unileverin kirkastamiseksi

watch

Edellisessä avauksessa tämän foorumin lemmikki neverUniLever osoittaa olevansa sätin VALITTU aivopiesty pössö, se on varmasti ylevintä, mitä hän saa koskaan enää kehiteltyä. Hän on kääntänyt siansaksaksi minun eilisen kirjoitukseni. Se herätti hänessä suunnatonta purkautumisen tarvetta. Hän valvoi koko yön ja tuhersi alapuolella olevan avauksen!

Kopioin tähän tuon ainutlaatuisen pössön runteleman kirjoitukseni alkuperäisessä asussaan, jotta ohikulkijoillekaan ei jäisi epäselväksi mihin asioihin hän ei kyennyt vastaamaan mitään järjellistä.

"Minua viehättää juutalaisessa kulttuurissa siihen kuuluva erityinen tapa juuri käydä dialogia. Mikään mikä koskee ihmisen elämää ja vuorovaikutusta ei siinä perustu dogmeihin eikä ulkolukuun vaan keskusteluun.

Ja keskustelu on aina argumentoivaa. Siis ei sitä, että heitellään vain mielipiteitä tai näennäisiä palikkalogiikkapinoja. Juutalainen kulttuuri, uskonto, kaikki, kun siihen syventyy, pakottaa ajattelemaan itse.

Tämän dialogisen tavan pohtia asioita löytää kirjallisuudesta, uutisista, kirjat ja tekstit 'keskustelevat' keskenään ja lukijan kanssa, tekstit eivät käske, ne kysyvät, ne pakottavat ajattelemaan. Jopa vitsit ovat dialogeja! Ja dialogien avulla juutalainen huumoriperinne nauraa omalle tavalleen keskustella ja tehdä aina jonkin uuden kysymyksen. Tarinat ja legendat 'keskustelevat', rukoukset ovat keskustelua. Kaikki asiat ovat suhteessa johonkin muuhun, ihminen on aina suhteessa joihinkin toisiin ihmisiin, johonkin aikaan, paikkaan, historiaan. Tästa tavasta suhtautua maailmaan, kyselemällä ja keskustelemalla, varmaan löytyy yksi syy siihen miksi heille ollaan kateellisia: heillä on aika usein ollut paremmat perustelut mielipiteilleen.

MIksi? Koska juutalainen uskonto ja kulttuuri enemmän kuin mikään tuntemani toinen uskonto, on vailla dogmatiikkaa. Kun mainitaan Toora eli laki, kannattaisi muistaa, että sanan merkitys ei ole sama kuin meillä 'laki', vaan se merkitsee myös 'opetusta', opetusta ajattelemaan ITSE.

Tämä ei tarkoita sitä, että juutalaisten joukossa ei löytyisi kusipäitä, aivan samanlaisia kuin ketkä tahansa. Mutta se ei muuta juutalaisuutta miksikään, se on aina vain yhtä elävä kuin ennenkin.

Juutalaisten loukkaajissa on se vika, että he loikkaavat aina ohitse: Kuvitelmia juutalaisista pidetään tosina tai oletettuja tai todellisia 'juutalaisia puutteita' liioitellaan.

Juutalaisten loukkaajilta en ole saanut yhtään kunnollista vasta-argumenttia, en ainakaan sellaista, joka ottaisi huomioon sen mitä olen sanonut. Korkeintaan jotain käsittämättömiä senkin 'juutalais-hihhuli'-hokemia tai vastaavia (jotka olen taas unohtanut).

Natsien tapa keskustella on sivuuttaa keskustelu ja tosiasiat ja heittää vastaan jotain taas kerran samaa, jotain mikä on jo sanottu lukemattomat kerrat, ja aina todettu jo kalutuksi luuksi, vanhaksi mätämunaksi."

2

334

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Shalom

...hyvä kirjoitus, täyttä tosiasiaa.

Mutta en usko NeverUniLeverin sitä uskovan, hänen raamattunsa on PLO:n peruskirja. Ainakin näin on pääteltävissä hänen painottamistaan asioista.

NeverUniLeverin tapana on kirjoittaa tähän tapaan ja jatkaa asiatonta argumentointiaan niin kauan kunnes palstan pitäjä hermostuu. Näin kävi viime vuonna Elisan keskustelupalstalla, joka viimein suljettiin asian tiimoilta kokonaan ja sekä asialliset että UniLever hengenheimolaisineen heivattiin pihalle, sääli.

Uskon kuitenkin suomi24:n sallivan keskustelun jatkua, mutta seulontaa olisi silti heidän hyvä tehdä, jotta lapsi ei menisi pesuveden mukana.

• Anonyymi00002

Lapsi on kasvanut aikuiseksi mutta keskustelu ei jatkunut

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      138
      4096
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      38
      2490
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      144
      2138
    4. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      23
      1174
    5. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      71
      1082
    6. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      52
      992
    7. En unohda sua

En vaan unohda sua. Eikä se näköjään ole tarkoituskaan. Rakastan sua sitten omalla tavalla kauempaa kun mikään muu ei on
      Ikävä
      34
      923
    8. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      63
      916
    9. Kullan kemiallinen merkki on au

Ei välttämättä. Mikä sun kullan merkki on?
      Ikävä
      44
      835
    10. Kyllä nainenkin voi ottaa yhteyttä

Ja on ihan kiva jos ottaa yhteyttä mieheen. Minä ainakin olisin onnessani jos nainen ottaisi yhteyttä. mies
      Ikävä
      104
      825
    Aihe