Hurmos häiritsee minua

vanhoillinen nuori.

Helluntailaisuuteen ja yleensä vapaisiin suuntauksiin kuuluu kaiketi hurmos ja ilakointi jotka minusta menevät aivan liian pitkälle ja vaikuttavat teennäiseltä. Koen oloni hyvin epämukavaksi jos joku alkaa hyppimään tai esim itkemään vieressäni. Vaikka olen reilusti alle 30 v koen hurmoksen häiritsevä enkä halua nähdä sitä. Mitä te muut olette mieltä hurmoksesta ? Minä itse olen sitä mieltä että varsinkin hengellisessä tilaisuuksissa pitää olla hillitty ja korrekti.

55

415

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hurmos ja transsi

Usein tämä hurmos liitetään pyhän hengen vaikutukseen ihmisessä, ainakin helluntailaisuudessa. Hurmoksellisuus katsotaan jopa hyvin jumalalliseksi; jumalan pyhä henki on voimallisesti läsnä.
      Itse en myöskään tykkää tästä hurmoksellisuudesta, eikä se mielestäni ole mitään jumalallisista, vaan puhtaasti ns. lihallista, ihmisestä itsestään lähtöisin.

Oikeastaan hurmoksessa oleva näyttää samanlaiselta, kuin alkuperäiskansojen poppamiehet, jotka saavat itsensä ns. transsiin. Ilmseisesti tässä on kyse aivan samasta asiasta.

• Sääli

Tuohan on vain sinun oma VAMMASI!

Et kestä toisen tunteita, etkä niiden ilmaisua, se kertoo sinun suhteestasi omiin tunteisiisi. Jäässä mikä jäässä!

• Anonyymi
        Sääli kirjoitti:

Tuohan on vain sinun oma VAMMASI!

Et kestä toisen tunteita, etkä niiden ilmaisua, se kertoo sinun suhteestasi omiin tunteisiisi. Jäässä mikä jäässä!

Pyhä Henki on RAUHAN Henki, eikä rauhattomuuden !

Tunteet ovat sielullista / lihallista toimintaa, eivät Hengellistä !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rauha on sydämessä uudestisyntyneen ihmisen ja Jumalan välillä. Ihmiseltä poistuu syyllisyyden tunne, kun hän saa armon ja Pyhän Hengen siunauksen
        Tämän jälkeen on suuri mahdollisuus, että Pyhä Henki antaa suuren ilon ja rauhan sydämeen, joka voi vaikuttaa hurmoksena.

• Brita Kajsa

Aivan samaa mieltä täälläkin. Aivan erilaista koin ev.lut. kirkon tilaisuudessa, jossa Pirkko Jalovaara rukoili puolestani. En ymmärtänyt itsekään mitä tapahtui. Valtava voima tuli ja ikäänkuin leijuin ja ilmeisesti kaaduin. Sen kokemuksen jälkeen itkin monta päivää. Ajatuksissani kelasin läpi asioita, joita olin hautonut ja nyt sain antaa anteeksi. Se oli vapauttavaa ja puhdistavaa. Eipä kannata silti tukahduttaa armolahjojen käyttöä, henkien erottamisen lahjakin on annettu. Sitä voi käyttää rohkeasti ja rakkaudella.

• Sitäkö se on

Lestadiuksen vaimo oli muistaakseni Brita Kajsa.

• Anonyymi

Voi voi sentään !

Jalovaara toimi eksytyksen hengessä.

Pyhä Henki ei kaada ketään, Jumala ei toimi siten !

Minulla on henkien erottamisen armolahja, ja se "voima" joka Jalovaaralla oli, ei ollut Jumalasta.

Hyvä ihminen ano Herralta apua vapautumiseen tuosta "siunauksesta" !

Minä todella tiedän mistä puhun.

• Anonyymi

Ja ihan tiedoksesi Jalovaaran "siunaama".

Kun minä uudestisynnyin, niin sain siinä hetkessä vapautuksen !

Eli tiesin saaneeni synnit anteeksi ja se tuntui siltä, kuin olisi 70 kg kivirinkka otettu selästäni pois, eli syntini sain siinä hetkessä anteeksi ja sen tilalle sain Rauhan ja Ilon, minä kuin leijuin ilmassa, tuntui, kuin eivät jalkani osuneet edes maahan.

Tältä tuntuu oikeasti uudestisyntyminen, ja sen jälkeen olisin halunnut kaikkien kokevan saman, eli se toi halun saattaa pelastukseen ja samaan vapauteen muitakin.

Ei siis enää itkuja eikä vanhojen muistelua, vaan Jumalan lapsen vapautta ja Rauhaa ja Iloa, jotka Jumala sai aikaan !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi voi sentään !

Jalovaara toimi eksytyksen hengessä.

Pyhä Henki ei kaada ketään, Jumala ei toimi siten !

Minulla on henkien erottamisen armolahja, ja se "voima" joka Jalovaaralla oli, ei ollut Jumalasta.

Hyvä ihminen ano Herralta apua vapautumiseen tuosta "siunauksesta" !

Minä todella tiedän mistä puhun.

Totisesti, totisesti! Kuunnelkaa tätä miestä, sillä hän tietää, mistä puhuu. Vahvistan sanat. Kannattaa joskus kysyä Jalovaaralta, jos pääsee juttuun hänen kanssaan: "Tunnustatko sinä, Pirkossa asuva henki, Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi Jumalan Pojaksi ja Vapahtajaksi?" Vastaus voi yllättää silloin, kun se tulee hengeltä eikä Pirkon tajunnasta.

• l.salmela

"Vakaamieliselle sinä talletat rauhan", sanoo Raamattu.

Hurmoksellisuus on sielullisuutta ja sukua shamanismille, eli loveen lankeamiselle.

Todelliset Jumalan palvelijat eivät tällaiseen sorru.

• Jeesus on herra

En tiedä kenen sukua sinä olet, mutta moinen yleistys ei ole yhtään viisasta eikä totuudenmukaista.

Hurmoksellisuudessa voi ola väärää, varsinkin silloin jos siihen kiihdytetään voimakkaalla psykedeelisellä musiikilla.

Mutta on myös sellaista hurmosta jossa ihminen hyppää metrin korkeuteen kokiessaan hyvää Jumalasta. Olen monesti katsellut vierestä tällaisia tapauksia.

Toiset reagoivat voimakkaammin tunteiillaan ja ilmaisevat myös tunteensa toisillekin voimakkaasti. Toiset ovat tällaisia tyyniä ja hiljaisia, kuten esimerkiksi minä. Hyvin usein itken kokiessani Jumalan hyvyyttä ja rakkautta omalle kohdalleni.

• l.salmela
        Jeesus on herra kirjoitti:

En tiedä kenen sukua sinä olet, mutta moinen yleistys ei ole yhtään viisasta eikä totuudenmukaista.

Hurmoksellisuudessa voi ola väärää, varsinkin silloin jos siihen kiihdytetään voimakkaalla psykedeelisellä musiikilla.

Mutta on myös sellaista hurmosta jossa ihminen hyppää metrin korkeuteen kokiessaan hyvää Jumalasta. Olen monesti katsellut vierestä tällaisia tapauksia.

Toiset reagoivat voimakkaammin tunteiillaan ja ilmaisevat myös tunteensa toisillekin voimakkaasti. Toiset ovat tällaisia tyyniä ja hiljaisia, kuten esimerkiksi minä. Hyvin usein itken kokiessani Jumalan hyvyyttä ja rakkautta omalle kohdalleni.

kolme ja puoli vuotta helluntailaisia rukouskokouksia riitti minulle. Varsinkin kun yhteenkään rukoukseen ei tullut minkäänlaista vastausta.

1 Kun 18 luku

26. Niin he ottivat sen mullikan, jonka hän antoi heille, ja valmistivat sen. Sitten he huusivat Baalin nimeä aamusta puolipäivään asti, sanoen: "Baal, vastaa meille!" Mutta ei ääntä, ei vastausta! Ja he hyppelivät alttarin ääressä, joka oli tehty.
        27. Puolipäivän aikana Elia pilkkasi heitä ja sanoi: "Huutakaa kovemmin; hän on tosin jumala, mutta hänellä voi olla jotakin toimittamista, tahi hän on poistunut johonkin, tahi on matkalla; kenties hän nukkuu, mutta kyllä hän herää".
        28. Niin he huusivat vielä kovemmin ja viileksivät itseään tapansa mukaan miekoilla ja keihäillä, niin että heistä vuoti verta.
        29. Kun puolipäivä oli kulunut, joutuivat he hurmoksiin, aina siihen hetkeen asti, jolloin ruokauhri uhrataan. Mutta ei ääntä, ei vastausta, ei vaarinottoa!

• Jeesus on herra
        l.salmela kirjoitti:

kolme ja puoli vuotta helluntailaisia rukouskokouksia riitti minulle. Varsinkin kun yhteenkään rukoukseen ei tullut minkäänlaista vastausta.

1 Kun 18 luku

26. Niin he ottivat sen mullikan, jonka hän antoi heille, ja valmistivat sen. Sitten he huusivat Baalin nimeä aamusta puolipäivään asti, sanoen: "Baal, vastaa meille!" Mutta ei ääntä, ei vastausta! Ja he hyppelivät alttarin ääressä, joka oli tehty.
        27. Puolipäivän aikana Elia pilkkasi heitä ja sanoi: "Huutakaa kovemmin; hän on tosin jumala, mutta hänellä voi olla jotakin toimittamista, tahi hän on poistunut johonkin, tahi on matkalla; kenties hän nukkuu, mutta kyllä hän herää".
        28. Niin he huusivat vielä kovemmin ja viileksivät itseään tapansa mukaan miekoilla ja keihäillä, niin että heistä vuoti verta.
        29. Kun puolipäivä oli kulunut, joutuivat he hurmoksiin, aina siihen hetkeen asti, jolloin ruokauhri uhrataan. Mutta ei ääntä, ei vastausta, ei vaarinottoa!

Olen esikoislestadiolaisia 61 vuotta ollut kyseisen seurakunnan sisällä.
        En tunne hyvin helluntailaisia kokouskäytäntöjä. Rakkaista ystäviä minulla on nykyisin joitakin helluntaiseurakunnasta. Joskus 60 luvun lopulla olen ollut yksissä tai kaksissa helluntailaisten kotiseuroissa mukana.

Yksi asia on vieläkin mielessäni noista kotiseuroista kun saaranaaja sanoi minua tarkoittaen, sinä joka maailman turuilla kuljet. Toki hän myöhemmin tavatessamme korjasi asian, "minä olen kuullut että olet tunnustava kristitty, kiitos Herralle".

Silloin mieleeni nousi ajatus, että mistä hän voi tietää minun uskostani kun koskaan emme olleet tavanneet. Silloin ei kenekään puhujan pitäisi osoitella sormella ja sanoa sinä. Pyhä Henki kyllä tietää ruokkia oikein jokaisen kuulijan kun saarnataan kaikille samaa ilosanomaa Kristuksesta.

