Kuinka monta eri Jumalaa raamatussa on?

Monoteistikko

Tuolla eräässä toisessa ketjussa väitetään, että raamatussa on useita eri Jumalia ja että Vanhassa testamentissa mainittu Herra (Jumala) ei olisikaan kristinuskon Jumala, vaan joku ihan muu pienen kansan heimojumala?

Onko todella näin? Sanokaahan nyt raamatuntuntijat, kuinka monta eri Jumalaa raamatussa siis todella on?

26

268

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • de_kiva

Kyllä raamatussa on tasan yksi Jumala. Ellei nyt lasketa mukaan mainintoja epäjumalista, joiden joissakin kohdin kerrotaan olevan joko olemattomia, puupäkkelöitä tai sitten joissakin kohdin pimeyden puolelta tulevia henkiä.

Vanhan testamentin Jahve, Herra on kyllä sam kuin Jeesus. Näin minä sen näen.

• ??

Yksi ja ainoa !

• Raamatun mukaan,

jokaisella etnisellä kansalla on omat jumalansa Äiti ja Isä, jotka ovat korkeimman luojan luomat. Jumalat puolestaan loivat jokaisen etnisen kansan ensimmäiset maalliset kansanäidit ja kansanisät. Etnisen kansanäidiltä ja kansanisältä perintönä mm etnisen kansan kieli ja kieleen yhdistetty mieli, kansan sielu, ja tänään myö "maa jonka Jumala on antanut" k e Suomi.

• No jos Israelia pidetään heimona, niin VT:n Jumala on pienen kansan Jumala.
      Jeesus myös sanoi olevansa israelilaisia varten. Pienen piirin jumalat.
      En ainakaan itse oo lukenut kuin "olen Israelin Jumala", "Israel, olet minun kansani", "nämä lait Israelin Jumala antoi israelilaisia varten". Koko ajan samaa hokemaa, joten yhdeltä Jumalalta vaikuttaa. Eikä siis meidän Jumala.

• Jeesus ei väitä olevansa jumala.

• th

Nykykäsityksen mukaan Raamatussa on yksi jumala. Se jumala on kolmiyhteinen eli Jumala, Jeesus ja Pyhä Henki. Tämä päätös tehtiin Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325 äänestyksen jälkeen.

Raamattu ja sitä edeltävät Raamattuun yhdistetyt kertomukset ovat kuitenkin paljon vanhempia. Niissä ei kerrota alunperin samoista jumalista. Kaikkihan tietävät, että Vanhaa Testamenttia edeltävä lähde on Toora eli Pentateukki.

Linkin takaa tarkemmin http://fi.wikipedia.org/wiki/Toora

• Jumala itse opetti Moosekselle laulun, jossa kertoi jokaiselle kansalle annetun oman jumalansa. Vedenpaisumuskertomuksen alussa kerrotaan, että maa piti tuhota siksi, kun jumalien pojat lisääntyi ihmisten tyttärien kanssa.... Kyllä Raamattu tuntee muitakin jumalia kuin juutalaisten jumalan.

• dikduk

Toora eli pentateukki eli 5 Mooseksen kirjaa on osa Vanhaa testamenttia, ei sitä edeltävä lähde.

• Raamatun mukaan,

tämä:

"Nykykäsityksen mukaan Raamatussa on yksi jumala. Se jumala on kolmiyhteinen eli Jumala, Jeesus ja Pyhä Henki. Tämä päätös tehtiin Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325 äänestyksen jälkeen."

on henkilöiden jotka eivät ole lukeneet raamattua keksimä käsitys.

• dia_logi
        Raamatun mukaan, kirjoitti:

tämä:

"Nykykäsityksen mukaan Raamatussa on yksi jumala. Se jumala on kolmiyhteinen eli Jumala, Jeesus ja Pyhä Henki. Tämä päätös tehtiin Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325 äänestyksen jälkeen."

on henkilöiden jotka eivät ole lukeneet raamattua keksimä käsitys.

Nikean kirkolliskokouksen näkemys on siis pakanallinen.

• PSARI

Horus (Siihor)
      Osiris, Isis ja Horus olivat Abydoksen suojelusjumalia. Haukanpäinen taivaanjumala. Sitä kumarrettiin kolmessa päivittäisessä jumalanpalveluksessa. Se oli myös valonjumala, jonka silmät, aurinko ja kuu, näkivät kaiken.

Baabelin kaupungin jumala Baal, joka on juutalaisten pääjumala.

Abraham ja hänen veljensä että äitinsä puoleinen suku olivat Nanna jumalan eli Kuun palvojia, mutta Abrahamin isä oli Baalin pahamaineinen pappi, joka uhrasi elävältä ihmisiä ja paistoi heidät kypsäksi uunissa.

Marduk myös Beel (= Merodak, Merodak-Baladan)

Enlil oli Ean poika, Apsun ja Tiamatin pojanpoika

Mardukin puoliso oli Sarpanitu ( ehkä Sukkot-Benot)

Thoth oli egyptiläinen oppineisuuden, lakien ja pyhien kirjoitusten jumala, kirjoitustaidon keksijä.

Adir = Vahva

Adon Olam = Sodan jumala

Aibishter = Korkein (Jiddiš)

Aleim eli Elohim

Avinu Malkeinu = Meidän Isä-Kuningas

Boreh = Suurin

Ehiyeh sh'Ehiyeh = Olen, mikä olen, nykymuoto Ehjeh Asher Ehjeh

Elohei Avraham, Elohei Yitzchak ve Elohei Ya "aqov = Abrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala

Elohei Sara, Elohei Rivka, Elohei Leah ve Elohei Rakhel = Sarahin Jumala, Rebekan Jumala, Lean Jumala, Rakelin Jumala

El ha-Gibbor = Sankari, Väkevä tai Soturi Jumala

Emet = Totuus

E'in Sof = Loputon tai Ääretön (Kabbal. Jumalan nimi)

HaKadosh, Baruch Hu = Pyhä, Kiitetty olkoon Hän

Kadosh Israel = Israelin Pyhä

Melech HaMelachim = Kuninkaiden kuningas (Melech Malchei HaMelachim = kuningas, kuninkaitteen Kuningas)

Makom tai HaMakom = kaikkialla läsnä

Magen Avraham = Abrahamin Kilpi

Ribbono shel "Olam = Maailmojen Herra

Ro'eh Yisra'el = Israelin Paimen

YHWH-Yireh (Jehova-jireh) = Herra antaa (Gen. 22:13-14)

YHWH-Rapha = Herra, Parantaja (Exodus 15:26)

YHWH-Niss = Herra, meidän Kieltäjämme (Exodus 17:8-15)

YHWH-Shalom = Herra, meidän Rauhamme (Tuom. 06:24)
      YHWH-Ro'i = Herra minun paimeneni (Ps. 23:1)
      YHWH-Tsidkenu = Herra on meidän vanhurskautemme (Jer. 23:6)
      YHWH-Samma (Jehova-Samma) = Herra on läsnä (Hesekiel 48:35)

Tzur Israel - "Israelin Kallio"

Baal-Hamman oli Auringon jumala

Esimerkiksi Moosekselle 10 käskyä antanut jumala oli El-Eternal eli itse asiassa kaivosjohtaja.

Suetonius viittaa nimeen Christiani, jota hän kutsuu miesten johtamaksi ”roduksi” (kultti), joka on uusi, häijy, ilkeä ja se edustaa maagista taikauskoa. Suetonius esitti, että Chrestus on oikea latinankielinen muoto kreikkalaisesta nimestä Kristus.

Keisari Hadrianus suhtautui kristittyihin kuten Trajanus. Kristinuskon avoimesta tunnustamisesta seurasi kuolemanrangaistus, mutta kristittyjä ei vainottu näkyvästi. Hadrianuksen julkilausumassa mainitaan; "...ja että Kristuksen nimi oli yhteisenä koko roskaväelle ja heidän jumalilleen, kuninkailleen ja papeilleen. " Hadrianus kirjoitti veljelleen Servianukselle v. 134, että Serapiksen palvojat ovat kristittyjä ja he ovat omistautuneet jumalanpalveluksensa Serapikselle, jota pitävät omana ainoana Jumalanaan. Kristittyjen lahkon piispat puhuvat Serapiksen nimissä. Ei Rooman hallitsija, ei juutalaisen synagoogan hallitsija, ei samarialainen, ei myöskään astrologi, ei ennustaja tai senaatin jäsen vaadi säädyttömästi palvomaan Serapista Kristuksen nimissä kuin jumalaa, kuten kristittyjen patriarkka itse.

