AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Sokeat museokatsastajat...

Sokeat museokatsastajat...

38 Vastausta 1 563 Lukukertaa
Tässä on taas hyvä esimerkki siitä, että tämä suomen museokatsastuskäytäntö on susi ! - miten ihmeessä tässä kunnossa oleva romuläjä voi olla museokatsastettu ??

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/220/4146750

Missä näitä sokeita museokatsastaija on, kertokaa minullekkin !
Totta turiset - tämä täyttää jo kriteerit:

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/200/3928014
Pahoin pelkään että nykyisenlainen museokatsastusjärjestelmä jossa ajopäivät perustuvat herrasmiessopimukseen, romahtaa. Kun tuntuu jo että mitä tahansa romuja laitetaan veronkiertosyistä museokilpiin.
Näin se ja sitten kun museotarkastusta ei tarvi uusia aikavälein, niin tarkastus voi olla vuosia vanha. vastuu museokunnosta jää katsastuksen vastuulle.

Katsastajan pitäisi puuttua jos auto ei täytä enään vaatimuksia, mutta tietyty asemat ei tätä tee.
Kyllä vähän korpeaa - meikäläisen 58 Volvo ei mennyt tarkistuksessa läpi, kun oli vääränlaiset sähköjohdot ja istuinten uusittu päällystekangas hieman liian vaalea.....
Niinpä, kuuleman mukaan tarkastuksissa melko paljon vaihtelua, eli asian tietävät menevat tarkastajalle joka on löysempi tarkastuksessa.

