Voi ahdistus. Ulosotto kolkuttelee... Ihan velkaneuvojan neuvosta kannattaisi päästää ulosotton lainat joista ei selviydy enää :0 aika kova neuvo.
Noh, jos mulla menee ulosottoon pyöreesti 10 000e ulosottokulut, mitä ne onkaan? neuvojalta puhelimessa tuli hyvin ympärpyöreitä neuvoja ja mä haluaisin selvitellä asioita etukäteen.
Niin miten käy asunnon kanssa? mulla on puolet ja miehellä puolet. Mun osuus noin 85 000.
Meneekö meiltä koti??
Saako luottotiedoton vuokra asuntoa mistään? apua :((
ulosotto, asuntolaina, vuokra asunnon saanti
15
1280
Vastaukset
- 3+5
Oletteko töissä, paljon yhteensä nettotulot? Onko asunto oma vai onko siitä vielä velkaa ja miten paljon?
Uo ei ulosmittaa asuntoa jos pysytytte uo-maksujen lisäksi lyhtentämään mahdollista asuntovelkaa vielä elämään sen päälle.
Jos ei ole lapsia niin uo vie sinun NETTOtuloista1/3. Täällä voit tsekata paljonko menee ulosottoon..
http://www.ulosotto.oikeus.fi/maksukieltolaskuri
..niin...ja jos teiltä ei likene uo:lle kuin satsku tai pari (velka ei lyhene) niin asunto kyllä lähtee! - möliskä
264e sain laskurilla jos laskin oikein :/
3 lasta.
Olen töissä, nettotulot mulla noin 1700e/kk
asuntovelkaa on jäljellä vielä tosi paljon, ei olla lyhennetty kuin noin 15kk vasta.
mitäs nyt? :((
voiko uon kanssa sopia maksavansa enemmän jos pystyy??No aivan varmasti ulosoton kanssa voi sopia maksavansa enemmän. Ja voi maksaa vaikka kaikki maksut kerralla.
- iueueou
Miten sulla tuo taloudenhoito oikein menee? Tienaat 1700 netto käteen, huushollissa on myös mies, ilmeisesti tienaamassa hänkin. Etkä saa 10 000 lainaa lyhennettyä?
Minkälaiset kuukausierät tuohon 10 000 on oikein lätkäisty? En ymmärrä sun yhtälöä.
Itselläni on luotollinen tili palkkapankissani, ja luottoa voin ottaa tuon 10 000 verran millon vaan. Mutta vähintään pitää vajaa 200 euroa kk. silloin luottoa lyhentää. Enenmmänkin voi aina maksaa jos haluaa.
Olen käyttänyt luotollista tiliä matkoilla kun talvella kierrettiin kuukausi Thaimaa-Vietnam. Makselen takaisin pikkuhiljaa.
Onko sulla jotkut ihan älyttömät ruokakulut perheelle,kun et osaa itse tehdä ruokaa ja lämmittelet kalliita valmiseineksiä, vai onko perheen taloudessa joku tulonjako vinoutuma, että miehen palkasta ei osallistuta menoihin ollenkaan?
1700 nettopalkka on ihan hyvä ja keskiverto palkka. Kyllä sillä pitäisi pärjätä. En kässää, miten sä et saa sitä yhtälöä toimimaan. Myös yhteisomistuksessa oleva asunto voidaan ulosmitata. Mutta käytännössä asuntoa ei velalliselta ulosmitata kuin viimeisenä vaihtoehtona. Eli jos pystyt järkevästi lyhentämään ulosottovelkaa, niin koti ei ole vaarassa. Toinen kysymys sitten on, että jos olette ennätysalhaisten korkojen aikaan saanut taloutenne tuohon tilanteeseen, niin mitä tapahtuu siinä vaiheessa kun korot normalisoituvat ja sekä asuntolainaan että muihin luottoihin tulee muutama prosentti lisää korkoja maksettavaksi.
- Hyvin pitäis riittää
Jos asuntolainaa on 85 tonnia, sen maksuerä (20v, nykykorkotaso) on luokkaa 450e/kk. Tähän päälle muut asumiskulut (puoliksi miehen kanssa) noin 200e, niin muuhun jää noin tonni. Jos/kun oletetaan että mies elättää lapsia puoliksi, pitäisi tonnilla elää siis ap ja 1.5 lasta. Jos itse viitsii tehdä ruoat ja vaatteet hankitaan kirpparilta, niin tähän pitäisi mennä enintään noin 500e.
Kymppitonnin lainan maksuun pitäisi irrota siis kuussa ainakin 500e, eikö se riitä jo ihan hyvin tuon lainan lyhentämiseen? Vielä jos pistää asuntolainan vuodeksi lyhennysvapaalle (yleensä kyllä onnistuu) tulee maksuvaraa vuodeksi noin 250e/kk lisää jolloin vaivainen 10 tonnin laina on maksettu muutamassa vuodessa.
Eli teillä taitaa olla kulutustottumuksissa paljon parannettavaa, jos kahden huoltajan taloudessa ei noista maksuista selviä. Jälkiviisaana toki voisi todeta, että on tullut ostettua ihan liian kallis asunto, jos jo reilun vuoden päästä sen ostamisesta parin sadan euron kuukausittainen lisäkulu (=lainan lyhennys) kaataa talouden. Sinun harkitsisin hyvin vakavasti asunnon myymistä, sillä jos/KUN korot nousevat pari %yksikköä ei tuolla pelillä edes asuntolainan hoitamisesta tule enää mitään. - möliskä
asia on monimutkaisempi kun luulette/ ette tiedä, enkä koko tarinaa tähän jaksa selvittää.
velkoja on useita, sattuneista syistä. asumiskulut nousi, emme tienneet sitä osto hetkellä.
tämän hetkisiin velkojen lyhennyksiin menee noin 900e/kk ja tuossa ei ole asuntolainaa laskettu mukaan. asumismenot on lainanlyhennys vastike noin 1200e/kk eli liian paljon!
kun ette teidä asiaa miten se kokonaisuudessaan on, älkää päätelkö mitään.... elämme hyvin tiukasti nyt. - jhvkbbn
siis täysiä toheloita
- Hyvin pitäis riittää
Siis mitä ihmettä, asumismenot sinulla 1200e/kk?! Hoitovastike ei voi olla yli 400e/kk (eli puoliksi 200e/kk), joten miksi ihmeessä maksat asuntolainaa tonnilla kuussa kun kerran on tiukkaa? Jos taas tuo on yhteissumma, niin eihän sinun osuutesi ole silloin kuin 600e/kk. 900e/kk kymppitonnin lainoista kuulostaa melko tiukalta maksuaikataululta, oletko yrittänyt neuvotella laina-aikaa pidemmäksi? Ainakin osasta lainoista?
Mutta, jos vastike on oikeasti niin suuri niin myykää asunto ja muuttakaa vuokralle vaikka väliaikaisesti pienempään kämppään. Ilmeisesti ette kuitenkaan asu pk-seudulla joten samalla rahalla mikä teillä menee nyt vastikkeeseen ja korkoihin vuokraatte kyllä varmasti ihan hyvän kämpän, eikä asuntolainan lyhennyksestä tarvitse enää huolehtia. - möliskä
Joo, vastike tosiaan on 530e/kk aivan älytöntä! se nousi muuttomme jälkeen :/ ei tiedetty etukäteen. asunto menee myyntiin kyllä, enkä ihan heti uutta halua edes ostaa.
tämä "välivaihe" kun joka asia on auki, kesken ja ulosotto lähellä velkojen takia, huoli siitä, saako vuokra asuntoa jos rapsahtaa maksuhäiriömerkintä. Aivan kamalaa :((- Juuhpuuh
Taisitte ostaa suuren asunnon huonosta taloyhtiöstä. Tähän on varaa vain hyvätuloisilla. Kannattaa vaikka jatkossa tutustua taloyhtiön rahatilanteeseen, monessa paikassa pihdataan kalliita remontteja kunnes saadaan kämpät myytyä nuorille urpåille. Nythän sitä kämppää ei osta teiltä enää kukaan, ainakaan lähellekään samaa hintaa!
- 18+20
Paljonko olette kerinneet maksaa asuntoa? Kai myydessä saatte jo maksetuilla rahoilla uo:t kuitattua kokonaan ? Eikun vaan sitten uusi suunnitelma pöydälle ja järkevät raha-ajatukset kehiin, kyllä se siitä..
- 15kk?
"asuntovelkaa on jäljellä vielä tosi paljon, ei olla lyhennetty kuin noin 15kk vasta.
"
Jos asunnon on omistanut ja siinä on asunut vakituisesti vähintään kaksi vuotta, ei myyntivoitosta tarvitse maksaa veroa. Tämä kahden vuoden asumisjakso ja omistusaika täytyy olla yhtäjaksoista ja samanaikaista.
Jos taas samaan aikaan tapahtuva yhtäjaksoinen asumis- ja omistusaika jää alle kahden vuoden, joutuu asunnon myyntivoitosta tässä tapauksessa maksamaan veroa.- Juuhpuuh
Voittoa tuskin tulossa, pikemminkin persnettoa.
- Hyvin pitäis riittää
Tuskinpa tuossa ajassa on kovin kummoisesti asunnon myyntihinta noussut, etenkin jos vastike on kohonnut noin paljon niin voi olla että asunnon arvo on päinvastoin tippunut ostohinnasta. Myyntivoitosta maksetaan veroa vain 28%, eli itse saa pitää joka tapauksessa 72%. Ap:n tapauksessa tuskin kannattaa siis sinnitellä vielä 9kk siksi, ettei mahdollisesti joutuisi maksamaan muutamia satasia veroa (siinä ajassa kun hänen tilanteensa todennäköisesti pahenee vaan koko ajan).
Ap, oletko kysynyt pankista asuntolainaan lyhennysvapaata? Tarkista ehdottomasti mahdollisuus siihen. Samoin yritä päästä sopimukseen uusista maksujärjestelyistä muissa luotoissa, esim. isoimmalle pidempi maksuaika jotta saat pienempiä maksettua pois ja luottojen määrä (=käsittelykulut ja stressi) vähenee.
Asunto myös välittömästi myyntiin - mitä aiemmin siitä pääsette eroon, sen parempi. Luottotiedot eivät mene hetkessä, joten jos pahin tapahtuu niin voisitte ehtiä saada vuokrakämpän ennen kuin luottotiedot menevät. Ja yleensä kyllä lapsiperhe saa ainakin kaupungilta vuokra-asunnon joka tapauksessa, sillä lapsia ei kovin helposti asunnottomiksi jätetä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?485948Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki603565- 1862769
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t152725mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132319- 322265
törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/182067- 181915
- 1481409
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu2821344