juhannuksena? Meillä on vain kaurapuuroa ja kauralastuja. Vettä suolaa ja kauraryynejä. Päälle voi laittaa koivunlehden, niin on kaunis.
Mitä syötte
40
351
Vastaukset
- piimää ryypätään
pottuwa ja silliwä
- Neuvoja pliis20
Kyllä täälläkin on antimet vähissä: kaapissa on kaksi porkkanaa, pottuja 3 ja pussinpohja riisiä. Ei naurata ei! ja rahaa seuraava kerran vasta 15.7. Apua! Kertokaa mitä luonnonantimia voisi kerätä ja syödä?
- .
Raasta porkkana ja pottu hae sekaan nokkosen lehtiä vaikka 0,5kg kiehuta ja soseuta sekoita keskenään jos kananmunaa lisää ellei jotkut jauhot sopii side aineeksi.
Riisistä puuroa joko omena mehuun 0,49 €/litra tai myös nokkosta lisäämällä pihvejä.
Kuinka monta Teitä on? Tässä on aikaa vielä kolme viikkoa tuohon 15.7...
- Ei taas tätä..
Voi ei, taas näitä " pussinpohja riisiä ja pari pottua" - tyyppejä! Näitä riittää. Eiköhän täällä ole jo tarpeeksi myös neuvottu, mitä antimia luonnosta voi kerätä.
- viihdyn kotona!
Suomen sosiaaliturva on niinpientä. Kun tulot nousee se otetaan muista tuista pois. Kerralla kunnon korotukset 500 e ainakin.
Minusta on kurjaa elää työttömyyskorvauksilla kun se on niin pieni.
Laitoin pari vuotta sitten yhden työhkemuksen, muuta ei ole tullut sileä vastausta. Ei kannata laittaa kun menee postimaksut hukkaan ja paperia ja monistukset.
Kyllähän tässä olisi jos korvaus summa olisi suurempi. Ootellaan jospa se kohta nousisi.
Olen kotona viihtyvää sorttia, joten tuntuva korotus olisi jees. - Sisäfilettä syödään
Just tuli parin kilon pala ostettua...
- Kiäh khjiäh...
Me syömme teidän pöydässä.
- luonnosta vaan
särkiä nousee kivasti mato-ongella! ja tuhkelot eli maamunat alkoivat putkahdella esiin, joten sienisoosia päälle. Simpukkamuhennostakin olisi tarjolla kunhan viitsisi noukkia ne simpukat rantarapakosta.
- kieli palaa
Ollaan pellolla keräämässä nokkosia.
- ei sarkasmia
Nokkosten ravinto arvo on hyvä.
- rauta, kalium, kalsium, magnesium, A,C, K,-vitamiineja paljon jne.
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=334&lang=fi
Kokonaisenergian jakautuminen;
rasva 14%
proteiini 56%
hiilihydraatti imeytyvä 12%
alkoholi 0%
kuitu, kokonais- 18%
orgaaniset hapot 0%
sokerialkoholi 0%
- teen siitä leipää ohukaisia lettuja vohveleita keittoa mureketta ja pihviä/pyöryköitä.
- ____________________
Paistoin paketin pekonia ja kaksi munaa maha on ihan täysi.
Pekoni oli tarjouksessa 0,69 € / paketti ja munat 15 kpl/ 1,15 €. Lisää on, ja omenia keräkaali tomaattia ja paprikaa.- katso mitä syöt
Hyi, pekonista tulee sydänvika, on niin rasvaista ja suolasta, samoin munista nousee kolestroli.
Omenat kovettaa vatsan ja kaali tekee ilmavaivoja. Paprikassa onmyrkyllisiä siemeniä.
Ei siis mitään suuhunpantavaa. - oolo
katso mitä syöt kirjoitti:
Hyi, pekonista tulee sydänvika, on niin rasvaista ja suolasta, samoin munista nousee kolestroli.
Omenat kovettaa vatsan ja kaali tekee ilmavaivoja. Paprikassa onmyrkyllisiä siemeniä.
Ei siis mitään suuhunpantavaa.Mulla omenat saa vatsan löysälle, on perinnöllinen sappisairaus.
Pekoni sopii ja kolestroli on 4,2
Paprikassa syödään kyllä muu osa kuin siemenet.