Kannattaa ajaa vaikka 300 km helpomman tarkastuksen toivossa.
Koko museoajoneuvo systeemi on aivan hanurista. Jos auto on museoajoneuvo niin sen pitäisi olla museossa eikä ajossa. Nyt nämä museoautoiliat vaan ajelevat koko kesän ja kehuvat halpaa vakuutusmaksuaan eikä kukaan valvo käyttöpäiviä. En ole kuullut että mitään muitakaan museoesineitä välillä otetaan kuluttavaan käyttöön jos ovat historiallisesti arvokkaita.
Ludwigin aikainen sänky pysyy kunnossa kun siihen ei kosketa, auto taas pysyy kunnossa kun sillä joskus ajetaan. Jos itse olisin nähnyt entisöinnin vaivan ja rahanmenon niin enpä ajaisi päivittäin. Käytössä auto kuluu, millä ei käyttöautossa ole väliä, mutta jos sen pitää pysyä uudenveroisessa kunnossa niin hankalaksi menee. Ja jos museoikäisestä autosta hajoaa jotain tai sattuu kolari, saa varaosia joskus metsästää kauankin. Milläs sen aikaa ajelet? Ei muuta kuin peukku pystyyn niille jotka satsaavat historian säilyttämiseen vanhojen autojen muodossa!
Tyypillinen suomalaisen peruskateellisen kommentti.
Eikö voitasi perustaa uusi DDR näille toisten tekemisten kyttääjille joita Suomi on pullollaan, varsinkin jos on kysestä pyhästä lehmästä eli autosta.
Voisit ryhtyä museoautopoliisiksi. Ehdotappa että sellainenkin virka perustetaan tähän virkamiesten luvattuun maahan.
Kumma juttu että naapurimaa Ruotsissa näitä putkinäkötolloja ei pahemmin esiinny.
No metsäläiset ovat metsäläisiä.
Näinhän se on - väärinkäytösten määrä näyttää kasvavan räjähdyksenomaisesti ja samalla itse "museokatsastus" on enää lähinnä vitsi kuten aloittajan osoittama esimerkki meille hyvin kertoo. Kyllä tähän pitäisi AHS:n itse jo oman etunsa vuoksi puuttua ennen kuin käy niin, että viranomaiset lopettava kerta iskulla koko touhun ! - silloin kärsivät kaikki !
No voi prkele, kielletään kaikki ja äänestetään sdp:tä. Kuka noilla vanhoilla käyttöajoja ajaa, kun pieniruokaisempia ja parempiakin on saatavilla. Jos teidän kateellisten toiveuni toteutuisi, ei vanhoja autoja jäisi enään tuleville sukupolville ihmeteltäväksi ollenkaan, niin tehokasta on kierrätys nykyään.
Mistä noita onnettomia kadehtijoita oikein sikiää!
Ei kannattaisi tänne tyhmyyttään tulla paljastamaan, vaikka pysyykin nimettömänä.
Entisöikää aluksi vaikkapa yksikin auto aivan alusta loppuun. Ei se ole ihan tuosta vaan tehty ja rahaa palaa yllättävän paljon esim. kuorma-auton entisöinnissä. Näitä suunsoittajia on paljon, mutta tekijöitä vain muutama sata Suomessakin. Jos joku viitsii tehdä sellaisen kulttuuriteon omin rahoin ja työtunnein en näkisi siinä mitään kadehtittavaa. Ei museoauto ole käyttöauto ollenkaan. Jos ajat sillä kuin käyttöautolla on se uudelleen entisöitävässä kunnossa vuoden parin päästä. Hui, hai taas näitä Suomi24-juttuja !
Heh heh - vai pitäis entisöidä ! - siitähän tässä ketjussa on kyse, että näitä käyttöromuja EI OLE entisöity, vaan ainoastaan museokatsastettu jokapäiväiseen ajoon....
Niinpä, jos auto on entisöity 2000-luvun alussa on sen kunto ilman jokavuotista kunnostusta 2011 aika huonossa hapessa. Tästä päästään jo aivan toiseen asiaan, eli onko auto katsastettu viime vuosina ollenkaan, jolloin kuntokontrolli puuttuu kokonaan.
Museoautostatus säilyy, eli joskus ollut museoauto, mutta ei ole enää, kun on niin huonossa kunnossa, jolloin se poistetaan museorekisteristä jos sitä ei kunnosteta uudelleen.
Täällä nämä selvännäkijät sitten tietävät kaiken, vaikka eivät tiedä mitään koko museoajoneuvolainsäädännöstä. Oliko parasta osan kirjoittelijoista vaihtaa vaikka osastoa, suosittelen "karvaiset sylikoirat"-osastoa ?
Ei niitä kaikkia autoja ole mitenkään entisöity, katsastettu vaan museoon kun ovat hyvin säilyneina ja vähän ajettuina olleet vanhemman vaarin tai muorin autoja jotka sitten autoilusta luovuttuaan ovat myyneet kulkineensa jollekin neropatille joka sitten museokatsasti ja alkoi ajamaan halvalla vakuutuksella käyttökilometreja. Käyttöpäiviä ei valvo kukaan. En ole kuullut että kenenkään autoa olisi poistettu museorekisteristä.
Just näin niin kuin edellinen kirjoittaa - vanhojen vaarien talleista löytyy museokelpoista tavaraa pilvin pimein - ei muuta kuin puhallat pölyt pois ja katsastat museoautoksi, ja avot, halpaa lystiä sen jälkeen - ja parin vuoden jälkeen ei muuta kuin romuksi ja uusi alle ! - nämä 70-80 luvun autot ovat täysin käyttökelpoisia "kakkosautoja" ympäri vuoden !
Vai että täysin käyttökelpoisia! Kuka haluaa vaarantaa henkensä ajamalla huteroilla bensasyöpöillä 70 - 80 -luvun autoilla arkiajoa, siinä on lisäksi koko ajan otsassa leima: -KÖYHÄ-
En kadehdi, jos joku sillä haluaa liikenteessä loistaa, ei pellenä olo ole kivaa arjessa.
Köyhät ja kateelliset: 2000-luvun autoja saa jo muutamalla satasella, ei mitään järkeä ajaa vanhoilla.
No meikäläinen ajaa vuosimallin 1983 Corollalla ja bensaa palaa n. 6 litraa satasella - ei ole todellakaan mikään bensasyöppö ! - eikä minua kyllä kukaanj köyhäksi ole vielä haukkunut. Ja vaimolla on kyllä kaksi vuotta vanha Avensis !
Varo ettei joku mummo potkaise korollasi keulaan, voi jäädä jalkasi kasaan menneiden "peltien" puristuksiin.
Pidetään mölyt mahassa, nulikka.
Mitä kicksejä sinä saat ajamalla 30 vuotta vanhalla corollalla? Autosi arvo on 100 - 300 euroa, maksat vakuutuksissa ja veroissa sen arvon moninkertaisesti vuodessa, maksat paskasta ja vaaralisesta kyydistä, sitten kadehdit niitä joilla on museoauto. Sinun täytyy olla köyhä ja tyhmä, etkä arvosta henkeäsi ja terveyttäsi ollenkaan. Kannattaa tutustua sinun ja muidenkin "museoautoja" arkiajoon haaveilevien, kolaritesteihin, vanha rauta on aika meltoa, vaikka ei olis edes ruosteessa, saati joku vanha hapero korolla!
Miksi kenenkään pitäisi saada jotakin ihmeen kicksejä siitä, että ajaa hieman vanhemmalla autolla kuin joku muu ??? - minusta on aivan turhaa uhrata leijonanosaa palkasta autoon kun kerran halvemmallakin pystyy saman liikkumistarpeen hoitamaan - ja on aivan turhaa tulla itkemään muka "vaarallisesta kyydistä" - samalla logiikalla sinun ei pitäisi liikkua ulkona lainkaan, koska päähäsi voi pudota meteori koska tahansa ! - normaali kaupunkiliikenteessä tuollainen corolla on aivan tarpeeksi turvallinen ja huomattavasti turvallisempi kuin vaikkapa mopo, moottoripyörä tai polkupyörä.... ja mitä merkitystä tällaisessa käytössä on auton arvolla ?? - eipähän vituta parkkipaikalla kun joku ovellaan hieman kolhii.... ja naapureista ei tarvitse välittää....
"että ajaa hieman vanhemmalla autolla kuin muut" 30 vuotta on kuitenkin jotakin muuta kuin hieman, se on ihmissukupolvi, tai kaksi.
Sinun logiikan mukaan kannattaa viiltää ranteet itseltä auki, kun kuitenkin kuollaan.
Sinun logiikkasi olet nykyisen turvallisuushakuisen sukupolven tuotos, sekin on yhtälailla vaaraksi, itsesuojelumekanismit jäävät syntymättä,
yllättävissä ja vaarallisissakin tilanteissa -joita väistämättä tulee vastaan- meneekin peukku suuhun loogisen ongelmanratkaisun sijaan ja selvityminen on kokonaan tuurin varassa, ns. herran haltuun, tässä tapauksessa tekniikan.
Romu?
ei tullut pieneen mieleesi, nokkapellin mustat rajaukset ovat soraroiskeilta suojaavaa teippiä.
Toki sitä on tarjolla kirkkaanakin, ei olisi niin silmiinpistävää.

