Toimiiko A2-ääni Nicam-laitteissa?

Perry The Platypus

Mä tutkin noita mun eri laitteideni käyttöohjeita enkä löytänyt sanallakaan mainintaa A2-äänestä (saksalainen stereo eli analoginen stereo), Nicamista (digitaalisesta stereosta) kyllä on juttua.

Hanskaako noi laitteet joissa on Nicam-dekooderi niin myös tuon A2-äänen? Mä tiedän että ne on eri asioita, mutta tuli vain mieleen että jos hyvin käy niin noissa Nicam-laitteissa olis vakiona myös A2.

Meinaan kun olis hankinnassa toi König stereo rf-modulaattori (se on sen verran edullinen, alta 50 euroa että tuskin mikään Nicam on joten luultavasti A2 stereo), niin siks pitää kysellä etukäteen.

Vain asiallisia vastauksia kiitos, niin ja en jaksa selittää syitä miksi oon tuollaisen modulaattorin hankkimassa.

12

226

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Walllzze

Tohon ei voi vastata asiallisesti, koska kysymys on suoraan peräsuolesta!

• yyyyyyyy

> Vain asiallisia vastauksia kiitos, niin ja en jaksa selittää syitä miksi oon tuollaisen modulaattorin hankkimassa.

Yritä jaksaa. Miksi et kytke laitteitasi suoraan telkkariin?

• Perry The Platypus

Mä juuri sanoin että en jaksa selittää syitä miksi olen tuollaista modulaattoria hankkimassa. Sitäpaitsi ymmärrys ja varsinkin luetun ymmärtäminen tuntuu olevan aika monella täällä hukassa, katso vaikka miten asiattoman vastauksen sain ensimmäiseksi, olen tosin ilmiantanut sen joten se vastaus saatetaan poistaa.

• ??????
        Perry The Platypus kirjoitti:

Mä juuri sanoin että en jaksa selittää syitä miksi olen tuollaista modulaattoria hankkimassa. Sitäpaitsi ymmärrys ja varsinkin luetun ymmärtäminen tuntuu olevan aika monella täällä hukassa, katso vaikka miten asiattoman vastauksen sain ensimmäiseksi, olen tosin ilmiantanut sen joten se vastaus saatetaan poistaa.

et jaksa selittää miksi kysyt jotain. miksi jonkun pitäisi jaksaa vastata??

• Perry The Platypus
        ?????? kirjoitti:

et jaksa selittää miksi kysyt jotain. miksi jonkun pitäisi jaksaa vastata??

No olkoon sitten kun kerran tivaat vastausta, siis tilanne on se että on iso omakotitalo jossa useita huoneita, digiboksi yhdessä huoneessa, boksissa kortti ja tuosta boksista pitäisi jakaa talon kaikkiin huoneisiin kuvaa. Ei onnistu millään scart-johdoilla, joten pakko käyttää modulaattoria. Oletko nyt tyytyväinen? Modulaattoreita saa alta kahden kympinkin mutta niissä ei ole stereoääntä, kun pistää kolmekymppiä lisää niin alkaa saamaan A2-stereomodulaattoreita (mm. König ja Goobay merkkisinä).

Tosin en ole itse saanut yhtään vastausta jossa kerrottais että onko kaikki Suomessa myydyt Nicam-laitteet varustettu myös A2-dekooderilla, tiedän siis että Nicam ja A2 ovat eri tekniikkaa (ensinmainittu digitaalinen ja jälkimmäinen on analoginen) mutta aikoinaan myytiin laitteita joissa on molemmat ja ajattelin että jospa noissa munkin ostamissani uudemmissa olis, vaikka A2:sta ei missään mainitakaan vaan vain Nicamista puhutaan. En viitsis ostaa jotain vain huomatakseni ettei se toimikaan mun laitteiden kanssa (tai siis toki toimii mutta ei odotetulla tavalla).

• A2 ei ole NICAMia...

A2 oli saksalaisten kehittämä kaksiääni/stereojärjestelmä, jossa perinteisen monoäänen kantoaallon lisäksi oli toinen kantoaalto, jossa 5,5 MHz:n kantoaallolla menee L R ja lisäkantoaallolla 5,742 MHz R-signaali. Tällä siirretään siis joko kaksi monokanava tai stereo, jossa kaivetaan tuosta 5,5 MHz monosta (L R) dekooderilla pelkkä L-kanava. http://www.qsl.net/zl1wtt/stereo.htm on pari enkooderiratkaisua.

http://www.etsi.org/deliver/etsi_en/300100_300199/300163/01.02.01_60/en_300163v010201p.pdf NICAM 728 on taas täysin digitaalinen monokanavan 5,5 MHz yläpuolella taajuudella 5,85 MHz lähetettävä paketti, joten sillä ei ole mitään yhteistä A2 järjestelmän kanssa. NICAMissa voi olla kaksi monokanavaa, stereokanavat tai monokanava dataa. NICAMissa oli digitaalisen signaalin takia käytettävissä enemmän dynamiikkaa, joten se oli hyvä parannus television analogiseen ääneen verrattuna. TV:n monoääni vastasi laadultaan ja ominaisuuksiltaan ULA-radion ääntä.