Kaali ei käy hyvin sapelleni, mutta se lähettää sitten "Terveisiä"
Eikä munia tarvitse syödä joka päivä... kolestrolia on enemmän makkaroissa
- metall-leidi
Minä ja vieraani syötiin itse savustamaani lämminsavulohta, uusia perunoita, korvasienikastiketta ja kreikkalaista salaattia.Ruokajuomana on nyt Juhannuksena kylmää valkoviiniä, olutta ja vettä.
Jälkiruuaksi oli kirsikoita ja mansikoita japehmeää ananasjuustoa.
Koivunlehdet olivat kaikkein kauneimpia saunavihdassa ja saunan jälkeen oli kiva grillailla Kabanosseja ja juoda kylmää saunaolutta.
Että provoilija on vaan hyvä ja pastoaa vaikka koko kesän.
Siitäs sait ja mie provoilen ennenkuin menen grillille grillaamaan herkullisia kana-vihannesvartaita ja vartaiden kanssa on rose viiniä. Pistelin grilliin lihaa ensi kertaa tänä vuonna, paahdoin kaveriksi purkillisen ananasviipaleita ja oliivi-sipuli-tomaattivartaita. Bueno.
- Kauraryynejä kiitos!
Itsekkö metsästit??
Viisaat sanoo, että lihaa ei saa syödä, jos ei itse sitä metsästä!!
- Neuvoja pliis 20
Voisitko vielä neuvoa miten sen jauhon sekoitan pottu- ja porkkanaraasteen kanssa? Kävin äsken keräämässä 0,5 kg nokkosia ja pesin ne, hu´huh saikin kerätä ison satsin tohon puoleen kiloon. Ai joo niitä munia ei ole ja meitä on kaksi ihmistä täällä. Eli kyssäri kuuluupi: pitäskö noi raastetut jutut sekoittaa nokkosten kanssa (elikkä nokkoset pitäs muusata vai miten)?? Munia ei tosiaaan ole ja sekoitaks mä sen jauhon tohon muussattuun systeemiin vai miten? Löysin nimittäin pikkasen vehnäjauhoja ku oikeen tarkkaa nuohosin kaapin :) Toi riisi ei kyl oo puuroriisii mut kokeilen josko pihvit onnistuu ja laitan niitä nokkosia mausteeksi.
- olen kait huono neuv
Nokosista.
Itse kerään keväisin, pesen ja ryöppään, jauhan ryöpätyt soseeksi ja pistän pakastuspusseihin 100 g pussiin. Pussin paina littanaksi ja pakastan.
Näitä pusseja sitten otan tarvittaessa..
Nakuasia paljonko käyttää katso ravinto-arvoja.
Olen tehnyt ohukaistaikinaa niin, että vehnäjauhoa nokkonen siitä tuleva neste munaa vettä/maitoa tai soijajauhoa vettä
Pihvejä, raastettua perunaa ja porkkanaa, sidosaine jauhot, nosta lusikalla pannulle ja paista miedolla lämmöllä kypsäksi.
Kypsään riisiin sekoitin nokkosta ja munaa ja tein pihvejä jotka paistoin miedolla lämmöllä kauniin ruskeiksi.
Nokkoselle riittä mausteeksi suola ja valkopippuri ripaus sokeria. - Neuvoja pliis 20
olen kait huono neuv kirjoitti:
Nokosista.
Itse kerään keväisin, pesen ja ryöppään, jauhan ryöpätyt soseeksi ja pistän pakastuspusseihin 100 g pussiin. Pussin paina littanaksi ja pakastan.
Olen tehnyt ohukaistaikinaa niin, että vehnäjauhoa nokkonen siitä tuleva neste munaa vettä/maitoa tai soijajauhoa vettä
Pihvejä, raastettua perunaa ja porkkanaa, sidosaine jauhot, nosta lusikalla pannulle ja paista miedolla lämmöllä kypsäksi.
Kypsään riisiin sekoitin nokkosta ja munaa ja tein pihvejä jotka paistoin miedolla lämmöllä kauniin ruskeiksi.
Nokkoselle riittä mausteeksi suola ja valkopippuri ripaus sokeria.Niin mutta pitääks ne jauhot laitaa sen pottu-porkkanaraaste nokkosmuhannuksen sekaan kuivina?? Ja miten tuosta saa sitten täyttävää ruokaa?? Pitäskö vielä kerätä jotain muutaki rehua tuolta ulkoa?? Mitä toi apila, tai voikukka kertokaa vinkkejä!!
- jupjup
olen kait huono neuv kirjoitti:
Nokosista.
Nokkoselle riittä mausteeksi suola ja valkopippuri ripaus sokeria.SIIS MYÖS SE NOKKONEN "Pihvejä, raastettua perunaa ja porkkanaa, sidosaine jauhot, nosta lusikalla pannulle ja paista miedolla lämmöllä kypsäksi."
Keskustelimme ystäväni kanssa netti kirjoituksesta: minkä verran rasvaa mihin määrään jauhoja ja paljonko määrästä tulee...
Hämmästyin Hän on suurperheen äiti ja ammatti ihminen keittiössä myös työkseen...
Ei kyennyt sanomaan suhteita...
100g rasvaa vetää 100g vehnäjauhoja ja saostaa 1 litran nestettä kastikepohjaksi, mutta tässä on myös sääntö mitä vaaleampi liha tai keittokypsennys sen paksumpi kastike..
Jauhelihakastike olisi mielestäni 100g rasvaa 100g jauhoja 1 litra nestettä ja 0,5 kg jauhelihaa 0,3 kg sipulikuutiota tuosta kolme poikaani söi kerran ja perunoita meni 7-8 kpl/poika.
- pihvin ystävä
No kukapa nyt syö jotain sekotusta jossa on porkkana-perunaraastetta ja vehnäjauhoo ja sekaa laitettu nokkosia. Eipä kuulosta kovin herkulliselta.
- Neuvoja pliis 20
Niin mutta niten niistä riiseistä saa pihvin?? Yritin eilen mut en mä mitää pihvii saanu, keitin sit ja laiton nokkosen mukaan. Elikkä tilanne on nyt tämä: 3 pottua ja 2 porkkanaa on jääkaapissa raastettuna. Nokkoset meni eilen sen riisin kanssa ja kävin tänää hakemassa uuden 0,5 kg satsin nokkosia. Pitääks nää nokkoset nyt sit kuivattaa vai miten?? Ku eilen laitoin riisin sekaan se nokkonen niin keitin ne nokkoset ja ei oikeen meheviä tullut ja makukin outo siis se riisi nokkonen??? Mitäs muuta sit voisi tuolta ulkoa kerätä. Mul rahaa tulee vasta 15.7 ja meitä on kaksi nii hyvät neuvot kalliit.
- Neuvoja pliis 20
Niin mä löysin tänään myös nokkosia kerätessä niitä tuhkeloita vai mitä ne pölisevät sienet on? Ei arvannut kerätä kun näytti niin arveluttavilta syötäväksi. Onko niissä sisällä jotai pölyjä vai mitä?? Miten ne pitää valmistaa ja onko ne tomutettava siitä pölystä ekaks?? Kun en tunne noita sieniä.
- Tuhkelo
Taidat olla oikea järjen jättiläinen nimim. Neuvoja pliis 20. Että pölisevät sienet pitää tomuttaa heh-heee.... Kaikkee sitä kuulee, taidat olla parikymppinen pullamössönuori.
- Neuvoja pliis 20
Turha täällä on haukkua en vaan tunne sieniä ja sillä sipuli! Elikkäs miten ne tuhkelot sitten pitäs valmistaa?? Onko ne yleensä hyvän makuisia? Näyttävät vaan oudolta?
- tuppipottu.
Lopetapa jo tuo höpiseminen luonnonantimien ja koivunlehtien nautiskelija!
- Neuvoja pliis 20
Lopeta itse vähävaraisten mollaaminen. Olisi kiva saada vastauksia em. kysymyksiini please!! Elikkäas noista sienistä nyt ainakin!!
- ökjm
Taitaa olla parempi että pysyt kaukana kaikista sienistä....
- Heinät kunniaan!
Apila ja suolaheinä on hyvää, sekä koivunlehti. Kannattaa kerätä heinää ja pakastaa niitä talveksi. Niitä voi laittaa korvikkeeksi pullataikinaan ja soppaan, käy lähes kaikkiin soppiin! Lihapulliin, kaalilattikkoon ja joka päivään heinät käy.
Ista iso pakastin, niin saat paljon heinää. Sienet jättäisin metsään, en tunne kuin jalkasienen mutta se ei ole syötävää.
Täytekakkuun saa hyvän täytteen heinistä, se on mukava yllätys vieraille. - Neuvoja pliis 20
Kiitos vinkistä. Apilaa lähdenkin keräämään heti huomenissa. Mutta miten suolaheinän tuntee ulkonäöltä ja missä sitä kasvaa?? Lisää vinkkiä luonnossa kasvavista syötävistä otan mielelläni vastaan!! Nyt niin tiukat ajat ja vasta 15.7 rahaa tulossa. Jääkaapissa ei ole kuin valo. Onneksi on kesä ja jotain syötävää saa tuolta ulkoa. Muuten voiko niitä apiloita myös kuivattaa?? Pakastimeen olen laittanut jo paljon nokkosia!
