uskotteko siis näin:
Jumala, iankaikkinen Isä on “Uncontaintained (contain sisältää), käsittämätön ja häntä ei voi nähdä eikä kuulla” siksi hänestä ei voi antaa tarkaa kuvausta. Hän on loputon, ilman alkua tai loppua ja on on kaiken alkuperän lähde. Hän sisältää kaiken kuitenkin itse sisältymättä mihinkään kaikki myös maailma on Isässä ja jatkaa olemista osana häntä. Jumala ilmaisee itsensä itseilmaisemisen prosessissa jatkuvasti moninaisten olentojen (JK,PH, J) avulla kuitenkin menettämättä ykseyttään (sitä että on yksi).
MEL tode ja kumppanit
78
189
Vastaukset
- tode*
muista en tiedä, mutta itse en usko Jumalan ilmaisevan itseään Hänestä erillään olevien olentojen (PH ja J) avulla. Jumala on yksi, vaikka Hän on Isä, Poika ja Pyhä Henki, ja on jo ilmaissut itsensä Sanassaan.
Kunpa osaisit tehdä eron Jumalan ja jumaluuden välillä! Jumaluus on yksi, mutta Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat erillisiä olentoja, mutta yksi jumaluus, jota joskus sanotaan heidän yksimielisyytensä eli yhtä olemisensa vuoksi yhdeksi Jumalaksi.
- tode*
minulla on toisenlainen käsitys jumaluudesta, päinvastainen kuin sinulla, enkä sen perusteella tarvitse tehdä eroa Jumalan ja jumaluuden välillä.
Perustuuko käsityksesi uskontunnustuksiin vai siihen miten on Raamatun mukaan? Raamatussa ei ole kolminaisuusoppia. Tästä ovat teologit hyvin perillä:
Kolminaisuusopin korjaaminen voisi teol. professori Heikki Räisäsen mielestä luoda keskustelupohjan muslimien ja kristittyjen vuorovaikutukselle. Hän on kirjoittanut: "Nykyinen raamattututkimus on hyvin selvillä siitä, ettei UT:ssä ole paljonkaan kiinnekohtia myöhäisemmälle kolminaisuusopille. Jo tämä lähtökohta saattaisi tarjota lähtökohdan uudentyyppiselle dialogille kristinuskon ja islamin välille." Edelleen: "Luukkaan kristologialle on tunnusomaista, että Jeesus on selvästi alistetussa asemassa Jumalaan nähden. Jeesus on Jumalan palvelija ja valittu. Jeesuksen 'voimalliset teot' teki Jumala hänen kauttaan. Jeesus, jonka 'Jumala oli Pyhällä Hengellä ja voimalla voidellut', 'vaelsi ympäri ja teki hyvää ---- sillä Jumala oli hänen kanssansa (Ap.t. 10:38). Nämä lausunnot eivät ole kaukana Muhammedin toteamuksesta, että Jeesus teki tunnuntekonsa 'Jumalan sallimuksesta'." (Heikki Räisänen, 1986, "Raamattunäkemystä etsimässä, s. 71-72)
Tästä ilmenee mitä yhtä oleminen tarkoittaa:
Joh. 10:30
Minä ja Isä olemme yhtä."
Joh. 17:11
"Minä en enää ole maailmassa, mutta he jäävät maailmaan, kun tulen luoksesi. Pyhä Isä, suojele heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä. [Joh. 10:30]
Joh. 17:21
Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut. [Ef. 4:3-6]
Joh. 17:22
"Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä.
Joh. 17:23
Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua- to..
Tapani1 kirjoitti:
Perustuuko käsityksesi uskontunnustuksiin vai siihen miten on Raamatun mukaan? Raamatussa ei ole kolminaisuusoppia. Tästä ovat teologit hyvin perillä:
Kolminaisuusopin korjaaminen voisi teol. professori Heikki Räisäsen mielestä luoda keskustelupohjan muslimien ja kristittyjen vuorovaikutukselle. Hän on kirjoittanut: "Nykyinen raamattututkimus on hyvin selvillä siitä, ettei UT:ssä ole paljonkaan kiinnekohtia myöhäisemmälle kolminaisuusopille. Jo tämä lähtökohta saattaisi tarjota lähtökohdan uudentyyppiselle dialogille kristinuskon ja islamin välille." Edelleen: "Luukkaan kristologialle on tunnusomaista, että Jeesus on selvästi alistetussa asemassa Jumalaan nähden. Jeesus on Jumalan palvelija ja valittu. Jeesuksen 'voimalliset teot' teki Jumala hänen kauttaan. Jeesus, jonka 'Jumala oli Pyhällä Hengellä ja voimalla voidellut', 'vaelsi ympäri ja teki hyvää ---- sillä Jumala oli hänen kanssansa (Ap.t. 10:38). Nämä lausunnot eivät ole kaukana Muhammedin toteamuksesta, että Jeesus teki tunnuntekonsa 'Jumalan sallimuksesta'." (Heikki Räisänen, 1986, "Raamattunäkemystä etsimässä, s. 71-72)
Tästä ilmenee mitä yhtä oleminen tarkoittaa:
Joh. 10:30
Minä ja Isä olemme yhtä."
Joh. 17:11
"Minä en enää ole maailmassa, mutta he jäävät maailmaan, kun tulen luoksesi. Pyhä Isä, suojele heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä. [Joh. 10:30]
Joh. 17:21
Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut. [Ef. 4:3-6]
Joh. 17:22
"Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä.
Joh. 17:23
Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minuaRäisänen ei pidäkään Jeesusta jumalana . Juutalaisuutta hän myös kunnioittaa uskontona jolla on oma oppi ja oma käsitys Jumalasta ja jolle ei ole syytä tuputtaa kristinuskon oppeja ja käsityksiä .Sama kunnioitus hänellä on islamia kohtaan .
- tode*
to.. kirjoitti:
Räisänen ei pidäkään Jeesusta jumalana . Juutalaisuutta hän myös kunnioittaa uskontona jolla on oma oppi ja oma käsitys Jumalasta ja jolle ei ole syytä tuputtaa kristinuskon oppeja ja käsityksiä .Sama kunnioitus hänellä on islamia kohtaan .
niinpä niin, Räisänen on tutkija, ei kristinuskon saarnaaja.
- M.E.L.
Jumala on ennen muuta mysteeri, käsittämätön ihmismielelle, eikä häntä voi mallintaa vajavaisen ihmismielen mallien mukaan.
Hän on universaali, ääretön, ilman alkua tai loppua oleva olemus.Uskot siis Heretic Valentiniusen vääräksi julistettua oppia.
http://www.gnosis.org/library/valentinus/Valentinian_Theology.htm- M.E.L.
nenada kirjoitti:
Uskot siis Heretic Valentiniusen vääräksi julistettua oppia.
http://www.gnosis.org/library/valentinus/Valentinian_Theology.htmNo minkä minä sille voin jos HÄN on samaa mieltä kanssani. :-)
M.E.L. kirjoitti:
No minkä minä sille voin jos HÄN on samaa mieltä kanssani. :-)
Tnnustat siis olevasi harhaoppinen. Tuo julistettiin harhaopiksi jo katolisen kirkon alkuaikoina.
- M.E.L.
nenada kirjoitti:
Tnnustat siis olevasi harhaoppinen. Tuo julistettiin harhaopiksi jo katolisen kirkon alkuaikoina.
Ai jaa.
- Ihmettelevä..
M.E.L. kirjoitti:
Ai jaa.
Menitkö katoliseksi ihan suinpäin, kun et kirkkosi historiaa tunne??
- M.E.L.
Ihmettelevä.. kirjoitti:
Menitkö katoliseksi ihan suinpäin, kun et kirkkosi historiaa tunne??
Katsos meillä sentään on ihan oikea historia :-D
M.E.L. kirjoitti:
Katsos meillä sentään on ihan oikea historia :-D
Tämä voisi kiinnostaa sinua: http://www.mormonandcatholic.org/
- Onko usko valhetta?
Eiköhän v. 2011 arvosteta enemmän näitä nykypäivän nimeltä tunnettuja ja objektiivisia tiedemiehiä ja tutkijoita. Eri tieteelliset tutkimukset ovat monipuolisemmat ja edistyneet tekniikankin avulla. Myös arkeaologia on syvälle luotaavaa ja pystyy kertomaan meille jopa tuhansien vuosien takaisia historiallisia asioita. Itse en ole mitenkään tieteisiin orientoitunut ihminen, joten en rupea edes sotkemaan käsitteitä sekaisin ja puolivillaisesti. Uskominen taas on aina subjektiivista - vain tieteestä löytyy rehellistä todellista tietoa, jos puolueettomasti ottaa kaikki tieteen alat huomioon ja tekee niistä objektiivisen päätelmän. (Kaikki väärät tieteen tutkielmat hylätään tutkimusten edetessä ja jatketaan aivan todellisista faktoista. Usko/uskomukset taas voivat kerätä valhetta valheen päälle).
Oikea usko on totta. Väärä usko on luuloa eikä siis uskoa ollenkaan uskonnollisessa mielessä.
Tieteen saavuttamat tiedot eivät kuuluu samaa kategoriaan ilmoituksiin perustuvien uskonnollisten totuuksien kanssa.
Katso googlesta fallibilismi -sanan anti niin saa tietoa tieellisen tiedon luontesta.- Lehi
Kysy mielummin: "Onko tiede valeta?" Tiedettä kun on niin monenlaista. Itse en menisi varmasti sanomaan, että argeologia olisi niin "syvälle luotavaa" että "pystyy kertomaan meille jopa tuhansine vuosien takaisia historiallisia asioita". Sillä myös argeologia on löydettyjen asioiten tulkintaa.
Tähän lauseeseen sisltyy sudenkuopa:
" vain tieteestä löytyy rehellistä todellista tietoa, jos puolueettomasti ottaa kaikki tieteen alat huomioon ja tekee niistä objektiivisen päätelmän."
Kuka määritelee sen, mikä tieto on "rehellistä" ja miten otetaan huomioon "puolueettomasti" eri tieteen alat? Kuka kykenee tekemään objektiivisen päätelmän, eli kehen tai minkäläiseen tedemieheen pitäisi uskoa?
"(Kaikki väärät tieteen tutkielmat hylätään tutkimusten edetessä ja jatketaan aivan todellisista faktoista. Usko/uskomukset taas voivat kerätä valhetta valheen päälle)."
Taas lisää kysymyksiä: Kuka määritelee todelliset faktat ja miten? Tässäkin faktat määritelee muutaman hengen muodostav tiedesmiesryhmä vähän samaan tapaan, kuin muutama teologeista muodostama ryhmä määritelee, mikä raamattutulkinta on "oikea".
Kyllä tiedekin pystyy keräämään "valhetta valheen päälle" siinä kuin uskontokin. Toisaalta uskonto voi sisältää myös oikeata tietoa, joka voi laajeta ja laajentaa ymmärrystä. - to..
Lehi kirjoitti:
Kysy mielummin: "Onko tiede valeta?" Tiedettä kun on niin monenlaista. Itse en menisi varmasti sanomaan, että argeologia olisi niin "syvälle luotavaa" että "pystyy kertomaan meille jopa tuhansine vuosien takaisia historiallisia asioita". Sillä myös argeologia on löydettyjen asioiten tulkintaa.
Tähän lauseeseen sisltyy sudenkuopa:
" vain tieteestä löytyy rehellistä todellista tietoa, jos puolueettomasti ottaa kaikki tieteen alat huomioon ja tekee niistä objektiivisen päätelmän."
Kuka määritelee sen, mikä tieto on "rehellistä" ja miten otetaan huomioon "puolueettomasti" eri tieteen alat? Kuka kykenee tekemään objektiivisen päätelmän, eli kehen tai minkäläiseen tedemieheen pitäisi uskoa?
"(Kaikki väärät tieteen tutkielmat hylätään tutkimusten edetessä ja jatketaan aivan todellisista faktoista. Usko/uskomukset taas voivat kerätä valhetta valheen päälle)."
Taas lisää kysymyksiä: Kuka määritelee todelliset faktat ja miten? Tässäkin faktat määritelee muutaman hengen muodostav tiedesmiesryhmä vähän samaan tapaan, kuin muutama teologeista muodostama ryhmä määritelee, mikä raamattutulkinta on "oikea".
Kyllä tiedekin pystyy keräämään "valhetta valheen päälle" siinä kuin uskontokin. Toisaalta uskonto voi sisältää myös oikeata tietoa, joka voi laajeta ja laajentaa ymmärrystä."Kyllä tiedekin pystyy keräämään "valhetta valheen päälle" siinä kuin uskontokin."
Tieteessä valehtelija jää hyvin pian kiinni, toiset tutkijat tarkastavat toisten tulokset.Jos joku ei pidä paikkaansa, se huomataan pian.
Uskonnossahan puolustellaan omia uskomuksia, ne ovat ilmoituksia, ne eivät voi olla väärin, jos ne eivät pidä yhtä tiedon kanssa, tieto on väärää tai oikeaa tietoa ei vielä ole saatu. Oikeaa tietoa on se joka vahvistaa uskojan oman uskon ja vakaumuksen. Muut uskonnot ja vakaumukset ovat vääriä uskoja ja ilmoituksia. Omaksuttu vakaumus pyritään säilyttämään ja puolustamaan sitä kaikin keinoin, oman erehtymisen mahdollisuutta ei haluta tai kyetä tunnustamaan.
- prikulleen
Kuulepa Tapani; on oikeampaa puhua falloksesta, sillä moni usko/kultti pohjautuu mieheen ja hänen sukuelimeensä.
Wikipedista:
Fallibilismi (lat. fallibilis 'erehtyväinen') on tieteenfilosofinen näkökulma, jonka mukaan mitään teoriaa tai faktaa ei voida todistaa lopullisesti oikeaksi, koska aina on mahdollista tuoda esille uusia tapoja teorian kumoamiseksi. Fallibilismi korostaa falsifioitavuutta (eli teorian tai muun väittämän vääräksi osoittamista) teorian tieteellisyyden kriteerinä.
Ensimmäisenä fallibilismin idean esitti Charles S. Peirce, ja Karl Popper kehitti fallibilismin teoriaa 1930-luvulla tieteellisen tiedon mittapuuksi. Hän tuli tulokseen, jonka mukaan minkään teorian totuudenmukaisuutta ei loppujen lopuksi voida täysin todistaa: teorioita voidaan ainoastaan kumota, ja niihin voidaan uskoa "parhaana tämänhetkisenä tietona". Täten tulisi luottaa ainoastaan teorioihin, jotka ovat ainakin periaatteessa kumottavissa. Popper viehtyi ajatukseen kuultuaan paikallisessa yliopistossa Albert Einsteinin luennon, jossa Einstein esitteli keksimäänsä suhteellisuusteoriaa ja kertoi olevansa valmis hylkäämään sen, jos joku löytäisi ristiriitaisia todisteita.
Teoksessaan Arvauksia ja kumoamisia – tieteellisen tiedon kasvu (1963) Popper esitti fallibilismin teemaksi sen, että tiede oppii virheistään ja että oppiessamme tiedoistamme korjatessamme niitä tietomme kasvaa, vaikka emme koskaan voikaan olla aivan varmoja siitä että olemme lopullisesti oikeassa. Tietomme "korroboroituvat" kestäessään tutkimukset, joissa riskinä on koko teorian kumoutuminen. Näin tieteestä tulee totuudenkaltaisempaa. Popperin mukaan ei siis ole mitään syytä ryhtyä relativisteiksi tai skeptikoiksi, vaikka emme voikaan olla aivan varmoja siitä että olemme lopullisesti oikeassa. Olemme kuitenkin aina vain lähempänä lopputulosta, joten pitkällä tähtäyksellä lopputulos on aina vain lähempänä totuutta.
Jotta teoriaa voitaisiin pitää totena, sen pitäisi falsifioitavuusvaateen mukaan periaatteessa olla todistettavissa tutkimuksella vääräksi. Esimerkiksi teorian, jonka mukaan "kaikki korpit ovat mustia", voisi falsifioida löytämällä punaisen korpin. Sellainen teoria, jota ei voida osoittaa vääräksi, ei siis täytä fallibilismin mukaan tieteen kriteereitä. Esimerkiksi psykoanalyysia on käytetty esimerkkinä teoriasta, jota on vaikea kumota.
Fallibilismin mukaan hyvä tieteentekijä ei siis ole niinkään kiinnostunut siitä havaintoaineistosta, joka on teorian kanssa sopusoinnussa, vaan nimenomaan siitä, jonka kanssa teorialla on ongelmia. Popperin mukaan on helppo saada havainnot sopimaan yhteen teorian kanssa jo sosiaalipsykologisista syistä. Fallibilismi siis korostaa kriittisyyden merkitystä tieteen kehityksessä.
Falsifikaatiokriteeri ei voi käsitellä olemassaoloväitteitä sellaisenaan, koska emme voi millään tavoin todistaa, että jokin asia ei olisi. Siksi olemassaoloa ei oleteta ennen kuin olemassaolemattomuus falsifioidaan.- R. Sitia
Tapani jaksaa nostaa esiin fallibilismia, vaikka ei itse noudata sitä missään määrin. Pohdittuani Tapanin uskonnollisen totuuden kriteerejä muotoilin MAP-kirkon totuudelliset kriteerit, jotka näyttävät olevan fallibilismin kanssa lähestulkoon päinvastaiset:
- MAP -uskontofilosofialla ei ole falsifioituvuutta ts. sitä ei voida osoittaa vääräksi
- MAP -uskonnollinen totuusteoria ei opi virheistään vaan virheet pysyvät mukana ja niitä perustellaan argumentointivirheellä, että tiede ei voi koskaan osoittaa täysin varmaa tietoa sivuuttaen täysin tieteellisen tiedon luonteeseen kuuluvan tosiasian, että tieteellinen tieto kertoo alati tarkentuvan likiarvon ja MAP-uskovaisen filosofia sivuuttaa sen tosiasian ,että tieteellinen totuus ei ole lähelläkään kirkon uskonnollisen totuuden käsityksiä. Vaikka tieteellinen tieto osoittaa "likiarvollisesti" täysin eri suuntaan niin kirkkoon uskovien mielestä on perusteltua olettaa, että totuus on kuitenkin aivan päinvastaisessa suunnassa.
- MAP-uskovainen ei ole kiinnostunut havaintoaineistosta, joka on hänen filosofiansa kanssa ristiriidassa vaan päinvastoin kuin fallibilismissa MAP-uskovainen on kiinnostunut ainoastaan niistä yksittäisistä ja irrallisista asiayhteyksistään irrotetuista asioista, jotka ovat hänen filosofiansa kanssa yhteensopivia
- MAP-uskovainen olettaa asioiden olevan olemassa koska niitä ei voi osoittaa olemattomiksi ja on näin ollen hänen näkökantansa on täysin päinvastainen fallibilismin kanssa, jossa olemassaolemattomuuden falsifiointi riittävällä todistusaineistolla on ensimmäinen ja hyvin kriittinen lähtökohta.
Tapani väittää suosivansa fallibilismia muihin totuuksiin kuin uskonnolliseen totuuteen myöntäen siis käyttävänsä kaksoistandardia. Lopullinen tulos kuitenkin on, koska MAP-kirkko koskettaa jokseenkin jokaista elämänaluetta, että hän soveltaa tätä kaksoistandardia kaikkeen. Tämä havainnollistui erinomaisesti Tapanin viestissä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/9943068/#comment-50033154 , jossa hän kommentoi suuren maailman laajuisen tulvan mahdollisuutta seuraavasti:
"Usko ei perustu joihinkin yksittäisiin tapahtumiin. Tiede ei voi sanoa mitään varmaa tuhansia vuosia sitten tapahtuneesta. Vesimäärä riittää peittämään koko maan etenkin, jos korkeat vuoret ovat syntyneet vasta myöhemmin."
Tapani siis sivuuttaa kaiken tieteellisen tiedon, jopa kaikkein perustavanlaatuisemmat asiat kuten nyt sen, että vuoret eivät synny parissa tuhannessa vuodessa, olankohautuksella kun ne eivät ole yhteensopivia hänen uskonnollisen totuutensa kanssa ja vetoaa siihen, että tiede "ei osaa sanoa mitään varmaa". Tapanille, ja ilmeisen monelle MAP-uskovaiselle, näyttää olevan erityisen vaikeaa sisäistää, että tieteen tuottama likiarvo ei hyppele sinne tänne ja ettei esim. kuutio muutu palloksi jos kuution kulmat mitataan tarkemmin ja havaitaan, että ne eivät olleetkaan tasan 90 asteisia.
Juuri tätä on MAP-uskovaisen uskonnollisen totuuden kriteerit ja oppiin uskovat ovat tämän seurauksena perustavanlaatuisen itsepetoksen uhreja. Totuudella ei ole MAP-uskovaiselle mitään merkitystä, jos se ei ole hänen filosofiansa kanssa yhteensopiva. R. Sitia kirjoitti:
Tapani jaksaa nostaa esiin fallibilismia, vaikka ei itse noudata sitä missään määrin. Pohdittuani Tapanin uskonnollisen totuuden kriteerejä muotoilin MAP-kirkon totuudelliset kriteerit, jotka näyttävät olevan fallibilismin kanssa lähestulkoon päinvastaiset:
- MAP -uskontofilosofialla ei ole falsifioituvuutta ts. sitä ei voida osoittaa vääräksi
- MAP -uskonnollinen totuusteoria ei opi virheistään vaan virheet pysyvät mukana ja niitä perustellaan argumentointivirheellä, että tiede ei voi koskaan osoittaa täysin varmaa tietoa sivuuttaen täysin tieteellisen tiedon luonteeseen kuuluvan tosiasian, että tieteellinen tieto kertoo alati tarkentuvan likiarvon ja MAP-uskovaisen filosofia sivuuttaa sen tosiasian ,että tieteellinen totuus ei ole lähelläkään kirkon uskonnollisen totuuden käsityksiä. Vaikka tieteellinen tieto osoittaa "likiarvollisesti" täysin eri suuntaan niin kirkkoon uskovien mielestä on perusteltua olettaa, että totuus on kuitenkin aivan päinvastaisessa suunnassa.
- MAP-uskovainen ei ole kiinnostunut havaintoaineistosta, joka on hänen filosofiansa kanssa ristiriidassa vaan päinvastoin kuin fallibilismissa MAP-uskovainen on kiinnostunut ainoastaan niistä yksittäisistä ja irrallisista asiayhteyksistään irrotetuista asioista, jotka ovat hänen filosofiansa kanssa yhteensopivia
- MAP-uskovainen olettaa asioiden olevan olemassa koska niitä ei voi osoittaa olemattomiksi ja on näin ollen hänen näkökantansa on täysin päinvastainen fallibilismin kanssa, jossa olemassaolemattomuuden falsifiointi riittävällä todistusaineistolla on ensimmäinen ja hyvin kriittinen lähtökohta.
Tapani väittää suosivansa fallibilismia muihin totuuksiin kuin uskonnolliseen totuuteen myöntäen siis käyttävänsä kaksoistandardia. Lopullinen tulos kuitenkin on, koska MAP-kirkko koskettaa jokseenkin jokaista elämänaluetta, että hän soveltaa tätä kaksoistandardia kaikkeen. Tämä havainnollistui erinomaisesti Tapanin viestissä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/9943068/#comment-50033154 , jossa hän kommentoi suuren maailman laajuisen tulvan mahdollisuutta seuraavasti:
"Usko ei perustu joihinkin yksittäisiin tapahtumiin. Tiede ei voi sanoa mitään varmaa tuhansia vuosia sitten tapahtuneesta. Vesimäärä riittää peittämään koko maan etenkin, jos korkeat vuoret ovat syntyneet vasta myöhemmin."
Tapani siis sivuuttaa kaiken tieteellisen tiedon, jopa kaikkein perustavanlaatuisemmat asiat kuten nyt sen, että vuoret eivät synny parissa tuhannessa vuodessa, olankohautuksella kun ne eivät ole yhteensopivia hänen uskonnollisen totuutensa kanssa ja vetoaa siihen, että tiede "ei osaa sanoa mitään varmaa". Tapanille, ja ilmeisen monelle MAP-uskovaiselle, näyttää olevan erityisen vaikeaa sisäistää, että tieteen tuottama likiarvo ei hyppele sinne tänne ja ettei esim. kuutio muutu palloksi jos kuution kulmat mitataan tarkemmin ja havaitaan, että ne eivät olleetkaan tasan 90 asteisia.
Juuri tätä on MAP-uskovaisen uskonnollisen totuuden kriteerit ja oppiin uskovat ovat tämän seurauksena perustavanlaatuisen itsepetoksen uhreja. Totuudella ei ole MAP-uskovaiselle mitään merkitystä, jos se ei ole hänen filosofiansa kanssa yhteensopiva.Aivan: "Tapani väittää suosivansa fallibilismia muihin totuuksiin kuin uskonnolliseen totuuteen myöntäen siis käyttävänsä kaksoistandardia." Uskonto ei ole tiedettä, vaikka siihen kuuluvia ilmiöitä voi tutkia tieteellisesti. Fallibilistinen tieteenfilosofinen teoria ei koske uskonnollisia totuuksia, jotka perustuvat ilmoituksiin. Raamatun mainitsemasta vedenpaisumuksesta on paljon enemmän aikaa kuin 2000 vuotta. Raamatun lukukäsite on toinen kuin nykyisin käytetty. Suurin Raamatun käyttämä luku on tuhat.
Uskonnollinen totuus on aivan muuta kuin suhteellinen tieteellinen totuus. Tässä on tosi kirkon tunnusmerkkejä Pyhien kirjoitusten oppaan mukaan:
TOSI KIRKON TUNNUSMERKIT. Katso myös Jeesuksen Kristuksen kirkko; Merkki; Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko.
Kirkon oppeja ja saavutuksia, jotka osoittavat, että kirkko on Jumalan hyväksymä ja että Herra on perustanut sen, jotta hänen lapsensa voivat saada hänen siunaustensa täyteyden. Eräitä tosi kirkon tunnusmerkkejä ovat seuraavat:
Oikea tieto jumaluudesta: Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, 1. Moos. 1:26–27. Herra puhui Moosekselle kasvoista kasvoihin, 2. Moos. 33:11. Ikuinen elämä on sitä, että ihmiset tuntevat Isän Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen, Joh. 17:3. Isällä ja Pojalla on liha- ja luuruumis, OL 130:22–23. Isä ja Poika ilmestyivät Joseph Smithille, JS-H 15–20. Me uskomme Jumalaan, iankaikkiseen Isään, UK 1.
