Sapatin pitäjillä on pitkät perinteet, jotka saivat alkunsa Paratiisista.
Siinain vuorella Jumala antoi Moosekselle kymmenen käskyn lain, jossa yhdessä käskyssä lukee "MUISTA".
Hajaannus alkoi siitä mikä viikonpäivistä olisi parhain viikon seitsemänneksi päiväksi, jota voitaisiin pitää sapattina.
Joku pitää tärkeimpänä lepäämisen silloin kun väsyttää, eikä laske päiviä milloin mikäkin päivä on menossa, vaan pitää kaikki päivät yhtä hyvinä sapatin suhteen.
Messiaanisia juutalaisia sapatinpitäjinä on ainakin kolmea sorttia. Ne juutalaiset jotka vielä odottavat Messiaan ensimmäistä tulemista ja 1000-vuotista rauhanvaltakuntaa pitävät sapatin viikon seitsemäntenä päivänä.
Leeviläiset juutalaiset, jotka ottivat Jeesuksen vastaan Messiaanaan kääntyessään kristityiksi pitivät sapatin ennallaan, ja pappeuden uudessa merkityksessään Uuden testamentin mukaan.
Kolmas ryhmä juutalaisista sapatin pitäjistä koostuu niistä Jeesukseen uskoviksi kääntyneistä juutalaisista, jotka hylkäävät sapatin ja pitävät sunnuntaita viikon ensimmäistä päivää sapattinaan, joka Suomessa on muutettu viikon seitsemänneksi päiväksi v.1973.
Olisiko Helluntailaistenkin aika muuttaa käsitystään pyhäpäivän suhteen, vai pidetäänkö perinteellisenä pitää pyhänä, perjantai, lauantai, sunnuntai ja joka päivä jos sattuu väsyttämään ?
Miten Vanha ja Uusi liitto eroavat toisistaan ja alkuperäisestä merkityksestään sapatin suhteen ?
Periytyvätkö perinteet ?
26
136
Vastaukset
Kol.2:16-23
--
2:16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai SAPATIN johdosta,
2:17 jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
2:18 Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
2:19 eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
2:20 Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
2:21 "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
2:22 - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta - ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
2:23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.
---
Harhaopettajat lupasivat uskovien pääsevän tietynlaisella tekniikalla vajoamaan taivaallisiin enkelinäkyihin ja taivasmatkoille (Kol.2:18).
Tähän kuului itsekuri, määrättyjä ruokasäännöksiä ja paastoa sekä määrä-aikojen seuraamista (16). Näin he kokivat pääsevänsä aivan uudelle tasolle ja saavuttavansa täydellisyyden.
Uskovien ei enää tarvinnut tuntea olevansa vain syntisiä, joiden oli saatava kaikki armosta, lahjaksi ja joiden ilona oli risti ja anteeksiantamus (2:13-14) ja turvana yhteys Kristukseen, joka päänä huolehtii kaikesta (19).
Paavali paljasti kaikki tällaiset ponnistelut omatekoiseksi hurskaudeksi, joka vain tyydyttää ihmisen ylpeyttä (18,23). Tällainen uskonnollisuus on itse asiassa yksi lihallisen mielen ilmenemismuoto, jolla ihminen korottaa itsensä muitten yläpuolelle.- 1234567...
Tapio 522 Teksti TV:stä luettua 18.4.2011. Etelä Kiinassa koiran ja kissan liha on suosittua ruokaa.
Tämä on ihmeellistä, että potkut tuli jos kaikkki liha on syötävää.. Ilta-Lehti 9.12.2010 kirjoittaa. Opiskelijaruokalan currystä löytyi ROTAN PÄÄ. Bangladeshilaisen opiskelija ruokalan kokki sai potkut, kun kanacurrystä löytyi epämiellyttävä yllätys.
Myöskin tiedotusvälineistä luettua, että eraisissa hyönteisissä on paljon proteiinia.
Jumalan antamat lait ovat kaikkein luotettavimmat joita seurata: Laki puhtaista ja saastaisista eläimistä 3.Moos.11.
Jumala tuomitsee. Jesaja.66:17. Jotka syövät sianlihaa ja muuta inhoittavaa, sekä hiiriä, niistä kaikista tulee loppu sanoo "HERRA"
Sapatista: Katsellaan tulevaisuuteen 40 vuotta eteenpäin Jeesus näki Jerusalemin hävityksen ja kertoi seuraajilleen, mikä olisi merkkinä paeta turvaan.
Neljäkymmentä vuotta Hänen ristinkuolemansa jälkeen Hän vielä kehoitti heitä kunnioittamaan Hänen sapattiaan.
"Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina." Matt.24:20.
Jeesus sanoi myöskin: Isäni käskyt minä olen pitänyt. Jeesus sanoo: Tule ja seuraa minua. Vastine Tapiolle522.
Tapiolla on aika merkillinen käsitys Jumalasta ja Jeesuksesta, vaikka Jeesus sanoi olevansa yhtä Jumalan kanssa.
Toisaalta Jumala säätää terveyslait, jotka kieltävät ostamasta kaikkea lihakaupassa myytävää saastaista ruokaa, kuten korppikotkien ja sian lihaa, jotka Jeesus sitten puhuu puhtaiksi joidenkin mielestä, ollen ristiriidassa Jumalan antamien terveyslakien kanssa.