- Neuvoja pliis 20
Ai niin mitä sieniä nyt löytyy?? Hei haloo kukaa ei vastaa mun kyssäriin?? Kertokaa nyt edes nistä tuhkamunista et miten niitä putsataan ja valmistetaan??
- Neuvoja pliis 20
Joo mun piti vielä kysyy ruusunmarjoista elikkäs mitä niitä voi valmistaa?? Niitäkin kohtapuolin varmaan löytyy ja muistan jo nähneenikin!! please kertokaas nyt KAIKKI MAHDOLLISET RUUANHANKKIMISVIESTIT. TÄÄ ON TÄRKEETÄ.
- nuukuus kunniaan
Ruusunmarjat ovat todellinen vitamiinipommi. Poimi kypsiä yksilöitä, huuhtele, poista sisältä siemenet ja syö vaikka sellaisinaan tai esim. viilin tai jugurtin kanssa. Ruusunmarjakeitto ja -kiisseli syntyvät vähistä aineksista: vettä, perunajauhoa ja mahdollisesti sokeria. Hyvää ja terveellistä. Ainainen kaurapuuro jalostuu kummasti, kun päälle kauhoo ruusunmarjakeittoa.
Mustikat kypsyvät lähipäivinä myös.
- Oma maa mustikka
Jos sun mustikkasi "kypsyvät lähipäivinä", niin sinä keräät ne raakoina. Minä kerään ne yleensä vasta elo-syyskuun vaihteen paikkeilla, kun ne ovat isoja, mehukkaita ja takuuvarmasti kypsiä. Multa kun puuttuu se pelko 'persuuksista', että joku muu ehtii ensin.
- nuukuus kunniaan
Asumme ehkä eri puolilla Suomea. Meillä tosiaankin mustikat kypsyvät lähipäivinä. En pidä vetisistä, käyneistä syysmustikoista, vaan syön ja säilön mieluummin juuri kypsyneitä. Kysyjä puolestaan tuskin jaksaa odottaa paria kuukautta, koska nälkä on kova.
Sinun peloistasi saati persuuksistasi en tiedä mitään.
- köyhän juhannus..
Ollaan köyhiä mutta jouluun ja juhannukseen satsataan. Oli silliä,graavilohta,uutta perunaa, lihoja ja vartaita koko juhannuksen. Raikkaat fetajuustosalaatit kylkiäisenä. Hivenen snapsia ja hieman enemmän punaviiniä ja reippaasti olutta joka loppunut kesken...Siis näin kun säästää ja ennakoi..
- Neuvoja pliis 20
Kiitos neuvoista Nuukuus kunniaan! Alampa kyttäämään milloin ruusunmarjoja kypsyy. Heräsin jo aamu viideltä kun niin kumma ja lähdin apiloita ja voikukanlehtiä keräämään. KUn löytyis muutama pullo niin voisi jotai ryynejä ja munii ostaa. No ehkä viikonlopun jälkeen. Nyt torkuille adios. Ai niin kertokaas nyt niistätuhkamunien valmistuksesta jotain. Näin niitä isot määrät tänaki aamuna???
- tuppipottu.
Lopeta jo toi paskan puhuminen ja ihmisten "kiusaaminen" todellakin täällä.
Sinä olet se pullojen kerääjä ja nimimerkki "köyhä äiti" ja sun muu, joka palstalla kirjoitat tahallasi oikein kirjoitusvirheitä sekä pelleilet ja vittuilet, luullen olevasi oikeinkin vitsikäs toisten kustannuksella. - metall-leidi
Ei voi olla noin tumpelo ihan oikeasti! Jos haluaa käyttää luonnonantimia niin jo täysin pölvästikin tietää mitä luonnonantimia voi käyttää! Täällä foorumilla on sulle provoilija kädestä pitäen neuvottu mitä kandee hyödyntää.
Ei vielä ole tuhkamunia ja jos on niin eivät pölise eikä mitään sieniä ole isoja määriä. Tukehdu kärpässieneen v alkoiseen niin loppuu se köyhien kustannuksella trollaaminen.
- Naapurin muna
Kyllä on. Naapurin rouva sanoi että hänen luonna asuun varsinainen tuhkamuna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 925951
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804772Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv953017Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p262790Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262065Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191496Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351057Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851028Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125960- 48764