Mikä on tämä pursi seurojen syvin idea?Kun veneilijöitä kuulee,on niitten kokemukset aika miinusta pursi friikkeihin.Olen keskimoottori veneilijä saimahalla,ja hienosti menee.Paikallisella P-seuralla vieraillessa en havainnut friikkiyttä.Kuitenkin kun en ole järjestö ihminen,en välttämättä kaipaa moisia (raameja.)Mitäs muut?
Pursiseura?
108
578
Vastaukset
- Sea Horse
Tietysti näitä pursiseurojakin on joka lähtöön ja monilla se mielikuva että ne on
elitistisiä seuroja jossa kaulusköyhällistö istuu konjakilla, mutta on niitä myös
hyvin toimivia pursiseuroja joiden laitureissa on turvallista pitää venettä.
Koska maksua vasten saa valvotun venepaikan, se on sitten jokaisen oma asia
jos haluaa osallistua kerhon illanistujaisiin tai veneillä sekin aika. - Seurat erilaisia
Ideoita on monenlaisia kuten on seurojakin.
Kilpapurjehdus vaatii sen että kuuluu seuraan joten osa seuroista panostaa kilpapurjehdukseen.
Osa seuroista on ns. kotisatamaseuroja eli tärkein asia on kotisataman ylläpito (eli laituripaikan tarjonta).
Osa seuroista taas keskittyy saaripaikkojen hankintaan ja ylläpitoon.
Osa seuroista panostaa koulutukseen, osa yhdessä toimimiseen, osa matkapurjehdukseen jne.
Sitten on tietysti seuroja jotka tekevät vähän kaikkea edellä mainittua (suurin osa seuroista). - ER#¤%%
Jos purjehtii kilpaa, pitää olla purjehdussseuran jäsen se on se syvin idea (vapaamatkustajia ei kilpailuissa suvaita, typerä asenne, joka entisestään tukahduttaa kilpapurjehdusta suomessa), muuten helpompaa ja mukavampaa on hoitaa veneen hallinta omin voimin. Ei ole riippuvainen seuran systeemeistä ja monessa seurassa katsatus otetaan turhan tosissaan.. Ei ole järkeä joka vuosi tarkistutttaa sammutinta ja 5 vuoden välein ostella raketteja, joita ei koskaan käytä. Raketteja tehokkaampi hätävaruste rannikolla on toimiva gsm puhelin, avomerellä sateliittipuhelin.
- Seuroja on erilaisia
On se nyt kuitenkin ihan reilua että kilpapurjehduksen harrastajat yhdessä maksavat harrastuksensa eikä todellakaan suvaita vapaamatkustajia. Näinhän se on muissakin kilpaurheilulajeissa.
Sammutin on lakisäänteisesti pakko tarkastuttaa joka vuosi kuitenkin.
Vaikka kuuluisikin seuraan ei tarvitse millään tavalla olla riippuvainen seuran systeemeistä (mitä tämä sitten tarkoittaakaan).
Puhelin on hyvä hätävaruste sekin mutta jos pitää ilmoittaa hädästään lähistöllä oleville niin kenellepäs soitatkaan? Seuroja on erilaisia kirjoitti:
On se nyt kuitenkin ihan reilua että kilpapurjehduksen harrastajat yhdessä maksavat harrastuksensa eikä todellakaan suvaita vapaamatkustajia. Näinhän se on muissakin kilpaurheilulajeissa.
Sammutin on lakisäänteisesti pakko tarkastuttaa joka vuosi kuitenkin.
Vaikka kuuluisikin seuraan ei tarvitse millään tavalla olla riippuvainen seuran systeemeistä (mitä tämä sitten tarkoittaakaan).
Puhelin on hyvä hätävaruste sekin mutta jos pitää ilmoittaa hädästään lähistöllä oleville niin kenellepäs soitatkaan?Ehkä tulkitsin väärin, mutta päättelin tuon "seuran systeemien" viitanneen lähinnä katsastukseen; monella seurallahan on sääntönä, että seuraan kuuluvien veneiden pitää olla katsastettuja. Ja on tietysti muitakin asioita, joita jokin seura voi vaatia tekemään tietyllä tavalla.
Sammutintarkastus on kuitenkin tosiaan lakisääteinen juttu ja sen laiminlyönnistä tulee sakot, jos sattuu virkamies kohdalle. Itselleni on käynyt kai kahdesti tällä vuosituhannella, että merivartija tai poliisi on leiman katsonut. Aiemminhan niitä ei pahemmin katseltu.
Hätäraketeista vs. puhelin olen kyllä samaa mieltä edellisen (siis sen ER-alkuisen) kanssa. Ainakin Itämerellä liikkuessa ne ovat aika joutavia; niistä on teoreettistakin hyötyä vain, jos joku on näköetäisyydellä ja välittää näkemästään. Soihtuja pidän hyödyllisempinä, koska niillä voi osoittaa sijaintiaan sitten, kun on saanut vaikkapa puhelimella auttajat lähelle.
Ylipäätään olen itse sitä mieltä, että hätätilanteessa apua pyydetään viranomaisilta eikä umpimähkään yritetä huudella, jos joku ohikulkija sattuisi olemaan kiinnostunut, osaava ja pystyvä auttamaan.- Itse saa valita
Perhepurjehtija kirjoitti:
Ehkä tulkitsin väärin, mutta päättelin tuon "seuran systeemien" viitanneen lähinnä katsastukseen; monella seurallahan on sääntönä, että seuraan kuuluvien veneiden pitää olla katsastettuja. Ja on tietysti muitakin asioita, joita jokin seura voi vaatia tekemään tietyllä tavalla.
Sammutintarkastus on kuitenkin tosiaan lakisääteinen juttu ja sen laiminlyönnistä tulee sakot, jos sattuu virkamies kohdalle. Itselleni on käynyt kai kahdesti tällä vuosituhannella, että merivartija tai poliisi on leiman katsonut. Aiemminhan niitä ei pahemmin katseltu.
Hätäraketeista vs. puhelin olen kyllä samaa mieltä edellisen (siis sen ER-alkuisen) kanssa. Ainakin Itämerellä liikkuessa ne ovat aika joutavia; niistä on teoreettistakin hyötyä vain, jos joku on näköetäisyydellä ja välittää näkemästään. Soihtuja pidän hyödyllisempinä, koska niillä voi osoittaa sijaintiaan sitten, kun on saanut vaikkapa puhelimella auttajat lähelle.
Ylipäätään olen itse sitä mieltä, että hätätilanteessa apua pyydetään viranomaisilta eikä umpimähkään yritetä huudella, jos joku ohikulkija sattuisi olemaan kiinnostunut, osaava ja pystyvä auttamaan.Niin, monella seuralla on joitain omia systeemejä joita pitää noudattaa. Toisaalta monella ei ole joten kukin voi valita sellaisen seuran joka miellyttää. Toki voi olla kuulumatta seuraankin jos siltä tuntuu.
Hätätilanteita on monenlaisia. Joissain on aikaa odotella viranomaisten paikalletuloa. Toisissa ei. Itse kukin voi päättää kuinka paljon mihinkin varautuu.
Jos näkee vaikka palavan veneen niin eiköhän sentään jokainen ole kiinnostunut, osaava ja pystyvä auttamaan. Viranomaisten tullessa paikalle taitaa venepalo olla jo ohi. - VHF+Raketit
Perhepurjehtija kirjoitti:
Ehkä tulkitsin väärin, mutta päättelin tuon "seuran systeemien" viitanneen lähinnä katsastukseen; monella seurallahan on sääntönä, että seuraan kuuluvien veneiden pitää olla katsastettuja. Ja on tietysti muitakin asioita, joita jokin seura voi vaatia tekemään tietyllä tavalla.
Sammutintarkastus on kuitenkin tosiaan lakisääteinen juttu ja sen laiminlyönnistä tulee sakot, jos sattuu virkamies kohdalle. Itselleni on käynyt kai kahdesti tällä vuosituhannella, että merivartija tai poliisi on leiman katsonut. Aiemminhan niitä ei pahemmin katseltu.
Hätäraketeista vs. puhelin olen kyllä samaa mieltä edellisen (siis sen ER-alkuisen) kanssa. Ainakin Itämerellä liikkuessa ne ovat aika joutavia; niistä on teoreettistakin hyötyä vain, jos joku on näköetäisyydellä ja välittää näkemästään. Soihtuja pidän hyödyllisempinä, koska niillä voi osoittaa sijaintiaan sitten, kun on saanut vaikkapa puhelimella auttajat lähelle.
Ylipäätään olen itse sitä mieltä, että hätätilanteessa apua pyydetään viranomaisilta eikä umpimähkään yritetä huudella, jos joku ohikulkija sattuisi olemaan kiinnostunut, osaava ja pystyvä auttamaan.Omapahan on asiasi, jos tuollaisella asenteella olet varustettu. Tai ei se nyt ihan pelkästään sinun asiasi ole - se koskettaa kovasti myös kaikkia muita henkilöitä, jotka sattuvat olemaan veneessäsi silloin, kun oikeasti joudutte merihätään pahassa paikassa. Itse en ainakaan toivo joutuvani merihätään vain kännykällä ja punasoihdulla varustetussa veneessä.
Joskus merihädäsä on muutakin tekemistä kuin alkaa soittelemaan kännykällä. DSC-VHF:n distress-nappulan painaminen saattaa hätäsi ja sijaintisi (kunhan VHF:si on GPS:ään kytketty) sekä viranomaisten että VHF:n kantaman sisällä liikkuvien aluksien tietoon. Hätärakettikin varmasti huomataan kauempaakin ja ohjaavat viranomaiset/lähialueen alukset oikeaan suuntaan. Punasoihtua voit heilutella sitten, kun on pelastajia näkyvissä taivaanrannassa tai ne kurkistelevat saaren takaa. - VHF+Raketit
VHF+Raketit kirjoitti:
Omapahan on asiasi, jos tuollaisella asenteella olet varustettu. Tai ei se nyt ihan pelkästään sinun asiasi ole - se koskettaa kovasti myös kaikkia muita henkilöitä, jotka sattuvat olemaan veneessäsi silloin, kun oikeasti joudutte merihätään pahassa paikassa. Itse en ainakaan toivo joutuvani merihätään vain kännykällä ja punasoihdulla varustetussa veneessä.
Joskus merihädäsä on muutakin tekemistä kuin alkaa soittelemaan kännykällä. DSC-VHF:n distress-nappulan painaminen saattaa hätäsi ja sijaintisi (kunhan VHF:si on GPS:ään kytketty) sekä viranomaisten että VHF:n kantaman sisällä liikkuvien aluksien tietoon. Hätärakettikin varmasti huomataan kauempaakin ja ohjaavat viranomaiset/lähialueen alukset oikeaan suuntaan. Punasoihtua voit heilutella sitten, kun on pelastajia näkyvissä taivaanrannassa tai ne kurkistelevat saaren takaa.Tämä yo. vastaus oli siis vastine nimimerkille "Perhepurjehtija".
KOrjattakoon nyt vielä, että en kuitenkaan väheksy kännykkää. Se on hyvä tapa hälyttää apua paikalle silloin, kun sinulla on aikaa ja mahdollisuus jutella puhelimessa. Mutta se ei saa olla ainoa väline hälyttää apua.
Raketit tai DSC-VHF on kuitenkin aika halpa hinta omasta ja läheisten hengestä... - 5566444
VHF+Raketit kirjoitti:
Tämä yo. vastaus oli siis vastine nimimerkille "Perhepurjehtija".
KOrjattakoon nyt vielä, että en kuitenkaan väheksy kännykkää. Se on hyvä tapa hälyttää apua paikalle silloin, kun sinulla on aikaa ja mahdollisuus jutella puhelimessa. Mutta se ei saa olla ainoa väline hälyttää apua.
Raketit tai DSC-VHF on kuitenkin aika halpa hinta omasta ja läheisten hengestä...Fiksu purjehtia ei joudu merihätään itämerellä, muuta kuin omaa tyhmyyttään. PISTE.
- 5566444+1
5566444 kirjoitti:
Fiksu purjehtia ei joudu merihätään itämerellä, muuta kuin omaa tyhmyyttään. PISTE.
5566444: Tämä selvä ;) Et viitsisi hiukan perustella.
- 21
VHF+Raketit kirjoitti:
Tämä yo. vastaus oli siis vastine nimimerkille "Perhepurjehtija".
KOrjattakoon nyt vielä, että en kuitenkaan väheksy kännykkää. Se on hyvä tapa hälyttää apua paikalle silloin, kun sinulla on aikaa ja mahdollisuus jutella puhelimessa. Mutta se ei saa olla ainoa väline hälyttää apua.
Raketit tai DSC-VHF on kuitenkin aika halpa hinta omasta ja läheisten hengestä...Raketit olisivat halpa hinta, jos niistä olisi jotain hyötyä. Tilastot eivät tue oletusta. Siksipä kai kolmosluokan katsastusvaatimuksia muutettiin jo viime vuonna niin, että raketit voi korvata soihduilla. Ja TUL (jolla kuulemma yhä on oma katsastussysteeminsä käytössä) luopui rakettivaatimuksesta kokonaan. Kuulemani mukaan perusteluna oli Merivartioston lausuma, että heillä ei vuosiin ole yhtä ainutta tapausta, jossa hätärakettihavaintoon perustuva hälytys olisi ollut aiheellinen.
- 21
21 kirjoitti:
Raketit olisivat halpa hinta, jos niistä olisi jotain hyötyä. Tilastot eivät tue oletusta. Siksipä kai kolmosluokan katsastusvaatimuksia muutettiin jo viime vuonna niin, että raketit voi korvata soihduilla. Ja TUL (jolla kuulemma yhä on oma katsastussysteeminsä käytössä) luopui rakettivaatimuksesta kokonaan. Kuulemani mukaan perusteluna oli Merivartioston lausuma, että heillä ei vuosiin ole yhtä ainutta tapausta, jossa hätärakettihavaintoon perustuva hälytys olisi ollut aiheellinen.
Jäi mainitsematta: satun tietämään tapauksen, jossa hätäraketteja ammuttiin tositilanteessa eikä kukaan nähnyt. Tai jos näki, ei välittänyt.
- Itse saa valita
21 kirjoitti:
Jäi mainitsematta: satun tietämään tapauksen, jossa hätäraketteja ammuttiin tositilanteessa eikä kukaan nähnyt. Tai jos näki, ei välittänyt.
Uskon kyllä että kaikkia hätäraketteja ei havaita. Sitä en kyllä usko ettei havaitsija välittäisi.
Mikään hälytysjärjestelmä ei toimi sataprosenttisesti. On tapauksia joissa puhelimella ei saatu hälytettyä apua koska ei ollut kenttää, akku oli loppu, puhelin oli kastunut yms. Ei näiden tapausten esiintyminen tarkoita etteikö puhelin olisi ihan hyödyllinen hätäväline.
Mutta edelleenkin olen sitä mieltä että kukin päättäköön itse mitä tarvitsee ja mitä ei. Kunhan nyt kuitenkin tiedostaa eri välineiden hyvät ja huonot puolet.
Niin ja tähän seurakysymykseen palatakseni: tiedän seuroja jotka eivät vaadi veneiltään katsastusta. Jos siis haluaa kuulua seuraan mutta ei halua katsastaa venettään niin sekin on mahdollista. Kukin valitkoon itselleen sopivan vaihtoehdon. - 44325626777
5566444+1 kirjoitti:
5566444: Tämä selvä ;) Et viitsisi hiukan perustella.
Perustelu, Itämeri on Tuusulanjärveen rinnastettava sisäjärvi, jonka sääolosuhteet on hyvin ennustettavissa parin kolmen päivän päähän, jossa ajassa on suurimmalla osalla purjeveneistä on rannikon lähellä ja vaikka uimalla pääsee rantaan jos ei muuten.
- VHF+Raketit
44325626777 kirjoitti:
Perustelu, Itämeri on Tuusulanjärveen rinnastettava sisäjärvi, jonka sääolosuhteet on hyvin ennustettavissa parin kolmen päivän päähän, jossa ajassa on suurimmalla osalla purjeveneistä on rannikon lähellä ja vaikka uimalla pääsee rantaan jos ei muuten.
Kyllä keskeltä Itämerta on pitkä matka uida rantaan. No ehkä tämä 60-vuotias yhdysvaltalaisuimari siihen heinäkuun lämpiminä päivinä pystyisi...
Yhtä hyvin voit joutua merihätään Tuusulanjärvelläkin. Kyllä kokeneetkin merenkävijät voivat hätään joutua. Fiksu merenkävijä voi tottakai pienentää riskiään joutua merihätään huoltamalla alustaan, seuraamalla säätietoja aktiivisesti yms. mutta kaikkia merenkulkuun liittyviä riskejä ei voi koskaan poistaa - tai silloin istut turvallisesti lämpöisen takkatulen ääressä neljän seinän sisällä. - 17+20
Itse saa valita kirjoitti:
Uskon kyllä että kaikkia hätäraketteja ei havaita. Sitä en kyllä usko ettei havaitsija välittäisi.
Mikään hälytysjärjestelmä ei toimi sataprosenttisesti. On tapauksia joissa puhelimella ei saatu hälytettyä apua koska ei ollut kenttää, akku oli loppu, puhelin oli kastunut yms. Ei näiden tapausten esiintyminen tarkoita etteikö puhelin olisi ihan hyödyllinen hätäväline.
Mutta edelleenkin olen sitä mieltä että kukin päättäköön itse mitä tarvitsee ja mitä ei. Kunhan nyt kuitenkin tiedostaa eri välineiden hyvät ja huonot puolet.
Niin ja tähän seurakysymykseen palatakseni: tiedän seuroja jotka eivät vaadi veneiltään katsastusta. Jos siis haluaa kuulua seuraan mutta ei halua katsastaa venettään niin sekin on mahdollista. Kukin valitkoon itselleen sopivan vaihtoehdon.en näe mitään sytä olla uskomatta, etteikö hätäraketin havaitsija saattaisi olla välittämättä. Ensinnäkin, ei ole täysin selvää, että kaikki tunnistavat hätärakettia sellaisen nähdessäänkään. Toiseksi, kun monet luultavasti tietävät tuon aiemmin mainitun jutun eli käytännössä jokseenkin kaikki viime vuosina ammutut hätäraketit ovat olleet ilkivaltaa, he saattavat hyvinkin arvella siitä olevan jälleen kyse. Ja kolmanneksi, saattavat olla joka tapauksessa täysin piittaamatta asiasta.
- 16
44325626777 kirjoitti:
Perustelu, Itämeri on Tuusulanjärveen rinnastettava sisäjärvi, jonka sääolosuhteet on hyvin ennustettavissa parin kolmen päivän päähän, jossa ajassa on suurimmalla osalla purjeveneistä on rannikon lähellä ja vaikka uimalla pääsee rantaan jos ei muuten.
Sinulta jää nyt huomioimatta se, että merihätään joudutaan (ja vieläpä useimmiten) muiden tekijöiden kuin sään vuoksi. Vaikka unohdettaisiin ne typerimmät eli polttoaineen loppumiset (joita en saata käsittää), niin erilaisia teknisiä ongelmia, kiveenajoja, venepaloja jne. riittää.
- Epätäydellistä
17+20 kirjoitti:
en näe mitään sytä olla uskomatta, etteikö hätäraketin havaitsija saattaisi olla välittämättä. Ensinnäkin, ei ole täysin selvää, että kaikki tunnistavat hätärakettia sellaisen nähdessäänkään. Toiseksi, kun monet luultavasti tietävät tuon aiemmin mainitun jutun eli käytännössä jokseenkin kaikki viime vuosina ammutut hätäraketit ovat olleet ilkivaltaa, he saattavat hyvinkin arvella siitä olevan jälleen kyse. Ja kolmanneksi, saattavat olla joka tapauksessa täysin piittaamatta asiasta.
Kaikkihan on tietysti mahdollista. Ei silti taida olla tiedossa yhtään tapausta (uudenvuodenöitä lukuunottamatta) jolloin raketti olisi nähty mutta ei olisi välitetty.
No, joka tapauksessa missään asiassa ei ole täydellistä järjestelmää. - 17+20
Epätäydellistä kirjoitti:
Kaikkihan on tietysti mahdollista. Ei silti taida olla tiedossa yhtään tapausta (uudenvuodenöitä lukuunottamatta) jolloin raketti olisi nähty mutta ei olisi välitetty.
No, joka tapauksessa missään asiassa ei ole täydellistä järjestelmää.Tuota, nyt mennään sellaiselle alueelle, jossa puhut todistamattomia. On aika selvää, ettei "tiedossa" ole tapauksia, joissa raketista ei olisi välitetty, koska ne johtaisivat herkästi syytteeseen ja ne, jotka tunnistavat hätäraketin sellaisen nähdessään, sen myös luultavasti tietävät ja ovat siksi vaiti, jos ovat viitanneet kintaalla. Taas ne, jotka eivät tunnista, eivät siitä luultavasti tule puhuneeksi, koska eivät tiedä sitä nähneensä.
Kauppamerenkulun historia tuntee paljonkin tapauksia, joissa alusten väitetään olleen välittämättä hätämerkeistä ja joitain tuomioitakin; minusta on aika perusteltua olettaa, että huviveneilyn puolella sellaiset tapaukset ovat vähintään yhtä yleisiä.
Muistan muuten seuraanneeni joitain vuosia sitten nettikeskustelua, jossa nimenomaan syytettiin muita välinpitämättömyydestä nähtyihin hätämerkkeihin. Kyse ei ollut raketeista vaan käsillä annetuista merkeistä ja keskustelussa esitettiin, luultavasti täysin oikein, ettei ole lainkaan varmaa, että edes niitä mahdollisesti huomanneille tuli mieleen kyseessä olleen hätämerkkien. Toki olettaisin, että rakettimerkki tajutaan paremmin kuin käsimerkit. - Todennäköisesti :)
17+20 kirjoitti:
Tuota, nyt mennään sellaiselle alueelle, jossa puhut todistamattomia. On aika selvää, ettei "tiedossa" ole tapauksia, joissa raketista ei olisi välitetty, koska ne johtaisivat herkästi syytteeseen ja ne, jotka tunnistavat hätäraketin sellaisen nähdessään, sen myös luultavasti tietävät ja ovat siksi vaiti, jos ovat viitanneet kintaalla. Taas ne, jotka eivät tunnista, eivät siitä luultavasti tule puhuneeksi, koska eivät tiedä sitä nähneensä.
Kauppamerenkulun historia tuntee paljonkin tapauksia, joissa alusten väitetään olleen välittämättä hätämerkeistä ja joitain tuomioitakin; minusta on aika perusteltua olettaa, että huviveneilyn puolella sellaiset tapaukset ovat vähintään yhtä yleisiä.
Muistan muuten seuraanneeni joitain vuosia sitten nettikeskustelua, jossa nimenomaan syytettiin muita välinpitämättömyydestä nähtyihin hätämerkkeihin. Kyse ei ollut raketeista vaan käsillä annetuista merkeistä ja keskustelussa esitettiin, luultavasti täysin oikein, ettei ole lainkaan varmaa, että edes niitä mahdollisesti huomanneille tuli mieleen kyseessä olleen hätämerkkien. Toki olettaisin, että rakettimerkki tajutaan paremmin kuin käsimerkit.Minulla on hieman parempi usko muiden veneilijöiden ja saaristolaisten vastuullisuuteen mutta ei kinastella siitä.
Todetaan sitten näin:
todennäköisyys sille, että joku lähistöllä oleva näkee (ja välittää) hätäraketit on paljon suurempi kuin todennäköisyys sille, että joku lähistöllä oleva kuulee (ja välittää) hätäkeskukseen soitetun hätäpuhelun. - 17+20
Todennäköisesti :) kirjoitti:
Minulla on hieman parempi usko muiden veneilijöiden ja saaristolaisten vastuullisuuteen mutta ei kinastella siitä.
Todetaan sitten näin:
todennäköisyys sille, että joku lähistöllä oleva näkee (ja välittää) hätäraketit on paljon suurempi kuin todennäköisyys sille, että joku lähistöllä oleva kuulee (ja välittää) hätäkeskukseen soitetun hätäpuhelun.Joo, mutta eihän sillä lähistölläolevien tekemisellä ole mitään merkitystä, jos ja kun hätäpuhelu on mennyt läpi.
(Minulla on itse asiassa eräiden tuntemieni, lähinnä vakaviin selkävammoihin liittyvien, tapausten vuoksi jopa vahvasti sellainen asenne, että EN halua "rivikansalaisten" yrittävän auttaa itseäni vaan luotan viranomaisten, ammattilaisten, toimintaan.) - Odottavan aika
17+20 kirjoitti:
Joo, mutta eihän sillä lähistölläolevien tekemisellä ole mitään merkitystä, jos ja kun hätäpuhelu on mennyt läpi.
(Minulla on itse asiassa eräiden tuntemieni, lähinnä vakaviin selkävammoihin liittyvien, tapausten vuoksi jopa vahvasti sellainen asenne, että EN halua "rivikansalaisten" yrittävän auttaa itseäni vaan luotan viranomaisten, ammattilaisten, toimintaan.)"Joo, mutta eihän sillä lähistölläolevien tekemisellä ole mitään merkitystä, jos ja kun hätäpuhelu on mennyt läpi."
Ja pöh!!
Lähellä olevat ovat paikalla minuuteissa, viranomaisten apu nopeimmillaan puolessa tunnissa (jos ei nyt ihan pelastusaluksen vieressä satu olemaan).
Puoli tuntia on piiiitkä aika odotella palavassa veneessä. Jos se nyt sitten sattuu pysymään pinnalla edes viittä minuuttia. - 536767788
VHF+Raketit kirjoitti:
Kyllä keskeltä Itämerta on pitkä matka uida rantaan. No ehkä tämä 60-vuotias yhdysvaltalaisuimari siihen heinäkuun lämpiminä päivinä pystyisi...
Yhtä hyvin voit joutua merihätään Tuusulanjärvelläkin. Kyllä kokeneetkin merenkävijät voivat hätään joutua. Fiksu merenkävijä voi tottakai pienentää riskiään joutua merihätään huoltamalla alustaan, seuraamalla säätietoja aktiivisesti yms. mutta kaikkia merenkulkuun liittyviä riskejä ei voi koskaan poistaa - tai silloin istut turvallisesti lämpöisen takkatulen ääressä neljän seinän sisällä.Ei mitenkään joudu merihätään tuusulanjärvellä tai siihen rinnastettavalla itämeri nimisellä murtovesialtaalla, jos seuraa säätä, muita aluksia ja pitää kamat ja itsensä kunnossa ja virkeänä. Väsymys on ihmisen suurin uhka, väsyneenä tulee mokattua missä tahansa.
- 2345677
16 kirjoitti:
Sinulta jää nyt huomioimatta se, että merihätään joudutaan (ja vieläpä useimmiten) muiden tekijöiden kuin sään vuoksi. Vaikka unohdettaisiin ne typerimmät eli polttoaineen loppumiset (joita en saata käsittää), niin erilaisia teknisiä ongelmia, kiveenajoja, venepaloja jne. riittää.
Sitte vaan listaat ne muut syyt, jos jätetään typerimmät pois. Ei niitä ole, kaikki syyt ovat typeriä, jos joutuu jossain murtovesialtaalla merihätään.
- 16
2345677 kirjoitti:
Sitte vaan listaat ne muut syyt, jos jätetään typerimmät pois. Ei niitä ole, kaikki syyt ovat typeriä, jos joutuu jossain murtovesialtaalla merihätään.
-tulipalo
-vuoto esim. venttiilin hajoamisen vuoksi
-muu materiaalivika
-vakava mastovaurio
-erityisesti yksinpurjehtijalla esim. sairaskohtaus
-yhteentörmäys
-karilleajo
-törmääminen uppotukkiin tms. vedenalaiseen merkitsemättömään kohteeseen
-jne jne
Vaikka olisit miten huolellisesti varustautunut, et voi mitenkään varmistautua siitä, ettei mitään noista tapahdu. Paitsi tietysti lopettamalla veneilyn ja pysymällä kuivalla maalla. Esimerkiksi yhteentörmäys voi tapahtua täysin itsestäsi riippumattomista syistä toisen osapuolen virheen vuoksi. Vrt. viimekesäinen ison moottoriveneen ja Sunwindin törmäys Saaristomerellä.
Samoin kaluston täydellisestä eheydestä ei voi täydellisesti varmistautua normaalin veneilijän käytettävissä olevin keinoin. - 1383746587346y387rhe
16 kirjoitti:
-tulipalo
-vuoto esim. venttiilin hajoamisen vuoksi
-muu materiaalivika
-vakava mastovaurio
-erityisesti yksinpurjehtijalla esim. sairaskohtaus
-yhteentörmäys
-karilleajo
-törmääminen uppotukkiin tms. vedenalaiseen merkitsemättömään kohteeseen
-jne jne
Vaikka olisit miten huolellisesti varustautunut, et voi mitenkään varmistautua siitä, ettei mitään noista tapahdu. Paitsi tietysti lopettamalla veneilyn ja pysymällä kuivalla maalla. Esimerkiksi yhteentörmäys voi tapahtua täysin itsestäsi riippumattomista syistä toisen osapuolen virheen vuoksi. Vrt. viimekesäinen ison moottoriveneen ja Sunwindin törmäys Saaristomerellä.