Ensimmäiset periaatteet ja toimitukset: Ihmisen täytyy syntyä vedestä ja Hengestä, Joh. 3:3–5. Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, Ap. t. 2:38. Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen, Ap. t. 8:14–17. Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte Kristukseen Jeesukseen, Gal. 3:26–27. Tehkää parannus ja ottakaa kaste rakkaan Poikani nimeen, 2. Nefi 31:11–21. Ne, jotka uskoivat, kastettiin, ja he saivat Pyhän Hengen kätten päällepanemisella, OL 76:50–53. Kastamiseen ja Pyhän Hengen lahjan antamiseen tarvitaan oikea pappeus, JS-H 70–72. Evankeliumin ensimmäiset periaatteet ja toimitukset, UK 4.
Ilmoitus: Ellei profeettoja ole, kansa villiintyy, Sananl. 29:18. Herra ilmoittaa suunnitelmansa palvelijoilleen, profeetoille, Aam. 3:7. Kirkko on rakennettu ilmoituksen kalliolle, Matt. 16:17–18 (OL 33:13). Voi sitä, joka sanoo, ettei Herra enää toimi ilmoituksen kautta, 3. Nefi 29:6. Ilmoitukset ja käskyt tulevat ainoastaan sen kautta, joka on nimitetty, OL 43:2–7. Me uskomme kaiken, mitä Jumala on ilmoittanut, UK 9.
Profeetat: Kirkko on rakennettu apostolien ja profeettojen perustukselle, Ef. 2:19–20. Apostolit ja profeetat ovat kirkolle välttämättömiä, Ef. 4:11–16. Joseph Smith kutsuttiin näkijäksi, profeetaksi ja apostoliksi, OL 21:1–3. Me uskomme profeettoihin, UK 6.
Valtuus: Jeesus antoi apostoleilleen voiman ja vallan, Luuk. 9:1–2 (Joh. 15:16). Nefillä, Helamanin pojalla, oli suuri valtuus Jumalalta, Hel. 11:18 (3. Nefi 7:17). Profeetta saa käskyjä kirkkoa varten, OL 21:4–5. Kukaan ei saa saarnata evankeliumia eikä vahvistaa kirkkoa, ellei hän ole jonkun sellaisen asettama, jolla on valtuus, OL 42:11. Vanhinten tulee saarnata evankeliumia toimien valtuudella, OL 68:8. Jokaisen, joka saarnaa tai suorittaa toimituksia Jumalan puolesta, täytyy olla Jumalan kutsuma niiden kautta, joilla on toimivalta, UK 5.
Uusien pyhien kirjoitusten julki tuleminen: Juudan sauva liittyy Joosefin sauvaan, Hes. 37:15–20. Pyhien kirjoitusten julki tuleminen myöhempinä aikoina oli ennustettu, 1. Nefi 13:38–41. Me uskomme, että Jumala ilmoittaa vielä monia suuria ja tärkeitä asioita, UK 9.
Kirkon organisaatio: Kirkko on rakennettu apostolien ja profeettojen perustukselle, Ef. 2:19–20. Apostolit ja profeetat ovat välttämättömiä kirkolle, Ef. 4:11–16. Kristus on seurakunnan pää, Ef. 5:23. Kristuksen kirkkoa on kutsuttava hänen nimellään, 3. Nefi 27:8. Me uskomme samaan järjestykseen, joka oli alkukirkossa, UK 6.
Lähetystyö: Menkää siis ja opettakaa kaikkia kansoja, Matt. 28:19–20. Seitsemänkymmentä kutsuttiin saarnaamaan evankeliumia, Luuk. 10:1. He halusivat, että pelastusta julistettaisiin jokaiselle luodulle, Moosia 28:3. Vanhinten tulee lähteä maailmaan saarnaamaan minun evankeliumiani kaksittain, OL 42:6. Evankeliumia täytyy saarnata kaikille luoduille, OL 58:64.
Hengen lahjat: He alkoivat puhua eri kielillä, Ap. t. 2:4. Vanhinten tulee parantaa sairaita, Jaak. 5:14. Älkää kieltäkö Jumalan lahjoja, Moroni 10:8. Hengen lahjojen luettelo, OL 46:13–26 (1. Kor. 12:1–11; Moroni 10:9–18).
Temppelit: Minä teen heidän kanssaan ikuisen liiton ja asetan pyhäkköni ikiajoiksi heidän keskelleen, Hes. 37:26–27. Aivan äkkiä tulee temppeliinsä Valtias, Mal. 3:1. Nefi rakensi temppelin, 2. Nefi 5:16. Pyhiä nuhdeltiin siitä, etteivät he olleet rakentaneet Herran huonetta, OL 95 (OL 88:119). Herran kansa rakentaa aina temppeleitä suorittaakseen pyhiä toimituksia, OL 124:37–44. Temppeleiden rakentaminen ja toimitusten suorittaminen ovat osa suurta myöhempien aikojen työtä, OL 138:53–54.- yleisen edun vuoksi
Tapani1 kirjoitti:
Aivan: "Tapani väittää suosivansa fallibilismia muihin totuuksiin kuin uskonnolliseen totuuteen myöntäen siis käyttävänsä kaksoistandardia." Uskonto ei ole tiedettä, vaikka siihen kuuluvia ilmiöitä voi tutkia tieteellisesti. Fallibilistinen tieteenfilosofinen teoria ei koske uskonnollisia totuuksia, jotka perustuvat ilmoituksiin. Raamatun mainitsemasta vedenpaisumuksesta on paljon enemmän aikaa kuin 2000 vuotta. Raamatun lukukäsite on toinen kuin nykyisin käytetty. Suurin Raamatun käyttämä luku on tuhat.
Uskonnollinen totuus on aivan muuta kuin suhteellinen tieteellinen totuus. Tässä on tosi kirkon tunnusmerkkejä Pyhien kirjoitusten oppaan mukaan:
TOSI KIRKON TUNNUSMERKIT. Katso myös Jeesuksen Kristuksen kirkko; Merkki; Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko.
Kirkon oppeja ja saavutuksia, jotka osoittavat, että kirkko on Jumalan hyväksymä ja että Herra on perustanut sen, jotta hänen lapsensa voivat saada hänen siunaustensa täyteyden. Eräitä tosi kirkon tunnusmerkkejä ovat seuraavat:
Oikea tieto jumaluudesta: Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, 1. Moos. 1:26–27. Herra puhui Moosekselle kasvoista kasvoihin, 2. Moos. 33:11. Ikuinen elämä on sitä, että ihmiset tuntevat Isän Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen, Joh. 17:3. Isällä ja Pojalla on liha- ja luuruumis, OL 130:22–23. Isä ja Poika ilmestyivät Joseph Smithille, JS-H 15–20. Me uskomme Jumalaan, iankaikkiseen Isään, UK 1.
Ensimmäiset periaatteet ja toimitukset: Ihmisen täytyy syntyä vedestä ja Hengestä, Joh. 3:3–5. Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, Ap. t. 2:38. Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen, Ap. t. 8:14–17. Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte Kristukseen Jeesukseen, Gal. 3:26–27. Tehkää parannus ja ottakaa kaste rakkaan Poikani nimeen, 2. Nefi 31:11–21. Ne, jotka uskoivat, kastettiin, ja he saivat Pyhän Hengen kätten päällepanemisella, OL 76:50–53. Kastamiseen ja Pyhän Hengen lahjan antamiseen tarvitaan oikea pappeus, JS-H 70–72. Evankeliumin ensimmäiset periaatteet ja toimitukset, UK 4.
Ilmoitus: Ellei profeettoja ole, kansa villiintyy, Sananl. 29:18. Herra ilmoittaa suunnitelmansa palvelijoilleen, profeetoille, Aam. 3:7. Kirkko on rakennettu ilmoituksen kalliolle, Matt. 16:17–18 (OL 33:13). Voi sitä, joka sanoo, ettei Herra enää toimi ilmoituksen kautta, 3. Nefi 29:6. Ilmoitukset ja käskyt tulevat ainoastaan sen kautta, joka on nimitetty, OL 43:2–7. Me uskomme kaiken, mitä Jumala on ilmoittanut, UK 9.
Profeetat: Kirkko on rakennettu apostolien ja profeettojen perustukselle, Ef. 2:19–20. Apostolit ja profeetat ovat kirkolle välttämättömiä, Ef. 4:11–16. Joseph Smith kutsuttiin näkijäksi, profeetaksi ja apostoliksi, OL 21:1–3. Me uskomme profeettoihin, UK 6.
Valtuus: Jeesus antoi apostoleilleen voiman ja vallan, Luuk. 9:1–2 (Joh. 15:16). Nefillä, Helamanin pojalla, oli suuri valtuus Jumalalta, Hel. 11:18 (3. Nefi 7:17). Profeetta saa käskyjä kirkkoa varten, OL 21:4–5. Kukaan ei saa saarnata evankeliumia eikä vahvistaa kirkkoa, ellei hän ole jonkun sellaisen asettama, jolla on valtuus, OL 42:11. Vanhinten tulee saarnata evankeliumia toimien valtuudella, OL 68:8. Jokaisen, joka saarnaa tai suorittaa toimituksia Jumalan puolesta, täytyy olla Jumalan kutsuma niiden kautta, joilla on toimivalta, UK 5.
Uusien pyhien kirjoitusten julki tuleminen: Juudan sauva liittyy Joosefin sauvaan, Hes. 37:15–20. Pyhien kirjoitusten julki tuleminen myöhempinä aikoina oli ennustettu, 1. Nefi 13:38–41. Me uskomme, että Jumala ilmoittaa vielä monia suuria ja tärkeitä asioita, UK 9.
Kirkon organisaatio: Kirkko on rakennettu apostolien ja profeettojen perustukselle, Ef. 2:19–20. Apostolit ja profeetat ovat välttämättömiä kirkolle, Ef. 4:11–16. Kristus on seurakunnan pää, Ef. 5:23. Kristuksen kirkkoa on kutsuttava hänen nimellään, 3. Nefi 27:8. Me uskomme samaan järjestykseen, joka oli alkukirkossa, UK 6.
Lähetystyö: Menkää siis ja opettakaa kaikkia kansoja, Matt. 28:19–20. Seitsemänkymmentä kutsuttiin saarnaamaan evankeliumia, Luuk. 10:1. He halusivat, että pelastusta julistettaisiin jokaiselle luodulle, Moosia 28:3. Vanhinten tulee lähteä maailmaan saarnaamaan minun evankeliumiani kaksittain, OL 42:6. Evankeliumia täytyy saarnata kaikille luoduille, OL 58:64.
Hengen lahjat: He alkoivat puhua eri kielillä, Ap. t. 2:4. Vanhinten tulee parantaa sairaita, Jaak. 5:14. Älkää kieltäkö Jumalan lahjoja, Moroni 10:8. Hengen lahjojen luettelo, OL 46:13–26 (1. Kor. 12:1–11; Moroni 10:9–18).
Temppelit: Minä teen heidän kanssaan ikuisen liiton ja asetan pyhäkköni ikiajoiksi heidän keskelleen, Hes. 37:26–27. Aivan äkkiä tulee temppeliinsä Valtias, Mal. 3:1. Nefi rakensi temppelin, 2. Nefi 5:16. Pyhiä nuhdeltiin siitä, etteivät he olleet rakentaneet Herran huonetta, OL 95 (OL 88:119). Herran kansa rakentaa aina temppeleitä suorittaakseen pyhiä toimituksia, OL 124:37–44. Temppeleiden rakentaminen ja toimitusten suorittaminen ovat osa suurta myöhempien aikojen työtä, OL 138:53–54.Eikö olisi tarpeen, että jokaiselta Map-laiselta mormonilta pyydetään sairaustodistus, ennenkuin hän alkaa toimia kirkon pr- tehtävissä?
yleisen edun vuoksi kirjoitti:
Eikö olisi tarpeen, että jokaiselta Map-laiselta mormonilta pyydetään sairaustodistus, ennenkuin hän alkaa toimia kirkon pr- tehtävissä?
Eikös mielummin terveystodistus...
Eikö olisi tarpeen, että jokaiselta Map-laiselta mormonilta pyydetään sairaustodistus, ennenkuin hän alkaa toimia kirkon pr- tehtävissä?
Täälä kirjoittavat eivät ole kirkon pr tehtävissä jos ilkeämielinen viittauksesi oli siihen.
Etkö osaa erottaa toisistaan uskonnollista ja tieteellistä totuutta? Sinulle olisi tarpeen käsitteitä selventävä pohdiskelu. Hanki esim. "Filosofian sanakirja", WSOY 1999. Siinä selvennetään mm. eri totuuskäsitteitä.
- M.E.L.
Tapani1 kirjoitti:
Etkö osaa erottaa toisistaan uskonnollista ja tieteellistä totuutta? Sinulle olisi tarpeen käsitteitä selventävä pohdiskelu. Hanki esim. "Filosofian sanakirja", WSOY 1999. Siinä selvennetään mm. eri totuuskäsitteitä.
Jos uskonnollinen 'totuus' ilmoitetaan samassa teoksessa kuvitteellisen historiallisen kertomuksen kanssa epämääräisen 'profeetan' toimesta niin kyllä moisen uskonnollisen'totuuden' uskottavuus on mielestäni pyöreä NOLLA.
M.E.L. kirjoitti:
Jos uskonnollinen 'totuus' ilmoitetaan samassa teoksessa kuvitteellisen historiallisen kertomuksen kanssa epämääräisen 'profeetan' toimesta niin kyllä moisen uskonnollisen'totuuden' uskottavuus on mielestäni pyöreä NOLLA.
Kuvitteellinenenko? Jos noin ajattelet, niin sinun tulisi punnita millä viisaudella Joseph Smith osasi antaa esim. tällaisen kuvauksen kristikunnan tilanteesta:
2. Nefi
LUKU 28
Monia vääriä kirkkoja perustetaan viimeisinä aikoina. Ne opettavat vääriä, turhia ja mielettömiä oppeja. Luopumus saa vallan väärien opettajien tähden. Perkele riehuu ihmisten sydämissä. Hän opettaa kaikenlaisia vääriä oppeja. Noin 559–545 eKr.
1 JA nyt, katso, veljeni, minä olen puhunut teille, niin kuin Henki on minua vaatinut; sen vuoksi minä tiedän, että näin täytyy varmasti tapahtua.
2 Ja ne asiat, jotka kirjasta kirjoitetaan, tulevat olemaan suuriarvoisia ihmislapsille ja etenkin meidän jälkeläisillemme, jotka ovat Israelin huoneen jäännöstä.
3 Sillä sinä päivänä tapahtuu, että kirkot, joita on perustettu, eikä Herralle, sanovat toisillensa: Katso, minä, minä olen Herran; ja toiset sanovat: Minä, minä olen Herran, ja niin sanoo jokainen, joka on perustanut kirkkoja, eikä Herralle —
4 ja ne kiistelevät keskenänsä, ja niiden papit kiistelevät keskenänsä, ja he opettavat omalla tietämyksellään ja kieltävät Pyhän Hengen, joka antaa sanat.
5 Ja he kieltävät Jumalan, Israelin Pyhän, voiman, ja he sanovat kansalle: Kuunnelkaa meitä ja kuulkaa meidän opetuksiamme, sillä katso, tänään ei ole Jumalaa, sillä Herra ja Lunastaja on tehnyt työnsä, ja hän on antanut voimansa ihmisille;
6 katso, kuulkaa minun opetuksiani; jos he sanovat, että on tapahtunut ihme Herran käden kautta, älkää sitä uskoko, sillä tänä päivänä hän ei ole ihmeiden Jumala; hän on työnsä tehnyt.
7 Niin, ja on monia, jotka sanovat: Syökää, juokaa ja olkaa iloisia, sillä huomenna me kuolemme, ja meidän käy hyvin.
8 Ja on myös monia, jotka sanovat: Syökää, juokaa ja olkaa iloisia, mutta pelätkää silti Jumalaa — hän hyväksyy pienen synnin tekemisen; niin, valehdelkaa vähäsen, käyttäkää toista hyväksenne hänen sanojensa tähden, kaivakaa kuoppa lähimmäisellenne; ei tässä ole mitään pahaa; ja tehkää kaikkea tätä, sillä huomenna me kuolemme; ja jos olemmekin syyllisiä, Jumala antaa meille muutaman raipaniskun, ja lopulta meidät pelastetaan Jumalan valtakuntaan.
9 Niin, ja tulee olemaan monia, jotka opettavat tällä tavoin vääriä ja turhia ja mielettömiä oppeja ja pöyhkeilevät sydämessään ja yrittävät syvälle kätkeä suunnitelmansa Herralta; ja heidän tekonsa ovat pimeässä.
10 Ja pyhien veri huutaa maasta heitä vastaan.
11 Niin, he ovat kaikki poikenneet pois; he ovat turmeltuneet.
12 Ylpeyden tähden ja väärien opettajien ja väärän opin tähden heidän kirkkonsa ovat turmeltuneet, ja heidän kirkkonsa ovat ylhäisiä; ylpeyden tähden he pöyhkeilevät.
13 He riistävät köyhiä hienojen pyhäkköjensä tähden; he riistävät köyhiä hienojen vaatteidensa tähden; ja he vainoavat sävyisiä ja sydämeltään vaatimattomia, koska he pöyhkeilevät ylpeydessään.
14 He ovat uppiniskaisia ja pystypäisiä; niin, ja ylpeyden ja jumalattomuuden ja iljetysten ja haureuden tähden he ovat kaikki kulkeneet harhaan, paitsi muutamat, jotka ovat nöyriä Kristuksen seuraajia; kuitenkin heitä johdatellaan, niin että monta kertaa he eksyvät, koska heitä opetetaan ihmisten opetusten mukaisesti.
15 Oi viisaita ja oppineita ja rikkaita, jotka pöyhkeilevät sydämensä kopeudessa, ja kaikkia niitä, jotka saarnaavat vääriä oppeja, ja kaikkia niitä, jotka harjoittavat haureutta ja vääristelevät Herran oikean tien; voi, voi, voi heitä, sanoo Herra Jumala Kaikkivaltias, sillä heidät syöstään alas helvettiin!
16 Voi niitä, jotka sysäävät vanhurskaan syrjään tyhjän tähden ja herjaavat sitä, mikä hyvää on, ja sanovat, ettei se ole minkään arvoista! Sillä tulee päivä, jolloin Herra Jumala rankaisee joutuin maan asukkaita; ja sinä päivänä, jona he ovat pahuudessa täysin kypsiä, he menehtyvät.
17 Mutta katso, jos maan asukkaat tekevät parannuksen jumalattomuudestaan ja iljetyksistään, heitä ei hävitetä, sanoo Herra Sebaot.
18 Mutta katso, sen suuren ja iljettävän kirkon, koko maan huoran, täytyy sortua maahan, ja sen sortumisen täytyy olla suuri.
19 Sillä Perkeleen valtakunnan täytyy järkkyä, ja ne, jotka siihen kuuluvat, on herätettävä parannukseen, tai Perkele kytkee heidät ikuisiin kahleisiinsa, ja he yltyvät vihaan ja hukkuvat;
20 sillä katso, sinä aikana hän riehuu ihmislasten sydämessä ja yllyttää heitä vihaan sitä vastaan, mikä on hyvää.
21 Ja toiset hän rauhoittaa ja tuudittaa heidät lihalliseen turvallisuuteen, niin että he sanovat: kaikki on hyvin Siionissa, niin, Siion menestyy, kaikki on hyvin — ja näin Perkele pettää heidän sielunsa ja eksyttää heidät varovasti alas helvettiin.
22 Ja katso, toisia hän mielistelee ja sanoo heille, ettei helvettiä ole; ja hän sanoo heille: Minä en ole Perkele, sillä sellaista ei ole — ja näin hän kuiskuttelee heidän korviinsa, kunnes hän kytkee heidät kauheisiin kahleisiinsa, joista ei ole vapautusta.Tapani1 kirjoitti:
Kuvitteellinenenko? Jos noin ajattelet, niin sinun tulisi punnita millä viisaudella Joseph Smith osasi antaa esim. tällaisen kuvauksen kristikunnan tilanteesta:
2. Nefi
LUKU 28
Monia vääriä kirkkoja perustetaan viimeisinä aikoina. Ne opettavat vääriä, turhia ja mielettömiä oppeja. Luopumus saa vallan väärien opettajien tähden. Perkele riehuu ihmisten sydämissä. Hän opettaa kaikenlaisia vääriä oppeja. Noin 559–545 eKr.
1 JA nyt, katso, veljeni, minä olen puhunut teille, niin kuin Henki on minua vaatinut; sen vuoksi minä tiedän, että näin täytyy varmasti tapahtua.
2 Ja ne asiat, jotka kirjasta kirjoitetaan, tulevat olemaan suuriarvoisia ihmislapsille ja etenkin meidän jälkeläisillemme, jotka ovat Israelin huoneen jäännöstä.
3 Sillä sinä päivänä tapahtuu, että kirkot, joita on perustettu, eikä Herralle, sanovat toisillensa: Katso, minä, minä olen Herran; ja toiset sanovat: Minä, minä olen Herran, ja niin sanoo jokainen, joka on perustanut kirkkoja, eikä Herralle —
4 ja ne kiistelevät keskenänsä, ja niiden papit kiistelevät keskenänsä, ja he opettavat omalla tietämyksellään ja kieltävät Pyhän Hengen, joka antaa sanat.
5 Ja he kieltävät Jumalan, Israelin Pyhän, voiman, ja he sanovat kansalle: Kuunnelkaa meitä ja kuulkaa meidän opetuksiamme, sillä katso, tänään ei ole Jumalaa, sillä Herra ja Lunastaja on tehnyt työnsä, ja hän on antanut voimansa ihmisille;
6 katso, kuulkaa minun opetuksiani; jos he sanovat, että on tapahtunut ihme Herran käden kautta, älkää sitä uskoko, sillä tänä päivänä hän ei ole ihmeiden Jumala; hän on työnsä tehnyt.
7 Niin, ja on monia, jotka sanovat: Syökää, juokaa ja olkaa iloisia, sillä huomenna me kuolemme, ja meidän käy hyvin.
8 Ja on myös monia, jotka sanovat: Syökää, juokaa ja olkaa iloisia, mutta pelätkää silti Jumalaa — hän hyväksyy pienen synnin tekemisen; niin, valehdelkaa vähäsen, käyttäkää toista hyväksenne hänen sanojensa tähden, kaivakaa kuoppa lähimmäisellenne; ei tässä ole mitään pahaa; ja tehkää kaikkea tätä, sillä huomenna me kuolemme; ja jos olemmekin syyllisiä, Jumala antaa meille muutaman raipaniskun, ja lopulta meidät pelastetaan Jumalan valtakuntaan.
9 Niin, ja tulee olemaan monia, jotka opettavat tällä tavoin vääriä ja turhia ja mielettömiä oppeja ja pöyhkeilevät sydämessään ja yrittävät syvälle kätkeä suunnitelmansa Herralta; ja heidän tekonsa ovat pimeässä.
12 Ylpeyden tähden ja väärien opettajien ja väärän opin tähden heidän kirkkonsa ovat turmeltuneet, ja heidän kirkkonsa ovat ylhäisiä; ylpeyden tähden he pöyhkeilevät.
13 He riistävät köyhiä hienojen pyhäkköjensä tähden; he riistävät köyhiä hienojen vaatteidensa tähden; ja he vainoavat sävyisiä ja sydämeltään vaatimattomia, koska he pöyhkeilevät ylpeydessään.
14 He ovat uppiniskaisia ja pystypäisiä; niin, ja ylpeyden ja jumalattomuuden ja iljetysten ja haureuden tähden he ovat kaikki kulkeneet harhaan, paitsi muutamat, jotka ovat nöyriä Kristuksen seuraajia; kuitenkin heitä johdatellaan, niin että monta kertaa he eksyvät, koska heitä opetetaan ihmisten opetusten mukaisesti.
15 Oi viisaita ja oppineita ja rikkaita, jotka pöyhkeilevät sydämensä kopeudessa, ja kaikkia niitä, jotka saarnaavat vääriä oppeja, ja kaikkia niitä, jotka harjoittavat haureutta ja vääristelevät Herran oikean tien; voi, voi, voi heitä, sanoo Herra Jumala Kaikkivaltias, sillä heidät syöstään alas helvettiin!
16 Voi niitä, jotka sysäävät vanhurskaan syrjään tyhjän tähden ja herjaavat sitä, mikä hyvää on, ja sanovat, ettei se ole minkään arvoista! Sillä tulee päivä, jolloin Herra Jumala rankaisee joutuin maan asukkaita; ja sinä päivänä, jona he ovat pahuudessa täysin kypsiä, he menehtyvät.
17 Mutta katso, jos maan asukkaat tekevät parannuksen jumalattomuudestaan ja iljetyksistään, heitä ei hävitetä, sanoo Herra Sebaot.
18 Mutta katso, sen suuren ja iljettävän kirkon, koko maan huoran, täytyy sortua maahan, ja sen sortumisen täytyy olla suuri.
19 Sillä Perkeleen valtakunnan täytyy järkkyä, ja ne, jotka siihen kuuluvat, on herätettävä parannukseen, tai Perkele kytkee heidät ikuisiin kahleisiinsa, ja he yltyvät vihaan ja hukkuvat;
20 sillä katso, sinä aikana hän riehuu ihmislasten sydämessä ja yllyttää heitä vihaan sitä vastaan, mikä on hyvää.
21 Ja toiset hän rauhoittaa ja tuudittaa heidät lihalliseen turvallisuuteen, niin että he sanovat: kaikki on hyvin Siionissa, niin, Siion menestyy, kaikki on hyvin — ja näin Perkele pettää heidän sielunsa ja eksyttää heidät varovasti alas helvettiin.
22 Ja katso, toisia hän mielistelee ja sanoo heille, ettei helvettiä ole; ja hän sanoo heille: Minä en ole Perkele, sillä sellaista ei ole — ja näin hän kuiskuttelee heidän korviinsa, kunnes hän kytkee heidät kauheisiin kahleisiinsa, joista ei ole vapautusta.Edellä olevassa on kirosanafiltteri tehnyt pisteviivoja. Kun klikkaa pisteitä saa alkuperäisen tekstin näkyviin.
- to..
Tapani1 kirjoitti:
2. Nefi
LUKU 28
22 Ja katso, toisia hän mielistelee ja sanoo heille, ettei helvettiä ole; ja hän sanoo heille: Minä en ole Perkele, sillä sellaista ei ole — ja näin hän kuiskuttelee heidän korviinsa, kunnes hän kytkee heidät kauheisiin kahleisiinsa, joista ei ole vapautusta.Mitä aikaa tuon pitäisi kuvata?
- tode*
to.. kirjoitti:
Mitä aikaa tuon pitäisi kuvata?
500 eKr. ei käytetty sanaa "Kristus" missään profetioissa, eikä ennustuksissa.
Tuossa tekstissä näkyy aika selvästi Smithin sekava suhde eri hengellisiin liikkeisiin. tode* kirjoitti:
500 eKr. ei käytetty sanaa "Kristus" missään profetioissa, eikä ennustuksissa.
Tuossa tekstissä näkyy aika selvästi Smithin sekava suhde eri hengellisiin liikkeisiin.Mormonin kirjan kansa sai monia ilmoituksia. Niissä käytettiin Kristus -sanaa ja Raamattukin mainittiin. Sinä näytät punnitsevan Amerikan mantereen tapantumia eurooppalaisesta näläkulmasta.
- R. Sitia
Tapani1 kirjoitti:
Mormonin kirjan kansa sai monia ilmoituksia. Niissä käytettiin Kristus -sanaa ja Raamattukin mainittiin. Sinä näytät punnitsevan Amerikan mantereen tapantumia eurooppalaisesta näläkulmasta.
Kaikkihan varmaan ymmärtävät kuinka Jumala puhui nefiläisille kreikkansekaista reformoitua egyptiä ja hepreaa, mutta Joseph Smithille ilmoitukset tulivat Kuningas Jaakon käännöksen englantia mukailevava tekstinä ilman minkäänlaista käsitystä kieliopista tai pronominien oikeanlaisesta käytöstä.
Tässä linkki Packhamin artikkeliin aiheesta:
http://packham.n4m.org/linguist.htm R. Sitia kirjoitti:
Kaikkihan varmaan ymmärtävät kuinka Jumala puhui nefiläisille kreikkansekaista reformoitua egyptiä ja hepreaa, mutta Joseph Smithille ilmoitukset tulivat Kuningas Jaakon käännöksen englantia mukailevava tekstinä ilman minkäänlaista käsitystä kieliopista tai pronominien oikeanlaisesta käytöstä.
http://packham.n4m.org/linguist.htmTuollaista laukoo vain henkilö, joka haluaa ymmärtää väärin ja kierosti.
Mormonin kirja on kirjoittettu uudistetuin egyptiläisin kirjoitusmerkein, mutta se mitä kirjoitettiin oli sitä kieltä, jota tuo kansa käytti. Joseph Smith käytti Kuningas Jaakon käännöstä kun asia oli sama. Tuon käännöksen tyylikin vaikuti hänen käyttämiinsä lauseisiin. Joseph Smith kirjoitti siten kuin hänen kielellinen taitonsa salli. Se ei ollut kovin kehittynyt vielä tuohon aikaan.- R. Sitia
Tapani1 kirjoitti:
Tuollaista laukoo vain henkilö, joka haluaa ymmärtää väärin ja kierosti.
Mormonin kirja on kirjoittettu uudistetuin egyptiläisin kirjoitusmerkein, mutta se mitä kirjoitettiin oli sitä kieltä, jota tuo kansa käytti. Joseph Smith käytti Kuningas Jaakon käännöstä kun asia oli sama. Tuon käännöksen tyylikin vaikuti hänen käyttämiinsä lauseisiin. Joseph Smith kirjoitti siten kuin hänen kielellinen taitonsa salli. Se ei ollut kovin kehittynyt vielä tuohon aikaan.Noin sanoo Rickhard Packham, joka on analysoinut MK:n, OL:n ja KH:n linguistiikan kaikkea sitä tietoa ja koulustaan vasten, jotka hän on vuosikymmenien aikana kerännyt opiskeltuaan ja opetettuaan 55 vuotta kieliä. Artikkelissaan hän esittää asia hyvin perusteltuna riittävillä lähdeviitteillä ja hyvin selkeästi. Sinulla ilmeisesti on paremmat kielelliset edellytykset kuin hänellä kun pystyt näin suoralta kädeltä tuomitsemaan hänen päätelmänsä vääriksi ja kieroutuneiksi. Voisitko esittää vastineesi Packhamin artikkeliin, jotta voimme vertailla?
- to..
R. Sitia kirjoitti:
http://packham.n4m.org/linguist.htmAntamasi linkki oli erittäin hyvä, ei virheitä mitä tulee Israelin uskontoon/juutalaisuuteen tai heprean kieleen. Smith sen sijaan...
R. Sitia kirjoitti:
Noin sanoo Rickhard Packham, joka on analysoinut MK:n, OL:n ja KH:n linguistiikan kaikkea sitä tietoa ja koulustaan vasten, jotka hän on vuosikymmenien aikana kerännyt opiskeltuaan ja opetettuaan 55 vuotta kieliä. Artikkelissaan hän esittää asia hyvin perusteltuna riittävillä lähdeviitteillä ja hyvin selkeästi. Sinulla ilmeisesti on paremmat kielelliset edellytykset kuin hänellä kun pystyt näin suoralta kädeltä tuomitsemaan hänen päätelmänsä vääriksi ja kieroutuneiksi. Voisitko esittää vastineesi Packhamin artikkeliin, jotta voimme vertailla?
Mikähän tyyppi tää Packmakin on ei ainakaan ole pannut esille mitään tietoa omasta koulutuspohjastaan. Selasin läpi, enkä katso tarpeelliseksi lukea tarkempaa. Hän varmaa nauraa, kuten tekin sille että Eskimot kustuvat Hevosta isoksi koiraksi! Eihän se mikään koira ole pitäähän eskimoiden nyt senverran tietää ... eiks je!
Se siitä "tutkimuksesta"- R. Sitia
nenada kirjoitti:
Mikähän tyyppi tää Packmakin on ei ainakaan ole pannut esille mitään tietoa omasta koulutuspohjastaan. Selasin läpi, enkä katso tarpeelliseksi lukea tarkempaa. Hän varmaa nauraa, kuten tekin sille että Eskimot kustuvat Hevosta isoksi koiraksi! Eihän se mikään koira ole pitäähän eskimoiden nyt senverran tietää ... eiks je!
Se siitä "tutkimuksesta"No jos olisit googlannut Richard Packhamia niin ykkösenä pongahtaa hänen elämänkertansa: http://home.teleport.com/~packham/bio2.htm
Jonka alusta löytyy lyhyt yhteenveto:
1933 Born in Pocatello, Idaho
1939 Started school in Blackfoot, Idaho
1946-1950 High school in Blackfoot
1950-1954 At Brigham Young University in Provo, Utah
1952 Married Elaine Kirby
1953 Daughter Laura Jane born
1954 Son George born
1954-1955 At Northwestern University
1955-1957 Teaching at Ben Lomond High School, Ogden, Utah
1955 Son Kirby born
1957-1960 Studies at Johns Hopkins University, Baltimore
1960 Divorced by Elaine
1960-1961 Fulbright year in Munich, Germany
1961-1964 Teaching at University of California, Berkeley
1964-1990 Teaching at City College of San Francisco
1965 Married Janet Riggs
1967 Son John born
1970 Moved to 363 14th Avenue, San Francisco
1970-1974 Law studies at University of San Francisco
1972 Son David born
1974 Admitted to California bar
1974-1984 Part-time practice of law in San Francisco
1990 Moved to Roseburg, Oregon
1991-1994 Worked at Crawford & Associates (attorneys)
1992 Admitted to Oregon bar, began practice of law with Crawford firm
1994 Elected director, Douglas Soil & Water Conservation District, four-year term
1994 Appointed by county commissioners to Douglas County Museum Advisory Board (resigned 1998)
1995 Retired completely from practice of law
Elmänkerrassaan mainitsee suorittaneensa tutkinnot Saksasta, Espanjasta ja Latinasta. Lisäksi suorittanut jatko-opintoja historiallisista Anglo-saksisista kielistä, joihin mm. King Jamesin aikainen englantikin lukeutuu, kreikasta, hepreasta jne jne. eli kyllä mä aika paljon annan painoarvoa tälle hepulle, jos hän sanoo, että OL:n ilmoitusten ja MK:n englanninkieli on täynnä alkeellisia kielioppivirheitä, niin Jumalalla ei selkeesti ole kielioppi hallussa. Jos jostain löytyy muunlaisia analyysejä niin toki lukisin mielelläni myös ne ihan vertailun vuoksi. R. Sitia kirjoitti:
No jos olisit googlannut Richard Packhamia niin ykkösenä pongahtaa hänen elämänkertansa: http://home.teleport.com/~packham/bio2.htm
Jonka alusta löytyy lyhyt yhteenveto:
1933 Born in Pocatello, Idaho
1939 Started school in Blackfoot, Idaho
1946-1950 High school in Blackfoot
1950-1954 At Brigham Young University in Provo, Utah
1952 Married Elaine Kirby
1953 Daughter Laura Jane born
1954 Son George born
1954-1955 At Northwestern University
1955-1957 Teaching at Ben Lomond High School, Ogden, Utah
1955 Son Kirby born
1957-1960 Studies at Johns Hopkins University, Baltimore
1960 Divorced by Elaine
1960-1961 Fulbright year in Munich, Germany
1961-1964 Teaching at University of California, Berkeley
1964-1990 Teaching at City College of San Francisco
1965 Married Janet Riggs
1967 Son John born
1970 Moved to 363 14th Avenue, San Francisco
1970-1974 Law studies at University of San Francisco
1972 Son David born
1974 Admitted to California bar
1974-1984 Part-time practice of law in San Francisco
1990 Moved to Roseburg, Oregon
1991-1994 Worked at Crawford & Associates (attorneys)
1992 Admitted to Oregon bar, began practice of law with Crawford firm
1994 Elected director, Douglas Soil & Water Conservation District, four-year term
1994 Appointed by county commissioners to Douglas County Museum Advisory Board (resigned 1998)
1995 Retired completely from practice of law
Elmänkerrassaan mainitsee suorittaneensa tutkinnot Saksasta, Espanjasta ja Latinasta. Lisäksi suorittanut jatko-opintoja historiallisista Anglo-saksisista kielistä, joihin mm. King Jamesin aikainen englantikin lukeutuu, kreikasta, hepreasta jne jne. eli kyllä mä aika paljon annan painoarvoa tälle hepulle, jos hän sanoo, että OL:n ilmoitusten ja MK:n englanninkieli on täynnä alkeellisia kielioppivirheitä, niin Jumalalla ei selkeesti ole kielioppi hallussa. Jos jostain löytyy muunlaisia analyysejä niin toki lukisin mielelläni myös ne ihan vertailun vuoksi."jos hän sanoo, että OL:n ilmoitusten ja MK:n englanninkieli on täynnä alkeellisia kielioppivirheitä, niin Jumalalla ei selkeesti ole kielioppi hallussa. "
Et ole varmaan koskaan kuulutkaan että JS ei ollut erityisen hyvä kirjoittamisen taidoissaan. Käännnöskin ethtiin ilman välimerkkeja taijakeita... ne tehtiin myöhemmin.
Et myöskään ole koskaan kuullut että monet MKn "kielioppivirheet" todistavat, että kirja on nähtävästi hebreapohjaisesta kielestä käännetty, koska sen virheet ovat samat kuin jos olisi kääntänyt hebreaa osaamatta kunnolal omaa kieltään.
OK kaverilla on siis arvosanoja hyvä... mutta mitä ne auttavat tässä asiassa. Hän ei usko MKhon joten hän tuietenkin näkee vain asiat jotka muka osoittavat MKn vääräksi! Ei mormonitutkijan on saatava todelal vahva todistus tai todell huippu tieteilijä, edes uskaltaakseen liittyä MAP kirkkoon sillä hän tietää, että vain hiemankin positiivinen lausunto MAP kirkosta, niin hänen "maineensa on mennyttä". Samoin MAP tutkijat tietävät kyllä, miten nuoleskella "paremmassa maineessa olevia". No jokaisella on oma omatunto ja toisilla se on hyvin hyväksyvä.- tode*
Tapani1 kirjoitti:
Mormonin kirjan kansa sai monia ilmoituksia. Niissä käytettiin Kristus -sanaa ja Raamattukin mainittiin. Sinä näytät punnitsevan Amerikan mantereen tapantumia eurooppalaisesta näläkulmasta.
ja Amerikan mantereelta päin katsottuna tämäkin asia pannaan menemään Raamatun vastaisesti?
Noh, tosiasiassahan tekstin kirjoittajlta meni tässäkin hieman puurot ja vellit sikinsokin. Tuli kiehautettua sekametelisoppaa taas kerran. Smith on ollut todentotta kuuntelemassa tulikivenkatkuisia herätyssaarnoja, joiden mukaan tuotakin tekstiä sitten kirjoitteli. Häneltä pääsi unohtumaan, ettei VT mainitse Kristusta nimeltä. tode* kirjoitti:
ja Amerikan mantereelta päin katsottuna tämäkin asia pannaan menemään Raamatun vastaisesti?
Noh, tosiasiassahan tekstin kirjoittajlta meni tässäkin hieman puurot ja vellit sikinsokin. Tuli kiehautettua sekametelisoppaa taas kerran. Smith on ollut todentotta kuuntelemassa tulikivenkatkuisia herätyssaarnoja, joiden mukaan tuotakin tekstiä sitten kirjoitteli. Häneltä pääsi unohtumaan, ettei VT mainitse Kristusta nimeltä.Etkö usko, että Kristuksella oli myös muita lampaita ja saivat kuulla Hänen sanansa? Tuolle kansalle ilmoitettiin nimi Kristus ja myös Raamattu mainittiin.
- tode*
Tapani1 kirjoitti:
Etkö usko, että Kristuksella oli myös muita lampaita ja saivat kuulla Hänen sanansa? Tuolle kansalle ilmoitettiin nimi Kristus ja myös Raamattu mainittiin.
nämä lampaat elelivät hieman etuajassa ollakseen oikeasti Kristuksen lampaita.
Tässä taas esimerkki siitä, kuinka Smith sekoitti TV:n ja UT:n tekstit ja sisällön ihan väärissä paikoissa. - to..
Tapani1 kirjoitti:
Etkö usko, että Kristuksella oli myös muita lampaita ja saivat kuulla Hänen sanansa? Tuolle kansalle ilmoitettiin nimi Kristus ja myös Raamattu mainittiin.
Kenenkään nimi ei ole Kristus, joka tarkoittaa kreikaksi voideltua,kuninkaat ja papit Israelissa voideltiin joten he olivat masiach, voideltuja .Missään VT ei lupaa että tulee erityinen masiach tämä nimitys vain otettiin käyttöön tulkittaessa tiettyjä VT:n profeettojen lausuntoja. Jos joillekin on siis ilmoitettu tuo "nimi" ei se ole a) erisnimi b) ei merkinnyt heille yleisnimenäkään mitä kristityille myöhemmin koska nimitykseen juutalaisuudessa liitetyt asiat ja ajatukset syntyivät vasta toisen temppelin aikaan ja kristinuskossa saivat täysin toisenlaisen muodon kuin juutalaisuudessa.Israelilaiset ennen eksiiliä tunsivat vasta pienen osaan kirjoituksista, eihän huomattavaa osaa ollut vielä edes kirjoitettu ja niihin joita ei ollut perustuu messiasajatus.
Sama asia "Raamatun" suhteen: ei ollut pyhäksi määriteltyä kirjoituskokoelmaa saatii sille nimeä Raamattu, ennen kuin toisella vuosisadalla vai oliko nimi vasta kolmannelta.En nyt muista. - R. Sitia
nenada kirjoitti:
"jos hän sanoo, että OL:n ilmoitusten ja MK:n englanninkieli on täynnä alkeellisia kielioppivirheitä, niin Jumalalla ei selkeesti ole kielioppi hallussa. "
Et ole varmaan koskaan kuulutkaan että JS ei ollut erityisen hyvä kirjoittamisen taidoissaan. Käännnöskin ethtiin ilman välimerkkeja taijakeita... ne tehtiin myöhemmin.
Et myöskään ole koskaan kuullut että monet MKn "kielioppivirheet" todistavat, että kirja on nähtävästi hebreapohjaisesta kielestä käännetty, koska sen virheet ovat samat kuin jos olisi kääntänyt hebreaa osaamatta kunnolal omaa kieltään.
OK kaverilla on siis arvosanoja hyvä... mutta mitä ne auttavat tässä asiassa. Hän ei usko MKhon joten hän tuietenkin näkee vain asiat jotka muka osoittavat MKn vääräksi! Ei mormonitutkijan on saatava todelal vahva todistus tai todell huippu tieteilijä, edes uskaltaakseen liittyä MAP kirkkoon sillä hän tietää, että vain hiemankin positiivinen lausunto MAP kirkosta, niin hänen "maineensa on mennyttä". Samoin MAP tutkijat tietävät kyllä, miten nuoleskella "paremmassa maineessa olevia". No jokaisella on oma omatunto ja toisilla se on hyvin hyväksyvä."Et ole varmaan koskaan kuulutkaan että JS ei ollut erityisen hyvä kirjoittamisen taidoissaan. "
Jos näin on niin OL:ään kirjatut asiat eivät ole Jumalan ilmoituksia vaan JS:n tulkintoja niistä ja näin ollen sisältävät inhimillisiä virheitä eivätkä ole Jumalan sanaa.
"Et myöskään ole koskaan kuullut että monet MKn "kielioppivirheet" todistavat, että kirja on nähtävästi hebreapohjaisesta kielestä käännetty, koska sen virheet ovat samat kuin jos olisi kääntänyt hebreaa osaamatta kunnolal omaa kieltään."
Ja taas metsään. JS käänsi pistämällä kiven hattuun ja lukemalla kivestä Jumalan lähettämiä sanoja, jotka kirjuri kirjoitti ylös, jopa niin, että sana ei vaihtunut kunnes sana oli oikein ylös kirjattu. JS:llä ei ollut tämän kääntämisen kanssa sitten niin mitään tekemistä vaan Jumala sen teki kokonaisuudessaan. Väittämällä, että virheet ovat ihmisestä johtuvia, väität, että Jumala teki inhimillisiä virheitä käännöstyön ainkana. R. Sitia kirjoitti:
"Et ole varmaan koskaan kuulutkaan että JS ei ollut erityisen hyvä kirjoittamisen taidoissaan. "
Jos näin on niin OL:ään kirjatut asiat eivät ole Jumalan ilmoituksia vaan JS:n tulkintoja niistä ja näin ollen sisältävät inhimillisiä virheitä eivätkä ole Jumalan sanaa.
"Et myöskään ole koskaan kuullut että monet MKn "kielioppivirheet" todistavat, että kirja on nähtävästi hebreapohjaisesta kielestä käännetty, koska sen virheet ovat samat kuin jos olisi kääntänyt hebreaa osaamatta kunnolal omaa kieltään."
Ja taas metsään. JS käänsi pistämällä kiven hattuun ja lukemalla kivestä Jumalan lähettämiä sanoja, jotka kirjuri kirjoitti ylös, jopa niin, että sana ei vaihtunut kunnes sana oli oikein ylös kirjattu. JS:llä ei ollut tämän kääntämisen kanssa sitten niin mitään tekemistä vaan Jumala sen teki kokonaisuudessaan. Väittämällä, että virheet ovat ihmisestä johtuvia, väität, että Jumala teki inhimillisiä virheitä käännöstyön ainkana.Jumala voi käyttää meitä epätäydellisiä ihmisiä ilmoitusten vastaanottamiseen. Kysymys on sisälöstä eikä oikeinkirjoituksesta.
tode* kirjoitti:
nämä lampaat elelivät hieman etuajassa ollakseen oikeasti Kristuksen lampaita.
Tässä taas esimerkki siitä, kuinka Smith sekoitti TV:n ja UT:n tekstit ja sisällön ihan väärissä paikoissa.Muut lampaat olivat VAIN vain israelilaisia eli 12 heimoon kuuluvia. Muiden ihmisten luokse Kristusta ei ollut lähetetty.
Jeesus sanoi, ettei häntä lähetetty muiden kuin Israelin heimojen luo:
Matt. 15:24
Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten." [Matt. 10:6 ]
Tässä tuon jakeen ympärillä olevat jakeet:
21 Lähdettyään sieltä Jeesus meni Tyroksen ja Sidonin seudulle. [15:21-28: Mark. 7:24-30]
22 Siellä muuan kanaanilainen nainen, sen seudun asukas, tuli ja huusi: "Herra, Daavidin Poika, armahda minua! Paha henki vaivaa kauheasti tytärtäni." [Matt. 1:1 ]
23 Mutta hän ei vastannut naiselle mitään. Opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja pyysivät: "Tee hänelle jotakin. Hän kulkee perässämme ja huutaa."
24 Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten." [Matt. 10:6 ]
25 Silti nainen tuli lähemmäs, heittäytyi maahan Jeesuksen eteen ja sanoi: "Herra, auta minua!"
26 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Ei ole oikein ottaa lapsilta leipä ja heittää se koiranpenikoille."
27 "Ei olekaan, Herra", vastasi nainen, "mutta saavathan koiratkin syödä isäntänsä pöydältä putoilevia palasia."
28 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Suuri on sinun uskosi, nainen! Tapahtukoon niin kuin tahdot." Siitä hetkestä tytär oli terve. [Matt. 8:10,13]
Tuo kanaanilainen nainen pyysi apua Jeesukselta, mutta Kristus totesi, ettei Hänen tullut toimia kanaanilaisten parissa vaan pelkästään Israelin heimoihin kuuluvien parissa. Vasta myöhemmin annettiin käsky saarnata evankeliumia kaikille.- R. Sitia
Tapani1 kirjoitti:
Jumala voi käyttää meitä epätäydellisiä ihmisiä ilmoitusten vastaanottamiseen. Kysymys on sisälöstä eikä oikeinkirjoituksesta.
Rikkinäinen puhelin on hyvin tunnettu lastenleikki...
R. Sitia kirjoitti:
"Et ole varmaan koskaan kuulutkaan että JS ei ollut erityisen hyvä kirjoittamisen taidoissaan. "
Ja taas metsään. JS käänsi pistämällä kiven hattuun ja lukemalla kivestä Jumalan lähettämiä sanoja, jotka kirjuri kirjoitti ylös, jopa niin, että sana ei vaihtunut kunnes sana oli oikein ylös kirjattu. JS:llä ei ollut tämän kääntämisen kanssa sitten niin mitään tekemistä vaan Jumala sen teki kokonaisuudessaan. Väittämällä, että virheet ovat ihmisestä johtuvia, väität, että Jumala teki inhimillisiä virheitä käännöstyön ainkana.JS käytti kirjuria myös OLn kääntämisessä.
No ei JS kaikkea kääntänyt kännykälläkään. Hattu =pimeys auttaa näkemään paremmin mitä kännykäsä luki. Kyllähän tuon nyt jokainen n ykymaailman ihminen ymmärtää! 1800 luku ja miltei koko 1900 luku oli eriasia, sillon ei ymmärretty noista asioista vielä mitään, ne olivat vain ihmeellisiä kiviä.
Ehkäpä Jumala katsoi JSn kielellisesti toivottomaksi tapaukseksi, eikä enää viitsinytkään korjailla sana ym järjestyksiä vaan jätti sen Hebreankielisen kirjoitustavan näkyviin. Ikävä kyllä ne katsottiin kielivirheiksi ja joitakin niistä muutettiin.- R. Sitia
nenada kirjoitti:
JS käytti kirjuria myös OLn kääntämisessä.
No ei JS kaikkea kääntänyt kännykälläkään. Hattu =pimeys auttaa näkemään paremmin mitä kännykäsä luki. Kyllähän tuon nyt jokainen n ykymaailman ihminen ymmärtää! 1800 luku ja miltei koko 1900 luku oli eriasia, sillon ei ymmärretty noista asioista vielä mitään, ne olivat vain ihmeellisiä kiviä.
Ehkäpä Jumala katsoi JSn kielellisesti toivottomaksi tapaukseksi, eikä enää viitsinytkään korjailla sana ym järjestyksiä vaan jätti sen Hebreankielisen kirjoitustavan näkyviin. Ikävä kyllä ne katsottiin kielivirheiksi ja joitakin niistä muutettiin.Buahahaa. Kaikkea sinäkin keksit, vai vielä heprealainen kirjoitusasukin näkyvissä...
Tässä muuten juutalainen analyysi MK:sta ja sen virheistä:
http://www.yadlachimusa.org.il/?CategoryID=203&ArticleID=603
Eli metsään mennään melkein joka osa-alueella tämänkin mukaan. R. Sitia kirjoitti:
Buahahaa. Kaikkea sinäkin keksit, vai vielä heprealainen kirjoitusasukin näkyvissä...
Tässä muuten juutalainen analyysi MK:sta ja sen virheistä:
http://www.yadlachimusa.org.il/?CategoryID=203&ArticleID=603
Eli metsään mennään melkein joka osa-alueella tämänkin mukaan.Wow olipa mielikuvituksellinen juttu. Mistähän se sen Temppeli toimistonkin siihen sai mukaan?
MK ei sano että Nefi sivalsi Labanin pään poikki pidellessään häntä hiuksista. Ehkäpä hän vain järjesti niin että vaatteet eivät tahtraantuisi pahemmin. Vaikka saattoivathan ne tahraantuakkin... tai ehkä hän riisui ne ensin ainakin ylävartalolta... tai ties vaikka Labanilla oli ylävartalo paljaana ja Nefi otti vain jonkin viitan, tuskin hän alusvaatteita otti.- R. Sitia
nenada kirjoitti:
Wow olipa mielikuvituksellinen juttu. Mistähän se sen Temppeli toimistonkin siihen sai mukaan?
MK ei sano että Nefi sivalsi Labanin pään poikki pidellessään häntä hiuksista. Ehkäpä hän vain järjesti niin että vaatteet eivät tahtraantuisi pahemmin. Vaikka saattoivathan ne tahraantuakkin... tai ehkä hän riisui ne ensin ainakin ylävartalolta... tai ties vaikka Labanilla oli ylävartalo paljaana ja Nefi otti vain jonkin viitan, tuskin hän alusvaatteita otti.Voi nensku kulta, hyvää mielikuvitusta tarvitaan kun kuvittelee MK:n olevan totta. Kaikki muu puhuu sitä vastaan.
- to..
Tapani1 kirjoitti:
Muut lampaat olivat VAIN vain israelilaisia eli 12 heimoon kuuluvia. Muiden ihmisten luokse Kristusta ei ollut lähetetty.
