Mitä merkitystä uskomisella on uskonnossa?

iksu_tep

Luulisi filosofiden sanoman omaksuminen ja tarinoiden pohtimisen olevan tärkeämpää...Mikä tarkoitus sillä uskomisella on, miksi se on niin tähdellistä?

45

201

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SamiA

”Mikä tarkoitus sillä uskomisella on”

Ei uskominen ole mitään, vaan usko.
      Usko on yhtä kuin elämä. Jos sinulla on Jumalan Pojan uskoa, elät vaikka olisit kuollut.

Sinun pitää syntyä uudestaan ylhäältä tai muuten pysyt kuolleena.

• Voisiko sen sanan vaihtaa johonkin sellaiseen, joka kuvaisi sitten enemmän sitä, mitä sillä tarkoitetaan? Usko-uskominen ovat kyllä auttamatta samajuurisia.

• hjgjhgjgjhg

Ymmärränkö nyt oikein...Eli pitäisi ensin uskoa, jotta voisi syntyä uudestaan... ja kun syntyy uudestaan niin kaikki selkenee...mutta ennenkuin syntyy uudelleen, niin ei voi uskoa.

• SamiA
        iksu_tep kirjoitti:

Voisiko sen sanan vaihtaa johonkin sellaiseen, joka kuvaisi sitten enemmän sitä, mitä sillä tarkoitetaan? Usko-uskominen ovat kyllä auttamatta samajuurisia.

”Usko-uskominen ovat kyllä auttamatta samajuurisia.”

Erona uskoon on se, että usko ei tarvitse uskottelua.
        Usko ainoastaan uskoo Jumalaan.
        Jumala tulee ihmisen sisälle ja uskoo ihmisen puolesta.

Ihmisessä itsessään ei ole Jumalan Pojan uskoa.
        Usko on Jumalan lahja, usko ei koskaan katoa. Näin ollen se, jolla on uskoa, ei voi koskaan kuolla.
        Taivas ja maa katoavat, mutta: usko, toivo ja rakkaus eivät.

• SamiA kirjoitti:

Usko on Jumalan lahja, usko ei koskaan katoa. Näin ollen se, jolla on uskoa, ei voi koskaan kuolla.

Onnittelut, loit loogisesti mielettömän kehäpäätelmän.

• SamiA kirjoitti:

Uskohan on aina luulottelua oli kohde mikä tahansa. Jos olet kulkenut bussilla 10 vuotta joka päivä ja bussi on aina tullut pysäkille 5:30 on erittäin todennäköistä että se tulee tänäänkin. Tuollainen usko perustuu jo toteutuneisiin tapahtumiin ja niiden säännöllisyyteen. Siitä huolimatta ei voi olla 100% varma että bussi tulee tänään vaikka se on hyvin todennäköistä.

Uskonnollisessa uskossa on kyse toteutumattomien uskonnollisten asioiden uskosta. Uskotaan uskonnollisten kirjoitusten olevan totta ja luodaan oma tunnemaailma tätä tukemaan. Sosiaalinen yhteisö samoin uskovia vahvistaa vielä tätä tunnetta. Uskonnollinen usko on luuloa uskoipa mihin tahansa niistä tuhansista jumalolennoista.

Uskova pitää totena että jumalolento on olemassa. Todisteena uskovalla on sisäinen vakuuttuneisuus, muiden samoin uskovien kertomukset ja uskonnolliset kirjoitukset.

• Tätä se usko juuri on. Kun siinä ei ole mitään järkeä, toistetaan uskonnollista jargonia, joka ei anna mitään vastausta järjellisiin kysymyksiin vaan toimii mantrana.

• ihmettelevää

Kolme kysymystä SamiA:lle

Mitä tarkoittaa sana uskominen?

Mitä tarkoittaa sana usko?

Mitä eroa on uskomisella ja uskolla?

• ai miksikö?
        iksu_tep kirjoitti:

Voisiko sen sanan vaihtaa johonkin sellaiseen, joka kuvaisi sitten enemmän sitä, mitä sillä tarkoitetaan? Usko-uskominen ovat kyllä auttamatta samajuurisia.

Usko on Jumalan vaatimus, johtuu hänen pojastaan, joka maksoi sellaisella hinnalla meidän syntivelkamme, ja riittää se että uskomme.

• DivineLight
        ai miksikö? kirjoitti:

Usko on Jumalan vaatimus, johtuu hänen pojastaan, joka maksoi sellaisella hinnalla meidän syntivelkamme, ja riittää se että uskomme.

Tiesitkä muuten että todellisella Jumalalla ei ole vaatimuksia?

Kristinuskon opettama Jumala on vajavainen, mutta sen hetken parhain yritys toki ymmärtää Jumalan olemusta.

• jesse on parasiitti

"Jos avaat oven, Jeesus käy sisällesi ja aterioi kanssasi."

Mitä ehdotat ateriaksi? Riittääkö kaksi kalaa, viisi leipää ja vettä?

• c

Kristin usko lyhyesti: ihmnen on syntinen Jumalan edessä, Jumala antoi ainoan poikansa siais uhrina kärsimään tuomion (eli Jeesuksen) joka olisi kuulunut ihmiselle. Ihminen joka hyväksyy tämän siais uhrin omakseen, ei Jumala tuomitse häntä hänen tekojensa mukaan vaan armahtaa hänet. Tämä ei tarkoita sitä että ihminen voi sovinnon jälkeen elää miten tahtoo vaan hänen tulee tehdä parannusta.

Uskonnollisuus tutkii tätä näkemystä ja oppia, pyörittelee ja filosofioi, mutta ei usko sitä mitä siinä sanotaan eli ei hyväksy Jeesusta henkilökohtaisesti pelastajakseen. Uskonnollisuus on turhinta ja typerintä touhua (ilman uskoa) mitä ihminen voi ikinä tehdä tai mihin sotkeutua mukaan. Usko on kaiken lähtökohta.

• Kuka loi kaiken: Jumala
        Mitä kaikkeuteen kuuluu: synti, ihminen, helvetti, vapaa tahto
        siis: Jumala loi synnin ja helvetin.

jolloin: Jumala loi pelastuksen synniltä, jonka hän itse loi ja jokainen, joka ei ota pelastusta vastaan, kokee kohtalon, jonka Jumala loi.

Helvetti on paha.
        Jumala lähettää luomansa ihmiset paikkaan, jonka itse loi, koska nämä eivät toteuta alistumisprosessia, jonka hän loi.
        Siis: Jumala on paha.

• 21

"”Mitä ehdotat ateriaksi?”

Ateria on Jeesus."

SamiA, yleensä en juuri välitä sinun kirjoituksistasi mutta tuo yllä lainattu oli kyllä hauskinta mitä näin koko päivänä.

Kiitos.

• miss ei kirj.

Joo. Plussapeukku sille. :D

• SamiA

Jeesus sanoi: ”Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta.”(Joh.6:51)

Siitä seurasi kiivas väittely: ” Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?" Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.” (Joh.6:52-53)

Jeesus jatkoi vielä: ”Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä." (Joh. 6:54-56)

• Thronos
        SamiA kirjoitti:

Jeesus sanoi: ”Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta.”(Joh.6:51)

Siitä seurasi kiivas väittely: ” Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?" Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.” (Joh.6:52-53)

Jeesus jatkoi vielä: ”Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä." (Joh. 6:54-56)

Harmi. Olen kasvissyöjä.

• UskonnotonLäh..
        Thronos kirjoitti:

Harmi. Olen kasvissyöjä.

Jakkaralata taas asiatekstiä ;o)

• kerron tämän sulle

Leipä symboloi Jeesuksen ruumista, no nyt tiedät!

• "Luulisi filosofiden sanoman omaksuminen ja tarinoiden pohtimisen olevan tärkeämpää...Mikä tarkoitus sillä uskomisella on, miksi se on niin tähdellistä?"

Kyllähän Juutalaisuudessa ja kuten myös kristinuskossa pyhientekstien lukeminen ja kirjoitusten sisällön miettiminen ja tunteminen kuuluu osaksi mm näitä uskontoja. Kuten voit vaikka SamiAn kirjoituksist huomata.

Mutta mitä tulee itse uskomiseen. Luulen että uskomalla kristinuskon pyhyyteen ja sanomaan auttaa saamaan itsekunnioitusta ja rohkeutta uskonnon levittämisessä.
      Saman voisi ajatella kommunismin tai minkätahansa ideologian tai ajatuksen kanssa. Vaikkapa esimerkkinä jääkiekkoilija joka tekee maalin koska uskoi itseensä tai jos on taikauskoinen niin jäniksenkäpälään ja sai näin rohkeutta suoritukseensa.

