Elintarvikkeiden pitäminen kylmänä

Luonnossa...

Onkohan elintarvikkeita varten mitään esimerkiksi kemiallista tai jotain vastaavaa kätevää kylmänäpito tapaa esim. lähdettäessä pidemmälle retkelle?
Autossa pidettävät sähköllä toimivat kylmälaukut vie sähköä eikä niiden kylmennyskään taida oikein riittää. Lisäksi eihän sellaista voi minnekään mettään kantaa.

Ja mielellään asiallisia vastauksia. Kiitos!

6

403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lähde..

      talvella niin pysyy kylmänä

    • Kokeiltu on

      Voipaketin voit laittaa villasukan sisään joka on kasteltu. Villasta on veden päästävä haihtumaan vesi jotta se jäähdyttäisi se ei saa kumminkaa kuivua eli kastele välillä matkan aikana.

      • Ei lämpene, ei

        Jäädytä juotava mehu, tai vesi pakasteessa. Kääri sitten se voin, ja leikkeleiden kanssa moneen sanomalehtipaperiin. Vielä vaatteiden sekaan, ja säilyy kylmyys tosi kauan.
        Toinen konsti. Laita ruoka-aine ruokatermoksen muoviseen sisäosaan, ja pakasta. Laita sitten osa paikoilleen, siinä säilyy monta vuorokautta kohmeessa.


    • kylmiä faktoja

      Päiväretkillä kakaran kanssa - kun kantamuksen paino ei tapa - olemme jäädyttäneet litran limsaputelin vettä mukaan. Se pitää muut ruokatarvikkeet kylmänä ja on itsessään kylmää juotavaa. Kakara tietysti jäädytteli itselleen mukaan mehuja juotavaksi. Limsaa ei muuten voi jäädyttää.

      Päiväretkelle et muuten osaa ottaa sellaista elintarviketta mukaa, joka päivässä pahenisi. No raaka kala ehkä olisi sellainen.

      Useiden päivien reissussa ongelmasi ei ole relevantti. Kukaan ei jaksa kantaa nopeasti pilaantuvia elintarvikkeita päiväkausia repussa. Kaiken pitää olla kuivaa ja kevyttä.

      Itse tarkastelen asiaa toisin päin. Majoitutaan niin, että joitakin elintarvikkeita saa säilymään viileinä. Kylmä lähde (kaltio) on paras säilytyspaikka, mutta jokirantaankin kivien väliin saa kaivettua eväitä jäähtymään. Voit ja meetvurstit vain muovirasiassa kiven alle ja hyvä tulee.

      En muutenkaan näe ruuan pilaantumista ongelmana. Metsään otetaan sellaiset eväät mukaan, että ne myös säilyvät riittävän aikaa. Kun vielä hieman miettii pakkaamista, niin ei reissussa tarvitse syödä kastuneita näkkileivän murusija.

    • Den vandrare

      Kyllä mulla on aina jääkaappi mukana selässä. Miten ne ruoat muuten säilyy?

    • yufv

      itse kaivan päiväretkillä kolme metriä syvän kuopan, jossa kermat, voit, homejuustot ja puna- sekä valkoviinit pysyvät optimilämpötilassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3517
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2129
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1825
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1746
    5. 80
      1165
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      310
      1112
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      131
      1019
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      905
    Aihe