Täällä on puitu syntien anteeksisaamisen opillista puolta. Niissä keskusteluissa esiintyvistä vl-puheenvuorot (?) antavat ymmärtää, että tullakseen autuaaksi ihmisen tulee tulla Jumalan vetämäksi ja kutsumaksi mutta vanhurskautustyö tapahtuu toisen, jo ennestään Pyhän Hengen saaneen välityksellä saarna- ja palvelutyönä Jumalan valtakunnassa. Tässä yhteydessä Jumalan valtakunnalla ymmärrettäneen suhteellisen tarkkarajaista näkyvää maanpäällistä seurakuntaa.
Esimerkkeinä Jumalan toimintatavasta vl-uskonkäsityksen mukaan on tarjottu sekä Vanhan Testamentin (Daavid ja Naatan) että Uuden Testamentin (etiopialainen hoviherra ja Filippus) puolelta.
Poimintoja aiempaa:
Obelix7.
26.6.2011 14:41sanoo:
Julistus ei ole automaatti. Eikä siinä ole ihmisen puolelta yhtään mitään. Kaikki lähtee Jumalalta. Armojärjestys on vain säädetty niin, että julistus kulkee ihmisten kautta Hengen virkana. Sanan tai lauseen muodolla ei ole mitään merkitystä, ainoastaan Henki tekee eläväksi. Riittää kun ihminen ylentää sydänmensä uskomaan Hengessä julistetun sanan.
toisaalla Obelix7 sanoo:
"Ihminen on aina henkilökohtaisesti uskomassa, eikä se ole koskaan kiinni toisesta henkilöstä. Kun ihminen on uskomassa ja omaa Pyhän Hengen on silloin nimi elämän kirjassa."
Ensimmäinen kysymykseni: onko yllä olevissa lausumissa mielestänne mitään ristiriitaa? Edustavatko ne molemmat, vain toinen, ei kumpikaan virallista vanhoillislestadiolaista uskonkäsitystä?
Toinen kysymys: onko vanhoillislestadiolaisessa uskossa tehty dogmaattista eroa ensi kertaa synnit anteeksi saamisella (uskoontulo) ja uskovaisena synnit anteeksisaamisella (lankeaminen ja palaaminen)?
Kolmas ja mielestäni vaikeampi kysymys: kuinka profeetta Jesaja sai syntinsä anteeksi?
Jes. 6:1-7
Kuningas Ussian kuolinvuonna minä näin Herran: hän istui korkealla ja ylhäisellä istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin.
Hänen yläpuolellaan seisoivat serafit, joilla oli kuusi siipeä kullakin: kahdella he peittivät kasvonsa, kahdella verhosivat ruumiinsa ja kahdella lensivät.
He huusivat toinen toiselleen: -- Pyhä, pyhä, pyhä on Herra Sebaot! Hänen kirkkautensa täyttää kaiken maan.
Ovenpielet vapisivat äänten voimasta, ja huone tuli täyteen savua.Ja minä sanoin: -- Voi minua, minä hukun! Minulla on saastaiset huulet, ja saastaiset huulet on kansalla, jonka keskellä elän, ja nyt minun silmäni ovat nähneet Kuninkaan, Herran Sebaotin.
Silloin yksi serafeista lensi luokseni kädessään hehkuva hiili, jonka hän oli ottanut pihdeillä uhrialttarilta.
Hän kosketti sillä minun huuliani ja sanoi: -- Katso, tämä on koskenut huuliasi, sinun syyllisyytesi on poissa ja syntisi sovitettu.
Jesajan näyssä ei ollut läsnä ketään muita kuolevaisia ihmisiä. Serafi ei ole ihminen, kuten Raamattu kertoo. Ja näky, samoin kuin ilmestys ja rukous ovat subjektiivisia uskonkokemuksia. Sanaa ei siis faktisesti akustisesti korvin kuultavasti saarnattu. Tapahtumat sijoittuvat vain näkyyn. Miten Jesaja siis sai Jumalan armahduksen, jotta hän voisi hengessä välittää oikeaa sanomaa eteenpäin? Vai oliko Jesaja tullut uskovaiseksi edeltävästi jo jonkun muun ihmisen välityksellä?