Itsevarmuus on siis asia mikä itselläni nousee pohjimmiltaan mieleen.

• SamiA

"Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.” (Joh.6:52-53)

Jeesus jatkoi vielä: ”Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä”

Yllä olevasta ilmenee elämän salaisuus.
      Meillä ei ole elämää itsessämme: itsessämme olemme kuolleita.
      Elääksemme meidän tulee syödä elävää sanaa: eli Jeesusta. Sen jälkeen emme voi kuolla, vaan meillä on iankaikkinen elämä.

Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jeesuksen sanoista.
      Jolla Poika on, sillä on elämä, jolla Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.

• Exhellari86

Mitä vittua sinä siitä ihmisverestä ja -lihasta lätiset kun sulla on vielä syömättä hatullinen ihmispaskaa? Syö se ensin ja ala sitten vasta särpiä verta.

• syö kuules itse!
        Exhellari86 kirjoitti:

Mitä vittua sinä siitä ihmisverestä ja -lihasta lätiset kun sulla on vielä syömättä hatullinen ihmispaskaa? Syö se ensin ja ala sitten vasta särpiä verta.

Exhellar voit itse särpiä sontasi, ja koetehan jo ymmärtää että vertauskuvia et ole tainnut tajuta!

• no kannibalismille

Mä en ainakaan aijo syödä yhdenkään pojan tai tyttären lihaa saati sitten juoda hänen vertansa. Kannibalismi ei kuulu elämääni.

• Kirjoituksiasi lukemalla en voi tulla oikein muuhun käsitykseen, kuin että yrität kuvailla tunnetilaa. Sellaista tunnetilaa, että olet osallinen jossakin merkittävässä. Täällä joku jo kuvailikin, että tuntuu fiksulta, yli järjen menevä silta...Tulee mieleen, että kyseessä on jonkun sortin "ei havaittavan todeksi kokeminen"...

Jos mietin mitä tarkoittaa symbolinen "jos avaat oven, Jeesus käy sisään ja aterioi kanssasi"....täytyy olla kokemus jonkun oven kiinni pitämisestä ja tarve sille, että joku jakaa jotakin kanssasi, ennenkuin lause niinsanotusti "kolahtaa", että sille tulee tärkeä merkitys.

C tuossa kirjoitti juuri sen ennakkoluulon, joka minulla olikin....ihan pähkähullu tarina, johon pitäisi uskoa. Ottaa koville käsittää, minkä ihmeen takia niin monet tuollaisen absurdin tarinan siis "uskovat" vai todeksi kokevat..

• Tarkennan vielä, että miksi juuri tähän tarinaan on tärkeä uskoa, miksi uskontunnustus on sellainen kuin se on, miksi uskomattoman mielikuvitustarinan todeksi uskominen on "se juttu".

• kannattaisi rukoilla

Jos sinulla ei ole uskoa, ei se ole uskovaisten syytä.

• Tiellä ollaan

Niin luulisi, mutta kun filosofoiminen ei anna mitään vastausta. Jeesus Kristus antaa elämän ja iankaikkisuuden. Kysymys löytää vastauksensa?

• Jatkuva uuden ymmärtäminen kuljettaa mielestäni paremmin eteenpäin, kuin vastaus, joka ei sovi mihinkään.

• Tiellä ollaan
        iksu_tep kirjoitti:

Jatkuva uuden ymmärtäminen kuljettaa mielestäni paremmin eteenpäin, kuin vastaus, joka ei sovi mihinkään.

En voi antaa perusteluja, ja siitäkö alat KAMELINAIVO eti minua ....

Aion jaraa kevakelointia, sanokoot suomen ns, "laki" mitä tahaansa

Jeesu smylöt!

• tällaista täällä on
        iksu_tep kirjoitti:

Jatkuva uuden ymmärtäminen kuljettaa mielestäni paremmin eteenpäin, kuin vastaus, joka ei sovi mihinkään.

Eihän kohti tulevaa junaakaan näe, jos laittaa silmät kiinni ja väittää ettei sellaista ole olemassakaan koska sinähän et näe sitä juuri nyt!

