MIKSI? miksi?

16-v lestad.tyttö

Miksi lestadiolaisia pilkataan niin paljon? Miksi heidän tapojaan morkataan ja ihmetellään? Miksi emme saa elää omaa elämäämme, haluamallamme tavalla??!!! Kenelläkään ei ole mitään syytä pilkata kenenkään uskontoa!!!!!

6

95

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei lannistuta!

      Olet ihan oikeassa. Itse olen helluntailainen ja kyllä meitäkin halveksitaan ja pilkataan. Jos muutama yksittäinen jäsen lankeaa törkeään syntiin, leimataan (varsinkin, ne jotka eivät usko ja tiedä asioista mitään) koko yhteisö samanlaiseksi. Se on sielunvihollisen taktiikka mustamaalata usko Jeesuskeen ja tehdä asia vastenmiliseksi.
      Jos itse koet uskosi omassa piirissä hyväksi ja oikeaksi, älä välitä toisten mielipiteistä.

      Siunausta ja hyvää kesää sinulle. lestad. tyttö!

    • Umpikiero ateisti

      Olen itsekin kuullut joukon kertomuksia lestadiolaisten tiukasta moraalista. Kaikki kai tuntevat tarinan siitä, miksi lestat ei osta ikkunaluukullista pesukonetta. Ne tarinat ovat samanlaisia kuin liikkuu englantilaisista. Tai liikkui ennen kuin he alkoivat profiloitua jalkapallohuligaaneiksi.

      Tiukkapipoisiin uskonnollisiin liikkeisiin liittyy koko joukko ahdistavia piirteitä, mutta ovatko ne sitten aina niinkään vakavia verrattuna etuihin. Tiukka moraali oli joskus ainoa ehkäisykeino ja toimii sellaisena edelleenkin. Saattaahan siinä halut sublimoitua vaikkapa intohimoiseen postimerkkien keräilyyn. Ja sehän nyt aina on pilkan arvoista, kuten kaikki nössöt ja nynnyt, jotka eivät osallistu väestöräjähdyksen aikaansaamiseen.

      Tässä maassa on uskonnonvapaus, ja niin kauan kun ette yritä pakkokäännyttää minua, tehkää keskenänne mitä taivaallista vain keksitte. Nurmikolla tai ihan missä vaan. Teltassa tai taivaan alla. Tuntekaa paratiisin kaikki tuoksut ja ikuisen elämän autuus maan päällä. Rukoilla voi missä vain...

    • HornOfScience

      Lestadiolaisuus, kuten muutkin uskonnot voivat olla erittäin vahingollisia varsinkin lasten ja nuorten henkiselle kehitykselle. Siksi esim. lestadioilaisuutta on syytäkin arvostella. Olet lestadioilainen, mistä luulet että se johtuu? Siitä että synnyit lestadioilaiseen perheeseen vai siitä että jumala päätti niin? Miksi valitsit lestadioilaisuuden maailman kaikista tuhansista uskonnoista ja uskomuksista? Monta lestadiolaista luulet löytäväsi muslimimaista? Lue kirjoja, muutakin kuin raamattua.

      Toivoisin uskonnonvapautta lesta-perheisiin syntyneille lapsille. Uskonnollinen paasaaminen alle 18-vuotiaille on moraalisesti väärin.

    • Avarru!

      Horn of Sciencelle: Tuo on sitä ateistista propagendaa, että uskonnot olisivat vaarallisia. Taisi muuten Nietcshe ensimmäisenä keksiä sen. Häntähän kutsuttiin Jumalan tappajaksi. Hän vastusti uskonnollista "orjamoraalia" ja halusi nostaa ihmisen kristillisen moraalin yläpuolelle "herramoraaliin". Lisäksi hän lanseerasi yli-ihmiskäsityksen, joka oli hänen mukaansa "hyvän ja pahan tuolla puolen". Natsit innostuivat tästä ja ottivat Nietschen opit tosissaan käyttöönsä ja seuraukset kaikki tietävät. Voisiko tästä siis päätellä, että ateismi on vaarallista?

      Minä en tuollaisia päätelmiä tee ja toivoisin, että fundamentalistiset uusasteistit eivät tekisi myöskään samaa katolisen kirkon keskiajan toiminnasta. Olet Dawkinsisi lukenut hyvin. Dawkins on fanaatikko, joka ei näe oman maailmansa ulkopuolelle.

      Uskonnonvapaus on vapautta usko ja vapautta myös opettaa omia arvojaan lapsille. Lapsien pahoinvointi lisääntyi räjähdyksenomaissti 90-luvulla, kun monet suomalaiset eivät uusasteistien höpötyksiä uskoessaan enää uskaltaneet siirtää arvojaan lapsille. Olet hölmö jos kuvittelet, että lapsi ja nuori voisi elää arvotyjiössä koko lapsuutensa ja nuoruutensa ja täyttää sen sitten aikuisena. Se on melko kaavamaista ja mekaanista ajattelua.

      Itseasiassa toivoessasi tuollasita pakoittaisit uskovia kasvattamaan lapsensa ateistiksi. Se olisi täysin sama jos ateisti pakotettaisiin kasvattamaan lapsensa uskonnolliseksi. Se olisi uskonnollista diktatuuria. Neuvostoliitossa oli karmeita esimerkkejä tästä. Ethän sitä halua tähän maahan?

      Itse olen helluntailainen, vaikka vanhempani eivät olleet. Olin muuten ensimmäinen hellari koko suvussa. Suvun mustalammas.

      Minulla ei ole mitään lestadiolaisia vastaan eikä pahaa sanottavaa heistä. Hyviä ahkeria ihmisiä, jotka rakentavat tätä maata omalla panoksellaan.

      PS. lestadiolaisuus on täysin suomalainen liike.

    • Että kuinka?

      "Miksi lestadiolaisia pilkataan niin paljon? Miksi heidän tapojaan morkataan ja ihmetellään?"

      Mitkä teidän tavoistanne ovat mielestäsi olleet erityisesti pilkkauksen ja morkauksen aiheena?

    • entäs muslimit

      Mitä mieltä mahdat olla muslimeista?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1425
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1127
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      967
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      867
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      840
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      737
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      733
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe