Raamatun ainoa ristiriita?

siiiiiiis

Olen Raamatun lukiessani löytänyt sieltä kokonaisilmoitusta ajatellen yhden ristiriidan: oppi predestinaatiosta. Toisaalta Raamattu antaa ymmärtää, että ihminen voi pelastumiseensa vaikuttaa, ja siksi tulee ilosanoma viedä kaikille ja tehdä kaikki kansat Jeesuksen opetuslapsiksi. Toisaalta Raamattu puhuu että Jumala on valinnut ne jotka pelastuvat ja ne jotka joutuvat kadotukseen kaikkien ihmisten puolesta, eli kukaan ei siis itse voi valita Jumalaa (Jeesusta pelastajakseen). Olen uskovainen, mutta nyt on mielessäni alkanut viritä seuraavia epäilyksiä/kysymyksiä:

Eivätkö nämä väitteet toisaalta ennaltamääräämisestä ja toisaalta vapaasta tahdosta ole ristiriidassa keskenään? Kumpi lienee totta? Ja jos kerran toinen väite on väärä, niin miten väärä väite on voinut päätyä pyhään kirjaan? Onko Raamattu pyhä kirja?

2

61

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myös uskovainen

Mielestäni siinä ei ole ristiriitaa, koska Jumala antaa jokaiselle mahdollisuuden kääntyä mutta TIETÄÄ jo ennalta ottaako ihminen uskon vastaan.Kaikki eivät sitä halua ottaa vastaan ja Hän tietää ennalta kenellä on vastaanottavainen sydän. Silloin siinä ei olisi ristiriitaa..?

• Niko.

Lue Jeremian kirjasta mitä Jumala käski Jeremian tehdä. Hän käski Jeremian mennä savenvalajan pajalle ja katsoa kuinka savi valajan käsissä valmistuu ruukuksi, mikä kipoksi. Näin Herra tahtoi Jeremiaa opettaa.

Aina ei savi suostu valajansa käsissä taipumaan siihen muotoon johon valaja oli tarkoittanut. Silloin valaja muotoilee savesta uuden astian, sellaisen milloin kulloinkin halusi.

Ei ole ihmisen, lue saven, rooli alkaa arvostelemaan ja pyrkiä ymmärtämään valajansa, lue Jumalan, tarkoitusperiä. Kuinka mahdotonta se olisikaan saven haastella valajansa motiiveja!

Ei Raamattu pidä sisällään ristiriitoja. Sana on kokonansa Jumalan Sanaa.
      Me vajavaiset ihmiset emme aina sitä ymmärrä, mutta Sana on tosi eikä se ole itsensä kanssa ristiriidassa.

Meidän tulee uskossa turvata ja luottaa Jumalaan, olemmehan me Hänen kättensä töitä, Hänen tekonsa!

Jumala opetti Jeremiaa näillä sanoilla:
      "Minä menin savenvalajan työpajaan, jossa hän parhaillaan työskenteli pyöränsä ääressä. Jos valmistumassa oleva astia meni pilalle hänen käsissään, hän muotoili samasta savesta uuden, sellaisen kuin halusi.
      Silloin minulle tuli tämä Herran sana:

"Enkö minä, Herra, voi tehdä sinulle, Israelin kansa, samalla tavalla kuin tämä savenvalaja savelleen? Katso, niin kuin savi on valajan kädessä, niin sinä, Israelin kansa, olet minun kädessäni. Minä voin päättää, että revin, tuhoan ja hävitän kansan tai valtakunnan. Mutta jos se kansa luopuu pahuudestaan, minä muutan mieleni enkä anna rangaistukseni kohdata sitä. Minä voin myös päättää, että rakennan ja istutan kansan tai valtakunnan. Mutta jos se kansa tekee pahaa eikä tottele minua, minä muutan mieleni enkä anna sille sitä hyvää, minkä olin luvannut." ( Jeremia 18 )

Jesajan kirjassa Herra sanoo näin:
      " Voi ihmistä, joka riitelee luojaansa vastaan, voi ruukunsirpaletta sirpaleitten joukossa! Sanooko savi muovaajalleen: "Mitä sinä pystyt tekemään?" Sanooko teos tekijälleen: "Ei sinulla ole taitajan kättä."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      98
      4466
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3313
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2370
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1378
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      34
      1143
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      37
      1086
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      13
      1054
    8. 158
      1007
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      934
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      872
    Aihe