Haluaisin tähän asiallista keskustelua ja erityisesti vanhoillislestadiolaista näkemystä yllä esitetyistä raamatunkohdista sekä niihin liittyvästä opetuksesta seurakunnassa. Häiritsijät pysykööt poissa. Pidän tätä teemaa ensiarvoisen, jopa luovuttamattoman tärkeänä: onhan syntien anteeksisaaminen kristinopin ydinkohtia.
Kuinka Jesaja sai anteeksi?
16
169
Vastaukset
- tiinoja
http://p3.foorumi.info/vlfoorumi/index.php
Tältä foorumilta ainakin saat oikeita vastauksia.Vaatii tosin kirjautumisen.- vieras eri palstalta
Mitä hyötyä oli rekisteröityä, kun tapahtuu jokaisessa osiossa näin:
"Valitettavasti vain käyttäjät, joille on erikoisoikeuksia voivat luoda aiheita tässä foorumissa."
"Valitettavasti vain käyttäjät, joille on erikoisoikeuksia voivat vastata kysymyksiin tässä foorumissa."
Eli mihinkään en voinut pohdintaa kirjoittaa. Olen todella pettynyt. - tiinoja
vieras eri palstalta kirjoitti:
Mitä hyötyä oli rekisteröityä, kun tapahtuu jokaisessa osiossa näin:
"Valitettavasti vain käyttäjät, joille on erikoisoikeuksia voivat luoda aiheita tässä foorumissa."
"Valitettavasti vain käyttäjät, joille on erikoisoikeuksia voivat vastata kysymyksiin tässä foorumissa."
Eli mihinkään en voinut pohdintaa kirjoittaa. Olen todella pettynyt.YLEISET --osiolle ainakin pitäisi onnistua.
Suurin naurettavuus on VL;ien siteerata itseään Vanhaan Testamenttiin, sillä se oli vain Jumalan ja Israelin välillä, ei pakana VL;ien.
Taas Filippus kastoi Hoviherran upottamalla, kun Hän tunnusti Jeesuksen Herrakseen.
Näin ei toimi VL.
On myös otettava huomioon, että Jumalan Valtakunta tuli Pyhäkössä Hengessä kristityn ihmisen sydämeen VASTA SEN lahkeennuttua Helluntaina v 33 ja siitä oli koko nainen 1800 vuotta piti kulua, että koko lahko perustettiin.
>>Julistus ei ole automaatti. Eikä siinä ole ihmisen puolelta yhtään mitään. Kaikki lähtee Jumalalta. Armojärjestys on vain säädetty niin, että julistus kulkee ihmisten kautta Hengen virkana. Sanan tai lauseen muodolla ei ole mitään merkitystä, ainoastaan Henki tekee eläväksi. Riittää kun ihminen ylentää sydänmensä uskomaan Hengessä julistetun sanan.** Missähän kohti Raamatussa on armolla JÄRJESTYS?
toisaalla Obelix7 sanoo:
"Ihminen on aina henkilökohtaisesti uskomassa, eikä se ole koskaan kiinni toisesta henkilöstä. Kun ihminen on uskomassa ja omaa Pyhän Hengen on silloin nimi elämän kirjassa."** On se vekkuli, taas alkanut juomaan.
Kolmas ja mielestäni vaikeampi kysymys: kuinka profeetta Jesaja sai syntinsä anteeksi?
Jes. 6:1-7
Kuningas Ussian kuolinvuonna minä näin Herran: hän istui korkealla ja ylhäisellä istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin.
Hänen yläpuolellaan seisoivat serafit, joilla oli kuusi siipeä kullakin: kahdella he peittivät kasvonsa, kahdella verhosivat ruumiinsa ja kahdella lensivät.
He huusivat toinen toiselleen: -- Pyhä, pyhä, pyhä on Herra Sebaot! Hänen kirkkautensa täyttää kaiken maan.
Ovenpielet vapisivat äänten voimasta, ja huone tuli täyteen savua.Ja minä sanoin: -- Voi minua, minä hukun! Minulla on saastaiset huulet, ja saastaiset huulet on kansalla, jonka keskellä elän, ja nyt minun silmäni ovat nähneet Kuninkaan, Herran Sebaotin.
Silloin yksi serafeista lensi luokseni kädessään hehkuva hiili, jonka hän oli ottanut pihdeillä uhrialttarilta.
Hän kosketti sillä minun huuliani ja sanoi: -- Katso, tämä on koskenut huuliasi, sinun syyllisyytesi on poissa ja syntisi sovitettu.** Niin, Raamattu sen kertoo, ja poisluettuna ne 11 opuslasta, kukaan muu ei pysty toiselle syntejä anteeksi antaa.
Asia on täydellistä Jumalan pilkkaa, koska Jeesushan sanoi ristillä – se on täytetty.
Silloin tapahtui sovitus. Miten joku VL -ihminen saatanallisella luonteellaan voi mitätöidä Jeesuksen sovituksen ja ottaa homman omille nimilleen.
Täydellistä demonismia
Haluaisin tähän asiallista keskustelua ja erityisesti vanhoillislestadiolaista näkemystä yllä esitetyistä raamatunkohdista sekä niihin liittyvästä opetuksesta seurakunnassa. Häiritsijät pysykööt poissa. Pidän tätä teemaa ensiarvoisen, jopa luovuttamattoman tärkeänä: onhan syntien anteeksisaaminen kristinopin ydinkohtia.** Syntejä ei voi ihminen antaa anteeksi. Se on tosiseikka.
Se käy vain häneltä, joka ei usko, ETTÄ JEESUS SEN TEKI 2000V SITTEN. Hän saa niitä jaella kyllä näennäisesti anteeksi.
Joka uskoo todella Jeesusten ristintyöhön, ei siihen puutu, muuta kun kertomalla evankeliumia, että niin se tapahtui, usko Hänet Herraksi Kristukseksi, niin olet pelastettu.
Kes.- Krista 22v
Obelix 7 sanoo: "Julistus ei ole automaatti. Eikä siinä ole ihmisen puolelta yhtään mitään. "
Ei olekaan, vaan oleellista on se fakta ja automaatti, jonka Raamattu sanoo: " Hänessä ( Jeesuksessa Kristuksessa ) on meillä lunastus ja syntien anteeksiantamus. Se on fakta ja todellisuus ja jonka iankaikkinen Jumala hyväksyy. Automaatio tulee siinä, että kun hyväksyy Jumalan armolahjan Jeesuksessa Kristuksessa omalle kohdalleen uskossa syntiensä sovittajaksi, niin saa lahjaksi ja Jumalan armosta Kristuksen lunastuksen tähden synnit anteeksi. Ei tarvita toista ihmistä siihen, koska Kristus yksin ja täydellisesti sovitti syntimme ja sairautemme ristillä ja tärkeämpää kuin saada seuroissa synnit anteeksi on se, että ne on jo sovitettuna ja valmiiksi annettuina ja vastaanotettavissa uskossa, armosta ja lahjaksi Kristuksen lunastuksen tähden.
Kunpa osaisimme antaa kaiken kunnian, kiitoksen ja ylistyksen HÄNELLE, jolle se kuuluu! - raamattutunti
"Vieras..." kysyy, kuinka Jesaja sai syntinsä anteeksi.
Tuollainen kysymys on aiheellinen tällä palstalla, sillä vl-oppi perustuu siihen ,
että on vain yksi mahdollisuus saada synnit anteeksi, niin että tarvitaan toinen
vl-läinen julistamaan ne anteeksi. Ikäänkuin ihminen voisi antaa toisen synnit anteeksi!
Tuollainen "yhden tavan oppi" on tietysti helppoa ja yksinkertaista, mutta
se ei perustu Raamattuun.
Tuollaiseen harhaan joudutaan, kun kuvitellaan, että Jumala on sidottu johonkin
yhteen malliin, ikäänkuin kaikkivaltias Jumala ei voisi toimia monella eri
tavalla.