• arjuuna

Filosofiahan on vain uskonnon jatketta, ja ne uskovat samalla lailla kuin uskovatkin

Filosofia uskonnto ja aatteet ovat olemassa vain tämän ihmiskunna pahuuden ikuistamiseksi
      On sanottu että filosofeissa ihmiskun koko tyhmyys tiivistyy
      Edellä mainittujen opeilla ei ole ihmiskunnan kärsimys pelko ja väkivalta vähentynyt , vaan lisääntynyt sillä he keksivät vaikka minkä laisia teoriota puolustaa minkä takia vökivalta niiden toteuttamiseksi on välttämätön
      Usko on jokapäiväisissä asioissa iha okei mutta ihmisen hankisellä alueella se luo
      vain kaaosta, joka ilmenee ristiriitoina meidän elämässä
      Tila jossa kaikki kärsimykset ja ristirridat ovat päättyneet, ei sisällä uskoa ihmisen henkisellä alueella

Usko ei pelasta ketään vaan kaikenlaisen uskon päättyminen ihmisen henkisellä alueella, sillä usko sitoo meidät aikaan
      Kun ihmisen itsensä luoma psykologinen aika päättyy, ja kohtaat ajattomuutesi, niin kaikki ongelmat ratkeaa, ja voimme elää uskomatonta elämää

Kiitos elämälle, että se tuli luokseni, kun ymmärsin kaisen sen mitä ihminen on
      Kun tuo kaikki tapahtuu, niin meneisyydellämme ei ole enään kaikupohjaa ajatusiimme, vaan ne alkavat kumpuamaan ajattomasta nykyhetkestä
      Eikä tämä ole uskon asia, sillä jokaisen on ymmärrettävä se henkilökohtaisesti, eikä kukaan ulkopuolinen voi siinä auttaavaan jokaisen on oltava sekä oppilas, että opettaja

• "Filosofiahan on vain uskonnon jatketta, ja ne uskovat samalla lailla kuin uskovatkin
        "

Filosofiaa on montaa sorttia ja useaan filosofian alueeseen kuvauksesi filosofiasta ei sovi.

• Usko vai tieto

Eräs uskova kehuskeli minulle, että hän TIETÄÄ ihan varmuudella, että jumala on olemassa. Kun sitten totesin hänelle, että no sittenhän sinulla ei ole USKOA vaan ainoastaan tieto. Ja raamatun mukaan pelastuksen antaa vain usko, ei mikään tieto. Niin jopa meni hihhuli hämilleen ja alkoi änkyttämään siitä, että hänen tietonsa ja uskonsa ovat oikeastaan yksi ja sama asia.

Mitä ne eivät tietenkään voi olla. Sillä jos on varma tieto, ei tarvita mitään uskoa, koska on jo tieto. Varmaan tietoon ei tarvitse uskoa, se tiedetään. Mutta vaikka tieto on tietysti parempi ja vahvempi kuin pelkkä usko (eli luulo), niin silti raamatun pelastussanoman mukaan vain oikea usko pelastaa. Eikä millään tiedolla tee mitään. Kuitenkin hihhulit jatkuvasti kehuskelevat tietävänsä. Vaikka sillä tiedolla ei tee yhtään mitään.

En varmaan ole ainoa, jonka mielestä tuo kaikki on kovin kummallista ja täydellisen epäloogista.

• älä enää kiusaa sitä

Mitä väliä sillä on jos joku hihhuli sanoi tuon? EIhän sellainen välttämättä ole edes kristinuskovainen vaan sun hihhulisi!

• DivineLight

Uskonnoilla pyritään pelottelemaan ihminen tiettyyn karsinaan ja pysymään siellä. "Vain uskolla pelastut" on pelottelua ja monet ovat langenneet tähän harhaan ja siihen mielikuvaan, että Jumala olisi tuomitseva.

On tulossa aika kun huomaamme että suurempi joukko ihmisiä on herännyt ymmärtämään todellisen olemuksensa ilman pelotteluita ja uskontojen paineita. Tämä vie ihmisiä eteenpäin parempaan elämään. Jokainen voi valita itse onko mukana tässä muutoksessa.

Jokainen meistä on tullut tarkoituksellisesti tähän aikaan tekemään muutosta. Jokaisella on omat lahjansa ja omat vahvuutensa. Jotkut muistavat paremmin oman tarkoituksensa, toiset vielä etsivät, toiset eivät koskaan muistaneet, mutta tuomioita ei tulla jakamaan kun on vain rakkautta.

• silti siellä lukee

Raamatussa lukee kuitenkin että se viimeinen tuomio tulee.