Samassa kokouksessa puhuja kertoi esimerkin tapauksesta kun kaksi miestä kohtasivat tiellä. Toisella oli tupakka suussaan ja hän tunki sen taskuunsa kun tuli yllätetyksi. No toinen kysyi mitä kuuluu, hyvää kuuluu vastasi toinen. Johon toinen vastasi, "ei kuulu hyvää kun tasku palaa." :-)

Kaikki helluntailaiset joita minä tunnen, ovat olleet fiksuja rakastettavia ihmisiä.

xxxxxx

Tässä yhteydessä on syytä mustuttaa, että kaikkivaltias Jumala ei toimi minun, sinun, tai helluntailaisten tahdon mukaisesti, vaan siten kun hän katsoo tarpeelliseksi vastata rukouksiin. Jos JUmala ei ole vastannut rukouksiisi niin ei se ole helluntailaisten vika. Eikä sinunkaan vikasi. Viisaudessaan JUmala näkee että ei ole vielä tullut aika vastata rukouksiisi.

Kärsivällisyys on Kristuksen ristin kantajalle aivan välttämätön avu, sillä me emme elä vielä siinä maailmassa joka vanhurskaita odottaa, vaan me odotamme USKOSSA sitä kärsivällisesti ,että Jumalan lupaukset täyttyvät.
        Kun Herran aika tulee. Siuausta elämääsi.

Hepr. 6:10 Sillä Jumala ei ole väärämielinen, niin että hän unhottaisi teidän työnne ja rakkautenne, jota olette osoittaneet hänen nimeänsä kohtaan, kun olette palvelleet pyhiä ja vielä palvelette.

Hepr. 6:11 Mutta me halajamme sitä, että kukin teistä osoittaa samaa intoa, **) ... säilyttääkseen toivon varmuuden loppuun asti,

Hepr. 6:12 ettette kävisi veltoiksi, vaan että teistä tulisi niiden seuraajia,
        xxxxxxxxxx
        ***) ... jotka uskon ja kärsivällisyyden kautta perivät sen, mikä luvattu on.
        xxxxxxxxxx

• MattipikkuPekka

En tunne hyvin helluntailaisia kokouskäytäntöjä. Rakkaista ystäviä minulla on nykyisin joitakin helluntaiseurakunnasta. Joskus 60 luvun lopulla olen ollut yksissä tai kaksissa helluntailaisten kotiseuroissa mukana.

Yksi asia on vieläkin mielessäni noista kotiseuroista kun saaranaaja sanoi minua tarkoittaen, sinä joka maailman turuilla kuljet. Toki hän myöhemmin tavatessamme korjasi asian, "minä olen kuullut että olet tunnustava kristitty, kiitos Herralle".

Silloin mieleeni nousi ajatus, että mistä hän voi tietää minun uskostani kun koskaan emme olleet tavanneet. Silloin ei kenekään puhujan pitäisi osoitella sormella ja sanoa sinä. Pyhä Henki kyllä tietää ruokkia oikein jokaisen kuulijan kun saarnataan kaikille samaa ilosanomaa Kristuksesta.

Samassa kokouksessa puhuja kertoi esimerkin tapauksesta kun kaksi miestä kohtasivat tiellä. Toisella oli tupakka suussaan ja hän tunki sen taskuunsa kun tuli yllätetyksi. No toinen kysyi mitä kuuluu, hyvää kuuluu vastasi toinen. Johon toinen vastasi, "ei kuulu hyvää kun tasku palaa." :-)

Kaikki helluntailaiset joita minä tunnen, ovat olleet fiksuja rakastettavia ihmisiä.

xxxxxx

Tässä yhteydessä on syytä mustuttaa, että kaikkivaltias Jumala ei toimi minun, sinun, tai helluntailaisten tahdon mukaisesti, vaan siten kun hän katsoo tarpeelliseksi vastata rukouksiin. Jos JUmala ei ole vastannut rukouksiisi niin ei se ole helluntailaisten vika. Eikä sinunkaan vikasi. Viisaudessaan JUmala näkee että ei ole vielä tullut aika vastata rukouksiisi.

Kärsivällisyys on Kristuksen ristin kantajalle aivan välttämätön avu, sillä me emme elä vielä siinä maailmassa joka vanhurskaita odottaa, vaan me odotamme USKOSSA sitä kärsivällisesti ,että Jumalan lupaukset täyttyvät.

Hepr. 6:10 Sillä Jumala ei ole väärämielinen, niin että hän unhottaisi teidän työnne ja rakkautenne, jota olette osoittaneet hänen nimeänsä kohtaan, kun olette palvelleet pyhiä ja vielä palvelette.

Hepr. 6:11 Mutta me halajamme sitä, että kukin teistä osoittaa samaa intoa, **) ... säilyttääkseen toivon varmuuden loppuun asti,

xxxxxxxxxx
        xxxxxxxxxx

>>>Hepr. 6:10 Sillä Jumala ei ole väärämielinen, niin että hän unhottaisi teidän työnne ja rakkautenne, jota olette osoittaneet hänen nimeänsä kohtaan, kun olette palvelleet pyhiä ja vielä palvelette.

• Keskipohjanmaa:))
        l.salmela kirjoitti:

1 Kun 18 luku

Hyvä Leena! Minua myös kiusannut tuo joutava hokeminen ja huutaminen. Jos Herra on läsnä tilaisuudessa,ei tarvi huutaa. Ei Jumala kuuro ole.

• Jeesus on Herra
        MattipikkuPekka kirjoitti:

>>>Hepr. 6:10 Sillä Jumala ei ole väärämielinen, niin että hän unhottaisi teidän työnne ja rakkautenne, jota olette osoittaneet hänen nimeänsä kohtaan, kun olette palvelleet pyhiä ja vielä palvelette.

