieni omakotitalo, 1 huone ja keittiö, sauna, mutta hinta oli 317 euroa!!
      Palkkani hotelissa Arrán, nyt Luossajuohka oli noin 1800euroa.
      Inarin Kaamasen Kivevarissa oli työsuhdeasuntona pieni mökki josta vuokra oli 200euroa.
      Yksi kesä olin töissä Norkan Karasjoellä, mutta asunut Suomen puolella Karigasniemellä,missä vuokraa oli halpaa. Työmatka oli joku 50km.
      Auto on pakko olla,kun mtkat satoja km.
      Mutta ihan hyvin olin viihtynyt Lapissa. Kun olin työttömänä, enkä saanut mitään tukea puolison tulejen takia, tein keikkatyöt, sesonki työt ymppäri Lappi, koska siine keski ja etelä euroopalaiset matkustavat ja työantajat vaativat kielitaitoa. Savossa asun 2 vuotta.

• sinuun kyllästynyt

Moika pässinpää!

Mitä sinä mistään mitään ymmärtämätön pöllö yrität oikein sanoa?

• Sirkka L.

Terve tollo!

Sinä et ymmärrä yhtään mistään yhtään mitään.

• maahanmuuttaja

Mitä pitää ymmärtää??? Että on "parempi olla köyhä Helsingissä, tai elää vapaa elämää Lapissa, missä saa asua halvalla??
      Miksi minulle aika vaan haukutte? Olen kyllä oikeassa!!!
      Missä on suomalaisten ylpeys`? Onko se ylpeyttä käydä leipäjonossa? Onko ylpeyttä elää tuilla? Eikä ole parempi muuttaa ja tehdä vaikka sesonkityöt, mutta ainakin JOTAIN? ja olla vapaa::
      Minä kirjoitan mitä ajattelen. Mitä haluan sanoa?? Se, ettei kannatta asua kalliimassa kaupungissa täynnä ihmisiä ja melua, kun voi elää vapaasti vaikka Lapissa ja maksaa asumiseta puolet mikä on Helsingissä.
      Sesonkityöt löytyy ja kun ei, Norjaan on lyhyt matkaa ja Norjassa työ ainakin 2000luvun alussa oli.

• Heh heh heh heee

Taidat olla jonkinsortin kaheli?

• maalla on mukavaa

Niinpä. Asun Pohjois- Suomessa, taajamassa ja lähimpään kaupunkiin matkaa puoli tuntia, saunallinen rivariyksiö ja vuokra 205 e/kk. Kalaisa järvi vieressä, laiturin päästä saa ahventa, haukea ja onpa kuhakin tullut. Pienellä eläkkeellä en kaupungissa pystyisi edes elämään ilman toimeentulotukea. Täällä elän omillani.

• hhgk 78

Maalla on varmaan mukavaa eläkeläisellä, mutta onko siellä työpaikkoja työtä etsivälle köyhälle?

• maalla on mukavaa
        hhgk 78 kirjoitti:

Maalla on varmaan mukavaa eläkeläisellä, mutta onko siellä työpaikkoja työtä etsivälle köyhälle?

On työpaikkoja jos olet oikealla alalla, hoitoalalla, eikä kaupunkiin ole kuin puolen tunnin matka, lähikuntiin vartti. Ja tekevä töitä löytää. Aina joku tarvitsee apua ja on valmis siitä maksamaankin. Ei täälläkään miljonääriksi rikastu, mutta hengissä pysyy.
        Olen keski-ikäinen eläkeläinen, voin tehdä joskus viikonloppu keikkaa entisellä työpaikalla, marjastus kausi on tulossa, perunaa ym juureksia saan kun olen syksyllä niitä nostamassa pellosta apuna ja kalaa tulee järvestä. Kyllä niillä yksi vähäruokainen naisihminen elää.