Eikö se mikä Mooseksen aikana oli terveellistä ole yhtä terveellistä Jeesuksen jälkeenkin, ellei ihminen ruokaa saastuta omilla toimillaan.
Jumala antoi ikuisen ja muuttumattoman kymmenen käskyn lain, ja Tapio uskoo Jeesuksen kumonneen ne kaikki, sillä joka kumoaa yhden kohdan siinä kumoutuu kaikki muutkin 9-käskyä.
Jeesus sanoo: Älkää luulko, että minä olen tullut kumoamaan lakia ja profeettoja, en ole tullut kumoamaan vaan täyttämään ne viimeistä piirtoa myöten.
Lusifer koroitti itsensä Jumalankin yläpuolelle ja Jeesuksen uskotaan seuraavan hänen esimerkkiään selittämällä, että Jeesus olisi tullut kumoamaan ikuisen ja muuttumattoman 10-käskyn lain, ja tullut näinollen lusiferin työkaveriksi käskyjen kumoamisessa.
- Tapio522eikirj
Joh. 5:18
"Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän EI AINOASTAAN KUMONNUT SAPATTIA, VAAN ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi".
Jeesus siis kumosi sapatin.
Mitä se merkitsee?- 1234567...
Tapio522 Ymmärrätkö Tapio mitä luet ? Joh.5:18. Mielipide sapatin kumoamisesta oli juutalaisista lähtöisin, eikä suinkaan Jeesuksen sanoja.
Juutalaiset pitivät Jeesusta sapatin kumoajana kun Jeesus sapattina paransi sairaita synägoogassa, juutalaisten mielestä ei olisi saanut niin tehdä.
Jeesus ei kumonnut sapattia vaan Jeesus näytti esimerkillään sapatin luonteen ja ihmisläheisyyden parantaessaan sairaita.
Jeesus ei mennyt sapattisin puusepän verstaaseen, vaan synägoogaan. Puusepän työt eivät kuuluneet välttämättömiin pakollisiin töihin, niinkuin esimerkiksi sairaanhoito, tulipalojen sammuttaminen, vartiointi ja muut välttämättömät työt. - ml213.
1234567... kirjoitti:
Tapio522 Ymmärrätkö Tapio mitä luet ? Joh.5:18. Mielipide sapatin kumoamisesta oli juutalaisista lähtöisin, eikä suinkaan Jeesuksen sanoja.
Juutalaiset pitivät Jeesusta sapatin kumoajana kun Jeesus sapattina paransi sairaita synägoogassa, juutalaisten mielestä ei olisi saanut niin tehdä.
Jeesus ei kumonnut sapattia vaan Jeesus näytti esimerkillään sapatin luonteen ja ihmisläheisyyden parantaessaan sairaita.
Jeesus ei mennyt sapattisin puusepän verstaaseen, vaan synägoogaan. Puusepän työt eivät kuuluneet välttämättömiin pakollisiin töihin, niinkuin esimerkiksi sairaanhoito, tulipalojen sammuttaminen, vartiointi ja muut välttämättömät työt.Juutalaiset juuri havainnoivat Jeesuksen opetuksesta ja koko käyttäytymisestä,- ettei tämä pidä sapattia siten kuin Jumala oli säätänyt sen juutalaisille/kansalleen.
Siis todellisuudessa Jeesus kumosi sapatin ja tämän myös juutalaiset huomasivat ja sekös kiivastutti heitä. Tähän liittyy miten Jeesus Kristus on myös .....s-a-p-a-t-i-n.....H-e-r-r-a.
Ymmärräthän mitä merkitsee, jos Jeesus Krtistus on jonkun Herra. Ihmisen tai sapatin. Herra sana ja sen käsite ei ole sama kuin olla Jumala. Jumalahan juuri teki Nasaretin Jeesuksesta Kristuksen ja Herra.
Ohjaa syytekirjelmäsi Jumalalle kun hän teki Jeesuksesta sapatin/kin Herran. - ml213.
1234567... kirjoitti:
Jeesus ei mennyt sapattisin puusepän verstaaseen, vaan synägoogaan. Puusepän työt eivät kuuluneet välttämättömiin pakollisiin töihin, niinkuin esimerkiksi sairaanhoito, tulipalojen sammuttaminen, vartiointi ja muut välttämättömät työt.""""Tapio522 Ymmärrätkö Tapio mitä luet ? Joh.5:18. Mielipide sapatin kumoamisesta oli juutalaisista lähtöisin, eikä suinkaan Jeesuksen sanoja.""""
Lueppa tuo kohta ja koko tilanne uudestaan ja huomaa miten tuon ajatuksen/huomion takana on Pyhässä Hengessä oleva kirjoittaja. Siis Pyhä Henki ohjaa kirjoittajaa havainnoimaan tilanteen ja tietenkin juutalaisten asenteen sapatin rikkojaan/kumoajaan Jeesukseen Kristukseen. ml213. kirjoitti:
Juutalaiset juuri havainnoivat Jeesuksen opetuksesta ja koko käyttäytymisestä,- ettei tämä pidä sapattia siten kuin Jumala oli säätänyt sen juutalaisille/kansalleen.
Siis todellisuudessa Jeesus kumosi sapatin ja tämän myös juutalaiset huomasivat ja sekös kiivastutti heitä. Tähän liittyy miten Jeesus Kristus on myös .....s-a-p-a-t-i-n.....H-e-r-r-a.
Ymmärräthän mitä merkitsee, jos Jeesus Krtistus on jonkun Herra. Ihmisen tai sapatin. Herra sana ja sen käsite ei ole sama kuin olla Jumala. Jumalahan juuri teki Nasaretin Jeesuksesta Kristuksen ja Herra.
Ohjaa syytekirjelmäsi Jumalalle kun hän teki Jeesuksesta sapatin/kin Herran.Vastine ml213. Jeesus ei kumonnut sapattia, vaan sapatin vietto tavan ja siitä tavasta puhuu myöskin valitusvirret 2.6 jossa Jumalakin arvostelee sapatin vietto tapaa, joka ei ole Jumalan tahdon mukaista.
- Sapatin Herra
ml213. kirjoitti:
Juutalaiset juuri havainnoivat Jeesuksen opetuksesta ja koko käyttäytymisestä,- ettei tämä pidä sapattia siten kuin Jumala oli säätänyt sen juutalaisille/kansalleen.
Ohjaa syytekirjelmäsi Jumalalle kun hän teki Jeesuksesta sapatin/kin Herran.ml213. Jeesus meni sapattina tapansa mukaan synägoogaan. Täällä Suomessa on sapattisin suurimmalla osalla kirkoista ovet tiukasti kiinni, jos Jeesus kävelisi Suomen kaduilla ja pyrkisi sapattisin näihin kirkkoihin, niin ei mitään asiaa ei ovet aukenisi.
- Kuuleppas!
Sapatin Herra kirjoitti:
ml213. Jeesus meni sapattina tapansa mukaan synägoogaan. Täällä Suomessa on sapattisin suurimmalla osalla kirkoista ovet tiukasti kiinni, jos Jeesus kävelisi Suomen kaduilla ja pyrkisi sapattisin näihin kirkkoihin, niin ei mitään asiaa ei ovet aukenisi.
Eikö se ole tärkeintä, että meidän sydäntemme ovet avautuisivat Herralle Jeesukselle Kristukselle, olipa sitten kyseessä mikä viikonpäivä tahansa?
Vieläkin Hän kolkuttaa meidän sydäntemme ovilla kehoittaen sanassaan;"tänä päivänä, jos te kuulette Hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne".
Meille on annettu vain "tämä päivä". Huomisesta emme kukaan tiedä.
Tänä päivänä me saamme palvella Herraa, niinkuin kaikkina elämämme päivinä. Kaikki mitä teette, tehkää sydämissänne niinkuin Herralle. Tarkoittaa jokaista päivää. - ml213.
ylifariseus_1 kirjoitti:
Vastine ml213. Jeesus ei kumonnut sapattia, vaan sapatin vietto tavan ja siitä tavasta puhuu myöskin valitusvirret 2.6 jossa Jumalakin arvostelee sapatin vietto tapaa, joka ei ole Jumalan tahdon mukaista.
"Se-n-t-ä-h-d-e-n.............juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan ...........k-u-m-o-n-n-u-t.......s-a-p-a-t-t-i-a......, vaan myös.. s-a-n-o-i ....J-u-m-a-l-a-a...Isäkseen, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi".
Niin, eikö tuosta ilmoituksesta TULE selkeä ymmärrys ihmiselle, että Jeesus on kumonnut sapatin. Siis selitykset on selityksiä,- jotka ovat eri asioita.
Siis kumosi sapatin,- jonka JUMALA antoi ja sääti tarkoin Israelilaisille/kansalleen.
No, sitä en tiedä, miten tarkka tuo kopioimani käännös on. - ??????...
Sapatin Herra kirjoitti:
ml213. Jeesus meni sapattina tapansa mukaan synägoogaan. Täällä Suomessa on sapattisin suurimmalla osalla kirkoista ovet tiukasti kiinni, jos Jeesus kävelisi Suomen kaduilla ja pyrkisi sapattisin näihin kirkkoihin, niin ei mitään asiaa ei ovet aukenisi.
Sunnuntai kirkoissa ovet ovat silloin sapattisin (lauantaina) auki kun heillä on siivoustalkoot esim. helluntailaisten rukoushuoneilla.
Jeesushan ei mennyt sapattisin siivoilemaan synägoogaan vaan opettamaan ja parantamaan sairaita. - ??????:lle
??????... kirjoitti:
Sunnuntai kirkoissa ovet ovat silloin sapattisin (lauantaina) auki kun heillä on siivoustalkoot esim. helluntailaisten rukoushuoneilla.
Jeesushan ei mennyt sapattisin siivoilemaan synägoogaan vaan opettamaan ja parantamaan sairaita."Missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellensä", sanoi Jeesus.
Ei Herra ole sidottu mihinkään kirkkoihin tai rukoushuoneisiin, koska Hänen huoneensa olemme me, eli olemme Pyhän Hengen temppeli.
Näin sanoo Herra: Taivas on minun valtaistuimeni, ja maa on minun jalkojeni astinlauta.
Mikä olisi huone, jonka te minulle rakentaisitte, mikä paikka olisi minun leposijani? (Jes. 66:1)
Samasta asiasta myös puhutaan apt.7:48-49.
Meidän ei enää tarvitse mennä sinne Siinain vuoren jyrinän tykö, vaan meillä on Uusi Liitto Jeesuksen veressä. Uuden käskyn Hän antoi meille, että rakastaisimme Jumalaa ja lähimmäisiämme. Rakkaus on lain täyttämys.
Galatalaiskirjeessä puhutaan Hengen hedelmästä
Gal. 5:22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
SELLAISTA VASTAAN EI OLE LAKI.
Näitten sanojen valossa saamme peilata itseämme, katsoa siihen vapauden lakiin, eikä olla muistamattomia kuulijoita vaan todellisia tekijöitä.
Mutta luulen,että paljon puuttuu vielä tästäkin Hengen hedelmästä. Omalta kohdaltani tunnen kovinkin vajavaisuutta.
Mutta kiitos Jumalalle, että on armoistuin, jonka tykö saan puutteineni käydä, ja tunnustaa viallisuuttani, ja Jeesuksen veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
Kuitenkin saamme katsella Häntä peittämättömin kasvoin, ja Hän voi meitä muuttaa armonsa kautta, kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki.
Samaisessa Galatalaiskirjeen 5. luvussa kerrotaan myös lihan teoista,
19-21. Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus, epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot, kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoisia harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
Siinäkin meille peiliä, olemmeko tuommoisia?
Niinpä meitä kehoitetaankin vaeltamaan Hengessä, ettemme lihan himoa täytä, että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka vaellamme Hengen mukaan. Ja jos Hengen mukaan vaellamme, niin Hengen hedelmä tulee näkyviin, jota vastaan ei ole laki.
Niinpä efesolaiskirjeessä meitä myös kehoitetaan panemaan vanha ihmisemme, jonka mukaan me ennen vaelsimme, ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten, ja uudistua mielemme hengeltä ja pukea päällemme uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen.Siellähän sitä lukemista on Ef.4;17-32.
Peilataan vaan sanan valossa itseämme, ja silloin näemme myös ottaa sen hirren omasta silmästämme. - ml213 ymmärrä jo
ml213. kirjoitti:
""""Tapio522 Ymmärrätkö Tapio mitä luet ? Joh.5:18. Mielipide sapatin kumoamisesta oli juutalaisista lähtöisin, eikä suinkaan Jeesuksen sanoja.""""
Lueppa tuo kohta ja koko tilanne uudestaan ja huomaa miten tuon ajatuksen/huomion takana on Pyhässä Hengessä oleva kirjoittaja. Siis Pyhä Henki ohjaa kirjoittajaa havainnoimaan tilanteen ja tietenkin juutalaisten asenteen sapatin rikkojaan/kumoajaan Jeesukseen Kristukseen.ml213. yrittää keroa, että Jeesuksen kuolema oli Pyhästä Hengestä lähtöisin, koska Jeesus oli lain rikkoja ja kumoaja ja että Pyhä Henki kertoo ml213:lle, että Jeesus teki itsensä Jumalan vertaiseksi kumoamalla sapatin.
Ml213 ei niin, vaan kirjoittaja havannoi juutalaisten tulkintaa asiasta. Se on Lusifer, joka Jeesuksen halusi tappaa, ei Pyhä Henki ole milloinkaan halunnut Jeesusta tappaa. Tietysti Jumala olisi Jeesuksen tappanut, jos Jeesus olisi korottanut itsensä Jumalan vertaiseksi, mutta Jeesus on itse sanonut, että Isää on minua suurempi. JEESUS EI OLE ITSEÄÄN KOROTTANUT JUMALAN VERTAISEKSI, VAAN SITÄ ON LUSIFERI YRITTTÄNYT, mutta lopputulos siitä on, että hänet heitettiin taivaasta pois. Jumala itse on korottanut poikansa.
Jeesus on sanonut, että sapattina on lupa tehdä hyvää, jos sairaan parantaminen ei ole hyvää, niin mikä sitten? Juutalaiset eivät tajunneet sapatin luonnetta ja Jeesus vertasi: "Jos joltakin teistä putoaa poika tai härkä kaivoon, eikö hän heti vedä sitä ylös sapatinpäivänäkin?"
Jos ml213 tekee Jeesuksesta lain rikkojan ja kumoajan, niin ketä voi syntinen Jeesus pelastaa. Vai ajatteleeko ml213, että hän voi itse syntiset pelastaa?
Joh. 5:10 Sentähden juutalaiset sanoivat parannetulle: "Nyt on sapatti, eikä sinun ole lupa kantaa vuodetta".
Joh. 5:16 Ja sentähden juutalaiset vainosivat Jeesusta, koska hän semmoista teki sapattina.
Joh. 5:18 Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.
Joh. 6:41 Niin juutalaiset nurisivat häntä vastaan, koska hän sanoi: "Minä olen se leipä, joka on tullut alas taivaasta";
Joh. 6:52 Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?" - ml213.
ml213 ymmärrä jo kirjoitti:
ml213. yrittää keroa, että Jeesuksen kuolema oli Pyhästä Hengestä lähtöisin, koska Jeesus oli lain rikkoja ja kumoaja ja että Pyhä Henki kertoo ml213:lle, että Jeesus teki itsensä Jumalan vertaiseksi kumoamalla sapatin.
Ml213 ei niin, vaan kirjoittaja havannoi juutalaisten tulkintaa asiasta. Se on Lusifer, joka Jeesuksen halusi tappaa, ei Pyhä Henki ole milloinkaan halunnut Jeesusta tappaa. Tietysti Jumala olisi Jeesuksen tappanut, jos Jeesus olisi korottanut itsensä Jumalan vertaiseksi, mutta Jeesus on itse sanonut, että Isää on minua suurempi. JEESUS EI OLE ITSEÄÄN KOROTTANUT JUMALAN VERTAISEKSI, VAAN SITÄ ON LUSIFERI YRITTTÄNYT, mutta lopputulos siitä on, että hänet heitettiin taivaasta pois. Jumala itse on korottanut poikansa.
Jeesus on sanonut, että sapattina on lupa tehdä hyvää, jos sairaan parantaminen ei ole hyvää, niin mikä sitten? Juutalaiset eivät tajunneet sapatin luonnetta ja Jeesus vertasi: "Jos joltakin teistä putoaa poika tai härkä kaivoon, eikö hän heti vedä sitä ylös sapatinpäivänäkin?"
Jos ml213 tekee Jeesuksesta lain rikkojan ja kumoajan, niin ketä voi syntinen Jeesus pelastaa. Vai ajatteleeko ml213, että hän voi itse syntiset pelastaa?
Joh. 5:10 Sentähden juutalaiset sanoivat parannetulle: "Nyt on sapatti, eikä sinun ole lupa kantaa vuodetta".
Joh. 5:16 Ja sentähden juutalaiset vainosivat Jeesusta, koska hän semmoista teki sapattina.
Joh. 5:18 Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.
Joh. 6:41 Niin juutalaiset nurisivat häntä vastaan, koska hän sanoi: "Minä olen se leipä, joka on tullut alas taivaasta";
Joh. 6:52 Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?""""ml213. yrittää keroa, että Jeesuksen kuolema oli Pyhästä Hengestä lähtöisin,""
Niin, nyt ei ole aikaa paneutua asiaan tämän enempää, mutta koita eroitella omat fiktiiviset kuvitelmasi minun kirjoittamista asioista. Mistä ihmeestä vetäisit tuonkin asian,- jota en ole edes pohtinut,- puhumattakaan että olisin kirjoittanut.
Raamatussa on paljon kirjoituksia, joiden kirjoittaja on kirjoittanut Pyhän Hengen ohjaamana. Eli kirjoituksesta ei ilmene sen sanojaa tms,- vaan Pyhä Henki ohjaa tilanteen/asian lukijan tietoisuuteen. Juuri tuo ;
"Joh. 5:18 Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi."
tai Joh 20:30...31 ilmoitus ja paljon muita.
Todellisuudessa te sapatin viettäjät ette edes ymmärrä ja huomaa sitä, ettete yksikään vietä todellisesti sapattia,- jonka Jumala antoi Israelilaisille.Tekin olette hyljänneet sen viettämisen ajatellen alkuperäistä Jumalan ilmoitusta.
Teille on neuroosin kaltainen asia vain lauantain muuttaminen erilaiseksi kuin muut päivät ja sapatti taas ei ole tätä. Lueppa VT puolelta mitä sapatin viettoon kuului ja tämän Jeesus juuri kumosi ja tämäkös vimmastutti juutalaiset.
Niin, koita nyt vihdoin ymmärtää, mitä tarkoittaa todellisesti kun Jeesus on sapatin H-e-r-r-a.
(Mutta, nyt marjastamaan) - spatin Herra
ml213. kirjoitti:
"""ml213. yrittää keroa, että Jeesuksen kuolema oli Pyhästä Hengestä lähtöisin,""
Niin, nyt ei ole aikaa paneutua asiaan tämän enempää, mutta koita eroitella omat fiktiiviset kuvitelmasi minun kirjoittamista asioista. Mistä ihmeestä vetäisit tuonkin asian,- jota en ole edes pohtinut,- puhumattakaan että olisin kirjoittanut.
Raamatussa on paljon kirjoituksia, joiden kirjoittaja on kirjoittanut Pyhän Hengen ohjaamana. Eli kirjoituksesta ei ilmene sen sanojaa tms,- vaan Pyhä Henki ohjaa tilanteen/asian lukijan tietoisuuteen. Juuri tuo ;
"Joh. 5:18 Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi."
tai Joh 20:30...31 ilmoitus ja paljon muita.
Todellisuudessa te sapatin viettäjät ette edes ymmärrä ja huomaa sitä, ettete yksikään vietä todellisesti sapattia,- jonka Jumala antoi Israelilaisille.Tekin olette hyljänneet sen viettämisen ajatellen alkuperäistä Jumalan ilmoitusta.
Teille on neuroosin kaltainen asia vain lauantain muuttaminen erilaiseksi kuin muut päivät ja sapatti taas ei ole tätä. Lueppa VT puolelta mitä sapatin viettoon kuului ja tämän Jeesus juuri kumosi ja tämäkös vimmastutti juutalaiset.
Niin, koita nyt vihdoin ymmärtää, mitä tarkoittaa todellisesti kun Jeesus on sapatin H-e-r-r-a.
(Mutta, nyt marjastamaan)Ei tietenkään sapattina, eikä enää milloinkaan tarvitse polttouhreja, koska on tullut hän, joka itsensä syyttömästi uhriksi antoi ja vuodatti verensä syntien sovitukseksi.
Jumala on sapatin siunannut ja pyhittänyt ihmistä varten, ei sitä ihminen voi muuksi muuttaa, vaikka olettekin yrittänyt korvata sen sunnuntai-pyhällä ei sapatti siitä mihinkään häviä.
Sapatti on pyhä ja sen pyhyys lähtee Jumalasta. Se sinun neuroosi ei poistu muuten, kun myöntämällä se, että Jeesus on Herra ja Hän on myös sapatin Herra, joka on sapatin antanut ihmistä varten. Ei hän sapattiansa ole poistanut tai pyhittänyt ja siunannut sitä eri päivälle. - ??????...
??????:lle kirjoitti:
"Missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellensä", sanoi Jeesus.
Ei Herra ole sidottu mihinkään kirkkoihin tai rukoushuoneisiin, koska Hänen huoneensa olemme me, eli olemme Pyhän Hengen temppeli.
Näin sanoo Herra: Taivas on minun valtaistuimeni, ja maa on minun jalkojeni astinlauta.
Mikä olisi huone, jonka te minulle rakentaisitte, mikä paikka olisi minun leposijani? (Jes. 66:1)
Samasta asiasta myös puhutaan apt.7:48-49.
Meidän ei enää tarvitse mennä sinne Siinain vuoren jyrinän tykö, vaan meillä on Uusi Liitto Jeesuksen veressä. Uuden käskyn Hän antoi meille, että rakastaisimme Jumalaa ja lähimmäisiämme. Rakkaus on lain täyttämys.
Galatalaiskirjeessä puhutaan Hengen hedelmästä
Gal. 5:22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
SELLAISTA VASTAAN EI OLE LAKI.
Näitten sanojen valossa saamme peilata itseämme, katsoa siihen vapauden lakiin, eikä olla muistamattomia kuulijoita vaan todellisia tekijöitä.
Mutta luulen,että paljon puuttuu vielä tästäkin Hengen hedelmästä. Omalta kohdaltani tunnen kovinkin vajavaisuutta.
Mutta kiitos Jumalalle, että on armoistuin, jonka tykö saan puutteineni käydä, ja tunnustaa viallisuuttani, ja Jeesuksen veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
Kuitenkin saamme katsella Häntä peittämättömin kasvoin, ja Hän voi meitä muuttaa armonsa kautta, kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki.
Samaisessa Galatalaiskirjeen 5. luvussa kerrotaan myös lihan teoista,
19-21. Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus, epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot, kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoisia harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
Siinäkin meille peiliä, olemmeko tuommoisia?
Niinpä meitä kehoitetaankin vaeltamaan Hengessä, ettemme lihan himoa täytä, että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka vaellamme Hengen mukaan. Ja jos Hengen mukaan vaellamme, niin Hengen hedelmä tulee näkyviin, jota vastaan ei ole laki.
Niinpä efesolaiskirjeessä meitä myös kehoitetaan panemaan vanha ihmisemme, jonka mukaan me ennen vaelsimme, ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten, ja uudistua mielemme hengeltä ja pukea päällemme uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen.Siellähän sitä lukemista on Ef.4;17-32.
Peilataan vaan sanan valossa itseämme, ja silloin näemme myös ottaa sen hirren omasta silmästämme.Vastine ??????:lle. Missä kaksi tai kolme kokoontuu.
Meitä oli kolme työkaveria koolla kun yksi miehistä sanoi sattumalta katsovansa televisiosta jotain uskonnollista ohjelmaa jossa tapahtui kaatumisia. Hän kommentoi sitä meille.
Tuli tilaisuus puhua Raamatun sisällöstä, niin naispappeudesta kuin sapatistakin. Kerroin mitä kaikkea on aikojen saatossa muutettu.
Tuli puhetta kalenterin muutoksesta v.1973 jolloin sunnuntai muutettiin viikon seitsemänneksi päiväksi, hän luuli sunnuntaita oikeasti sapatiksi. Hän sanoi minulle ettei ole lauantai sapatista kuullutkaan ja vähän hämmästyi kun selitin lauantain olevan sapatti.
Eräs nuori noin kolmekympinen mies keskusteli kotonamme uskonnollisista asioista, hän sanoi että kuuli meiltä ensimmäisen kerran sapatista hän sanoi olevansa ateisti, mutta kuitenkin halusi keskustella mitä uskon asioihin tulee.
Nykynuoriso on niin aivopesty he vain katsovat kalenterista että sunnuntai on pyhä ja muut päivät arkipäiviä.
Joka viettelee yhdenkin näistä pienimmistä, jotka uskovat minuun, niin parempi olisi, että myllynkivi pantaisiin kaulaan ja upotettaisiin meren syvyyksiin.
monet pienet uskovat, mutta kun he kasvavat heidät ohjataan uskomaan valheeseen, saa kaikki pienet ja suuret, vapaat ja orjat, rikkaat ja köyhät kumartamaan sitä jonka kuolinhaava paranee 666 ja ottamaan sen merkin.
On hyvä että sapattia pidetään esillä, sillä paljon on vielä niitä jotka eivät ole sapatista kuulleet tai hoksanneet. - ¤ ¤ ¤
ml213. kirjoitti:
"Se-n-t-ä-h-d-e-n.............juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan ...........k-u-m-o-n-n-u-t.......s-a-p-a-t-t-i-a......, vaan myös.. s-a-n-o-i ....J-u-m-a-l-a-a...Isäkseen, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi".
Niin, eikö tuosta ilmoituksesta TULE selkeä ymmärrys ihmiselle, että Jeesus on kumonnut sapatin. Siis selitykset on selityksiä,- jotka ovat eri asioita.
Siis kumosi sapatin,- jonka JUMALA antoi ja sääti tarkoin Israelilaisille/kansalleen.
No, sitä en tiedä, miten tarkka tuo kopioimani käännös on.ml213... ml213 kumoaa sapatin, niinkuin moni muukin, pieni ja suuri rikas ja köyhä orja ja vapaa. Näitä kumoajia on niin paljon kuin meressä on hiekkaa.
Lisäksi Jumala on lähettänyt heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen koska heillä ei ole rakkautta totuuteen voidaksensa pelastua. Oikea uskova ei kapinoi yhtäkään käskyä vastaan Jumalan kymmenestä käskystä. - to..
ylifariseus_1 kirjoitti:
Vastine ml213. Jeesus ei kumonnut sapattia, vaan sapatin vietto tavan ja siitä tavasta puhuu myöskin valitusvirret 2.6 jossa Jumalakin arvostelee sapatin vietto tapaa, joka ei ole Jumalan tahdon mukaista.
Valitusvirret eivät arvostele sabatin viettotapaa, siinä sanotaan että " Herra oli kuin vihollinen, hän teki lopun Israelista, hävitti kaikki sen palatsit, tuhosi sen linnoitukset. Hän täytti Juudan surulla ja murheella. 6 Oman majansa hän tuhosi, hävitti puutarhansa, löi maan tasalle pyhäkkönsä. Juhlapäivän ja sapatin hän antoi unohtua Siionissa. Kauhistuttavassa vihassaan hän hylkäsi kuninkaan ja papit. " Kaiiki oli hävitetty ja mennyttä, sitä surtiin, maa, temppeli, juhlat , papit.
Sapattia oli vaikea viettää oikein kun oli kielletty tekemästä yhtään askaretta, tämä kuoleman rangaistuksen uhalla ja silti piti elääkin yli seitsemännen päivän.Syödä, ruokkia eläimet, hoitaa lapsia ja sairaita.Kertoisitko miten se olisi pitänyt tehdä oikein, että asia nyt vihdoin edes jälkikäteen selviäisi.
- to..
Sairaat ehtii parantaa arkenakin jos joku sen taidon osaa, ja mitä tulee ihmisläheisyyteen, Jumala joka juutalaisuudessa uskotaan sabatin antajaksi, määräsi kuolemantuomion sabatin rikkojille.Niin julmaa lakia ei pantu täytäntöön, mutta siellä se kuitenkin laissa on,joten tuohon aikaan ei sabatin kanssa leikitty.
Sairaan parantaminen sabattina ei ollut vältämätön työ ja vaikka laki sanoo "yhtään askaretta älä tee", niin totta kai joitakin töitä oli pakko tehdä tuohonkin aikaan, mutta vain ne tehtiin jotka oli pakko. Kysyt, "< Miten Vanha ja Uusi liitto eroavat toisistaan ja alkuperäisestä merkityksestään sapatin suhteen ? >"
* Eroaa niinpaljon, että Uuessa ei vietetä sabattia enää, etkö sitä tiennyt? Sabattia ei annettu koskaan pakanoille, ja jos et sitäkään tiedä, niin me olemme noita pakanoita. Laki ja sabatti, niin kuin muutkin lain vaatimukset annettiin ainoastaan juutalasille, Jumalan valitulle kansalle.
* Pakana tulee lain vaikutus alueelle vasta kun on uudestisyntynyt ja tullut tuntemaan Kristuksen sisäisesti. Ja silloinkin laki on pakanalle JO valmiiksi täytetty, ei tarvitse edes yrittää täyttää lain kirjainta, kuten sabattia, jalkojen pesua, ym.
* Olemme Kristuksessa täyttäneet kokolain, muuten emme voisi olla koskaan taivaskelpoisia, pelastuksemme on siis täysin YKSIN armosta, ei ainutkaan oma työsi auta sinua pelastumaan, häpäiset vaan ja aliarvioit Jumalan työtä Kristuksessa jos yrität lisätä jotain Kristuksen täydelliseen työhön, luota vaan kokonaan ja ykisn Jeesukseen Kristukseen, muuta pelastusta sinulla ei ole, yksin Jeesus!Vastike Mohikaanille_27...
Mohikaani väittää, ettei Uudessa liitossa vietetä sapattia enää, mutta jos ei vietetä, niin miksi Luterilainen kirkko muutti kalenterissaan viikon ensimmäisen päivän sunnuntain seitsemännen päivän sapatiksi ?
Mitä eroa näet kumotulla ja täytetyllä lailla, vai oliko Jeesuksen teolla merkitystä molempiin suuntiin, niin että laki sekä kumottiin, että täytettiin samanaikaisesti ?
Voimmeko ymmärtää asian niinkin, että ristillä jotakin kumottiin ja jotakin täytettiin, vai kumosiko Jeesus ristillä täytetyn lain, vai tuliko laki täytetyksi ?
Miksei sapattikäsky kuulu ikuiseen ja muuttumattomaan kymmenen käskyn joukkoon ja miksi sunnuntaista on tehty viikon seitsemäs päivä, jos ei se enää kuulu kristityille ?
Asian ymmärtäminen ja sanan valinta eivät ole sama asia, sillä kaikki ymmärtävät asian samalla tavalla oikein selitettynä.- 1234567...
Tiedätkös Mohikaani_27 että elämme aikaa jolloin valhe on tullut tiensä päähän, ja totuus loistaa aina vaan kirkkaammin mitä pidemmälle ajassamme etenemme ja mitä pimeämpää tulee.
Mitä sapattiin tulee se annettiin Paratiisissa ihmistä varten, siis jo 2000-vuotta ennen kuin juutalaisia oli edes olemassa. - ei täytetty
ylifariseus_1 kirjoitti:
Vastike Mohikaanille_27...
Mohikaani väittää, ettei Uudessa liitossa vietetä sapattia enää, mutta jos ei vietetä, niin miksi Luterilainen kirkko muutti kalenterissaan viikon ensimmäisen päivän sunnuntain seitsemännen päivän sapatiksi ?
Mitä eroa näet kumotulla ja täytetyllä lailla, vai oliko Jeesuksen teolla merkitystä molempiin suuntiin, niin että laki sekä kumottiin, että täytettiin samanaikaisesti ?
Voimmeko ymmärtää asian niinkin, että ristillä jotakin kumottiin ja jotakin täytettiin, vai kumosiko Jeesus ristillä täytetyn lain, vai tuliko laki täytetyksi ?
Miksei sapattikäsky kuulu ikuiseen ja muuttumattomaan kymmenen käskyn joukkoon ja miksi sunnuntaista on tehty viikon seitsemäs päivä, jos ei se enää kuulu kristityille ?
Asian ymmärtäminen ja sanan valinta eivät ole sama asia, sillä kaikki ymmärtävät asian samalla tavalla oikein selitettynä.Tällä hetkellä tämä Jeesuksen tekemä uhri hylätään tarpeettomana, sitä vastoin Ihmisten omat käskyt ovat nostettu korkealle, eikä niihin sovittajaa tarvita.
Jeesus kertoo ihmisille:
Mark. 7:9 Ja hän sanoi heille: "Hyvin te kumoatte Jumalan käskyn noudattaaksenne omaa PERINNÄISSÄÄNTÖÄNNE.
http://www.luterilainen.com/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=76
Hepr. 8:10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
Pakanat sanovat; että heidät pelastetaan, koska Jeesus ei niuhota sapatistaan, niin he voivat hyvin pitää perinteistään kiinni ja pyhittää sunnuntain, sovittajaa ei siihen tarvita.
Matt. 12:8 Sillä Ihmisen Poika on sapatin HERRA." Hes. 20:20 ja pyhittäkää minun sapattini; ne olkoot merkkinä välillämme, minun ja teidän, että tulisitte tietämään, että minä olen HERRA, teidän Jumalanne
Tänä päivänä sanotaan, että Herran tie, johon sapatti kuuluu ei ole oikea tie:
Hesekiel 18:29 Mutta Israelin heimo sanoo: 'Herran tie ei ole oikea'. Minunko tieni eivät olisi oikeat, te Israelin heimo? Eikö niin: teidän omat tienne eivät ole oikeat!
30 Niinpä minä tuomitsen teidät, te Israelin heimo, itsekunkin hänen teittensä mukaan, sanoo Herra, Herra. Kääntykää, palatkaa pois kaikista synneistänne, ja älköön syntivelka tulko teille lankeemukseksi.
31 Heittäkää pois päältänne kaikki syntinne, joilla te olette rikkoneet, ja tehkää itsellenne uusi sydän ja uusi henki. Ja minkätähden te kuolisitte, Israelin heimo?
32 Sillä ei ole minulle mieleen kuolevan kuolema, sanoo Herra, Herra. Siis kääntykää, niin te saatte elää."
- to..
Ihmissuku on siis nuorempi kuin Jerikon kaupunki, asutus Suomessa tai sitä kun Egyptissä oli jo kaksi valtakuntaa. Vedenpaisumus kohta pyyhkäisi kaiken tieltään, paitsi Nooan perhekunnan, joka onneksi säilytti sapattiperinteet .
- !!!!!!...!!!!!!
Osaako kukaan tähän ylifariseuksen kinkkiseen kysymykseen vastata "PERIYTYVÄTKÖ PERINTEET".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 871837
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4031829- 991756
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3791753Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀511364Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht541345Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆2971211Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971076vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli1681008Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak481008