Vastaus: Jeesuksen seurassa tuolloin kulkeneita henkilöitä.

• l.salmela

xxxxxx

xxxxxxxxxx
        xxxxxxxxxx

//Tässä yhteydessä on syytä mustuttaa, että kaikkivaltias Jumala ei toimi minun, sinun, tai helluntailaisten tahdon mukaisesti, vaan siten kun hän katsoo tarpeelliseksi vastata rukouksiin. Jos JUmala ei ole vastannut rukouksiisi niin ei se ole helluntailaisten vika. Eikä sinunkaan vikasi. Viisaudessaan JUmala näkee että ei ole vielä tullut aika vastata rukouksiisi.//

Tuohon sanoisin, että helluntailaisuudessa oli hyvin pahana vikana "käskynhaltijakristillisyys". Eli juoksutettin Jumalaa kuin renkipoikaa
        panematta itse tikkua ristin minkään asian hyväksi eikähän Jumala ala kenenkään renkipojaksi ja niinpä yhteenkään helluntailaisten rukoukseen ei tullut minkäänlaista vastausta.

Eräs kokemus:

5. Lesken puut

Eräänä maaliskuisena maanantaipäivänä 1980 istuin pitkän tovin Sodankylässä eräässä baarissa ja join parin kaverin kanssa kahvia. Aivan yllättäen sisimpääni tuli tunne, että minun on mentävä tapaamaan erästä sivukylällä yksin asuvaa leskeä. Sinä iltana kävin sillä suunnalla, mutta oli jo niin myöhä, että lesken mökki oli pimeänä ja leski nukkumassa, joten käynti sillä kerta jäi. Seuraavana päivänä olin jälleen liikkeellä samalla suunnalla ja vein entiseen kotiini moottorikelkan, jolla nuoremmat veljeni alkoivat ajamaan kuivia koivuhalkoja tien varteen.

Kirkonkylälle takaisin palatessani ja tämän lesken mökin ohi ajaessani tuli sisäinen tunne entistäkin voimakkaampana. "Minun on mentävä tuohon mökkiin". Ja niin perruuttelin autoni mökin kohdalle ja menin tapaamaan tätä leskiemäntää. "Oletko sinä uskossa", kysyi leski ensimmäiseksi sisään päästyäni. "Olen, kuinka niin"? kysyin. "No kun minä olen jo monta päivää rukoillut, että Jumala lähettäisi jonkun joka tietää kuivia polttopuita kun minulla on puut kaikki ja on vasta maaliskuun alkua". "Jo vain minä tiedän kuivia puita, justiin äsken vein velipojille moottorikelkan, jolla alkoivat ajamaan kuivia halkoja tien varteen". Ja niin noustiin autooni ja leski kävi ostamassa isältäni kaksi kuutiota koivuhalkoja, jotka parin päivän kuluttua ajoin autollani lesken kotiin. "Näinkö se Jumala kuulee ja vastaa"; ihmetteli leski vielä vuosienkin kuluttua.

Niin Jumala kuulee ja tahtoisi vastata, mutta Jumalan vaikeus on siinä, että niin kovin harvassa ovat ne hengen johdossa vaeltavat, jotka kuulisivat Jumalan kehoitukset ja joita Jumala voisi lähettää sinne missä todella apua tarvitaan.

http://www.aretalogia.fi/kristilliset/rukous.html

• utelias vaan
        l.salmela kirjoitti:

//Tässä yhteydessä on syytä mustuttaa, että kaikkivaltias Jumala ei toimi minun, sinun, tai helluntailaisten tahdon mukaisesti, vaan siten kun hän katsoo tarpeelliseksi vastata rukouksiin. Jos JUmala ei ole vastannut rukouksiisi niin ei se ole helluntailaisten vika. Eikä sinunkaan vikasi. Viisaudessaan JUmala näkee että ei ole vielä tullut aika vastata rukouksiisi.//

Tuohon sanoisin, että helluntailaisuudessa oli hyvin pahana vikana "käskynhaltijakristillisyys". Eli juoksutettin Jumalaa kuin renkipoikaa
        panematta itse tikkua ristin minkään asian hyväksi eikähän Jumala ala kenenkään renkipojaksi ja niinpä yhteenkään helluntailaisten rukoukseen ei tullut minkäänlaista vastausta.

Eräs kokemus:

5. Lesken puut

Eräänä maaliskuisena maanantaipäivänä 1980 istuin pitkän tovin Sodankylässä eräässä baarissa ja join parin kaverin kanssa kahvia. Aivan yllättäen sisimpääni tuli tunne, että minun on mentävä tapaamaan erästä sivukylällä yksin asuvaa leskeä. Sinä iltana kävin sillä suunnalla, mutta oli jo niin myöhä, että lesken mökki oli pimeänä ja leski nukkumassa, joten käynti sillä kerta jäi. Seuraavana päivänä olin jälleen liikkeellä samalla suunnalla ja vein entiseen kotiini moottorikelkan, jolla nuoremmat veljeni alkoivat ajamaan kuivia koivuhalkoja tien varteen.

