Luottotietojen tarkastus

puhdas pulmunen

Sattuipa sitten uusi asia kohdalleni mistä en ole ennen kuullutkaan...

Mies haki töitä eräästä isosta yrityksestä.
Ymmärrän, että työnhakijan taustat tarkastetaan ja luottotietojen tarkastukseen ymmärtääkseni tarvitsee kysyä lupa?

Mutta miksi myös minun luottotietoni tarkastettiin? Lupaa ei ole kysytty kummaltakaan, mutta tietovahti-palvelu hälytti kohdallani. Kysyjänä oli juuri tämä miehen tuleva työnantaja.

Ymmärtäisin asian, jos mies joutuisi tulevassa työssään vastaamaan talousasioista tms. Mutta tavallinen duunari millä ei ole pääsyä mihinkään yrityksen talousasioihin?

Molempien luottotiedot ovat kunnossa, joten siinä ei ole ongelmaa. Ihmetyttää vain tämä käytäntö.

Kysyisin teiltä työnantajat, tarkastatteko usein myös tulevan työntekijänne puolison tiedot? Käsittääkseni tämä ei ole sallittua?

6

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VT

      Luottotietoja saa luovuttaa ainoastaan työnhakijan ja työntekijän arvioimiseksi - ei tämän puolison arvioimiseksi.

      Asiaa säännellään luottotietolaissa. Sieltä voit katsoa tarkemmin.

    • Ei riskejä

      Tarkistamme aina koko perheen. Se on tärkeä tieto. Tarkistamme kaikki muutkin asiat, koska työntekijä ja hänen yhteydet muihin on tiedettävä.

    • dcecewcewcewc

      Tuo ei mene lain mukaan jos puolison tiedot katsotaan. Mikäli ukko ei saa duunia, asia kannattaa viedä eteenpäin. Asiakastiedon ylläpitämästä rekisteristä voitta tarkistaa ketkä ovat tietojanne kyselleet.

    • xx rekry

      Ei tämäkään ole sallittua.
      Me pidämme rekisteriä kaikista työntekijöistä ja heidän suhteistaan, harrastuksista, netti- facebook- irkkujutuista jne. Jopa ajoneuvojen rekisterit ja omistustiedot ovat tiedostoissa. Osasta on pankkilainojen, luottokorttien ym. seikkojen tiedot myös käytettävissä. Tämä tiedosto onkin vain määrättyjen tahojen käyttöön.

    • Älä palkkaa varasta

      Onko laillista, onko tämä laillista, tämän ei pitäisi olla laillista...

      Ei millään pahalla, mut mulla on kolme pienen pientä firmaa...

      Ja nyt taas viimeksi kun palkkasin suviuunot töihin
      niin voin kertoa,että syynään vähän syvemmältä kuin pelkät
      luottotiedot...ja vaikka sit puolison ..siin menee perhe samalla syyniin.
      Ja tuomiot, sekä rekisterit.. Ne jotka ovat vakkareita ja nyt lomilla,
      ne on syynätty vielä tarkemmin.

      Hävikin hyväksyn 4-8% per firma. Se nyt kuuluu suomalaisen luonteeseen...
      Varastaa kun tilanne koittaa, olemme opportunisteja,
      mutta jotain rajaa sinisilmäisyydellä. Yksi suviuunoista joka
      haki paikkaa, oli todella pikkuisen ja kiltin pojan oloinen... Todella luotettavan tuntunen...Miettisin jo ,et voisin käyttää poikaa myös työpäivän
      jälkeen...Ja voi elämä... kun oli pojan tiedot punaisella.
      Homaan kuului tukussa yms. ajoa firman Vitolla,
      haastatteluissa oli kortti näyttää ja kaikki ok.. Se vaan,
      että kaverilla oli kaikenlaista tieliikennekohellusta ja kaverin kortti
      näyttää, eikä omaa ...enää hallussakaan.
      Et jäi palkaamatta.

      Toisen kohdalla taasen sama juttu... 18 lettipää eloveena,
      takaat löytys pikkurötöksiä ja mieheltä vähän isompia.
      Voisin näin todella karkeasti sanoa, että syynään ihmisltä
      persereiänkin enne kuin päästän heidät varastamaan!

      -Poliisi
      -Tietovahti
      -Yksityisetsivät
      -Henkivartijat
      -Helvetin enekelit

      Käytän kaikkea mahdollista. Hommaa nojaa siihen,
      että suviuuno nyt mitään saa aikaiseksi kun se sen 2-4 kk :tta on,
      mutta löysät imastaan pois heti alussa!

    • luottotietoalallaa

      Mikäli et miehesi ei saa työpaikkaa tehkää rikosilmoitus yhtiöstä luottotietolain rikkomisesta.

      Ei siitä korvauksia teille tule mutta kyseessä on rikos tai vähintään rikkomus joka on syytä viedä eteenpäin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe