If keskeytysturvavakuutus yksityishenkilöille

Sapettaa liikaa

Ostin tällaisen ja luulin oikeasti, että kun jään tienpäälle, saan sijaisauton hinurin mukana paikalle. Vaan eihän se mene niin.
Jos ei ole luottokorttia mukana tai 200 euroa käteistä, niin ei tule autoa. Ei vaikka mikä olisi. Itse jäin tienposkeen neljäksi tunniksi odottamaan apua, kun luottokortti sattui olemaan kotona. Mutta eipä näitä muistettu kertoa myyntihetkellä, olisivat vaan olleet niin perkeleen oleellista tietoa. Edellisellä kerralla kun jäin tienposkeen, niin ei luottokorttia vaadittu ja sijaisauto todellakin tuli hinurilla. Ai niin, ja IFltä listan numeroita, joista voin itse soitella vuokra-autoa, kun korvauspalvelu meni kiinni. Yksikään numero ei ollut auki.

Mutta tästähän voin maanantaina valittaa, auttaa tosi paljon. Jätin kyllä IFiin soittopyynnön asian tiimoilta, mutta ihme olisi jos soittaisivat.

Tämä nyt oli vuodatus, mutta hieman sapettaa. Entäpä jos autoni oli palanut vaikka kolarin seurauksena jossain 500km kotoa. Sinne olisin jäänyt, koska luottokorttikin paloi. Olisikohan aika vaihtaa vakuutusyhtiötä?

Millä muulla yhtiöllä on lunastusturva, tietääkö kukaan?

10

4912

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+1

      Ilmeisesti autoosi tuli mekaaninen vika kun et maininnut mistään kolarista mitään. Keskeytysvakuutus korvaa jos auto on vahingon takia korjattavana. Korvauksella voit hankkia vuokra-auton tai vaikka bussilipun. Joskus voi ottaa rahan sijaan suoraan vuokra-auton. Koska keskeytysvakuutus ei liity omaan tilanteeseesi mitenkään, ei ihme ettei sitä kerrottu myyntihetkellä ja et ilmeisesti myöskään itse kysynyt.

      Jos autoon tulee vika, silloin saat hinauksen hinausvakuutuksesta. Saat myös matkan jatkamisesta tulleita kuluja, esimerkiksi bussiliput tai jos julkista liikennettä ei ole, niin vaikka taksin. Ei kuitenkaan yleensä vuokra-autoa. Vuokra-auto sisältyy yleensä vain automerkkien omiin vakuutuksiin tai välillä automerkki tarjoaa sen suoraan. Ehkä sait edelliskerralla vuokra-auton tätä kautta.
      Korvaukset maksetaan yleensä jälkikäteen,, joten on hyvä pitää edes bussilipun verran rahaa mukana kauempana liikuttaessa.

      Varmaan muistakaan vakuutusyhtiöistä et olisi mekaanisen vian vuoksi saanut tavallisesta vakuutuksesta vuokra-autoa, joten en tiedä mitä yhtiön vaihto auttaisi. Kannattaa kuitenkin varmistaa, jos jollain yhtiöllä on tällainen vakuutus. Lunastusturvan saat varmaan kaikista vakuutusyhtiöistä.

    • Sapettaa edelleen

      Väärin, vakuutukseni kattaa nimenomaan vuokra-auton paikalle tuonnin. Samalla, kun oma haetaan korjaamolle. Tarkistin tämän vielä eilen ainakin kolmeen kertaan Ifiltä, mutta Hertz päätti toisin. Ihmettelivät myös Ifillä, että näin voi tapahtua, kun nimen omaan se auto pitää toimittaa vahinkopaikalle. Ja olen joutunut käyttämään tätä vakuutusta muuta vuosi sitten, kun auto meni lunastukseen. Ihmettelivät myös tätä luottokorttijuttua....

      • 12+5

        Piti oikein katsoa, mitä IF kaskovakuutusehdot sanovat asiasta:

        3.7.1 autopalveluplus
        Autopalveluplusturvasta korvataan ajoneuvon hinaus lähimpään korjaamoon ajon keskeytyessä Suomessa välittömästi ajoneuvon vian, vaurioitumisen tai tieltä suistumisen seurauksena. Tätä varten vakuutetun tulee ennen hinausauton tilaamista ottaa ennalta yhteyttä vakuutusyhtiöön, jolla on oikeus valita hinausliike.
        Hinauskustannusten sijasta voidaan korvata tapahtumapaikalla suoritetusta vaurion ja vian korjaamisesta aiheutuneet työkustannukset, mutta ei varaosia. Korvausta maksetaan enintään säästyneiden hyväksyttävien hinauskustannusten määrään asti.
        Lisäksi korvataan muita ajon keskeytymisestä aiheutuneita tarkoituksenmukaisia, ylimääräisiä matka-, asumis- ja muita kustannuksia. Korvauksen piiriin kuuluu myös kuljettajan ja matkustajien kuljettaminen lähtö- tai määräpaikkakunnalle tarkoituksenmukaista kulkuvälinettä käyttäen, sekä ylimääräiset kuljetuskustannukset määräpaikkakunnalta takaisin lähtöpaikkakunnalle. Hinauksen lisäksi korvattava määrä on enintään 500 euroa.

        ---

        Käytännössä siis vakuutusyhtiö maksaa korkeintaan 500 euroa sijaisauton vuokraa ja muita vastaavia kustannuksia. Mitään mainintaa tuossa ei ole siitä, että sijaisauto pitäisi tuoda kolaripaikalle, vaan se on ihan itsestä kiinni miten jatkokuljetukset järjestää. Lisäksi syy ei voi olla mitenkään Hertzin, eihän heillä ole mitään sopimussuhdetta sinuun ja saavat vuokrata autojaan niillä ehdoilla kuin itse parhaaksi näkevät.

        Olisit tilannut taksin paikalle ja selvittänyt, missä on lähin autovuokraamo, jossa vapaita autoja. 500 euroon asti IF olisi maksanut kustannukset.


      • Sapettaa edelleen
        12+5 kirjoitti:

        Piti oikein katsoa, mitä IF kaskovakuutusehdot sanovat asiasta:

        3.7.1 autopalveluplus
        Autopalveluplusturvasta korvataan ajoneuvon hinaus lähimpään korjaamoon ajon keskeytyessä Suomessa välittömästi ajoneuvon vian, vaurioitumisen tai tieltä suistumisen seurauksena. Tätä varten vakuutetun tulee ennen hinausauton tilaamista ottaa ennalta yhteyttä vakuutusyhtiöön, jolla on oikeus valita hinausliike.
        Hinauskustannusten sijasta voidaan korvata tapahtumapaikalla suoritetusta vaurion ja vian korjaamisesta aiheutuneet työkustannukset, mutta ei varaosia. Korvausta maksetaan enintään säästyneiden hyväksyttävien hinauskustannusten määrään asti.
        Lisäksi korvataan muita ajon keskeytymisestä aiheutuneita tarkoituksenmukaisia, ylimääräisiä matka-, asumis- ja muita kustannuksia. Korvauksen piiriin kuuluu myös kuljettajan ja matkustajien kuljettaminen lähtö- tai määräpaikkakunnalle tarkoituksenmukaista kulkuvälinettä käyttäen, sekä ylimääräiset kuljetuskustannukset määräpaikkakunnalta takaisin lähtöpaikkakunnalle. Hinauksen lisäksi korvattava määrä on enintään 500 euroa.

        ---

        Käytännössä siis vakuutusyhtiö maksaa korkeintaan 500 euroa sijaisauton vuokraa ja muita vastaavia kustannuksia. Mitään mainintaa tuossa ei ole siitä, että sijaisauto pitäisi tuoda kolaripaikalle, vaan se on ihan itsestä kiinni miten jatkokuljetukset järjestää. Lisäksi syy ei voi olla mitenkään Hertzin, eihän heillä ole mitään sopimussuhdetta sinuun ja saavat vuokrata autojaan niillä ehdoilla kuin itse parhaaksi näkevät.

        Olisit tilannut taksin paikalle ja selvittänyt, missä on lähin autovuokraamo, jossa vapaita autoja. 500 euroon asti IF olisi maksanut kustannukset.

        Siis minulla ei ole Autoplusturvaa vaan Jatkuvuusturva 3.8, joka siis korvaa sen sijaisauton lisäksi vielä muita kuluja 500 egellä. Autossa on siis Huippukasko yleisesti ottaen.
        Alla suora lainaus IF:n sivuilta.


        "Jatkuvuusturva

        Huippukaskon Jatkuvuusturva korvaa sijaisauton käytöstä aiheutuneita kustannuksia ja ajoneuvon hinauksen lähimpään merkkikorjaamoon, kun ajo on keskeytynyt Suomessa auton vian, vaurioitumisen tai tieltä suistumisen seurauksena, tai ajoneuvo on anastettu.

        Sijaisauton käytöstä maksetaan vuokra C-kokoluokan autosta. Sijaisauton korvausajan pituus on riippuvainen vahingosta ja korvaustavasta. Moottoripyörävahingoissa voidaan maksaa sijaisauton käytön sijaan päiväkorvausta 45 euroa päivältä.

        Muita ajon keskeytymisestä aiheutuneita välttämättömiä, ylimääräisiä matka- ja asumiskustannuksia korvataan enintään 500 euroa. Korvauksesta ei vähennetä omavastuuta.

        Jatkuvuusturva on ulkomailla voimassa Ulkomaan autopalveluturvana."


      • Sapettaa edelleen
        Sapettaa edelleen kirjoitti:

        Siis minulla ei ole Autoplusturvaa vaan Jatkuvuusturva 3.8, joka siis korvaa sen sijaisauton lisäksi vielä muita kuluja 500 egellä. Autossa on siis Huippukasko yleisesti ottaen.
        Alla suora lainaus IF:n sivuilta.


        "Jatkuvuusturva

        Huippukaskon Jatkuvuusturva korvaa sijaisauton käytöstä aiheutuneita kustannuksia ja ajoneuvon hinauksen lähimpään merkkikorjaamoon, kun ajo on keskeytynyt Suomessa auton vian, vaurioitumisen tai tieltä suistumisen seurauksena, tai ajoneuvo on anastettu.

        Sijaisauton käytöstä maksetaan vuokra C-kokoluokan autosta. Sijaisauton korvausajan pituus on riippuvainen vahingosta ja korvaustavasta. Moottoripyörävahingoissa voidaan maksaa sijaisauton käytön sijaan päiväkorvausta 45 euroa päivältä.

        Muita ajon keskeytymisestä aiheutuneita välttämättömiä, ylimääräisiä matka- ja asumiskustannuksia korvataan enintään 500 euroa. Korvauksesta ei vähennetä omavastuuta.

        Jatkuvuusturva on ulkomailla voimassa Ulkomaan autopalveluturvana."

        Piti vielä lisäämäni, että If on todellakin myynyt vakuutuksen minulle lupauksella, että jos jään tienpäälle joko kolarin tai teknisen vian vuoksi, sijaisauto tulee hinurilla paikan päälle. Jos tämä tuntuu mahdottomalta uskoa, niin kannattaa soittaa maanantaina Ifille ja pyytää tarjous ks vakuutuksesta ja kysyä mitä se tarkoittaa. Saat aivan varmasti saman myyntipuheen kuin minä;=)

        Kysyin nimittäin tämän eilen muutamaan kertaan IF:ltä ja vastaus oli, että kyllä sijaisauto tulee hinurilla paikalle.

        Ja If nimenomaan valitsee sen autovuokrausfirman ja maksaa laskun sinne suoraan. Minulle ei kuulu tulla sentinkään laskua autovuokrausfirmalta, kuin korkeintaan auton tankkauksesta jos jätän tekemättä.

        IF ostaa Falckilta hätäpäivystyspalvelut (en tiedä onko nimi oikein) sekä hinauspalvelut ja Hertz on heidän ykköskumppaninsa auton vuokrauksessa. Auton voi myös ottaa Avikselta tai Europcarilta, kunhan on laskutuslupa. Ja kun homma ei toimi, If syyttää aina kumppaneitaan. Mutta asiakas on aina ostanut palvelun IF.ltä eikä kumppaneilta, joten on vähän outoa se selittely. Itsehän IF alihankintaketjunsa on rakentanut ja palvelut tuotteistanut, ei se asiakkaan syy ole. Enkä minä ole vaatinut mitään, mikä ei kuulu maksamiini palveluihin.

        Taitavat nämä vakuutusasiat olla vaikeita selittää näin tekstin muodossa, kun niihin liittyy aika paljon tulkintaa ja jos referoidaan väärää vakuutusta, niin väärinkäsitykset näissä keskusteluissa ovat varmaa tavaraa. Kirjoitin tuon ekan tekstin aika tuohtuneena ja kyllä edelleenkin sapettaa, mutta olisi pitänyt laitta siihen heti suorat viittaukset vakuutusehtoihin, niin olisi ollut oikeat refet heti käytössä.

