Romu

Mitta täynnä

Ennakkoluuloton kun olen, päätin viime vuonna ottaa työsuhdeautokseni Citroen Xaran ainaisten japanilaisten sijasta. Se oli virhe.

Sähkölaitteissa on koko ajan vikaa. Jos laitan vilkun vasemmalle, en tiedä vilkuttaako auto oikealle vai syttyykö hansikaslokeron valo. Näiden vikojen takia auto on ollut takuuhuollossa 7 kertaa.

Takapää kolisee ja auto vaeltaa kuin sokea lehmä, mutta huollossa ei olla löydetty vikaa, vaan väitetään tämän kuuluvan normaaliin toimintaan.

Helmoissa on alkavaa ruostetta ja takaluukku on jo ruosteen raiskaama. Kai sen saa peltiä laittamalla kuntoon tai sitten ei.

Neljä kertaa olen jäänyt tien päälle moottorin sammahtamisen takia, ja siinä sitä sitten ollaan matkustettu taksilla satoja kilometreja. Yksi näistä tiellejäämisen syistä oli männänvarren katkeaminen. Hyvä kun säilyin hengissä.

Koko saamarin autosta ei ole edes Faradayn häkiksi. Se pitäisi toimittaa sinne minne se kuuluukin, eli Olkiluodon ydinvoimalan jätevarastoon odottamaan loppusijoituspaikkaa.

17

3514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hankttu?

      Ei nimittäin ole vuoden vanhaa ruostunutta Xsaraa (ei Xaraa) vielä nähty, saati vanhempaakaan. Laitapa autosta ihan kuvamateriaalia johonkin, sen verran kiinnostaa.

      P.S. Jos taas kiveniskemä menee maali- ja sinkkipinnan läpi, se kivi ei katso minkä merkkiseen autoon se osuu. Paljas pelti ruostuu kyllä.

    • Mitta täynnä

      Se on ollu aiemmin jollain toisella. Kyllä mä tiiän että se on Xsara eikä Xara, mutta ässä jää pois niin helposti koska se ei siihen kuulu.

      Vaikka kärry olisi ollut miten huonolla omistajalla, ei noita vikoja voi selittää huonolla pidolla. Paska mikä paska, sanon minä.

      Seuraava autoni on ilman muuta japanilainen, mieluiten Toyota, mutta Hondakin käy. Loppuu tää ainainen pelleily.

      Vaikka itse en joudu maksamaan mitään näistä seikkailuista, on v-käyrä erittäin korkealla tämän sekundapirssin oikuttelun takia.

      • H_xara_mou

        Btw.: Xara on kreikkaa ja tarkoittaa iloa , jota Xsara eittämättä tuottaakin - vuosikymmenestä toiseen :O)


    • Pena

      Jos olisit sanonut että autosi olisi C5 olisin jotkin viat vielä voinut uskoakin, mutta kun mainitsit että Xsara niin väitän että provo.
      Toisekseen haluan nähdä ruosteisen 2 vuotta vanhan sitikan, ei ole tullut vielä vastaan ja olen sentään nähnyt niitä työni puolesta aika monta, varmaan toistakymmentä per päivä.

      Tai sitten koko homma onkin pelkkää KÄYTTÖVIRHETTÄ!! Kaikille ei pitäis antaa herkiä ranskalaisia ihania luomuksia, argh kun ajattelenkin sitä ihana autoa ja miten olet sitä kenties käsitellyt. HÄPEÄ !!

      • Mitta täynnä

        Olen siis huonosti ajamalla aiheuttanut auton ruostumisen? Vinkkariakin oon vissiin käsitelly niin surkeasti, että sähköjärjestelmä meni sekaisin?

        Herkkiä ovat ranskattaret. Ai ai, ei sitä pitäisi niin herkkä sentään olla.


      • näin
        Mitta täynnä kirjoitti:

        Olen siis huonosti ajamalla aiheuttanut auton ruostumisen? Vinkkariakin oon vissiin käsitelly niin surkeasti, että sähköjärjestelmä meni sekaisin?

        Herkkiä ovat ranskattaret. Ai ai, ei sitä pitäisi niin herkkä sentään olla.

        Edes minkäänlaista hoitoa nähnyt Xsara ei ruostu kahdessa vuodessa, eikä neljässä tai viidessäkään. Jos se on ruosteessa, se on ollut todella huonolla pidolla. Eli käyttövirhe. Tekstistäsi päätellen hermosi ovat olleet sen verran kireällä jo alusta alkaen, että ajotapasi todennäköisesti sisältää huomattavan paljon perässä roikkumista ohituspaikkaa kytäten. Keräät siis kaikki kiven- ja nastaniskemät ja suolaroiskeet autoosi tieten tahtoen. Eikä muuten tykkää ne moottoritilan sähkötkään siitä suolasumussa ajelemisesta.


      • Mitta täynnä
        näin kirjoitti:

        Edes minkäänlaista hoitoa nähnyt Xsara ei ruostu kahdessa vuodessa, eikä neljässä tai viidessäkään. Jos se on ruosteessa, se on ollut todella huonolla pidolla. Eli käyttövirhe. Tekstistäsi päätellen hermosi ovat olleet sen verran kireällä jo alusta alkaen, että ajotapasi todennäköisesti sisältää huomattavan paljon perässä roikkumista ohituspaikkaa kytäten. Keräät siis kaikki kiven- ja nastaniskemät ja suolaroiskeet autoosi tieten tahtoen. Eikä muuten tykkää ne moottoritilan sähkötkään siitä suolasumussa ajelemisesta.

        Täytyy myöntää, että sait meikäläisen nauruhermot sen verran kireälle, että röhönauru irtosi ihan spontaanisti.