Jeesus sanoi, ettei häntä lähetetty muiden kuin Israelin heimojen luo:
Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten." [Matt. 10:6 ]
Tässä tuon jakeen ympärillä olevat jakeet:
21 Lähdettyään sieltä Jeesus meni Tyroksen ja Sidonin seudulle. [15:21-28: Mark. 7:24-30]
22 Siellä muuan kanaanilainen nainen, sen seudun asukas, tuli ja huusi: "Herra, Daavidin Poika, armahda minua! Paha henki vaivaa kauheasti tytärtäni." [Matt. 1:1 ]
23 Mutta hän ei vastannut naiselle mitään. Opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja pyysivät: "Tee hänelle jotakin. Hän kulkee perässämme ja huutaa."
24 Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten." [Matt. 10:6 ]
25 Silti nainen tuli lähemmäs, heittäytyi maahan Jeesuksen eteen ja sanoi: "Herra, auta minua!"
26 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Ei ole oikein ottaa lapsilta leipä ja heittää se koiranpenikoille."
27 "Ei olekaan, Herra", vastasi nainen, "mutta saavathan koiratkin syödä isäntänsä pöydältä putoilevia palasia."
28 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Suuri on sinun uskosi, nainen! Tapahtukoon niin kuin tahdot." Siitä hetkestä tytär oli terve. [Matt. 8:10,13]
Tuo kanaanilainen nainen pyysi apua Jeesukselta, mutta Kristus totesi, ettei Hänen tullut toimia kanaanilaisten parissa vaan pelkästään Israelin heimoihin kuuluvien parissa. Vasta myöhemmin annettiin käsky saarnata evankeliumia kaikille.Israelilaisten parissahan hän työnsä tekikin, asia erikseen on se että lähetyskäsky puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista . Tuohon aikaan kaikkia jo kutsuttiin israelilaisiksi ja jos Jeesus olisi henk.koht halunnut nähdä joka diasporan, hänen olisi ollut syytä pistäytyä ensin Kaksoisvirtain maassa, sitten Egyptissä ja myös Roomassa. Nämä suuret diasporayhteisöt olivat lyhyen matkan päässä.
Palestiinan olosuhteet vain olivat radikaalisti toisenlaiset kuin diasporan, näitä vaeltavia opettajia oppilaineen oli Palestiinassa muutama muukin ja uskonnolliset olosuhteet myös toiset, ne ajatukset jotka tunnettiin ja joista keskusteltiin (ja riideltiin) Palestiinassa eivät aina edes olleet tunnettuja diaporassa tai olleet sinne muuttaneita kiinnostavia. - Ev.lut.
Tapani1 kirjoitti:
Aivan: "Tapani väittää suosivansa fallibilismia muihin totuuksiin kuin uskonnolliseen totuuteen myöntäen siis käyttävänsä kaksoistandardia." Uskonto ei ole tiedettä, vaikka siihen kuuluvia ilmiöitä voi tutkia tieteellisesti. Fallibilistinen tieteenfilosofinen teoria ei koske uskonnollisia totuuksia, jotka perustuvat ilmoituksiin. Raamatun mainitsemasta vedenpaisumuksesta on paljon enemmän aikaa kuin 2000 vuotta. Raamatun lukukäsite on toinen kuin nykyisin käytetty. Suurin Raamatun käyttämä luku on tuhat.
Temppelit: Minä teen heidän kanssaan ikuisen liiton ja asetan pyhäkköni ikiajoiksi heidän keskelleen, Hes. 37:26–27. Aivan äkkiä tulee temppeliinsä Valtias, Mal. 3:1. Nefi rakensi temppelin, 2. Nefi 5:16. Pyhiä nuhdeltiin siitä, etteivät he olleet rakentaneet Herran huonetta, OL 95 (OL 88:119). Herran kansa rakentaa aina temppeleitä suorittaakseen pyhiä toimituksia, OL 124:37–44. Temppeleiden rakentaminen ja toimitusten suorittaminen ovat osa suurta myöhempien aikojen työtä, OL 138:53–54."Raamatun lukukäsite on toinen kuin nykyisin käytetty. Suurin Raamatun käyttämä luku on tuhat."
Ilmestyskirjassa mainitaan luku 144 000 sekä puhutaan miljoonien miesten armeijoista. Pieleen meni tämäkin "totuus." Ehkä mormonien Raamatusta on joku Smithin keksimä versio?
On se kätevä määritellä oma uskonsa oikeaksi: ensin määritelläänm mikä on oikeaa uskoa ja sitten todetaan, että kappas, mormonismi sopii siihen hyvin.
Väitteesi tosi kirkon tunnusmerkeistä on tosiaan vain väite. - to..
Tapani1 kirjoitti:
Temppelit: Minä teen heidän kanssaan ikuisen liiton ja asetan pyhäkköni ikiajoiksi heidän keskelleen, Hes. 37:26–27. Aivan äkkiä tulee temppeliinsä Valtias, Mal. 3:1. Nefi rakensi temppelin, 2. Nefi 5:16. Pyhiä nuhdeltiin siitä, etteivät he olleet rakentaneet Herran huonetta, OL 95 (OL 88:119). Herran kansa rakentaa aina temppeleitä suorittaakseen pyhiä toimituksia, OL 124:37–44. Temppeleiden rakentaminen ja toimitusten suorittaminen ovat osa suurta myöhempien aikojen työtä, OL 138:53–54."Raamatun lukukäsite on toinen kuin nykyisin käytetty. Suurin Raamatun käyttämä luku on tuhat."????
Juudan leirin katselmuksessa olleita on siis kaikkiaan sata kahdeksankymmentäkuusi tuhatta neljäsataa miestä, osastoittain; he lähtekööt liikkeelle ensimmäisenä joukkona.
2:11 hänen osastonsa, katselmuksessa olleet, on neljäkymmentäkuusi tuhatta viisisataa miestä.
2:13 hänen osastonsa, katselmuksessa olleet, on viisikymmentäyhdeksän tuhatta kolmesataa miestä.
2:15 hänen osastonsa, katselmuksessa olleet, on neljäkymmentäviisi tuhatta kuusisataa viisikymmentä miestä.
2:16 Ruubenin leirin katselmuksessa olleita on siis kaikkiaan sata viisikymmentäyksi tuhatta neljäsataa viisikymmentä miestä jne
Mikä eri lukukäsite? to.. kirjoitti:
Israelilaisten parissahan hän työnsä tekikin, asia erikseen on se että lähetyskäsky puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista . Tuohon aikaan kaikkia jo kutsuttiin israelilaisiksi ja jos Jeesus olisi henk.koht halunnut nähdä joka diasporan, hänen olisi ollut syytä pistäytyä ensin Kaksoisvirtain maassa, sitten Egyptissä ja myös Roomassa. Nämä suuret diasporayhteisöt olivat lyhyen matkan päässä.
Palestiinan olosuhteet vain olivat radikaalisti toisenlaiset kuin diasporan, näitä vaeltavia opettajia oppilaineen oli Palestiinassa muutama muukin ja uskonnolliset olosuhteet myös toiset, ne ajatukset jotka tunnettiin ja joista keskusteltiin (ja riideltiin) Palestiinassa eivät aina edes olleet tunnettuja diaporassa tai olleet sinne muuttaneita kiinnostavia.Kyllä! Mormonin kirjassa mainitaan, että Kristus lupasi käydä kaikkien Israelin heimojen luona. Hekin kirjoittivat siitä, ja nuo kirjoitukset on luvattu meille myhöhemmin.
to.. kirjoitti:
Kenenkään nimi ei ole Kristus, joka tarkoittaa kreikaksi voideltua,kuninkaat ja papit Israelissa voideltiin joten he olivat masiach, voideltuja .Missään VT ei lupaa että tulee erityinen masiach tämä nimitys vain otettiin käyttöön tulkittaessa tiettyjä VT:n profeettojen lausuntoja. Jos joillekin on siis ilmoitettu tuo "nimi" ei se ole a) erisnimi b) ei merkinnyt heille yleisnimenäkään mitä kristityille myöhemmin koska nimitykseen juutalaisuudessa liitetyt asiat ja ajatukset syntyivät vasta toisen temppelin aikaan ja kristinuskossa saivat täysin toisenlaisen muodon kuin juutalaisuudessa.Israelilaiset ennen eksiiliä tunsivat vasta pienen osaan kirjoituksista, eihän huomattavaa osaa ollut vielä edes kirjoitettu ja niihin joita ei ollut perustuu messiasajatus.
Sama asia "Raamatun" suhteen: ei ollut pyhäksi määriteltyä kirjoituskokoelmaa saatii sille nimeä Raamattu, ennen kuin toisella vuosisadalla vai oliko nimi vasta kolmannelta.En nyt muista.Sisältö on tärkeämpää kuin käytetyt sanat.
Ev.lut. kirjoitti:
"Raamatun lukukäsite on toinen kuin nykyisin käytetty. Suurin Raamatun käyttämä luku on tuhat."
Ilmestyskirjassa mainitaan luku 144 000 sekä puhutaan miljoonien miesten armeijoista. Pieleen meni tämäkin "totuus." Ehkä mormonien Raamatusta on joku Smithin keksimä versio?
On se kätevä määritellä oma uskonsa oikeaksi: ensin määritelläänm mikä on oikeaa uskoa ja sitten todetaan, että kappas, mormonismi sopii siihen hyvin.
Väitteesi tosi kirkon tunnusmerkeistä on tosiaan vain väite.Tuhat sanan eteen voi laittaa lukusanoja, mutta tuhansissa lasketaan kuten sadoissakin kertoimia käyttäen.
- to..
Tapani1 kirjoitti:
Tuhat sanan eteen voi laittaa lukusanoja, mutta tuhansissa lasketaan kuten sadoissakin kertoimia käyttäen.
Ei ole kyse eri lukukäsitteistä, kyllä suomessakin lasketaan kymmenissä, sadoissa ja tuhansissa vaikka tuhannelle tuhannelle on jo oma nimi.
R. Sitia kirjoitti:
Voi nensku kulta, hyvää mielikuvitusta tarvitaan kun kuvittelee MK:n olevan totta. Kaikki muu puhuu sitä vastaan.
No leikki sikseen. Jos et tiedä heti kolme ekaa väittämää on täysin päin mäntyä. En viitsinyt pidempään lukea kun oli heti niin tietämätöntä tekstiä.
1 väittämä: Juutalaiset eivät kirjoittaisi Egyptiä on täysin väärä ja se osoitetaan historiallisin todistein täällä:
http://en.fairmormon.org/Book_of_Mormon/Anachronisms/Reformed_Egyptian
2 väittämä: Että he eivät laittaisi alttaria 3 päivän matkan päähän Jerusalemista tai minnekkään muuallekkaan. 3 päivän matkan päässä Jerusalemin Temppelistä oli Juutalaistavan mukaan lupa rakentaa alttari.
3 väittämä: Että erämaassa ei muka olisi jokea! http://www.youtube.com/watch?v=vtd35RDHXzo&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=_xyNRaBnn7g&NR=1
BYP kertoo aluetta tutkineen kirjoittamasta kirjasta ja näyttää upeita kuvia laksosta ja joesta. En suosittele alkua 4.25 sti sellaiselsl joka tykkää kyttyrää kun anteille nauretaan. Videoat ovat vastuksia Green messiahin ja tämän isän kritisoinnille. Hekään eivät ota onkeensa mitään vaan luulevat että heidän luulemansa on tosi. Aluetta on tutkittu vuosi tolkulla useamman avulla ja vesi virtaa aina siinä joessa.
http://www.youtube.com/watch?v=BoMwZf2zDQ0
http://www.youtube.com/watch?v=66dW-Ucv2YY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Q7vKxHTeO4k&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=A33bTIX2EC4&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Zm90ApCnmiU&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=uwSHPfmcsg8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=9DITt-w6cEQ&feature=related (kartta)- Ev.lut.
Tapani1 kirjoitti:
Kyllä! Mormonin kirjassa mainitaan, että Kristus lupasi käydä kaikkien Israelin heimojen luona. Hekin kirjoittivat siitä, ja nuo kirjoitukset on luvattu meille myhöhemmin.
Mutta eihän Israelin heimoja ollut Amerikassa Jeesuksen maanpäällisen elämän aikana. Raamatussa ei myöskään mainita, että Jeesus olisi luvannut käydä muiden Israelin heimojen luona. Tässä on nyt joku sekaannus.
- Ev.lut.
to.. kirjoitti:
"Raamatun lukukäsite on toinen kuin nykyisin käytetty. Suurin Raamatun käyttämä luku on tuhat."????
Juudan leirin katselmuksessa olleita on siis kaikkiaan sata kahdeksankymmentäkuusi tuhatta neljäsataa miestä, osastoittain; he lähtekööt liikkeelle ensimmäisenä joukkona.
2:11 hänen osastonsa, katselmuksessa olleet, on neljäkymmentäkuusi tuhatta viisisataa miestä.
2:13 hänen osastonsa, katselmuksessa olleet, on viisikymmentäyhdeksän tuhatta kolmesataa miestä.
2:15 hänen osastonsa, katselmuksessa olleet, on neljäkymmentäviisi tuhatta kuusisataa viisikymmentä miestä.