Kirkonkylälle takaisin palatessani ja tämän lesken mökin ohi ajaessani tuli sisäinen tunne entistäkin voimakkaampana. "Minun on mentävä tuohon mökkiin". Ja niin perruuttelin autoni mökin kohdalle ja menin tapaamaan tätä leskiemäntää. "Oletko sinä uskossa", kysyi leski ensimmäiseksi sisään päästyäni. "Olen, kuinka niin"? kysyin. "No kun minä olen jo monta päivää rukoillut, että Jumala lähettäisi jonkun joka tietää kuivia polttopuita kun minulla on puut kaikki ja on vasta maaliskuun alkua". "Jo vain minä tiedän kuivia puita, justiin äsken vein velipojille moottorikelkan, jolla alkoivat ajamaan kuivia halkoja tien varteen". Ja niin noustiin autooni ja leski kävi ostamassa isältäni kaksi kuutiota koivuhalkoja, jotka parin päivän kuluttua ajoin autollani lesken kotiin. "Näinkö se Jumala kuulee ja vastaa"; ihmetteli leski vielä vuosienkin kuluttua.

Niin Jumala kuulee ja tahtoisi vastata, mutta Jumalan vaikeus on siinä, että niin kovin harvassa ovat ne hengen johdossa vaeltavat, jotka kuulisivat Jumalan kehoitukset ja joita Jumala voisi lähettää sinne missä todella apua tarvitaan.

Olit paljon aikaisemmin esillä eri puolilla ja kehuit ja muodostit oman, ehkä sokean kantasi...nyt aikaa on kulunut ja siellä pyssykylässä viranomaiset vastaavat taas teoistaan...yksi tuomittiin pahoinpitelystä ja ampumaserik. tais saada kenkää? toinen urkki laittomasti virkarikoksen verran joten mitenkähän sille lopulta sitten? Oliko muuten luottomiehiäsi ja tähtitodistajiasi?
        Tuo seuraava on suora lainaus sinulta "Jumala ei toimi minun, sinun, tai helluntailaisten tahdon mukaisesti, vaan siten kun hän katsoo tarpeelliseksi vastata rukouksiin."

• body
        Keskipohjanmaa:)) kirjoitti:

Hyvä Leena! Minua myös kiusannut tuo joutava hokeminen ja huutaminen. Jos Herra on läsnä tilaisuudessa,ei tarvi huutaa. Ei Jumala kuuro ole.

Uskosta on tehty / tullut show touhua ja ihminen etsii ihmeitä, ihminen etsii hurmosta, ihminen hakee hengellistä orgasmia, ahaa elämystä.

Kuitenkin Jeesus sanoi : " kun rukoilet mene kammioosi.."

eli Jeesuksen toiminta ei ollut show touhua, vaan jalat maassa ja inhimillisesti ja lähellä ihmistä, ihmisen tasolla.

• Rivka
        l.salmela kirjoitti:

1 Kun 18 luku

Kyllä sinä aivan totta puhut, minulla on myös paljon näitä hurmoskokemuksia, aivan useilta vuosilta, mutta niiden mennessä ohi, on olo ollut miltei tyhjempi kuin niitä ennen ja nolouttakin olen niiden jälkeen usein kokenut.

Eli ei se hurmos, kaatuillu ja hihhulointi ole koskaan vienyt asioita yhtään eteenpäin, eikä puolestani rukoiltuihin kätten päälle panemisiin ja hurmos-huutorukouksiin ole koskaan vastattu. Se on ollut kuin viihdyttävää teatteria kaikki, nyt sen näen hyvin selvästi, kun olen niistä hihhuleista päässyt irti.

Sensijaan tavalliseen sydämen rukoukseen, rukouskammiossa rukoiltuun anomukseen Jumala vastaa aina tavalla tai toisella.

• Anonyymi

xxxxxx

xxxxxxxxxx
        xxxxxxxxxx

Teillä lestadiolaisillahan on tämä usko, että ainoastaan lestadiolaiset pääsevät taivaaseen...

• Anonyymi

xxxxxx

xxxxxxxxxx
        xxxxxxxxxx

>>>Kärsivällisyys on Kristuksen ristin kantajalle aivan välttämätön avu, sillä me emme elä vielä siinä maailmassa joka vanhurskaita odottaa, vaan me odotamme USKOSSA sitä kärsivällisesti ,että Jumalan lupaukset täyttyvät.

Hepr. 6:10 Sillä Jumala ei ole väärämielinen, niin että hän unhottaisi teidän työnne ja rakkautenne, jota olette osoittaneet hänen nimeänsä kohtaan, kun olette palvelleet pyhiä ja vielä palvelette.<<<

Sanot olevasi lestadiolainen! Puhut vanhurskaista ja sitten siteeraat Raamattua, jossa puhutaan pyhistä. Keitä nuo vanhurskaat ja pyhät ovat? Kerro.

Mvh J - K

• Anonyymi
        l.salmela kirjoitti:

Eräs kokemus:

5. Lesken puut

Tuosta rukousvastauksista ja että Jumala kuulee rukoukset
        minulle on tullut viime päivinä yksi ajatus.

Raamamttu todistaa, että Jumala näkee ja kuulee ihmisen
        ja tietää jokaisen eleen ja jokaisen sanan ja jopa ajatuksemme
        kaukaa. Eikö Hän sitten kuule (kaukaa) meidän rukouksemme!
        Hän siis näkee ja kuulee kaukaa etukäteen mitä ihminen rukoilee.
        Siksi Hän kykenee valmistamaan olosuhteet niin, että rukousvastus,
        kun se tulee, huomaamme, että sitä vastausta on valmisteltu pitkään,
        joskus jopa vuosia tai jopa kymmeniä vuosia. Psalmi 139.

Tässä omakohtaista kokemusta, mutta alussa Poliisin kohtaaminen
        ja pelastuminen Poliisin pojan kautta, ja isän rakkauden kautta
        poikaan. Tämäkin kokemus joskus 1980 -luvun alussa valmisti
        tekstejä sivustolleni. Uskon, että kokemukseni Poliisin kohtaamisesta
        ja isän rakkaus poikaan oli silloin Jumalan puhetta minulle, vaikka
        en sitä silloin niin käsittänytkään.

Sitten tämä "Jumala kuulee rukouksia" teksti.

https://www.jumala-kanssamme.se/451046832

Mvh J - K

• sisco-

Ihmiset ovat erilaisia, niin tässäkin asiassa, mutta uskoisin enemmistön suomalaisista olevan kuitenkin ns. "perusjäyhää" porukkaa (johon luen itsenikin), ja silloin hyppimiset yms. vaikuttavat helposti teennäiseltä, joidenkin kohdalla aivan selvästi sitä ovatkin, mutta halutaan mennä massan mukana. Ole rohkeasti oma itsesi. Pyhän Hengen toiminta ei todellakaan ole kiinni ihmisen luonteesta, tai ilmene vain yhdella tavalla. Vapaus on sisäistä vapautta, joka ilmenee eri tavoin.

• Jeesus on tie

Tuo on hyvin ongelmallista, kun ihminen kasvaa omassa mielessään siihen mittaan, että osaa jo varmuudella selittää toisen tunteetkin tyhjiksi.

Hyi sinua, väärä asenne!!!

• sietämiseen tottunut

>>> Koen oloni hyvin epämukavaksi jos joku alkaa hyppimään tai esim itkemään vieressäni.

• Jeesus on tie

Itkevältä ei tarvitse eikä saakaan kysellä miksi hän itkee, hän tietää sen itse ja se riittää myös ympärillä oleville. Jos itkevä haluaa kertoa itkunsa syyn, se on hänen asiansa. Yleensä ihminen jolla on asuva Pyhä Henki, tajuaa toisen itkun syyn Hengen kautta. Puhun nyt siis hengellisistä asioista.

Jos joku mottaa toista turpaan niin että hän alkaa kivusta itkemään, niin se on eri asia.

• sietämiseen tottunut
        Jeesus on tie kirjoitti:

Itkevältä ei tarvitse eikä saakaan kysellä miksi hän itkee, hän tietää sen itse ja se riittää myös ympärillä oleville. Jos itkevä haluaa kertoa itkunsa syyn, se on hänen asiansa. Yleensä ihminen jolla on asuva Pyhä Henki, tajuaa toisen itkun syyn Hengen kautta. Puhun nyt siis hengellisistä asioista.

Jos joku mottaa toista turpaan niin että hän alkaa kivusta itkemään, niin se on eri asia.

>>> Itkevältä ei tarvitse eikä saakaan kysellä miksi hän itkee, hän tietää sen itse ja se riittää myös ympärillä oleville.

• Tapio522eikirj
        Jeesus on tie kirjoitti:

>>>>>>>>Jeesus on tie: "Itkevältä ei tarvitse eikä saakaan kysellä miksi hän itkee, hän tietää sen itse ja se riittää myös ympärillä oleville".

• Jeesus on tie
        Tapio522eikirj kirjoitti:

>>>>>>>>Jeesus on tie: "Itkevältä ei tarvitse eikä saakaan kysellä miksi hän itkee, hän tietää sen itse ja se riittää myös ympärillä oleville".

Kyllä nimenomaan hädässä olevan rinnalle asettumista se on. Kuuntelijaa hädässä oleva ennen kaikea tarvitsee, ei uteliaita kyselijöitä.

Kuten edellisessä viestissäni jo kirjoitin, jos itkevä haluaa kertoa hänen rinnallaan kulkevalle henkilölle syyn itkuunsa hän tekee sen itse sitten kun katsoo parhaaksi.

Tilanteesta tietenkin riippuu, jokainen tapaus on ihan omansa. Jos kuuntelija vielä tuntee itkevän, useimmiten hän jo tietää syynkin ja iloitsee siitä että toinen on saanut mahdollisuuden purkaa tunteitaan.

Kuten tällä sivulla ilmenee pis selittelijöitä riittää joka lähtöön ja kaiken maailman viisastelijoita jotka narsistisesti pitävät omista neuvoistaan toisille.
        Kuuntelmisen taito onkin sitten huomattavasti jalompi taito. Kuuntelijan puutteessa moni kärsivä ihminen on riutunut hengiltä.

• Jeesus on tie

Sinulla on siihen jokin syy miksi reagoit kuvaamallasi tavalla. Miksi toisen itku taikka voimakkaasti ilmaistu ilo satuttavat sinua?

Jotta pääsisit asiasta tarkemmin selvyyteen, mieti isäsi ja äitisi käyttäytymistä, ydinperheessäsi mieti synnyinkotisi ilmapiiriä, mieti itkettiinkö teilla kotona ja koettiinko itku normaalina tunteiden ilmaisukeinona. Entä ilo, ilakoitiinmko teillä kotona voimakkaasti?

Epäilen että joko sinulla itselläsi, tai laajemminkin ydinperheessäsi ei itku ole ollut luonnollinen tunteiden ilmaisukeino.

Esimerkiksi meille pojille monissa kodeissa on opetettu 50 luvulla jo pienenä lapsena, etteivät miehet itke. Minun kodissani pyydettiin syntejä ja väärintekoja anteeksi ja itkettiin kanssa vanhemmat edellä ja lapset perässä.

Minulle itku on maailman luonnollisian asia, voin iloita siitä jos joku ehkä vuosikymmeniä itkuaan padonnut ihminen alkaa voimakkaasti itkemään.
      Silloin tiedän että ehkä pitkäänkin padottu suru alkaa sulamaan sen ihmisen sisimmässä. Ja se on erittäin ilonen asia!!!