Samoin kaluston täydellisestä eheydestä ei voi täydellisesti varmistautua normaalin veneilijän käytettävissä olevin keinoin.Juuri näin!
- 100 %
21 kirjoitti:
Jäi mainitsematta: satun tietämään tapauksen, jossa hätäraketteja ammuttiin tositilanteessa eikä kukaan nähnyt. Tai jos näki, ei välittänyt.
Jos joku menetelmä ei sataprosennttisesti toimi, sitä ei kannata käyttää, niinkö? Onko mahdollisesti tiedossa tapauksia, joissa hätäpuhelua on yritetty kentän katvealueelta, kastuneella puhelimella tai loppuun käytetyllä akulla? Noin äkkiseltään tulee mieleen tapaus muutaman vuoden sisällä, jossa ajelehdittiin Maarianhaminan eteläpuolella kohti saarta, mutta tarkempaa sijaintia ei osattu antaa ja se akkukin lopahti pian sen "jossain täälläpäin merihädässä"-ilmoituksen jälkeen. Olisiko sekä vyö että henkselit sittenkin parempi?
Mitäs varten muuten tositilanteessa ammuttiin raketteja, eikä soitettu kännykällä? - 5566544
16 kirjoitti:
-tulipalo
-vuoto esim. venttiilin hajoamisen vuoksi
-muu materiaalivika
-vakava mastovaurio
-erityisesti yksinpurjehtijalla esim. sairaskohtaus
-yhteentörmäys
-karilleajo
-törmääminen uppotukkiin tms. vedenalaiseen merkitsemättömään kohteeseen
-jne jne
Vaikka olisit miten huolellisesti varustautunut, et voi mitenkään varmistautua siitä, ettei mitään noista tapahdu. Paitsi tietysti lopettamalla veneilyn ja pysymällä kuivalla maalla. Esimerkiksi yhteentörmäys voi tapahtua täysin itsestäsi riippumattomista syistä toisen osapuolen virheen vuoksi. Vrt. viimekesäinen ison moottoriveneen ja Sunwindin törmäys Saaristomerellä.
Samoin kaluston täydellisestä eheydestä ei voi täydellisesti varmistautua normaalin veneilijän käytettävissä olevin keinoin.-tulipalo
Syttyy purje´veneessä toilalusta
-vuoto esim. venttiilin hajoamisen vuoksi
Tukitaan nopeastii puutaipeilla etc, kuulu taraskus läpivienti kunnot joka vuosi. oma moka jos hajoaa.
-muu materiaalivika
Niin mikä se sellainen on, jos ei hirmukeleissä purjehdi.
-vakava mastovaurio
Ei tapahdu normaalikeleissä ja huolellisella purjehtiajalla, joka tarkistaa joka vuosi myös takilan kunnon.
-erityisesti yksinpurjehtijalla esim. sairaskohtaus
Ei ole kenenkään pakko purjehtia yksin.
-yhteentörmäys
Tähystys ja reitin valinta auttaa tähän, siis oma moka jos nämä menee pieleen.
-karilleajo
Oma moka, itämeren kaikki kivet on löydetty ja jos ei ole niin niillä alueilla mennään hitaasti kaiun avulla, siis oma moka.
-törmääminen uppotukkiin tms. vedenalaiseen merkitsemättömään kohteeseen
Purjeveneellä ei tapahdu suuria varuioita, vauhti pieni.
-jne jne
Ei yhtään vakuuttavaa perustetta, koeta uudestaan. - !!!
5566544 kirjoitti:
-tulipalo
Syttyy purje´veneessä toilalusta
-vuoto esim. venttiilin hajoamisen vuoksi
Tukitaan nopeastii puutaipeilla etc, kuulu taraskus läpivienti kunnot joka vuosi. oma moka jos hajoaa.
-muu materiaalivika
Niin mikä se sellainen on, jos ei hirmukeleissä purjehdi.
-vakava mastovaurio
Ei tapahdu normaalikeleissä ja huolellisella purjehtiajalla, joka tarkistaa joka vuosi myös takilan kunnon.
-erityisesti yksinpurjehtijalla esim. sairaskohtaus
Ei ole kenenkään pakko purjehtia yksin.
-yhteentörmäys
Tähystys ja reitin valinta auttaa tähän, siis oma moka jos nämä menee pieleen.
-karilleajo
Oma moka, itämeren kaikki kivet on löydetty ja jos ei ole niin niillä alueilla mennään hitaasti kaiun avulla, siis oma moka.
-törmääminen uppotukkiin tms. vedenalaiseen merkitsemättömään kohteeseen
Purjeveneellä ei tapahdu suuria varuioita, vauhti pieni.
-jne jne
Ei yhtään vakuuttavaa perustetta, koeta uudestaan.Tuon kirjoittajan täytyy olla lähes täydellinen typerys. Jos se itse uskoo kirjoittamaansa, se on pahempi kuin täydellinen typerys. Sellaisella uskolla liikkuva on elävä pommi ympäristölleenkin. Auttaako täysi miehitys veneessä vaikka yhden miehistön jäsenen sydänkohtauksessa ja rikin tarkka tarkastus mikrsokooppiseen tai materiaalin sisäiseen vaurioon?
- noin on
!!! kirjoitti:
Tuon kirjoittajan täytyy olla lähes täydellinen typerys. Jos se itse uskoo kirjoittamaansa, se on pahempi kuin täydellinen typerys. Sellaisella uskolla liikkuva on elävä pommi ympäristölleenkin. Auttaako täysi miehitys veneessä vaikka yhden miehistön jäsenen sydänkohtauksessa ja rikin tarkka tarkastus mikrsokooppiseen tai materiaalin sisäiseen vaurioon?
Äläs ny, eihän mikään muu kuin kuin käyttövirhe voi edes teoriassa sytyttää tulipaloa, eihän hyvin tehdyssä ja tarkastetussa veneessä mikään letku tai johto voi mitenkään hankautua tai ikääntyä ja lapsia on tietenkin kielletty koskemasta sormellaan mihinkään.
Kaikki läpiviennit taas on joka veneessä sijoitettu niin, että ne ovat näkyvissä ja käsillä pysyvästi. Ja nehän tietenkin koestetaan ainetta rikkomattomilla menetelmillä vuosittain ja materiaalista otetaan näytteet labraan.
Hirmukelejä tai edes kovia kelejä ei ikinä ennalta varoittamatta synny. Sellaista tapausta ei historia tunne. Ja mikään kunnon hurrikaania vähempi ei tietenkään mitään riko.
Kaikki mukaan kelpuutettavat käyvät tietenkin täydellisen, vähintään lentolupakirjaan vaadittavan fyysisen testin ja lääkärintarkistuksen läpi ennen kuin pääsevät edes laiturilta käsin venettä katsomaan.
Ilman muuta on oma moka, jos joku ajaa päälle väistöyrityksistä huolimatta. Reitin valintaa varten otetaan yhtetyttä kaikkiin muihin päivämatkan päässä oleviin veneisiin ja sovitaan joku muu kuin risteävä reitti.
Ilman muuta joka ikinen kivi ja kanto on jo löydetty ja kartoitettu ajat sitten. Niitähän ei enää vuosiin ole tarvinnut lisätä uusittuihin karttoihin ensimmäistäkään. Ei siitä huolimatta, että uudet luotaukset on tehty ainoastaan niille alueille, joissa on kaupallista liikennettä. Asiansa osaava kippari tietää, missä siitä huolimatta saattaa olla löytymättömiä kiviä, vaikka kaikki Itämeren kivet onkin jo löydetty.
Purjeveneet ovat itsekin kaikki uppotukkeja, joten toisesta samanlaisesta ei ole vaaraa. Nopeudet ovat aina korkeintaan viiden solmun kertaluokkaa, enempi on turhaa kaahaamista ja omaa mokaa, jos kaahaa jotain tuntematonta päin. Pudonneita konttejakaan ei tunnetusti ole olemassa, eikä yksikään vene ole ikinä sellaiseen törmännyt.
Ja last but not least, inhimillisiä erehdyksiä ei ole pakko yhdenkään elävän olennon tehdä, ei edes väsyneenä tai muuten epäsuotuisissa olosuhteissa.
Että silleen, kyllä toi kaveri tiesi, mitä kirjoitti. - 5566544
!!! kirjoitti:
Tuon kirjoittajan täytyy olla lähes täydellinen typerys. Jos se itse uskoo kirjoittamaansa, se on pahempi kuin täydellinen typerys. Sellaisella uskolla liikkuva on elävä pommi ympäristölleenkin. Auttaako täysi miehitys veneessä vaikka yhden miehistön jäsenen sydänkohtauksessa ja rikin tarkka tarkastus mikrsokooppiseen tai materiaalin sisäiseen vaurioon?
Hermo meni erimieltä olevilta, joten asia on niin kuin kirjoitin, ei yhtään faktapohjaista vasta-argumenttia ole vielä tullut. Koettakaa uudetsaan.
- juu juu, niin niin
5566544 kirjoitti:
Hermo meni erimieltä olevilta, joten asia on niin kuin kirjoitin, ei yhtään faktapohjaista vasta-argumenttia ole vielä tullut. Koettakaa uudetsaan.
Kas jos kirjoittaa täydellisen epäloogisesti, ei sitä vastaan voi esittää vasta-argumentteja. Ja 5566544 kirjoitti täydellisen epäloogisesti ja teki sen jälkeen vielä aikaisempaan tolkuttomuuteen yhteensopivan päätelmän. Ollaan samanlaisessa tilanteessa kuin idioottivarman suunnittelija: on mahdotonta tehdä mitään idioottivarmaa, koska idiootit ovat niin nerokkaita.
- 5566544
juu juu, niin niin kirjoitti:
Kas jos kirjoittaa täydellisen epäloogisesti, ei sitä vastaan voi esittää vasta-argumentteja. Ja 5566544 kirjoitti täydellisen epäloogisesti ja teki sen jälkeen vielä aikaisempaan tolkuttomuuteen yhteensopivan päätelmän. Ollaan samanlaisessa tilanteessa kuin idioottivarman suunnittelija: on mahdotonta tehdä mitään idioottivarmaa, koska idiootit ovat niin nerokkaita.
sama skeidan jauhaminen jatkuu väärässä olevilta heikkohermoisilta. Ei siis ole faktapojaisia vasta-argumentteja, joten olen oikeassa ja te merellä veneen polttavat ja kivelle ajavat väärässä.
- 22
5566544 kirjoitti:
sama skeidan jauhaminen jatkuu väärässä olevilta heikkohermoisilta. Ei siis ole faktapojaisia vasta-argumentteja, joten olen oikeassa ja te merellä veneen polttavat ja kivelle ajavat väärässä.
Kuules, 5566544, ensin sinun olisi pitänyt esittää itse faktapohjaisia argumentteja, jotta voisit vaatia niihin vasta-argumentteja. Sitä et ole tehnyt. Joten mars nurkkaan häpeämään.
- 5566544
22 kirjoitti:
Kuules, 5566544, ensin sinun olisi pitänyt esittää itse faktapohjaisia argumentteja, jotta voisit vaatia niihin vasta-argumentteja. Sitä et ole tehnyt. Joten mars nurkkaan häpeämään.
Henkilökohtaisuuksien sijaan voisi tietenkin lukea mitä kirjoitin 13.8.2011 14:37 ja esittää niin faktapohjaiset vasta-argumentit kohta kohdalta, mutta ei se tietenkään junttien maassa onnistu ja skeidan jauhaminen vääräsäolijoilta jatkuu. On se vaikeaa suomalaiselle myöntää olevansa väärässä ja tyhmä.
- taastaastaas
5566544 kirjoitti:
Henkilökohtaisuuksien sijaan voisi tietenkin lukea mitä kirjoitin 13.8.2011 14:37 ja esittää niin faktapohjaiset vasta-argumentit kohta kohdalta, mutta ei se tietenkään junttien maassa onnistu ja skeidan jauhaminen vääräsäolijoilta jatkuu. On se vaikeaa suomalaiselle myöntää olevansa väärässä ja tyhmä.
Tuossahan noi jo joku kertaalleen kirjoitti. Oliko liian pitkä teksti ymmärrettäväksi?
"Äläs ny, eihän mikään muu kuin kuin käyttövirhe voi edes teoriassa sytyttää tulipaloa, eihän hyvin tehdyssä ja tarkastetussa veneessä mikään letku tai johto voi mitenkään hankautua tai ikääntyä ja lapsia on tietenkin kielletty koskemasta sormellaan mihinkään.
Kaikki läpiviennit taas on joka veneessä sijoitettu niin, että ne ovat näkyvissä ja käsillä pysyvästi. Ja nehän tietenkin koestetaan ainetta rikkomattomilla menetelmillä vuosittain ja materiaalista otetaan näytteet labraan.
Hirmukelejä tai edes kovia kelejä ei ikinä ennalta varoittamatta synny. Sellaista tapausta ei historia tunne. Ja mikään kunnon hurrikaania vähempi ei tietenkään mitään riko.
Kaikki mukaan kelpuutettavat käyvät tietenkin täydellisen, vähintään lentolupakirjaan vaadittavan fyysisen testin ja lääkärintarkistuksen läpi ennen kuin pääsevät edes laiturilta käsin venettä katsomaan.
Ilman muuta on oma moka, jos joku ajaa päälle väistöyrityksistä huolimatta. Reitin valintaa varten otetaan yhtetyttä kaikkiin muihin päivämatkan päässä oleviin veneisiin ja sovitaan joku muu kuin risteävä reitti.
Ilman muuta joka ikinen kivi ja kanto on jo löydetty ja kartoitettu ajat sitten. Niitähän ei enää vuosiin ole tarvinnut lisätä uusittuihin karttoihin ensimmäistäkään. Ei siitä huolimatta, että uudet luotaukset on tehty ainoastaan niille alueille, joissa on kaupallista liikennettä. Asiansa osaava kippari tietää, missä siitä huolimatta saattaa olla löytymättömiä kiviä, vaikka kaikki Itämeren kivet onkin jo löydetty.
Purjeveneet ovat itsekin kaikki uppotukkeja, joten toisesta samanlaisesta ei ole vaaraa. Nopeudet ovat aina korkeintaan viiden solmun kertaluokkaa, enempi on turhaa kaahaamista ja omaa mokaa, jos kaahaa jotain tuntematonta päin. Pudonneita konttejakaan ei tunnetusti ole olemassa, eikä yksikään vene ole ikinä sellaiseen törmännyt.