        Mitähän tähän oikein pitäisi vastata ;)?

        Siis tää on kyllä niin kovaa kamaa, että enhän mä voi sanoa tähän mitään! Kiitos sunnuntaipäiväni pelastamisesta!!


    • JIH

      ...ihmeessä se C5 saatiin tähänkin sotkettua??

    • Jussi

      Kuinka vanhoja autoja teidän firmassa oikein käytetään työsuhdeautoina? Ihan sama minkä auton ottaa, ei niissä ruostetta vielä kolmen vuoden ajon jälkeen ole, jollet itse raavi maaleja pois. Kolmen vuoden jälkeen saat taas uuden auton, näinhän se yleensä menee.

    • Make

      Tuota ei usko Erkkikään, oletko varma että Esson baarissa on puhuttu Xsarasta.

      • Mitta täynnä

        Totta joka sana. Ihminen on käynyt kuussa, mutta jostain syystä ranskalaiset eivät osaa vieläkään tehdä autoa, jolla uskaltaisi lähteä sadan kilometrin reissuun ilman pelkoa tiellejäämisestä.

        Esson baari... hmmm... tarkoitatko kenties Pihtiputaan Essoa? Siellä kaverit kyllä tietävät, mikä auto kestää ja mikä ei!


      • uskaltaa
        Mitta täynnä kirjoitti:

        Totta joka sana. Ihminen on käynyt kuussa, mutta jostain syystä ranskalaiset eivät osaa vieläkään tehdä autoa, jolla uskaltaisi lähteä sadan kilometrin reissuun ilman pelkoa tiellejäämisestä.

        Esson baari... hmmm... tarkoitatko kenties Pihtiputaan Essoa? Siellä kaverit kyllä tietävät, mikä auto kestää ja mikä ei!

        Olipa tuossa jokunen viikko sitten Citroën BX-kokoontuminen Kajaanissa. Itselleni kertyi reissulla kilometrejä reilut 1300, autona '89 BX 16 TRS. Paikalla oli yhteensä 30 BX:ää viitisentoista muuta Sitikkaa. Toiseksi autoksi ostin juuri '90 mallisen 306000 km ajetun BX:n, tulipa siihenkin nyt vaihdettua ensimmäiset hydrauliikkaputket, kaikki olivat vielä alkuperäisiä. Eikä kumpaakaan muuten ruoste vaivaa, ovat näes PSA-tuotteet olleet sinkittyjä vuodesta '87. Ymmärtänet tässä syyn miksi sinun tekstisi tapaisia juttua ei oikein uskota ... yleinen uskomushan ainakin siellä Pihtiputaan Essolla on että Sitikan hydrauliikka ei kestä. Tuossa pihalla mulla on esimerkki johon ensimmäiset varsinaiset korjaukset tehtiin 14 vuoden iässä. Löysivät kyllä katsastuksessa autosta yhden viankin, oli nimittän ex-omistaja laittanut 2-lankapolttimon tilalle tavallisen ja jarruvalot paloivat koko ajan. Tuota lukuunottamatta huomautuksitta läpi.

        Tätä taustaa vasten on aika mahdotonta allekirjoittaa väitettäsi ranskalaisten kestävyydessä. Ehkä omassa autossasi on nuo viat, mene ja tiedä, mutta älä ajattele omaa yksilöäsi koko merkin tai valmistusmaan kaiken osaamisen edustajana. Sille kun ei voi mitään että Bosch ei osaa tehdä luotettavaa järjestelmää CAN-väylään, tiedän minäkin uudehkon 7-sarjan BMW:n jolla ehditty ajaa 6800 km, tähän asti pimentynyt mystisesti tielle 8 kertaa (kaikki sähköt hävinneet) eikä huollon mielestä autossa ole mitään vikaa. Seuraapa tilastoja, tutkimuksia ja näitä keskustelupalstojakin, huomaat ettei se ruoho ole vihreämpää aidan tuolla puolen.


    • H. Kosonen

      ota kuvia ja pane näkösälle.
      Muutoin tää on provo (vaikka en citikkaa omistakaan).

    • tarkalleen?

      Ei kai vaan 2.0 Exclusive?

    • xsara

      Auto on lunari peli,jonka joku tumpelo on korjannut,muuten en ymmärrä ruostumista.

    • ent_sitikkamies

      vastaa kyllä omia kokemuksiani. Uutena ostettu Citikkani oli koko ajan rikki ja kaikkeni tein ja korjaamo myös jotta pysyisi ajokunnossa, ei auttanut. kun oli 20 000 km ajettu piti vaihtaa molemmat raidetankojen nivelet kun olivat pahasti väljät. Takajarrujen kuormitussäätöventtiili piti vaihtaa ensimmäisen katsastuksen jälkeen kun ei toiminut lainkaan, jne jne jne lukemattomia käsittämättömiä vikoja.

    • eienääsitikkaa

      mun sitikkani oli ainoa auto jossa useita kertoja moottorin öljypohja iski tien pintaan kun tiellä tuli vastaan yllättävä ja vaikeasti havaittava töyssy. Aina piti pysähtyä ja tarkistaa alkoiko vuotaa öljyä. Kokemus oli joka kerta erittäin epämiellyttävä. Usean merkkisiä autoja olen ajanut ennen sitä ja sen jälkeenkin muutamaa ilman moista tapahtumaa. Kyse on aivan käsittämättömästä suunnitteluvirheestä. Kannattaa katsoa jokaisen sitikkailijan oman moottorinsa todellinen maavara ja mikä osa osuu ensimmäisenä vai onko jokin muu suojaamassa. Vantaalla on vieläkin kummallisia hidastetöyssyjä joissa voi rikkoa autonsa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe