Miksi narsisteilla on niin paljon ystäviä?

hmmh...?

Ex-ystäväni on malliesimerkki narsistista, puhuu vain itsestään ja odottaa jatkuvasti vastapalveluksia toisilta. Halveksii niitä, jotka ovat häntä vastaan (pitää ilmana). En vain ymmärrä, miten hänellä voi olla niin paljon ystäviä vaikka hänen teennäisyys paistaa kilometrin päähän. Johtuuko se narsistin viehätysvoimasta ja karismasta vai mistä? Voin sanoa, että ex-ystävälläni on empatiakyky kuin kalalla, vaikka väittää muuta ja näyttää muuta. Ovatko narsistin tukijoukot niin sokeita, etteivät näe millaisessa valheessa toinen elää?

4

152

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • +-

"Ex-ystäväni on malliesimerkki narsistista, puhuu vain itsestään ja odottaa jatkuvasti vastapalveluksia toisilta. Halveksii niitä, jotka ovat häntä vastaan (pitää ilmana). "
      Kun tuo ei riitä narsistin merkkamiseksi vaan olet ehkä kateellinen ... ?
      Joku voisi olla kateellinen kun ei saa samaa huomiota. Narsismi on muutakin :D

• ////////////////////

Narsistien ihmissuhteet, ystävyyssuhteet ja tuttavuudet jäävät hyvin ohueksi, koska he eivät kykene syvempiin ihmissuhteisiin (tunnepuolen vammautumisensa takia). Pintapuoliset tuttavuudet, joissa puhutaan vain kevyttä small talkia ja joissa narsistin persoonan ohuus ei tule esille, ovat omiaan narsistille. Koska narsisti onnistuu hurmaamaan ihmiset parilla lauseella, hän pääsee helposti ystäväksi kaikille, joille hän puhuu. Narsistit tavallaan pitävät "myyntipuheen" ja myyvät ihmisille tuotteen: hänet itsensä. Pidemmällä aikavälillä ihmiset tietysti huomaavat, miten pintapuolista tuttavuus on ja sitten pettyvät (mikä on tietysti ihan ymmärrettävä reaktio). Yleensä jossain vaiheessa mukaan tulee vielä sen tajuaminen, että kyseessä on "keisarin uudet vaatteet" ja silloin tuttavan takki on aika tyhjä eivätkä he tiedä, mikä iski.

"Normaalit" ihmiset haluavat yleensä syvempiä suhteita ja niitä ei pysty pitämään lukemattomia määriä samaan aikaan: tavis ei pysty kokoamaan niin suurta tuttavapiiriä, koska hänestä ihmissuhteiden pinnallisuus tuntuu liian oudolta ja ikävältä.

Tavallaan narsisteilla on ympärillään ihmisiä, jotka tajuavat asian, mutta haluavat silti saada jotain siitä "hienoudesta", jota narsisti ympärilleen levittää.

Eli juuri viehätysvoimasta, imartelusta ja karismasta sekä pystymisestä pinnallisiin ihmissuhteisiin se johtuu.

• +-

Monenmoiset tavalliset pistävät liikaa odotuksia suhteille ja pettyvät ja heidän vinkkelistä ei ole mahdottoman vaikea ajatus nähdä niin että toinen on huijari koska onnistuu sellaisessa. Millään ei toivoisi sanovani kaikkien tekevän sillain mutta monet ehkäpä

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      307
      3025
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      61
      2353
    3. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      121
      2049
    4. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      349
      2033
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      127
      1733
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1385
    7. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      67
      1379
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1337
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1263
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1233
    Aihe