        Tässä tulkintaa tuosta jatkuvuusturvasta
        http://vakuutusmajuri.fi/page/13/
        Suora lainaus sivulta
        "Tähän kohtaan If tarjoaa jatkuvuusturvaa. Autosi hinataan korjaamolle ja saat käyttöösi vuokra-auton, jopa vahinkopaikalle toimitettuna. Kahden tunnin varoitusajalla. Ajelet vuokrakiesillä sen ajan, kun omasi on korjaamolla. Kaikki ilman omavastuuta. Teknisen vian korjauskulut ja vuokra-auton käyttökustannukset tietenkin maksat itse, mutta hinauksen ja vuokra-auton saat ”ilmaiseksi”.

        Todennäköisesti paketti maksaa reilusti enemmän kuin normaali autovakuutus, mutta itsekin vahinkoasioita vakuutusyhtiössä käsitelleenä tiedän, että tuossa ovat eniten kiukkua aiheuttavat autovakuutuksen korvausasiat hienosti kierrettyinä."

        Toivottavasti nyt ymmärratte, miksi minua harmittaa ja mistä olen todellakin maksanut. Tuo vakuutusmajuri on vakuutusalan ammattilainen, ei mustatuntuujeppe.
        Jos tietäisin, että kaveri ettei veloita ihan maltaita, antaisin toimeksiannoksi etsiä minulle uudet vakuutukset.


    • Sapettaa edelleen

      Lisää...

      Kartoittelin vuosi sitten muiden vakuutusyhtiöiden lunastusturvaa ja minulle jäi mielikuva, että muilla ei olisi. Hyvä juttu, jos se nyt on kaikilla. Ja kyse on nimenomaan turvasta, jolla lunastuksen kyseessä ollessa saa joko uuden auton (alle kaksi vuotta vanha ja alle 50 000 kilsaa) tai sitten lunastusarvon päälle 25% lisää rahaa. Eli jos kolaroin lunastukseen auton, jonka lunastusarvo on 10 000, niin saan siitä 12 500 euroa, jne. Täytynee soitella muihin vakuutusyhtiöihin ma ja kysyä. Autossani on siis IF:n sanojen mukaan parhaat mahdolliset vakuutukset, parempia ei ole ja lisää siihen ei saa. Kun ei ole mitä lisätä.

      Se toki ymmärrän, että virheitä sattuu, mutta tämä vakuutus ei toimi, vaikka mikä olisi ja ainakin minä olen maksanut aivan turhasta.

      Eilenhen siis kävi nimenomaan niin, että en saanut sitä palvelua, josta olen maksanut ja joka minulle on IFltä myyty.

      Uuteen autoon liittyy usein Privilege-palvelu, jolla saa myös hinurin mukana sen sijaisauton, mutta yleensä palvelu on voimassa vain ekan vuoden. En lähtenyt nyt sitä selvittämään, kun autoni on vanhempi. Jeepillä tämä toimii viime syksynä kuin tanssi, sain tilalle Mersun ML maasturin. Hertz tarjosi muistaakseni silloin minun vakuutuksestani jotain Rellun Tvingoa, kun C-luokan autoa ei ollut vapaana. No, otimme Hondan CRv:n toisesta vuokraamosta ja soitin seuraavana päivänä Jeepin palveluun, josta ks auto vaihdettiin tuhon Mersuun. Ja sanottiin, että olisit soittanut suoraan meille. No, enpä sitä tajunut silloin.

      Eli mielestäni olen aika hyvin perillä siitä mitä olen ostanut ja mitä minun kuuluisi saada, mutta se ei vain toteutunut nyt. Kuten ei toteutunut tuossa em casessa, en silloinkaan saanut autoa hinurilla. Tosin silloin If otti yhteyttä reklamaatiosta ja pahoitteli tapahtunutta. Mutta silloin asioinkin yrityspuolen kanssa ja nyt kyseessä on yksityispuoli, ja en usko että mikään on muuttunut vuodessa. Oman kokemukseni mukaan yksityispuoli pyyhkii sanonko minkä reklamaatiolla, ellei sitä osaa antaa jollekin henkilölle suoraan. Eivät edes vastaa siihen, tämänkin olen kokenut..

      Voi olla, että en osaa nyt käyttää vakuutusten nimiä oikein, toivottavasti se ei haittaa. Mutta en jaksa etsiä vakuutuskirjoja ja tarkistaa nimiä.

      Toisaalta, ninhän se menee; myydessä Mersu mutta toimitettaessa hikinen Lada ja asiakas on tyhmä, kun ei ymmärrä olla kiitollinen.

      • Sapettaa vieläkin

        Jatkuu..

        http://www.if.fi/web/fi/henkiloasiakkaat/Vakuutuksemme/Autovakuutus/Pages/Turvat.aspx


        Suora lainaus em sivulta, jossa siis lyhyt esittely vakuutuksesta.
        "Jatkuvuusturva

        Huippukaskon Jatkuvuusturva korvaa sijaisauton käytöstä aiheutuneita kustannuksia ja ajoneuvon hinauksen lähimpään merkkikorjaamoon, kun ajo on keskeytynyt Suomessa auton vian, vaurioitumisen tai tieltä suistumisen seurauksena, tai ajoneuvo on anastettu.

        Sijaisauton käytöstä maksetaan vuokra C-kokoluokan autosta. Sijaisauton korvausajan pituus on riippuvainen vahingosta ja korvaustavasta. Moottoripyörävahingoissa voidaan maksaa sijaisauton käytön sijaan päiväkorvausta 45 euroa päivältä.

        Muita ajon keskeytymisestä aiheutuneita välttämättömiä, ylimääräisiä matka- ja asumiskustannuksia korvataan enintään 500 euroa. Korvauksesta ei vähennetä omavastuuta.

        Jatkuvuusturva on ulkomailla voimassa Ulkomaan autopalveluturvana."


        Ja sitten tämä lunastusturva
        "Lunastusturva

        Lunastusturva helpottaa sinua ajoneuvosi lunastustilanteessa vastaavan ajoneuvon tai jopa paremman hankkimisessa.

        Saat uuden ajoneuvon lunastukseen menneen tilalle, jos

        ensirekisteröinnistä on kulunut enintään 3 vuotta
        ajoneuvolla on ajettu enintään 60 000 kilometriä
        korjauskustannusarvio on yli 50 % uuden, samanlaisen ajoneuvon käteishinnasta vahinkohetkellä
        ajoneuvo on ensirekisteröinnistä alkaen ollut vain vakuutuksenottajan omistuksessa tai hallinnassa.

        Muissa lunastustapauksissa saat 30 % käyvän hinnan päälle, jos korjauskustannusarvio on yli 60 % ajoneuvon käyvästä hinnasta. Käytettynä hankitusta ajoneuvosta korvataan enintään hankintahetken käypä hinta.

        Lunastusturva korvaa myös silloin, kun olet syytön osapuoli. Saat Lunastusturvasta korvauksen vastapuolen vakuutusyhtiöstä saamasi käyvän hinnan mukaisen korvauksen lisäksi. Tällöin korvauksesta vähennetään vain omavastuu. "


        Sorry, muistin tuon ekan vakuutuksen nimen väärin ja lunastusturvan ehdot myös. IF:n sivuilta löytyy isää tietoa molemmista ta soittamalla myöskin.


    • Näin menee..

      Todennäköisin syy minkä takia Hertziltä on kysytty luottokorttia, on se että siellä tarvitaan vakuudeksi luottokortti esim. siinä tapauksessa että vakuutusyhtiöstä ei ole saatu toimitettua vuokrafirmaan laskutuslupatunnusta. Ilman laskutuslupatunnustahan ei vuokrafirma voi laskuttaa vakuutusyhtiötä. Jos käsittely on kesken tai on tullut huonoon kellonaikaan, tämä on aivan yleinen käytäntö ettei kävisi niin että auto häviää ja kukaan sitä ei maksa.

      Ja valitettavastihan se on silloin asiakkaan vika jos hänellä ei ole antaa luottokortin numeroa vakuudeksi.

      • Siiri

        Väärin, Hertzin ei kuulu kysyä tässä vakuutuksessa luottokorttia. Hertz nimittäin soittaa vasta kun on saanut lasktyusluvan, tätä varten IF:llä on päivystys numero. Päivystys toimii 24/7.

        Olen ap ja tein valituksen markkikinatuomioistuimeen alkuperäisestä jutusta. Tekivät huomautuksen IF:lle asiasta. Reklamaation teen jahka ehdin, minulla ei ole kiire.


    • Henry

      Hertz yrittää monesti tarjota jotain pikkuputtea "tämän kokoluokan autoja ei ole vapaana, mutta tälläinen fiesta löytyisi. Huomenna voisi löytyä autoasi vastaava" Jää siinä nyt vrk odottamaan...vitt...että oli hirveä ajaa 4pv tollanen 2013 20tkm ajettu1.0 ecoboost ford fiasko!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe