Miten opettaa aikuinen hevonen ajolle?

PAPILLONjaune

Meillä on 10v lämpönen, jolla ei ole ravitaustaa, vaan on toiminut seurahevosen ja harrasteratsun virassa ikänsä.

Toimii kyllä ohjasajettaessa moitteettomasti, mutta miten tulisi seuraavaksi edetä, jotta ajamaan jonain päivänä päästäisiin?

Kokemusta itellä vain jo ajo-opetetuista ajettavista.

1

623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heppatyttö

      Meillä on saksalainen risteytys poni ruuna, jota opetan ajolle. Ohjasajo sujuu jo moitteettomasti. Koska ohjasajo sujuu jo, olen laittanut ponille pulkan perään. Käytä pulkan kiinnittämiseen meillä olevaa ratsastusvyötä, jonka olen ostanut hööksistä.
      Hevosta kannattaa pitää kiinni riimun naruila molemilta puolilta, eli yksin tämä ei suju, koska heppa saattaa kääntyä kokonaan sivuttain taluttajaansa kohden. Tällöin vaarana on sotkeutua pulkan naruihin, jolloin heppa toden näköisesti saa paniikin ja siinä sitä sitten ollaan naruissa solmussa hyppivän ponin kanssa;) Itse koettu:) Pulkka perässä ollaan menty ihan ruohopellolla.
      MUTTA PITÄÄ AINA MUISTAA!: Pulkan ollessa perässä missään nimessä ei saa mennä hepan taakse ohjasajamaan!!! Silloin on vaarassa jäädä mahdollisten pukkien ja potkujen uhriksi, mikäli hepo päättää yrittää saada "pedon" pois kannoiltaan. MUISTA AINA pitää kyrärä, turvaliivi ja hanskat kädessä opettassa heppaa eka pulkkaan! Näin vältyt suurimmilta tapaturmilta mikäli ongelmia ilmenee. Ja vaikka heppa olisi maailman lauhkein, asia voi olla aivan toista, kun vastaan tulee uusi asia. Ja hevonen on saaliseläin, joten se reagoi ensimmäiseksi koittamalla saada vieraan asian pois läheltään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8443
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe