Käänteinen asuntolaina

fiftyfifty

Tilanne: Ikä 60v, ksineläjä, lapseton, ei rintaperillisiä. Oma asunto-osake, siitä velkaa pankille 45.000e, määräaikaistyökyvyttömyyseläkkeellä. Eläkkeestä lainan korkojen ja yhtiövastikkeen jälkeen jää ruokaan ja muihin juokseviin menoihin n. 7.00e käteen. Ei muita velkoja tai kulutusluottoja. Tällä hetkellä olen sopinut pankin kanssa maksavani vain lainan korkoja, koska olen ruvennut miettimään, miksi ihmeessä maksaisin asunnon velattomaksi vain jättääkseni sen sitten yhteiskunnalle kuoltuani. Asunnon arvo on n.150.000e.
Olisiko tässä vielä jotain mietittävää, vai onko tämä yleensäkään järkevä ajatusmalli? Siis vaihtaa hissuksiin omaisuutta taas käypään valuuttaan ja nauttia työnsä hedelmistä?

11

200

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fiftyfifty

Edit ylläolevaan: ...yksineläjä./ ...käteen jää 700e

• provo taas

Miten 60- v voi olla velkaa? Ei noin vanhalle myönnetä velkaa.

• fiftyfifty

Olin maksanut asuntoni lähes velattomaksi, mutta sitten jäin pari vuotta sitten työkyvyttömyyseläkkeelle ja otin asuntoa vastaan lisälainaa. Ja ei ymmärtääkseni iällä ole mitään tekemistä velan/lainan kanssa, jos asunto (arvioitu n. 150.000e arvoiseksi) on pankilla vakuutena. Vai mitä halusit sanoa tuolla ikärasistisella kommentillasi?

• velkainen varakas

Kuvastaa muuten jännää kapeakatseisuutta tuo kommentoijan ihmettely, ettei 60-vuotiaalle annettaisi lainaa. Taitaa olla niin, että vanhemmasta polvesta ne maksukykyisimmät ja luetettavimmat velalliset tulevat. Ja eikös aloittaja kertonut, että asunnon arvo on n. 150.000. Jos hän kuolla kupsahtaisi, eikä perillisiä olisi, niin pankki myytyään asunnon nettoaisi n. 100.000e. Joten missä pulma?

• ota selvää ensin

No totta munassa ei anneta lainaa toinen jalka haudassa olevalle, vaikka omistaa mitä. Siinä taas asioista mitään tietämätön yrittää väittää.

• Lällälläää!

No totta munattomassa annetaan, et vain ole päässyt kokemaan, kun et ole mitään koskaan omistanut. Kade, kade kade !!!

• ripax

Siis pankki omistaa vajaan kolmanneksen asunto-osakkeestasi, joten voit saada käänteistä asuntolainaa enintään 100 000 euroa kulujen jälkeen. Tulee muistaa, että asumiskulusi nousevat siirryttyäsi pankin vuokralaiseksi. Tilastojen mukaan odotettavissa oleva elinikäsi on 80 vuotta mikäli olet mies tai enemmän mikäli ole nainen. Asumiskulut nousevat pääkaupunkiseudun vuokratasolla sinun arviolta noin 60 neliömetrin asunnosta 1 000€/kk, mikä tekee vuodessa 12 000€.

Maksat 20 vuodessa jopa 240 000€ enemmän asumisesta kuin asuisit velattomassa omassa asunnossa. Lopputuloksena on, että tappiota tulee ja pankki voittaa...

• fiftyfifty

Okei, kysynkin nyt, missä vaiheessa pankki voi 'ottaa haltuunsa' asuntoni, jos jatkan tätä asuntoa vastaan lainanottoa? Olen liikkeellä ihan tosissani täällä ja haluan todella selvittää, kuinka kannattaisi toimia. Tässä on neliöitä 63 ja tulisin kyllä toimeen vähemmälläkin. Toisaalta nykyiset asuntomenot, alle 200e/kk:ssa, eivät oikein innosta vuokra-asuntoon siirtymistä. Toivon lisää mielipiteitä ja asioiden valottamista eri kanteilta, koska yksin täällä asioita miettimällä en oikein ole päässyt mihinkään ratkaisuun. Minulla ei ole mitään tappavaa sairautta, joten hyvässä/huonossa lykyssä voin elää vaikka 90-vuotiaaksi. Kuinka siis olisi järkevintä rahoittaa tämä maallinen loppumatka?

• Itsekin mainitset tuon käänteisen asuntolainan.
      Oletko selvittänyt sen mahdollisuuden esim. hypotekkipankista? Siinä ymmärtääkseni saa asua omassa asunnossaan.
      Olen samaa mieltä, että jos ei ole perillisiä, niin miksi hitossa säästää jotain.
      Nautit omaisuudestasi.
      Ja ikärasisteille: isäni on 72 vuotias ja juuri otti pankista lainan vapaa-ajan asunnon katon remonttiin. Eikä ollut mitään vaikeuksia saada, kun vakuutta löytyy. Pankithan elävät lainojen koroilla.

• myisin rauhallisesti

pitäis nyt tajuta, että oli laina mikä hyvänsä,
      ei se ole edullisin,
      ellei niitä rahoja sitten sijoita muualle todella riskittömästi
      -ja- tuottavasti, mitä lainaamalla saa.

sinulla ei näin ole.

nyt ovat yleensä asunnot hyvässä arvossa, myisin sen rauhallisesti.
      Myydessä mainitsisin, jäisin vaikka siihen vuokralle, jos ostajalle sopii.

Jos jatkaisit vuokralla, ei ostaja tutkisi edes asunon vikoja, eli se pieni huoli olisi pois.

Toiseksi, jos alat vuokra-asujaksi, voit aina katsoa edullista paikkaa, edullista
      jopa >paikkakuntaa jossa on hyvä ja halpa asua.

niin, en myisi itse, mutta välitysliikkeeseen sanoisin että myydään hyvään hintaa ja ei kiire.

• mäkätimää

mieheni veli on 69v. sai lainaa että heilahti 50000 kesämökin remonttiin. tosin on kylla rahaakin etttei olisi tarvinut koko lainaa mutta jokin tekninen kikkailu tuo siitä lainasta etua. EI IKÄ OLE ESTE jos on vakuudet kunnossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2592
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      63
      2478
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2300
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1559
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1552
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1452
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1250
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1206
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    Aihe