Miten opettaa aikuinen hevonen ajolle?

PAPILLONjaune

Meillä on 10v lämpönen, jolla ei ole ravitaustaa, vaan on toiminut seurahevosen ja harrasteratsun virassa ikänsä.

Toimii kyllä ohjasajettaessa moitteettomasti, mutta miten tulisi seuraavaksi edetä, jotta ajamaan jonain päivänä päästäisiin?

Kokemusta itellä vain jo ajo-opetetuista ajettavista.

1

845

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heppatyttö

Meillä on saksalainen risteytys poni ruuna, jota opetan ajolle. Ohjasajo sujuu jo moitteettomasti. Koska ohjasajo sujuu jo, olen laittanut ponille pulkan perään. Käytä pulkan kiinnittämiseen meillä olevaa ratsastusvyötä, jonka olen ostanut hööksistä.
      Hevosta kannattaa pitää kiinni riimun naruila molemilta puolilta, eli yksin tämä ei suju, koska heppa saattaa kääntyä kokonaan sivuttain taluttajaansa kohden. Tällöin vaarana on sotkeutua pulkan naruihin, jolloin heppa toden näköisesti saa paniikin ja siinä sitä sitten ollaan naruissa solmussa hyppivän ponin kanssa;) Itse koettu:) Pulkka perässä ollaan menty ihan ruohopellolla.
      MUTTA PITÄÄ AINA MUISTAA!: Pulkan ollessa perässä missään nimessä ei saa mennä hepan taakse ohjasajamaan!!! Silloin on vaarassa jäädä mahdollisten pukkien ja potkujen uhriksi, mikäli hepo päättää yrittää saada "pedon" pois kannoiltaan. MUISTA AINA pitää kyrärä, turvaliivi ja hanskat kädessä opettassa heppaa eka pulkkaan! Näin vältyt suurimmilta tapaturmilta mikäli ongelmia ilmenee. Ja vaikka heppa olisi maailman lauhkein, asia voi olla aivan toista, kun vastaan tulee uusi asia. Ja hevonen on saaliseläin, joten se reagoi ensimmäiseksi koittamalla saada vieraan asian pois läheltään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7615
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4203
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3695
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3180
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2866
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      64
      2541
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2398
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      51