Ja last but not least, inhimillisiä erehdyksiä ei ole pakko yhdenkään elävän olennon tehdä, ei edes väsyneenä tai muuten epäsuotuisissa olosuhteissa." - 8
5566544 kirjoitti:
Henkilökohtaisuuksien sijaan voisi tietenkin lukea mitä kirjoitin 13.8.2011 14:37 ja esittää niin faktapohjaiset vasta-argumentit kohta kohdalta, mutta ei se tietenkään junttien maassa onnistu ja skeidan jauhaminen vääräsäolijoilta jatkuu. On se vaikeaa suomalaiselle myöntää olevansa väärässä ja tyhmä.
Sinulle oli jo muut vastanneet ihan kattavasti, mutta käynpä nyt läpi minäkin nuo väittämäsi, jotka siis EIVÄT ole asia-argumentteja vaan mielipiteitä:
-tulipalo :Syttyy purje´veneessä toilalusta
Ihmiselle kertakaikkiaan sattuu vahinkoja eikä niitä kaikkia voi millään ennakoimisella tai huolellisuudellakaan välttää. Esimerkiksi ruoanlaiton yhteydessä käytetään liekkiä; tulipalo voi myös alkaa moottorista jonkin liitännän sopivasti pettäessä.
-vuoto esim. venttiilin hajoamisen vuoksi: Tukitaan nopeastii puutaipeilla etc, kuulu taraskus läpivienti kunnot joka vuosi. oma moka jos hajoaa.
Tukitaan, jos on sellaisessa paikassa, että se nopeasti löytyy ja siihen pääsee käsiksi. Ja että vuoto yleensä kyetään havaitsemaan ennen kuin vettä on niin paljon, ettei vuotopaikkaa enää voi nähdä tai korjata. Sitäpaitsi läpiviennin kunnon luotettava toteaminen on mahdotonta kotikonsteilla; metalli olla syöpynyt kohdasta, johon ei näe.
-muu materiaalivika: Niin mikä se sellainen on, jos ei hirmukeleissä purjehdi.
Esimerkiksi mastossa metallin väsyminen; lujitemuovissa kosteuden tms. aiheuttama heikkeneminen. Kumpikaan ei ole useimmiten silmin havaittavissa. Vaijereiden kuntoa kierteen sisällä ei pysty tutkimaan.
-vakava mastovaurio: Ei tapahdu normaalikeleissä ja huolellisella purjehtiajalla, joka tarkistaa joka vuosi myös takilan kunnon.
Tapahtuu myös 8-12 m/s tuulissa, joita ei voi pitää epänormaaleina. Ja tuo huolellisuusmääritelmäsi on mielipide, ei fakta. Kuten edellä osoitettu, huolellinen tarkastus ei välttämättä tuo ongelmia esiin, koska esimerkiksi metallin väsymisen toteamiseen tarvittaisiin röntgenlaitetta.
-erityisesti yksinpurjehtijalla esim. sairaskohtaus: Ei ole kenenkään pakko purjehtia yksin.
Tämä on tietysti sinänsä totta, mutta on argumenttina samaa tasoa kuin "ei kenenkään ole pakko purjehtia". Jos nyt kuitenkin lähdemme siitä, että purjehtiminen (tai veneily yleensä) on tässä oletusarvoisesti asia, jota tehdään, niin väite, ettei sitä ole pakko tehdä yksin, on epätosi. Ei kaikilla ole kavereita tai ystäviä.
-yhteentörmäys: Tähystys ja reitin valinta auttaa tähän, siis oma moka jos nämä menee pieleen.
Sinun mielestäsi siis se pariskunta, joka viime kesänä jäi Sunwindilla ison moottoriveneen alle (kts. onnettomuustutkinta), oli ihan itse syyllisiä tapahtumaan. Oma moka.
-karilleajo: Oma moka, itämeren kaikki kivet on löydetty ja jos ei ole niin niillä alueilla mennään hitaasti kaiun avulla, siis oma moka.
No ei todellakaan ole. Uusia kiviä löytyy jopa sellaisilta alueilta, joille on siihen asti ilmoitettu yli 10 m syvyys.
-törmääminen uppotukkiin tms. vedenalaiseen merkitsemättömään kohteeseen: -yhteentörmäys
Tähystys ja reitin valinta auttaa tähän, siis oma moka jos nämä menee pieleen.
-karilleajo
Oma moka, itämeren kaikki kivet on löydetty ja jos ei ole niin niillä alueilla mennään hitaasti kaiun avulla, siis oma moka.
-törmääminen uppotukkiin tms. vedenalaiseen merkitsemättömään kohteeseen: Purjeveneellä ei tapahdu suuria varuioita, vauhti pieni.
Viiden solmun vauhdissa uppotukkiin tai vaikkapa konttiin tai muuhun aivan pinnan tuntumassa kelluvaan esineeseen törmääminen puhkaisee erittäin todennäköisesti veneen kylkeen ISON reiän. Sisällä on pari kuutiota vettä ennenkuin miehistö on edes kunnolla ensitäräyksestä toipunut ja lisää tulee.
Lyhyesti sanottuna: sinun "vasta-argumenttisi" mainittuihin mahdollisuuksiin olivat kaikki mielipiteitä, eivät faktoja. Sen sijaan se, että noita voi tapahtua, on fakta, koska niitä todistetusti on tapahtunut ja tapahtuu. - ei vakuuttava
5566544 kirjoitti:
-tulipalo
Syttyy purje´veneessä toilalusta
-vuoto esim. venttiilin hajoamisen vuoksi
Tukitaan nopeastii puutaipeilla etc, kuulu taraskus läpivienti kunnot joka vuosi. oma moka jos hajoaa.
-muu materiaalivika
Niin mikä se sellainen on, jos ei hirmukeleissä purjehdi.
-vakava mastovaurio
Ei tapahdu normaalikeleissä ja huolellisella purjehtiajalla, joka tarkistaa joka vuosi myös takilan kunnon.
-erityisesti yksinpurjehtijalla esim. sairaskohtaus
Ei ole kenenkään pakko purjehtia yksin.
-yhteentörmäys
Tähystys ja reitin valinta auttaa tähän, siis oma moka jos nämä menee pieleen.
-karilleajo
Oma moka, itämeren kaikki kivet on löydetty ja jos ei ole niin niillä alueilla mennään hitaasti kaiun avulla, siis oma moka.
-törmääminen uppotukkiin tms. vedenalaiseen merkitsemättömään kohteeseen
Purjeveneellä ei tapahdu suuria varuioita, vauhti pieni.
-jne jne
Ei yhtään vakuuttavaa perustetta, koeta uudestaan.Tulipa taas tänään erinomainen esimerkki niistä kaikista kartalle merkityistä kivistä. Huomenna Helsinki-Tallina kisan starttialueella on merkittynä viime vuonna kilpailijan löytämä kivi aivan keskeisellä alueella Helsingin edustalla. Ilmestyy ehkä vuoden parin kuluessa karttaankin paikkaan, johon kartassa on merkitty 7,7 m. Kunhan ensin Trafikin sen käy löytämässä.
- 8
ei vakuuttava kirjoitti:
Tulipa taas tänään erinomainen esimerkki niistä kaikista kartalle merkityistä kivistä. Huomenna Helsinki-Tallina kisan starttialueella on merkittynä viime vuonna kilpailijan löytämä kivi aivan keskeisellä alueella Helsingin edustalla. Ilmestyy ehkä vuoden parin kuluessa karttaankin paikkaan, johon kartassa on merkitty 7,7 m. Kunhan ensin Trafikin sen käy löytämässä.
Et viitsisi pistää sen verran tarkempia koordinaatteja, että tuon voisi kartalta etsiä?
- 5437766
8 kirjoitti:
Sinulle oli jo muut vastanneet ihan kattavasti, mutta käynpä nyt läpi minäkin nuo väittämäsi, jotka siis EIVÄT ole asia-argumentteja vaan mielipiteitä:
-tulipalo :Syttyy purje´veneessä toilalusta
Ihmiselle kertakaikkiaan sattuu vahinkoja eikä niitä kaikkia voi millään ennakoimisella tai huolellisuudellakaan välttää. Esimerkiksi ruoanlaiton yhteydessä käytetään liekkiä; tulipalo voi myös alkaa moottorista jonkin liitännän sopivasti pettäessä.
-vuoto esim. venttiilin hajoamisen vuoksi: Tukitaan nopeastii puutaipeilla etc, kuulu taraskus läpivienti kunnot joka vuosi. oma moka jos hajoaa.
Tukitaan, jos on sellaisessa paikassa, että se nopeasti löytyy ja siihen pääsee käsiksi. Ja että vuoto yleensä kyetään havaitsemaan ennen kuin vettä on niin paljon, ettei vuotopaikkaa enää voi nähdä tai korjata. Sitäpaitsi läpiviennin kunnon luotettava toteaminen on mahdotonta kotikonsteilla; metalli olla syöpynyt kohdasta, johon ei näe.
-muu materiaalivika: Niin mikä se sellainen on, jos ei hirmukeleissä purjehdi.
Esimerkiksi mastossa metallin väsyminen; lujitemuovissa kosteuden tms. aiheuttama heikkeneminen. Kumpikaan ei ole useimmiten silmin havaittavissa. Vaijereiden kuntoa kierteen sisällä ei pysty tutkimaan.
-vakava mastovaurio: Ei tapahdu normaalikeleissä ja huolellisella purjehtiajalla, joka tarkistaa joka vuosi myös takilan kunnon.
Tapahtuu myös 8-12 m/s tuulissa, joita ei voi pitää epänormaaleina. Ja tuo huolellisuusmääritelmäsi on mielipide, ei fakta. Kuten edellä osoitettu, huolellinen tarkastus ei välttämättä tuo ongelmia esiin, koska esimerkiksi metallin väsymisen toteamiseen tarvittaisiin röntgenlaitetta.
-erityisesti yksinpurjehtijalla esim. sairaskohtaus: Ei ole kenenkään pakko purjehtia yksin.
Tämä on tietysti sinänsä totta, mutta on argumenttina samaa tasoa kuin "ei kenenkään ole pakko purjehtia". Jos nyt kuitenkin lähdemme siitä, että purjehtiminen (tai veneily yleensä) on tässä oletusarvoisesti asia, jota tehdään, niin väite, ettei sitä ole pakko tehdä yksin, on epätosi. Ei kaikilla ole kavereita tai ystäviä.
-yhteentörmäys: Tähystys ja reitin valinta auttaa tähän, siis oma moka jos nämä menee pieleen.
Sinun mielestäsi siis se pariskunta, joka viime kesänä jäi Sunwindilla ison moottoriveneen alle (kts. onnettomuustutkinta), oli ihan itse syyllisiä tapahtumaan. Oma moka.
-karilleajo: Oma moka, itämeren kaikki kivet on löydetty ja jos ei ole niin niillä alueilla mennään hitaasti kaiun avulla, siis oma moka.
No ei todellakaan ole. Uusia kiviä löytyy jopa sellaisilta alueilta, joille on siihen asti ilmoitettu yli 10 m syvyys.
-törmääminen uppotukkiin tms. vedenalaiseen merkitsemättömään kohteeseen: -yhteentörmäys
Tähystys ja reitin valinta auttaa tähän, siis oma moka jos nämä menee pieleen.
-karilleajo
Oma moka, itämeren kaikki kivet on löydetty ja jos ei ole niin niillä alueilla mennään hitaasti kaiun avulla, siis oma moka.
-törmääminen uppotukkiin tms. vedenalaiseen merkitsemättömään kohteeseen: Purjeveneellä ei tapahdu suuria varuioita, vauhti pieni.
Viiden solmun vauhdissa uppotukkiin tai vaikkapa konttiin tai muuhun aivan pinnan tuntumassa kelluvaan esineeseen törmääminen puhkaisee erittäin todennäköisesti veneen kylkeen ISON reiän. Sisällä on pari kuutiota vettä ennenkuin miehistö on edes kunnolla ensitäräyksestä toipunut ja lisää tulee.
Lyhyesti sanottuna: sinun "vasta-argumenttisi" mainittuihin mahdollisuuksiin olivat kaikki mielipiteitä, eivät faktoja. Sen sijaan se, että noita voi tapahtua, on fakta, koska niitä todistetusti on tapahtunut ja tapahtuu.Mottoriveneilijoiden mussutusta, joka ei perustu mihinkään tietoon ,esimerkki:
"Esimerkiksi ruoanlaiton yhteydessä käytetään liekkiä; tulipalo voi myös alkaa moottorista jonkin liitännän sopivasti pettäessä.
"
Jos kaasu tai spriihella polttaa veneen, on kyseessä käyttövirhe, lue vaikka ko. keittimen manuskasta.
Monessa moottorivenessäkin on diesel, diesel ei syty liitäntöjen pettäessä.
Moottoriveneilijät eivät ole ilmeisesti koskaan ajaneet kiville, purjeveneellä taas on hyvinkin yleistä, että 6 solmua pamautetaan kiville ja rungot kestävät tämän, joten kestää myöskin kontit ja uppotukit.
Ilmeisesti on niin ,että moottoriveneen kannattaisi hinata tällaista perässä:
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS6_RV_MvkCwZUSTG9ZdanIQDTW2H-Gqh9DnwYQMhU-h2fuOesO
Fiksulle purjeveneilijälle riittää itämerellä turvavarusteeksi kännykkä. - Kokemusta on.
5437766 kirjoitti:
Mottoriveneilijoiden mussutusta, joka ei perustu mihinkään tietoon ,esimerkki:
"Esimerkiksi ruoanlaiton yhteydessä käytetään liekkiä; tulipalo voi myös alkaa moottorista jonkin liitännän sopivasti pettäessä.
"
Jos kaasu tai spriihella polttaa veneen, on kyseessä käyttövirhe, lue vaikka ko. keittimen manuskasta.
Monessa moottorivenessäkin on diesel, diesel ei syty liitäntöjen pettäessä.
Moottoriveneilijät eivät ole ilmeisesti koskaan ajaneet kiville, purjeveneellä taas on hyvinkin yleistä, että 6 solmua pamautetaan kiville ja rungot kestävät tämän, joten kestää myöskin kontit ja uppotukit.
Ilmeisesti on niin ,että moottoriveneen kannattaisi hinata tällaista perässä:
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS6_RV_MvkCwZUSTG9ZdanIQDTW2H-Gqh9DnwYQMhU-h2fuOesO
Fiksulle purjeveneilijälle riittää itämerellä turvavarusteeksi kännykkä.Näin purjeveneilijänä olen eri mieltä.
Ruuanlaitto kunnon aallokossa on sellaista puuhaa että voi siinä sattua vahinko huolellisellekin. Toki voi aina viisastella että se on käyttövirhe mutta se on kyllä saivartelua.
Vaikka monessa veneessä onkin diesel niin kaikissa ei ole, ei minullakaan.
Kivilleajossa iskukohta on kölissä (rautaa, lyijyä). Uppotukkiin tai konttiin ajettaessa iskukohta on vesilinjassa (lasikuitua).
Kännykällä ei ole kenttää vähääkään kauempana rannikosta.
Vain tyhmälle veneilijälle riittää itämerellä turvavarusteeksi kännykkä. - venehessu
5437766 kirjoitti:
Mottoriveneilijoiden mussutusta, joka ei perustu mihinkään tietoon ,esimerkki:
"Esimerkiksi ruoanlaiton yhteydessä käytetään liekkiä; tulipalo voi myös alkaa moottorista jonkin liitännän sopivasti pettäessä.
"
Jos kaasu tai spriihella polttaa veneen, on kyseessä käyttövirhe, lue vaikka ko. keittimen manuskasta.
Monessa moottorivenessäkin on diesel, diesel ei syty liitäntöjen pettäessä.
Moottoriveneilijät eivät ole ilmeisesti koskaan ajaneet kiville, purjeveneellä taas on hyvinkin yleistä, että 6 solmua pamautetaan kiville ja rungot kestävät tämän, joten kestää myöskin kontit ja uppotukit.
Ilmeisesti on niin ,että moottoriveneen kannattaisi hinata tällaista perässä:
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS6_RV_MvkCwZUSTG9ZdanIQDTW2H-Gqh9DnwYQMhU-h2fuOesO
Fiksulle purjeveneilijälle riittää itämerellä turvavarusteeksi kännykkä."Fiksulle purjeveneilijälle riittää itämerellä turvavarusteeksi kännykkä."
Jep. Mitään muita turvavarusteita ei todellakaan tarvita. Mekin heivattiin viime kesänä pelastusliivit ja pelastuslautta, sillä tarvittaessa voidaan kyllä kaikki kellua turvallisesti kännykän päällä :) Not.
Yllättävä avuntarve saattaa ilmetä, sillä kaikkeen ei yksinkertaisesti voi varautua vaikka olisikin yhtä huolellinen kuin sinä taidat olla. Joskus sääolosuhteet muuttuvat yllättäen ollessasi tuolla keskellä, vaikka ennusteet väittivät jotain ihan muuta. Kysy vaikka meteorologeilta, jos et muuten usko. Kovassa kelissä voi jokin rikkoontua tai sattua henkilövahinko.
Muutamaan vuoteen en ole tuolla keskellä ollut, mutta viimeksi siellä ollessani kännykällä ei ollut verkkoa. Karanneita kalastusverkkoja siellä kuitenkin on sekä puutavaraa tukkien muodossa, molemmat vakavia turvallisuusriskejä kovemmassa kelissä. Jos sinulle riittää kännykkä, niin hyvä. Minulle se ei riitä, sillä kannan vastuuni myös miehistöstä.
Näiden puheittesi perusteella epäilen, ettet suhtaudu kovin vakavasti niin omaan kuin muidenkaan turvallisuuteen. Toivottavasti läheisesi ovat huomanneet myös tämän asian. - 64365388
venehessu kirjoitti:
"Fiksulle purjeveneilijälle riittää itämerellä turvavarusteeksi kännykkä."
Jep. Mitään muita turvavarusteita ei todellakaan tarvita. Mekin heivattiin viime kesänä pelastusliivit ja pelastuslautta, sillä tarvittaessa voidaan kyllä kaikki kellua turvallisesti kännykän päällä :) Not.
Yllättävä avuntarve saattaa ilmetä, sillä kaikkeen ei yksinkertaisesti voi varautua vaikka olisikin yhtä huolellinen kuin sinä taidat olla. Joskus sääolosuhteet muuttuvat yllättäen ollessasi tuolla keskellä, vaikka ennusteet väittivät jotain ihan muuta. Kysy vaikka meteorologeilta, jos et muuten usko. Kovassa kelissä voi jokin rikkoontua tai sattua henkilövahinko.
Muutamaan vuoteen en ole tuolla keskellä ollut, mutta viimeksi siellä ollessani kännykällä ei ollut verkkoa. Karanneita kalastusverkkoja siellä kuitenkin on sekä puutavaraa tukkien muodossa, molemmat vakavia turvallisuusriskejä kovemmassa kelissä. Jos sinulle riittää kännykkä, niin hyvä. Minulle se ei riitä, sillä kannan vastuuni myös miehistöstä.
Näiden puheittesi perusteella epäilen, ettet suhtaudu kovin vakavasti niin omaan kuin muidenkaan turvallisuuteen. Toivottavasti läheisesi ovat huomanneet myös tämän asian."Joskus sääolosuhteet muuttuvat yllättäen ollessasi tuolla keskellä, vaikka ennusteet väittivät jotain ihan muuta"
Tällöin fiksu veneilijä hakeutuu nopsasti helpoimmalla tavalla suojaan.
"Toivottavasti läheisesi ovat huomanneet myös tämän asian. "
Toivottavasti läheisesi ovat huomanneet miten tyhmää on kryssiä keskellä itämerta myrskyssä, vaikka voi rennosti surffata lähimpään turvasatamaan.Mutta iskän pitää päästä etelätuulessa Visbyyseen vaikka perheeltä henki lähtisi. - Avemerellä
64365388 kirjoitti:
"Joskus sääolosuhteet muuttuvat yllättäen ollessasi tuolla keskellä, vaikka ennusteet väittivät jotain ihan muuta"
Tällöin fiksu veneilijä hakeutuu nopsasti helpoimmalla tavalla suojaan.
"Toivottavasti läheisesi ovat huomanneet myös tämän asian. "
Toivottavasti läheisesi ovat huomanneet miten tyhmää on kryssiä keskellä itämerta myrskyssä, vaikka voi rennosti surffata lähimpään turvasatamaan.Mutta iskän pitää päästä etelätuulessa Visbyyseen vaikka perheeltä henki lähtisi.Siinähän hakeudut keskeltä Itämerta surffaillen suojaan vaan. Ja samaten Uudestakaupungista pohjoiseen on "hieman" rajoitettu se rannikko noin lähestymisen kannalta.
Näkee ettei tämä tyyppi lainkaan tiedä mitä avomeripurjehdus on. - 4528738
Avemerellä kirjoitti:
Siinähän hakeudut keskeltä Itämerta surffaillen suojaan vaan. Ja samaten Uudestakaupungista pohjoiseen on "hieman" rajoitettu se rannikko noin lähestymisen kannalta.
Näkee ettei tämä tyyppi lainkaan tiedä mitä avomeripurjehdus on.Näkee, että Avemerellä tyyppi on niin avomerta että oksat pois. Älä vaan eksy vaasan saaristossa.
- k. karttapaikka
8 kirjoitti:
Et viitsisi pistää sen verran tarkempia koordinaatteja, että tuon voisi kartalta etsiä?
Eivät ole tarkat koordinaatit, mutta alue tulee selväksi, N60 07,9 E24 51,6. Tarkemmat koordinaatit on kivellä kökkinyt poiminut talteen ja toimittanut Trafille.
- venehessu
4528738 kirjoitti:
Näkee, että Avemerellä tyyppi on niin avomerta että oksat pois. Älä vaan eksy vaasan saaristossa.
Rento _netti_surffaaja ;)
Avomereltä "suojaan" on yleensä matkaa. Nopsasti niihin ei yleensä ehditä. Ja se helpoin tapa ei välttämättä sekään niin helppo ole. Usein turvallisempaa on valita helpoin kulkusuunta ja sinnitellä kelin rauhoittumiseen. Tällainen asia on hyvä saattaa viranomaisten tiedoksi, eikä se välttämättä sillä kännykällä onnistu.
Läheiseni ovat tosiaan huomanneet, etten kryssi keskellä Itämerta myrskyssä. Kuten kirjoitin, kannan vastuuni myös miehistöstä. - Äimänkäeksi veti
venehessu kirjoitti:
Rento _netti_surffaaja ;)
Avomereltä "suojaan" on yleensä matkaa. Nopsasti niihin ei yleensä ehditä. Ja se helpoin tapa ei välttämättä sekään niin helppo ole. Usein turvallisempaa on valita helpoin kulkusuunta ja sinnitellä kelin rauhoittumiseen. Tällainen asia on hyvä saattaa viranomaisten tiedoksi, eikä se välttämättä sillä kännykällä onnistu.
Läheiseni ovat tosiaan huomanneet, etten kryssi keskellä Itämerta myrskyssä. Kuten kirjoitin, kannan vastuuni myös miehistöstä.Nyt en ihan ymmärtänyt tuota "saattaa viranomaisten tiedoksi". Tarkoitatko, että ilmoittaisit jollekin viranomaiselle, vaikka et ainakaan vielä ole merihädässä, ainoastaan valitset helpomman suunnan?
- venehessu
Äimänkäeksi veti kirjoitti:
Nyt en ihan ymmärtänyt tuota "saattaa viranomaisten tiedoksi". Tarkoitatko, että ilmoittaisit jollekin viranomaiselle, vaikka et ainakaan vielä ole merihädässä, ainoastaan valitset helpomman suunnan?
Riippuu tietysti alla olevasta kalustosta sekä miehistöstä, milloin ilmoitusta tekee, jos laisinkaan. Jos keli kovenee siinä määrin, että kulkusuunta muuttuu merkittävästi, ja epäilee kelin yltyvän myrskyksi, niin viranomaiselle voi ilmoittaa asiasta. Näin ovat jotkut tehneet, eikä siitä Ruotsin viranomaiset ainakaan pahastuneet. Päinvastoin.
- 8
k. karttapaikka kirjoitti:
Eivät ole tarkat koordinaatit, mutta alue tulee selväksi, N60 07,9 E24 51,6. Tarkemmat koordinaatit on kivellä kökkinyt poiminut talteen ja toimittanut Trafille.
Kiitos, sieltähän se kartalta löytyi ja merkkasin. En malta olla sanomatta, että luonnehdintasi "aivan keskeisellä alueella Helsingin edustalla" johti kyllä odottamaan, että se olisi ollut suunnilleen Melkki-Santahamina -välisellä sektorilla eikä lähestulkoon Espoossa :)
- kunnanaraja
8 kirjoitti:
Kiitos, sieltähän se kartalta löytyi ja merkkasin. En malta olla sanomatta, että luonnehdintasi "aivan keskeisellä alueella Helsingin edustalla" johti kyllä odottamaan, että se olisi ollut suunnilleen Melkki-Santahamina -välisellä sektorilla eikä lähestulkoon Espoossa :)
Onko muutama kaapelinmitta Melkin länsipuolella jo melkein Espoota?
- 8
kunnanaraja kirjoitti:
Onko muutama kaapelinmitta Melkin länsipuolella jo melkein Espoota?
On se. Melkein, etten sanoisi Melkin :) Ja puolitosissaankin, vaikka siinä sinänsä ollaan Stadin puolella kuntarajaa, niin kyllä se Melkin pohjoispuolinen salmi on jotenkin henkisesti sellainen merkki, että nyt siirrytään Espoon vesille. Siksi kai, että siitä mennään vain silloin, kun ollaan tosissaan länteen päin matkalla.
- .. ..
5566444 kirjoitti:
Fiksu purjehtia ei joudu merihätään itämerellä, muuta kuin omaa tyhmyyttään. PISTE.
@5566444
Aivanko itse olet tuollaisen 'ajatuksen' keksinyt. Miten mahtaa esim. Estonian tapaus sopia väitteeseesi.
Muuten, mikä on ero purjehtialla ja purjehtijalla.
Seuroja ja niihin kuuluvia ihmisiä on monenlaisia. On niitä, joissa pannaan suuri paino ulkoisille seikoille ja "perinteille" tai sellaisina pidetyille asioille. Toisessa laidassa ne, joissa ei oikeastaan välitetä muusta kuin tiettyjen peruspalveluiden hoitamisesta jäsenistölle (laituripaikka tms. tai ainakin yhden seuran tapauksessa lähinnä liiton jäsenyys kilpailuihin osallistumista varten). Ja kaikkea sitten siltä väliltä.
- SuOmIompiMAANI
Onko merellä kaksia jako niihin joilla on seuran lippu tai Suomen lippu. Itse pidän ylpeänä Suomen lippua koska se kuvastaa itsenäisyyttä ja riippumattomuutta. Näin olen ajatellut, kunnes yksi vanhempi veneseuran herra kovaan ääneen jaotteli oikeisiin veneilijöihin (venekerhon jäsenet) ja näihin vapaa matkustajiin. Tätä se kovasti meuhkasi Taalinmaan vierasvenesataman saunassa. Ja päivitteli kuinka ihmiset eivät enää osaa liputtaa oikein.
- 5
Itse kieltäydyn käyttämästä mitään lippua, koska mielestäni liput kuvastavat lähinnä laumasieluisuutta. Mutta en ymmärrä, mihin mainitsemasi "herra" on perustanut tuon "vapaamatkustaja" -väitteensä.
Se taas, että joku pursiseuraheebo on länkyttänyt "oikein liputtamisesta", ei hämmästytä yhtään. Juuri tuollaiset tyypit tekevät pursiseuroista monille vastenmielisiä. - Seurassa tai ei
5 kirjoitti:
Itse kieltäydyn käyttämästä mitään lippua, koska mielestäni liput kuvastavat lähinnä laumasieluisuutta. Mutta en ymmärrä, mihin mainitsemasi "herra" on perustanut tuon "vapaamatkustaja" -väitteensä.
Se taas, että joku pursiseuraheebo on länkyttänyt "oikein liputtamisesta", ei hämmästytä yhtään. Juuri tuollaiset tyypit tekevät pursiseuroista monille vastenmielisiä.Minusta taas on vastenmielistä kun jotkut ivät vaivaudu noudattamaan hyviä tapoja. Jos ei viitsi niin sitten on parempi toimia kuten sinä: ei lippua lainkaan.
Minäkään en ymmärrä tuota "vapaamatkustaja" -väitettä.
Ja lopuksi vielä: sekä seuroihin kuuluvissa että kuulumattomisaa ihmisissä on yhtä lailla ikäviä tyyppejä. Muutaman sellaisen perusteella on ihan turha vetää mitään johtopäätöksiä seuraan kuulumisesta tai kuulumattomuudesta. - äimän käkenä 7
Kylläpäs liput taas nostattavat kuohuntaa. Ei mene meikäläisen tajuntaan, miksi ne on joillekin niin tärkeitä. Satuin kerran näkemään, miten yhden pursiseuran lippua nostettiin. Uskomaton näky: siellä tosiaan seisoi aikuiset miehet valkoisissa prässihousuissa, klubitakeissa ja kipparilakit päässä KÄSI LIPASSA! En olisi uskonut, jos en itse olisi nähnyt. Olin siihen asti uskonut, että jutut wannabe-amiraaleista olisi olleet pelkkää ilkeämielistä kettuilua. Mutta ei näköjään kokonaan olekaan. Näköjään niitä uniformu- ja militäärifetisistejä sittenkin löytyy.
Onneksi ei meidän kerhossa ole tuollaista.
- 19
Suksi suolle "hyvine tapoinesi". Vaikka sille käsitteelle jotain järjellistä merkitystä voi ajatella löytyvänkin joissain yhteyksissä, vaikkapa sellaisessa, että on ihan ystävällistä pitää ovea auki, jos näkee jonkun yrittävän siitä kulkea ison kantamuksen kera tms., niin näihin lippujuttuihin ja vastaaviin sitä ei täysjärkinen sotke. Sitäpaitsi: miksi se muutamien pursiseurapällien näkemys "oikein liputtamisesta" olisi oikea? Maailmalla yleisin käytäntö on, että lippu on takastaagissa ja aina auki.
Mutta joka tapauksessa: semmoisille tyypeille, joille tuollaiset on tärkeitä, on vain yksi vastaus: "Hanki elämä!"- Että silleen
"Sitäpaitsi: miksi se muutamien pursiseurapällien näkemys "oikein liputtamisesta" olisi oikea?"
Kyseessä ei ole pursiseurapällien näkemys vaan ihan virallinen kanta. Tutustupa aiheeseen Finlexissä: Asetus liputuksesta Suomen lipulla 26.5.1978/383
Minusta Suomessa Suomen lainsäädännön noudattaminen kuuluu hyviin tapoihin. Pidän sitä jopa kohtuullisen tärkeänä. - 13
Että silleen kirjoitti:
"Sitäpaitsi: miksi se muutamien pursiseurapällien näkemys "oikein liputtamisesta" olisi oikea?"
Kyseessä ei ole pursiseurapällien näkemys vaan ihan virallinen kanta. Tutustupa aiheeseen Finlexissä: Asetus liputuksesta Suomen lipulla 26.5.1978/383
Minusta Suomessa Suomen lainsäädännön noudattaminen kuuluu hyviin tapoihin. Pidän sitä jopa kohtuullisen tärkeänä."Kyseessä ei ole pursiseurapällien näkemys vaan ihan virallinen kanta. Tutustupa aiheeseen Finlexissä: Asetus liputuksesta Suomen lipulla 26.5.1978/383
Minusta Suomessa Suomen lainsäädännön noudattaminen kuuluu hyviin tapoihin."
Perehdypä asiaan ja lakikirjaan, erityisesti ko. asetukseen, hieman tarkemmin. Tuo asetus nimittäin ei koske lainkaan tavallista kansalaista. Se koskee vain valtion virastoja ja laitoksia ja niihin rinnastettavia.
Lakikirjaakin pitää osata lukea. Ei kaikki sinne kirjoitettu ole tarkoitettu kaikkia kansalaisia koskevaksi. Tässä on kyse vähän samanlaisesta tapauksesta kuin aikanaan sammutintarkastuksissa: virkamiehet sakottivat sellaisen säädöksen nojalla, joka ei koskenut kansalaisia vaan sammutintarkastusta tekeviä liikkeitä. Ja sittemmin todettiin, ettei niillä sakoilla ollut laillista perustetta, juuri siksi, että tarkastusvälistä maininnut säädös ei ollut kansalaisia koskeva. Tämän faktan totesi julkisesti mm. silloinen syyttäjä Ritva Santavuori (jonka maineen tiukkana lainrikkojien jahtaajana monet muistanevat), vieläpä huomattavan selkein sanoin. - Että silleen
13 kirjoitti:
"Kyseessä ei ole pursiseurapällien näkemys vaan ihan virallinen kanta. Tutustupa aiheeseen Finlexissä: Asetus liputuksesta Suomen lipulla 26.5.1978/383
Minusta Suomessa Suomen lainsäädännön noudattaminen kuuluu hyviin tapoihin."
Perehdypä asiaan ja lakikirjaan, erityisesti ko. asetukseen, hieman tarkemmin. Tuo asetus nimittäin ei koske lainkaan tavallista kansalaista. Se koskee vain valtion virastoja ja laitoksia ja niihin rinnastettavia.
Lakikirjaakin pitää osata lukea. Ei kaikki sinne kirjoitettu ole tarkoitettu kaikkia kansalaisia koskevaksi. Tässä on kyse vähän samanlaisesta tapauksesta kuin aikanaan sammutintarkastuksissa: virkamiehet sakottivat sellaisen säädöksen nojalla, joka ei koskenut kansalaisia vaan sammutintarkastusta tekeviä liikkeitä. Ja sittemmin todettiin, ettei niillä sakoilla ollut laillista perustetta, juuri siksi, että tarkastusvälistä maininnut säädös ei ollut kansalaisia koskeva. Tämän faktan totesi julkisesti mm. silloinen syyttäjä Ritva Santavuori (jonka maineen tiukkana lainrikkojien jahtaajana monet muistanevat), vieläpä huomattavan selkein sanoin.En huomaa asetuksessa mitään mainintaa siitä etteikö se koskisi myös kansalaisia.
Siinä olet aivan oikeassa että lakikirjaa pitää osata lukea. Ymmärrykseni on että tätä asetusta sovelletaan myös yksityisiin.
Tämä ei ole lakitekstiä mutta tämäkin kertoo ettei kyseessä ole vain "muutaman pursiseurapällin" mielipide: http://www.flagmore.com/fin/liputusohjeet.html
Sammutinmääräykset eivät vaikuta yhtään mitään tämän asetuksen soveltamiseen.
Edelleenkin olen sitä mieltä että jos hyvien tapojen noudattaminen ei kiinnosta on parempi jättää kokonaan liputtamatta. - 13
Että silleen kirjoitti:
En huomaa asetuksessa mitään mainintaa siitä etteikö se koskisi myös kansalaisia.
Siinä olet aivan oikeassa että lakikirjaa pitää osata lukea. Ymmärrykseni on että tätä asetusta sovelletaan myös yksityisiin.
Tämä ei ole lakitekstiä mutta tämäkin kertoo ettei kyseessä ole vain "muutaman pursiseurapällin" mielipide: http://www.flagmore.com/fin/liputusohjeet.html
Sammutinmääräykset eivät vaikuta yhtään mitään tämän asetuksen soveltamiseen.
Edelleenkin olen sitä mieltä että jos hyvien tapojen noudattaminen ei kiinnosta on parempi jättää kokonaan liputtamatta.Käsityksesi on väärä. Ko. asetusta ei sovelleta yksityisiin eikä voitaisikaan, koska sen tekstissä hyvin selkeästi ja lähes joka virkkeessä jollain tavoin vielä toistaen kerrotaan, että se koskee nimenomaan "julkista liputusta" eli virastojen ja vastaavien harjoittamaa. Asian huomaa muuten siitäkin, mitkä säädökset tällä asetuksella on kumottu.
Sammutinmääräykset mainitsin rinnasteisena esimerkkinä, jotta ymmärtäisit, mistä on kysymys. Jos todella haluat olla uskomatta sanomaani, niin neuvoisin tiedustelemaan joltain syyttäjänvirassa toimivalta lakimieheltä, yrittäisikö hän ajaa oikeudessa tämän asetuksen nojalla juttua yksityistä kansalaista vastaan. Voin lyödä vetoa viskipullon teekupillista vastaan, että vastaus on kielteinen.
Siitä voisimme spekuloida maailman tappiin asti, onko tämän asetuksen kirjoittaja hamalla 1970-luvulla tarkoittanut, että sitä pitäisi soveltaa myös muihin luonnollisiin ja oikeushenkilöihin kuin viranomaisiin. Koska oikeuskäytäntö ja hallintomenettelyt ovat noiden aikojen jälkeen muuttuneet huomattavasti kohti nykyaikaista oikeusvaltiota, on mahdollisuuksien rajoissa, että kirjoittaja on ajatellut niin. Mutta koska tämän asetuksen parissa tuolloin puuhanneista tuskin yksikään on enää virassa, liekö elossakaan, ei tähän kysymykseen enää hevin ole saatavissa vastausta. Nykyaikaisessa oikeuskäytännössä sitä ei kuitenkaan missään tapauksessa sovellettaisi. Yhtään sen enempää kuin henkilöautoihin sovelletaan raskasta kalustoa koskevia määräyksiä, ottaakseni vertauskohdan ihan muualta. Tai siivousalan työehtosopimusta sairaanhoitajiin...
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kaikki ihmiset, jotka edes kiinnittävät huomiota, vaikka lippua käytettäisiin vessanpuhdistukseen tai öljyrättinä, ovat jotensakin tasapainottomia henkisesti. Olettaen tietysti, ettei kyseessä ole heidän itse omistamansa lippu, jonka käyttöön he eivät ole antaneet lupaa. - Suomen lippu
13 kirjoitti:
Käsityksesi on väärä. Ko. asetusta ei sovelleta yksityisiin eikä voitaisikaan, koska sen tekstissä hyvin selkeästi ja lähes joka virkkeessä jollain tavoin vielä toistaen kerrotaan, että se koskee nimenomaan "julkista liputusta" eli virastojen ja vastaavien harjoittamaa. Asian huomaa muuten siitäkin, mitkä säädökset tällä asetuksella on kumottu.
Sammutinmääräykset mainitsin rinnasteisena esimerkkinä, jotta ymmärtäisit, mistä on kysymys. Jos todella haluat olla uskomatta sanomaani, niin neuvoisin tiedustelemaan joltain syyttäjänvirassa toimivalta lakimieheltä, yrittäisikö hän ajaa oikeudessa tämän asetuksen nojalla juttua yksityistä kansalaista vastaan. Voin lyödä vetoa viskipullon teekupillista vastaan, että vastaus on kielteinen.
Siitä voisimme spekuloida maailman tappiin asti, onko tämän asetuksen kirjoittaja hamalla 1970-luvulla tarkoittanut, että sitä pitäisi soveltaa myös muihin luonnollisiin ja oikeushenkilöihin kuin viranomaisiin. Koska oikeuskäytäntö ja hallintomenettelyt ovat noiden aikojen jälkeen muuttuneet huomattavasti kohti nykyaikaista oikeusvaltiota, on mahdollisuuksien rajoissa, että kirjoittaja on ajatellut niin. Mutta koska tämän asetuksen parissa tuolloin puuhanneista tuskin yksikään on enää virassa, liekö elossakaan, ei tähän kysymykseen enää hevin ole saatavissa vastausta. Nykyaikaisessa oikeuskäytännössä sitä ei kuitenkaan missään tapauksessa sovellettaisi. Yhtään sen enempää kuin henkilöautoihin sovelletaan raskasta kalustoa koskevia määräyksiä, ottaakseni vertauskohdan ihan muualta. Tai siivousalan työehtosopimusta sairaanhoitajiin...
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kaikki ihmiset, jotka edes kiinnittävät huomiota, vaikka lippua käytettäisiin vessanpuhdistukseen tai öljyrättinä, ovat jotensakin tasapainottomia henkisesti. Olettaen tietysti, ettei kyseessä ole heidän itse omistamansa lippu, jonka käyttöön he eivät ole antaneet lupaa.En minäkään usko että syyttäjä lähtisi viemään asiaa oikeuteen mutta sehän taas johtuu asian vähäpätöisyydestä ynnä siitä ettei asiasta ole säädetty rangaistusta.
Selvä, mielipiteesi hyvien lipustustapojen noudattajista on tullut aivan selväksi. Lienee myös tullut selväksi minun mielipiteeni kaltaisistasi.
Turha jatkaa jankutusta enempää. - OKT vaan ei tuomari
Että silleen kirjoitti:
En huomaa asetuksessa mitään mainintaa siitä etteikö se koskisi myös kansalaisia.
Siinä olet aivan oikeassa että lakikirjaa pitää osata lukea. Ymmärrykseni on että tätä asetusta sovelletaan myös yksityisiin.
Tämä ei ole lakitekstiä mutta tämäkin kertoo ettei kyseessä ole vain "muutaman pursiseurapällin" mielipide: http://www.flagmore.com/fin/liputusohjeet.html
Sammutinmääräykset eivät vaikuta yhtään mitään tämän asetuksen soveltamiseen.
Edelleenkin olen sitä mieltä että jos hyvien tapojen noudattaminen ei kiinnosta on parempi jättää kokonaan liputtamatta.Jos sallitaan minunkin puuttua tähän vähäsen. Olen koulutukseltani lakimies, vaikka en työskentelekään tämäntyyppisten asioiden parissa.
Sekä oikeuskäytännössä että oikeustieteellisessä kirjallisuudessa on nykyisin lähtökohtana, että minkä tahansa säädöksen soveltamisalue voi olla rajattu usealla eri tavalla ilmaisten. Rajaus voi olla esimerkiksi:
-suora sisällyttävä rajaus "sovelletaan näihin"
-suora poissulkeva rajaus "ei sovelleta"
-epäsuora rajaus eli ei eksplisiittisesti määritellä tiukkaa rajausta, mutta sanamuodoista tai joissain tapauksissa lain esitöistä voi päätellä asian.
Tässä puheenaolevassa asetuksessa ollaan hyvin lähellä ensimmäistä tapausta tai vähintään ensimmäisen ja kolmannen rajaa. Joka tapauksessa vaikuttaa lakimiehen silmään hyvin selvältä, että sitä ei ole tarkoitettu yleisesti sovellettavaksi säädökseksi vaan kyseessä on todellakin vain valtion virastoja koskeva määräys. - OTK vaan ei tuomari
OKT vaan ei tuomari kirjoitti:
Jos sallitaan minunkin puuttua tähän vähäsen. Olen koulutukseltani lakimies, vaikka en työskentelekään tämäntyyppisten asioiden parissa.
Sekä oikeuskäytännössä että oikeustieteellisessä kirjallisuudessa on nykyisin lähtökohtana, että minkä tahansa säädöksen soveltamisalue voi olla rajattu usealla eri tavalla ilmaisten. Rajaus voi olla esimerkiksi:
-suora sisällyttävä rajaus "sovelletaan näihin"
-suora poissulkeva rajaus "ei sovelleta"
-epäsuora rajaus eli ei eksplisiittisesti määritellä tiukkaa rajausta, mutta sanamuodoista tai joissain tapauksissa lain esitöistä voi päätellä asian.
Tässä puheenaolevassa asetuksessa ollaan hyvin lähellä ensimmäistä tapausta tai vähintään ensimmäisen ja kolmannen rajaa. Joka tapauksessa vaikuttaa lakimiehen silmään hyvin selvältä, että sitä ei ole tarkoitettu yleisesti sovellettavaksi säädökseksi vaan kyseessä on todellakin vain valtion virastoja koskeva määräys.Nolo kirjoitusvirhe, nimimerkin piti tietysti olla OTK eli oikeustieteen kandidaatti.
- Sisäasiainministeriö
OKT vaan ei tuomari kirjoitti:
Jos sallitaan minunkin puuttua tähän vähäsen. Olen koulutukseltani lakimies, vaikka en työskentelekään tämäntyyppisten asioiden parissa.
Sekä oikeuskäytännössä että oikeustieteellisessä kirjallisuudessa on nykyisin lähtökohtana, että minkä tahansa säädöksen soveltamisalue voi olla rajattu usealla eri tavalla ilmaisten. Rajaus voi olla esimerkiksi:
-suora sisällyttävä rajaus "sovelletaan näihin"
-suora poissulkeva rajaus "ei sovelleta"
-epäsuora rajaus eli ei eksplisiittisesti määritellä tiukkaa rajausta, mutta sanamuodoista tai joissain tapauksissa lain esitöistä voi päätellä asian.
Tässä puheenaolevassa asetuksessa ollaan hyvin lähellä ensimmäistä tapausta tai vähintään ensimmäisen ja kolmannen rajaa. Joka tapauksessa vaikuttaa lakimiehen silmään hyvin selvältä, että sitä ei ole tarkoitettu yleisesti sovellettavaksi säädökseksi vaan kyseessä on todellakin vain valtion virastoja koskeva määräys.Sisäasiainministeriö (http://www.intermin.fi/intermin/home.nsf/pages/149C2438DCFF4AF3C2256B1C00366F39?opendocument):
"Liputusajat
Liputuksessa tulee noudattaa liputusaikoja. Voimassa olevan asetuksen mukaan Suomessa liputus alkaa aamulla kello 8 ja päättyy auringon laskiessa, kesällä kuitenkin viimeistään kello 21.
Juhannusaattona liputus alkaa kello 18 ja päättyy juhannuspäivänä kello 21.
Itsenäisyyspäivänä ja sellaisena vaalipäivänä, jolloin äänestys päättyy auringonlaskun jälkeen lippu lasketaan kello 20.
Valtion virastojen ja laitosten johdolla on mahdollisuus poiketa näistä kellonajoista, jos siihen on erityistä syytä."
Eihän ne ministeriössä tietysti mitään tiedä ;) - 2121212121
Sisäasiainministeriö kirjoitti:
Sisäasiainministeriö (http://www.intermin.fi/intermin/home.nsf/pages/149C2438DCFF4AF3C2256B1C00366F39?opendocument):
"Liputusajat
Liputuksessa tulee noudattaa liputusaikoja. Voimassa olevan asetuksen mukaan Suomessa liputus alkaa aamulla kello 8 ja päättyy auringon laskiessa, kesällä kuitenkin viimeistään kello 21.
Juhannusaattona liputus alkaa kello 18 ja päättyy juhannuspäivänä kello 21.
Itsenäisyyspäivänä ja sellaisena vaalipäivänä, jolloin äänestys päättyy auringonlaskun jälkeen lippu lasketaan kello 20.
Valtion virastojen ja laitosten johdolla on mahdollisuus poiketa näistä kellonajoista, jos siihen on erityistä syytä."
Eihän ne ministeriössä tietysti mitään tiedä ;)Se oli muuten juuri sisäministeriö, joka sai takkiinsa siinä sammutinjutussakin. Poliisiministeriöllä on jotenkin sisäänrakennettu taipumus tuollaiseen; kai sinne tyypillisesti valikoituu jonkinlaista "kuri-ja-järjestys" -porukkaa, joka ei sitten aina tajua asioita kansalaisten oikeuksien näkökulmasta.
- Miten satamassa?
2121212121 kirjoitti:
Se oli muuten juuri sisäministeriö, joka sai takkiinsa siinä sammutinjutussakin. Poliisiministeriöllä on jotenkin sisäänrakennettu taipumus tuollaiseen; kai sinne tyypillisesti valikoituu jonkinlaista "kuri-ja-järjestys" -porukkaa, joka ei sitten aina tajua asioita kansalaisten oikeuksien näkökulmasta.
Ilman muuta ne ovat väärässä tässäkin. Ja veneilyjärjestötkään eivät tiedä liputusohjeineen mitään. Taitaa molemmissa olla ne samat muutamat pursiseurapällit.
Yksi asia minulle on hieman epäselvää vielä. Lippu siis pitää pitää ylhäällä läpi yön ja fendarit kyljellä roikkumassa liikuttaessa mutta mitäs ennen lipunlaskun aikaa satamassa? Miten te silloin ilmaisette itseänne? - näin meillä
Miten satamassa? kirjoitti:
Ilman muuta ne ovat väärässä tässäkin. Ja veneilyjärjestötkään eivät tiedä liputusohjeineen mitään. Taitaa molemmissa olla ne samat muutamat pursiseurapällit.
Yksi asia minulle on hieman epäselvää vielä. Lippu siis pitää pitää ylhäällä läpi yön ja fendarit kyljellä roikkumassa liikuttaessa mutta mitäs ennen lipunlaskun aikaa satamassa? Miten te silloin ilmaisette itseänne?Tää on helppo. Päivällä liputetaan Jolly Rogerilla tai likaisilla kalsareilla, yöksi vaihdetaan vasta lippuun. Aremmat leimautumista pelkäävät yksilöt käyttää päivällä EU-lippua.
- kaikennähnytkin
näin meillä kirjoitti:
Tää on helppo. Päivällä liputetaan Jolly Rogerilla tai likaisilla kalsareilla, yöksi vaihdetaan vasta lippuun. Aremmat leimautumista pelkäävät yksilöt käyttää päivällä EU-lippua.
En tiedä, miten tuo EU-lippu nyt asiaan ja etenkään sinun tekstiisi liittyi, mutta muistin tapauksen eräältä kesältä moniaita vuosia sitten. Viereen sattui satamassa vene, joka käytti EU-lippua. Kun näkyi olevan suomalainen vene ja suomalaisen oloinen ja puheinen kippari, niin kysyin, kieltämättä tyhmästi, miksi hän käytti EU-lippua. Kaveri mulkaisi jokseenkin hitaasti ja kysyi vastaan "miksi ei?" Eipä tuohon tullut mitään vastausta mieleen, joten se keskustelu lopahti. Vähän nolotti, että olinkin mennyt tyhmiä kyselemään.
- Wanna be xxx
2121212121 kirjoitti:
Se oli muuten juuri sisäministeriö, joka sai takkiinsa siinä sammutinjutussakin. Poliisiministeriöllä on jotenkin sisäänrakennettu taipumus tuollaiseen; kai sinne tyypillisesti valikoituu jonkinlaista "kuri-ja-järjestys" -porukkaa, joka ei sitten aina tajua asioita kansalaisten oikeuksien näkökulmasta.
Mikä on Poliisiministeriö? Suomen valtion organisatoorinen historia ei tunnista tätä ilmaisua, joten ole hyvä ja tarkenna vitun urpo!
Ja toisaalta Suomen lippu periytyy veneilykulttuurista (vaikka Persut kusipäät eivät uskoisikaan), joten ainakin itse kunnioitan itsenäisyyttämme noudattamalla liputuskulttuuria!!!! - rewrefdsfewtrdf
Wanna be xxx kirjoitti:
Mikä on Poliisiministeriö? Suomen valtion organisatoorinen historia ei tunnista tätä ilmaisua, joten ole hyvä ja tarkenna vitun urpo!
Ja toisaalta Suomen lippu periytyy veneilykulttuurista (vaikka Persut kusipäät eivät uskoisikaan), joten ainakin itse kunnioitan itsenäisyyttämme noudattamalla liputuskulttuuria!!!!Taitaa olla sinulla aika vähissä kaikenlainen historian ja yhteiskunnan tuntemus. "Poliisiministeriö" on varsin usein käytetty nimitys sisäministeriöstä, vaikkei kai missään virallinen. Tämä johtuu siitä, että tyypillisesti sisäministeriöksi kutsutaan sitä ministeriötä, jolle lainvalvonta ja muu vastaava kuuluu, ns. "sisäinen turvallisuus". Poliisi, rajavartiosto jne. Esimerkiksi sisäministeriin viitataan usein lehdistössäkin sanalla "poliisiministeri".
- 56555
Sisäasiainministeriö kirjoitti:
Sisäasiainministeriö (http://www.intermin.fi/intermin/home.nsf/pages/149C2438DCFF4AF3C2256B1C00366F39?opendocument):
"Liputusajat
Liputuksessa tulee noudattaa liputusaikoja. Voimassa olevan asetuksen mukaan Suomessa liputus alkaa aamulla kello 8 ja päättyy auringon laskiessa, kesällä kuitenkin viimeistään kello 21.
Juhannusaattona liputus alkaa kello 18 ja päättyy juhannuspäivänä kello 21.
Itsenäisyyspäivänä ja sellaisena vaalipäivänä, jolloin äänestys päättyy auringonlaskun jälkeen lippu lasketaan kello 20.
Valtion virastojen ja laitosten johdolla on mahdollisuus poiketa näistä kellonajoista, jos siihen on erityistä syytä."
Eihän ne ministeriössä tietysti mitään tiedä ;)hehee, tuo kopsaamsi juttu koskee nimenomaan valtiolaitosten liputusaikoja:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780383
Yksityisen ihmisen liputusaikoja tai tapoja ei ole laissa määrätty. Siispä perästaagissa yötäpäivää on ok liputtaa keskieurooppalaiseen tyyliin. - Hieman voisi katsoa
56555 kirjoitti:
hehee, tuo kopsaamsi juttu koskee nimenomaan valtiolaitosten liputusaikoja:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780383
Yksityisen ihmisen liputusaikoja tai tapoja ei ole laissa määrätty. Siispä perästaagissa yötäpäivää on ok liputtaa keskieurooppalaiseen tyyliin.Et vaivautunut lukemaan noita vastauksia hieman ylempää?
- Kokardipääpelleilyä
Minä unohdan monesti Suomen lipun vaikka kuinka myöhäksi asti, joskus se on koko yön ja usein kun olen ajossa, en edes pidä sitä. Hyvin olen silti saanut yöni nukuttua. Kunnioitan Suomen lippua ja kotimaata, mutten esitä tärkeää ja niuhota/saivartele tuollaisista. Veneeni on vuorenvarmasti 100% paremmassa kunnossa kuin mitä kokardipääkerhojen wannabe-amiraalit kerhoissaan "vaativat" luullen olevans ajotain fucking veneilijöiden "eliittiä".
Kerronpa että jos joku valkohousuinen, villatakki harteille kiedottu, kipparilakki-, ja kokardipäinen pellehermanni ilmestyy minulle länköttämään liputuksesta, niin on hyvin lähellä silloin niskaperseotteen ja kylmän kylvyn mahdollisuus. Kannattaa ensin miettiä ennenkuin alkaa nirppanokat tärkeilemään tuntemattomille ihmisille.- sepä nähtiin
Tulipa hyvin selväksi millainen tyyppi olet.
- Hyvät tavat
Todellista Suomen lipun kunnioitusta juu.
Samoin mekin kunnioitamme sinua ja kaltaisiasi. - trtrtrtrtre
Hyvät tavat kirjoitti:
Todellista Suomen lipun kunnioitusta juu.
Samoin mekin kunnioitamme sinua ja kaltaisiasi.Mitähän varten jotain lippua nyt yleensä tarvitsisi kunnioittaa? Ei nyt vaan satu kiinnostamaan.
- Älä käytä sitten
trtrtrtrtre kirjoitti:
Mitähän varten jotain lippua nyt yleensä tarvitsisi kunnioittaa? Ei nyt vaan satu kiinnostamaan.
No jos ei kiinnosta voi vapaasti olla käyttämättä lippua. Niin helppoa se on.
- trtrtrtrtre
Älä käytä sitten kirjoitti:
No jos ei kiinnosta voi vapaasti olla käyttämättä lippua. Niin helppoa se on.
Sitten vaan tunkee joku pelle länkyttämään "missä lippu" tms. typerää. Mikä prkl siinä on, ettei ihmiset osaa keskittyä hoitamaan omia asioitaan vaan pitää kyylätä toisten tekemisiä?
- törötörö
trtrtrtrtre kirjoitti:
Sitten vaan tunkee joku pelle länkyttämään "missä lippu" tms. typerää. Mikä prkl siinä on, ettei ihmiset osaa keskittyä hoitamaan omia asioitaan vaan pitää kyylätä toisten tekemisiä?
Kun sellainen pelle tulee tuolla ulkomaan satamassa koppalakissaan ja mahdollisesti jopa valkoisissa housuissa länkyttämään, se ei ole paikallisen pursiseuran pellehermanni. Se on silloin viranomainen, eikä se ole kiinnostunut sinun kiinostuksistasi. Tosin rivien välistä tulkittavilla taidoilla et taida niin kauas omilta onkivesiltä lähteä.
- Tee se helpommaksi
trtrtrtrtre kirjoitti:
Sitten vaan tunkee joku pelle länkyttämään "missä lippu" tms. typerää. Mikä prkl siinä on, ettei ihmiset osaa keskittyä hoitamaan omia asioitaan vaan pitää kyylätä toisten tekemisiä?
Kun et kunnioita lippua tulee joku pelle kuitenkin länkyttämään joten missä ero? Helpommallahan pääset kun et käytä lainkaan lippua.
- 29
Tee se helpommaksi kirjoitti:
Kun et kunnioita lippua tulee joku pelle kuitenkin länkyttämään joten missä ero? Helpommallahan pääset kun et käytä lainkaan lippua.
Toisaalta, miksi pitäisi antaa aina periksi kusipäille, jota ne lipusta niuhottajan määritelmällisesti ovat? Ei maailmasta ikinä tule parempaa paikkaa, jos kusipäiden aina annetaan hillua "kun niin on aina ennenkin tehty".
- Katsopa peiliin
29 kirjoitti:
Toisaalta, miksi pitäisi antaa aina periksi kusipäille, jota ne lipusta niuhottajan määritelmällisesti ovat? Ei maailmasta ikinä tule parempaa paikkaa, jos kusipäiden aina annetaan hillua "kun niin on aina ennenkin tehty".
On näköjään kahdenlaista mielipidettä siitä ketkä niitä kusipäitä oikein ovat ...
- tre=manse
trtrtrtrtre kirjoitti:
Sitten vaan tunkee joku pelle länkyttämään "missä lippu" tms. typerää. Mikä prkl siinä on, ettei ihmiset osaa keskittyä hoitamaan omia asioitaan vaan pitää kyylätä toisten tekemisiä?
Kovin näköjään toivot, että joku kiinnittäisi sinuun ja veneeseesi huomiota. Sitä tuskin tulee tapahtumaan, sillä tietynlaisten tapausten annetaan aina olla omissa oloissaan. Mutta saithan edes täällä vastakaikua.
- venehessu
Pursiseurojen tarkoitus on tuottaa (edullisia) palveluja jäsenilleen sekä edistää purjehdusta harrastuksena. Yleisimmät palvelut ovat laituripaikka sekä talvitelakointi. Monet seurat kouluttavat junioreita.
Jokaisen harrastuksen ympärillä pyörii harrastukseen totaalisesti hurahtaneita, friikkejä. Suurin osa pursiseuralaisista on kuitenkin ns. normaalia porukkaa. Usko tai älä.- )UU))UU))/(/
"Näiden puheittesi perusteella epäilen, ettet suhtaudu kovin vakavasti niin omaan kuin muidenkaan turvallisuuteen. Toivottavasti läheisesi ovat huomanneet myös tämän asian. "
Venehessu on just tällainen kaikentietävä aina oikeassa oleva friikki. Tyypillinen juntti köyhä merikarhu, joka tarvitsee seuran "palveluja". - 38
)UU))UU))/(/ kirjoitti:
"Näiden puheittesi perusteella epäilen, ettet suhtaudu kovin vakavasti niin omaan kuin muidenkaan turvallisuuteen. Toivottavasti läheisesi ovat huomanneet myös tämän asian. "
Venehessu on just tällainen kaikentietävä aina oikeassa oleva friikki. Tyypillinen juntti köyhä merikarhu, joka tarvitsee seuran "palveluja".Asiaa voisi tietenkin jonkinverran uudelleenharkita jos Johtajan palkka olisi vain järjellisessä suhteessa muihin työntekijöihinVenehessun teksti vaikuttaa kyllä aika maltillisen järkevältä. Toisin kuin sen pellen, jonka mielestä Itämerellä ei voi joutua merihätään kuin omaa tyhmyyttään. Okei, voihan veneilyä tietysti pitää tyhmyytenä.
Komppaan osaltani Venehessua samalla kun olen täysin samaa mieltä niiden kanssa, jotka ovat arvostelleet lippuintoilijoita ja kellonaikojen kyttääjiä. - venehessu
)UU))UU))/(/ kirjoitti:
"Näiden puheittesi perusteella epäilen, ettet suhtaudu kovin vakavasti niin omaan kuin muidenkaan turvallisuuteen. Toivottavasti läheisesi ovat huomanneet myös tämän asian. "
Venehessu on just tällainen kaikentietävä aina oikeassa oleva friikki. Tyypillinen juntti köyhä merikarhu, joka tarvitsee seuran "palveluja".Ensin loppuu argumentit, sitten nousee nyrkit. Mitä se kertookaan ihmisestä?
Jos kirjoittaa vain niistä asioista, joista jotain tietää, tekeekö se kaikentietäväksi? Vai tekeekö se kaikentietäväksi friikiksi, jos kirjoittaa asioista, joista ei tiedä mitään? Vai kenties tyypillinen köyhä juntti friikki onkin vastaus ensimmäiseen kysymykseeni? - antivenehessu
venehessu kirjoitti:
Ensin loppuu argumentit, sitten nousee nyrkit. Mitä se kertookaan ihmisestä?
Jos kirjoittaa vain niistä asioista, joista jotain tietää, tekeekö se kaikentietäväksi? Vai tekeekö se kaikentietäväksi friikiksi, jos kirjoittaa asioista, joista ei tiedä mitään? Vai kenties tyypillinen köyhä juntti friikki onkin vastaus ensimmäiseen kysymykseeni?Toivttavasti läheisesi huomaavat ääliömäisen kirjoittelusi:
"Näiden puheittesi perusteella epäilen, ettet suhtaudu kovin vakavasti niin omaan kuin muidenkaan turvallisuuteen. Toivottavasti läheisesi ovat huomanneet myös tämän asian. "
- samalla mitalla
"Toisin kuin sen pellen, jonka mielestä Itämerellä ei voi joutua merihätään kuin omaa tyhmyyttään."
Pellejä ovat he jotka luulevat että täysin ilman omaa syytä huviveneilijä joutuu merihätään itämerellä. Perustelu: Itämeri on pieni murtovesiallas.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Itämeri
Vasta-argumentteina pellet eivät pysty tarjoamaan muuta kuin henkilökohtaisuksiin menevää nimittelyä.- Pelle mikä pelle
Onhan noita arfumenttejä esitetty mutta kun osaamisesi ei riitä niiden ymmärtämiseen.
Jospa lähtisit sieltä näppäimistön äärestä merelle? Voisit vaikka oppia jotain. - samalla mitalla
Pelle mikä pelle kirjoitti:
Onhan noita arfumenttejä esitetty mutta kun osaamisesi ei riitä niiden ymmärtämiseen.
Jospa lähtisit sieltä näppäimistön äärestä merelle? Voisit vaikka oppia jotain."Onhan noita arfumenttejä esitetty mutta kun osaamisesi ei riitä niiden ymmärtämiseen."
Et taaskaan esitettänyt muuta kuin puppua.
"
Jospa lähtisit sieltä näppäimistön äärestä merelle? Voisit vaikka oppia jotain."
Jospa pysyisit poissa vesiltä ja netistä, koska et mitään tapoja ole oppinut. - Lukutaitoa vaaditaan
samalla mitalla kirjoitti:
"Onhan noita arfumenttejä esitetty mutta kun osaamisesi ei riitä niiden ymmärtämiseen."
Et taaskaan esitettänyt muuta kuin puppua.
"
Jospa lähtisit sieltä näppäimistön äärestä merelle? Voisit vaikka oppia jotain."
Jospa pysyisit poissa vesiltä ja netistä, koska et mitään tapoja ole oppinut.No katso vaikka viestit Kokemusta on.19.8.2011 11:51 ja venehessu 19.8.2011 14:10.
Niissä sinulle argumenttejä. - 5554
Lukutaitoa vaaditaan kirjoitti:
No katso vaikka viestit Kokemusta on.19.8.2011 11:51 ja venehessu 19.8.2011 14:10.
Niissä sinulle argumenttejä.Kokemusta on ja venehessu ovat juurikin näitä mainittuja seurafriikkejä, ei heitä ja heidän fanittajiaan kannata ottaa vakavasti. Virkamiestoiminnaksi jos harrastus on mennyt ,niin voi voi.
- Taas olet väärässä
5554 kirjoitti:
Kokemusta on ja venehessu ovat juurikin näitä mainittuja seurafriikkejä, ei heitä ja heidän fanittajiaan kannata ottaa vakavasti. Virkamiestoiminnaksi jos harrastus on mennyt ,niin voi voi.
Niinpä niin, mitään et keksi vastaukseksi noihin argumentteihin.
PS. en muuten kuulu pursiseuraan ;) - venehessu
5554 kirjoitti:
Kokemusta on ja venehessu ovat juurikin näitä mainittuja seurafriikkejä, ei heitä ja heidän fanittajiaan kannata ottaa vakavasti. Virkamiestoiminnaksi jos harrastus on mennyt ,niin voi voi.
Heppoisin perustein täällä näköjään leimataan/leimaudutaan. Jos abstrahoi joillekin ilmeisen kompleksisia asioita ja nostaa tarkasteluatasoa, niin friikin leiman siitä tietysti saa. Voi, voi. :)
Kuulun kyllä muutamaan seuraan, niin veneilyyn kuin muihin harrastuksiin liittyen. Yhdenkään seuran "virkamies"toimintaan en ole osallistunut, mutta hattua nostan niille, jotka vapaaehtoisesti omasta ajastaan muille antavat. Saaritukikohtiakin käytän maltillisesti, sillä arvostan omaa rauhaa vapaa-ajallani ja viihdyn erinomaisesti vaimoni kanssa kaksistaan (ehkä siksi, ikäähän meillä on vielä alle 40 vuotta :). Kesällä vene kelluu omassa laiturissa, joten satunnaisten saarikäyntien lisäksi näyn/kuulun seurassa vain syksyllä ja keväällä veneiden telakointialueella. Tunnen kyllä henkilöitä, joita voi kutsua seurafriikeiksi, mutten näe itsessäni yhdenmukaisuutta heihin. Toisaalta, tietääkö hullu olevansa hullu... ;)
Jos ei seuratoiminta kiinnosta, niin miksi nähdä vaivaa asian eteen? Suomessa on yhdistymisvapaus, joten suotakoon se heille, joita asia kiinnostaa. Toiset kokevat ja kaipaavat hengenheimolaisuutta sekä uusia ystäviä harrastuksiinsa liittyen, joten heille veneilyseurat ovat varmasti mitä antoisin ympäristö.
Rohkeasti kokeilemalla saattaa jopa saada uusia miellyttäviä kokemuksia! - fv55
venehessu kirjoitti:
Heppoisin perustein täällä näköjään leimataan/leimaudutaan. Jos abstrahoi joillekin ilmeisen kompleksisia asioita ja nostaa tarkasteluatasoa, niin friikin leiman siitä tietysti saa. Voi, voi. :)
Kuulun kyllä muutamaan seuraan, niin veneilyyn kuin muihin harrastuksiin liittyen. Yhdenkään seuran "virkamies"toimintaan en ole osallistunut, mutta hattua nostan niille, jotka vapaaehtoisesti omasta ajastaan muille antavat. Saaritukikohtiakin käytän maltillisesti, sillä arvostan omaa rauhaa vapaa-ajallani ja viihdyn erinomaisesti vaimoni kanssa kaksistaan (ehkä siksi, ikäähän meillä on vielä alle 40 vuotta :). Kesällä vene kelluu omassa laiturissa, joten satunnaisten saarikäyntien lisäksi näyn/kuulun seurassa vain syksyllä ja keväällä veneiden telakointialueella. Tunnen kyllä henkilöitä, joita voi kutsua seurafriikeiksi, mutten näe itsessäni yhdenmukaisuutta heihin. Toisaalta, tietääkö hullu olevansa hullu... ;)
Jos ei seuratoiminta kiinnosta, niin miksi nähdä vaivaa asian eteen? Suomessa on yhdistymisvapaus, joten suotakoon se heille, joita asia kiinnostaa. Toiset kokevat ja kaipaavat hengenheimolaisuutta sekä uusia ystäviä harrastuksiinsa liittyen, joten heille veneilyseurat ovat varmasti mitä antoisin ympäristö.
Rohkeasti kokeilemalla saattaa jopa saada uusia miellyttäviä kokemuksia!"Näiden puheittesi perusteella epäilen, ettet suhtaudu kovin vakavasti niin omaan kuin muidenkaan turvallisuuteen. Toivottavasti läheisesi ovat huomanneet myös tämän asian. "
Venehessu on just tällainen kaikentietävä aina oikeassa oleva friikki. Tyypillinen juntti köyhä merikarhu, joka tarvitsee seuran "palveluja". - nähty
fv55 kirjoitti:
"Näiden puheittesi perusteella epäilen, ettet suhtaudu kovin vakavasti niin omaan kuin muidenkaan turvallisuuteen. Toivottavasti läheisesi ovat huomanneet myös tämän asian. "
Venehessu on just tällainen kaikentietävä aina oikeassa oleva friikki. Tyypillinen juntti köyhä merikarhu, joka tarvitsee seuran "palveluja".Ja fv55 aina asian puutteessa henkilökohtaisuuksiin menevä hörhö.
- mihin sattui
nähty kirjoitti:
Ja fv55 aina asian puutteessa henkilökohtaisuuksiin menevä hörhö.
???;-9
- ei mua
mihin sattui kirjoitti:
???;-9
Mistä mä sen voisin tietää, sano sä asianosaisena.
- 453778
haistakaa jo vee, heikkohermoiset pelkäävät luuserit.
- fuck the seura
Samanhenkisiä, jee. Olin kerran juhannuksen tienoilla muutamia vuosia sitten oamn seurani HXX:n retkisatamassa. Lapset olivat vielä pieniä ja molemmat kehittivät kuumeen alkumatkasta. Satamassa oli joitain veneitä ja saimme paikan laiturilla olevan pöytä-penkkisysteemin kohdalta. Illan mittaan siihen kantoi kamojaan pari venekuntaa, joissa porukka alkoi olla jo ns. teollisuushumalassa. Porukka soitti tyynessä kesäillassa radiota ihan perkeleen kovaa, vaikka lähellä on useita mökkejäkin. Yritimme saada parin levottoman yön jälkeen nukuttua, mutta eihän siitä mitään tullut. Menin kohteliaasti pyytämään, josko herras- ja rouvasväki voisi olla hieman hiljempaa. Kaikkein kännisin akka alkoi soittaa suutaan "että mikä vittu kun ette oo samanhenkisiä". Eipä siihen voinut juuri mitään muuta kuin kiittä kohteliaasti. Laitoin reissusta tuluta meiliä seuran kommodorille, mutta sekin stnan lössykkä ei koskaan vastannut.
- Just joo
Niin niin. Ja siten kaikki pursiseuralaiset ovat paskoja. Joo joo.
- jepulis jee
Just joo kirjoitti:
Niin niin. Ja siten kaikki pursiseuralaiset ovat paskoja. Joo joo.
Niin, ja pursiseroihin kuulumattomat vuorostaan eivät ikinä sikaile. Niinpä niin.
- fuck the seura
Nimimerkille Just joo: nyt yleistät pahasti kirjoitukseni pohjalta. Suurin osa on ihan ok porukkaa, mutta joukkoon mahtuu AINA joitain mulkvisteja.
Olen työurani varrella kehittänyt teorian (lukuisia asiakastilaisuuksia vetäneenä), joka menee näin: jokaiseen alkavaan 30 hengen joukkoon kuuluu se yksi urpo/urpotar. Näitä harvoin on useampaa tuon kokoisessa joukossa. Tämä on tietysti myös yleistys, mutta kehotan tekemään havaintoja. Tämä urpo paljastaa myös itsensä hyvin nopeasti. Muistelkaapa vaikka kouluaikaa; kyllä se löytyy jo sieltä. Eikä aina ollut se luokan hiljaisin.- Ei yleistetä
Olet varmaan aika lailla oikeassa tässä viestissäsi. Edellinen viestisi antoi kyllä aika selkeästi ymmärtää _sinun_ yleistävän muutaman hengen käytöksen koskevan _kaikkia_ pursiseuralaisia.
Hyvä että olemme sitä mieltä ettei pidä yleistää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1141259
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221143- 1381013
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä45975- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82704Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592