Oikeasti mieti näitä ihan hiljaa itseksesi nyt jonkun aikaa ja palataan tuteita ja tunteiden ilmaisua koskevaan asiaan sen jälkeen.

• sisco-

Itku on kyllä luonnollista, mutta niin voi olla itkemättömyyskin. Jotkut ovat vain sen luonteisia, etteivät pysty tai edes halua näyttää estottomasti tunneskaalaansa julkisesti kaikille. Miksi pitäisikään? Eläköön vapaus tässäkin asiassa. Jumala on luonut myös meidät "jäyhemmät", yritetään oppia sietämään toistemme eroavaisuuksia!

• S.A.

En tiedä siitä hurmoksesta... Itse saatan aivan hyvin hyppiäkin joskus seurakunnan keskellä, mutta ei siihen ole tavannut liittyä sen kummempaa "hurmosta" kuin vaikkapa siihen, että laulaisin hillitysti penkissä istuen...

• jaikal.se

Kirjoita Jeesukselle kirje ja valita hurmostiloista Hänen seurakunnissaan. Ehkä Hän kuuntelee sinua ja vetää pois Henkensä seurakunnista niin että siellä sinä sitten saat istua ilman minkäänlaista Hengen voimavaikutuksia. Ehkä Jeesus kuitenkin perustelee sinulle Hengen vaikutusta ja sen välttämättömyyttä. Ehkä Hän pyytää sinulta lupaa toimia seurakunnissaan miten Hän tahtoo. Voitko antaa Hänelle luottamuksen sellaiseen vapauteen toimia?

Jos mietit mihin osoitteeseen kirjeesi lähetät, minä kerron sinulle erään tapauksen.

Kansakoulun opettaja oli puhunut uskontotunnilla Jumalasta. Silloin oppilaat saivat idean. Eräs poika esitti opettajalle että kirjoitettaisiin kirje Jumalalle. Niin tehtiin.
      Kun eräs pieni poika oli saanut kirjeensä valmiiksi, hän kääntyi opettajan puoleen: "Opettaja, mihin osoitteeseen minä lähetän tämän kirjeen?" Opettaja säikähti yllättävää kysymystä. Hänellä kun ei ollut suoraa välitöntä vastausta kysymykseen. Silloin vieressä istunut uskovan kodin poika tokaisi kaverilleen: "Ei sinun tarvitse lähettää sitä mihinkään, Jumala on jo lukenut sen."

• Anonyymi

He päättävät, että ovat valittuja.

• Anonyymi

Aloittajalle:
      Maailmassa on monenlaista.
      Jos ei jostain pidä, sieltä kannattaa itse pysyä pois.

Minä olen pysynyt pois helluntailaisuudesta jo kohta 40 vuotta. Mitä nyt joskus vielä täällä piipahtelen.

• Anonyymi

1.Sam.10:
      10. Ja kun he tulivat sinne, Gibeaan, niin katso, joukko profeettoja tuli häntä vastaan. Silloin Jumalan henki tuli häneen, ja hänkin joutui hurmoksiin heidän keskellänsä.

• Anonyymi

Hei AP !

Olet niin oikeassa !

Pyhä Henki tuo mukanaan RAUHAN, eksytyksen henki taas rauhattomuuden, jonka Hengellinen ihminen aistii.

Olen itse saanut Herran armosta henkien erottamisen armolahjan, eli tunnistan eksytyksen hengen ihmisessä.

Aistin sen haureutena, eli eksytyksen hengen vallassa olevasta ihmisestä huokuu haureus, ja se on siis Hengellistä haureutta ja ilmenee myös luonnollisella tasolla.

Tästä syystä ovat monet "uskovat" eronneet ja uudelleen avioituneet ja väittävät sitä mukamas Jumalan tahdoksi ja johdatukseksi, vaikka Jeesus itse sanoi hyvin selvästi asian todellisen laidan:

1 Ja hän nousi sieltä ja tuli Juudean alueelle, kulkien Jordanin toista puolta. Ja taas kokoontui paljon kansaa hänen luoksensa, ja tapansa mukaan hän taas opetti heitä.
      2 Ja fariseuksia tuli hänen luoksensa, ja kiusaten häntä he kysyivät häneltä, oliko miehen lupa hyljätä vaimonsa.
      3 Hän vastasi ja sanoi heille: "Mitä Mooses on teille säätänyt?"
      4 He sanoivat: "Mooses salli kirjoittaa erokirjan ja hyljätä vaimon".
      5 Niin Jeesus sanoi heille: "Teidän sydämenne kovuuden tähden hän kirjoitti teille tämän säädöksen.
      6 Mutta luomakunnan alusta Jumala 'on luonut heidät mieheksi ja naiseksi.
      7 Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa.
      8 Ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.' Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha.
      9 Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."
      10 Ja heidän mentyään huoneeseen opetuslapset taas kysyivät häneltä tätä asiaa.
      11 Ja hän sanoi heille: "Joka hylkää vaimonsa ja nai toisen, se tekee huorin häntä vastaan.
      12 Ja jos vaimo hylkää miehensä ja menee naimisiin toisen kanssa, niin hän tekee huorin."

Mutta uskova, jolla ei siis ole tuota lahjaa, voi tunnistaa eksyttäjät Raamatun Sanalla, eli Sana, eli siis Kristus on turvamme !

• Anonyymi

Monesti on kysymys hetken hurmoksesta joka haihtuu pian.
      Kannettu vesi ei pysy kaivossa.

• Anonyymi

Iloisessa hurmoksessa oleva ihminen ei tee parannusta.

Luuk 15:7:
      Minä sanon teille: samoin on ilo taivaassa suurempi yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse.

• Anonyymi

Kun ihminen tunnustaa Jumalalle syntinsä ja tekee parannuksen, sen jälkeen voi ilo ja riemu Pyhäittyessä vaikuttaa hurmoksen.

• Anonyymi

Hän on tehnyt parannuksen ennenkuin Pyhän Hengen vaikuttama hurmos ilmenee.

• Anonyymi

Vasta parannuksen jälkeen se hurmos onkin suuri, kun sydämessä on todellinen rauha ja ilo.

• Anonyymi

Jumlan Pyhän Hengen vaikutus usein voi ilmetä hurmoksena.

• Anonyymi

Ap.t.11:
      5. "Minä olin Joppen kaupungissa ja rukoilin. Silloin näin hurmoksissa näyn. Taivaasta tuli alas astia, kuin suuri liinavaate, joka neljästä kulmastaan laskettiin alas, ja se tuli aivan minun eteeni.

• Anonyymi

Jumala on niin suuri ja Hänen Rakkautensa niin voimakas, että tämän Hänen Rakkautensa vaikuttaa ihmisen hurmokseen.
      Jos vähänkään ymmärrät Jumalan suuruutta, niin sinun pitäisi käsittää, että olemme Hänen edessään valtavan suuren armon ja Rakkauden kosketuksessa. Jos hyväksyt Hänet, niin tämä voi ilmennä useinkin hurmoksena.
      Jos tunnet ihmisten välistä suurta rakkautta, niin on mahdollista ymmärtää Jumalan Rakkauden voiman vaikutuksen moninkertaisena.

• Anonyymi

4.Moos.24:
      4. Näin puhuu hän, joka kuulee Jumalan sanat, joka näkee Kaikkivaltiaan näkyjä, joka lankeaa hurmoksiin avatuin silmin:
      5. Kuinka ihanat ovat sinun telttasi, Jaakob, sinun asuinsijasi, Israel!

• Anonyymi

Tunteet on pahasta, kuten sotakiima

• Anonyymi

Tässä on yksi esimerkki, mitenkä voimakas Jumalan vaikutus on jossakin tapauksessa ilmenyt Hänen edessään olevalle pyhille.

1.Sam.19:
      19. Kun Saulille kerrottiin, että Daavid on Raaman Naajotissa,
      20. hän lähetti miehiä hakemaan Daavidia. Mutta kun miehet näkivät joukon hurmostilassa olevia profeettoja ja Samuelin seisovan heitä johtamassa, Jumalan Henki tuli heidänkin päälleen, ja hekin joutuivat hurmoksiin.
      21. Kun tästä kerrottiin Saulille, hän lähetti toiset lähettiläät, mutta hekin joutuivat hurmoksiin. Saul lähetti vielä kolmannet lähettiläät, mutta nämäkin joutuivat hurmoksiin.
      22. Lopulta hän lähti itsekin Raamaan. Hän tuli Seekussa olevan suuren vesisäiliön luo ja kysyi: "Missä ovat Samuel ja Daavid?" Hänelle vastattiin: "He ovat Raaman Naajotissa."
      23. Hän lähti Raaman Naajotiin, ja Jumalan Henki tuli myös hänen päälleen, ja hän kulki hurmoksissa, kunnes tuli perille Raaman Naajotiin.
      24. Siellä hänkin riisui vaatteensa ja joutui hurmoksiin Samuelin edessä. Hän kaatui maahan ja makasi alastomana koko sen päivän ja yön. Siksi on tapana sanoa: "Onko Saulkin profeettojen joukossa?"1. Sam. 10:12

• Anonyymi

Mitenkähän paljon tämä häiritsee synkkiä hillittyjä...

• Anonyymi

Hurmos on terve tila Jumalan edessä.
      1.Sam.10:
      5…..Ja tullessasi sinne kaupunkiin sinä kohtaat joukon profeettoja, jotka tulevat alas uhrikukkulalta hurmoksissaan, harppu, vaskirumpu, huilu ja kannel edellänsä.
      6. Ja Herran henki tulee sinuun, ja sinäkin joudut hurmoksiin niinkuin hekin; ja sinä muutut toiseksi mieheksi.
      7. Ja kun nämä ennusmerkit käyvät toteen, niin tee, mikä tehtäväksesi tulee, sillä Jumala on sinun kanssasi.

Apt. 2:
      4. He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi.

• Anonyymi

Hurmosta pelkääviä varten on luterilainen kirkko ja sen alalahkot.

• Anonyymi

Onneksi esm urheilukisoissa ei ole mitään hurmosta, ei huutamista kiroilua eikä juopottelua ei sönkkääjiä, ei nahistelua eikä huumekauppaakaan, onneksi kaikki on niin hurskaan siistiä, paikkoja ei sitketa eikä kuseskella portinpieliin !
        Kyllä suomi on hurmosvapasta seutua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onneksi esm urheilukisoissa ei ole mitään hurmosta, ei huutamista kiroilua eikä juopottelua ei sönkkääjiä, ei nahistelua eikä huumekauppaakaan, onneksi kaikki on niin hurskaan siistiä, paikkoja ei sitketa eikä kuseskella portinpieliin !
        Kyllä suomi on hurmosvapasta seutua.

tuohan on se vaari taas

• Anonyymi

Kaatumisessakin ihminen voi joutua hurmoksiin.

1Sam 19:24:

"Silloin hänkin riisui vaatteensa ja joutui hurmoksiin Samuelin edessä; ja hän kaatui maahan ja makasi alastonna koko sen päivän ja koko sen yön. Sentähden on tapana sanoa: "Onko Saulkin profeettain joukossa?""

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5117
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      34
      3496
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3214
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2337
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      28
      1937
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1858
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      161