• DivineLight
        silti siellä lukee kirjoitti:

Raamatussa lukee kuitenkin että se viimeinen tuomio tulee.

Raamatussa toki lukee kaikenlaista, sehän on selvä. Raamattu on kirjoitettu sen hetken tietoisuuden tasosta, joka ihmisillä oli siihen aikaan. Tietoisuuden taso on kuitenkin muuttuva ja laajenee koko ajan, joten ymmärryksemme elämästä ja Jumalasta laajenee jatkuvasti. Kollektiivisesti ymmärryksemme on jo laajempi ja suurempi kuin Raamatun kirjoitusten aikaan. Näin se menee. Ei ole muuta kuin laajentumista ja kasvua suurempaan ymmärrykseen, suurempaan rakkauteen, suurempaan yhteyteen toistemme kanssa. Samalla kun kasvamme meidän tulee haastaa vanhat uskomuksemme. Vain haastamalla vanhoja uskomuksiamme ja vaihtamalla ne paremmin toimiviin voimme kasvaa. Ei ole muuta tietä todelliseen kasvuun. Tämä on myös osa evoluutiotamme.

On vain ihmisestä kiinni mihin hän haluaa uskoa. Voi aina valita myös rakastavamman Jumalan, joka vastaa paremmin todellisuutta eikä takertua pelkoihin, joita syötetään ulkopuolelta. Kirkko on valitettavasti eräs instituutio jonka olemassaolo perustuu pelkoihin. Kun todellinen herääminen tapahtuu. pelot tippuvat ja ihminen ymmärtää todellisen olemuksensa. Siihen ei liity tuomiot eikä pelot. Sen pohjana on ehdoton rakkaus.

Kun on vain rakkautta johon olemme kasvamassa. Jumalakin on rakkaus, mutta kristinusko ei opeta tätä vaan vajavaista ja jopa ristiriitaista kuvaa Jumalasta, jonka lyhyesti voisi laittaa sanoihin "Jumala on rakkaus, joka tuomitsee". Missä oli se todellinen rakkaus tässä lauseessa? Kuulin vain sanahelinää, josta puuttuu todellinen ymmärrys jumaluudesta. Ihmiskunta on vielä vauvan kengissä henkisellä kasvun tiellänsä. Laajempaa heräämistä on kuitenkin luvassa näinä aikoina. Ihminen alkaa muistamaan kuka todella on ja oman tarkoituksensa täällä. Tämä vie meitä parempaan elämään täällä maapallolla. Se on tapahtumassa ja jokainen voi valita haluaako olla mukana tekemässä tätä muutosta. Varmasti suurin osa meistä tunnistaa tämän muutoksen halun syvällä sisimmässään. Ei tarvitse kovinkaan syvälle kaivautua kun keskusteluissa näinä päivinä huomaa miten ihmiset kaipaavat todellista suurempaa muutosta tapahtuvaksi. Se on siellä...halu muutokseen....seuraavaksi on tekojen aika. Kun teot astuvat kehiin, muutos todella konkretisoituu meille. Me olemme oman elämämme luojia. Meillä on mahdollisuudet muuttaa asiat parempaan. Se vaatii rohkeutta mutta myös avarakatseisuutta, että ymmärrystä laajemmin. Jos uskomukset perustuvat pelkoon, ei rakkaudelliset teot voi manifestioitua. Tunne voi olla, että haluaisi mutta ei uskalla. Jos näin on meidän tulee haastaa kaikki uskomuksemme jotka perustuvat pelkoon. Se on vapautuksen tie todelliseen muutokseen.

Voi toki valita tuomion ja uskoa siihen jos se tuntuu paremmalle vaihtoehdolle. Henkilökohtaisesti en ole löytänyt mitään konkreettista näyttöä sille, että tälläinen uskomus toisi mitään hyvää ihmiskunnalle (tai itselleni). Päinvastoin se on tuonut vain kärsimystä ja tuomioita toisiamme kohtaan. Itse me aiheutamme omat kärsimyksemme ja niiden taustalla on aina se mitä me ajattelemme asioista ja mihin me uskomme ja mitkä ovat meidän uskomuksemme. Jos haluamme muutosta meidän tulee muuttaa ajatteluamme.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4230
    2. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      103
      2393
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      34
      2378
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      97
      2144
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1917
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1895
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1587
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      188
      1560
    9. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1558
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      76