• niiiiiiiiiiiiiiiiiin
        maalla on mukavaa kirjoitti:

On työpaikkoja jos olet oikealla alalla, hoitoalalla, eikä kaupunkiin ole kuin puolen tunnin matka, lähikuntiin vartti. Ja tekevä töitä löytää. Aina joku tarvitsee apua ja on valmis siitä maksamaankin. Ei täälläkään miljonääriksi rikastu, mutta hengissä pysyy.
        Olen keski-ikäinen eläkeläinen, voin tehdä joskus viikonloppu keikkaa entisellä työpaikalla, marjastus kausi on tulossa, perunaa ym juureksia saan kun olen syksyllä niitä nostamassa pellosta apuna ja kalaa tulee järvestä. Kyllä niillä yksi vähäruokainen naisihminen elää.

Hoitoala ei sovi jokaiselle, mutta voi etsiä muutkin työt.

• Ääliö Älä Lyö
        hhgk 78 kirjoitti:

I tse pitää etsiä eikä saa olla liiian Kranttu
        (Ekakertaa "työkkärin" listoila Ja tod viimeistä)
        Esim 96vuonna kahdeksannen pätkätyön jälkeen lopetin työpaikkojen laskemisen Itse etsin kaikki työt!

Onko niitä työpaikkkoja täällä Helsingissä työtävieroksuville
        Kysyn Vaan........................

• jooooooooooooooooooo

Maahanmuuttaja on oikeassa. Maalla on mukavaa asua.

• --------------------

Niin, ja on rauhallista, ei ole mihinkään kiire kun kaupungissä, ja tottakai on halvempaa. kesämökki etelä Suomessa voi maksaa yli 100 000euro, mutta vaikka juuri pohjois Savossa saa pienen mörskan jo 30 000eurolla.
      Asuminen on halvempi. Vaan ruokaan ja bensaan menee saman verran kun kaupungissä.

• hei halloo!!!!

Köyhällähän sitä on 30 000 euroa, autot pelit ja pensselit... Mitä ihmettä sinä oikein sekoilet, oletko humalassa vai mikä mättää??

• maahanmuuttaja
        hei halloo!!!! kirjoitti:

Köyhällähän sitä on 30 000 euroa, autot pelit ja pensselit... Mitä ihmettä sinä oikein sekoilet, oletko humalassa vai mikä mättää??

Voi ostaa osamaksulla, tai ottaa lainaa. Tai voi kesäksi mökin vuokratta.
        Täällä Kalavedella se on 200euroa kk, järvellä pieni kalastus mökki.
        Auto on pakko olla, mutta ei tarvitse olla uusi, ja vanha saa halvalla, vaan korjaukset ja ylläpito on kallista. Pienenkin lomon korjaus voi helposti maksaa vaikka 500euroa, ja kun ei ole korjattu,ei mene katsastus läpi.
        Bensakin on kallista..mutta maalla on halvempi vuokra kun Helsingissä, ja on rauhallista. Nyt kesällä on paljon parempi olla mökillä järven rannalla ja vaikka uistella, saunoaa, ja grilattaa ulkona. Kun on hyvää sää, ja hyvä kesä, kannattaa vuokratta se mökki. Riittää ihan pieni kalastus mökki. Mukavuudet vei tarvitse olla, sähkö saa agregaatilla, ja voi kuunnella tv. Tietokoneen kannattaa ostaa mokkulaa- ja saa olla netissa ihan missä tahansa. Minulla on aivan pikkuinen laptop ja mokkulaa DNA.

• karavaanari.-..

""kesämökki etelä Suomessa voi maksaa yli 100 000euro""
        No ei kyllä irtoaa niin halvalla. Ei tarvi olla kummoinen mökki uudellamaalla ja hinta helposti 2-300,000. Eli perheen perusasunnon verran. Syy miksi moni korvannut kesämökin esim. asuntovaunulla tai retkiveneellä.
        Jos täälläpäin ei mökkiä saa perintönä niin ja mökki vain haaveeksi perusperheille.

• juuuuuuuuuuuu

Ja maalla on tilaa, asua saa vapaasti, elää voi vapaasti, voi kalastaa, matkustaa..

• lkuyitr

ilman luottotietoja ei saa lainaa. eikä vuokra -asuntoakaan. vaikka töissä olenkin.

• maksa heti

Maksa huijari velkasi.

• maahanmuuttaja

Laina saa kun on takaaja.Kun joku sukulainen tai kaveri tulee pankkiin takaajaksi.
      Huomasin kuinka paljon köyhyyttä Suomessa on kun luen tämä palstaa. Mutta suuri osaa köyhiä ovat nuoret ihmiset. Niin miksi vanhemmat eivät auttaa, tai muut sukulaiset, ystävät?
      Suurella osalla esim. 30v on vielä vanhemnmat elossa. Miksi vanhemmat eivät voi auttaa? Ja vanhemmalle sitten omat lapset.
      40 vuotiaalla saataa jo olla aikuiset lapset- he voivat elättää sitten vanhempansa.
      Kun on puoliso,ei sa edes työmarkinatukea. Mutta muuten voivat auttaa vanhemmat, tai työttämän lapset, muut suku...

• Täti ihminen

Ehkä kaikki ei vain halua asua maalla.

• Ääliö Älä Lyö
        Täti ihminen kirjoitti:

Ehkä kaikki ei vain halua asua maalla.

Ehkä kaikki??? Ehkä Suurin Osa Pelkää Muutosta PISTE !

• maahanmuuttaja

Totta on että työetsiminen on maalla aika haastava, ja monesti kun oli 1 hyvä paikka auki,niin siihen oli 200 hakijat!
      Minulla on auki 2 vaihtoehtoja sen suhteen. Kolmas vaihtoehto olisi perustaa oma yritystä.
      Pohjois Savossa oikeasti on erittäin vaikea etsiä töitä. Nyt minulla oli mahdollisuus keikkatyön mutta se kaatui, kun työpaikka on savuton, ja minä olen lähes ketjupolttaja. Syyskuussa minulla mahdolista mennä töihin kodin ulkopuolella vienttiyritykseen.
      Täällä on erittän vähän paikkoja kielitaitoisille, välimerenkielien taitoisille. Vaan vähän mahdollisuus on Kuopio, vienttiyritykset, ja ravintola ala. Matkailu ala jonkun verran.
      Mutta omasta kokemuksesta kun on joku hyvä paikka auki, niin on siihen vaikka 200 hakija. Nyt teen töitä kotoa käsiin ja tulevaisuus näyttää.
      En kuitenkin haluan Helsinkiin pieneen ja hirveesti kallin luukkuun.

• mursusuu

Vaikka normaalisti olenkin meidän mamuamme vastaan, niin nyt kyllä täytyy sanoa, että hän on iskenyt ihan hyvän pointin. Samaa minäkin aina mietin. Mikä siinä on, kun hesalaisille ei muu Suomi kelpaa? Jos välttämättä tahtoo asua Helsingissä, niin sitten voi jättää sen ruikuttamisen asuntojen hinnoista. Vai ehkä meidän pikku "suurkaupunkilaisiamme" pelottaa, etteivät pärjää maalla? No ehkä niinkin. Olette vaan niin tottuneita palveluiden läheisyyteen, että siitä siwan yläpuolelta on niin ikävä muuttaa muualle, missä jopa joutuisi ehkä kävelemään muutaman kilometrin lähimpään kauppaan OMG. Ja ihan turha vedota työpaikkoihin, jos kerran hesasta löytää töitä, niin miksette ole jo töissä? En tajua ihmisiä, jotka mieluummin asuvat kalliimmalla ja kitisevät sitten kun ei ole varaa ruokaan eikä mihinkään, kuin että muuttaisivat asumaan halvemmalla ja nukkuisivat yönsä huolettomammin.

• Äh huoh..^^ Moni meistä STADILAISISTA ei halua asua missään tuppukylässä (nimimerkillä kokemusta niistä kyllä löytyy) ja sieltä on vaikeampi löytää töitä.
        Ja jos ette ole sattunut huomaamaan niin köyhillä ei ole varaa hankkia autoa saati edes ajokorttia, eikä kaikki ruikuttujat ole myöskään työttömiä, vaan jotkut opiskelijoita ja jotkut työssäkäyviä.
        Itse olen myös ehdottomasti sitä mieltä, että töitä pitäisi tehdä eikä maata himassa tekemättä yhtään mitään.. Mutta töitä on vaan aika vaikea nykypäivänä saada, koska melkeen kaikkeen pitää olla koulutus ja johonkin ammattiin ole liian nuori tai liian vanha tai fyysisesti heikko jne..
        Ei se toisaalta siellä pöndellä eläminen paljoa parempaa ole. Ihmiset ovat sielläkin ihan erilaisia kun pk-seudulla.

• Ääliö Älä Lyö

Samaa Mieltä !

Pieni korjaus ei Siwa vaan A L E P A
        Hakee muuten Työntekijöitä vinkkinä jollekkin

• maahanmuuttaja

Minä olin hankinut ajokorttia vuonna 1990, opetti oma isä, ja loppullinen kortti oli aika halpaa. Auto sain ensimmäsen kun olin 19v Ford Taunus- omalta isältä. Toinen sit oli Granada. Kun tulin Suomeen , halusin suorittaa ne pimeä,liukas ajokokeet, ja koska ajokortti minulla oli Ranskasta, niin vaan tein talvella 2 kokeet, pimeällä joli va liukalla, ja se maksoi vuonna 2002 joku 200 euroaa vaan kun minulla oli kortti ja auto, vaan ne lisääloleet.
      Olin silloin asunut Kuusamossa ja auto olin ostanut käytetty Toyota.
      Töissä kävin Rukalla vaan kun olivat turistit keski ja etelä Euroopasta, ja sitten Lapissa. Lapissa olin viihtynyt. Olin töissä ollut Utsjoella, Inarissa- Kamasessa, ja Norjan puolella Karasjoella. Vaikka en osaa saamen kieltä, tulin parempi toimeen saamelasten kun suomalaisten kanssa. 2 vuotta nyt asun Savossa, mutta minullaoli parempi siellä Lapissa. Myös töitä minulla oli Lapissa enemmään kun siellä keski ja etelä euroopalaiset turistit. Olin siellähotelli-ravintola alalla, ja voin vaan sanoa että norjalaiset ja saamelaiset työantajat olivat paremmat kun suomalaiset, ja palkattkin olivat aika hyviä, sain vielä lisää kun osan etelä kieliä ja vielä suomea ja jonkun verran norjaa. Työsuhdeasuminen oli tosi halpaa, ja vapaa aikana olin matkustaut Jäämeren rannalla, kalastanut Tenojoella, opin perhokalastusta. Kyllä, haluan joskus palattaa taas Ranskaan, mutta Helsingissä en halua asua. Miksi pitää maksaa kaksiosta yli 1000eur vuokraa kun täälläkin Savossa voi asua pulella hinnalla, ja laskuja on muutenkin paljon! Se työpaikka voi löytää vaikka Lapissa, siellä turisti-hiihtokeskukset.
      Esim. Saariselkä, Kaamasen kieväri Inarissa, Levy, ja muut. Tai Kuusamon Ruka. Rukala olivat tosi hyvät palkat, ja turisteilta vielä juomarahaa. Savosta todellakaan en tykä, ja kun ei onnistu hyvin täällä, etsin töitä taas Lapissa.Mielulaan asun aivan Saamenmaassa, vaikka matkoja ovat pitkiä. Voi ajaa viikossa satoja kilometrejä. 100km pohjois Kalotilla ei ole mitään, siksi auto on todella pakollinen siellä. Mutta siellä sa olla oma itsensä, elää vapaasti vaikka onkin töissä..

• niin nykyään suomessa ajokortti maksaa sen noin 2000 euroa tai vähän sen alle. Kuinkahan monella meillä köyhillä on varaa semmoiseen? Ei minulla ainakaan vaikka töitä teenkin.
      Mutta kyse ei olekkaan pelkästään siitä ajokortista vaan monesta muustakin asiasta.
      Esimerkiksi minun koulutustani vastaavia töitä ei ole pahemmin muualla kuin pk-seudulla ja palkat on pienemmät muilla paikkakunnilla (edelleen kyllä mietin että miksi).
      Ja voin sen sanoa, että on mukavempaa kun on kauppa ja terveysasemat lyhyen matkan päässä. Koska ei ois kiva lähtee kaatosateessa kävelemään 5 kilometriä kauppaan. Itse olen tottunut siihen, että kaikki tarvittava on lähellä.
      Eipä tartte pelätä että karhu syö sut työmatkalla :D
      Tuli pari painovirhe paholaista sen takia poistin äskeisen... -.-