Takakulman ruostekukkanen, tai ainakin maalin lopullinen lohkeaminen näyttäisi olevan peruja piskuisesta perätöyssäyksestä, jossa puskurikin on ottanut pientä loimua itseensä.

Tottakai se kunnostaa pitää jotta museoajoneuvon status edelleen säilyy, ei kontrolli museoajoneuvo-tarkastukseen lopu.

Niinhän tuo myyjäkin mainitsee, pientä laittoa, puskuria prässiin tai uusi kaupasta, takaulmalle hiekkapesua ja mahdollisesti palanen peltiä jonka jälkeen pätevä maalari kehiin, kokonaan teetettynä noin 500 eken homma.

Kannattaisi hiukan miettiä etukäteen...
Kyllä tuo takakulman "kukkanen" on läpipellin oleva ruostereikä ja jos niitä löytyy jo tuosta paikasta, niin satavarmasti myös muualta....
Toim.huom.:
palanen peltiä

palanen on palanen peltiä ja yleensä niillä paikataan ruostereikiä.

löytyy niitä läpipaskoja viis vuotta uudesta volvostakin kun muovilerpakkeitten alle vähän kurkkii, siitä saat kiittää ituhippien pakottamia liuotteettomia pintakäsittelyjä.

kuten sanottua, ne pitää kaikki korjata jotta museostatus säilyy, siksi museoauto ei ole mielekäs käyttöauto.

Ylläpito vaadittavassa kuosissa olisi niin kokonaisvaltaista ja jatkuvaa puunaamisenkin osalta ettei biili putoa alle arvosteluasteikon,
että on hiekan omiin silmiin heittämistä joka saakuran välissä entisöidä suolan hapettamia listoja ja uusia konetilojen ruuveja yms.
hemmetisti aikaa viepää nyhjäämistä,
plus ruostumisongelmat, sinkkivaluosatkin oikein nauttivat kurakeleistä ja muut remontit päälle,
kun ei kaikkia kulutusosia tahdo löytyä itkemälläkään, saatika sitten korin,

ei siis mitään järkeä.
Kyllä 30-40 vuotta vanhalla autolla voi aivan hyvin ajaa tänäpäivänäkin, ei ne autot niin paljon muuttuneet ole. Uudempiin autoihin on tullut vaan tarpeetonta turhanpäiväistä elektroniikkaa. Näppärä kaveri joka hallitsee auton kunnossapidon pärjää vanhallakin autolla mainiosti, toisin kuin nämä monet rattimiehet jotka ovat niin trendikkäitä etteivät kehtaa ajaa vanhalla autolla.
Auto, ei se muuta ole kuin peltilaatikko ja neljä pyörää ja vanhenee nopeasti, joka vuosi tulee uusi mali.
Joskus kun oli autot kalliimpia ja itse köyhempi, tuli näillä vanhoilla ajeltua ja joka ikinen auto oli loppuunruostunut ennen 30 - 40 vuoden ikää. Ruosteen takia niiden ylläpitäminen kävi mahdottomaksi tietyn pisteen jälkeen, paikkaa paikan päällä, suola tekee sen, että näitä ei voi loputtomiin elvyttää ja pitää käyttöautoina.
tämä on niiten pienien ihmisien kateutta.
Suomi on niitä täynnä.
Harrastuksena mitä tahansa niin on aina joku kadehtimassa.
Auto harrastus on mitä mainion tapa saada vihat niiskaansa?
Tiedän mistä puhun koska minulla on useita autoja.
On museo autoja ja vanhoja harraste autoja ja saan aina
kuula niistä.
Se nytt sattu olla minun harrastus ja monien muunkin.
Jopa booriterästäkin tosin käytetään nykyajoneuvojen ns. kriittisissä kohdissa kolaritilanteen varalta,se on erkoisen luja teräslaji,mutta kun nykyauto vahenee tarpeeksi ei ns.turvallisuustaso siitä huolimatta ole enää nokkakolarissa,tms...... kuin??????????????????? ja muovihileitä&lasia satelee,niikuin kranaatinsirpaleita, pellit;KIN ovat "paperia"nyky koslissa,koska lasitkin ovat korin kantavia osia,(ennenwanhaan kantavat palkit pitivät korin kuosissaan,laatu st.37,vähitään.) AIJAI ,siksi juuri ns."LIIMALASEJA",elektroniikalla rahastetaan NS:nippelihulluja ,muovia jokapaikassa etteivä osat kestä liian kauan,mani,mani,mani,fyrgedahlia sataa tehtailijoiden tilille,pelkän muovin ansiosta paikoissa,johon se ei oikein sovellu,jopa moottoreiden imusarjat =muovia.Muovikassi on kyllä hyvä ostoskassina!!!ETTÄ SILVIISIIN KOKO KOSLAN KUN DUUNAIS BOORITERÄKSESTÄ + CRMO4.stä,luodinkestävästä lasista,heh heh, ja kolaritestiin,mitenkä kestäis tällejä???muovi sais olla edellensä vain kauppakassitasolla,kyllähän tätä löpinää riittäis! Ostajathat itse määräävät mitä ostavat ! Mä oon ajellu vaan vanhoilla,ei oo uuteen varoja,eipähän käärinliinoissakaan taskuja ole,enkä ole kateellinenkaan,oli kellä mitä lystää,riitelijöille pitkää ikää ja terveyttä!!!! (RIITA PIRISTÄÄ !!)
minä ajan 45v vanhalla autolla joka päivä vuoden ympäri, hitsaamista oli mutta kun mutta kun kaikki tehdään hyvin ja ruostesuojaus tehdään kunnolla niin menee monta vuotta ennen kun tarvii taas hitsailla ja kyseessä ei ole museoauto
No mie ajelen ja vanhemmala autolla ja jos kunnolla turraa alustan ruostereijät,
menee tosiaan monta katsastusta peräkkäin läpi. Vanhempaa koslaa meitsi
osaa jotenkuten korjailla, mutta näissä uudemmissa on vähän hankala, vaikka
mittaripanelia aukasta.
Sitten myöskin auton katsastaminen on hauskaa. Vanhemmat katsurit katselee
ammattimiestä kunnioittaen. Mutta nämä uudenpolven insinöörit kun tietää kaiken.
Siinnä kuulee hienoja termejä.
Taas on kesä koettanut ja otettu museoauto ajoon kesäliikenteeseen, on mukavaa ajella edullisella vakuutuksella eikä tänävuonna tarvitse katsastaakkaan, niinkuin muut tavikset tekevät.
Nyt vasta - mie olen ajellut jo maaliskuusta....
Enpä ole vielä ehtinyt museopelilläni ajella tänä vuonna...
Jotenkiin naurattaa koko juttu sillä itse en tota vanhusta edes kehtaa katsastaa, mutta kuiteskin aivan tyylikkäästi tolla kurvailen muiden seassa :) :) :)
Tuossa 1959 Chevrolet Bel Air kolaritestissä ei ollut edes moottoria paikallaan mikä olisi osaltaan vastustanut törmäysvoimia. 80-luvun autoissa oli jo jonkinlaiset suunnitellusti kokoonpainuvat alueet keulassa, ohjausakselikaan ei enää keihästänyt kuljettajaa kuten vielä 70-luvulla saattoi käydä.