2:16 Ruubenin leirin katselmuksessa olleita on siis kaikkiaan sata viisikymmentäyksi tuhatta neljäsataa viisikymmentä miestä jne
Mikä eri lukukäsite?Tapani varmaan tarkoittaa esim. "lukusanaa" miljoona tuhatta
nenada kirjoitti:
No leikki sikseen. Jos et tiedä heti kolme ekaa väittämää on täysin päin mäntyä. En viitsinyt pidempään lukea kun oli heti niin tietämätöntä tekstiä.
1 väittämä: Juutalaiset eivät kirjoittaisi Egyptiä on täysin väärä ja se osoitetaan historiallisin todistein täällä:
2 väittämä: Että he eivät laittaisi alttaria 3 päivän matkan päähän Jerusalemista tai minnekkään muuallekkaan. 3 päivän matkan päässä Jerusalemin Temppelistä oli Juutalaistavan mukaan lupa rakentaa alttari.
3 väittämä: Että erämaassa ei muka olisi jokea! http://www.youtube.com/watch?v=vtd35RDHXzo&feature=related
BYP kertoo aluetta tutkineen kirjoittamasta kirjasta ja näyttää upeita kuvia laksosta ja joesta. En suosittele alkua 4.25 sti sellaiselsl joka tykkää kyttyrää kun anteille nauretaan. Videoat ovat vastuksia Green messiahin ja tämän isän kritisoinnille. Hekään eivät ota onkeensa mitään vaan luulevat että heidän luulemansa on tosi. Aluetta on tutkittu vuosi tolkulla useamman avulla ja vesi virtaa aina siinä joessa.
http://www.youtube.com/watch?v=9DITt-w6cEQ&feature=related (kartta)Tässä video paiksta johon kestää kolme päivää kävellen Jerusalemista: http://www.youtube.com/watch?v=EyA3j_Ajqrw&feature=related
- R. Sitia
nenada kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=9DITt-w6cEQ&feature=related (kartta)"2 väittämä: Että he eivät laittaisi alttaria 3 päivän matkan päähän Jerusalemista tai minnekkään muuallekkaan. 3 päivän matkan päässä Jerusalemin Temppelistä oli Juutalaistavan mukaan lupa rakentaa alttari."
Ja sitten vähän lähdeviitteitä tällekin väittämälle:
http://en.wikipedia.org/wiki/Altar_(Bible)
"After the theophany on Mount Sinai, in the Tabernacle—and afterwards in the Temple—only two altars were used: the Altar of Burnt Offering, and the Altar of Incense."...
Ei siis ollut muita kuin nämä kaksi alttaria, jotka molemmat olivat temppelin sisällä. Väitteesi, että alttareita rakenneltiin sinne tänne on siis tämän valossa pelkkää puppua, niinkuin niin monet muutkin sadut mitä täällä tarjoilet "tietona". Ev.lut. kirjoitti:
Mutta eihän Israelin heimoja ollut Amerikassa Jeesuksen maanpäällisen elämän aikana. Raamatussa ei myöskään mainita, että Jeesus olisi luvannut käydä muiden Israelin heimojen luona. Tässä on nyt joku sekaannus.
Jo n. 600 vuotta eKr. pieni ihmisryhmä lähinnä Joosefin sukukuntaan kuuluvia johdatettiin Amerikan mantereelle. Tuosta matkasta kerrotaan Mormonin kirjan alkuluvuissa. Voit lukea siitä tästä:
http://scriptures.lds.org/fi
Jeesus lupasi ilmoittaa itsensä muillekin lampailleen:
Joh. 10
16 Minulla on myös muita lampaita, sellaisia, jotka eivät ole tästä tarhasta, ja niitäkin minun tulee paimentaa. Ne kuulevat minun ääneni, ja niin on oleva yksi lauma ja yksi paimen. [Hes. 37:22; Matt. 28:19; Joh. 11:52; Ap. t. 2:39]
Jeesus jopa sanoi, ettei häntä lähetetty muiden kuin Israelin heimojen luo:
Matt. 15. luvussa kerrotaan missä yhteydessä tuo sanottii:
Tuo kanaanilainen nainen pyysi apua Jeesukselta, mutta Kristus totesi, ettei Hänen tullut toimia kanaanilaisten parissa vaan pelkästään Israelin heimoihin kuuluvien parissa. Vasta myöhemmin annettiin käsky saarnata evankeliumia kaikille.- R. Sitia
Tapani1 kirjoitti:
Sisältö on tärkeämpää kuin käytetyt sanat.
Kaippa Tapani sinäkin ymmärrät, että käytetyt sanat muodostavat sisällön. Jos käytetyt sanat ovat vääriä on sisältökin väärä.
R. Sitia kirjoitti:
"2 väittämä: Että he eivät laittaisi alttaria 3 päivän matkan päähän Jerusalemista tai minnekkään muuallekkaan. 3 päivän matkan päässä Jerusalemin Temppelistä oli Juutalaistavan mukaan lupa rakentaa alttari."
Ja sitten vähän lähdeviitteitä tällekin väittämälle:
http://en.wikipedia.org/wiki/Altar_(Bible)
"After the theophany on Mount Sinai, in the Tabernacle—and afterwards in the Temple—only two altars were used: the Altar of Burnt Offering, and the Altar of Incense."...
Ei siis ollut muita kuin nämä kaksi alttaria, jotka molemmat olivat temppelin sisällä. Väitteesi, että alttareita rakenneltiin sinne tänne on siis tämän valossa pelkkää puppua, niinkuin niin monet muutkin sadut mitä täällä tarjoilet "tietona".Sana lauseessa on "käytettiin" Siis vain kahta käytettiin. Ei kielletty muiden rakentamista.
- tode*
R. Sitia kirjoitti:
Kaippa Tapani sinäkin ymmärrät, että käytetyt sanat muodostavat sisällön. Jos käytetyt sanat ovat vääriä on sisältökin väärä.
niinpä niin! Jeesushan ei tarkoittanut alunperinkään ko. lausahduksissaan Israelin maailmalle levinneitä ja kadonneita heimoja. Tässäkin Smithille tuli alunalkaen "pieni" tulkintavirhe, ja kas!, siitäpä sitten syntyikin ideoita vaikka minkälaisia. Ensimmäisiä niistä Nefin kansa ja sen Amerikan seikkailut.
R. Sitia kirjoitti:
Sanoilla on tarkoitus ilmaista mitä tarkoitetaan. Hyvin usein sanat eivät riitä ilmaisemaan sisältöä, vaan ihmisen on pohdittava, mitä tarkoitetaan. Kielemme ei ole tähdellinen, vaan joudumme käyttämään mm. vertauksia selventääksemme sitä mitä tarkoitamme. - Tietokone ei ymmärrä vertauskuvallista kieltä.
- to..
Tapani1 kirjoitti:
Sanoilla on tarkoitus ilmaista mitä tarkoitetaan. Hyvin usein sanat eivät riitä ilmaisemaan sisältöä, vaan ihmisen on pohdittava, mitä tarkoitetaan. Kielemme ei ole tähdellinen, vaan joudumme käyttämään mm. vertauksia selventääksemme sitä mitä tarkoitamme. - Tietokone ei ymmärrä vertauskuvallista kieltä.
Ilmoitukset ovat verbaalirajoitteisia ja ongelma koskee myös Jumalan ulosantia?
to.. kirjoitti:
Ilmoitukset ovat verbaalirajoitteisia ja ongelma koskee myös Jumalan ulosantia?
Varsin usein Jumala on kätkenyt ilmaisunsa vain vertauksin ymmärrettäväksi.
Matt. 13:3
ja hän puhui heille pitkään vertauksin. Hän sanoi: "Mies lähti kylvämään.
Matt. 13:10
Opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja kysyivät: "Miksi sinä puhut heille vertauksin?" [Mark. 4:10-12; Luuk. 8:9,10]
Matt. 13:13
Minä puhun heille vertauksin, koska he näkevät eivätkä kuitenkaan näe ja kuulevat eivätkä kuitenkaan kuule eivätkä ymmärrä. [5. Moos. 29:3; Jer. 5:21; Hes. 12:2]
Matt. 13:34
Kaiken tämän Jeesus puhui väkijoukolle vertauksin. Vertauksitta hän ei puhunut heille mitään, [Mark. 4:33,34]
Matt. 13:35
jotta tämä profeetan sana kävisi toteen: -- Minä avaan suuni ja puhun vertauksin, tuon julki sen, mikä on ollut salattua maailman luomisesta saakka. [Ps. 78:2 ]
Mark. 3:23
Silloin Jeesus kutsui heidät luokseen ja puhui heille vertauksin: "Miten Saatana voi ajaa ulos Saatanan?
Mark. 4:2
Hän opetti heille vertauksin monia asioita. Näin hän heitä opetti:
Mark. 4:33
Monin tällaisin vertauksin hän julisti ihmisille sanaa, sen mukaan kuin he sitä saattoivat ymmärtää. [Matt. 13:34,35 : Mark. 4:3,9,23]
Mark. 12:1
Jeesus alkoi puhua heille vertauksin: "Mies istutti viinitarhan, ympäröi sen aidalla, louhi kallioon viinikuurnan ja rakensi vartiotornin. Sitten hän vuokrasi tarhan viininviljelijöille ja muutti itse pois maasta. [Matt. 21:33-46; Luuk. 20:9-19 : Jes. 5:1,2]
Luuk. 6:39
Hän puhui heille vielä vertauksin: "Miten sokea voisi taluttaa sokeaa? Molemmathan siinä putoavat kuoppaan. [Matt. 15:14 ]
Joh. 16:25
"Olen puhunut tästä teille vertauksin. Tulee aika, jolloin en enää käytä vertauksia vaan kerron teille avoimesti kaiken Isästä.
Joh. 16:29
Opetuslapset sanoivat: "Nyt sinä puhut selvin sanoin, et enää vertauksin.- R. Sitia
nenada kirjoitti:
Sana lauseessa on "käytettiin" Siis vain kahta käytettiin. Ei kielletty muiden rakentamista.
...ja jos vain kahta käytettiin niin kolmatta ei myöskään ollut syytä rakentaa. Otat tyypilliseen mormonitapaan erivapauksia availla ylimääräisiä luukkuja kulttuuriin, jota et tunne. Mene ja kysy keneltä tahansa juutalaiselta, joka tuntee oman kulttuuriperintönsä ja kysy, että oliko lupa rakentaa vaiko eikö ollut. Vastaus on yksiselitteinen: Juutalaisten palvontakulttuuri oli ja on keksittynyttä ja ainoa paikka johon alttarin saa rakentaa on temppeli temppelivuorella.
- piää hattusess
nenada kirjoitti:
JS käytti kirjuria myös OLn kääntämisessä.
Ehkäpä Jumala katsoi JSn kielellisesti toivottomaksi tapaukseksi, eikä enää viitsinytkään korjailla sana ym järjestyksiä vaan jätti sen Hebreankielisen kirjoitustavan näkyviin. Ikävä kyllä ne katsottiin kielivirheiksi ja joitakin niistä muutettiin.“Joseph Smith would put the seer stone into a hat, and put his face in the hat, drawing it closely around his face to exclude the light; and in the darkness the spiritual light would shine. A piece of something resembling parchment would appear, and on that appeared the writing. One character at a time would appear, and under it was the interpretation in English. Brother Joseph would read off the English to Oliver Cowdery, who was his principal scribe, and when it was written down and repeated to Brother Joseph to see if it was correct, then it would disappear, and another character with the interpretation would appear. Thus the Book of Mormon was translated by the gift and power of God, and not by any power of man.”
http://www.imagesoftherestoration.org/blog/?p=8 R. Sitia kirjoitti:
...ja jos vain kahta käytettiin niin kolmatta ei myöskään ollut syytä rakentaa. Otat tyypilliseen mormonitapaan erivapauksia availla ylimääräisiä luukkuja kulttuuriin, jota et tunne. Mene ja kysy keneltä tahansa juutalaiselta, joka tuntee oman kulttuuriperintönsä ja kysy, että oliko lupa rakentaa vaiko eikö ollut. Vastaus on yksiselitteinen: Juutalaisten palvontakulttuuri oli ja on keksittynyttä ja ainoa paikka johon alttarin saa rakentaa on temppeli temppelivuorella.
Tietosi ovat väärät.
piää hattusess kirjoitti:
“Joseph Smith would put the seer stone into a hat, and put his face in the hat, drawing it closely around his face to exclude the light; and in the darkness the spiritual light would shine. A piece of something resembling parchment would appear, and on that appeared the writing. One character at a time would appear, and under it was the interpretation in English. Brother Joseph would read off the English to Oliver Cowdery, who was his principal scribe, and when it was written down and repeated to Brother Joseph to see if it was correct, then it would disappear, and another character with the interpretation would appear. Thus the Book of Mormon was translated by the gift and power of God, and not by any power of man.”
http://www.imagesoftherestoration.org/blog/?p=8?? Ja miten tämä koskee asiaa josta puhutaan?
Et varmaa ole koskaan tekstailut kellekkään auringossa.
- entä cv?
Onko sinulla sitten terveystodistus?
- on kallista
nenada kirjoitti:
Kenellä ? Minulla ainakin on molemmat. Vaikka en toimikkaan pr:ässä
Onko sinulla vielä omat hampaat vai oletko sitä mieltä, että tekohampaat ova turhat?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1016259
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h814839Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1003101Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p302932Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262165Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191546Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3371111Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?921110Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311036- 48804