• maalla on mukavaa

Jos ei koulutusta vastaavaa työtä löydy sieltä pk-seudultaan, saati täältä maalta niin silloinhan pitää opiskella sellainen ammatti missä töitä piisaa eikä ruikuttaa. Olen minäkin opiskellut neljä ammattia, siksipä töitä riitti, jopa täällä Pohjois- Suomessa.
        Täälläpäin järjestetään työvoimapoliittisia koulutuksia työvoimatilanteen mukaan, eli koulutusta järjestetään niihin ammatteihin joista on pulaa. Päiväraha ja ylläpitokorvaus riittävät mainiosti kulkemiseen, koulukirjat ja -materiaalit, työpuvut, kengät ym kuuluvat koulutukseen.
        Ja kauppa, koulu, kirjasto, pankki, terveyskeskus, uimahalli, kuntosali ym tarvittavat näkyvät olevan tuossa vieressä.
        Ja se järvi, josta kesäisin ruokani pääasiassa hankin....

• maahanmuuttaja

Nykyaikana kun ei ole autoa, on samaa kun olisi sanonut 80.luvulla ettei ole tv.
      Itse tein ajokortti hetí kun olin 18vuotias, ja monissa maissa se on normi käyttäntöä. USA.ssa voi mennäautokouluun jo 16vuotiaana.
      Ranskassa se on 18v, ja suuri osaa nuorista tekee kortti kun valmistuu koulusta. Ajokortti auto on yllesiin lahja ylioppilaalle, ja oli jo minun nuoruudessa,nyt olen 40v.
      Helsingissä kävin, mutta en viihtynyt, ihmiset etäiset, ei kukaan puhu mitään, eivät edes kaupassa tervehtii. Sellainen etäinen atmosfääri.. Turku ja Turun saaristo on parempi tai sitten Ahvenanmaa.
      Turun saaristossa ja Marienhaminnassa paljon kodikaampaa.
      Lisäksi Turun saaristo on ainoa paikka Suomessa missä oikea keskiaikaista historiaa, ja hienot kirkot, Parainen, Nauvo ovat aika hyviä paikkoja.
      Nyt, kun ajokortti on niin kallista, suosittelen ottamaan lainaa, tai säästää itse koska ajokortti on ehdoton.
      Monet työantajat vaativat ajokorttia, ja jopa C. Lapissa, Kuusamossa lähes kaikki työantajat kysyvät ensiksi ajokorttia ja oma autoa, koska ilman autoa ei pääse mihinkään, ja joskus vaikka ravintolan henkilökunta joutuu kuskaamaan ruokaa asiakaan kotiin ja matka voi olla vaikka 50km.
      Joskus joutuu menemmään työaikana työn puolesta kauppaan ostokselle autolla. Kunolin töissäInarin Kaamasen kievärissä, monesti työn jälkeen olin kuskanut asiakkaat kotiin, kun ei ollu taksi, ja matkoja vaikka 10-20km.Siellä olin sekä tarjoilija, vastaanotto-virkailija että kuski asiakkaille..ilman autoa pohjoisessa ei kukaan voi olla.

• nuukuus kunniaan

Sen sijaan täällä Etelä-Suomessa auto on lähinnä kallis turhake.

• Sulla on aika vääristyny kuva kyllä tosta lainasta... Kai tiesit että sekin pitää maksaa takaisin? Ja että lainalle pitää olla takaaja ja jos et itse pysty hoitamaan lainan takaisin maksua niin takaaja sen hoitaa.. Kuinka moni haluaa ottaa sellaisen riskin itselleen? En minä käy lainoja ottamassa tostanoin vaan että saan ajokortin. Ja ei en ole sellainen perus kultalusikka p*rse jolle maksettiin ajokortit ja autot, koska perheeni on köyhä, niinkuin on monen muunki suomalaisen perhe köyhä.
      Lainallahan se kaikki maksetaan niinkö?
      Siinä sulle ajateltavaa.

• maahanmuuttaja

Takaja voi olla vaikka oma isä tai äiti,puoliso. Laina maksetaan silloin kun on töissä, niin kun minäkin teen nyt. Kun olin työttömänä ottettiin puolison kanssa lainaa, ja kun sain töitä maksetaan se takaisin. En saaanut edes mitään päivärahaa puolison tulojen takia. Mutta kun yski puolison palkka ei riittänyt 2 aikuisten elämään ja matkustelimme paljon, niin otimme lainaa. Minulla ei oli mitään tuloja, niin minun mies oti lainaa, ja takaaja oli hänen yli 80v äiti! Mies maksaa lainoja takaisin, ja kun minä sain töittä,maksan itsekin takaisin.
      Laina otettiin kun olin työtön ilman minkäläistä tuloja, mutta heti kun sain töitä, olin alkanut maksaa takaisin ja sammoin minun puoliso, joka on nyt jo eläkkeellä.
      Eli kun on hyvät vanhemmat, tai puoliso- kaikki järjestyy.
      Nyt teen töitä kotona mutta koska minulla on lainojen takia laskuja yli 2000euro kk, etsin vielä töitä kodin ulkopuolella vaikka matkailu-ravintola alalla. Yksi paikka voi olla syyskuussa, ja huomenna menen taas työhaastatteluun,koska nyt tarvitsen 2 työpaikkaa että tuloja olisi ainakin 3000euroa netto. Sit haluan taas matkustaa, ja kun saan säästön alkuun, haluan palattaaa takaisin Ranskaan..ajattelen 10 vuoden sisällä voin palattaa.
      Haluan ostaa kotimaassani oma asuntoa etelässä Carcassonnessa.
      Mutta pitää tehdä noin 2 työt ainakin 5 vuotta, saada lainat pois ja säästää paluumuuttoon. Ajattelin välillä töihin Norjaan, siellä paremmat palkat.
      2 kertaa vudessa siltti haluan matkustaa keski Eurooppaan. En vaadi työ koulutusta vastaan, mutta tarkein on hyvää palkkaa ja suht vappaus.

• Koska Helsinki on myös suuri työllistäjä ja palkat muuta maata parempia. Todennäköisempää se on siellä työllistyä kuin muualla maassa.

Yrittävät vuolla kultaa vaikka vähissä on.

• maahanmuuttaja

Lapissa ravintola alalla voi töitä saada ja palkkaa samaa kun Helsingissä,asuminen halvempaa. Savossa on hyvin vaikea esim.ulkomaalaisena, mutta sekin voi onnistua, vaikka Kuopiossa kun on kielitaitoinen ja jotkut yritykset tarvitsevat kielitaitoista väkeä.
      Kun on auto, voi matkustaa kaupunkiin vaikka työmatka on joku 60km. Kun palkka hyvää, niin kannattaa.
      Minulla on kotona työ ja huomenna työhaastattelu Kuopiossa.Syyskuussa voinn saada yhden paikan ainakin määräaikaisen.
      Kyllä,mualakin pärjää kun Helsingissä.

• ------------------

Mutta miksi työtön ei saa lainaa,lun opiskelijakin saa.
      Ei ole tuloja, mutta opiskelijalla ei ole myös tuloja.
      Kun opiskelija menee töihin, maksaa takaisin, niin työtönkin voi tehdä.

• maahanmuuttaja

Päin vastoin, itse tykkään Suomessa asua erämaassa ja kaukana kaupungista ja ihmisistä ja melusta. Olin asunut aivan erämaassa 8vuotta Kuusamossa Rukan lähellä, töissä ollut Rukalla tai matkustin Lapissa.
      Nyt 2 v Savossa, 30km kaupunkiin. Nyt minulla on vielä parempi mahdollisuus, vuokraan omakotitalo, aivan erämaassa keskellä metsää, 60km lähin kylä.
      Talo vanha ja ränsistunut, tumma- juuri se, mitä etsin ja vuokra vaan joku 400euro!! Oma piha, ymppäri metsää, ei ihmiset, pois yhteiskunnalta!
      Tarvitsen vaan maasto-auton, että pääsen siine talvellakin, ja tietysti talvelal tie pitää aurataa, ja tehdä lumityöt itse.
      Mutta se on Suomessa parasta mahdollista tapaa asua. Pois tuosta pahasta yhteiskunnalta, pois koko suomalaisuudesta. Perjantaina menen siine katsomaan.
      Kun asuan Suomessa, tykkään asua kaukana, hyvin kaukana kaikesta. Kun pääsen töihin koti ulkopuolella kaupunkiin, niin bensaan menee hirveesti rahaa, kun piti matkustaa satoja km viikossa. Mutta katsotaan eteenpäin.

• maahanmuuttaja

Kävin aamulla katsomassa talo erämaassa ja hyvältä näyttää.
      Minusta hyvää on asua maalla, jopa erämaassa kun kunto on hyvää, eikä tarvite useasti vaikka lääkäripalvelua, ja pyty autolla ajamaan pitkiä matkoja.
      Tosin pitää olla hyvä maastoauto että pääee myös talvella kotinn ja asioimaan.
      Minusta on hyvää asua keskellä metsää, ei naapurit, ei melua.
      En tajua miksi kaikki haluavat tukea vaan Helsinkiin jonkun pieneen ja kalliin kerrostalon luukkuun, missä ei voi olla oma itsensä eikä voi tehdä mitään itse vaikka remontia, ei ole mitään tekemistä, ei puutarha, joskus ei edes kunnon parvekke, ja vuokra valtava. Kun maalla saa asua vapaasti ja kasvattaa kesällä kasvikset, tehdä puutarhatyöt, ja heti on harrastus. Kun talo on järven rannalla, voi kalastaa vapaasti, ja saa asua vapaasti...

• oukkidoukki

erämaa mökissä tulee mökkihöperöksi.....

• metall-leidi

Asun pääkaupunkiseudulla ja täällä jos missä voin olla oma itseni. En tarvitse autoa vaan julkisilla voi kulkea paikasta toiseen ja kun matkat eivät ole pitkiä taxikaan ei maksa hirveän paljon.
        Moni suomalainen on paennut maalta kun ei ole ollut työpaikkoja. tietoliikenne on kehittynyt vasta 20v.n aikana ja siis etätyökään ei ollut mahdollista.
        Erämaassa asuminen?, niin onhan se idyllistä, mutta jos on asumus halvempaa niin lämmitys se maksaa joska paikassa saman verran, sama jos on yhtä luminen talvi kuin viime talvi niin teiden kunnossapito ei ole myöskään aivan vaivatontaeikä halpaakaan lystiä.
        Pienellä paikkakunnalla ne ikkunverhot vasta heiluvatkin kun kyytätään naapurin tekemisiä.
        Täällä ei oikeastaan ketään voi vähempää kiinostaa mitä minä teen.Lisäksi täällä on tapahtumia ja konsertteja ja kulttuuritarjontaa.
        Niin no minä en ole erakko enkä viihdy erämaassa ja vaikka asuminen , tai siis vuokra on halvempaa niin aika yksiin käy kun laskee esim. auton käyttökuluja, kiinteistön hoitomaksuja ja vaikka jos huusholli lämpiää sähköllä niin se se vasta maksaakin ja paljon.
        Vaikka on korkeammat vuokrat niin lämmitys sisältyy hintaan.Entäpä sitten veden saanti jos asuu persekorvessa ja talvella vaikka putket jämähtävät jäähän, nääs se putkien sulattaminenkin maksaa.
        Eli suo siellä vetelä täällä.

• Oravana pyörässä

Kyllä tuo Lappi vaikuttaa mukavalta paikalta elää, kun ei ole pakokaasua ja jatkuvaa liikenteen meteliä. Luonto on aivan asunnon tuntumassa ja sieltä saa myös ruokaa ja kaupungissa eläminen ei ole mukavaa. Olisi se hienoa, jos asuisi Lapissa, jossa puhdas luonto on lähellä ja yötkin olisivat kunnolla pimeitä, kun ei olisi tuota kamalaa katuvalaistusta riesana.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4782
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3483
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2410
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1538
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1473
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      39
      1299
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1192
    8. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      22
      1154
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1078
    10. 165
      1069
    Aihe