"Jumala puhuu tavalla ja toisella" ja samoin voidaan sanoa, että Jumala
toimii tavalla ja toisella.
Raamatussa ihmiset pelastuivat hyvin monella eri tavalla, mutta Jumala
käyttää
joskus myös poikkeuksellisia tapoja. Näinhän kävi mm Saulukselle,
jonka Jeesus kohtasi matkalla Damaskokseen.
Daavid rukoili suoraan Jumalalta anteeksiantoa sen jälkeen, kun Naatan oli
osoittanut hänelle lankeemuksensa,.
Ps 51:3
"Jumala, ole minulle armollinen hyvyytesi tähden, pyyhi pois minun syntini
suuren laupeutesi tähden..."
Samoi Paavali sai sanoman suoraan Jeesukselta:
Gal 1:12
"enkä minä ole sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan
Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut."
Jumala valitsee joskus henkilöitä tiettyyn tehtävään , kuten kävi mm opetuslapsille, Paavalille ja samoin Jesajalle.
Näillä kaikilla oli erikoinen tie uskoon. Opetuslapset tulivat uskoon
kuunnellessaan Jeesuksen opetuksia, ja Jeesus sanoi heille kerran:
"Nyt te uskotte".
Ei heille julistanut kukaan synninpäästöä!
Jeesushan sanoi kerran:
"Kukaan ei voi tulla, ellei Isä vedä häntä, " joten vl-tapa julistaa synninpäästö
ainoaksi oikeaksi tavaksi ei ole tae siitä, että Jumala on vetänyt tuota hen-
kilöä. Hän on vain saattanut olla jonkunlaisessa tunnekuohussa väkevän
saarnan jälkeen.
Tuo Jesajan kokemus syntien anteeksisaannista on kyllä erikoinen, mutta
se vain korostaa Jumalan kaikkivaltiutta toimia juuri sillä tavalla, kuin Hän
parhaaksi katsoo.
"Tuuli puhaltaa mistä tahtoo."
Valiitettavasti vl-läiset eivät hyväksy Jumalan toimintatapoja, vaan pyrkivät
määräämään, miten Hänen pitää toimia.Kirjoitukseesi ei voi sanoa muuta, kun AMEN.
Tuo liturgia - synnnit anteeksi, eri versioina on ansa, johon lankeaa heikot pakanat.
Varsinainen sanoa - seurata Jeesusta Herranaan unohtuu kokonaan ja ei ole mahdoillista uudestisyntymiseen.
Kes.
- yksi oppi oikea
Tällä palstalla puhutaan vanhoillislestadiolaisuuden yhteiskunnallisesta vaikutuksesta. Lähes kaikki avaukset käsittelevät esiintulleita pedofiliatapauksia. Tässä vanhurskautusoppiin keskittyvässä avauksessa en näe yhtään vanhoillislestadiolaista perusteltua vastausta esitettyihin kysymyksiin. Ehkä niitä vastauksia ei ole, en tiedä. Aloittaja esitti vaikeita kysymyksiä.
- ehkä näin
Johtuisikohan se vastausten niukkuus siitä, että tavallinen rivi-vl ei tunne
lainkaan Raamattua, vaan luottaa sokeasti, mitä Rauhanyhdistyksellä opetetaan!
Vl-saarnaajatkin ovat niin keskittyneet opettamaan vain tuota yhtä ainoaa oikeaa tietä, "Jeesuksen nimessä ja veressä synnit anteeksi",
että eivät osaa keskustella erilaisista vaihto-ehdoista.
Siksi heitä on niin helppoa johtaa harhaan.
- Alakääpä Erkki
Jumalan lapset hoitavat uuden liiton virkaa, eivät vanhan liiton.
Uskoa ei voi saada muuten kuin suusanallisen evankeliumin kuulemalla ja uskomalla. Näin opetti Paavali, Luther ja Laestadius ja näin opetamme myös me.
"Te eksytte koska ette tunne Raamattua ja Jumalan voimaa."- herättää mielenkiint
"Jumalan lapset hoitavat uuden liiton virkaa, eivät vanhan liiton."
Miksi sitten vl:ät käyttävät oppinsa pönkkänä tekstejä Vanhasta Testamentista? Siksikö, että niitä otetaan juuri silloin se pirtaan sopii?
Aloittajanhan juuri kirjoittaa, että uskovaiselta ihmiseltä parannuksen tekevälle luetaan synnit anteeksi, ja tässä käytännössä on vedottu VANHAN TESTAMENTIN tapauksiin mm. Daavid ja Naatan.
Tästä aloittajan esille ottamasta Jes. 6. luvusta on kuin onkin vl-opetusta. Mm. väitetään, että Jumalan serafi olisi ollut puhdasuskoinen pappi, siis ihminen. Pakotetaanko tällä absurdilla ja perustelemattomalla väitteellä Jumalan anteeksianto jälleen tutun viestikapula-ajattelun alle?
Itse Jesajan luvussahan kuvataan serafi 6-siipiseksi ilmassa lentäväksi olennoksi. Siis Ihminen? Missä perusteet? - löytäväinen
herättää mielenkiint kirjoitti:
"Jumalan lapset hoitavat uuden liiton virkaa, eivät vanhan liiton."
Miksi sitten vl:ät käyttävät oppinsa pönkkänä tekstejä Vanhasta Testamentista? Siksikö, että niitä otetaan juuri silloin se pirtaan sopii?
Aloittajanhan juuri kirjoittaa, että uskovaiselta ihmiseltä parannuksen tekevälle luetaan synnit anteeksi, ja tässä käytännössä on vedottu VANHAN TESTAMENTIN tapauksiin mm. Daavid ja Naatan.
Tästä aloittajan esille ottamasta Jes. 6. luvusta on kuin onkin vl-opetusta. Mm. väitetään, että Jumalan serafi olisi ollut puhdasuskoinen pappi, siis ihminen. Pakotetaanko tällä absurdilla ja perustelemattomalla väitteellä Jumalan anteeksianto jälleen tutun viestikapula-ajattelun alle?
Itse Jesajan luvussahan kuvataan serafi 6-siipiseksi ilmassa lentäväksi olennoksi. Siis Ihminen? Missä perusteet?Tästä aloittajan aiheesta on ASIALLISTA ja minun mielestäni MIELENKIINTOISTA keskustelua vl-foorumilla. Voidaanhan me tietysti kopioida tännekin, jos todellista keskustelua syntyisi.
Ketju on pitkä, mutta KANNATTAA lukea.
Mitä mieltä sinä olet? - löytäväinen
löytäväinen kirjoitti:
Tästä aloittajan aiheesta on ASIALLISTA ja minun mielestäni MIELENKIINTOISTA keskustelua vl-foorumilla. Voidaanhan me tietysti kopioida tännekin, jos todellista keskustelua syntyisi.
Ketju on pitkä, mutta KANNATTAA lukea.
Mitä mieltä sinä olet?linkki unohtui:
http://p3.foorumi.info/vlfoorumi/viewtopic.php?t=4483
- Erakkosf
Kiintoisa kysymys. Yritän vastata huomenna, kun minulla on aikaa.
Heitänpä tähän sofistikoituneeseen, ansiokkaaseen aloitukseen omankin lyhyen kysymykseni:
Miten vl-parannusmantra kuului ennen Jeesusta, vanhanliiton aikaan?
Miten vl.t selittävät vanhanliiton aikaisen uhritoimituksen merkityksen "synninpoispanijana"?
Eihän mitään uhritoimitusta olisi tarvittu, jos homma olisi hoitunut kätevästi kättä heilauttamalla, -mutta kenen nimeen? Ei kait kellään v-lestadiolaisella ole pollaa sanoa että Jeesuksen nimi tiedettiin ennakkoon?
- lastensuojelija
Meitä ei oppi- ja asiakysymykset kuule kiinnosta. Jos olet vieras, tiedä, että tälle palstalle tullaan asumaan, ei vain vierailemaan. Ja kun tänne päätät muuttaa, me opetamme sinut talon tavoille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7202990Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3622672Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o502441Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä312407Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581958Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181489Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121482- 721413
- 571359
- 471344