• Perry The Platypus

Tiedän tiedän että A2 ei ole sama asia kuin Nicam ja sen jo kerroinkin tuossa aloitusviestissäni.

• A2 ei ole NICAMia...
        Perry The Platypus kirjoitti:

Tiedän tiedän että A2 ei ole sama asia kuin Nicam ja sen jo kerroinkin tuossa aloitusviestissäni.

Ei näistä kannata hermostua, joten laitan nyt vielä lisää aiheesta:
        A2 oli saksalainen stereoäänijärjestelmä. Sitä kokeiltiin Suomessakin, mutta onneksi NICAM voitti kisan, mutta Saksaan se jäi käyttöön. König on varmaan saksalainen firma, joten se löytyy laitevalikoimasta?

Ensimmäisessä stereo-tv:ssäni oli A2 dekooderi. Ostin sen, kun halvalla sai (Poistomyynti, Nicam oli jo valittu Suomeen) ja sain samalla nauhurille kunnollisen katselulaitteen. Muuta iloa siitä ei ollut, mutta pari NICAM-nauhuria sillä katseltiin loppuun scartin kautta stereoääntä toistaen. TV-liikkeellä oli videovuokraamo, josta tuli aina "kaupan päälle" parin sadan videon katseluoikeus;)

Nykyisissä NICAM-vastaanottimissa saattaa olla A2 dekooderi valmiina, sillä yleensä vastaanottimet valmistetaan kattamaan koko EU-alue. Jos haluat käyttää vastaanottimesi A2 dekooderia, niin silloin joudut valitsemaan menusta vastaanottimen sijaintipaikaksi Saksan? Tutustu vastaanottimen menuun tai ohjekirjaan, ennen kuin tilaat modulaattoripakettia käyttöösi. Nicamilla et voita mitään, jos A2 järjestelmän stereoääni riittää.

• Perry The Platypus
        A2 ei ole NICAMia... kirjoitti:

Ei näistä kannata hermostua, joten laitan nyt vielä lisää aiheesta:
        A2 oli saksalainen stereoäänijärjestelmä. Sitä kokeiltiin Suomessakin, mutta onneksi NICAM voitti kisan, mutta Saksaan se jäi käyttöön. König on varmaan saksalainen firma, joten se löytyy laitevalikoimasta?

Ensimmäisessä stereo-tv:ssäni oli A2 dekooderi. Ostin sen, kun halvalla sai (Poistomyynti, Nicam oli jo valittu Suomeen) ja sain samalla nauhurille kunnollisen katselulaitteen. Muuta iloa siitä ei ollut, mutta pari NICAM-nauhuria sillä katseltiin loppuun scartin kautta stereoääntä toistaen. TV-liikkeellä oli videovuokraamo, josta tuli aina "kaupan päälle" parin sadan videon katseluoikeus;)

Nykyisissä NICAM-vastaanottimissa saattaa olla A2 dekooderi valmiina, sillä yleensä vastaanottimet valmistetaan kattamaan koko EU-alue. Jos haluat käyttää vastaanottimesi A2 dekooderia, niin silloin joudut valitsemaan menusta vastaanottimen sijaintipaikaksi Saksan? Tutustu vastaanottimen menuun tai ohjekirjaan, ennen kuin tilaat modulaattoripakettia käyttöösi. Nicamilla et voita mitään, jos A2 järjestelmän stereoääni riittää.

Joo, sori äkäistyminen. Johtui varmaan siitä että eka vastaus tässä ketjussa oli silkkaa piruilua (vastaaja nimittäin sanoi mun kysymykseni olevan peräsuolesta) ja ehkä sen takia hermot vähän kiristyi.

Asiaan, A2 varmaan riittänee koska tarkoitus ei ole tavoitella hifiä, mutta stereoääntä kumminkin joten Nicamia en tällä haavaa tarvitse ja lisäksi Nicam-modulaattorit lienee niin jumalattoman kalliita ettei kannata kun A2 rf- modulaattorin saa alle 50 eurolla.

Mä koitin myös tutkia todella tarkkaan noiden laitteiden ohjeita mutta en löytänyt mitään mainintaa asiasta, Nicam oli tosiaan mainittu kaikissa. Tai korjaus: yhden laitteen, JVC Hifi-videon, käyttöohjeessa on kyllä mainittu A2 vaihtoehtona Nicamille mutta minkään muun laitteen ohjeissa ei sitä kerrota. Tuli minullekin mieleen että jos se auttaisi että valitsisi maaksi Saksan ja jos se kytkisi television A2-dekooderin päälle.

• mua kiinnostais A2

Hei sä kun tunnut olevan perillä noista niin mitä tuossa sivulla tarkoittaa tuo L R / 2 ? Siis mua hämää tuo "jako kahteen" /2 tuossa. Mä tuon L R ymmärrän kyllä, eli se tarkoittaa summattua signaalia (ts. mono) eli vasen ja oikea kanava yhdistetään samaksi.

Vai tarkoittaako tuo "jako kahteen" siis sitä että se voi olla joko stereo tai kaksiääninen (siis kaksi monokanavaa, toisella voi olla esim- suomenkielinen ja toisella enkunkielinen selostus tms)?

Ja pitääkö se paikkansa että jotain noista kanavista vahvistetaan kaksinkertaiseksi tossa enkoodausvaiheessa? Kun jossain A2-selostuksessa olen nähnyt myös kertomerkkejäkin.

• Monoääni puolitetaan
        mua kiinnostais A2 kirjoitti:

Hei sä kun tunnut olevan perillä noista niin mitä tuossa sivulla tarkoittaa tuo L R / 2 ? Siis mua hämää tuo "jako kahteen" /2 tuossa. Mä tuon L R ymmärrän kyllä, eli se tarkoittaa summattua signaalia (ts. mono) eli vasen ja oikea kanava yhdistetään samaksi.

Vai tarkoittaako tuo "jako kahteen" siis sitä että se voi olla joko stereo tai kaksiääninen (siis kaksi monokanavaa, toisella voi olla esim- suomenkielinen ja toisella enkunkielinen selostus tms)?

Ja pitääkö se paikkansa että jotain noista kanavista vahvistetaan kaksinkertaiseksi tossa enkoodausvaiheessa? Kun jossain A2-selostuksessa olen nähnyt myös kertomerkkejäkin.

L R /2 tarkoitetaan sitä, että summasignaalin taso tuplaantuu, jos L- ja R- kanavissa sattuu olemaan samanvaiheiset signaalit. Puolittamalla summatun signaalin taso ollaan taas takaisin normin puitteissa. CH1 menee analogisen tv:n monokanavaan, jonka kaikki tv:t ilmaisevat. Näin ollen koetetaan monokanavan äänitaso pitää vakiona, oli ohjelma sitten stereota, monoa tai kaksiäänilähetystä. Samanlaista "säätöä" joutuu käyttämään NICAM-stereon kanssa, kun sen logiikasta otetaan ääni ulos lähettimen monokanavaa varten.

A2 -järjestelmässä on kaksi "monolähetintä", joiden välittämä ääni valitaan logiikalla ja logiikan ohjaustieto välitetään vastaanottimeen. Se rakentaa näistä kantoaalloista ohjaustiedon perusteella joko mono-, stereo- tai kaksiäänen katsojan kuultavaksi. Ominaisuuksiltaan TV:n analoginen ääni vastaa ULA-lähetyksen ääntä, sillä siinä käytetään samaa 50 mikrosekunnin esikorostusta.

• mua kiinnostais A2
        Monoääni puolitetaan kirjoitti:

L R /2 tarkoitetaan sitä, että summasignaalin taso tuplaantuu, jos L- ja R- kanavissa sattuu olemaan samanvaiheiset signaalit. Puolittamalla summatun signaalin taso ollaan taas takaisin normin puitteissa. CH1 menee analogisen tv:n monokanavaan, jonka kaikki tv:t ilmaisevat. Näin ollen koetetaan monokanavan äänitaso pitää vakiona, oli ohjelma sitten stereota, monoa tai kaksiäänilähetystä. Samanlaista "säätöä" joutuu käyttämään NICAM-stereon kanssa, kun sen logiikasta otetaan ääni ulos lähettimen monokanavaa varten.

A2 -järjestelmässä on kaksi "monolähetintä", joiden välittämä ääni valitaan logiikalla ja logiikan ohjaustieto välitetään vastaanottimeen. Se rakentaa näistä kantoaalloista ohjaustiedon perusteella joko mono-, stereo- tai kaksiäänen katsojan kuultavaksi. Ominaisuuksiltaan TV:n analoginen ääni vastaa ULA-lähetyksen ääntä, sillä siinä käytetään samaa 50 mikrosekunnin esikorostusta.

Tarkoitat tuolla logiikalla ja sen ohjaustiedolla ilmeisesti tuota pilot-signaalia joka on 0 Hz kun lähetyksessä on monoääni, 117.5 Hz kun stereoääni ja 274.1 Hz kun 2-ääninen, esim. selostus kahdella kielellä?

Tuosta tason puolituksesta niin tehdäänkö se summasignaalin tason puolitus aina eli kiinteästi kun stereoääni käytössä vai vain tietyissä olosuhteissa ja kontrolloidaanko sitä tasoa tossa systeemissä eli vahtiiko joku piiri sitä vai mistä se tietää sen olevan samanvaiheinen ja osaa sitten puolittaa sen?

Sitä en osaa päätellä miten vastaanotin osaa monosignaalista kaivaa sen vasemman kanavan informaation, kun yleensä monoa ei saa stereoksi muutettua mitenkään.. Tietokoneissa tietysti vähän eri juttu sen joint stereon kanssa, koska se signaaliero vasemman ja oikean välillä kyllä tallennetaan erikseen esim. siihen mp3-tiedostoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      126
      3943
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      40
      2436
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      73
      2396
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2302
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      43
      2059
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      78
      1630
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      79
      1566
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      12
      1274
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      71
      1097
    10. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1091
    Aihe