Lapsena vanhempani opettivat, että ei pidä puhutella kylälle tulleita karjalaisia evakoiksi. Sitä perusteltiin sillä, että emme tienneet, tuntuisiko se heistä loukkavalta sanalta. Vanhempamme opettivat, että karjalaisia pitää puhutella siirtolaisiksi.
Siitä se puhuttelu on jäänyt mieleeni.
Olen tehnyt töitä viimeiset parikymmntä vuotta sotien käyneiden ihmisten parissa. Siihen on sopinut karjalaisia siirtolaisia, sodassa vakavasti vammautuneita invalideja, sotiemme veteraaneja ja Hyrsylän mutkan lapsivankeja. Olen onnellinen työstäni.
Olen tutustunut myös nykyiseen Karjalaan ja sen asukkaisiin. Puhun venäjää, mutta olen syntyperäinen suomalainen.
Hyväksykää historia, hyväksykää kansalaisemme. Maamme on hyvä asustaa.
Varmaan Suomi on paras maa maailmassa!
Karjalaiset
5
101
Vastaukset
- -.-
Tiedätkö edes nykyään mikä on siirtolaisen ja pakolaisen ''evakon'' ero?
- Se avarakatseinen
Joko nyt vanhana osaat ajattella ihan itse? Tuliko mieleesi kysymys, miten ja miksi karjalaiset "tulivat" kylälle? (olisiko nuo jotenkin pakotettu?)
Olisiko noilta "tulleilta" voinut kysyä, miksi he haluav at itseään puhuteltavan?
Suomessa on tämä rähmälläänolon kulttuuri. Karhu ei ole karhu, vaan otso. Ryssä ei ole ryssä, vaan (pensas)neuvostoliittolainen. Kommarit eivät olleet kommunisteja, vaan järjestöihmisiä. jne.
Mikä saa Sinut työssäsi onnelliseksi? Oletko itsekkäästi onnellinen. Jos nyt ajattelet ihan itse, voitko kuvitella, että "yhteistyökumppanisi":
- sotien käyneiden ihmiset.
- karjalaisia siirtolaisia,
- sodassa vakavasti vammautuneita invalideja,
- sotiemme veteraaneja ja
- Hyrsylän mutkan lapsivankeja
olisivat paljon itseäsi onnellismpia, kun he pääsisivät kotiseuduilleen Karjalaan? Kenen onnellisuus on ensisijaista ja mikä on tärkeintä?
Jos kerran olet tutustunut nykyisin Karjalan ryöstetyillä mailla asuviin sekalaiseen joukkoon, ja kun kieltäkin osaat, olet kai valistanut venäläis- yms. porukkaa sillä, etteivät HE ole oikealla asialla, oikealla maalla ja tarvitsevat joukkovoimaa vaatiakseen palautusta omille kotiseuduilleen, mistä Stalin heidät siirrätti.
Historia on tietysti mitä on ja siinä on erilaiset tulkinnat. Meidän Suomessa ei kuitenkaan pidä milloinkaan hyväksyä Neuvostohistóriaa, missä lailla vaaditaan NL/Venäjän historia kirjoitettavan "Venäjälle edullisessa valossa."
!!!
Eikä meidän pidä hyväksyä kansalaisiksemme iki-ikaista vihollistamme.
Maamme on hyvä asustaa.juuri siksi, että täällä on erillainen kulttuuri kuin ITÄrajan takana. Siksi Suomi on paras maa maailmassa!- Iltahuuto...
Älä rähjää täällä! Kuuntele veteraanin iltahuuto. Rauhoitu!
Jospa sen myötä havahtuisit nykyelämään.
Olen saanut mieleni rauhan parinkymmenen vuoden työstä näiden invalidien ja veteraanien parissa tehdystä työstä. Isäni kuoli pian jatkosodan jälkeen.
Yritän saada sopua palstalla. Olen iloinen siitä, että olen saanut rauhan omaan mieleeni lapsuuden kokemusten jälkeen. Älä vihaa minua.
Volna
- mitäsontasiirtolaise
Minä opetan kakaroilleni, etteivät puhu, katso tai kosketa evakkojen jätöksiä. Niistä voi saada vaikka mitä! Toiseksi sodan jälkeen on 660 000 suomalaista muuttanut maailmalle. Kolmanneksi 2 300 000 suomalaista on nuuttanut Suomen sisällä nälissään asuinpaikkaa vuoden 1944 jälkeen. Mitä saatanallista erikoisuutta on siinä, että haiseva karjalainen on muuttanut?
- monenlaisia muuttoja
Minäkin olen muuttanut monta kertaa, en edes muista kaikkia. Mutta ensimmäinen muutto oli unohtumaton: äkkilähtö, ei saatu mukaan kuin reppu, pommit räjähtelivät, härkävaunussa paleltiin, ei tietoa uudesta majapaikasta. Muut muutot ovat olleet rauhallisempia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 503864
- 1053425
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj342801Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262468- 201879
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51829- 1851766
- 281519
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3871468Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91238