Piispa Pliniuksen mukaan on todennäköistä, että Jumalan poika Christoksen (Chrestus) tai "voideltu" seuraajat olivat Serapis jumalan seuraajia, jonka palvonnan Chrestuksen papisto oli aloittanut. Joka tapauksessa, tämä "Chrestus"-jumala (Christos tai Kristus) ei ollut mies, joka oli ristiinnaulittu Juudeassa, vaan Roomassa.

Hadrianus kirjoitti: "Ne, jotka palvovat Serapista ovat kristittyjä ja ne, jotka kutsuvat itseään Chrestuksen papeiksi ovat myös omistautuneet Serapiksen palvonnalle. Heidän ylipappinsa ei ole juutalaisten korkea-pappi tai hän ei ole samarialaisten korkein pappi. Pappi Chrestus ei ole matemaatikko, ennustaja tai puoskari. Myös patriarkan on Egyptiin mennessään pakko mennä sinne palvomaan Serapista ja toiset palvelevat Isistä ja Chrestuksen oppeja..” ”... Chrestus ei ole vain nimi heidän juma-lansa (uskonnollinen johtajansa), mutta kuten usein tapahtui antiikin uskonnoissa, myös uskonnon ylipappi."

• Jumala suurella kirjaimella on vain yksi - koko maailman Jumala ja kristinuskon Jumala. Häneen me uskomme. Jumalia pienellä kirjoitettuna mainitaan, mutta ei uskomme kohteena.

Psari luettelikin kattavasti eri jumalia.

pappi Sonja

• joten jumalia on olemassa, jos on olemassa Jumalakin...tai sitten Raamatti ei pidä paikkaansa?

• Nasse.

Sonja, Jumalia on lukumääräisesti enemmän kujin uskovia. Sinäkin olet luonut yhden Jumalan itseäsi varten.

• Raamatun mukaan,

"26 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".
        27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät."

tehkäämme: monikossa
        kuvaksemme: monikossa
        kaltaiseksemme: monikossa

mieheksi ja naiseksi : Mies Jumala loi maallisen miehen ja Nais Jumala loi maallisen Naisen. Sen jälkeen voi Nikean kirkolliskokouksen huuhaan heittää kankkulan kaivoon.

• dia_logi

Kristinuskon jumala on hän jonka lakeja ja oppeja uskonto/lahko/sekti/kultti noudattaa, k e Lestadio, Lutheri, Paavali j n e

Kristillisille Jumalan sana alkaa Jumalan laista, 10 käskystä - sen sanantarkasta noudattamisesta, sekä Jeesuksen oppien sanantarkasta noudattamisesta - ei kenenkään tai minkään muun lakien ja oppien noudattamisesta. Jumalan lain ja Jeesuksen oppien lisäksi "maan jonka Jumala on antanut" perustuslaki, k e Suomen perustuslaki jonka alkuperä on Jumalan laki ja Jeesuksen opit, on tärkeä. Joka niitä rikkoo sanassa ja/tai teossa, pilkkaa Luojaa, Jumalaa, Jeesusta, Suomea ja Suomen kansaa.

• mieti tätä

Jaa..jos ollaan ihan tarkkoja, niin jumalia on kaksi , se Jla jota nimitetään kirjaimilla JHWH ja se toinen joka on samaan aikaan yksi ja kolme

• mieti tätä

pitää vielä täsmentää, että JHWH ei ole sama kuin se kolmiyhteinen Jumala..eikä Allah taas ole kumpikaan noista kahdesta muusta..

• Kanaanilaisilla oli monia er jumalia, joita he palvoivat.

Mooses palvoi Jahve-nimistä jumalaa, joka tunnettiin aiemmin vuorijumalana.
      Abraham ei kuitenkaan mainitse Jahvea nimeltä. Hän käytti jumalasta nimeä Elohim (joka on itseasiassa monikkomuoto sanasta eloah).

10 käskyssä kielletään palvomasta muita jumalia, muttei kielletä niiden olemassaoloa.

En muista mainitaanko Raamatussa Asherahin nimeä, mutta arkeologit ovat löytäneet kaiverruksia, joissa Asherah mainitaan Jahven vaimona.

Psalmeista löytyy myös maininta korkeimmasta olennosta, jonka alainen Jahve on.

• mnieti tätä

En muista mainitaanko Raamatussa Asherahin nimeä, mutta arkeologit ovat löytäneet kaiverruksia, joissa Asherah mainitaan Jahven vaimona.

Ei mainita, vaikka monia eri kansojen jumalia mainitaankin..koska siellä kwerrottiin pitkä historia.

• Raamatun mukaan

Jumalia on pareittain yhtä monta kuin on etnistä kansaa maailmassa. Jokaisella etnisellä kansalla on oma sielullinen kansanäiti ja kansanisä (Jumalat) ja maallinen kansanäiti ja kansanisä (ADAM).

• PSARI

Raamatusta löytyy myös Tammus-kultti kohdasta Hes. 8:14-16. Tammuksen palvonta liittyi Baalin palvontaan.

Hes. 8:14 Hän vei minut Herran temppelin pohjoiselle portille. Siellä oli naisia istumassa, ja minä näin: he itkivät Tammus-jumalaa.* [Sumerilais-babylonialainen Tammus oli maan kasvun antava hedelmällisyydenjumala, joka kuivaksi vuodenajaksi kuoli.]
      15 Hän sanoi: "Ihminen, näetkö? Eikä tässä kaikki. Vielä iljettävämpää olet näkevä."
      16 Hän vei minut Herran temppelin sisempään esipihaan, ja Herran temppelin portilla, eteishallin ja alttarin välissä, oli kaksikymmentäviisi miestä. He seisoivat selkä Herran temppeliin päin ja katsoivat kohti itää, ja he kumarsivat maahan saakka ja palvoivat nousevaa aurinkoa. [2. Kun. 23:5,11]

Tammus-kultista ja muista Raamatun jumalan palvonnoista myös linkistä

http://www.kolumbus.fi/gematria/apsrk24.html

JHVH on Herra hepreaksi, kuten se on translitteroitu Toorassa, ja on äännettynä kuulunut sanana Jahve. Jahve on lyhennetty Jumalan sanoista "Ehyeh asher ehyeh" tai "ehje a er ehje" (2 Moos.3:14). Tuossa Raamatun kohdassa Mooses kohtaa palavan pensaan eli nuorion takana puhuvan Jumalan eli hallitsijan, ja kysyy tämän nimeä.

Raamatun sanojen taustalla on heprean olla-verbi haajaa, josta eri muunnoksia ovat olen mikä olen, minä olen se mikä olen, minä olen oleva se, joka olen oleva, minä olen oleva se mikä olen oleva, tulen olemaan sellainen kuin tulen olemaan tai saan olemaan, mitä saan olemaan tai jokin edellisten yhdistelmä.

Ensimmäinen käsky sisältää esipuheen, joka kertoo, kuka Jumala on ja mitä hän on tehnyt. Käskyssä Jumala ilmoittaa myös nimensä Jahve. Tämä on suomennettu sanalla Herra. Septuagintan kääntäjät käänsivät Jahve-nimen sanalla Kyrios eli Herra.

Jehova sana on otettu adonai-sanan vokaaleista. Heprean kieliopissa Y eli yod-kirjaimen perään ei voi laittaa a-vokaalia, ja sen takia muut kuin Jehovan todistajien kääntäjät ovat laittaneet nimen muotoon Jehovah tai Jehovih eli laittoivat nimen elohim vokaalien mukaan. Kun vokalisaatio lisättiin heprealaiseen konsonanttitekstiin, JHWH nimeä ei vokalisoitu alkuperäisen ääntämyksen mukaan, vaan nimen tilalla luettiin joko sana Elohim = Jumala, Adonaj = Herrani, tai ha-Shem = nimi, ja vokaalit lisättiin näitä sanoja mukaillen. Y ei ole suomen kielessä konsonantti, mutta muualla sitä käytetään konsonantin parina ja J-kirjaimena. Tetragrammissa ei ole J-kirjainta, koska sellaista kirjainta ei ollut olemassa Jahven aikaan. J, j-kirjan muodostettiin i-kirjaimesta n. v. 150 jaa. Transkriptiossa sanat siirretään kirjoitusjärjestelmästä toiseen ääntämistä mukaillen, jolloin tetragarammi olisi IHVH. Translitteroinnissa nuo sanat siirretään siten kuin ne alkuperäisessä kielessä on kirjoitettu, jolloin oikea kirjoitusmuoto on YHWH.

Jahve-ääntämys on melko varma käännösten ja sen perusteella, että monissa nimissä käytetään jeh(o)- tai jah(u)-liitettä jumalan epiteettinä (esim. Jesaja on Jesa'jahu = Jahven pelastus, psalmeissa kehotetaan hallelu-jah = ylistäkää Herraa). Jahve-nimi esiintyy myös Vanhan testamentin ulkopuolisissa lähteissä, ensimmäistä kertaa moabilaisessa Meshan kivessä 800-luvulta eaa.

Johanneksen evankeliumin "Minä olen"-lauseiden erityinen merkitys on, että siinä muodossa kuin Jeesus ilmaisua käytti, "minä olen" (kr. ego eimi) on täysin sama kuin se, jota Jumala käytti ilmoittaessaan oman nimensä Moosekselle. Tästä sanamuodosta Jeesuksen aikalaiset ymmärsivät hänen samastavan itsensä Jumalaan ja siitä johtuivat myös jumalanpilkkasyytteet niiden taholta, jotka eivät uskoneet häntä.

• Monoteistikko

Tuosta ketjusta ei nyt saanut oikein selville juuta eikä jaata.

Siispä tarkennen vielä kysymystä - kuinka moneen eri jumalaan raamatun kansat/heimot uskoivat ja kuinka monet näistä ovat raamatun virallisen näkemyksen eli kaanonin mukaan ovat ihan oikeasti olemassa?

Tuliko tämä nyt tarpeeksi selvästi ilmaistua? Siis jos Vanhan testamentin ihmiset tekivät jotain raamatun jumalan käskystä, niin oliko tämä jumala se yksi ja ainoa oikea raamatun (ja kristinuskon) jumala, vaiko jokin epämääräinen pienen heimon heimojumala?

Ovatko raamatussa esitetyt jumalan käskyt sen yhden ja ainoan oikean raamatun jumalan käskyjä, vaiko jonkin ihan muun heimojumalan käskyjä?
      Ja jos ne ovat ihan jonkin muun, heimojumalan käskyjä, niin miten tämä heimojumala, jota tietääksemme ei ollut edes olemassa, antoi niitä käskyjä?

• mieti tätä

Raamatussa on kahden eri uskonon kirjat yksissä kansissa. UT eli Uusi Testamentti joka on kristittyjen uskonnon kirja ja Tanach( eli niinkuin kristityt kutsuu Vanha Testamentti) joka on juutalaisen uskonnon kirja.

Tästä syystä kirjassa on kahden eri uskonnon jumalatkin : kristittyjen kolmiyhteinen Jumala joka koostuu, Isä-Jumalasta, Poika-Jumalasta ja Pyhä Henki-Jumalasta.

Juutalaisten Jumala on yksi ja hänellä ei ole poikaa tai äitiä tai muuta joten hän on yksi ja ruumiiton. Häntä ei myöskään kukaan ole synnyttänyt. Hän on JHWH Hän ei ole sama Jumala kuin kristityjen Jumala.

Koska kysyit Raamatussa olevien Jumalien lukumäärää, niin tässä ne ovat. Ovatko ne oikeasti olemassa? Juutalaisten uskon mukaan JHWH on olemassa ja kristityjen mukaan myös kolmiyhteinen Jumala on olemassa.

Kymmenen käskyä on JHWH:n antamat ja ne annettiin juutalaisille Siinailla. Juutalaiset eivät ole heimo vaan kansa.

• Kuka käski

Ja onko tämä esimerkiksi Suomen luterilaisen kirkon virallinen kanta tähän asiaan?

Onko kirkon mielestä raamatussa eri jumalat vanhassa ja uudessa testamentissa?
        Vaiko se yksi ja sama alusta loppuun asti?

Ja edelleenkin kysyn - miten jumala jota ei siis ollutkaan edes olemassa, antoi kuitenkin tukun erilaisia käskyjä seuraajilleen?

• mieti tätä

Jos minulta kysyt, niin vastaus on ettäRaamatussa on kaksi Jumalaa koska siinä on kahden eri uskonnon kirjatkin yhdessä. Eikö tämä ole selvä asia. ?
      Sitäpaitsi ei totuudelle ole yksinoikeutta , ts. muutkin kuin Suomen Luterilaisen kirkon edustajat saavat sanoa sanasa, eikö vain?

Toisaaalta jos kaipaat nimenomaan Suomen Lut.Seurakunnan vastausta, nin pyydän anteeksi että vastasin..

Ja sanon myös että JHWH oli ja on ja antoi tukun käskyjä kansalleen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7505
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3987
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3530
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      2852
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2672
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      45
      2502
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      132
      2421
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2319
    9. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      21
      2314
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1982
    Aihe