Aikanaan 80-luvunkin autoilla ajettiin ihan täydelleen kaikki arkiajot siinä missä nykyään nykyautoillakin, minne niiden käyttökelpoisuus olisi kadonnut? Kolariin ei kannata joutua uudellakaan autolla, voihan käydä vaikka niin että tuleekin useampia osumia ja turvatyynyt laukeavat vain kerran...

Käytännön syistä ajan kuitenkin tällä hetkellä n. vuoden vanhalla pikkuautolla, aloitin kuitenkin autoiluni 80-luvun autolla ja se oli mielestäni aivan hyvä käyttöauto vaikkakin ruoste vaivasi. Nykyään voi osien saatavuuskin rueta jo hankaloittamaan arkea 80-luvun autolla ja osaako enää kukaan säätää kaasuttimiakaan tai korjata niitä?

Viimeiset kaasarit olivat jo melko monimutkaisia automaattirikastimineen, mustia rasioita, antureita, sähköjohtoja ja letkuja risteili kaasarin ympärillä kuin käärmeenpesässä, siihen vielä mekaanisia osia lisäksi niin on vaikeustasoa riittämiin vianhaussa.
musoautoilla on mukavaa ajaa kesärenkailla jopa joulu-helmikuussa :O)
Minä aina ajan, jos ei ole kosteta / liukasta.
JOs minä nyt ajan 20 L / sadalla vievällä "jenkkirotiskolla" 2000-3000 km kesässä,
niin ei siitä paljon hiilijalanjälkeä synny, verrattuna esim pariskuntaan jolla on pari bernin paimenkoiraa.
 /   /  /  / Sokeat museokatsastajat...

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Viikon keskustelluimmat

Tietoa mainosten kohdentamisesta