unileverin kirkastamiseksi

watch

Edellisessä avauksessa tämän foorumin lemmikki neverUniLever osoittaa olevansa sätin VALITTU aivopiesty pössö, se on varmasti ylevintä, mitä hän saa koskaan enää kehiteltyä. Hän on kääntänyt siansaksaksi minun eilisen kirjoitukseni. Se herätti hänessä suunnatonta purkautumisen tarvetta. Hän valvoi koko yön ja tuhersi alapuolella olevan avauksen!

Kopioin tähän tuon ainutlaatuisen pössön runteleman kirjoitukseni alkuperäisessä asussaan, jotta ohikulkijoillekaan ei jäisi epäselväksi mihin asioihin hän ei kyennyt vastaamaan mitään järjellistä.

"Minua viehättää juutalaisessa kulttuurissa siihen kuuluva erityinen tapa juuri käydä dialogia. Mikään mikä koskee ihmisen elämää ja vuorovaikutusta ei siinä perustu dogmeihin eikä ulkolukuun vaan keskusteluun.

Ja keskustelu on aina argumentoivaa. Siis ei sitä, että heitellään vain mielipiteitä tai näennäisiä palikkalogiikkapinoja. Juutalainen kulttuuri, uskonto, kaikki, kun siihen syventyy, pakottaa ajattelemaan itse.

Tämän dialogisen tavan pohtia asioita löytää kirjallisuudesta, uutisista, kirjat ja tekstit 'keskustelevat' keskenään ja lukijan kanssa, tekstit eivät käske, ne kysyvät, ne pakottavat ajattelemaan. Jopa vitsit ovat dialogeja! Ja dialogien avulla juutalainen huumoriperinne nauraa omalle tavalleen keskustella ja tehdä aina jonkin uuden kysymyksen. Tarinat ja legendat 'keskustelevat', rukoukset ovat keskustelua. Kaikki asiat ovat suhteessa johonkin muuhun, ihminen on aina suhteessa joihinkin toisiin ihmisiin, johonkin aikaan, paikkaan, historiaan. Tästa tavasta suhtautua maailmaan, kyselemällä ja keskustelemalla, varmaan löytyy yksi syy siihen miksi heille ollaan kateellisia: heillä on aika usein ollut paremmat perustelut mielipiteilleen.

MIksi? Koska juutalainen uskonto ja kulttuuri enemmän kuin mikään tuntemani toinen uskonto, on vailla dogmatiikkaa. Kun mainitaan Toora eli laki, kannattaisi muistaa, että sanan merkitys ei ole sama kuin meillä 'laki', vaan se merkitsee myös 'opetusta', opetusta ajattelemaan ITSE.

Tämä ei tarkoita sitä, että juutalaisten joukossa ei löytyisi kusipäitä, aivan samanlaisia kuin ketkä tahansa. Mutta se ei muuta juutalaisuutta miksikään, se on aina vain yhtä elävä kuin ennenkin.

Juutalaisten loukkaajissa on se vika, että he loikkaavat aina ohitse: Kuvitelmia juutalaisista pidetään tosina tai oletettuja tai todellisia 'juutalaisia puutteita' liioitellaan.

Juutalaisten loukkaajilta en ole saanut yhtään kunnollista vasta-argumenttia, en ainakaan sellaista, joka ottaisi huomioon sen mitä olen sanonut. Korkeintaan jotain käsittämättömiä senkin 'juutalais-hihhuli'-hokemia tai vastaavia (jotka olen taas unohtanut).

Natsien tapa keskustella on sivuuttaa keskustelu ja tosiasiat ja heittää vastaan jotain taas kerran samaa, jotain mikä on jo sanottu lukemattomat kerrat, ja aina todettu jo kalutuksi luuksi, vanhaksi mätämunaksi."

2

159

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Shalom

...hyvä kirjoitus, täyttä tosiasiaa.

Mutta en usko NeverUniLeverin sitä uskovan, hänen raamattunsa on PLO:n peruskirja. Ainakin näin on pääteltävissä hänen painottamistaan asioista.

NeverUniLeverin tapana on kirjoittaa tähän tapaan ja jatkaa asiatonta argumentointiaan niin kauan kunnes palstan pitäjä hermostuu. Näin kävi viime vuonna Elisan keskustelupalstalla, joka viimein suljettiin asian tiimoilta kokonaan ja sekä asialliset että UniLever hengenheimolaisineen heivattiin pihalle, sääli.

Uskon kuitenkin suomi24:n sallivan keskustelun jatkua, mutta seulontaa olisi silti heidän hyvä tehdä, jotta lapsi ei menisi pesuveden mukana.

• Anonyymi00002

Lapsi on kasvanut aikuiseksi mutta keskustelu ei jatkunut

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      64
      7556
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      124
      2979
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      143
      1813
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1669
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      121
      1501
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      171
      1451
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      132
      1182
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      78
      869
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      812
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      53
      774
    Aihe