Myydäkö omistuasunto ja jäädä vuokralaiseksi

e

Tilanne on tämä eli avioero ja sen jälkeen jäin yksin maksamaan asuntolainaa jota jäljellä 135000 sekä kulutusluottoa 15000. Yksi lapsi joka asuu kanssani. Kuukausikulut näistä ja vastikkeesta nousee 1400 euroon kuukaudessa. Kulutusluotto pitäisi olla maksettu kolmen vuoden päästä.
Palkkatuloni nettona tällä hetkellä 2800 mutta haaveilen vaihtavani uuteen työhön jolloin tuloni tippuisivat vähintään 600 euroa. Eli minun matikallani ajateltuna vuokra-asunnon etsintä olisi edessä kunhan tämän saisi myytyä ensin pois alta vai laitanko kämpän ensin vuokralle ja sen jälkeen miettimään mitä tekisi lopullisesti eli myydäkö asunto (myyntiarvo ehkä 160000) vai kitkutellako tuo 3 vuotta jonka jälkeen helpottanee hiukan.
Elämästä pitäisi kuitenkin nauttiakin tuo 3 vuotta mutta jos nyt vaihdetaan vuokralle niin saankohan koskaan enää ostettuakaan omaa asuntoa.
Kyseessä siis pääkaupunkiseutu.
Suoraan sanoen olen aika sekaisin näistä talousmietteistä ja siitä mikä olisi paras vaihtoehto. Kertokaahan omia näkemyksiänne miten toimia ja ottaen huomioon että nettotuloni saattavat tosiaan olla sen 2000-2200 kuukaudessa ensi kevään aikana.Plus oikeastaan tarvitsisimme autoakin, tällä hetkellä työmatkani syö päivästä liki 2 tuntia ja lapsen hoitopäivän pituushan siinä on aikamoinen. Lapsi on kuitenkin pieni vain hetken ja itse pidän sitä tärkeänä että annan lapselleni omaa aikaani mahdollisimman paljon.

8

304

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikoinen kituuttaja

Älä vaihda työpaikkaa, vaan kitkuttele vielä, lapsen ollessa pieni - ei osaa vielä vaatia sitä mitä "muillakin on". Palkkasi on sen verran hyvä, että makselet kyllä lainaa ja elätät teidät. Pienen lapsen tarpeet tulevat aika helposti katetuksi lapsilisällä ja elatustuella. Yritä kuitenkin kaikin keinoin lyhentää lukutusluottoasi.
      Työpaikan vaihtamisessa on vielä sekin ongelma, että ensimmäisen vuoden aikana ei ole lomia, mikä vähentää yhteistä aikaa lapsesi kanssa.

• Velatonsss

Mun neuvo on että laita ihmeessä se kämppä myyntiin ja äkkiä. Kohta meinaan tulee luottolama. Jos saat sen myytyä, niin maksa tuolla erotuksella se kulutusluotto pois. Ja kas näin. Sulla ei ole yhtään velkaa. Elämä hymyilee ja on erittäin hyvä olla tässä tulevassa lamassa velaton. !!!

Sitten kun ihmiset aloittaa asuntojensa pakkomyynnin , niin sitten ostat uuden kämpän, koska sen saa entistä halvemmalla.

Joten nyt kipin kapin asunto myyntiin.

• suosittelenmyymään

Olet kaulaasi myöden veloissa. Asunnon arvo on 160 000 (vai onko?) ja velkaa sinulla 150 000. Saatat selvitä mukavasti kuiville asunnon myydessäsi. Muista, että joudut maksamaan välityspalkkion. Ei sitä asuntoa vuokralle kannata laittaa, et sillä vuokratulolla pysty lyhennyksiä maksamaan, ja lisäksi joudut maksamaan vuokraa asumisestasi. Muista säästää vuokratakuuta varten. Eli myy pois, maksa velkasi. Jos jäät plussalle, säästä saamasi rahat. Sitten aloitat säästämisen seuraavaa asuntoa varten. Ja ostat sen sitten vasta kun olet selvästi enemmän säästänyt. Sinulla on niin hyvät tulot, että siitä pystyy kyllä hyvinkin säästämään. Koska olet/olette ottaneet asuntovelkaisina noinkin paljon kulutusluottoa, tulee väkisinkin mieleen, että säästämisen joudut nyt alusta opettelemaan. Lycka till!

• vittuurpopaska

HALOO LUE

Asunnon arvot 16 000, ei 160 000
        Eikä velkaa ollut 150 000, vaan 15 000!!!!!!
        fdsjgiuhnggds

• Tekisin näin

Ehei, älä myy äläkä vaihda työpaikkaasi. Ei kannata mennä asumaan vuokralle ja maksella vuokraisännän/emännän velkoja.

Ajattele positiivisesti: joskus tää asunto on kokonaan mun....

• Laman kokenut

Siis työpaikkaa ei kannata vaihtaa, mutta asunto kannattaa myydä. Mietippäs nyt.
      Sä saat kämpästä voittoa sen verran , että pystyt maksamaan tuon kulutusluoton pois. Se on järkevää.
      Sitten sulla ei ole velkoja ja kaikki on hyvin. Tuossa ylempänä puhutaan kyllä ihan täyttä asiaa. Lama kolkuttelee jo ovella ja voittajia ovat ne kenellä on suuri käteisvaranto ja myös ne kenellä ei ole velkaa mutta on työpaikka.

Kaikki velkaiset ihmiset joutuu kärsimään todella rankalla tavalla.

Mä sain 2008 potkut töistä taantuman takia ja ja siinä samalla meni luottotiedot. Ei ollu varaa maksaa lainoja pois. Nyt joudun odottamaan vuoteen 2013 asti.

• töissä taas..

Ei potkut vie luottotietoja pois vaan ylimitoitetut lainakustannukset.
        Itse sain kenkää viime vuonna vaikka lainaa liki 100,000 euroa. En pyytänyt edes lyhennysvapaata vaikka olin vuoden työtön. Laina oli mitoitettu niin että hoitui ansiosidonnaisella päivärahallakin. Sehän on selvää ettei peruspäivärahalla makseta edes satasen vippiä.

• vaihtoehdot..

Kaksi vaihtoehtoa.

1. Pysyt nykyisessä työssäsi ja tienaat sen minkä nyt niin voit maksaa lainaasi ja kulutusluottosi pois. Eli kitkuttelet.

2. Otat vastaan pienipalkkaisemman työn ja myyt asuntosi ja muutatte vuokralle tai yksi vaihtoehto on asumisoikeusasunto. Kynnysrahat vaihtelevat asunnon koosta riippuen ja vuokrat ovat liki markkinavuokrien tasoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      236
      4016
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      123
      2317
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1481
    5. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      939
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      937
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      930
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      331
      860
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      847
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      770
    Aihe